Miksi työttömät eivät opiskelee?

Arpaix

Niin työttömillä on aikaa harrastaa ja vaikka opiskella. Voi opiskella vaikka kieliä IT, voi surittaa A ja B ajokortti IT alalle, ja töitä voi tehdä vaikka kotoa käsiin IT alalla tai tulkkina.
Myös voi pyrkiä yliopistoon, tai AMK.n? Itse en ole suomalainen,muttatyöttömänä minulla aikaa opetella suomea ja ruotsia, ohjelmoisa tietokone, tehdä web sivuja, ja minulla on niin paljon harrastujset, kuten kirjoittaminen,lukeminen ja opiskelu, että ei ole tylsä kotona. Töissä olin viimestaan talvella, ja seuraava talvi minulle luvattu työ matkailu alalla Lapissa, Ivalossa. Vaikka asun Savossa, mutta täällä ei työ ole.
Ensi kevät aloin pyrkiä Helsingin ja Jyväskylän yliopistoon, romaanisten kielten laitosten. Tulevaisuudessa haluan tehdä tulkin työtä.
Tässä minunweb sivu. http://www.chateauxmedievaux.com/
Niin, huomasin että monet työttömät ovat aika kielitaidottomat, eivät halitse keski ja etelä Euroopan kieliä. Kun on joku vaikka 10v työtön, siine aikana voi suoritaa vaikka yliopisto ja opetella vaikka 4 joka 5 kieliä!
Se on saamattomuutta että vaan istuu kotona ja välitää. On aika harrastaa ja matkustaa ja opiskella vaikka mitä. Työttömyys ei ole niin pahaa, on valtavasti aikaa ja VAPAUTA!

87

714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä selväääääääääää

Koska ovat laiskoja ja saamattomia....

• Arpaix

Niin, työttömänä voi opiskella vaikka IT tai uusia kieliä, mutta tottuus on ettäesim.Savossa pitkäaikaistyöttömät ovat vailla koulutusta eivät hallitse euroopan kieliä. En tavanut vielä akateemista työtöntä Savossa.
      Ja ne, jotka työskennelevat päivärahalla vaikka kirpputorilla, ovat suuri osaa vaan peruskoulutusta saanneet ,eivät osaa mitään muita kieliäkun suomea. Harmi.
      Mistä tuo johtuu? Miksi työttömät eivät opiskelee kunnolla? Miksi eivät hallitse ainakin 4 kieliä kunnolla? IT tai muut taidot? Vaan välittävät, mutta sivistysta paljon ei ole.

• 22

Kyllä opiskelevat, mutta sitä ei sanota ääneen.
        Ne jotka eivät opiskele tekevät pimeitä töitä. (sitäkään ei sanota ääneen)

Ne jotka eivät tee kumpaakaan ovat yli 55v ja kohta eläkkeellä (sitäkään ei sanota äänen)

Suurin virhe jonka työtön voi tehdä on sanoa työkkärissä tekevänsä jotain esim. opiskelevansa.
        Silloin saakin täyttää lappuja eikä ole mitenkään varmaa, että saa enää työttömyyskorvauksia.

On aivan sama mitä työkkärissä puhuvat, koska eivät voi antaa itseään sitovia päätöksiä paperilla.

Monelle on luvattu sitä ja tätä.......esim. mahdollisuutta opiskella työttömyysturvalla.

ainoa mistä ei joudu kuseen on "työvoimapoliittinen koulutus" kaikki muu on rikollista.

• Jonne Luunappi
        22 kirjoitti:

Kyllä opiskelevat, mutta sitä ei sanota ääneen.
        Ne jotka eivät opiskele tekevät pimeitä töitä. (sitäkään ei sanota ääneen)

Ne jotka eivät tee kumpaakaan ovat yli 55v ja kohta eläkkeellä (sitäkään ei sanota äänen)

Suurin virhe jonka työtön voi tehdä on sanoa työkkärissä tekevänsä jotain esim. opiskelevansa.
        Silloin saakin täyttää lappuja eikä ole mitenkään varmaa, että saa enää työttömyyskorvauksia.

On aivan sama mitä työkkärissä puhuvat, koska eivät voi antaa itseään sitovia päätöksiä paperilla.

Monelle on luvattu sitä ja tätä.......esim. mahdollisuutta opiskella työttömyysturvalla.

ainoa mistä ei joudu kuseen on "työvoimapoliittinen koulutus" kaikki muu on rikollista.

Teetin vähäisen työn ammattityrityksessä , työn vastaanottaja kysyi tarvitsetko kuitin? vastasin entarvitsevani,homma hoitui tälläkertaa. Kas, luottamushan siinä syntyi, seuraava remontti on jo paljon helpompi sopia.

• Arpaix

Ei ihminen tarvitse olla TE toimiston asiakas, ja kyllä, jos ei saa mitään korvausta kuten minä, voi sanoa että pyrkii yliopistoon, ja TE virkailijat jopa sanovat että se on minulle paras vaihtoehto.
      Minä teen töitä kota käsiin, on tuloja, ja kielsin työvoimapolitisesta koulutuksesta, niin ein saa päivärahaa. Mutta ei se minulle haittaa, en ole riippuvainen mistää KELA almusta, vaan teen web sivuja ja käännös työt netissa, eli en ole virallisesti työtön, vaikka olen 5 kk kotona. Mutta kun kävin TE toimistossa , ja sanoin että ensi kevät haluan Helsinkiin tai Jyväskylään yliopistoon, opiskelemaan ranskan filologiaa, TE virkailijat sanoivat että se on mulle PARASTA, ja tulevaisuudessa voin vaikka opettaa ja tehdä työt kun tulkki, kääntäjä. En saa mitään työttömyyskorvausta kun menen opiskelemaan, mutta ei kukaan kieltänut opiskelua, päin vastoin TE virkailijat kannustivat minua opiskelemaan ja toivovat onnea. Minun äidinkieleni on ranskaa, ja sivuopiskeluun otan espanjaa ja kataloniaa, italia. Se on paras vaihtoehto minulle vaikka itse olen 40v. TE vikailijat jopa kannustavat ja myönsivat että parasta lukea filologia kun haluan saada hyvin maksetut käännöstyöt ja olla vaikka virallinen tulkki juridisissa asioissa ja se on hyvin maksettu. Opiskelun ohella voin vaikka opettaa kansanopistolla, tai saada apulaisopetana töitä, tai käännökset kotiin.
      Voi työtön sanoa TE toimistossa että halua yliopistoon, ja vaikka kysessa on humaniteetti niin se auttaa työllistamaan.

• Opiskelija M

No itse en ole työtön vaan päätoiminen opiskelija.

• Olet täysin oikeassa

Puhut muuten asiaa! Mitä järkeä on työttömänä olla vaan,voi opiskella kieliä aktiivisesti,käydä avoimessa yliopistossa jne.Kyllä naisetkin arvostaa todella paljon tollasia jotka tekee jotain järkevää eikä ole vaan paikallaan työttömänä.Sitten voi hakea yliopistoon/ammattikorkeeseen ja elämä menee eteenpäin.Ei työttömyyteen elämä voi pysähtyä vaan pitää mennä elämässä eteenpäin.

• Reima Kukkelo

Olet todennäköisesti nainen ? Minä olen työtön mies, itseäni hemmotteleva jopa turhamaisuuteen saakka, alan uskoa, että euroopan johtajat ovat mummoja, on hauskasta seurata kaatuuko paavo ennen demareita.

• Arpaix

Itse kävin avoimessa yliopistossa monesti, ja suoritin vaikka 3 tai 5 opintoviikot. Se oli maksullista,mutta se kannattaa, saa todistusta, ja se voi auttaa yliopitoon pääsyyn. Kävin myös ATK kursseja.
      Tuntuu että Savossa, missä asun, työttömät ovat vaila koulutusta, sivistysta, vaila kielitaitoa, ei harrastukset. Mnia kiinnostaa Ranskan historiaa, kulttuuria, ja musiikki, ja vaikae on saada ystävä paikkakunnassa missä asun, jolla olisi samat harrastukset. Minun sivu on: http://www.chateauxmedievaux.com/

• Hyvä Arpaix

Arpaix olen samaa mieltä täysin sinun kanssa näistä asioista.Jännä muuten miten kielitaitoista miestä naiset arvostaa vaikka olisi peruskoulu pohjalla.Tiedän tapauksen, missä nainen on Lääkäri ja mies ajaa roska-autoa ja ovat naimisissa.Nainen kelpuutti miehen,koska on kielitaitoa.Voivat muuttaa vaikka Ulkomaille halutessaan.Kielten opiskelu kannattaa se on avain yhteiskuntaan.Toivottavasti tämän tajuaisi mahdollisimman moni ihminen.Nainen arvostaa miehessä sitä että menee elämässä eteenpäin eikä mene alkoon keskellä viikkoa työttömyyden takia.50 vuotiaskin voi vielä opiskella.Ja akateemisella puolella voi tehdä työtä todella vanhana jos vaan on terveyttä.Mistähän johtuu että kielitaitoiset miehet on yleensä aina naimisissa ja monesti tasokas nainen.

• Arpaix

Se on totta. Viiniä, olutta voi juoda, ne ovat ruokajuomia,mutta KOHTUUDELLA!
      Mutta siltti on kun työttömällä paljon aikaa, voi opiskella, kirjoittaa, lukea, opiskella kieliä ja ATK. Pyrkiä vaikka yliopistoon tai AMK, vaikka ikä jo korkeampi. Itse joulukuussa täytän 40v.
      Mutta esim.akateemiset alat voivat työllistää vanhuuteen asti, ja vanhemoikin ihminen pystyy vaikka käännöstöihin tietokoneella, ja myös kun kunto ei ole parasta. Tutkijat, opettajat voivat olla vanhempia. Ei tarvitse eläkeelle valtamatta lähteä 60 vuotiaana , mutta vaikka 70 vuotiaana. Tai tehdä sivutyöt eläkeelläkin.
      Koska kun opiskelee vaikka 40 tai 50 vuotias, eläke ei kerry niin. On tehtävä töitä vaikka vielä 70 vuotiaana. Ja nykyaikana on tarkea ATK, se on tosi tarkea opetella. Ja on on ATK taitoja, ihminen saa kontakt koko maailmaan ja voi tehdä vaikka etätyö, kun minäkin teen nyt, koska muuten minun tulo olisi 0.
      Aina on tarkea jotain tehdä ja kehittyä itseään. On harmi, että monet natiivi suomalaiset ovat vaikka 10v työttömiä omassa maassa, ja monet maahanmuutajat vaikka Ranskasta, Englannista ja muista EU maista mennestyvät aika hyvin ja opiskelevat Suomessakin.
      On saamattomuus kun natiivi suomalaiset ovat työttömiä vaikka 10 v ja ei tehnyt yhtään mitään 10 vuodessa, ja ovat terveet ja nuoret! Kun sanoin, on hyvä ottaa joskus viiniä, snapsi ja olutta, mutta kohtuudella, vaikka 2 tai 4 annosta per ilta, mutta ei juoda humalaan. Ensiksi työ tai opiskelu , ja illalla vasta huveja...

• göllötti

Hain irtisanottuna neljään koulutukseen, eri kouluihin ja kurssijärjestäjien kursseille, enkä päässyt niihin yhteenkään. Vaikka työkkärissä puhuttiin puuta heinää henkilökohtaisesta suunnittelusta ja koulutuksen kohdentamisesta. Jokaiselle kuulemma räätälöitäisiin hänelle juuri sopiva koulutus ja blaa blaa. Olin ilmeisesti jotenkin ylikoulutettu tms. Lukion käynyt ei kai sovellu työllisyyskoulutuksiin, jonkun mielestä. Hain sitten väylän kautta yliopistoon, pääsin ja suoritin tutkinnon. Nyt olen akateeminen työtön, toistaiseksi. Mutta opiskelu jatkuu, avoimessa voi edelleen suorittaa kursseja. Jihuu.
      Mutta asiaa, monelle työttömälle on jäänyt koulunkäynnistä väärät muistot, ajatellaan että se on samanlaista kuin omassa nuoruudessa. Ei todellakaan, mutta kynnyt koulutuksiin on noussut liian suureksi. Koulutus nähdään pelottavana mörkönä, eikä uskota omiin mahdollisuuksiin. Siksi kai työtön syrjäytyy niin helposti.

• Ahtaaja M

Kannattaa tehdä työura ahtaajana 5000 euroa palkka ja koulutuksena peruskoulu/kansakoulu.On muuten hyvä ammatti.

• Reima Rumarähmä

Tai jopa ministeriksi, siellähän on opettajapari johdossa, itse halusin sellutehtaan lopetuksesta ansiosidonnaiselle, ns. eläkeputkeen. Nyt ansiosidonnainen päiväraha on 1380 netto/kk. Työhistoria 38v. Olen liki onnellinen mies.

• Arpaix

Minusta ne TE toimiston tarjoamia "työllisyyskursit" ei kannatta käydä, koska eivät autta, ja yli 50% koko kursseista sisältävät ilmaista "työharjoittelua", ja sellaiseen ei pitää suostua, koska se on ilmainen työnteko.
      Ainoastaan ne ATK alalle tai vaikka yrittäjyys kursit ovat hyviä ja niissä jotain oppii.
      Mutta ne "työllisyyskursit" vaan haalivat ilmaista työvoimaa, kun sisältävät siitä työharjoittelua. Kun sanoin, ainoastaan ATK,esim A ja B ajokortti on hyvä suorittaa ja yrittäjyyskursit. Mutta ei mitään myynttikursit tai palvelualan kursit, jotka kestävät vaikka 6kk, ja 3kk on ilmainen työharjoittelu.
      Suosittelen työttömille pyrkiä normi kouluihin, AMK.n tai yliopistoihin.

• Arpaix

Paikkakunalla missä asun pohjois savossa, en tunne yksikään akateemisen työttömän. Vaan ihmiset ovat aika kielitaidottomiä. Se näkee kun etsin kaverin, jolla on kiinnostus Ranskan historiaa kohtaan ja puhuu sujuvasti ranskaa.
      Ei täällä kukaan ole. Tuntuu että kaikki suomalaiset jotka puhuvat sujuvasti ranskaa, asuvat vaan Helsingissä ja etelä Suomessa.Myös vaan Helsingin tai Jyväskylän yliopistossa voi opiskella ranskan filologiaa. Tunnen muuttamat jotka ovat suorittaneet ranskan filologian tutkintoa, ja osavat sujuvasti ranskaa ja kiinnostaa myös kulttuuri ja historiaa ja ovat asuneet Ranskassa, niin KAIKKI asuvat vaan Helsingissä. Myös kaikki muuta ranskalaiset ja muuttaneet vaikka Benelux maista. Savossa tuntuu että väestö on kun pystymetsästä, kielitaidotomia , eivät paljon edes matkustaneet. Ja työttömien keskuudessa on kielitaito ja koulutus vielä pahempaa kun työllisten kesken. Vanhukset ovat aivan ummikkot. Se on tilanne Kuopion seudulla.

• aaaaaaaaaaaaaaaaa

Savossa on myös korkea työttömyys.

• Opiskelkaa kieltä

Kyllä suosittelen lämpimästi työttömille hakemista kunnon kouluihin eikä minnekään pelleily kursseille.Niillä kursseilla on mielenterveys nimittäin kovilla.Ammatilliset tutkinnot ja Amk/Yliopisto.Niin ja työttömyyshän ei tarkoita maailmanloppua vaan voi kehittää itseään ja hakea ranskan kielen kirjoja kirjastosta ja alkaa kehittää itseään ja pyrkiä vaikka Tukholman yliopistoon opiskelee Ranskaa ja Ranskan historiaa.Tehkää näitä kunnollisia elämänmuutos temppuja työttömät rohkeasti ja uskaliaasti!

• Jermo Kukkelo

Onkohan nuo juuri niitä, nälkiintyneitä henkilöitä kertomassa jotain utopiaa, suomessa ei tarvita ydinvoimaa, eikä suomessa saa teurastaa eläimiä syöntitarkoituksessa, minäkin olen reilusti työtön, mutta tilausajokeikka eestinmaahan onnistuu kyllä.

• Arpaix

Totta,olen samaa mieltä. Pysykää pois "temputyöllistamiskursseista", ja hakekaa vaikka yliopistoon tai AMK.n, kunnolliseen koulutukseen. Myös kun on yliopistollinen tutkinto suoritettu, on parempi mahdollisuus töihin.
      Ja opiskella voi ihminen koko elämää, myös eläkkeellä.
      Itse haen ensi vuonna Helsingin tai Jyväskylän yliopistoon.
      En koskaan suostu joku temputyöllistamiskursseihin, ainoa hyvät kursit ovat vaikka ATK alalle. Mutta ei ilmaista töitä, jotka kutsutaan nimeltä työharjoittelu.

• ....................

ihan totta!

• Arpaix

ihmettelen kuinka voi olla terve ihminen työtön vaikka 10 vuotta,eikä mitään opiskele tai tekee.Lähes jokaisessa isoimmissa kaupungeissa on mahdollista opiskella kun ei asuu vaikka Utsjoella. Mutta taas kun asuu vaikka Utsjoella tai Nuorgamissa, sieltä voi lähteä Norjaan. Jopa Savossakin on mahdolisuus vaikka AMK Kuopiossa, on yliopisto, tai voi opintojen takia muutta. Varmasti kun työtön saa opiskelupaikan, heti on paremassa asemassa kun työtön. Ja opiskella voi myös etäisesti kotoa käsiin netin kautta..kun vaan on halu.

• meitä on paljon

Työtön voi olla jo yli 60v, kannattaako opiskella enää?

• Jorma Hujanen
        meitä on paljon kirjoitti:

Työtön voi olla jo yli 60v, kannattaako opiskella enää?

Itse olen yli 60, siis putkimies.äskettäin kävin lääkärissä ajokorttia varten, ainut huomautus on jotta kuorma ja linja-autoa ajaessani on käytettävä silmälaseja.

• Arpaix

Tässä iässä voi saada jo eläkettä, ja eläkeläinenkin voi opiskella.

• Arpaix

Mielessäni on miksi työttömät eivät opiskelee kieliä? Savossa, missä asun kuuluu vaan suomea ja ihmiset eivät osaa muut kun englantia. Kaipaan kuunella muita kieliä ja keskustella ihmisten kanssa omalla kielellä ja historiasta.
      Nyt teen vaan minun blog http://www.chateauxmedievaux.com/ ja Siilinjärvellä missä asun en voi kenenkään kanssa keskustella vaikka etsin.
      Ainoa ihminen täällä joka osaa hyvin ranskaa on pastori, ja hänellä ei ole aikaa. Pyysin pastorilta, voisiko vaikka joku työtön käydä minun luona ja puhua Ranskan historiasta, ei täällä ketään. Åäinvastoin työttömät ovat kielitaidottomia!!!

• Arpaix

Toivosin monikiellinen ja monikulttuurinen Suomi, ja että ihmiset opettelevat kieliä. 10 vuodessa työtön voi osattaa ainakin 4 kieliä ja tuttustua Eurooppaa ja matkustaa. Toivon että ihmiset opettelisivat enemmä ja matkustaisivat ja kansainvallistysivat. Savo on aivan uskomattonta junttila.
      Toivon kadulla kuunnella muita kieliä kun ainoastaan siitä kovaa suomea!!

• Tavallinen työläinen

Tavallinen työntekijä,kuten satama ahtaaja ei tarvitse kieliä.Riittää että on kansakoulu/peruskoulu käyty.Ymmärrän toki jos tarvitsee kieliä osata.

• Arpaix

Se että osaa kieliä kuuluu sivistykseen. Mutta huomasin että kielitaitoista väkeä saa etsiä vaan etelä Suomessa kun Helsingissä. Itse asun Siilinjärvellä ja etsin kaverin joilla olis aikaa ja samat harrastukset kun minulla, eli Ranskan historiaa, kulttuuria, ja joka puhusi sujuvasti ranskaa. En löytänyt ja ainoa joka pienessä paikakkunnassa osaa aika hyvin ranskaa, on pastori, jolla ei ole aikaa. Ulkomaalaisille kuten minulle olisi tärkeä saada ystäviä jotka puhuvat minun kielellä. Ainoastaan netin kautta olin löytänut Suomi Ranskan seuran. mutta kaikki suomalaiset jotka puhuvat hyvin ranskaa, tai muut ranskalaiset asuvat vaan etelä Suomessa. Savossa on niin yksinäistä, ja väki täällä aika kielitaidottonta ja epäsivistyneet.- toivon että nuoet työttömät opetelevat Euroopan kieliä. Itse ensi kesä pyrin Helsingin yliopistoon ja toivon että tämä on minun viimeinen vuosi Savossa.

• Elämässä eteenpäin

Minäkin olen ihmetellyt miksi työttömät ei käytä tehokkaasti aikaa kielten opiskeluun ja tilanteen parantamiseen.Mitä järkeä on lähteä arkena vaan alkoon aamutuimaan valittamaan että ei ole mitään tekemistä,niin tulin ostamaan illaksi juotavaa? Näitä tapauksia olen paljon nähnyt.Kirjastosta vaan runsas määrä muunmuassa Venäjän,Ranskan kirjat ja opiskelemaan itsenäisesti kieliä ja hakua vaan elämässä eteenpäin.Työttömyys ei tarkoita että elämä on piloilla.Sillon ihmisessa on jotain vikaa jos ei selviydy työttömyydestä ulos omin voimin.Ja unohtakaa ne työvoimatoimiston pellehermanni kurssit joihin kuuluu ilmainen työharjottelu jakso yrityksissä.Nuo kurssit on juuri niitä jotka pilaa ihmisen elämän!

• Arpaix

Ainoat hyvät kursit ovat ATK vaikka A ja B tietokone ajokortti. Siihen ei kuulu mikään ilmainen harjoittelu. Tai sitten jotkut yrittäjä kursseja. Ne eivät ole tarkoitetuja vaan työttömille, ja niihin ei liitty mitään ilmainen työ.

• Notta soon noin ...

Työkkärissä minulta kerran kysyttiin, että miten pyrin parantamaan asemaani. Kerroin että ensin pyrin kansanedustajaksi ja sitten pyrin työministerikisi. Ja tämän jälkeen pyrin säilyttämään kansanedustajuuteni vielä 2 kautta, joillanka onkin oikeutettu täysimääräiseen kansanedustajan eläkkeeseen.

Eipä työkkärin täti ainakaan silmin nähden pitänyt minun ajatustani hölmönä, vaan totesikin, että tasavallan presidentin paikkojapa on vaan yksi jaossa.

• Arpaix

Harmi ettei TE toimisto autta oikeasti työllistyä ja saada hyvää työpaikkaa ja hyvää palkkaa. Kun ei ole tarjolla muuta kun todella paskatyöt, niin on parempaa mennä opiskelemaan yliopistoon. Helsingissä tilanne parempi, mutta esim keski Suomessa, pohjois Savossa ei ole mitään hyviä työpaikkoja tarjolla. Katsokaa vaikka Siilinjärvi, matkailu alalla ei mitään, eikä Kuopiossa.
      Halusin sellaista paikkaa vaikka hotelissa vastaanotolla, missä 80% asiakaista olisivat ulkomaalaiset keski Euroopasta. Se on kuulema mahdollista vaan talvella Lapissa.

• mies maalta

Arpaix.. ihan rehellistä vastausta odottaisin sinulta seuraavaan kysymykseen:
        Kuinka moni ranskalainen osaa muuta kuin omaa kieltään??

• Arpaix

Noo, ei paljon, mutta ranska on Euroopan kieli, suomi on Euroopassa vähemmistön kieli. Ei missään keski Euroopassa pärjää suomella, mutta ranskalla:
      Ranskassa, Sveitsissa, Luxemburg, Belgia, Kanada, ja monissa Afrikan maissa.
      Mielestäni suomalaisten vihdoin pitää opetella muita kieliä. Ja kun joku on vaikka 10v työttömänä tai eläkkeelä, on aikaa opetella. Kuopion alueella on muiden Euroopan kielten taito, välimeren etelä kielten taito suorastaan katastrofaallinen. Toivosin Suomeen malli kun Sveitsissa, tai Belgiassa.

• mies maalta

Niin, tuo kielitaidottomuus on suhteellista... Maailmanlaajuisesti englanninkieli
        on kyllä aivan ykkönen. Tämä voi olla ranskalaisille vaikea sulattaa.
        Toisaalta kielten opiskelusta olen samaa mieltä kuin sinäkin, se on hyödyllistä.

Mutta ei suomalaisia kannata kauhiasti tuosta kielitaidottomuudesta mollata: englanninkielentaidot ovat yleisesti ottaen hyvällä tolalla. Oikeasti suomalais-ugrilaiset kielet ovat hyvin vanhaa perua ja niistä juurista voi olla ylpeä. Kaikki kulttuuri kun ei tule keski-Euroopasta...

Eurooppalaisuudessa on mielestäni kiinnostavinta aika ennen kristinuskoa. Sen tasapäistävä ja väkivaltainen koneisto on latistanut eurooppalaista (länsimaista) kulttuuria jo liiankin kauan. Onneksi ote on siltä kirpoamassa.

Olet itse kokenut kulttuurishokin savossa ja hyvä niin, se on varmasti opettanut sinulle enemmän kuin vastaava aika olisi opettanut tutussa keski-Euroopassa. C'est la vie...

• Arpaix

Mies maalta, c´est vrai.
      Olette oikeassa! Kristinuskon takia oli tapettut miljoonan ihmiset, ja paikasta mistö olen kotoisin Cité de Carcassonne / Terre d´Aude/, oli pahat ristinretket, jotka alkoivat vuonna 1209, ja oli lähivuosin tapettu yli 80 000 kataarit / les Cathares/, kaikki katolisten kirkon johdosta.
      Vuonna 1234 perustelttiin "keretilaisten " takia "pyhä??" Inkvisiitio, joka oli kidutanut ja tapanut enemmään ihmisiä kun Gestapo ja NKVD yhteensä.
      Inkvisiition voima kesti yli 600 vuotta, ja on lakautettu v 1965, mutta nytkin on Vatikanissa Congregatio par doctrine fiei, uskontoopi kongregaatio, joka edelleen sensuroi, ja kun laki olisi salinut , niin kirkot kuulema " Jumalan takia" olisivat tappaneet ihmisiä edelleen. En tajua että ihmisert vielä haluaa kuulua kirkkoon joka on murhanus miljooneja viattomia ihmisiä. Paavin vierailua vastustetaan sekä Espanjassa mutta Ranskassakin, koska siellä katolinen kirkko teki pahimmat tuhot! Ja tämä paavi oli cardinal Ratzinger, joka nuorena kuului Hitlerjugend ja oli Congregatio par doctrina fide- päällikkö.
      Nyky Ranskassa ja Espanjassa ihmiset vastustivat kirkot aika vahvasti ja on kielletty aivopestää lapsia uskonnosymbooleilla ja opetuksella. Kun lapsi uskoo ja haluaa kuulua kirkkoon, se on hänen asia, mutta ei pitä aivopestää jo pienet lapset jolla ei ole vielä riittävä taju ja tietoja.
      Olitte hienosti kirjoitanut. Olen samaa mieltä. Minun sivut historiasta ovat: http://www-chateauxmedievaux.com/ päivittän Suomesta kun kotiikävä on.

• mies maalta

Arpaix hyvä, onko Ranskassa uskonnollisuus/kirkot suuremmassa roolissa kuin Suomessa. Noin yleisesti ottaen?
      Kirkko on ainakin Suomessa ominut Itselleen hyvän moraalin ja oikeudenmukaisuuden esitaistelijan asemaa. Aivan niinkuin ilman uskontoa
      ei voisi olla rehellisyyttä, ystävyyttä, rakkautta ja moraalia.
      Olisipa mielenkiintoista tietää, miten ihmeessä ihmiset ovat eläneet kymmeniä tuhansia
      vuosia ilman minkäänlaista tietoa jeesuksesta tai mohammedista ja siionista.Kaikki kolme yksijumalaista uskontoa ovat lähi-idän lahja muulle maailmalle.Keskenään näiden edustajat kinastelevat ja julistavat oman oppinsa paremmuutta maailmanloppuun asti. Nuo uskonnot ovat periaatteessa toisensa kopioita.

• Arpaix

Ranskassa kirkko merkkitsee enemmään historiaa, kirkkoon vaikka gotiseen ja barokolaiseen mennään kun museoon, minäkin rakastan gotiikkia ja barokoa, mutta ei katoliset eikä luterilaiset opit.
      Suomessa kirkkolla on monopoli esim hautauspalveluissa, lähes kaikki hautaiaset ja häät ovat kirkkolliset. Myös kaikki hautausmaat ovat luteriliasen kirkon ja kaikki krematoriot.
      Se on väärin. Ranskassa ovat hautausmaat pääasiallisesti kuntien, kaupunkien.
      Esim. Ranskan suurin ja Euroopan vanhin hautausmaa Pére Lachaise, kuuluu Pariisin kaupunkin, eikä mikään kirkolle. Siellä voi olla haudattu katolilainen tai protestantti tai gnostikko tai atheisti.
      ere Lachaisen hautausmaalla on esim haudattu katolinen theologi Abélard, mutta myös Spirististisen opin perustaja Allan kardec, mutta myös Editf Piaf. Siellä ovat vainajia jotka edustivat kaikenlaiset uskonnot.
      http://www.pére-lachaise.com/
      Ranskassa on uskontovapaus, saa jokainen uskoa mitä halua, tai olla uskomatta.
      Meillä on myös gnostinen perine kuten kataari uskonto /Les Cathares/
      http://www.chemins-cathares.eu/
      http://www.occitanie-cathare.eu/
      Juuri etelä Ranskasa perustelltin inkvisiitio. Nyky Ranskassa on kaikenlaiset uskonnot, ja häät ja hautajaiset, kirkossa tai ilman.
      Suuri osaa häät ja hautaustoimisoissa ovta sivvilit, ja puhe hoitaa seremoniamestari.............

• mies rannikolta

olisi kiva jos sivusi on englannin kielellä myöskin, kun en osaa ranskan kieltä

• eisanotaääneen

Työtön voi nauttia elämästä ja harrastaa kaikkea. Tossa ylhäällä on homman juju (sitäkään ei sanota ääneen).

Jos jotain sanot ääneen niin hommat menee pieleen joten työttömät nauttii suurin osa elämästä ja toteuttavat haaveita joita toiset tekevät eläkkeelle päästyään, tämä ei kyllä koske kaikkia mutta joitakin.
      Työttömät voi matkustella ympäri Suomea, kohta alkaa Lapissa ruska-aika jne.
      Nyt tuleekin YO-kisat daegusta ja kiva katsella näitä päivät.

Toistan että tätä ei voi kaikki tehdä

• Arpaix

Itse kun olin työttömänä olin matkustelut Lapissa, Norjan Jäämeren rannalla. Mutta talvet olin töissä Lapissa, säästänut vähän rahaa, ja kesällä olin matkustanut Suomessa, Lapissa ja Norjassa, kävin jopa Huippuvuorella laivalla.
      Monta vuotta olin talvet töissä matkailu alalla, ja kun sesonki loppuu, sit matkustamaan ja nauttimaan vappaudesta. En koskaan saanut mitään tukea puolison tulojen takia, ja koska töissä oloehto ei täytetty, koska tein vaan sesonki työ!
      Työmarkkinatuki on puolison tuloista riippuva. Eli kun talvella olin töissä, olin vähän säästänut kesä varten, ja kesällä käivin vaikka Jäämeren rannalla.
      Nyt kun asun 2 vuotta Savossa, on erittäin hankkalaa, koska täällä työ matkailu alalla ei ole, ja nyt olin talveksi hakenut töitä vaan Lapissa.
      En saanut koskaan mitään KELA tukea eikä mitään muutta, vaikka puoliso on eläkkeellä ja laskuja meille on enemmän kun hänen eläke, koska on lainoja, kallis vuokraa, 2 autot. Autoa molemmat tarvistemme, hän matkustaa harrastuksiin ja minä matkustan talvella töihin Lappiin, mikä on monta sataa kilometreja ja Lapissa ilman autoa en pärjää.
      Talvella on sit hyvää palkkaa, ja aina säästään jotain kesä varten että pysyn elää myös kesällä, koska KELA ei maksaa koskaan mitään.
      Tämä talvi haen taas töitä Lapissa, ja sesonkin jälkeen haluan käydä Ranskassa, ja kesällä pyrin Helsingin tai Jyväskylän yliopistoon-

• --------------------

niin, aina voi ihminen jotain tehdä, eikä vaan istua kotona ja juoda kaljaa.

• Justiinsa niin

Tuliko ääliö mieleen sellaista asiaa, että te-keskus ei ota kurssille, ei pääse! SIIS EI PÄÄSE! Ja minulla ei ainakaan ole rahaa kurssittautua muullatavoin. Älä sinä täällä säti ihmisiä. Luuletko että 4 seinän tuojottaminen ja duunin etsiminen on jotain herkkua vai? Olet varsinainen tyhjäpää ja huomaa todella kuinka valveutunut olet asioista joista toitotat! Soisin sinulle kokeumuksia työttömyydestä, varsinkin sellaisesta, jossa ihminen on erikoisasiantuntija. Löytyykö tytä vai ei, No ei! Ja vähempään kukaan ei ota, koska kuvittelevat etten osaa mitään käytännön juttuja. Ihminen on usein tyhmä, koska suurin osa kulkee lauman mukana eikä osaa ajatella itse! Onneksi mulla on se taito...

• Arpaix

Ei tarvi tujoittaa 4 seiniä, vaan lähteä vaikka luontoon, nyt on vielä hyvä sää. Mennä vaikka metsään tai kalastamaan, kun asuu maalla, kuten minä. Kaupunkiin minulla on 30km, eli 60km molempiin suuntiin. On netti, on harrastukset, joka voi harrastaa netin kautta. Kirjoija voi tilatta koko Euroopasta vaikka Amazon.in, netin kautta. Kaikki kirjoja historiasta mikä minulla Suomesa on, olin ostanut Ranskasta, netin kautta.
      Opiskella voi itse. Ei ole vaan TE kursseja, mutta vaikka avoin yliopisto. Itse olin käynyt monesti avoin yliopiston kursseilla, vaikka ovat maksulliset. Mutta kun käy kurseilla avoin yliopiston kautta, ja suorittaa niitä, niin on parempi mahdollisuus päästä yliopistoon, koska niitä kursseja huomioidaan. Se on investointti tulevaisuuteen. Itse kävin avoimen kautta monissa kursseissa, joka oli järjestänyt Rovaniemen yliopisto, tai Jyväskylän yliopisto. Avoimeen pääse jokainen, mutta kokeet pitää suoritaa, että saa todistusta.
      Kesällä voi hakea yliopistoon tai AMK.n ja se on samaa, onko nuori ylliopilas tai vanhempi ja työtön.- Se edellytää että on suoritettu keskiasteinen ammatikoulutus, miniimi 3 vuotta, tai lukio, tai molemmat.. Ulkomaalta koulutus, pitää vastatta Suomessa kulutukselle. Mutta se käy. Ja siiten vaan pitää osattaa riittävästi pääsykokeessa.
      Pää asia ovat pääsykokeet, eikä "työttömyys".
      Itse kesällä ei ole töitä.
      Ja koska puolison tulojen takia en saa mitään korvausta, niin olin etsinut etätöitä netin kautta ymppäri Eurooppaa, ja nyt teen jonkun veran etätöitä, mutta etsin normi työpaikkaa. Ensi viikolla minulla on työhaastattelua, Kuopiossa. Se olisi taas vaan 3-4kk työ, sit ajattelen vähän matkustaa vaikka 2 viikoksi Ranskaan, ja talvella töihin vaikka Ivaloon tai Saariselalla. Savossa, missä asun on Tahkovuori, ja siellä hotelit, voin kysyä töitä sielläkin. Kesällä sit pääsykokeet. Aina on jotain tekeemistä, työttömänäkin.
      Työttömällä on vapautta, ja aikaa harrastuksiin ja opiskeluun.

• Arpaix

Kun asutte kaupungissä, niin vaikka Helsingisä ovat erinömäiset koulutusmahdollisuudet, itse asun pohjois Savossa, mutta haen Helsingin tai Jyväskylän yliopistoon, vaika minulla on yli 400km matka. http://www.helsinki.fi/ranska/
      niin ja kun asuntte maalla, taas pitää olla auto, mutta autolla pääsee kaupunkeihiin, ja monet avoimissa yliopistoissa kursit järjestävät myös majoittusta kun on kurssi. Esim. kun käyn Jyväskylässä ja matka minulla on yli 100km on mahdolista viikkonlopun kursin aikana hakea majoitusta, se on ylleensä joku opiskelija soluasunto, mutta viikkonlopuksi se on hyvää, saa aseuraa ja tuttustuu ihmisiin, ja oppii jotain uutta. Itse tykkäisin niistä kursseista. Pääasiallisesti kävin tulkkauskursseissa, kirjallisuus, historiakursseissa, mutta tarjolla ovat kaikenlaiset kursit. Myös jokaisessa kaupungissa mahdollista suorittaa A ja B ATK ajokortti, mitä on nykytyöelämässä hyvin tarkea,. ATK on nyt tarkein asia työn hakemisessa, mutta myös minun harrastukset liittivat paljon ATK.n. Nyt teen toiset sivut Notre Damin historiasta, kun http://www.chateauxmedievaux.com/ ovat vaan linnoista, nyt pitää tehdä sivuja katedraaleista. Työttömänä kotona on aika harrastaa ja opiskella siitä mihin töissä olleessa aika ei riitä. Nyt teen web sivuja ja ulkoilen, ja käyn metsässä, enen kun menen taas töihin ja alkavat pakkaset.

• 12+2

Toisaalta pitkään kestänyt työttömyys lannistaa. Olen itse opiskellut ihan sikana, ja silti työnhaku ei tuota tulosta. Olen vielä innoissani, koska valmistumisesta on kolme kuukautta aikaa, mutta en tiedä, kauanko tämä kestää. Ehkä kaikki ATK-kurssit, yliopistotutkinto ja kuuden kielen opiskelu ei sittenkään riitä. Pitääkö alkaa supermieheksi vai mitä voisi vielä tehdä? Olenkin ajatellut perustaa yrityksen, niin siitä sitten voisi jotain alkaa aukenemaan. Vielä on intoa ajatella.

• Arpaix

Kun osatte 6 kieliä, voitte saada käännöstyöt, ja nistä maksetaan hyvin. Puhelimitse tai netin kautta, etätyönä ja tuloja ovat hyviä. Kokeilkaa estiä. ei vaan Suomessa, mutta ymppäri Eurooppaa, niin minäkin teen.

• 12+15

Joo, sitä ajattelinkin, jos työnhaku ei tärppää. Olen oikein kiinnostunut kääntämisestä ja ajattelin suorittaa myös tutkinnon.

• Arpaix

Kävin torstaina työhaastatelussa ja perjantaina sain tietää että olen töihin HYVÄKSYTTY!
      Nyt minulla on töitä ainakin 3 kuukautta vientiyrityksessä, kun tarvitaan ranskankielen taitoja ja minä puhun äidinkielellä ranskaa. Suomi, minun tapauksessa riittää auttavasti se, mitä osan. Olen iloinen koska työ on mieluissä. Joulukuussa matkustaan Ranskaan ja kun palaan, alkaa talvisesonkki ja voin päästä töihin Lappiin missä keskieuroopalaiset turistit. Kevällä pääsykokeet, pyrin Helsingin yliopistoon tai Jyväskylään. Opiskella voi vaikka työn ohella, kun sanoin myös työhaastatelussa. Ovat vaatineet korkea tutkinto, yliopisto, ja täsyin ATK taitoja. Minulla ei ole yliopisto. Mutta luvasin että 5 vuodessa suoritan siitä. ATK minulla on A ja B ajokortti ja teen monet web sivut. Ikä on jo 40v, mutta opiskella voi myös vanhempi ihminen.

• Kevyen työn ilo

Ja akateemissa kevyissä istumatöissä voi olla todella vanhana töissä.Tätä ei moni työtön muista.Ihan ikäloppunakin pystyy tekemään työtä kun on kävely keppi jo kädessä.

• Ja lisään vielä sen

Haluan siis sanoa,että hakekaa työttömät työnhakijat ihan mihin tahansa muuhun kun työvoimatoimiston höpö kursseille.Ne auta elämää yhtään tästä on kokemusta.Ilmainen työharjottelu jakso vaan joka pilaa ihmisen elämän ja mielenterveyden lopullisesti.Ammatillista koulutusta ehdottomasti!Yliopisto,Amk,Ammattikoulu,Oikea palkkatyö nuo on järellisiä, jotka juuri vie ihmistä hyvää yhteiskunnalliseen asemaan.

• Arpaix

Minua nyt onnistui saada erittäin mieluissä ja kevyt työ ja vähän tuntia.
      Maanantai ja perjantai 6 tuntia, muuten vaan 4 tuntia.
      Maanantai ja perjanta aamu, mutta ei liian varhain alkaa klo 09, mutta muuten teen illat alkaa klo 17.
      Eli ei aikaista herätystä, ei kokopäivätyä 8 tuntia, ja kysessä on vaan web sivujen teko ranskaksi ja espanjaksi, laskelmia ja käännökset.

• elämäntarko1tus

Opiskelu pitää olla mielenkiintoista että siinä on mieltä. Oman mielenkiinnon vastaisia asioita ei elämässä pidä tehdä.

• pöllötys

Yksinkertaisesti eipä ole vara opiskella kaikki mitä kelalta saa menee laskuihin. Ruokarahat soskusta. Se siitä. (siis olen työtön)

• auss1girl

Toisaalta suomalaisena ärsyttää ulkomaalaiset, jotka tulevat asumaan ja käyttämään palveluja ja jotka samalla nimittelevät Suomen syrjäseutujen asukkaita sivistymättömiksi ja tylsiksi.

Toisaalta, kauan Suomesta pois asuneena huomaan ison eron sinun asenteesi ja vaikkapa juuri Pohjois-Savossa asuvien työttömien sukulaisteni välillä. He ovat passiivisia, potevat masennusta, eivät opiskele, käyvät "työharjoittelua" ja tekevät muita ilmaistöitä ja valittavat, kun töitä ei ole. Sinä olet aktiivinen, teet itse oman tulevaisuutesi.

Kai se on hienoa (vaikka ärsyttävää), että muunmaalaisia tulee Suomeen ravistelemaan ihmisiä passiivisuudestaan.

• Arpaix

Se aktiivisuus on tarkein! Ei jäädä makaamaana ja valittamaan masennuksesta mutta pyrkiä eteenpäin! Imaiset työharjoittelut vaan lannistavat eivät autta eteenpäin!! Mutta vaikka avoimen yliopiston kursseja, ATK kursseja, tai vaikka "startti yrittäjäksi" kursseja. Niissä on myös hyvin motivoittunut ja aktiivinen porukkaa. Minulla olin ollut aina kursseissa työttömänä ja opiskelin itsenäiseti, juuri ATK ja kieliä.

• Tylsyyys

Ei jaksa ja sitäpaisti yritän saada kokoajan sitä eläkettä.
        Ei vaan jaksa mikään kiinnostaa, tuntuu jotenkin turhalta.
        Kaiken muun hyvän lisäksi olen alle kolmekymppinen. :S

• Tylsyyys
        Tylsyyys kirjoitti:

Ei jaksa ja sitäpaisti yritän saada kokoajan sitä eläkettä.
        Ei vaan jaksa mikään kiinnostaa, tuntuu jotenkin turhalta.
        Kaiken muun hyvän lisäksi olen alle kolmekymppinen. :S

Mutta silti ei ole mielessäkään käynyt itsemurha tai sen semmoiset.

• Arpaix

Olette todella tylsimys!!! Mikä eläkettä alle 30v voitte saada??? Suomessa on eläkeikä 63v!, ja kun ei ole työhistoriaa, eläke ei kerry ja tule olemaan alle köyhyysrajalla, jotain 500euroa! Tuliko mieleen se, että alle 30v on NUORI ja pitää opiskella ja tehdä töitä! Itse olen 40vuotias enkä ajattelut koskaa joku eläkettä, koska minulla ei ole vielä ikä, yli 20v pitää vielä tehdä töitä.
      En tajuaa tuo tylsyyttä! Työttömänä kävin kursseilla, ja opiskelin omaaloiteellisesti., tein omat web sivut, olin lukenut lähes joka päivä 1 kirja, minun pääharrasus on Ranskan historiaa, keskiaika, we sivuja http://www.chateauxmedievaux.com/
      http://www.heresie.com/
      vapaa aikana kotona minulla ei ole tylsää, kun on internet ja voin keskustela Skypen kautta kavereiten kanssa, jotka asuvat Ranskassa. Lisäski minulla on FB, MSN., SKYPE, ja tietotekniikka kiinnostaa. Kun ei olisi yhteys Rzanskaan netin kautta, menisin Savossa, missä asun hulluksi. Kaipaan Ranskaa, ja netti on tarkea välinne yhteyteen maailmaan. Olen onnellinen että on tekniikkaa.

• Tylsyyys

Työkyvyttömyyseläke takuueläke ja se on noin jotain alle 700e

• Tylsyyys
        Tylsyyys kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke takuueläke ja se on noin jotain alle 700e

asumistuki, eli jossain tonnin molemminpuolin pyöritään.

Masennuttaa vaan kaikki, en näe järkeä paljon missään.

• Arpaix

Unohtaa hömppä eläketta, ja odota kun olette 63vuotia, opiskelkaa ja hakekaa töitä, niin minäkin tein ja teen ja olen 40v maahanmuuttaja.
      En voi sietää selaista tylsyytä ja itkemistä!! Minun elämä muuton jälkeen oli vasta raskasta. Palkkani Ranskassa oli noin 1500eur, muutton Suomeen jälkeen tuloja putosivat 0!! Koska minulla ei olle Suomessa työhistoriaa, ja töitä en saanut mistään,. niin oikeus oli ainoastaan työmarkkinatukeen joka on tarveharkkintaista, eli puolison tuloista riippuva, ja kun miehen palkka oli yli 2000eur brutto, minä en saanut mistään mitään! Vielä olin monta kertaa saanut 3kk rangastus, että pitää olla töissä tai koulutuksessa, muutten en saa mitään, työ ei ollu, suomea en osanut, ja koulutukset kaikki suomen kielellä!!! Tilanne oli mahdottonta monta vuottaaa ja puolison palkka ei riittänut edes laskuhin ja 2 ihmiset elättämiseen. Minun tuloja oli monta vuotta 0, niin jouduimme ottamaan lainoja. nyt olen tässä ja koko puolison eläke menee vaan laskuhin ja elämme minun palkalla!! Sen takiaettä KELA en maksanut mille mitään puolison tulojen takia ja sitten karensin takia, on kertynyt hirveesti isoja lainoja. Nyt sen takia on meille yli 2500 edessa laskuja, ja minun on ansaitava hyvää palkkaa että pystymme laskuja ja lainoja maksamaan!! En siltti lannistunut!!! mutta nyt kun töitä on, teen töitä- joka iltaa, ja talvella taas varmasti jotain llöytän ja ensi kesä yliopistoon! ja olen 40v ja terveyden kanssa ongelmia ( kolmoishermosairaus, ja kun on pakkanen minulla valtavia kipuja, käytään epilepsiäleeke joka auttaa- Tegretol), siltti ei pitä lannistuaja tylsistyä vaikka elämä ei ole helpoa.

• fertewrtw tt fw

Kivaa, että sinunlaisiasi energiapakkauksia muuttaa Suomeenkin. Oletko muuten ajatelleet muuttaa Ranskaan? Sinähän voisit toisaalta opettaa ranskaa jollain kursseilla tai kouluissa, eikö? Minä olisin aikoinaan 80-luvulla, opiskellut ranskaa, jos olisi ollut mahdollisuus, siis koulussa. Tietysti omatoimisesti voi opiskella, mutta siihen ei motivaatio riittänyt.

Itse muutin Suomesta pois ja olen omalla työlläni itseni elättänyt aina. Minusta Suomeen tarvittaisiin paljon enemmän maahanmuuttajia (ja en tarkoita s.......), jotka ovat koulutettuja, halukkaita oppimaan suomea ja jotka tuovat uusia tuulia ja kyseenalaistavat tottumuksiamme. Minun tekisi mieli muuttaa takaisin sinne. Hiukan pelottaa kuitenkin. Suomalainen mentaliteetti on aika passiivinen. Voisin masentua siellä.

• trololooo

• höplöpöp

Joku trolli tää Arpaix näyttäs olevan.

• kikkelis kokkelis

En tiiä nii.

• Arpaix

Puhun totuutta joka näen esim. Savossa. Ihmiset ovat kielitaidottomia, eivät paljon opiskele mitään. Eivat osaa muita kieliä kun englantia, eikä paljon muuta.
      Se, että myös suomalainen voi puhua ranskaa natiivi-tasolla todistaa vaikka Helena Petäjistö ja tunnen muutkin hyvin kielitaitoiset suomalaiset, mutta kaikki asuvat etelä Suomessa, ei täällä Savossa. Ihmiset täällä ovat passiiviset, myös ne, joilla on työpaikka. Myös töissäkäyvä voi parantaa kielitaitoa ja opiskella. Palvelut ranskan tai espanjan kielellä ovat Kuopion seudulla olematomat!

• dfgrg rtgy rty

"Palvelut ranskan tai espanjan kielellä ovat Kuopion seudulla olematomat!"

Kuulostaa niin hassulta lukea tuo; ihan kuin Kuopion seuvulla pitäis olla palveluja ranskan kielellä:)

Eipä silti, kielitaito on mahtava asia. Minulla ei ole ollut tarvista muuhun kuin tähän englannin kieleen, Australiassa kun asun. Euroopassa asuvan kannattaa varmaan oppia useaa kieltä, ja työttömänä varsinkin on aikaa opiskella. Samalla, kun kielitaito kehittyy, paranee itsetunto, opiskelutaidot, työmotivaatio, laajenee ajattelu, ihminen muuttuu kiinnostavammaksi, voi löytää paremman kumppanin ja tietysti sen työpaikan. Kielen oppiminen taitaa olla yksi niitä asioita, joissa ei ole mitään kielteisiä puolia, jos nyt ei ajankäyttöä lasketa. Mutta mihin muuhun parempaan sen voisi käyttää?

• Tämän takia

Työkkäri ei tykkää tuosta avoimessa opiskelusta. Järkeilemällähän sitä luulisi että kaikki on parempaa kuin kotona tyhjän panttina oleskelu mutta näinhän se ei ole. Itseltä meni työttömyystuet kun aloitin avoimessa opiskelun ja sossustakaan ei saa rahaa kun olen omalla edesvastuuttomalla toiminnallani - eli opiskelulla - aiheuttanut tukien menettämisen.

Nyt oikaisupyyntöä odottelen kumpaan tahansa noista päätöksistä, mutta järjestelmä on hidas ja useampi kuukausi ilman mitään tuloja on työttömälle pitkä aika...

• huhhuhhuh

Jos tuo on totta, niin kyllä Suomen lainsäätäjät ovat menneet seniileiksi. Opiskelu parantaa koko yhteiskuntaa. uskomatonta, jos siitä rangaistaisiin. Voiko opiskeluun saada tukea? Harkitsen muuttoa Suomeen, mutta minkähänlaista siellä olisi olla, jos vaikka joutuis työkyvyttömäksi joskus?

• Arpaix

Kieliä voi opiskella ihan itse. Itse olin elämässä paljon matkustanut ja tehnyt töitä jo 3 maassa ja olen vasta 40 vuotias. Nyt minulla on työ vienttiyrityksessä ja lisäksi opiskelen kursissa, "startti yrittäjäksi", kaikki loppuu joulukuussa ja sit menen töihin Lappin, koska juuri Inarin seudulla tarvitaan ranskankielen taitoa, kun hotelli Ivaloon tulossa talvisesonkilla tuhansia turisteja ranskasta, charter lennot Parisista Ivaloon.
      Vaan tuo pohjois SAVO ON SELLAINEN SEUTU, ei turismia, ei ulkomaalisia, ei kielitaitoista väkeä, ei työpaikkoja missä voi hyödytää monikiellisyyta ja kielitaitoa. Niin, sen takia jätän talveksi Savoa kun työt loppu, jouluksi käyn Ranskassa ja tammikuusta lähtien Ivaloon hotelin vastaanotolle ja taas sesonkityöt turistien parissa. Kesällä ajattelin pyrkiä yliopistoon ja joulukuussa täytän 40 vuotta. aina voi tehdä jotain! Vaikka nyt asun syrjäseudella Savossa , niin loppuksi sain ainakin osa-aika työt määräajaksi, ja kun työ loppuu, voi täältä lähteä paikkaan missä työ on. Helsinkiin en mene, kauheat vuojrat ja ei työsuhdeasunnot, mutta Lapissa saa työpaikka turistien parissa ja työsuhdeasunto lähes ilmasta vuokraa. Aina kannataa etsiä mahdolisuudet, vaikka tilanne ei ole aina hyvää. Työt en löytänyt TE toimiston kautta, aina vaan itse kirjoitan työantajille, soittan ja käyn paikan päälle. Parempi lähteä vaikka 1000km pohjoseen kun jäädä kotiin ilman mitään toimeentuloa!! Minulla on helpoa lähteä, ei ole lapsia, vaan 2 kissa ja kissat voin ottaa mukaan. Auto on.

• nälkä vaivaa

yli kuuskymppisiäkin kannustetaan kolutukseen ja työhön, vaikka ei kukaan ottaskaan, eli tässä maassa pitää olla sitkeä vanhanakin, jos meinaa saada jotenkin ruokaa, sillä ilman ruokaa ei elä...

• Arpaix

Ja miksi 60 vuotias kun on terve ei voi olla aktiivinen? Myös vanhempi ihminen voi opiskella, ja voi ainaa kehittyä ja opetella uutta asiaa. Miksi piti jaada makamaan vaan että on 60v? Eri asia on kun on vaikka vaikea sairaus, sen tapaksessa voi hakea eläkettä, mutta miksi terve ihminen ei voi opiskella ja tehdä jotain eläntönsä eteen? Ja monissa esim. akateemisissa työpaikkoissa voivat työskennella vaikka 70 vuotiaat! Tunnen Ranskassa yhden historian profesorin, joka opettaa Toulousen yliopistossa ja on 75 vuotias! kun on terve, aina voi jotain tehdä, eikä maata kotona ja valitta että on nälkä.
      Aktiivisesti vaan hakea opiskeluun ja vaikka opetella uutta ammattia- Suomesa on riittävästi niitä 80 vuotiaat jotka ovat elättävinä. Olin lukenut että Suomessa asuu 5 miljoonaa asukkaat, mutta vaan 2 miljoonaa tekee tuottavaa töitä, mitä tekevat muut? En ihmettele että sitten on niin korkea vero, ja kaikki niin kallista kun on niin monta kotona makaavia elättejä! Yli puolet Suomen väestöstä eivat tee mitään tuottavaa ja se on surkea, se takia Sauomessa Euroopan korkeimmat verot! Ei mitään talous kestää se, että maassa työelämässä on vaan alle puolet väestöstä!

• ....................

tämä on totta.

• niiiiiiiiiiiiiiiiiii

suomalaiset ova vaan laiskoja opiskelemaan kieliä.

• sullekin tiedoksi

minäpä kerron miksi ainakaan tämä yksi työtön ei opiskele:
      samasta syystä kun miksi tämä työtön ei tee töitä:
      en ole saanut kumpaakaan, eli en työpaikkaa enkä opiskelupaikkaa.

olen käynyt kauppaopiston ja keskiasteen ammattitutkinnon lisäksi paljon eripituisia työvoimakoulutuksia.
      mutta nyt kun olen yrittänyt työvoimakursseille, niin en ole päässyt vaikka nytkin tämän kuun vika päivä alkavaan kurssiin hain, neljättä kertaa.
      kahdesti olen päässyt haastatteluun. nytkin hakijoita oli 172 mistä haastatteluun pääsi 38 ja vain 16 valittiin.
      pääsin 4. varasijalle, mikä on sama kun että en päässyt.

tietokoneen käyttäjän A- ja AB tutkinnon olen suorittanut, ja ajattelinkin meneväni niille uudestaan, mikäli pääsen nyt niihinkään.

toinen seikka miksi työtön ei opiskele on että ei ole rahaa opiskella.
      omaehtoisia koulutuksia olisi paljon kiinnostavia, mutta vaikka omaehtoiseen koulutukseen olisi nyt mahdollisuus hakea koulutusrahaa Kelalta, niin ei ole ollenkaan varma että se myönnetään.

ensin pitää hakea omaehtoiseen koulutukseen, minkä perusteella voi hakea koulutusrahaa. jos se hakemus on hylätty ja olet päässyt koulutukseen, ei työtön pysty ottaa sitä vastaan.
      sitten kun peruuttaa koulutuksen menonsa, niin työttömälle tulee työmarkkinatuessa vähintään 2 kk:den karenssi koulutuksesta kieltäytymisestä.
      rahattomuus ei ole pätevä syy koulutuksesta kieltäytymisestä.

tässä eräitä faktoja.

• pian paluumuuttaja

"ensin pitää hakea omaehtoiseen koulutukseen, minkä perusteella voi hakea koulutusrahaa. jos se hakemus on hylätty ja olet päässyt koulutukseen, ei työtön pysty ottaa sitä vastaan.
        sitten kun peruuttaa koulutuksen menonsa, niin työttömälle tulee työmarkkinatuessa vähintään 2 kk:den karenssi koulutuksesta kieltäytymisestä."

Jos tuo on totta, niin kyllä totisesti on Suomessa asiat py11yllään. Mihinkä sitä onkaan palaamassa. Huh.

• Arpaix

Mutta esim, kieliä voi opiskella, ja voi pyrkiä vaikka AMK ai yliopistoon, kun monet nuoret ja aktiiviset tekevät. AMK tai yliopiston ohella voi joku töitä tehdä ja työharjoitteluun voi mennä ulkomaalle, tai osaa tutkintoa tehdään ulkomaallla. On olemassa muitakin koulutuksia kun TE-toimiston kautta. Jotkut tutkinnot voidaan tehdä työmarkkinatuella ainakin 2 vuotta. Itse ajattelen kesällä pyrkiä yliopistoon Helsinkiin tai Jyväskylään, vaikka asun Savossa, ja talveksi töihin Lappiin, koska ainoastaan Lapissa on mahdollista saada sesonkityö kansainvallisten asiakkaiten parissa. Minulla nyt mahdollisuus Ivaloon tai Muonion Harrinivaan. Ainak joku mahollisuus löytyy, pitää vaan ajatella positiivisesti. Kun töitä ei ole paikakunnalla missä asun, ainakin ei kansainvälliset turistit, niin etsin töitä paikkoissa missä on turismi keski Euroopasta. Ja se on Lappi.. Minulle loppuu työ joulukuussa, mutta jo nyt etsin eriäisiä vaihtoehtoja..

• se siitä

monet vanhat työttömät auttaa lapsenlapsien hoidossa, sillä talkootöitä saa tehdä, eivät makoile ollenkaan...

• käpiläx

liian pitkä ketju en viitti ees lähteä kelaa...

• Arpaix

Kun työtön pääsee vaikka yliopistoon , ei ole enää työtön. 2 v voi saada työmarkkinatuki, ja sitten opintotukea. Voi ottaa myös opintolainaa, joka on korotonta, kun takaaja on valtio! Monet opiskelijat saavat vähämmän kun työttömät, mutta ottavat opintotukea. Niin kannattaa opiskella kun työ ei ole. Ja parempi olla opiskelija kun työtön, status heti nousee.

• Lucky M

Arpaix puhuu täyttä asiaa! Olen täsmälleen samaa mieltä kaikista asioista joita olet sanonut.

• Joona.K

Itsekään en voi ymmärtää tuota jatkuvaa työttömyyttä ja kotona loisimista.Tunnen työttömiä jotka on tyyliin 10 vuotta kotona työttömänä 20 ikävuodesta 30 ikävuoteen esim.Siis ei tuollaisessa touhussa ole mitään järkeä suorastaan sairasta touhua! Se on täysin eri asia jos on ollut työelämässä esim 10-20 vuotta ja jää työttömäksi tuon ymmärrän täysin.Eli saadaan ansiosidonnaista kassan kautta että työtä ei yksinkertaisesti ole ja on oltu töissä aiemmin.Tuo on hyväksyttävää työttömyyttä täysin.

• Arpaix

Kun on niin paljon aikaa, voi opiskella omatoimisesti vaikka kieliä. Savossa, missä nyt asun on erittäin huono kielitaito ihmisilla ja varsinkin työttömilla matalasti koulutetuilla. Kun on työtön, voi opiskella kieliä ja vaikka uuta ammattia, Itse kun olin työttömänä, kävin kainenlasessa kursseissa, avoimessa yliopistossa, ja olin kotona opiskelut esim. suomen kieltä joka on minulle vaikea..aina voi tehdä jotain, ei vaan maata ja odottaa tukea.

• niiiiiiiiiiiiiiiiiii

se on totta.

• masa12

hei airpax

laittaisit ne ranskankieliset sivut suomeksi ja englanniksi

/www-chateauxmedievaux.com/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      154
      4015
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2417
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2322
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      52
      2083
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      21
      1805
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      72
      1122
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe