Ihme juttuja......

canis.familiaris

Jälleen tätä....
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081414192328_uu.shtml

Tämä pitää koulutus pitää liittää kohta peruskoulutukseen ja vahvasti. Kysyn uteliaisuudesta, kun tuosta nami koulutuksesta puhutaan, että oikein tehty makupalapalkkio koulutus ei vaikeuta maasta poimintaa. Sehän on eriasia ottaa vapaasti maasta tai saada palkkio tehdystä jutusta.

Vaikka en makupaloja käytä, niin hieman oli selittämistä eräässä keskustelussa missä eräs väitti, että jos koiraa palkitaan makupalalla se ei opi olemaan ottamatta maasta esim. myrkkysyöttiä eli tapa/tyyli on hanusrista hänen mielestään...Olen eri mieltä.

Itse olen jo vuosia opettanut koiralle ottamatta mitään maasta. Nuuskimatta peruslenkillä tai pyöräteillä jne...kukin tavallaan ja minä tällä. Nuuskimiset hoidetaan sitten muissa paikoissa ja valvotusti.

Vanha keskustelu
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10031886

108

539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noita on silloin tällöin.Keväällä muistaakseni oli täälläkin kaupungissa jotain juttua liikkeellä tai epäilyä.Jostain historiasta muistaisin sellaisenkin,että myrkyttäjä oli jossain tapauksissa saatu kiinnikkin.Sanktioita en muista.

Ruuan käytöllä koulutuksessa ei ole mitään tekemistä sen kanssa,syökö koira maasta jotain vai ei.Ihan oma koulutusjuttunsa.
      Millähän perusteilla noilla kahdella olisi yhteneväisyys?En nyt itse edes vilkkaalla mielikuvituksellani heti keksi :D

• canis.familiaris

Se elää jostain syystä sitkeänä. Eikö samaa logiikkaa voisi käyttää myös, siinä, että jos koira syö kupista niin se poimii myös maasta kaiken..

Taitaa olla samanlaista kuraa/riippaa, kuin pakotekkin. Pakote-> kipu jne.. Entä positiivinen/kannustava pakote.? Samoista mielikuva jutuista näissä on kyse. Jos joku asia sana/ on punainen vaate niin se sitä on....

• "Eikö samaa..." Jep,kunoikein putkiaivoisesti nimenomaan halutaan ajatella...

Kaikenmoosia urbaanilegendoja sitä kiertääkin,kummin mummon kaimalta kuultuja "faktajuttuja".Yleensä noissa on sama yhteneväisyys,että kun kysyy jotain perusteita johonkin,niin eipä tule,vaan juttu loppuu lyhyeen.

Annoin tuossa näytelmistä tulon jälkeen koissuille taasen hirvenluut pihalle.Siihen maahan nakkasin,pienen paikallaolon jälkeen.Mahtoiko ne nyt luulla,että saapi maasta imuroida muualtakin kaiken miltä irti saa :D. Joopa joo,hiukan oli kuuma päivä vissiin missikisoissa,kun oikein järkeviä alkaa pohdiskeletuttamaan :D :P o_O

• canis.familiaris

"Annoin tuossa..."...anteeksi, mutta teillä päin taisi olla lämmin pävä? Laita vain se tiira hyllylle ja juo vissyä pullo...Aamulla vältä aurinkoa..=}

Missikisat...noo kerrot sitten ööö..huomenna miten meni....ilmoja pidelly..hyvä kesäteatterille..ei siinä mitään..=O

• Juu oli lämmin.Että ihan ilmoja ja hirviöluita pidellyt :D

Noh,yhenlaista teatteria tänään oli juu täälläkin.Ihan tuo tauon jälkeenkin rotuisekseen näemmä tunnistettiin.Ainakin ulkonäön perusteella.Muusta en itse ainakaan ihan varma ole...
      Roppi oli.Kovasti somaksi kehuttiin.

• canis.familiaris

No nyt mä vasta hokasin......säähän olit näyttelyissä tai koirat oli...no kestihän tuo prosessointi putkenpäästä- toiseenpäähän. menix oikein..?

• canis.familiaris

Kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin, niin menin alussa vanhapiian kanssa halpaan sen pallohomman kanssa. Eli pallotouhu oli alussa "puskuri" minun ja koirian välissä. (ei ollut tottunut miehiin) Se on nyt kunnossa / tasapainossa ja tänään huomasin, että itseluottamus ilman palloa esim.metsälenkillä on kohdallaan.

Koira käytti samaa tapaa tämän uuden koiran kanssa. Maalla jo tottui isoihin koiriin, mutta tilanne oli uusi tämä uuden tulokkaan "puujalan" kanssa. Ei tiennyt miten käyttäytyä. Pallon kanssa ei tarvinnutkaan, sillä kaikki muu oli ilmaa. (ehkä sijais käytös) Aikaisemmin (ent.kotona) tämä on laittanut kolme koiraa ell.käynnille ja epäilen, että tästä johtuen tyypillisesti on alettu välttämään vieraita kontakteja. (ymmärrettävästi) Sillä vihalla tämä "kovaluontoinen" eli epävarma koira pääsi tilanteista ja vuosien aikana se tapa oli jo kokemusen tuomana erittäin vahva. Olihan sitä harjoiteltu monet vuodet.

Tyypillinen epävarma koira, jonka ulkoinen habitus sai sen näyttämään kovalta ja raivokkaalta kohtaamis tilanteissa. Oli hyvin varautunut myös uusissa ihmiskontakteissa, kuten silloin kun kävin tätä katsomassa.

Riittävä ohjaajan itsevarmuus/autoriteetti antaa tämän luontoiselle koiralle turvallisuuden tunteen ja mahdollisuuden olla sellainen, mikä sen oikealuonne oikeasti on...Ei kikkoja, eikä hokkuspokus temppuja ,vain rehellistä ja ennen kaikkea luotettavaa huolenpitoa. Koira heijastaa omistajaansa....Hyvässä ja huonossa.

Kuri on ollut tiukka, mutta vain oikeissa kohdissa. Nyt onnistuu autoon menot, ruokailut, rapsutukset ja se, että toinen makaa toisella puolella ja toinen toisella heti jalan vieressä. Yhdessä mennään hihnassa vierekkäin jne..Nämä ovat todella isoja juttuja vanhapiian luonne ja historia huomioiden.
      Metsässä kulkevat yhdessä ja tämä kaikki ilman itseluottamusta tuovaa "palloa"...Rentouden näkee naamalta.

Sinänsä jännä asia, että pienikoira idea lähti ketjusta "Laiminlyödäänkö pienten koirien..."....Otin vielä kv-pahimmasta päästä. 8v. parkkintunut käytös se tyypilinen mistä juteltiin, ja tämän äidin joka oli hetken (Kahden kokeilukodin kautta) ja nyt tämä uusi uros...En ole kyllä katunut. Tämä kaikki on antanut uutta potkua itsellekkin ja vahvistuksen sille mitä tässä on usein juteltu pienten ongelmista ja ikävistä tavoista....Helppo ja nopea keikka...tämä oikaisu..Ei vanhakoira uutta opi....ei varmasti, jos ei yritä.....Minä yritin -suosittelen.

• aloittelija vain

Kiinnostavaa ollut lukea tuosta vanhanpiian kehityksestä... se on hyvä, että tuollainen koira päätyi kokeneen ihmisen käsiin eikä kiertoon.

Itse otin pari vuotta sitten ensimmäiseksi omaksi koirakseni 11-vuotiaan kaltoinkohdellun saksanpaimenkoiran... ei ehkä fiksuin valinta aloittelijalle. :) Kyllähän sen kanssa virheitä tuli tehtyä ja myös rahaa paloi eläinlääkärikuluihin (siinä reilussa puolessa vuodessa, jonka eli, pentukoiran hinnan verran), mutta enpä voi sanoa katuneeni. Aivan mainio koira se oli.

Joskus virheet harmittivat, mutta sitten ajattelin, että enpä sitten enää tee samoja virheitä toista kertaa ja parempi tuon koiran loppuelämä kuitenkin mun luonani oli kuin entisen kodin pihamaalle unohdettuna... sai kuitenkin mun kanssani säännöllisesti lenkkeilyä, nenänkäyttöä, asui ainoana koirana sisätiloissa, oli usein mukanani työpaikalla jne. Koira oli ollut mulla pari kuukautta kun kävin sen kanssa entisessä kodissaan ja koko tuon ajan seurasi minua kuin hai laivaa... ihan kuin olisi pitänyt silmällä, ettei vaan jää sinne. Eli ehkä sen kanssa tuli sitten kuitenkin tehtyä jotain oikein...

• aloittelija vain

Osui silmiin Hesarin vanha juttu chihusta poliisikoirana:

"Chihuahua pääsi poliisikoiraksi Japanissa

STT–Reuters
      Rie Ishida / Kyodo News

Momo aloittaa työnsä poliisin etsintä- ja pelastusyksikössä.

Momo aloittaa työnsä poliisin etsintä- ja pelastusyksikössä.

Tokio. Japanin uusin poliisikoira on kolmikiloinen, pitkäkarvainen chihuahua nimeltään Momo. Chihuahua on maailman pienin koirarotu.

Momo aloittaa työnsä poliisin etsintä- ja pelastusyksikössä. Sen avulla voidaan jäljittää eloonjääneitä esimerkiksi maanjäristyksen aiheuttamista raunioista. Chihuahua pystyy luikahtamaan ahtaampiin koloihin kuin muut koirat.

"Mistä tahansa koirasta voi tulla pelastuskoira. Tämä on kuitenkin aika erikoista", poliisin edustaja sanoi.

Seitsemänvuotias Momo oli yksi 32 koirasta, jotka valittiin äskettäin pelastajiksi. Ehdokkaita oli 70. Kokeessa Momo löysi etsittävän henkilön viidessä minuutissa. "

• canis.familiaris

Hieno ja perusteltu asia. Jokaisella koiralla (rodulla) voi olla jotain annettavaa, jos ei kulje huppuupäässä. Chihun koko, luonne ja sitkeys on omiaan paikallistamaan raunioiden ja vast.uhreja.

Nythän suomen armeijallakin on kokeilussa parson. Täsmä koko ja luonne asiaansa, joka muuten sitoi isomman yksilön, jolle olisi muuta sopivampaa käyttöä.

• canis.familiaris

P.s aika paha on löytää edes lähelle kilpailijaa chihulle tuohon hommaan. Loisto juttu.

• canis.familiaris

Kävin tänään trimmauttamassa puujalan. Jänniti todellakin, että miltä se näyttää kun se villasukka poistuu...Ei se ihan näytä tintti koiralta...mutta hieno ilmestys. Sitä odotin, että kun näkee paremmin ja kuulee, että mikä vaikutus sillä on -jos ollenkaan. Olihan sillä. Katseli ihmeissään jopa minua ja äänestä kyllä heti tunnisti...Trimmaaja sanoi että koira oli ihanteellinen trimmattava....

Ulkona se sitten katseli ihmeissään ja pyöri paikallaan maisemaa ihmetellen.
      Nyt odotin uteliaana, että miten vaikuttaa tunnistamiseen toisella koiralla. Perustuuko se näköön vai hajuun ja näkö siinä vahvistajana.

Aijemmin koira ei haissut nenään koira ollenkaan, mutta nyt haisi. Ei vanhapiika tunnistanut puujalkaa. alkoi jo autossa möykkäämään. Koira hiljaiseksi ja toinen autoon -menoksi. Parkkipaikalla vanhapiika teki normaalin (itseluottavan) eleen eli meni ryhdissä koiran luokse. Haistelu ja siinä oli. Jotenkin vanhapiikakin huomasi että puujalkahan se siinä. Ei ollut pojalla itseluottamusta trimmauksen jälkeen...Nyt se on oksennellut kokopäivän ja soitin lekurin käymään kotona...en tiedä mikä on. Ensin maha, joka on normaalia ja nyt oksennusta. Äskeinen oksennus oli punertavaa nestettä...pitää lopettaa

• canis.familiaris

Jeps. Kaikki on. Verestävä väri on tod.näköisesti jauhelihasta....Soitin varuilta entiselle omistajalle ja sanoi että aina trimmauksen jälkeen koira on ollut Ns.masentunut./alakuloinen. Nyt on rokotettu ja rimmattu eli syyshuolto tehty.

Muistan ekän koirani näyttely cokkerin, niin oli vihainen pari päivää trimmauksesta. En tiedä mistä johtuu, eikä ole juuri kokemustakaan näistä "kerittävistä"..sen kummemmin..

• oppii senkin

Ei omakohtaista kokemusta minullakaan noista kerittävistä,,mutta tuttavan pulitettavat masentuu siitä jos niille päästää karvan vähän pidemmäksi.
        Kun se sitten leikataan ei riemulla ole rajoja,juoksevat ja hyppivät kuin päättömät kanat,kai ne oikein kiittäis jos osais.

Sinulle tais käydä nyt niin että puujalka hermostui koko hommasta,vieras paikka ja ihminen vei karvatkin vielä,ketä se ei suututtais,mutta hyvätapaisena se oli tekohetkellä hiljaa vaikka kävi hermoon niin että täyty kotona oksennella.En usko vaivan olleen muuta

• canis.familiaris
    • canis.familiaris

Tänään kun hörppäsin päiväkahvit, niin puhelin soi, Olkkarin pöydälle jäin leipäpalanen, ja puhelun päättyessä huomasin, että puujalka yritti sitä ottaa. Nopea ojennus ja paasaaminen päälle ja hyvitys. (kun "sanktiot" on käyty läpi tilanne laukaistaan kehuilla ja rapsutuksilla.) Yritin sitten myöhemmin antaa kyseisen palasen koiralle. Erikoinen juttu, nimittäin annoin sen huomaamattomasti sille suuhun ja kun se huomasi asian, se sylkäisi pikasesti sen lattialle ja siirtyi "pikaisesti" olkkarin pouolelle....Ihme ja kumma vai onko puujalka noin viisas? Se pala mistä ojennusta tuli, sitä ei sen pelosta oteta? Säästin palasen ja kokeilin myöhemmin -sama juttu.
      Koskaan en ole tälläiseen törmännyt. "tää onki tinttikoira, ilmankos".

Ojennus oli ensimmäinen ja epäilen että asiaan ei tarvitse palata. Tilanne oli sille hyvin epämieluisa ja sellaiseksi sen myös rakensin. Kaveerasi kahta kovemmin ja sitä elettä pidän hyvänä. Palautui hyvin.......

• kukkahattuyhdistys?
    • canis.familiaris

No olisi ollut hyvä vaihtoehto, jos en olisi ehtinyt foxia ottaa.

"jossa ymmärretään terrierin sielunelämää."...todellakin tämä sisältää enemmän kuin tuhat sanaa. Ei ole helpporasti, jos luottamus ei ole kohdallaan.
      Aika "."helvetinperkele." luonne, jos otetta siihen ei saa...Muuten kyllä huippu koira, jos saa olla omalla perusluonteellaan...Jollekkin hyvä kamu epäilemätttä. Rajat ja huolenpitoa -Sillä se toimii.

Voi muuten yllättää, jos/kun raivo pääsee valloilleen. "ylikierroksilla" karva sanan mukaisesti pöllyää, jos kohde on toinen koira...

Jotenkin kuulostaa liian hyvältä tuo miten koiran luonne on esitelty. Siinäkin pitää muistaa, että toimii vain nykyisessä kotona noin, ei välttämättä uudessa.
      Luonteen kuvauksissa pitää olla hieman "varautunut"..

Esimerkiksi tämän vahapiian äiti oli mitä hurmaavin luonne....Kävi kahdenkodin kautta ennen kuin meille tuli. Kummassakin koira oli hyvin agressiivinen ja yllättävä. Saattoi puolustaa mattoa tai ajaa ihmisen pois siitä mistä halusi....Muuten varsinainen "enkeli" ....

• aloittelija vain

Olen muuten viimeisimmän puolen vuoden aikana nähnyt useammankin parsonsin (eikös tuokin terrieri oo parsons tai jokin sinne päin?) kotia etsimässä... tästä sinun vanhastapiiastasi täällä luettuani olen osannut laskea 1 1 eli miksi juuri parsonsit ovat päätyneet kiertoon... onko tämä nyt uusi "annetaan pitovaikeuksien vuoksi"-rotu?

Esim. täällä parsons, joka myös kertaalleen yhdistykseltä sijoitettu paikkaan, josta palautunut takaisin: http://www.rekkurescue.com/elain.php?id=4206. Hoitopaikassa kaikki mennyt hyvin, kodissa ei.

• canis.familiaris

"onko tämä nyt uusi "annetaan pitovaikeuksien vuoksi"-rotu?"...Todellinen koiramaailma Tohtori Jekyll ja Mr. Hyde. Sitä ei ihminen usko mikä palo silla on silmissä kun kiehuu. Ne on ne oikeat ."helvetinliekit", Ja kun kiehuu niin se on sitten sitä....Eli se hallinta ja eritoten luottamuksen saavutus on a&o.
      Kunnioittaa auktoriteettiä hyvin JOS olet rehellinen koiralle...Jos et niin...näkyy.
      Kun koira on tasapainoinen niin parempaa saa hakea. Upea koira kaiken kaikkiaan.

Ensimmäisessä ilmoituksessa kiinitin huomion mainintaan "koiralla menee yli" tai sinnepäin. Eli häviääkö kontrolli jo tekemisessä? Jos tulee vihanpitoa niin ei helppo juttu...Ikävä että näkö viestii koirassa ihan jotain muuta. Se jos jokin hämää.

• canis.familiaris

Kiinnitin myös huomiota parsonilmoituksissa siihen, että "ei lapsiperheisiiin missä on pieniä lapsia" Tämän vp.n ex-omistaja oli myös erittäin huolestunut, kun sanoin että minulla on 2v.lapsenlapsi. Moneen kertaan muistutti että ole varovainen. Hain tyttären junalta ja lapsi oli mukana =hirveä kodistunut rähinä kun autoa lähestyi. Yleensä koira erottaa lapsen.

Samoin sisällä, mutta kerta kielto niin tottelee todella hyvin ja en ole siitä huolissani. Koira on äärimmäisen kuuliainen.

Toisella kerralla hyväksy jo täysin ja kun kävi tervehtimässä ovella niin katsoi oikein minua että näen. Samoin tyttären uusikoira chihu tuli, jonka laiton varmuuden vuoksi häkkiin vaikka jännitteitä ei ollutkaan.

Satuin näkemään mitä se tekee kun naapurin pystäri tuli "moikkaamaan" maalla Ei hyvää päivää. Mieleen tuli sirkkeli jossa puupolliä ajetaan. Ymmärrän miksi ex-omistaja olis huolissaan. ja sen että hän ei liioitellut yhtään kun sanoi että koira on haavoittanut kolmea isoa koiraa josta joutunut lekurit maksamaan. Ymmärrän häntä nykyisin erittäin hyvin.

Kun olen kaupungilla tai kaupassa, niin en lukitse auton ovia, enkä poista virta-avainta. Oli autossa mitä vain. Jos sen varastat, niin ole hyvä. Paperit on hanskalokerossa ja koiran voi myös pitää. Näin olen aina tehnyt kun on isoja koiria ollut, Ei arvelluta asia yhtään tämän pienenkään kanssa.

• canis.familiaris

No voi hitsi.....voi hitsin hitsi....nyt jännittää...Maanantaina on ultra vanhallepiialle.
      En käsitä en sitten yhtään. Merkit on vahvat että olisi tiineenä. Miten ja koska?? Valeraskaudesta ei ole kyse. Yhden tunnin loma aikana oli että ei ollut silmänalla YHDEN TUNNIN......mitä he"¤%&?tiä....

• aloittelija vain

Ohhoh... kerrohan sitten miten kävi. Jos on tiineenä, meinasitko antaa synnyttää ne vai keskeytys?

• aloittelija vain

Oudoista asioista sitä ihminen on iloinen... kuten siitä, että tuo mun maailman-lällyköin-en-koskaan-edes-raapaise-kissani oli yöllä käynyt pissimässä koiran petiin... voi että mikä oli koiran ilme kun aamulla petiänsä nuuhki!

• canis.familiaris

Kävin ell.ja keskeytys ei enää onnistu. Epäili viikko tai kaksi ja sitten tulee.
      Oikeasti en ymmärrä, en todellakaan.

Meillä oli n.10v. sitten basenji ja siitä ei kanssa näkynyt mitään ennakolta. Selkä levisi kuten tällä. ei huomannut kasvattaja eikä ell...Olin vain lähdössä lenkillä ja katsoin että koira alkaa paskomaan eteiseen (sama asento) ja...mitä ihmettä...katsottiin hetki ennen kuin tajuttiin. Kaksi pientä pentua sieltä lopulta tuli..ensimmäinen eteiseen. Se oli ihan uskomaton tapahtuma.

Hieman olen pyörällä päästä..?!$5€@...No toivotaan, että ultra yllättää toisella tavalla positiivisesti -epäilen.

Tätä olen viimeisen viikon epäillyt (kirjoitinkin siitä) ja kipasin aamulla ell.hakemaan vahvistusta. Maanantaina ultrataan, koska koirakin on jo vanha mutta ell.mielestä erittäin hyväkuntoinen fyysisesti. Onneksi treenattiin tämä vuosi ja aika vaativasti treenattiinkin..

• isoisoiäiti

Onneksi olkoon "isälle" !

Kyllä hyväkuntoinen vanhakin koira synnyttää ihan ok.

• canis.familiaris

Öh..tänks, mutta huolettaa minkä kokoinen on isä? Tosin sehän suhteutuu kuitenkin, mutta..kuitenkin tytsy täyttää 9v.. (Veikkaan 1-2pentua.) Voi kuulemma olla että joutuu avaamaan....P£4€$£kele mihin soppaan sitä taas joutui...

Tuossa juuri kehuin, että nyt eletään vain omille koirille ja nautitaan näistä mielenkiintoisista ja erittäin viisaista kv-vaihtajista.

Ajatus oli että otan vielä keväällä borderin, mutta sekin muuttui...Piti alkaa harrastamaan asioita joita ei ole aijemmin kerennyt....no hmmm...todennäköisesti kaksi metsästävää koiraa....eli jos pentu tulee niin jotain etsintää voi seropilla hommailla. Sovelletaan ja etsitään vaikka mummoja marjametsästä..Näyttelyt vaihtuu mätsäreihin jne..luovuus on hyve...

• näillä mennään
        canis.familiaris kirjoitti:

Öh..tänks, mutta huolettaa minkä kokoinen on isä? Tosin sehän suhteutuu kuitenkin, mutta..kuitenkin tytsy täyttää 9v.. (Veikkaan 1-2pentua.) Voi kuulemma olla että joutuu avaamaan....P£4€$£kele mihin soppaan sitä taas joutui...

Tuossa juuri kehuin, että nyt eletään vain omille koirille ja nautitaan näistä mielenkiintoisista ja erittäin viisaista kv-vaihtajista.

Ajatus oli että otan vielä keväällä borderin, mutta sekin muuttui...Piti alkaa harrastamaan asioita joita ei ole aijemmin kerennyt....no hmmm...todennäköisesti kaksi metsästävää koiraa....eli jos pentu tulee niin jotain etsintää voi seropilla hommailla. Sovelletaan ja etsitään vaikka mummoja marjametsästä..Näyttelyt vaihtuu mätsäreihin jne..luovuus on hyve...

Kyllä minäkin 9v koirani astutin kaikkien sääntöjen mukaan,synnytyksessä ei ollut ongelmia,kolme niitä oli ja hyvin hoiti pentunsa.Niistä yksi jäi kotiin nyt silläkin on kaksi kakaraa.Elämä jatkuu

• canis.familiaris kirjoitti:

Nyt kyllä virtuaalisesti tukistan perheen isää,jos ei valeraskaudesta ole kyse...
        Paha moka ja noin vanhalle mammalle.
        Noh,tapahtunut mikä tapahtunut ja toivottavasti kaikki menee hyvin.Lekurille sitten muistaa ilmoittaa ajoissa,että voi tulla mahdollinen sektiotapaus (ehkä) etukäteen.
        Ja sitten muistaa,ettei narttua jätetä valvomatta sekunniksikaan juoksuaikana.Tuo homma kun ei vaadi välttämättä kun muutaman sekunnin,koirallakaan...

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Nyt kyllä virtuaalisesti tukistan perheen isää,jos ei valeraskaudesta ole kyse...
        Paha moka ja noin vanhalle mammalle.
        Noh,tapahtunut mikä tapahtunut ja toivottavasti kaikki menee hyvin.Lekurille sitten muistaa ilmoittaa ajoissa,että voi tulla mahdollinen sektiotapaus (ehkä) etukäteen.
        Ja sitten muistaa,ettei narttua jätetä valvomatta sekunniksikaan juoksuaikana.Tuo homma kun ei vaadi välttämättä kun muutaman sekunnin,koirallakaan...

auts..ei enää..Tiedätkös, että mitään juoksuu viittaavaa ei ole ollut. (ex-omistajan mukaan viimeksi helmikuussa) Mökillä päästin koiran ulos tunniksi aamu klo: 04.00 kun nukuin teltassa...Se on ainoa kerta missä koira ei ole ollut pois valvovan silmän alta. Nousin "tyypillisesti" 05.00 ja koira tuli teltalle hieman "nuhruisena" No maalla ollaan ei ihmetytä...Toivotaan tyhjää, mutta lekuri sanoi että taitaa olla turha toivo..joo kyllä tämä enemmän huolestuttaa kuin ilahduttaa.

Nyt jälkiviisaana kun sanoin ylpeämä, että "nyt tulee toimeen isompien kanssa jne"...ei per¤kele.tätäkö tää oli lopulta.....

• Noh,jos ei mitään juoksuihin viittaavaa ole,niin annetaan armon käydä oikeudesta :D
      Eipä silloin sinun mokasi ollutkaan.

On narttuja,jolla on niin epämääräiset juoksut,ettei niitä huomaa.Ne kannattaisi leikkuuttaa.Ettei mitään tapahtuisi,kun voi noin käydä.Yleensä niillä on sitä jo nuoresta pitäen.Luulisi,että rasselilla on niin ollut.Jos on,niin olisi ollut fiksua entisen omistajan siitä tiedottaa.Ylipäätään,jos juoksuissa on epämääräisyyksiä ollut.

Jos sieltä jotain sikiää,niin toivotaan,että kaikki menee hyvin.Muista sitten olla vaan varovainen noitten teidän kahden sällin kanssa.Ettei pääse turhia mammaa häiritsemään.Muuten voi syntyä isokin sota.

• canis.familiaris

Juu lupaan olla kiltisti ja huomioida kaiken juu...

Ei ole helppoa tälläinen. Kerroin kun olen täman vaiheista jo jotain kertomut. Rehellinen luonne..."On narttuja,jolla on niin epämääräiset juoksut,ettei niitä huomaa."..tänks. Epäilin jo mielenterveyttäni..=D

Kuten jo aijemmin ollaan puhuttu. Kuulun myös niinhin ihmisiin, jotka ei jätä mitään sattuman varaan. Asiat huomioidaan mitä pystytään ja ei oleteta mitään.

Tehdään hyvät pohjat asioille ja ylläpidetään niitä...Nyt virhe tuli siitä, että oletin..Olin päässyt vasta puolelta öin nukkumaan ja aamuyön tunteina oletin että koira käyttäytyy kuten ennenkin. Käy tarpeillaan ja tulee takaisin. Jos lähistöllä on toinen koira, niin se kyllä kuuluu. Nyt mokasin kun oletin. Inhimillistä, mutta valtettävissä. Se toinen koira nimittäin olisi myös voinut olla susi. Niitä on meidän landella lähinurkissa. Viime loman aikaan kahden neliökilometrin alalta hävisi kahdessa päivässä neljä koiraa. Kaksi paikallista ja kaksi vierasta...Enää en oleta -hyvä läksy. 99% valvonnassa ja viimeinen prosentti petti....

Kyllä narttu leikataan tämän jälkeen. (ma. tiedetään varmistus) Ja jos positiivinen niin nimi sillä on sitten vanharouva....Jos tulee kaksi toinen jää minulle ja yksi menee kotiini. Jos yli niin myydän kuluja vastaan.

Ei ole helppoa tälläinen. Kerroin kun olen täman vaiheista jo jotain kertomut. Rehellinen luonne..."On narttuja,jolla on niin epämääräiset juoksut,ettei niitä huomaa."..tänks. Epäilin jo mielenterveyttäni..=D

Kuten jo aijemmin ollaan puhuttu. Kuulun myös niinhin ihmisiin, jotka ei jätä mitään sattuman varaan. Asiat huomioidaan mitä pystytään ja ei oleteta mitään.

Tehdään hyvät pohjat asioille ja ylläpidetään niitä...Nyt virhe tuli siitä, että oletin..Olin päässyt vasta puolelta öin nukkumaan ja aamuyön tunteina oletin että koira käyttäytyy kuten ennenkin. Käy tarpeillaan ja tulee takaisin. Jos lähistöllä on toinen koira, niin se kyllä kuuluu. Nyt mokasin kun oletin. Inhimillistä, mutta valtettävissä. Se toinen koira nimittäin olisi myös voinut olla susi. Niitä on meidän landella lähinurkissa. Viime loman aikaan kahden neliökilometrin alalta hävisi kahdessa päivässä neljä koiraa. Kaksi paikallista ja kaksi vierasta...Enää en oleta -hyvä läksy. 99% valvonnassa ja viimeinen prosentti petti....

Kyllä narttu leikataan tämän jälkeen. (ma. tiedetään varmistus) Ja jos positiivinen niin nimi sillä on sitten vanharouva....Jos tulee kaksi toinen jää minulle ja yksi menee kotiini. Jos yli niin myydän kuluja vastaan.

Minkä rotuisia ne isäksi epäillyt on?

• canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Minkä rotuisia ne isäksi epäillyt on?

Isä on todennäköisesti Pohjois-karjalan murre.

Isä on todennäköisesti Pohjois-karjalan murre.

No niinpään tietysti. Ettei olisi ihan Ilomantsin murre... siellä niitä shemeikkoja piisaa! :D

• canis.familiaris

No niinpään tietysti. Ettei olisi ihan Ilomantsin murre... siellä niitä shemeikkoja piisaa! :D

Nimenomaan ilomantsin murre.

• isoisoaiti

Älä nyt vielä jätä itselle ja myyntiin pistä.

Vaikka tuolla aiemmin onnittelinkin jo mutta tuota tilannetta miettien olisiko ollut mahdollista ettet nähnyt urostakin nimittäin jos noin hyvät päivät sattuu kohdilleen,kyllä ne vapaana ollessaan mieluusti kulkee yhdessä vähän kauemminkin,ainakin poika olisi jäänyt siihen tilannetta tarkkailemaan

• Hommasin rekatun nimimerkin... testaan, miten toimii...

t. aloittelija vain

• canis.familiaris

Oneeksi olkoon vai mitä tähän pitää sanoa? No misäs löysit alpakon kuvan profiiliisi?...heheh

Oneeksi olkoon vai mitä tähän pitää sanoa? No misäs löysit alpakon kuvan profiiliisi?...heheh

Kiitos kiitos! :) Alpakon? Hieno siperialainen koira se on, joka seuraili minua ja napsaisin siitä kuvan! Tosi surkean näköinen... olisiko se pitänyt pelastaa sieltä??? :P

• canis.familiaris

No perhana peruutetaan kaikki ja myydään koirat pois ne on out!
      Ollaan ajanhengessä ja ostetaan laama sekä muistetaan vaihtaa saunalahti laamaliittymä tietenkin.

Miltä kuulostaa Laamojen SM-suojelukilpailu simpeleellä Mukana kaikki huiput. Lisäksi laamajälki ja estenäytös.

HS
      "Laamat suojelevat lampaita susilta ruotsalaistilalla
      Karlstad. Värmlantilainen lammasfarmari on keksinyt oivan keinon suojella lammaslaumaansa susilta. Lampaiden joukossa laitumella käyskentelee Etelä-Amerikasta kotoisin olevia laamoja.

Kamelieläimiin kuuluvat pitkäkaulaiset laamat ovat osoittautuneet varsin tehokkaiksi paimeniksi.

"Ne panevat merkille kaiken. Ei edes naapurin ruohonleikkurin käynnistys jää niiltä huomaamatta", kertoo lammastilallinen Andreas Martelius Värmlands Folkblad -lehdelle.

Marteliuksella on 400 lammasta, joita vahtii kolme laamaa.

Martelius sai idean laamoista lammasvahteina käydessään Uudessa-Seelannissa. Ajatus jäi hautumaan, ja eksoottiset paimenet ovat olleet tilalla jo kolme vuotta"....

• Jihaa. Tänään on ollut hyvä päivä koiran kanssa.

Ollaan käyty yhdellä kurssilla koirulin kanssa, viime kerralla teemana oli odottaminen & kontaktin säilyttäminen silloinkin, kun ympäristössä on häiriötä. Aamun sää antoi loistavan mahdollisuuden harjoitella asiaa: hirmuinen tuuli, lentäviä lehtiä ja hiekkaa.

Iltalenkillä päästiin melkein kunnialla ohi aidan takana haukkuvista irliksistä. Ihan täysin rähinättä ei päästy ohi, mutta sain kuitenkin rähinänalun katkaistua muutamaan haukkuun ja koiran huomion takaisin itseeni. Oltiin käyty tuota rähinäasiaa läpi kurssilla ohjaajan kanssa ja olikin hyvä, että joku ulkopuolinen sitä asiaa katsoi. Ei tuo koira mennytkään ylikierroksille liian kovasta komentamisesta eikä se tarvinnutkaan otteen pehmentämistä... olinkin tajuamattani tehnyt niin, että en hellittänyt painetta riittävän nopeasti... olin osaamattomuuttani missannut sen, kun koira jo lähti korjaamaan käytöstään ja hakemaan katsekontaktia minuun. No mutta nyt kun se oivalsin tällä viikolla ja osasin lähteä muuttamaan omaa toimintaani, niin koirassa on jo alkanut näkyä selvä muutos ihan jo muutamassa päivässä.

• canis.familiaris

Missä kävit kurssin?

Missä kävit kurssin?

Ihan tässä paikallisen palveluskoirayhdistyksen kurssilla.

• Vanha Iltalehden juttu muutaman vuoden takaa... vieläköhän tyyppi tekee "taidetta"...

"Koira näännytetään kuoliaaksi - taidetta?

Costaricalaistaiteilija aikoo tehdä sen taas: näännyttää koiran kuoliaaksi näyttelyssä.

Jo kaksi miljoonaa ihmistä eri puolilla maailmaa on allekirjoittanut netissä kiertävän vetoomuksen, jossa vastustetaan Guillermo Vargas Habacucin taidetta.

Habacuc pitää taiteenaan eläinten näännyttämistä ja kaikenlaista laiminlyömistä. Viime vuonna costaricalaistaitelija kohautti maailmaa näännyttämällä nälkään kadulta löytämänsä kulkukoiran.

Habacucin esitys nähtiin Nicaraguassa Keski-Amerikan taidebiennaalin yhteydessä. Teoksen nimi oli Syntymä.

Lukuisat ihmiset kävivät seuraamassa koiran nääntymistä, kukaan ei vaivautunut auttamaan eikä tuntunut piittaavan eläimen kohtelusta. Lopulta koira kuoli.

Habacuc on puolustanut toimintaansa sillä, että kulkukoiria kuolee jatkuvasti kaduilla eikä kukaan piittaa niistä.

Tänä vuonna Habacuc aikoo uudistaa näännyttämisnäyttelynsä Hondurasissa, jolleivät nettivetoajat pysty estämään Habacucin lähinnä eläinrääkkäystä muistuttavaa toimintaa. "

• isoisoäiti

Kunhan käyt nyt ultrassa ja nähdään asian oikea laita,jos siellä masussa on muutakin kuin ruokaa,mä olen sit hyvä keksimään nimiä.

Minkä luonteinen pentu niin sen mukaan ristitään

• canis.familiaris

Jännä juttu sinänsä. aijemmin yleinen ilme oli jäyhä ja "ainahernenenässä" tyylinen. Nyt viimeisen kahden viikon aikana, koira on muuttunut silmissä. Tämä on myös ulkopuolisten huomio. Nuorentunt, "kirkkaat silmä", rento yleisvaikutus ymv. Jos tästä jää vain tyhjämaha se passaa erittäin hyvin ja on toivottu tulos.
      En kaipaa lisä hässäkkää, mutta jos on tullakseen niin sitten asia hoidetaankuten kuuluukin hoitaa.

• "Seropin rotumääritelmä

Yleisvaikutelma:
      Koiramainen, selkärankainen, nisäkäs, jolla on pääsääntöisesti neljä jalkaa, joilla etenee välillä hyvin nopeasti ja tarmokkaasti, välillä hitaasti ja rauhallisesti.

Luonne:
      Yleensä vilkas, elämäniloinen, riehaisa ja eteenpäin katsova. Tarpeen vaatiessa rauhallinen, laiska ja unelias.

Pää:
      Kiinnittyneenä kiinteästi muuhun runkoon. Liikkuu kaikkiin ilmansuuntiin mahdollisen makupalan toivossa. Johdattaa usein muuta runkoa eteenpäin.

Kuono:
      Hyväksyttäviä muotoja ovat: tylppä, littana, pyöreä, soikea, pitkä, kulmikas tai matala, korkea. Tärkeä osa, leivänmurusten ja herkkujen etsimiseen. Kaikki värit sallittuja. Tuottaa joskus ääniä nukkuessa tai hereillä ollessa, äänivalikoima on hyvin laaja ja yksilöllinen. Joissain tilanteissa voivat olla osa ongelmaa tai pelastaa päivän.

Posket:
      Kiinteät tai roikkuvat. Normaalisti peittyneenä tiheään karvoitukseen, jossa mukana hiekkaa, oksia ja lehtiä ulkona tapahtuneesta seikkailusta. Huomattavaa on että yleensä kuolaiset ja kosteat.

Hampaat:
      Sijaitsevat poskien sisäpuolella. Käytetään päätoimisesti luiden ja keppien järsimiseen. Joissain tapauksissa aamutossujen, sanomalehtien ja tuolien nakertamiseen.

Kieli:
      Kaikki punaisen muunnokset mustin tai valkoisin laikuin. Sinistäkin väriä esiintyy. Käyttö, kehon viilentämiseen ja veden juomiseen. Aamuisin omistajan naaman pesemiseen.

Silmät:
      Kuuluvat kiinteänä osana päähän. Alati tarkkaavaiset, kiiltävät ja valppaat. Kaikki värit sallittuja. Joissain tapauksissa toisen puolen silmä voi olla erivärinen kuin toinen silmä. Pistävät usein merkille, minne kaikki makupalat tai omistajan avaimet piilotetaan, ja siten muistaa mistä ne löytää.

Korvat:
      Kuuluvat myös kiinteänä osana päähän. Korvat voivat olla lupat tai pystyt. Tämä ominaisuus periytyy koiran vanhemmilta geenien perusteella. Itse kuulo korvien sisällä on joskus harhaanjohtavaa. Se voi välillä ilmetä valikoivana kuulemisena, ilmentyen eri tilanteissa.

Nenä:
      Sijaitsee kuonossa. Väreinä punertava, musta tai valkoinen. Kostea tai kuiva, tilanteesta johtuen. Käyttö, haistelemiseen, ja kaiken kiinnostavan tutkimiseen. Päästää usein erilaisia ääniä tohisemisesta, nuuskutteluun.

Kaula:
      Sijaitsee pään ja rungon välimaissa. Kuuluu olla notkea ja toimiikin pääosin kurkotteluun sellaisiin paikkoihin jonne ei muuten ylety.

Runko:
      Tynnyrin pyöreä, jytkyn mallinen, virtaviivaisen hoikka tai tasapaksu. Mallin tulisi olla sopusuhtainen muihin ruumiinosiin nähden. Peittynyt usein moniin erilaisiin karvapeitteisiin. Värit ja mallit ovat kaikki sallittuja. Monesti aika hupaisiakin.

Jalat:
      Pitkät tai lyhyet. Sijaitsevat rungon alaosassa. Käyttö liikkumiseen pedin, ruokakupin ja ulko-oven välillä. Teknisesti kehitelty olemaan aerodynaamisen nopeat, mutta tapauksesta riippuen myös hitaan matelevat. Neljä kappaletta on yleisin määrä.

Tassut:
      Sijaitsevat jalkojen alapäässä, kosketuksissa maata vasten. Tärkeä osa liikkumisen kannalta. Voivat olla elegantin sirot tai lapion kokoiset. Neljä kappaletta on myöskin yleisin määrä. Tassuissa sijaitsevat kynnet on syytä huoltaa aika-ajoin tarpeen vaatiessa.

Häntä:
      Tehokas ase pöytien ja tasojen tavaroiden siirtämiseen. Hännän juuressa sijaitseva pallonivel mahdollistaa kaikkien liikkeiden tehokkaan käytön. Ilmaisee myös mielialaa."

• Käyttävätköhän koirat rauhoittavia singnaaleja myös itsensä rauhoitteluun? Tuo mun koirani usein haukottelee, kun olisi hirmuinen täpinä päästä ulos, mutta ulos ei pääse, ennen kuin istuu rauhassa ovensuussa, kun kiinnitän hihnan ja odottaa. En mielestäni ole koskaan noissa tilanteissa tehnyt mitään, minkä vuoksi sen pitäisi minua rauhoitella... pentuna opetin odottamaan namin avulla ja myöhemmin (kun tiesi jo mitä tehdä) käytin lievää pakkoa muutaman kerran, kun ei olisi malttanut odottaa kuten piti.

Minusta se siis rauhoittelee itseään istumaan ja odottamaan paikallaan silloin, kun hirmuinen hinku ulos... lienenköhän oikeassa?

• Kyllä olet oikeassa.Koirat rauhoittelevat myös itseään.Ja tuo mainittu tilanne on yksi hyvä esimerkki.Myös sijaistoimintaa voi tuossa tilanteessa olla esim.joku rapsuttelee itseään ym.

• Ou kei, näin mie arvelinkin!

• canis.familiaris

Juu käyttää tunnetilan tasaamiseen, ja valmistautumiseen.

• canis.familiaris

No tuomio tuli vanhapiialle. Valeraskaus ja myös nestettä kodussa. Viisas koira.
      Huijausjuoksut ja valeraskaus....Helpottava tieto. Kohdunpoisto lokakuussa, sillä siitä riesasta pääsee.

En ymmärrä. Tämän emällä oli taipumusta valeraskauteen, ja oli myöhemmin leikattu. Tästä ei tyttärestä ei ollut mainintaa, että onko taipuvainen. No ei se ihmettelemällä parane, veitsellä paranee...

• Hyvä juttu. Voit sitten hommata sen borderinkin! :)

• canis.familiaris

Ainiin. Myydään virtuaalikoiranpentuja 300€/kpl Kailille riittää ja 50€ varausraha.
        Äiti parsonrussel ja isä vihipaimen.

• No nyt voin minäkin onnitella :D
        Hyvä kun viet leikkuuseen.Koiralle itsellekkin parempi,että leikkuutettaisiin.
        Jo nuorena,jos ongelmia on usein(eikä saada hallintaan).

• canis.familiaris

Tuota.....öööööhmm.....mitäs mieltä tästä?.......on ilmoja pidellyt....

"Eläimiä puolustetaan seksillä – järjestö avaa pornosivuston
      Amerikkalainen eläinten oikeuksia ajava järjestö Peta aikoo perustaa oman pornosivuston. Asiasta kertoi ensimmäisenä uutistoimisto Reuters.

Peta on jo pitkään hakenut huomiota kampanjoilla, joissa tunnetut amerikkalaiset esiintyvät vähissä vaatteissa eläinten puolesta.

Petan tiedottaja kertoo Huffington Post -lehden haastattelussa, että sivustolla tulee olemaan tietoa eläinten oloista, mutta myös alastomuutta niin, että sitä voi pitää oikeana aikuisviihteenä.

”Siellä tulee olemaan paljon naapurintyttöjä ja naapurinpoikia, emmekä ole sulkeneet pois mahdollisuutta, että sivustolla olisi myös julkkiksia. Joka tapauksessa kyseessä ovat ihmiset, jotka ovat ainutlaatuisen omistautuneita eläinten auttamiselle ja ovat valmiita tekemään mitä tahansa, että eläinten kärsimykset saavat huomiota”, tiedottaja Lindsay Rajt sanoo.

Oman pornosivuston avaaminen liittyy uuden .xxx-internetdomainin käyttöönottoon. Peta ei ole vielä rekisteröinyt osoitetta peta.xxx, mutta sillä on vielä kaksi viikkoa aikaa ennen kuin osoite vapautuu yleiseen käyttöön."

Aika seksistinen maaila.....alkaa olla.....on ilmoja pidellyt.....Onko sey kohta sex...Jenkit on jees...

• Höh?

Kaikkee höhlää ne jenkit keksiikin. Eipä ihme kun on jatkuvasti sotimassa ja ryöstämässä muita valtioita. Roistovaltioiden nr 1. Ei mikään robin hoodi.

• Laa laa laa... oliko pakko laittaa tuollainen juttu... jotenkin luulisi tuon sivuston houkuttavan enemmän eläimiinsekaa.... siis eläinrääkkäjiä!

• canis.familiaris

Laa laa laa... oliko pakko laittaa tuollainen juttu... jotenkin luulisi tuon sivuston houkuttavan enemmän eläimiinsekaa.... siis eläinrääkkäjiä!

"jotenkin luulisi tuon sivuston houkuttavan enemmän eläimiinsekaa.... siis eläinrääkkäjiä!"...jenkeiltä onnistuu tuo kaikki..Yksi tyhmin kansa ikinä.

En vain ymmärrä miksi pitää tuputtaa noita jutskia ja mennä sieltä missä aita on matalin. Vasta suomessakin jotkut "kettututöt" oikein tempaisi ja oli aatamin asussa "susien puolesta"..ei hyvää päivää. Menee pahasti uskottavuuden rippeetkin -ne vähätkin. Kyllä naurettiin vedet silmissä itä-rajalla susien keskellä kun kuvia katseltiin.

• Riittävästi

virikkeitä tarjoamalla. Aloittajalle hienosti olet koirasi kouluttanut. Mutta jos koira oppii kysymään luvan saako ottaa, niin se on vielä fiksumpaa, koska ethän pimeässä näe jos koira käy pusikon laidalla nuuskimassa, että mitä siellä on. Jos koira tietää että luvatta ei saa maasta mitään ottaa, kun lupaa ei tule niin se sinne maahan sen "kiusauksen" jättää.
      Miten sinä voi tietää, että jos toisen koiran jälkiä oletat koirasi tutkivan ja nuoleskelevan, niin onko siihen laitettu jäähdytysnestettä (kesäaikana), talvella kyllä lumessa jälki näkyy vihreänä (koiralle tappavan myrkyllinen).

Siksipä olisikin hyvä, että kaikki koiriensa ulkoiluttajat opettaisivat koiransa olemaan KOKO AJAN KONTAKTISSA EMÄNTÄÄN/ISÄNTÄÄN. Eli koira hakee huomiota ja sinä pidät sen aktiivisuutta yllä sillä, että kehut oikeasta toiminnnasta.

Pidät itsesi koiralle kiinnostavana vaikka näin, järjestät koirallesi virikkeiksi vaikka kotipihalle piilotetun paketin (vaikka tyhjä keksilaatikko, joka sisältää osan koiran ruoka-annoksesta) jäljitätte sitten yhdessä tuon paketin ja kun koira sen löytää koira istahtaa ja odottaa sinulta luvan saako paketin ottaa.
      Ja mikä riemu siitä seuraa kun saa löytämänsä ottaa ja kuljettaa ylväästi omalle petilleen ja ruveta ratkomaan arvoitusta miten paketin saa auki.

Yleensä kun jätä komentoa opetetaan niin se makupala, mikä pitää jätää on täysin eri kuin se mitä koirasi sitten herkukseen saa. Eli voisi olla vaikka näin; monelle koiralle pallo on mitä ihmeellisin ja ihanin lelu. Laita ruokapala maahan, kun koirasi tottelee jättää sen anna palkaksi sille se lempilelu. Ja jos koirallasi käy kiusaus ottaa ruokapala suuhunsa, suojaa se ruokapala kädellä ja sano jätä. Kun koirasi ei enää yritä ottaa makupalaa ja katsoo sinuun sano JÄTÄ, ja kehu hyvä poika/tyttö ja anna pallo palkaksi. Koulutustuokioiden välissä voitte remuta pallo apuvälineenä sitten yhdessä. Ja aina välillä rauhoittamisen paikallaan ollessa uusi kerta. Koirasi saa näin koko ajan virikkeitä, eikä tapahtuman opettelu tule tylsäksi teille kummallekkaan.

Noutamiskäsky on sitten erittäin, ensinhän opetellaan se noudettava esine, olkoon vaikka kapula, annat koirasi sitä kannella ja tutustua siihen kunnolla. Sen jälkeen piilotat kapulan ja sanot koirallesi hae/etsi kapula. Koira tietää jo että tätä esinettä haetaan. Sen jälkeen voit heittää kapulaa jonkin matkaa edellesi niin että koirakin sen näkee ja sanot saman etsi/hae kapula koira menee kapulan luo ottaa sen suuhunsa ja kun yhdistät siinä kohti käskyn tänne niin koira kuljettaa kapulan suussaan sinulle.
      Pallo käy ihan samalla tavalla, jos on kotikoirista kyse, kapulat kuuluvat yleensä erilaisiin kilpailuihin, siis ei tarvita kapulaa jos et harrasta koirasi kanssa kilpailuja, kuten palveluskoiraroduilla yleensä harrastetaan.

• canis.familiaris

Yksi koiristani on kv-parsonrusseli. Se tuli 8v. ja oli erittäin hanakka syömään mitä tahansa. ensimmäisen viikon syötin koiralle kanaa, lihaa, makaraa -siis kaikkea todellista herkkua. Muutaman päivän jälkeen huomaa että koira alkaa valkoimaan syömistään. Tästä tietää että koirasta tulee "nirso" ja oikeastaan mikään ei maasta kelpaa. Kaikkea on kokeiltu ja testattu.

Se oli ainoa helppo tapa opettaa tämänikäiselle koiralle, että maasta ei oteta.
        Helppoa tapa, jonka seuraus tulee hieman itsestään.

Pennut taas on helppo opettaa tapakasvatuksen yhteydessä. Suurena apuna on, että mitä syöttää.

• canis.familiaris

Ompas erikoista. Täällä ränäs yhteydet aamulla ja kun kirjoitin viestin, se meni johonkin ihan muuhun osioon kun tänne paikkaan missä en ole edes käynnyt? En tiedä miksi viimeaikoina täällä on ollut niin paljon häiriöitä. Poikkaisee rekkauksen tai sahaa ja junnaa paikoillaan viestit häviää ymv.. -Ei hyvä.

• canis.familiaris

Puujalka on aika mainio poika..Mahtaako foxit sitten olla kaikki näin mahtavia paketteja. Omaa muuten aika mahtavan tavan haistella jotain huolellisuudella. Sen kun saisi valjastettua hyötykäytöön. Ei hötkyä mutta etenee huolellisesti kuin juna. Tuntuu että mikään ei kohta ei jää sattuman varaan tai häiritse sen keskittymistä.

Kontakti on tavattoman vaikea opettaa. Nenä maassa koko ajan. Parikertaa olen saanut sen leikkimaan pallon tai rievun kanssa. Hyvä haaste ja asenteella: "Tämä saadaan vielä toimimaan" on päällä.

Metsässä joka tässä tapauksessa on n.10ha. Sitä reunustaa moottoritie ja juna rata, sekä sähkölinja. Siinä on tehty aamu ja iltalenkki ja välillä koira jää jumiin haistelussa, niin kylmästi olen jatkanut taakse katsomatta matkaa.
      Parikertaa alussa koira on ollut hätää kärsimässä ja kärsällä on tavoittanut lopulta...Nykyisin kyllä pitää jo säännöllistä kontaktia metsässä.

Kutsuvaste on vain tavattoman hidas. Oikeastaan sietämättömän hidas tähän parsoniin verrattuna. Tulee kyllä ja varmasti, mutta äänen pitää olla kovin painokas. Hirvittävä keskittymiskyky oletan. Tämä vielä valjastetaan.

Oltiin metsässä, niin vastaan tuli kaksi marjastajaa. Nyt tuli sekin koettua näiden kanssa. (yllättävä kohtaaminen) Vanhapiika skarppasi heti ja onneksi on tätä harjoiteltu. Kutsu->kontakti-> pallokäteen-> ja mallikas ohitus katsekontaktissa. Ei tullut edes murahdusta tai vst. Hieno homma näin vanhalta koiralta. Silti parsonin kanssa pitää olla hyvin skarppina, koska jos tapahtuu, niin se sitten tapahtuu ja nopeasti. Nyt se pääasia on saatu tehtyä eli tämä reagointiaika on saatu venymään ja koira selvästi jää odottamaan ohjeistusta. Foxi taas painaa silmät kiinni vanhapiian perässä tai minun sivulla. Vaikka mitä tapahtuisi niin tähän ei vaikuta.

Äärettömän mukava ja hyvätapainen hemmo. Hauska tapa kun katellaan telkkaria. Se tulee kainaloon ja "kellahtaa" selkänojaan...Äijä meinigillä vierekkäin..=}...se jos jokin kyrsii vanhaa piikaa, mutta siedätys on tässäkin asiassa hyve..

• canis.familiaris

Mistähän mahtaa johtua kettuterrierrin "tärinä"? värisee säännöllisesti samalla tavalla jos olisi kylmä?..Muuten ihan rento, mutta saattaa täristä missä tilanteessa vain.?..Kasvattaja sanoi että ihan normi meininkiä.

• Vou olla kyseessä tosiaan ihan "normi" tärinät eli joillain pikkuroduilla on tuollaista. Mm.omassani.Sanoisin,että se on jonkin sortin sijaistoimintaa.Jos se on tuota samantyyppistä,niin silloin normi levossa ei sitä normisti esiinny,paitsi jos koira käskytetään lepoon.

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Vou olla kyseessä tosiaan ihan "normi" tärinät eli joillain pikkuroduilla on tuollaista. Mm.omassani.Sanoisin,että se on jonkin sortin sijaistoimintaa.Jos se on tuota samantyyppistä,niin silloin normi levossa ei sitä normisti esiinny,paitsi jos koira käskytetään lepoon.

Jaa. Tätä tärinää tapahtuu pääasiassa kun istuu. No tätä se kasvattajakin sanoi. Kunhan kyselin normi tärinä. Sano leikillään että silleen pääsee talvella nopeammin sisälle.

• canis.familiaris
    • canis.familiaris

Maailma muuttuu sakuseni.......vai miten se meni?..={}

"Saksan poliisi on ilmoittanut luopuvansa hiljalleen maan nimikaiman, saksanpaimenkoiran, käytöstä ja korvaavansa rodun belgialaisella vastineella.

Tieto herätti välittömästi saksalaislehdissä kysymyksen ja huolen siitä, pidetäänkö saksanpaimenkoiraa ”liian tyhmänä”.

Belgianpaimenkoira malinoisin suosiminen ei poliisin mukaan johdu älynlahjoista, vaan se mm. suojelee isäntäänsä paremmin kriisitilanteissa ja käyttäytyy aggressiivisemmin tarvittaessa.

Poliisin edustajan mukaan Nordrhein-Westfalenin osavaltiolla on tätä nykyä enää 26 saksanpaimenkoiraa, mutta 281 belgianpaimenkoiraa.

-Belgianpaimenkoiria voidaan käyttää useammin sekä vahtikoirana että räjähteiden ja huumeiden jäljittäjänä. Ne ovat kaiken kaikkiaan parempi sijoitus, poliisista todetaan"

Saa nähdä mitä..........

• " Maailma muuttuu sakuseni" No niimpä.Ei ehkä ihan helposti oisi tätä päivää uskonut näkevänsä o_O

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

" Maailma muuttuu sakuseni" No niimpä.Ei ehkä ihan helposti oisi tätä päivää uskonut näkevänsä o_O

Samoin. Kyll mää olisin parsonin ennemmin ymmärtänyt..=O

• canis.familiaris

HUOM! muutamalle ihmiselle!

Päättelen hommiani ja muutamalle katkesi yhteydenotto, kun sp.stä hävisi yhteystiedot, jonkun päivityksen yhteydessä. Vahinko asia. Jos jäi jotain niin uudestaan yhteyttä. dogtor(at)mymail.fi....sori.

• Kiitos ja

kumarrus kaikille koiraharrastajille, keskustelupalstalle on ollut kiva osallistua. LUKEKAA HYVÄT IMMEISET ERILAISIA KOIRAKIRJOJA, niitä löytyy lukemattomia niin ongelmakoirista/koiraongelmista siihen kontaktikoulutukseen saakka.
      TSEMIÄ nyt alkaa minulla toiset kiireet, etten jouda ONTUVIA NEUVOJANI TÄNNE KIRJOITTELEMAAN.
      Onhan teillä tämä canis familiaris alias perheenisä yms. joka useammalla nimmarilla on tänne kirjoitellut. Joten tämä sota ei yhtä miestä kaipaa. Heipat vaan!

• canis.familiaris

Joo hei hei. ja en ole käyttänyt kuin kahta nimimrkkiä Perheen isä ja myöhemmin rekisteröityä Canis.familiaris. Ei muuta kuin vilja pois pellolta.(kö)

• canis.familiaris

Joo hei hei. ja en ole käyttänyt kuin kahta nimimrkkiä Perheen isä ja myöhemmin rekisteröityä Canis.familiaris. Ei muuta kuin vilja pois pellolta.(kö)

Tänään makailin nurmikolla ja foxi kainalossa. Vanhapiika pallon kanssa pyöri jne. Hiukan huvikseen katsoin, että miten nämä toimii jos makoilee nurmikolla (vart. aijemmat keskustelut rotikka jne.) Tämä foxi oli särmänä ja välistä pyysin parsonilta palloa ja heitin siitä istualtani sitä metsän laitaan.

Tuli taas tehtyä "sisäistä" ääntä vastaan. Rupesin siinä istuallani kikkailemaan pallollla -ei olisi pitänyt. Parsoni haukahti ja silloin foxi oli nutussa kiinni. Voi elämänkesä sitä yhteenottoa. Tilanne muistutti samaa, jos oksasilppurilla olisi oksia ajanut. Niskoista kiinni ja tiukka erotus. Ravistelin hieman ja tilanne rauhoittui. Koirat alas ja taas alkoi. Parsonin silmissä oli taas ".helvetintulet" voisin jopa sanoa, että silmät hehkuu....Kolmannella kerralla tilanne laukesi, kun muljuutin hieman.

Voisi sanoa, että tilanteet on törkeän nopeita ja raivokkaita. Helppo hoitoisia, jos pitää pään kylmänä. Eniten harmittaa tilanne, joka oli täysin turha ja ennakoitavissa. Tämä foxi nimittäin on viimeaikoina osoittanut "pientä" mustasukaisuutta ja tämän olen huomannut ja reagoinnutkin siihen.

Näköjään näillä kertyy patoutunutta energiaa, joka helposti sopivassa tilanteessa purkautuu. Nämä kehittävät mitä ihmeellisempiä variaatioita äänistä ja eleistä, millä voi toista hieman tölväistä.

Kuitenkin täysin turha ja itseaiheutettu episodi. Hyvää siinä oli se, että foxi sai omaa tilaa ja parsoni kunnioittaa poitsua sisällä paremmin. Tasasi tätä kyräilyä.

• Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että joku koira on "vietikäs"? Millaisella koiralla sitten "ei ole viettiä" tai milloin koira on "vietitön"?

Tuokin kuuluu sarjaan sanoja, joita aina kuulee milloin missäkin tilanteessa, mutta mitä sillä lopulta tarkoitetaan?

• canis.familiaris

Passiivisella koiralla on harvemmin viettiä.
      (sellainen, joka ei ota osaa toimintaan, toimimaton; ponneton, välinpitämätön)

Vietikästä on jossain piirissä nimitetty. vartio, puolustus jne. tämän tapaisissa koirissa. Yleensä vahva vietti on kohdennettu sanallisesti johonkin, kuten vaikka metsästysivietti ja jos on kyse harrastavasta koirasta, nii sekin on kohdennettu taas johonkin : jänis, hirvi jne. En tiedä miten muut sen käsittää. Meillä haettiin aina täsmää mitä tarkoitettiin. Joskus pennusta annettiin kuvaavaa sanaa vietikäs (odotusarvio)..Mutta voihan tuo nykyisin kuvata mitä vain..

• Ton minäkin ymmärrän, jos puhutaan jostain osa-alueesta... esim. omalla on vahva saalisvietti. Sitä on ollut helppo hyödyntää koulutuksessa.

No entäs sitten kaksiviettisyys? Omalle odotusarvona sen pentuna ollessa oli, että löytyisi "molemmat viettialueet", saalis ja puolustus. Ensimmäistä on ollut helppo hyödyntää... jälkimmäistä ei.

Ja sitten vielä viettikestävyys, viettivoima... paljon sanoja, joita heitellään ilmaan, mutta joista en lopultakaan tiedä, mitä niillä täsmälleen tarkoitetaan...

• putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Ton minäkin ymmärrän, jos puhutaan jostain osa-alueesta... esim. omalla on vahva saalisvietti. Sitä on ollut helppo hyödyntää koulutuksessa.

No entäs sitten kaksiviettisyys? Omalle odotusarvona sen pentuna ollessa oli, että löytyisi "molemmat viettialueet", saalis ja puolustus. Ensimmäistä on ollut helppo hyödyntää... jälkimmäistä ei.

Ja sitten vielä viettikestävyys, viettivoima... paljon sanoja, joita heitellään ilmaan, mutta joista en lopultakaan tiedä, mitä niillä täsmälleen tarkoitetaan...

Tuo on sen verran melkoisen laaja-alainen juttu,että harva jaksaa siihen kirjoittaa,jos ihan kunnolla kuvaa saisi.Mutta kuukeli,hyvä ystävä,auttaa.
        Pistä hakusanaksi noita kyselemiäsi,niin saat paljon tekstiä. Mm.muutamiltakin palveluskoiraharrastajien/kasvattajien sivustoilta saa paljon luettavaa,ja aika tyhjentävää ;)

• molossi kirjoitti:

Tuo on sen verran melkoisen laaja-alainen juttu,että harva jaksaa siihen kirjoittaa,jos ihan kunnolla kuvaa saisi.Mutta kuukeli,hyvä ystävä,auttaa.
        Pistä hakusanaksi noita kyselemiäsi,niin saat paljon tekstiä. Mm.muutamiltakin palveluskoiraharrastajien/kasvattajien sivustoilta saa paljon luettavaa,ja aika tyhjentävää ;)

Joo, olen minä jonkin verran "kuukkelilta" kysellyt ja muutamille hyville sivustoille löytänyt.... sit kun vaan se teoria kohtaisi käytännön..

• canis.familiaris

Kuulostaa ihan spk.porukan hifistelyltä ja usein niin kuin sanoit heitellään ilmaan ja siellä pysyy. Omalta osasta aikanaan tuontapaisia määreitä käytettiin tietyissä erikoistumisessa (laji ymv.)

"Ensimmäistä on ollut helppo hyödyntää... jälkimmäistä ei"..kaikki on hyödynnettävissä, jos ne kohdennetaan. Laimennetaan/vahvistetaan sopiviksi. Eri asia on että sopiiko se sen hetkiseen tilanteesseen...(käyttöarvo)

Karkeasti sanojen käyttöarvoa on tilanteissa missä hifistellään osa-alueen tarkkuudesta...En tiedä nykyisin...eikä oikein kiinnostakkaan. (enää)

• "Kaikki on hyödynnettävissä, jos ne kohdennetaan. Laimennetaan/vahvistetaan sopiviksi. Eri asia on että sopiiko se sen hetkiseen tilanteesseen...(käyttöarvo)"

Näinpä varmaan on, kun sen osaa. Itse olen pyrkinyt laimentamaan ja saamaan hallintaan... kun en näe sille mitään käyttöä. Voisiko ollakaan muussa, kuin suojeluharrastuksessa, työkäytössä tms?

Mikä sinulta vei kiinnostuksen... aika aikaansa kutakin-ilmiö vai muu?

• canis.familiaris

"Kaikki on hyödynnettävissä, jos ne kohdennetaan. Laimennetaan/vahvistetaan sopiviksi. Eri asia on että sopiiko se sen hetkiseen tilanteesseen...(käyttöarvo)"

Näinpä varmaan on, kun sen osaa. Itse olen pyrkinyt laimentamaan ja saamaan hallintaan... kun en näe sille mitään käyttöä. Voisiko ollakaan muussa, kuin suojeluharrastuksessa, työkäytössä tms?

Mikä sinulta vei kiinnostuksen... aika aikaansa kutakin-ilmiö vai muu?

Suojeluharrastus/työkäyttö lähes se ja sama -Lähellä toisiaan.

Hallinta laimentaa tai kohdistaa jo yksistään.

"Mikä sinulta vei kiinnostuksen..." Oma luonne on auttava ja innostava. Siihen ei oikein mahdu minäminä ihmiset, eikä tyypiliset jeejees selkään puukottajat. Tein sitä mitä tein omissa oloissa...Koira täyteistä elämää muutenkin..

• canis.familiaris

"Mikä sinulta vei kiinnostuksen..." Oma luonne on auttava ja innostava. Siihen ei oikein mahdu minäminä ihmiset, eikä tyypiliset jeejees selkään puukottajat. Tein sitä mitä tein omissa oloissa...Koira täyteistä elämää muutenkin..

Lisäksi koulutus/kilpailu on vain osa koiran pitoa. Ja joo on nähty. Tietty piste ja uudestaan toisto...Ehkä VAPEPA olisi se mistä on myös jotain hyötyä ja toisi tarvittavaa vaihtelua...Koiran arki/ongelmakoirat/ kv-koirat ym. on minulle haasteellisempaa ja mielenkiintoisempaa kuin pelkkä kentällä käynti. Tosin kentällä saatua kokemusta tarvitaan aina ja monessa....lisäksi on tullut nähtyä myös ns.kehäraakkeja, joiden aika on pysähtynyt tiettyyn pisteeseen.....näillä nykyisillä eväillä mennään kohti uusia kokemuksia...

Joo. Olen kuullut kyllä, että saksanpaimenkoiraväki olisi kovin riitaista... itse en ole päässyt todistamaan ilmiötä, vaan ihmiset ovat olleet hyvinkin auttavaisia. En sitten tiedä johtuuko seurasta, siitä ettei ole pelkkä spk-yhdistys vaan kaikkien palveluskoirarotujen (vaikka spk:a onkin enemmistö) - vai siitä, että alussa ihmiset eivät näytä todellisia karvojaan. :)

• canis.familiaris

Joo. Olen kuullut kyllä, että saksanpaimenkoiraväki olisi kovin riitaista... itse en ole päässyt todistamaan ilmiötä, vaan ihmiset ovat olleet hyvinkin auttavaisia. En sitten tiedä johtuuko seurasta, siitä ettei ole pelkkä spk-yhdistys vaan kaikkien palveluskoirarotujen (vaikka spk:a onkin enemmistö) - vai siitä, että alussa ihmiset eivät näytä todellisia karvojaan. :)

Juu olin etelä-suomessa koulutusohjaajana ja parasta siinä oli uudet ja innokkaat ohjattavat ja huonointa vanhat. Yleistämättä mitenkään mutta leiritkin oli aika "mielenkiintoisia" varsinkin illat..Se siitä aiheesta.

• canis.familiaris
    • canis.familiaris
      • "Mihin ihmeessä..." Sanoppas muuta.Ja nämä kärjistykset,tosin puolin ja toisin,voi ärsytys...

ps.Pesin tuossa pitkästä aikaa papparaisen.Voi elämä,kun on minun jämäkkä pikkumies käynyt pieneksi.Ei melkein tiennyt,miten tuollaista osaa edes kunnolla jynssätä.
        Koville ottaa...

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

"Mihin ihmeessä..." Sanoppas muuta.Ja nämä kärjistykset,tosin puolin ja toisin,voi ärsytys...

ps.Pesin tuossa pitkästä aikaa papparaisen.Voi elämä,kun on minun jämäkkä pikkumies käynyt pieneksi.Ei melkein tiennyt,miten tuollaista osaa edes kunnolla jynssätä.
        Koville ottaa...

elä jynssee juurharjalla käeta kunsharjjaa.

"Mihin ihmeessä..."....oletko laittanut merkille, että eläintenkouluttajat on tullut toiseen "äärilaitaan"..."ainoa oikea tapa" on aika yleinen lausahdus ja yksi ja vain yksi ja ainut tapa....Tämä välimaaston pakertajat puurtaa arki toisen jälkeen....koiran arjen sankareita..minusta..

• canis.familiaris
      • Mun oiskin pitänyt ottaa bernhardinalainen, kun olen laiska ja lempeä, enkä yhtään kova... (vai oliko se koira laiska ja lempeä...)

• "Ei hyvää päivää...
        Minä tein sen horoskooppitestin.Eikä ollenkaan tullut huono tarjonta :D
        Kokeile nyt ihmeessä :D

Mutta siis ihan oikeasti.On noit koirarotu testit ym. aika hauskoja.Siinä pedigreen tuli kyllä sellaisia,etten kyllä pahemmin edes harkitsisi,oikeasti.Mutta ei vielä mitään.Kerran yhdessä testissä tuli tulokseksi,että "sinulle ei löytynyt mitään vaihtoehtoja"... :P

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

"Ei hyvää päivää...

Mutta siis ihan oikeasti.On noit koirarotu testit ym. aika hauskoja.Siinä pedigreen tuli kyllä sellaisia,etten kyllä pahemmin edes harkitsisi,oikeasti.Mutta ei vielä mitään.Kerran yhdessä testissä tuli tulokseksi,että "sinulle ei löytynyt mitään vaihtoehtoja"... :P

No minulle suositeltiin Englanninvinttikoiraa ja horoskooppi Rhodesiankoira....

• molossi kirjoitti:

"Ei hyvää päivää...

Minulle tuli horoskoopista bullmastiffi ja pedigreen eka tarjonta oli dalmis,sitten muut oli whippet ja lapukka...
        Sitten kun vaihdoin kokoa vaan,tuli ykköseksi saksanseisoja...Tosin ei hullumpi,jos metsästäisin.

• canis.familiaris

P.s. Katsokaa spk.n kohdalla suosittelijat?...heh

• Ei nuorten kirjat tällaisia olleet silloin, kun minä olin pieni...

"Jesse muotikoira"

"Regina toimii juontajana Hansakorttelin perinteisessä muotinäytöksessä ja toivottaa myös Jennan ja Hannelen tervetulleiksi paikalle ihailemaan kevään uusia trendivaatteita. Jennan mielestä olisi kuitenkin paljon hauskempaa, jos catwalkilla esiteltäisiin koirien muotiasuja.Reginasta idea on suurenmoinen: muotia turkulaisille ja heidän koirilleen! Käden käänteessä tytöt värvätään nuorisomalleiksi, ja Jessestä ja Cicistä tulee muotikoiria.Kun suuri päivä sitten viimein koittaa, ei mikään mene suunnitelmien mukaan..."

• canis.familiaris

"muotia turkulaisille ja heidän koirilleen!".....IIIK voi hirvitys. Molossikin sotkeutui tähän hirvittävään vimmaan.....ettei olisi pääpukari, kun osti messuilta koiralle lippiksen!! Tunnusti tämän eräässä topiikissa vuosi sitten. Enpä olisi uskonut...eikäku mitä että...oliko se sittenki vaaleanpunainen blingbling haalari..ja epäselväksi jäi että tuliko talon isännälle vai koiralle. Jollekkin ukolle kuitenkin.....voi elämän kesä...=O

• No huh huh... mihin tässä maailmassa voi enää luottaa... :=O

Minä sentään jätin narttujen punaiset juoksuhousut mustin pitsisomistein kaupan hyllylle... meidän tyttö ei kuulkaas sellaisia käytä!

• No älkääs nyt olko tuollaisia juntteja.Ettekö te mitään muodikkuudesta ymmärrä,häh?
        Sellainen sanontakin on,tyyli ennen kaikkea :D
        Minä olisin ehdottomasti halunnut noit Pink Ginkham Panties-pöksyt.Mutta taas sama juttu,kun aina ennenkin.Ei ollut kokoa,taas isoperseisiä sorsitaan.Olisi niin sopinut sen "Puppiduppiduu)lippiksen kanssakin...
        Niin ja ihan sitten tiedoksi,koirista puhutaan.

"jollekin ukolle kuitenkin..." Juu juu.Pittää elämässä vähän blingblingiä olla,monessakin... :DDDD

• canis.familiaris

Hirveetä skeidaa...No ei se ole tyhmä joka tarjoaa, vaan ketä ostaa..

• Öh... klikkasin muutamaa muutakin kohtaa tuolla Diiva Dogin sivuilla... koirille suunnattua musiikkia?

"Koirille on kehitetty oma musiikki "Music Dogs Love".

Eläimet kuulevat nuotit eri tavalla kuin ihmiset ja nyt on saatavilla heille suunnattua omaa rauhoittavaa ja rentouttavaa musiikkia! Tarkoitus on jättää musiikki soimaan, kun eläin on yksin kotona.
        Positiivisten käyttäjäkokemusten perusteella rauhoittava musiikki voi jopa autta eroahdistuksesta kärsivää koiraa musiikin rentouttavan vaikutuksen vuoksi. Näiden cd-levyjen sisältö koostuu musiikista, luonnon äänistä sekä lyhyistä tarinoista (englanniksi)
        Yhteensä 70 minuuttia.

1. Paws and Reflect
        2. A Warm Spot
        3. Treat Tango
        4. Wet nosed Wonder
        5. Dog Days of Summer
        6. My Best Friend
        7. Chasing My Tail
        8. Favorite Toy
        9. Musical Walk
        10. It's a Dog's life
        11. Happy To See You
        12. Puppy Kisses
        13. Catching Some Zzz's "

• "Imaharan motivaatioperiaate
        31.07.2009 - 01:21

Imaharan motivaatioperiaatetta voidaan käyttää sekä koiranohjaajiin että koiriin. Tässä kirjoituksessa käsittelen periaatteen käyttöä koiranohjaajiin.

Imaharan periaatetta on käytetty Japanilaisessa Soramotossa lähes tuhat vuotta. Se on sellaisenaan niin toimiva, että yhdysvaltalaiset tutkijat ottivat sen lähes suoraan länsimaiseen laajennettuun Soramotoon.

Ideana on, että kokeeseen osallistuva henkilö läpäisee kokeen vaikka ei vielä olisi aivan kypsä siihen. Kokeen läpäisystä annetaan näkyvä tunnusmerkki. Koska henkilö tietää, ettei hän ole tunnusmerkin arvoinen, hän on pakotettu harjoittelemaan kunnes on niin taitava, että täyttää tunnusmerkin vaatimukset.

Taistelulajien puolella opettaja voi esim. painostaa oppilaan mustan vyön testiin hieman liian aikaisin. Oppilaalle myönnetään vyö, jota oppilaan on pakko käyttää harjoituksissa. Koska vyö ja oppilaan taidot ovat jatkuvasti kanssaharjoittelijoiden nähtävillä kohdistuu oppilaaseen paine kehittää taitonsa vyön edellyttämälle tasolle.

Koiraurheilussa tätä voitaisiin soveltaa antamalla koiralle koulutustunnus tai käyttövalion arvo vaikka koira ei olisi aivan valmis. Ohjaaja tuntisi häpeää käyttövaliostaan joka ei oikeasti olisi käyttövalion arvoinen ja kouluttaisi koiran valmiiksi.

Valitettavasti suomalaiset koiraurheilun päättäjät eivät liene valmiita tällaisiin edistyksellisiin tekniikoihin vielä aikoihin."

• Heipsut taas

vaan kaikille nimimimerkeille perhekoirista kissoihin ja heimoon nimeltä molossi, joilla oli koirat suuria ja raskasrakenteisia vahtikoiria, noin pikkusen ihan vain wikipediasta äkkiseltään katsottuna tätä ns. yleissivistystä.

No vaikka en aikonut enää kirjoitella, niin täytyypä tuohon edelliseen sanoa, että eikö se suomalaisella se KATEUS toimi jo ihan luontaisesti motivaattorina. Kun naapurin koira menestyy, niin on pikkunen pakko omaakin koiraa kouluttaa ja menestyä. Mitäs niitä titteleitä jakelemaan etukäteen. Rehellisesti sanottuna SE JOKA PÄRJÄÄ ON PARAS ESIMERKKI NIILLE, JOTKA SINNITTELEVÄT KOIRANSA KANSSA.
      Ettei keskustelu menisi ihan omituiseksi, niin aiheena palstalla oli tietenkin KOIRAN KOULUTTAMINEN, se siitä tosikko-osuudesta.

Ja mä koulutan koiraa, ja mä koulutan koiraa.
      No koira ei opi, no miksi se ei opi?
      Miksi koira tekee omiaan? Mitäs kannatas tehdä?
      Pitäskö hävitä vähäksi aikaa,
      että koira sais etsiä.
      No siinähän se salaisuus
      heti koira mua seuraa, katsoa tapittaa, etten vaan taas häviä.

Siinäpä vähän laulun sanoja, keksikää oma sävel vapaasti. Ja parannelkaa säkeistöä jos ei ihan rimmaa.

Viljoja ei ole puitu, opiskelut alkavat kohta puoleen. Ja pitää ruveta orientoitumaan siihen, mutta eihän näiltä palstoilta ole voinut olla välttymättä ainaskaan vilkaisumielessä, mutta nyt sorruin taas ihan kirjoittamaan.
      Hyväntuulisuus ja rentous on koirankoulutuksessa avainsanoja sen ohella, että on kärsivällinen ja johdonmukainen.

Aina kannattaa muistuttaa joka kirjoituksessa perusoppien merkityksestä jo ihan pentuvaiheesta alkaen, jotta satunnaiset lueskelijat ja koiran hankinnasta haaveilevat saavat kertausta.
      Ei on ehdoton ja se myös pitää tarkoittaa sitä. Innostaminen/kannustus/palkinta on oltava sen kuuloista, että sinä olet sen takana 100%. Koirasi huomio tulee sinuun taatusti, jos puhelet koirallesi kysyvään sävyyn, silloin kun koirasi osoittaa levottomuutta pyöriskellen ja etsiskellen, kysy ONKO Jopella pissihätä, koirasi tulee taatusti luoksesi ja osoittaa että niin on ja kova hätä onkin ja sitten terhakkaana lähdette ulos tarpeita tekemään, tietysti vain koira tekee, sinä et kuseksi kenenkään nurkkiin.
      Ja pennusta kyseen ollen aina heräämisen jälkeen mennään ulos, aina syönnin jälkeen mennään ulos ja tietysti aina leikin (koulutustuokion) jälkeen mennään ulos.

P.s. pänttäämiseni aiheen voitte päätellä seuraavan laulun sanoista; luo sairaiden käy sisar hento valkoinen, hän hymyävän katseensa luopi............

• Joskus tietää jota

Koiran kouluttajia on vaikka minkälaisia mutta tosiaan niin paljon näitä osaamattomia jotka on netissä tyrkyttämässä vain oma egoonsa tai sitten ottamassa rahaa koulutuksesta. Olkaa tosiaan tarkkoja minne koiran viette tai mitä neuvoja/ohjeita otatte vastaan tekemällä koiran kanssa.

Koira ei mene pilalle nameista ja koiran pystyy erottamaan ohjaajan namit maassa olevista ( vieraan haju). Eikös omistajan kuulu katsoa että koira ei syö mitään ja katsoa että pitää koiraa turvallisessa paikassa vapaana jossa ei ole riskiä syödä mitään. ;)

Hyvä koiran kouluttaja katsoo koiralle ja ohjaajalle sopivan koulutuksen. Oli se sitten nami, pallo, patukka, pieniä pakotteita. Mutta ihan koiran mukaan ja ominaisuuksien mukaan mennään. Palkka valitaan siten että mikä on juuri sille yksilölle sopivin koska aina ei koira lämpene nameille. ;)

• egokouluttaja

mites netissä pönkitetään omaa egoa jos ollaan nimettömiä? mikä sun viestin tarkoitus on

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      70
      17663
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      44
      5434
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      304
      2950
    4. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      43
      2575
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      171
      2423
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      24
      1914
    7. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      8
      1889
    8. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      12
      1752
    9. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      140
      1728
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      411
      1638
    Aihe