Laitetaan uuttaketjua alulle..
Uuden tulokkaan "flexi" tyylinen kävely on saatu karsittua pois. Siihen kuului tyypillinen "nojailu" lisä-siiman saamiseksi ja vapaa haistelelu siiman rajoissa. (oletus)
Nopeasti koiran hihnakäytös korjaantui ja tänään mentiin jo vanhapiian kanssa rinnan yhtä aikaa. Hieman varoi mutta aivan loistava tulos ilman yhtään rähähdystä mistään. Täytyy olla tyytyväinen.
Kontaktin kanssa on edetty hitaasti, johtuen muista koirista. Nenä maassa hissukissun ja huutaa saa, että nenä nousee ja koira tulee. Treenattiin tietyllä (rajatulla) metsäalueella siten, että annoin mennä ja piilouduin. Riskillä mentiin mutta toimii. Nyt on edistytty säännöllisyyteen katse yhteydessä mutta pitkä on matka vielä hyvään sellaiseen.
Tekeminen tai kiinnostuminen mistään on todella työlästä. Ei innostu mistään (ei ole kuitenkaan apea tai vastaava.) Viimeisin viritys on se, että käytän vanhapiikaa hyväksi siinä. Pallolla kiihdytin sen haukkumaan ja tämä puujalka reagoi aina siihen. Alkaa hyppimään ja juoksemaan päin jne..Nyt saan sen liikkumaan vanhapiian mukana sen ajan kun heitän sille palloa tai tehdään etsintää, sekä saan näin sen seuraamaan edes jotain. Nykyisin se seuraa vanhapiikaa metsässä ja missä liikutaan, vaikka piikaa ei sen seura edelleenkään kiinnosta. Hyvä juttu lähtökohtaan nähden.
Tämä puujalka on aina jalanvieressä oli siinä sitten kuka koira tahansa. Siitä paikasta se ei tunnu luopuvan. Se reagoi heti suojelevasti jos leikin tai otan vedätystä muiden kanssa. Sinänsä tasapaino on hyvä, että tämä ottaa sisällä kaiken irti huomiosta kun muut ei ole niin tottunut. Se on oikea maskotti. Kumpikin pieni koira on leimaantunut vahvasti ja tässä käytän tätä vanhapiian jöröyttä hyväksi, eli jos rapsutuksia haluaa (kuten on tottunut) tule hakemaan jos käyttäytyä osaa ja nykyisin tuleekin vaikka puujalka on kainalossa koko ajan. (äijä meininkiä jalat pöydällä ja koirat kainalossa, jos ei muita talossa ole..=})...eli kaikkea voi käyttää hyväksi ja itseään vastaan.
Kahtena päivänä olen tehnyt vanhapiialle niin että olen mennyt tietylle ja tutulle paikalle 1/2h ennen alalle n.neliökilometri. Kävellyt sen ekanapäivänä jäljen siksakilla ja ollut valmiiksi piilossa ja toinen tuo koiran paikalle ja etsintä alkaa. Ensimmäisenä päivänä kesti (ekakerta) n.30min kun piika löysi minut piilosta. Toisena menin vain suoraan jemmaan ja se kesti n.40min kun löysivät meitsin hirvikärpästen peittämänä kiven kolosta...puujalka seurasi vahapiikaa onnellisen tietämättömänä mitä tässä tehdään. Pääasia etä seurasi..
Aika hämmästynyt olen foxista ja tämä on vanhapiian kanssa parhaita koiria mitä on tullut kooveenä. Ei kaduta ja tuntuu, että enemmän näiltä on saanut kuin antanut....Arvostan tätä kokemusta näistä koirista erittäin paljon..Voi tuntua että kaikki vain on ja sujuu, mutta onnistuu vain, kun koirat on määrätitoisen asenteen alaisuudessa ja tuntee niiden luonteen ja taipumukset. Loppu on arjen ohjailua nämä taipumukset huomioiden....
Tarinoita melkein aiheesta tai ainakin koirista.
102
474
Vastaukset
Ylen verkkouutisista kopsattu:
"Liika rakkaus voi laukaista lemmikin stressin
julkaistu tänään klo 09:10, päivitetty tänään klo 10:40
Lemmikkieläimen stressi on yleisempää kuin kuvitellaan. Suoranaisesti stressin takia ei kuitenkaan hakeuduta eläinlääkärin vastaanotolle, mutta stressiä esiintyy kuitenkin enemmän kuin mitä on ajateltu, toteaa eläinlääkäri Pilvi Vaajakari. Lemmikin stressi on Vaajakarin mukaan alidiagnosoitu sairaus.
Stressin oireet saattavat näkyä esimerkiksi koiralla, hilseilynä tai karvanlähtönä, tuhokäyttäytymisenä tai sisälle merkkaamisena. Usein eläinlääkärille hakeudutaan muista syistä eikä ajatella että kyseessä on stressi.
Stressaantunut eläin saattaa käyttäytyä erittäin hyperaktiivisesti. Suurin stressin aiheuttaja eläimille on se, että ne saavat omaan aktiivisuustasoonsa nähden liian vähän liikuntaa ja virikkeitä. Tänä päivänä ihmisten elämänrytmi on niin hektinen, että se lemmikki jää liian vähälle huomiolle.
Tyypillisesti omista hakeutuu eläinlääkärin vastaanotolle sen vuoksi, että eläimen käyttäytyminen kotona on muuttunut. Käyttäytyminen saattaa olla tuhoavaa, koira pureksii huonekalut ja tuhoaa asuntoa omistajan poissa ollessa ja välillä muutenkin.
- Koira alkaa käyttäytyä tuhoisasti silloin, kun sillä on liikaa energiaa ja liika vireystaso siihen nähden, miten se saa itseään toteuttaa, kertoo Vaajakari.
Viimeisenä tulee hellyydentarve
Ensin pitää selvittää, ovatko elämän perusarvot kunnossa. Koira esimerkiksi on hyvin vähään tyytyväinen, mutta asiat pitää ottaa oikeassa järjestyksessä. Ensimmäiseksi pitää tyydyttää koiran liikunnan tarve, se on kaiken A ja O. Mikäli lemmikki ei saa riittävästi toimintaa, se alkaa purkautua jollain muulla tavalla. Toinen asia on se, että tyydytetään ne muut tarpeet, kuten ravinnontarve. Vasta viimeisenä tulee hellyydentarve.
- Meillä ihmisillä on tapana rakastaa lemmikkejä liikaa. Usein tyydytämme ensin koiran hellyydentarpeen ja liikunta tulee viimeisenä. Tämä on yksi seikka, joka aiheuttaa mielestäni paljon ongelmia."
YLE Satakunta- canis.familiaris
Hienoa, että tuota pyhää yksikertaisuuden sanomaa julistetaan ääneen. Tuo itsestään selvä tosiasia on kohta katoavaa kansanperinnettä.
Hyvä muistutus taas perusasiasta!
Nyt on foxin pakki kunnossa. aijemmin ripuloi ja oksensi, jos sai jotain papanoista poikkeavaa. Nyt on annettu, lihaa monessa muodossa ja saatu siedätettyä maha jauhelihaan ja riistaan. Pasha lensi ja banjot soi, mutta laitettiin vain lisää ja aika nopeasti tasaantui ja nyt pelaa hyvin. Epäilin ennemminkin että koiralla on "stressi" maha. Tuossa nyt nakertaa raakaa jäniksenkoipea...menee heittämällä...=) - canis.familiaris
Nyt siis koirien ruoka on. Jeppeä & raakaalihaa & kalaöljyä. Foxin turkki on alkanut tuoksumaan "neutraalilta". Aikaisemmin koira haisi kuin laamanvehje. Tuntui että haju tarttui vaatteisiin ja sohviin.
Tuolla eläinperäisellä/kala rasvalla on tämä vaikutus. Se hoitaa ihoa "sisältäpäin. Samoin koiran hengitys ei enää haise, kuin kalanraato. Nyt on aika normaali kummallakin koiralla. Parsonin kohdalla oli ihan sama juttu.Jännää, kun mä en haista omassa koirassani mitään pahaa hajua, vaikka syökin valmisruokaa... ehkä olen tottunut sen hajuun, mutta muut haistaa sen. :) (Muistan kun itse olin ennen kasvissyöjä, niin haistoin ihmiset, jotka söivät paljon lihaa... nyt kun itse olen taas sekasyöjä, en enää haista).
No mutta meillä oli tänä aamuna muunlaisia "ruuan" hajuja... koiran mokoma livahti tyhjentämään kissan hiekkalaatikon. Olin itse keittiössä ja huomasin, miten koira istui eteisessä ja tuijotteli kylpyhuoneeseen oven raosta. Ei kuitenkaan yrittänytkään mennä sinne ja olin tyytyväinen, että sehän on oppinut... kurkkasin myöhemmin uudemman kerran ja siellä se vain istua nakotti nätisti.
Vaan pahus, sehän oli vain odottanut, että kissa saa asiansa tehdyksi... lepyttelysuukkoa kyllä kovasti tarjottiin, mutta sanoin ei kiitos ja möykkäsin.
Äh, ehkä pitää laittaa oveen säppi taas (sellainen, että kissa mahtuu oven raosta, mutta koira ei). Oli aiemmin, mutta meni rikki enkä ole saanut aikaiseksi korjata.putkiaivoinen_kissa kirjoitti:
Jännää, kun mä en haista omassa koirassani mitään pahaa hajua, vaikka syökin valmisruokaa... ehkä olen tottunut sen hajuun, mutta muut haistaa sen. :) (Muistan kun itse olin ennen kasvissyöjä, niin haistoin ihmiset, jotka söivät paljon lihaa... nyt kun itse olen taas sekasyöjä, en enää haista).
No mutta meillä oli tänä aamuna muunlaisia "ruuan" hajuja... koiran mokoma livahti tyhjentämään kissan hiekkalaatikon. Olin itse keittiössä ja huomasin, miten koira istui eteisessä ja tuijotteli kylpyhuoneeseen oven raosta. Ei kuitenkaan yrittänytkään mennä sinne ja olin tyytyväinen, että sehän on oppinut... kurkkasin myöhemmin uudemman kerran ja siellä se vain istua nakotti nätisti.
Vaan pahus, sehän oli vain odottanut, että kissa saa asiansa tehdyksi... lepyttelysuukkoa kyllä kovasti tarjottiin, mutta sanoin ei kiitos ja möykkäsin.
Äh, ehkä pitää laittaa oveen säppi taas (sellainen, että kissa mahtuu oven raosta, mutta koira ei). Oli aiemmin, mutta meni rikki enkä ole saanut aikaiseksi korjata.Meillä ei ole koirat haisseet koiralle.Kylässä käyneet ei-koirailijat usein ihmetelleet,kun ns.koiran haju puuttuu,vaikka isoja hurttia on ollut.
Itse kyllä epäilen,että noit "hajut" johtuu aika pitkälti valmisruuista.Dunkkaahan se ruokakin itsessään jo karmealta,joten ei ihme,jos krääsä tulee,varsinkin pitemmän päälle ihostakin läpi.
Jotkut sairaudet ja ulkoloiset myös saa hajua aikaiseksi.Ja jotkut nuoret koirat saattaapi haista voimakkaammalta,johtuen hormoonitoiminnasta.
Ja juu,on oma lehmä ojassa :D tai lehmiä pikemminkin :Dmolossi kirjoitti:
Meillä ei ole koirat haisseet koiralle.Kylässä käyneet ei-koirailijat usein ihmetelleet,kun ns.koiran haju puuttuu,vaikka isoja hurttia on ollut.
Itse kyllä epäilen,että noit "hajut" johtuu aika pitkälti valmisruuista.Dunkkaahan se ruokakin itsessään jo karmealta,joten ei ihme,jos krääsä tulee,varsinkin pitemmän päälle ihostakin läpi.
Jotkut sairaudet ja ulkoloiset myös saa hajua aikaiseksi.Ja jotkut nuoret koirat saattaapi haista voimakkaammalta,johtuen hormoonitoiminnasta.
Ja juu,on oma lehmä ojassa :D tai lehmiä pikemminkin :DJa ulkokoirat haisee pahemmalle kuin sisäkoirat... entisestä koirasta, joka oli ollut aiemmin takapihaseefferinä, sen huomasin... haju hävisi kuukaudessa (ruokinta ei muuttunut, syötin samaa ruokaa kun mitä edellinen omistaja, kun näytti sopivan sille karvan kiillosta päätellen).
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Meillä ei ole koirat haisseet koiralle.Kylässä käyneet ei-koirailijat usein ihmetelleet,kun ns.koiran haju puuttuu,vaikka isoja hurttia on ollut.
Ja juu,on oma lehmä ojassa :D tai lehmiä pikemminkin :DVoi ei. Tuli niin surkeat kuvat että pitää kuvata uudestaan. Kuvaajan varjo näkyy niin pahasti, että peittää suuren osan kuvasta......pkele
- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Ja juu,on oma lehmä ojassa :D tai lehmiä pikemminkin :Dapuva! meneekö sulla rek.nimen muodossa posti yv.nä? Laitan ne kuvat.
canis.familiaris kirjoitti:
apuva! meneekö sulla rek.nimen muodossa posti yv.nä? Laitan ne kuvat.
Ei taida mennä.Kun ei ole mitään profiiliakaan.
???- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Ei taida mennä.Kun ei ole mitään profiiliakaan.
???eikäku eikö rek,merkin mukana tule sp. osoite. ainakin mulla tuli. eli sama kuin [email protected].
eikäku eikö rek,merkin mukana tule sp. osoite. ainakin mulla tuli. eli sama kuin [email protected].
Luulen, että teidän pitää pyytää toisenne kavereiksi (tai siis toisen pyytää ja toisen hyväksyä pyyntö), niin pystytte laittaan yv:ä toisillenne sitten... tosin en tiedä onnistuuko kuvien laittaminen sitä kautta.
Spostiosoite ei kai tuu automaattisesti, pitää rekistöröityessä klikata jotain kohtaa, että haluaa sen spostiosoitteen. Tai näin ainakin muistelisin... voin olla ihan hakoteilläkin. :)canis.familiaris kirjoitti:
eikäku eikö rek,merkin mukana tule sp. osoite. ainakin mulla tuli. eli sama kuin [email protected].
Apuva,en vaan tiedä.Mistäs tuon voin tarkistaa?
Juu,kädetön olen näissä jutuissa.
Tai kokeile laittaa noin,niin kait se jossain näkyy,jos näkyy,en vaan tiedä o_O- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Apuva,en vaan tiedä.Mistäs tuon voin tarkistaa?
Juu,kädetön olen näissä jutuissa.
Tai kokeile laittaa noin,niin kait se jossain näkyy,jos näkyy,en vaan tiedä o_OMinulle valkeni sp. niin että tuossa ylhäällä on palkki, jossa on tori, keskustelut ym.ja sitten on posti oikeassa laidassa. Sitä postia kun klikkasin niin se ohjautui normaaliin sp.ohjelmaan
Minulle valkeni sp. niin että tuossa ylhäällä on palkki, jossa on tori, keskustelut ym.ja sitten on posti oikeassa laidassa. Sitä postia kun klikkasin niin se ohjautui normaaliin sp.ohjelmaan
Ei minulla kyllä ole mitään suolen s-postia.En kyllä sen enempää ymmärrä...
Tuli mieleen oliko sinulla vielä joku osoite,joka täällä mainitsit,noitten koirarepaareerauksen yhteydessä?- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Ei minulla kyllä ole mitään suolen s-postia.En kyllä sen enempää ymmärrä...
Tuli mieleen oliko sinulla vielä joku osoite,joka täällä mainitsit,noitten koirarepaareerauksen yhteydessä?
- canis.familiaris
Heh..kitekattipasha on koiralle vastustamaton herkku. Se tulee yleensä vain osittain sulanneena mistä lie johtuu? Lisäaineista?
Ei se koiran turkki haise, jos papana on riitäävän laadukasta ja ennen kaikkea on sopivaa koiralle. Tällä foxilla se kai korostuu kun on tälläinen tiheä "lammasvilla". Huono laatuisisella sapuskalla dunkkaa kuin se laamanjuttu.Kylläpä myös raakaruokapasha näyttää kelpaavan... ja whiskas. :)
Enkä kysy mistä tiedät mille se laamanjuttu dunkkaa...
- canis.familiaris
Varma tieto korkeasaaresta (laaman dunkkis)
En jaksa uskoa, että koira söisi kissan kuivaruoka pashaa, jos niin koiralla on ehkä vitamiini/kivennäis puolen puutostila.
Valmisliha pashaa voi syöttää vielä kerran hiekkalaatikosta kissalle. Yleensä toinen kissa näin tekeekin., jos on omat laatikot.
Syötä kissalle jauhelihaa ja papanoita. Jauhelihasta tulee tosipienet kikkareet.
Lidlistä sai juuri sika-nautaa 0.7kg 2,50€/kpl. Ostin koirille ja itsellekkin. aika halpa.
Kissan pashan jälkimainingit on puhtaasti valintakysymys.Nyt kissa onkin viikon syönyt jauhelihaa... antibioottikuuri menossa ja ainoa minkä seassa suostui lääkkeensä syömään, oli naudan paistijauheliha... aion kyllä nyt kuurin loputtuakin jatkaa jauhelihalinjalla, tosin jatkossa saa sikanauta kelvata mirrille. Jauhelihaa kalaa (pakastesilakoita saa edullisesti) lellimiseen katkarapuja. Kuivaruokaa tuolla on vain hätävarana... pari hammasta poistettu, niin ei mielellään syö raksuja.
- canis.familiaris
Eläinkaupasta saa hyvää jauhelihaa ja vaikka mitä pari egee rulla n1kg. Niitä on mukava käsitellä kun ei dunkkaa.
- canis.familiaris
No voi sun huilu. Tähän aikaan vuodesta tuollapäin vilisee metsässä muutenkin, niin tuo vielä puuttui. Sinne sekaan pitäisi mahtua reilu viikon päästä. Hippasille metsästäjien ja metsästettävien kanssa sulassa sovussa(ko)...
"Pohjois-Karjalassa Tohmajärvellä liikkuu villikoiralauma, johon pitää poliisin mukaan suhtautua varauksellisesti. Koirista on tällä hetkellä suurin uhka kotieläimille, mutta poliisi kehottaa ihmisiäkin varovaisuuteen. Ainakin yksi lammas on jo raadeltu kuoliaaksi.
Pohjois-Karjalan poliisilaitos sai tiedon villikoirista tänään. Noin 5-9 koiran lauma on saapunut Venäjältä. Koirat voivat olla ihmisten terveydelle vaaraksi.
– Voi olla terveysriskejä, koska tällaisilla kulkukoirilla voi olla hyvinkin joitakin tauteja, mitä ne kantavat, Pohjois-Karjalan poliisilaitoksen komisario Kimmo Wetterstrand kertoo MTV3 Uutisille.
Varmaa tietoa koirien sairauksista ei kuitenkaan ole. Wetterstrandin mukaan ihmisten pitää välttää kontaktia villikoirien kanssa, jos ne tulevat vastaan.
– Ja jos niistä saadaan havainto, niin olisi hyvä, että villikoirista soitetaan vaikka hätäkeskukseen, Wetterstrand selvittää.
Hänen mukaansa tapaus on hyvin poikkeuksellinen.
Villikoirat ovat sekarotuisia. Koirille on annettu tappomääräys, joka on viikon voimassa. Villikoirien lopettamisesta vastaa Tohmajärven riistanhoitoyhdistys"Kaikkea sitä tapahtuukin... vaikka Venäjällä liikkuu nyt vielä jännempi otus, sirkuksesta karannut albiinostrutsi, joka on aggressiivinen ja voi juosta 70km/h.
Toivottavast se ei loikkaa rajan yli! :)
Mitenhän laajalla alueella tuollainen villikoiralauma liikkukaan...- canis.familiaris
putkiaivoinen_kissa kirjoitti:
Kaikkea sitä tapahtuukin... vaikka Venäjällä liikkuu nyt vielä jännempi otus, sirkuksesta karannut albiinostrutsi, joka on aggressiivinen ja voi juosta 70km/h.
Mitenhän laajalla alueella tuollainen villikoiralauma liikkukaan...Varmaan aika reilusti liikkuu paitsi, jos on hyvät apajat ja turvallinen tunne niin saattaa mellastaa jollain samalla alueella hetkellisesti pitempään.
Kai noi koirat vielä kestäs ja ymmärtäs, mutta tuo strutsi?...mitä helv?€tiä sitten sanon porukoille, jos luonnonsuojelualueella vastaan tulee, kun sinne pääsen.
Ehkä piiiiiipaaapiiippaa....olise albiinostrutsi joka mun eväät söi ja nokki koiria. juuu ihan totta joka sana...piipaapaihola kutsu.. putkiaivoinen_kissa kirjoitti:
Kaikkea sitä tapahtuukin... vaikka Venäjällä liikkuu nyt vielä jännempi otus, sirkuksesta karannut albiinostrutsi, joka on aggressiivinen ja voi juosta 70km/h.
Mitenhän laajalla alueella tuollainen villikoiralauma liikkukaan...Ei hitsi,nykypäivänä ei enää riitä,että lenkillä saa jännittää,hyökkääkö jostain puskasta joku "mulonniinkilttikoiratääeiteemitään",vaan saa jo olla silmät siellä pimeässäkin paikassa,kun ei tiedä mistä hyökkää vielä joku albiinostrutsikin o_O
Mitenhän laajalla alueella tuollainen villikoiralauma liikkukaan...Kun se strutsikin tuli mainittua, niin jatketaan vielä OT linjalla... Ylen verkkouutisissa hirvestä:
"Päihtyneen oloinen hirvi juuttui puuhun Ruotsissa
julkaistu tänään klo 13:59, päivitetty tänään klo 14:07
Silminnähden päihtynyt hirvi jäi Ruotsissa kiinni omenapuuhun. Pinteeseen joutuneen eläimen huomasi tiistaina ruotsalaismies, joka kertoi kuulleensa mylvintää naapurin puutarhasta. Hämmästyksekseen hän näki hirven, joka potkiskeli ympäriinsä oksien välissä.
Tapaus sattui Göteborgissa. Eläin oli todennäköisesti humaltunut käyneistä omenoista.
Hirven löytänyt Per Johansson sahasi hirven vapauteen poliisin ja pelastuslaitoksen avulla. Sekava hirvi kuitenkin eteni vain tontin rajan yli pelastajansa pihaan ja lepäili siellä vielä torstainakin.
Saron naapuruston asukkaiden mukaan hirvi oli tavattu alueella useina päivinä aiemminkin. Johanssonin mukaan hirvi vaikutti sairaalta, humalaiselta tai "tyhmähköltä".
Sanomalehti Göteborgs-Postenin verkkosivujen kuvissa hirvi on koko vartalon matkalta sotkeentunut puuhun ja sen kaikki sorkat riippuvat ilmassa. "- canis.familiaris
Kun se strutsikin tuli mainittua, niin jatketaan vielä OT linjalla... Ylen verkkouutisissa hirvestä:
"Päihtyneen oloinen hirvi juuttui puuhun Ruotsissa
julkaistu tänään klo 13:59, päivitetty tänään klo 14:07
Silminnähden päihtynyt hirvi jäi Ruotsissa kiinni omenapuuhun. Pinteeseen joutuneen eläimen huomasi tiistaina ruotsalaismies, joka kertoi kuulleensa mylvintää naapurin puutarhasta. Hämmästyksekseen hän näki hirven, joka potkiskeli ympäriinsä oksien välissä.
Tapaus sattui Göteborgissa. Eläin oli todennäköisesti humaltunut käyneistä omenoista.
Hirven löytänyt Per Johansson sahasi hirven vapauteen poliisin ja pelastuslaitoksen avulla. Sekava hirvi kuitenkin eteni vain tontin rajan yli pelastajansa pihaan ja lepäili siellä vielä torstainakin.
Saron naapuruston asukkaiden mukaan hirvi oli tavattu alueella useina päivinä aiemminkin. Johanssonin mukaan hirvi vaikutti sairaalta, humalaiselta tai "tyhmähköltä".
Sanomalehti Göteborgs-Postenin verkkosivujen kuvissa hirvi on koko vartalon matkalta sotkeentunut puuhun ja sen kaikki sorkat riippuvat ilmassa. "juu kaulakkain samoja omenia syöneenä hirven kanssa raiirairaii.. laulu raikaa...ja vieressä steppaa albiino strutsi.....tapahtumaa seuraa venäläinen villikoira lauma...
juu kaulakkain samoja omenia syöneenä hirven kanssa raiirairaii.. laulu raikaa...ja vieressä steppaa albiino strutsi.....tapahtumaa seuraa venäläinen villikoira lauma...
Ja sitten kun on koko luonnonsuojelualue myllätty ja roskattu, selittelet, että en se minä ollut, vaan se hirvi... ja yks strutsi... ja ne villikoirat. :O
- canis.familiaris
Nyt on saatu foxi aika mallilleen ja yhteiselämä parsonin kanssa. Hyvin kulkee samalla sivulla ja yhdessä ilman pärinää. Haastavaa oli, kun toinen on itseppäinen ja toinen herkkä...taiteilla sai että kävely samassa hihnassa onnistui. Viimemetreillä yllätti vain se, että foxi rupesi pärisemään isommilleen jotka vastaan tuli. Onneksi korjaantui yhtä helposti kuin alkoi.
Tuo suojelu on nyt kaikilla koirilla minua kohtaan ja se hieman tuli tyhjästä. Yritin foxin kanssa vetoja narulla niin kaikki säntää sekaan, kun luulee että se pärisee minulle. Sisällä vanhapiika pitää niin kovaa kuria, että ei voi mitään oikein tehdä yksin foxin kanssa. No kyllä se siitä. Tylsätytsy.
Foxi on myös kotiintunut erittäin hyvin. Seuraa minua kuin hailaivaa, mutta ei takiaismaisesti. Ulvoo perään ja oli aika konsertti kun muut matkiperässä.
Hyvä merkki. Kaikki osoitukset on nyt hyviä, koska oli tavattoman vaikea saada "syttymään" flekmaattinen koira, kun muut osaltaan yrittämiseen vaikuttaa (huomio) Nyt se on kiinnostunut pallosta ynnä muusta. Liikkuu ja juoksee vapautuneen olisesti. Tottelee hyvin, mutta kontaktivaste on ihan surkea. Joutuu herättämään koiraa turhan kovaa.
Niin tai näin kaikesta edistyksestä pitää iloita. Hampaat, maha, olemus iloisuus kaikki on kunnossa ja loppu on hienosäätöä... Itse olen poikkeuksellisen kiintynyt näihin kahteen pieneen piipertäjään. Silti tasapuolisuus vallitsee. (no vähän lipsutaan mutta pääpiirtein)
Hieno päätös kv-koira rintamalle. Seuraavat kasvatetaan ihan pennusta ja itse..... - canis.familiaris
Tässä on muuten kaksi koiraa, joille toiselle toimii pakote ja toiselle ihan muu.
Parsonilla toimii ketjupanta ja foxilla tavallinen (valjaatkin on) Parsoni toimii pieni näpäytys hihnalla, jos edes tarvitsee ja foxille sanallinen käsky.
Tämä on toisiaan tukeva juttu, koska jos kovempaa joutuu sanallisesti käskemään niin se vaikuttaa taas toiseen. Nyt toimii pieni nypäisy ja toinen ei tiedä siitä mitään. Kovempi ei taas reagoi toisen käskemisestä. Hyvä esimerkki siitä, että tässäkin on kaksi niin erillaista koiraa (omilla historioilla) että samaa tapaa ei voi niihin käyttää. Kaulapanta on sama juttu. -Koiran mukaan. Taas parsoni vailla kotia http://www.kodinvaihtajat.com/?page_id=1951. Näitä tulee nykyään jatkuvasti vastaan uutta kotia etsivissä...
- canis.familiaris
Voi elämän kesä. Oma parsoni oli myös koira, joka ei sietänyt yhtää ja ketään. Ei edes äitiään. Tappeli 8v. sen kanssa jne. Nykyisin pärjää muiden kanssa, mutta vain koska ei ole muuta vaihtoehtoa. Eli Miksi rajataan mahdollista kotia, jos itse ei pärjätä koiran kanssa.?
Samoin tässä on avain koko ongelmaan uudessa tai vanhassa kodissa, jos tahtoa löytyy.
"Enzo innostuu terrierin tapaan joskus liikaakin pallo- ja keppileikeistä ja tarvitsisi pikemminkin säännöllisesti puuhaa, jossa saisi käyttää päätään." ,,pikeminkin, niin tuo palloasia on se juttu, jolla voidaan tyydyttää ne koiran vietit, joiden ajaman se helposti oireilee.
Tuolla pallolla voidaan hyödyntää koiraa ihan mennen tullen, jos vastapainoksi se saa siitä sen minkä tarvitseekin. Takaa-ajo-paikantaminen-kiinniotto-kanto. (päätös,saaliinkanto) Se on todella monipuolinen ja vaivaton apuväline. Voittaa tuolla rodulla makupalan mennen tullen. Eikä ole edes vaikeeta..lisäksi se hyödyntää parhaiten myös liikunnan tarpeen.
Erikoista noissa ilmoituksissa on myös se, että osataan kuvata millainen koira on ja mitä se tarvitsee. Määrätietoista tekstiä, mutta jos nuo tiedot on, niin miksi sitten mitään ei ole tehty asian eteen? .Ihmeellistä.
Uskaltaisin väittää, että jos tuo koira olisi minulla viikon, ei omistaja tunnistaisi kuvailemaansa käytöstä koirasta. Näin kävi näiden kahden parsoninkin kanssa ja aikanaan monen muunkin.
Se noissa ilmoituksissa kiukuttaa, että noilla sepustuksilla rajataan koiran mahdolllisuuksia saada uusi koti.Niinpä. Se on harmi, että mahdollisuuksia rajataan. Toinen yleinen rajaus tuon "ainoaksi koiraksi" ohella on "vain omakotitaloon" (ja jatkuu "koska koira raisu ja tarvitsee tilaa purkaa energiaa").
Miksi? Tuolla tuo mun nuori energinen koirani makaa rauhassa lattialla ja järsii poron luuta...- canis.familiaris
Niinpä. Se on harmi, että mahdollisuuksia rajataan. Toinen yleinen rajaus tuon "ainoaksi koiraksi" ohella on "vain omakotitaloon" (ja jatkuu "koska koira raisu ja tarvitsee tilaa purkaa energiaa").
Miksi? Tuolla tuo mun nuori energinen koirani makaa rauhassa lattialla ja järsii poron luuta...Siksi ihmettelen, jos omistajalla on luopumiseen johtava ongelma, ja vielä vaikeuttaa entisestään koiran elämää ehdoilla, jotka on berberistä. Ei siis todellisia mahdolisessa uudessa paikassa...
Tämä oman parsonin ex-omistaja toi koiran taipumuksia esille. Oli niistä huolestunut lähinnä sen vuoksi, että ne voivat koskettaa minua. Niitä oli historiasta. Purrut koiria tikkauskuntoon ja käyttäytynyt erittäin agressiivisesti. Oli hyvin huolissaan siitä, miten koira suhtautuu lapsenlapseen. Oikeita asioita ja huolissaan oikeista syisttä, mutta antoi myös minulle sen vastuun minkä sanoin, että asiat järjestyy ja homma on hanskassa. Ei siis rajannut mielipiteellään koiran tulevaisuutta, jos olisi ei tällä tarinalla olisi ollut onnellista loppua. Kaikki ex-omistajan huolet kävivät toteen, mutta ne rajattiin pois kun niihin osattiin varautua. Hyvin vastuullinen ex-koti, joka luotti siihen mitä lupasin. Olihan kyse kuitenkin varsin iäkkäistä koirista, joista toinen tuli kahden kodin kautta minulle ja juuri agressiivisen käytöksen vuoksi.
Voisin mielelläni harkita auttavani omalla panoksellani jotain tälläistä yhdistystä lähinnä uuden sijoutuksessa (perehdyttää uutta kotia) ja koiran arviointia asioissa, kun on asiasta kertynyt kokemustakin varsin runsaasti ja aikaa olisi.... canis.familiaris kirjoitti:
Siksi ihmettelen, jos omistajalla on luopumiseen johtava ongelma, ja vielä vaikeuttaa entisestään koiran elämää ehdoilla, jotka on berberistä. Ei siis todellisia mahdolisessa uudessa paikassa...
Tämä oman parsonin ex-omistaja toi koiran taipumuksia esille. Oli niistä huolestunut lähinnä sen vuoksi, että ne voivat koskettaa minua. Niitä oli historiasta. Purrut koiria tikkauskuntoon ja käyttäytynyt erittäin agressiivisesti. Oli hyvin huolissaan siitä, miten koira suhtautuu lapsenlapseen. Oikeita asioita ja huolissaan oikeista syisttä, mutta antoi myös minulle sen vastuun minkä sanoin, että asiat järjestyy ja homma on hanskassa. Ei siis rajannut mielipiteellään koiran tulevaisuutta, jos olisi ei tällä tarinalla olisi ollut onnellista loppua. Kaikki ex-omistajan huolet kävivät toteen, mutta ne rajattiin pois kun niihin osattiin varautua. Hyvin vastuullinen ex-koti, joka luotti siihen mitä lupasin. Olihan kyse kuitenkin varsin iäkkäistä koirista, joista toinen tuli kahden kodin kautta minulle ja juuri agressiivisen käytöksen vuoksi.
Voisin mielelläni harkita auttavani omalla panoksellani jotain tälläistä yhdistystä lähinnä uuden sijoutuksessa (perehdyttää uutta kotia) ja koiran arviointia asioissa, kun on asiasta kertynyt kokemustakin varsin runsaasti ja aikaa olisi....Ei kuin vain yhdistykseen yhteyttä... luulisi, ettei auttavia käsiä ole koskaan liikaa. Mä ilmoittauduin yhdelle yhdistykselle kissojen kotihoitajaksi... tuon eläinlajin aivoitukset kun mulle on selkeempiä kuin koirien. :)
- ssivustasseuraaja
Todella haastavan tuntuinen rotu. Minä kavahdan joka kerta kun vastaan tulee. Päälle on hyökitty ja ovat aina näköjään valmiita hyökkimään toisten päälle. Hyvä jos saatte koiranne ruotuun! Eikö se ole parempi että ne jotka eivät niiden kanssa pärjää antavat ne pois semmoisille jotka pärjää tai piikittävät pois!
- canis.familiaris
Apulasta kun tuli selattua kv-koiria, niin monta koiraa ohitin näiden vaatimustasojen takia. Sitten n.1/10 onnistui ja toisen (foxin) ostin rahalla. Suurin ongelma ihmisillä oli minua kohtaan, että olen mies ja kun kerroin kokemuksesta/taustasta, että on pk-painotteinen en kerro sitäkään, ellei kysytä -Se riitti hylsyyn (9/10). Vaatimukset olivat todella isot oli kuin olisi yrittänyt itselle maailmanluokan koiraa ja mitä oikeasti? - vain ongelmakoira. Aika moni on pois tältä maailman kartalta. Kv-koiria on mutta niiden saanti on todellahankalaa juuri sen vuoksi, että epäonnistunut laatii epäonnistuneet kriteerit uudelle kodille.
Russelit on yksi isoimmista "ongelmaroduista" tällähetkellä.Aika tuttua kamaa noilla työkseen repaareeraajilla.
Hyvä esimerkki kivasta pikuukoirasta,jota otetaan vaan ulkonäön ja näpsäkän koon takia turhan usein.
Minua usein ottaa kaaliin tuo vanhemasta koirasta luopuminen.Tulee vähän sellainen olo,että ylipäätään halutaan siitä luopua.On saatu ehkä helpompi,"kiva" koira,niin mitäs sillä vanhalla hankalammalla enää tekee.
Tuota omakotitalovaatimuksia en pahemmin ymmärrä,paitsi jos on kyseessä tietyn elintilan vaativa rotu.Tai ehkä jos on niin paljon esim.haukkuongelmaa,että pelätään,että uusi omistaja joutuu naapurien kanssa heti kahnauksiin.
Ainoaksi koiraksi ymmärrän kyllä,esim.jos on kyseessä vähemmän sosiaalinen iso rotu,ja yksilöllä ongelmaa näissä asioissa.Tietty joittenkin pienien kohdallakin pistää miettimään.
Viime kädessä tärkeinpiä on kuitenkin se,millaiselle ihmiselle/ihmisille on menossa.Eli pikemmin vastaanottajan pätevyys ym.
Miehet onkin tosi epäilyttäviä.Varsinkin jos on hankkimassa vielä pienempää koiraa.Ties millaiseen kämppään vielä puppe parka joutuu {:-O- canis.familiaris
"Miehet onkin tosi epäilyttäviä"...heh menee jo syrjinnän puolelle. 9 rukkasta 10 on aikas paljo..."viideltä sanaan ja kuudelta putkaan.." vieläköhän tämä irvinin hokema elää toisilla..No jokainen päättää asioistaan tahollaan.
Tuosta piti mainita myös, että miksi se vanhempi aina laitetaan pois. Se hieman sapettaa. Sanotaan tähän c.f mantraa, että -työsi tulos näkyy realiaikaisena edessäsi-...uutta kivaa tilalle, kun mokasin vanhalla. Mokaan myös koiran uudelleen sijoituksen ajattelemattomilla vaatimuksilla.
Errare humanum est (erehtyminen on inhimillistä) Tämä pitäisi ymmärtää, että myöntää virheensä....Silloin minulta tulee ymmärrystä. Virhe tekee ihmisestä inhimillisen.
Ja tuo, että koira seilaa sijaiskodin väliä vai miten se meni, niin sotkee entistä enemmän (tekee yksilöstä itsenäisemmän= vielä vaikeamman)
Pääasiassa tarjoavat kv- koiralle sitä ok-talo vaatimusta energisyyteen. Harvoin ne ok-talossa paranee useimmin pahenee, tekemällä paranee varmasti. Kuulostaako tutulta: "olisi maalla tilaa temmeltää" pieleen meni taas. Koira tarvitsee seuraa ja ohjaavaa tekemistä. Se on sivuseikka missä sitä tekee. Se ei ole erillaista taajamassa tai maalla.
Taajamassa voisi myös ajatella, että kaikki tekeminen on lähettyvillä jne..jos pitää nyt jotain positiivista sanoa. Maalla harvemmin..
Lyhyimmillään olen ottanut koiran lyhyellä puhelinsoitolla...Ei kiinnosta historia eikä markkina selitykset. Ne ei oikein päde uudessa kodissa. Jokin taipumus voi olla, mutta sekin eri tavalla eri ihmisellä..
"Russelit on yksi isoimmista "ongelmaroduista" tällähetkellä"...erikoista, että on ollut kaiken näköistä kulkijaa ja eri lähtökohdista. Tämä on ensimmäinen koira, jonka edessä piti miettiä, että uskallanko ottaa pennuun. Tappaako tuo mahdollisesti sen? Varmaksi en voi sanoa vieläkään. Ennen ei tälläinen ajatus edes ole käynnyt päässä ja jos meillä tätä koiraa nyt joku katsooo, niin epäilisi minun mielenterveyttä, jos tuollaista pohdin.
Tämä poisti kun kesällä borderista puhuttiin, niin sen sijoitus koira ajatuksen. Taisi poistaa myös pennun oton tässä vaiheessa. - canis.familiaris
Hyvä aamu. Tuli lenkillä vastaan monta koiraa. Pienet enemmistönä niiden valtakäytös edustettuna. Läpi meni käytös näillä kummallakin. Kumpikaan ei vastannut häröilyyn. Aika säälittävää ja vihaksi pistävää miten pienten koirien annetaan käyttäytyä. Kävelin aamulenkin n.3km ja esim sillan alittaminen oli lähes mahdotonta, kun kaksi koirakkoa tarinoi keskellä väylää ja juuri alikulun suulla. Koirat haukkui meitä ymv. Keitti kyllä pahemman kerran. Tää on tätä ja myös jatkossa...
Parsoniin olen tyytyväinen, koska koira jää käskynalle noissa tilanteissa. Rajoilla mennään mutta kuitenkin ilman rähinöitä. Kriteerinä on, että kumpikin pieni kulkee samalla sivulla, niin, että hihnaa pitävä käsi on rentona..kipinät sinkoilee silmissä sillä kun ohitetaan koirakko, mutta ilman muuta vastetta.- Hyvä juttu.
Hihnakäytöksen takia ollan pääasiassa lenkkeilty päivässä n.3x3km ja n.1x20min pallojuoksutusta. Tarkoitus oli muuttaa rutiineita ja fixata eri asioita päätökseen. Näitä oli a)liialinen palloriippuvuus ja kohdentaminen b)hihnassa kulku ja kohtamiset c) häiriötön yhdessä kulkeminen.
On syytä opettaa koirille myös toisenlaisia tottumuksia, vaikka sairastumisen varalle tai muun syyn vuoksi. Ei mene tilanne sitten liiaksi säätämiseksi tai pahimmassa tapauksessa hankalimman koiran poistamiseen.
Nyt tiedän että parsonikin pystyy olemaan paikoillaan vaikka viikon, jos säännöllinen liikunta ennen sitä on kunnossa.
Tuli noista parsoneista mieleen se, että tämä rotu vaikka on äärimmäisen mukava tuo mukanaan myös paljon arkihankaluutta. Voi sanoa, että koiraa on jatkuvasti seurattava. Se tekee tästä rodusta aika työlään.
Samoin koira rajoittaa/hankaloittaa vierailuja/käyntejä jne, jos koira ei ole hyvässä hallinnassa ja kurinalaisena. Todellinen koiramaailman kaunotar ja hirviö... Ei nyt paras mahdollinen aamu, mutta aamu kuitenkin! Samat jutut, jotka toimii kentällä hyvin, ei toimikkaan sitten paikoissa, joissa koira on tottunut toimimaan eri tavoin.Tehtiin kontaktiseuraamista erilaisin käännöksin ja pysäyksin...
Huomasin, että oon totuttanut koiran kotipihan ympäristössä liikaa tiettyihin rutiineihin. Kuten, että aamulla kävellään lyhyellä hihnalla pissapaikalle ja siellä luvan saatuaan pääsee lukemaan posteja ja tekemään tarpeensa.
Ja sitten kun ei voikaan tehdä samoin, kuin on aiemmin saanut, turhautuu ja alkaa vaikkapa haukkua västäräkkejä.
No mutta eipä tässä muuta, kun opettamaan pois vanhoista tottumuksista.- canis.familiaris
Ne rutiinit...ne rutiinit..taas tuli lisäää viisautta eikö...Virheet opettaa ja tekee ihmisestä nöyremmän...pääasia että havannoi/huomioi ja reagoi..se on oppia se.
- canis.familiaris
Nyt huomaa kun on kaksi nappulakoiraa, että miten paljon työläämpi tuo rasseli on. Tekisi mieli melkein sanoa, että onko siitä oikein kotikoiraksi. Onhan se unelma koira, jos yksin on, mutta kun elämään tulee jotain muuta, niin ei niin unelma. Koirankäytöstä pitää ohjailla päivittäin paljon ja sen perään pitää myös päivittäin katsoa jo senkin vuoksi, että jos on isoja koiria myös, joutuu tuo pirpana ikävyyksiin helposti. Se voi käydä jonain päivänä myös sen terveyden päälle. Käytös kääntyy itseään vastaan.
Perään antamaton ja totteleva, mutta kokoajan saa pitää silmällä, koska siihen vaikuttaa erittäin paljon mielialat ja mitä tapahtumia päivä on sisältänyt. Liian tuuliviiri luonne.
Työkoira kuitenkin henkeen ja vereen, jos sitä ei ole päivittäin tarjolla (paljon), niin.....
Olin metsässä esine etsintää tekemässä ja hieman erillaisissa olosuhteissa. Tuuli voimakkaasti ja satoi aika reippaasti. Koiraa se ei haitannut. Olen myös tottunut normaalisti käskemään etsinnässä "varovaisesti" kuten jäljelläkin.
Nyt käskin todella tiukasti parsonia vasen-oikea-stop..tiukkaa ohjausta, ja koira toimi kuin sähköjänis. Ihan kokeellisesti ja koira ei ottanut itseensä mitenkään. Toimi todella komealla tavalla. Kokeilin myös koiran rajoja. 2h eikä vire laske...Tässäkin koira on käytöksensä uhri.
(yli-väsyneisyys ja merkit siitä)
Erikoista käytöksessä, on että jos koira on väsynyt päivän tekemisestä, niin nukkuu sikeästi, mutta alkaa sekoilemaan, jos/kun nousee katsomaan ketä liikkuu. Murisee tyhjälle ja näyttää sillmällä katsoen, että koira on ihan pihalla. (väsynyt)
Jos et tee kuin esim 3x3km lenkin koiran pinna alkaa palamaan tekemättömyydestä. Nyt ei ymmärrä, että mikä on sopiva ja mikä ei. Todella vaikea löytää keskitietä.
Se myös vaatii kaiken huomion jakamattomasti. Rasseli näyttää, että kaikki ok, mutta tilaisuuden tullen mikään ei jää kostamatta. Todella ikävä piirre, joka myös lisää koiran seurantatarvetta päivittäin.
Jos ajattelee foxia, niin on niin tyytyväinen oloonsa ja tekemisen tasoon. Hyvin tyytyväinen sisällä jne. Parsoni haluaa olla mukana sisäasioissa, mutta jos on väsynyt, niin haluaa kontroloida murisemalla tapahtumia. (Jos minä en näe mitä muut tekee, niin ei sitten kukaan tee mitään)
Agressiivisuus on noussut ihan toiselle tasolle. Se pinna katkeaa ja raivo on kontroloimatonta. Erikoista on se, että kun tilanne rauhoittuu, niin koira tärisee ja murisee yksikseen.
(adrenaliini)
Edelleen koira tottelee, mutta kokeilee rajojaan päivittäin, mutta selkeästi pyrkii välttämään eripuraa kanssani. Ongelmaksi alkaa kääntymään se, että muut koirat kääntyvät sitä vastaan. Niiden pinna alkaa olla käytetty....Lisä helmenä muut koirat, ovat alkaneet "suojelemaan pikkuhiljaa" minua trasselin rähinältä. Tätä kiukkuista aikakautta on kestänyt n.8pv.
Summasumaarum. Pisteet rodusta on laskenut todella paljon. Hieno koira, jos puhutaan 1 to1 tilanteesta, ja vielä työ koirana, niin lyömätön. Ei ihme jos rotu on koekäytössä intinpuolella.
Kuitenkin monella on elämässä muutakin kuin 1 to 1 tilalenne. En suosittele rotua kenellekkään en, koska arkielämän miinuksia on enemmän kuin plussia. Minulle tämä rotu jäi viimeiseksi kokeiluksi.
Koira maailman jekyll & hyde...Se on koira Ihmiselle, joka nauttii päivittäisistä yllätyksistä ja ongelmienratkomisesta....
Silti en kadu tätä koiraa, sillä se on antanut todella paljon. Nyt se saa vain sopeutua mitä tahansa huomenna tapahtuu tai on tapahtumatta...Uusi koira?...Ehkä....ei kuitenkaan enää rasseli.c.f, Heinökuussa oli luonnetestattu yhessä paikassa rasseleita aika paljon.Katoppa pahuuttasi SPKL sivulta noita tuloksia.Löytyykö jotain mikä ehkä nappais vai ei,siis tuolta kantilta katsoen.
- canis.familiaris
Yllätyksiä yllätysten päälle!
Tuon rasselin kohdalla olen tehnyt niin, että saa sopeutua uuteen koiraan. Ei ärinöitä jos on vieressä ja se ketä tulee, niin saa olla -muut sopeutuu tai tulee ilman pärinää. Eilen taas yllätti Tällä foxilla on tapana olla vieressä iltaisin (juu ihan kainalossa) Tämä sapetti rasselia todella paljon. Annoi sen kärsiä ja kyrvistellä. Eilen sitten tuli toiselle puolelle ihan nätisti. Edellisiltana oli taas helvetti valloillaan ja jouduin aika kovaa ottaa trasselia, että sain sen rauhoittumaan. Tämä foxi on käytökseltään takuuvarma, ei kiinnitä huomiota, vaikka oli hieman saanut pärinää kohdalleen viime päivinä.
Ihan hieno, mutta yllättävä tilanne. Entäs tänään? Mentiin aamulla ulos, niin rupesi leikkimään foxin kanssa ja mukana kaikki mahdoliset leikkiin haku eleet. 15min takaa-ajoa vuoronperään...Mitä ihmettä? Tätä ei ole ikinä tapahtunut. (paitsi juoksunaikana kesällä) Vanhapiikaa ei vain ole kiinnostanut toiseten seura. Ei voi kuin ihmetellä tätä tuuliviiriä. Kyllä noit vanhat ukotkin on hankalia ja itseppäisiä,voi että...
Meillä on papparainen tottunut siihen,että näin kypsällä iällä :D on lenkillä puolessa välin pysähdytty aina pieneen piknikkiin eli pysähdytään ja saa nameja.
Mutta pahus vieköön tänään unohtui ladata taskut ja oli päässyt ihan tyhjäksi.
Ja puolivälissä,juuri piknikpaikalla,se veti lossit pohjaan ja jämähti paikalleen kuin tatti.
Noh siinä sitten yritin sitä rapsutella (eikä saanut koskea) ja höpötellä,että öh,sait jo,ynnä muuta älykästä.Annettiin pieni ruohonpalanenkin,mutta tietty sen räkäsi pois.
Eipä siinä sitten auttanut,kun lähteä vaan liikkeelle.Jos sitä voi siksi sanoa...
Äijä jumitti koko pahuksen loppumatkan,pysähtyi,tuijotteli kaukaisuuteen,tuhahteli,ja kääntyi tulosuuntaan ja jämähteli ja sitä sai suurinpiirtein raahata loppumatkan.Tuntui,että ohikulkevat katsoi syyttävän näköisenä,kun yritettiin ukkoa perässä "raahata".Väliillä maanittelua ja rapsutuksia yriteltiin (eikä saa koskea,kun ei evästäkään tullut).
Kun sitten äijä pääsi omalle pihalle,hihna pois,niin eikö mitä,jalat löytyi,ja ensimmäiseksi haukkailemaan mutaa maasta,KUN ei kuulemma mitään muutakaan ollut saanut,koskaan,ikuna,never...
Pitäiskö nyt sitten alkaa katsomaan viktuurioita vai seesareita,vai suunnata suoraan kokemäelle,kun ei tuollaista muuten enää millään tunnu hanskaavan o_O- canis.familiaris
Meillä meni lenkki tänään todella penkin alle. Hyvin alkoi kunnes tuli vastaan haski. Kohdalla alkoi "hyökkäys" ja rähinä. Ensimmäisen kerran hieman piuhatpaloi ja pöläytin koiraa oikein kunnolla. Tuon rauhoittaminen on aika työläs operaatio. Hävetti niin pe$6keleesti, kun koko homma levisi käteen.
Haski onneksi ohitti ilman provosoitumista hienosti ohjaajansa ohjastamana. Todella mallikas suoritus.
Kaksi seuraavaa ohitusta meni hyvin. Se tässä rodussa/koirassa on hanurista, kun käytöstä ei oikein voi ennakoida. Ongelmakoirassa tai jossain käytöksessä tiedetään ongelma ja se mitä halutaan. Tähän sitten rakennetaan toimiva toimintaympäristö missä tätä toteutetaan, sekä koiraa ohjataan ja vavistetaan haluttuun jne.. Tämän russelin kanssa, kun ei päde oikein mitkään säännöt. Ärsyke voi olla mikä tahansa ja leimahtaminen on hallitsematonta. Pinnat on laskenut rodulta aikas alas.
Hyviä puolia on paljon. Erittäin uskollinen, työteliäs työmyyrä ja paljon muuta, mutta paljon on muuta,myös arkielämässä, mitä tämä käytös rajoittaa ja rajaa. Sitoo sisällä ja ulkona... En suosittele kotikoiraksi -en todellakaan.
Nyt koira on aivan selkeässä boikotissa muiden osalta. En ihmettele. On nyt muutaman kerran yrittänyt saada leikkiin muita (jopa sisällä) mutta ei nappa muita.
"Äijä jumitti koko pahuksen"...eikö olekkin "viisas" olo. Minä tunsin itseni todelliseksi idiootiksi koiralauman kanssa, kun koko pakka levisi pyörätielle yhden urpon takia. Siinä meni kaikki kerralla mitä nyt voi niin päin...sitä mihin aurinko harvoin paistaa..No tämä oli taas yksi sateinen päivä, mutta viime aikana on harmittanut todella paljon tuon vanhapiian käytös..- Repo Raumala
Vanha koira aina hanskaan ennen uutta.
Jos ei hanskata, ei kuljeta laumassa, ulkoilutus YKSITELLEN.
Ei hyödytä suuttua. - isoisoäiti
Repo Raumala kirjoitti:
Vanha koira aina hanskaan ennen uutta.
Jos ei hanskata, ei kuljeta laumassa, ulkoilutus YKSITELLEN.
Ei hyödytä suuttua.Ei kai tuosta oivalluksesta kukaan suutu,mutta juttu oli vähän puolinainen.
Omalle kohdalle kun sattuisi tuollainen neuvoja,sulkisin korvani.Toisilla voi olla useita koiria (itselläni esm.)Porukalla ne ulkoilutetaan jos hihnassa mennään,et sunkaan kuvitellut että yksi kerrallaan painaisin ympäri kylää täyspäiväisesti,kun kumminkin olisi muutakin tehtävänä.
Asiat klaaraantuu valjakossakin ajallaan vaikka siinä joku omantien kulkijakin mukaan sattuisi
- canis.familiaris
-Kerran luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin.-
Lohdullista, ettei kokeneillakaan aina mene kaikki putkeen. Tai en sittenkään tiedä onko... ilmeisesti pitää tottua siihen, että tulevaisuudessakin saa aika ajoin tuntea itsensä hölmöksi koiran käyttäytyessä miten sattuu. :)
Vaan olisikos kellään vinkkiä seuraavaan pulmaan... olen pitänyt koiralle nollatoleranssia kissan kiusaamisen suhteen, kun tuo kissa on sellainen nössö, ettei se anna koiralle nenille. Joskus joutuu vielä muistuttamaan, mutta pääosin antaa kissan olla rauhassa. Paitsi... kun tullaan sisältä ulos. Nyt kun on ollut näitä sadekelejä, käsken koiran aina istumaan eteiseen, kunnes oon saanut riisuttua kaikki märät kamppeet yltäni ja sitten kuivaan koiran ja sen jälkeen se saa mennä. Luulen, että koira luulee, että vapautus tarkoittaa, että se saa tehdä sen kivan asian, mitä se juuri silloin haluaa tehdä... eli rynnätä kissan perään (palkka). Kun tullaan ulkoa, kissa vieläpä yleensä makailee eteisessä ja on siinä ihan hollilla houkuttamassa koiraa. Heti se lopettaa, kun kiellän, mutta parempi, jos ei aloittaisikaan!- canis.familiaris
"Lohdullista"..Silloin kun ollaan elävieneläinten kanssa tekemisissä, sattuu ja tapahtuu. Esim terrieri on myös aika viisas. Jos joku on kiellety, löytyy siitä pian jokin variaatio. Nyt se oli kohdalla hyökkäys.
Kokemus tulee esille tilanteiden pääasiassa jälkihoidossa. Kyky toimia yllättävässä tilanteessa ja miten sen jälkeen. jne.....=D
On vinnki. ensin hoidetaan koira ja sitten vasta itse...heh..Tuo ilmaisu on hyvänmielen ilmaisu. (tyytyväisyyden merkki) Minulla oli kerran collie, joka kurmutti kissaa aina mielihyvän aikaan. Kissa ei ollut moksiskaan. Lenkiltä/treeneistä tulo ruokailun jälkeen jne..Se oli kiintynyt siihen..Tuo ele voi olla jokin muukin.
Voisit kokeilla antaa koiralle jonkun roippeen/luun tai hieman papanoita kupista, että tekee pienen mutkan, jolloin mieli hieman tasaantuu. Eli kohdenna uudestaan tuo mielihyvän ilmaisu. Tuo ele on ilmeisesti impulssin omainen ja sen laukaisee tällä kertaa kissa. Meillä rotikalla oli taas sellainen tapa, että kävi sen rättiä ravistamassa muutaman kerran ja siinä kaikki....
Joskus jokin vastaus ei ole parempi kuin ei mitään. Näitä besservissereitä kyllä riittää -on aina riittänyt...näin ot.nä ja ilman hernettä...tunne ylemmäs tarkoitin. canis.familiaris kirjoitti:
"Lohdullista"..Silloin kun ollaan elävieneläinten kanssa tekemisissä, sattuu ja tapahtuu. Esim terrieri on myös aika viisas. Jos joku on kiellety, löytyy siitä pian jokin variaatio. Nyt se oli kohdalla hyökkäys.
Kokemus tulee esille tilanteiden pääasiassa jälkihoidossa. Kyky toimia yllättävässä tilanteessa ja miten sen jälkeen. jne.....=D
On vinnki. ensin hoidetaan koira ja sitten vasta itse...heh..Tuo ilmaisu on hyvänmielen ilmaisu. (tyytyväisyyden merkki) Minulla oli kerran collie, joka kurmutti kissaa aina mielihyvän aikaan. Kissa ei ollut moksiskaan. Lenkiltä/treeneistä tulo ruokailun jälkeen jne..Se oli kiintynyt siihen..Tuo ele voi olla jokin muukin.
Voisit kokeilla antaa koiralle jonkun roippeen/luun tai hieman papanoita kupista, että tekee pienen mutkan, jolloin mieli hieman tasaantuu. Eli kohdenna uudestaan tuo mielihyvän ilmaisu. Tuo ele on ilmeisesti impulssin omainen ja sen laukaisee tällä kertaa kissa. Meillä rotikalla oli taas sellainen tapa, että kävi sen rättiä ravistamassa muutaman kerran ja siinä kaikki....
Joskus jokin vastaus ei ole parempi kuin ei mitään. Näitä besservissereitä kyllä riittää -on aina riittänyt...näin ot.nä ja ilman hernettä...tunne ylemmäs tarkoitin."On vinnki. ensin hoidetaan koira ja sitten vasta itse...heh."
Heh. Muuten kyllä olen sisäistänyt sen, että koiran tarpeista huolehditaan ensin, mutta tässä asiassa koira saa kyllä odottaa.:) Ihan sen vuoksi, että sotkua syntyy niin vähemmän... marssin nääs itse kylppäriin (joka on niin pieni, että koiran kuivaaminen siellä ole mielekästä) ja heitän märät vaatteet sinne. Jos kuivaisin koiran itse märissä vaatteissa, kuraa tulisi eteiseen paljon enemmän. Eikä eteisen laminaattikaan tykkäisi.
"Voisit kokeilla antaa koiralle jonkun roippeen/luun tai hieman papanoita kupista, että tekee pienen mutkan, jolloin mieli hieman tasaantuu. Eli kohdenna uudestaan tuo mielihyvän ilmaisu. "
Jaa.. no niinpäs tietenkin. Miksikäs en itse tuota keksinyt. Pitääkin varata aina luu tai jotain aina naulakon päälle valmiiksi. Kiitos vinkistä. Kokeillaan.
- canis.familiaris
Kokeile vaikka niin, että ennen uloslähtöä laitat koiralle vaikka 10papanaa ja luu kuppiin. (paikassa missä koira syö.) Luu kannattaa laittaa aina käytön jälkeen pakkaseen. Se on sitten aina mielenkiintoinen ja "uusi"juttu kun tulee uusio käyttöön.. Meillä ainakin toimii ja on toiminut jo vuosia.
Pelkän luun. :P Papanat menisivät kissan suuhun lenkin aikana (outo juttu, kissa ei juurikaan syö kissanraksuja... hampaita poistettu ja raksujen syöminen vaivalloista. Mutta koiran papanat on niin herkkua, että niitä pitää järsiä hankaluudesta huolimatta :O).
"(paikassa missä koira syö.)"
Onko tämä jotenkin oleellista? Eli onko tärkeää laittaa nimenomaan paikkaan, jossa koira syö? Vai ajaako saman asian napata se naulakon päältä ja antaa kädestä?- canis.familiaris
Voit toki antaa jo eteisessä jotain, jos se riittää laimentamaan/tasaamaan tuon intopiikin.
Se miksi sanoin ruokapaikalle niin tarkoitin sillä lähinnä tuota spurtin kohdentamista, jonka aijempi kohde (kissa) on vaihdettu ruokakuppiin....Kokeilemalla selviää. canis.familiaris kirjoitti:
Voit toki antaa jo eteisessä jotain, jos se riittää laimentamaan/tasaamaan tuon intopiikin.
Se miksi sanoin ruokapaikalle niin tarkoitin sillä lähinnä tuota spurtin kohdentamista, jonka aijempi kohde (kissa) on vaihdettu ruokakuppiin....Kokeilemalla selviää.Ok. Luulen, että pelkkä luu (tai luu ja papanat, jos ne papanat säilyisivät kissalta... ) ei saa tuota spurttaamaan ruokakupille. Pitäisi olla jotain extraextraherkua siellä. Kyllähän tuo järsii luita, mutta jos se ei ole jokin erityisen lihaisa luu tmv. niin sitten hauskinta luissa näyttää siitä olevan se, että saa kanniskella niitä minulle ja vaihdella niitä kanssani.
Annoin eilen illalla luun kädestä lenkin jälkeen... piti sitä hetken suussaan, tiputti sitten maahan ja meni sitten rauhassa nuuhkimaan kissaa. Aamu lenkin jälkeen annoin myös luun, nytkin piti sitä hetken suussaan ja tiputti sen maahan. No nyt aamulla kissaa ei ollut hollilla (oli nukkumassa parvekkeella tähyilypaikallaan), joten koira kiipesi sitten syliini pesemään naamani. :)
- canis.familiaris
Taas jotain uutta ja yllättävää parsonista. Nyt kun se (ihme ja kumma) leikkisi foxin kanssa ulkona tapahtui kolme kertaa sama asia.
Kun koirat hyppivät toisiaan vasten kahdella jalalla, niin yht´äkkiä parsoni parkaisi ja tuli minun jalkoihin.....sama uusiksi. Eli kahdella jalalla oleminen tuntuu aiheuttavan jotain. En tiedä mitä.
Koiralla on toisessa kyljessä iso vaalea luomi. Muistuttaa nisää. Nyt akkakebnekainen on alkanut varomaan sitä (siis arkaili jo kesällä sitä tunnusteltaessa) Lääkäri on todennut sen hyvälaatuiseksi, joskus entisessä historiassa. Kivaa pähkäilemistä koiran osittaisen käytöksen muuttumisesta.. Valeraskaus ja lääkitys, sekä nyt tuo ihmettelemäni luomi tai kasvain.
Se ei siis ole satuttanut sitä. Tapana on säännöllisesti seurailla tälläisiä asioita tunnustelemalla ja nyt sen luomen pinta on kovettunut ja selkeästi arkailee sitä.....Ei muuta kun taas lääkäriin ja kysymään, että voiko sen poistaa kohdunpoiston yhteydessä....Harmi, jos se todellakaan ei ollut hyvälaatuinen, koska sen olisi voinut poistaa jo ajat sitten... - kuka jaksaa
yksinpuhelua.........................................................
- lue mitä tykkäät
Mielenkiintosempaa tarinaa ku sun turha viesti
- Erkki h.
Minä ainakin.
- isoisoäiti
Sinähän voit mennä vaikka pornisivuille jos sattuu enemmän kiinnostamaan!!!
Olen paljon näihin keskusteluihin osallistunut ja tykännyt aiheista,viimeaikoina on vain kaikkea menoa tupannut niin paljon,ettei ole ehtinyt kuin käydä vilkaisemassa mitä ärripurrin terveys jaksaa.Siitä muuten kuulisi lisää vaihteeksi tyhjänpäiväsen viestin jälkeen jonka joku kateellinen jätti,kun itsellä ei ole mitään sanottavaa,liekkö mitään tekemistäkään.
Syksyn jatkoja! - canis.familiaris
Miksi tälläisiä idiootteja koiran ostajia piisaa? Sitä saa mitä tilaa. Eikö Urpolan perhe ymmärrä, että paperiton pentu on aina sekarotuinen. Ei se paperittomuus koirasta huonoa tee, mutta tapa ostaa tekee. Loistava paikka koirakaupoille ja taas saatiin pentutehtailua tuettua.
"Aamulehti
Suomalaisia sananlaskuja voisi uudistaa tekniikan kehittymisen myötä. Ennen ei kannattanut ostaa sikaa säkissä, nyt ei kannata ostaa koiraa netissä, toteaa poliisi.
Näin kuitenkin teki hämeenlinnalainen nainen. Hän löysi netin lemmikkipalstalta myynnissä olevia kääpiöpinserin pentuja. Ilmoituksessa kerrottiin, etteivät pennut ole rekisteröityjä.
Sähköpostien ja tekstiviestien vaihtamisen jälkeen sovittiin kaupat. Kauppapaikaksi sovittiin ostosparatiisin piha Espoossa. Koiranpentu ja käteinen raha vaihtoivat omistajaa sunnuntaina 2. lokakuuta.
Kaupanteossa ostajalle selvisi, että koira on maahanmuuttaja, sillä se oli matkustanut Suomeen Bulgariasta.
Maanantaina ostaja vei koiran eläinlääkärin tarkastukseen. Eläinlääkäri totesi koiran olevan sekarotuinen.
Myyjä ei halunnut maksaa hyvitystä ja hän vakuutti edelleen, että koira on yksirotuinen.
Asiaa tutkitaan lievänä petoksena"
Miksi ja mistä valittaa? Hänhän osti sekarotuisen...- isoisoäiti
Ei nää koskaan lopu aina on halvan ostajaa liikkeellä,mutta eniten ihmetyttää että kehtaavat vielä valittaa.Itselle jos olisi tapaus sattunut en ikimaailmassa olisi suutani asiasta avannut.
Paperittomalla koiralla kun ei ole mitään merkitystä onko se yksi-vai monirotuinen.Milläköhän muotoa se olisi yksirotuisena paremmaksi tuolle ostajalle muuttunut ?
Tapasin tässä reissullani vanhan tuttavan,joka kertoi ostaneensa kaksi Moskovan toytä(meillä rotuna venäjän toy) puhdasrotuisia ja paperikoiria kumpikin,toisella hintaa1100 toisella 900 euroo,mutta ikävä kyllä ell.Moskovassa oli niin juovuksissa että tatuoi eri merkit koirien vatsaan,kuin papereissa oli,siksi niitä ei suomessa saanut rekisteriin.Samasta pentueesta on tyttö kuulemma jossain Oulun kieppeillä,näyttelyissä hyvin pärjännyt kuulemma.Tuota tietoa en ole viitsinyt tarkastaa.
Näitä sentin venyttäjiä täytyy tulla Saunalahdelta,koska sieltä tulee sentitkin,joita en ole koskaan meillä nähnyt. - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Ei nää koskaan lopu aina on halvan ostajaa liikkeellä,mutta eniten ihmetyttää että kehtaavat vielä valittaa.Itselle jos olisi tapaus sattunut en ikimaailmassa olisi suutani asiasta avannut.
Paperittomalla koiralla kun ei ole mitään merkitystä onko se yksi-vai monirotuinen.Milläköhän muotoa se olisi yksirotuisena paremmaksi tuolle ostajalle muuttunut ?
Tapasin tässä reissullani vanhan tuttavan,joka kertoi ostaneensa kaksi Moskovan toytä(meillä rotuna venäjän toy) puhdasrotuisia ja paperikoiria kumpikin,toisella hintaa1100 toisella 900 euroo,mutta ikävä kyllä ell.Moskovassa oli niin juovuksissa että tatuoi eri merkit koirien vatsaan,kuin papereissa oli,siksi niitä ei suomessa saanut rekisteriin.Samasta pentueesta on tyttö kuulemma jossain Oulun kieppeillä,näyttelyissä hyvin pärjännyt kuulemma.Tuota tietoa en ole viitsinyt tarkastaa.
Näitä sentin venyttäjiä täytyy tulla Saunalahdelta,koska sieltä tulee sentitkin,joita en ole koskaan meillä nähnyt.Ikinä en ole ymmärtänyt, että miksi halutaan "rotukoira" ilman papereita. Halutaan kuitenkin wannabe jotain koiria ja säästetään paikassa, joka on säästämisen irvikuva. Halvin ratkaisu ei usein ole halvin.
Tuo poliisille valittaminen sekarotuisesta on naurattavuuden huippu.
Rotukoira on vain ja ainoastaan paperillinen. Paperiton on aina sekarotuinen. Siitä ei ole kuin myyjän sana ja sekin on täysin arvoton paperittomuuden tilassa. Siksi paperi, että tiedetään mitä ostetaan.
Mitä vikaa seropissa? Ei mitään ,niin kauan kun ei ole idioottimixi, vaan reilu monenpolven seropi. Sellainen on useimmiten erittäin hyvä koira.
Häpeekö tämä parkkipaikka erkki tänne muilutetun koiran omistaja nyt kun koiralla ei ole papereita? Tarkastiko hän ennen kauppaa, että näin ei ole. Muuttuiko jokin koirassa kun oli ell.toimesta havaittu seropiksi.
Tämä ostaja on idiotismin huippu, joka ansaitsee vain ivallisen naurun tekemälleen....Hihat lyhenee tälläisen urpon kanssa.
Typerin selitys paperittomuudelle on, että "entarvitsepaperiakotikoirallekunenkäytänäyttelyissä jne"..siinä pissii omalle nilkalle..Rehellisintä on, että ostan paperillisen, jos sellaisen haluan tai paperittoman seropin, jos sellaisen haluaa ja on siihen mieltynyt. Ei paperit koirasta parempaa tee, mutta useimmiten tiedetään mitä saadaan. (luonteen, rodun piirteet ja taipumukset)
- canis.familiaris
Aina ei voi voittaa, nyt tuli tasapeli...=D
Turun Sanomat
"Keskiviikkona aamupäivästä Kokemäellä Säpiläntiellä koira putosi juoksulenkin päätteeksi kaivoon. Spanieli juoksi fasaanin perässä ja oli matkalla kaivon yli. Mädäntynyt kaivonkansi hajosi koiran alla ja koira putosi maan uumeniin.
Alueen pelastusviranomaiset kävivät pelastamassa Spanielin kaivosta. Koira voi olosuhteisiin nähden hyvin."
Hyvä että koirakin oppi (tai omistaja) että kaikenlaisesta "jahtaamisesta" voi jotua maksamaan kovaa hintaa..- isoisoäiti
Tuo kaivonkansi taitaakin olla yleisempi huolimattomuuden aihe kuin luulinkaan.Vaikka nämä vanhat kaivot olisi jätetty käytöstä,kuuluisi ne mielestäni suojata siten,että putoamisvaaraa ei ole.
Pojan poika pikkutaaperona meinasi pudota sellaiseen,olivat kyläilemässä mökillä ja kävelyreissulla ipana meinasi nousta tuollaiselle kannelle mutta onni onnettomuudessa isänsä oli ihan vieressä ja mitenkä refleksit toimikin niin nopeasti että ehti vaatteista saamaan kiinni.Kansi oli miltei puhallettavissa pois.Kuinkakohan paljon näitä ihmisen huolimattomuudesta johtuvia vaaranloukkuja nykyään onkaan.
Edellisellä en puolustele yhtään sitä että koiran annetaan jahdata luontokappaleita,voinut olla mukava katsella
- canis.familiaris
Hyvä että putosi ilman että vahingoittui. Ikäviä tälläiset kaivonkannet, jos lapsi tippuu sinne...No nyt tuo tiedetään ja ongelma toivottavasti poistuu sen myötä.
- liekkö tottakaan
Mitäköhän koiria ne on jotka saa juosta siellä (unohtui paikkakunta) laumana irrallaan ja tappaa naapureiden koiria ja kissoja,saman henkilön tarhasta karkailevat porukalla ?
Poliisi aivan voimaton!Kai olen ymmärtänyt väärin koko koirien kiinnipitoasian.Luin jostain palstaltapaikkakuntalaisten kirjoituksia ja jäin ihmettelemään voiko joku kylän kunkku harrastaa tällaista jatkuvasti vuosien ajan
Piti tuossa jo aikaisemmin kysäistä ; oliko sormesi väärässä paikassa kun koira laittoi suunsa kiinni (leikkiä) - canis.familiaris
Oulun suunnalla. Ihmettelen kyllä, että maakunnissa ei oikein tahdota puuttua näihin juttuihin tai koirien vapaanajuoksenteluun ei puututa, vaikka ovat pelkoa ja omaisuusvahinkoja aiheuttanut.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011100514516893_uu.shtml - isoisoäiti
Voihan jukrahuiti,täytyykö olla elinkeinona koiria pitävä,ennen kuin mikään laki pääsee huolimattomuuteen koiriensa pidossa syyllistyneeseen käsiksi.Se ketju missä näistä koirista kerrottiin oli oli täynnä näitä pikkukoirien raatelutapauksia ja kai taisi olla jonkun lampaatkin saaneen osansa
Kukaan vaan ei mahda mitään.Kotinurkilla jos nuo liikkuisivat taitaisin ottaa pesismailan ja lähteä asialle,Ihmisellä on pyöreämpi pää kuin koiralla,kai siihen osuisi paremmin- canis.familiaris
"Ihmisellä on pyöreämpi pää"..heh..Kyllä luulisi metsämiehiä tuoltasuunnalta löytyvän, jotka voisi tuon asian hoitaa kerta laakilla, voisi olla jo koirienkin kannalta parempi. Koirat ei saa aiheuttaa vahinkoja ihmiselle tai sen omaisuudelle. Ihmeen kädettömiä ihmisiä, jos ei kykene edes poliisilaitokselle ilmoitusta tekemään? Minä ainakin tekisin rikosilmoituksen, jos omia kotieläimiä kuolee tai jos koirat perhepiirissä tai naapurustossa pelkoa herättää.
Hakisi ainakin korvauksia kukosta.
Levittäisikö poliisi käsiään, jos metsästäjät lopettaisi koirat itseteossa. Todennäköisesti. Minusta tulee ihan tuosta epätodellisesta jutusta mieleen,jotkut amerikkalaiset jännärit jostain peräkylistä,jossa jotkut hörhöt terrorisoi,eikä kukaan voi mitään.Tai sitten paikalliset tinanapitkin on jotain hörhöjengiä.
Ja myönnän kyllä omaavani vilkkaan mielikuvituksen :D- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Minusta tulee ihan tuosta epätodellisesta jutusta mieleen,jotkut amerikkalaiset jännärit jostain peräkylistä,jossa jotkut hörhöt terrorisoi,eikä kukaan voi mitään.Tai sitten paikalliset tinanapitkin on jotain hörhöjengiä.
Ja myönnän kyllä omaavani vilkkaan mielikuvituksen :DSamankaltaista mielikuvitusta täälläkin. Tuntuu uskomattomalta, että jos silloin jos koirat pelottelee ympäristöään tai tappaa kotieläimiä niin poliisi tai ketään ei puutu siihen vaan annetaan vanhusten pelätä.....silti tästä on juttu lehdessä?...ihankuin apua ilmoitus...Ihku DDR
P.s Haukipudas.
Olkaa metsämiehet miehiä ja auttakaa vanhuksia asiassaan. Tiedätte kyllä miten se parhaiten onnistuu.
- canis.familiaris
Niin Suomi on edelleen koiramaailman DDR niin lakiasetuksissa kuin niiden suojelussa ja asetuksissa..
- canis.familiaris
Näin kauan kesti,että sain foxin toimimaan luonteenomaisesti ja vapautuneesti.
Aijemmin koira oli hyvin rento ja avoin, mutta ehkä käytöstä jollain tapaa rajoitettu ihmisen toimesta. Nyt yleisilme on avoin ja rento. Juoksee paljon ja spurttailee ja hakee leikkiä sitkeästi vanhapiialta. Vaellusreissun jälkeen muutos oli merkittävä...oikeastaan heti, kun saatiin jäykkyys kropasta pois. Nykyisin jo selkähieronta on tullut tavaksi iltaruoan jälkeen. Koira nukahtaa käsiin kuin tukki.
Vanhapiiassakin muutos on ollut merkittävä. Tein nyt tällä kertaa niin, että aina teeveetä katsellessa sohvalla huomio oli puhtaasti foxissa. (rapsutukset ymv.) Parsoni sai itse tulla viereen, jos hyväksyy ja osaa käyttäytyä foxin vieressä. Alussa se vain mökötti, mutta nykyisin hakeutuu viereen lähinnä silloin kun foxi on nukahtanut. Ei pärise mutta jännittää.
Eli parson sietää hyvin autossa, eteisessä ja oikeistaan missä vain toista. Joskus vielä sitkeästi pärisee, jossain tilanteessa, jos foxi menee huoneeseen missä parsoni jo on, mutta pärinä on sellaista laimeaa.
Tässäkin asiassa mentiin "flooding" tyylillä ja hyvällä menestyksellä.
Iso juttu tämä muutos noin vanhalta ja rotuiselta koiralta.
Vaikeaa ei ole ollut tuo ohjaus, mutta sitkeä oli vanhapiika asiassaan..Ei vanha koira uutta opi..vai miten se meni....Tämä on taas hyvä esimerkki tahdosta. Jos jotain haluaa se otetaan tai jos haluaa muutosta se muutetaan. Jos ja ehkä ei tuohon tahtoasiaan kuulu..- canis.familiaris
Vielä kontaktista. Tuolle foxille kontaktin opettaminen oli tuskainen ja työläs taival. Koiran kontaktivaste oli hirvittävän hidas, jos ollenkaan.
Se tehtiin kahdella tapaa. Metsässä aina kutsusta iloinen tapahtuma ja kehut. Satunnaisia mutta säännöllisiä toistoja missä tahansa. Toinen lisäys oli se, että kun koira jäi haistelemaan keskittyneesti menin piiloon ja näin foxi sai etsiä tai tulla perässä kun huomasi, että jälkeen on jäänyt. Tämä oli se viimeinen niitti. Huomasin että silä oli selkeä hätä kun ei nähnyt muita. 1/2h haki ja senjälkeen ei ole ollut ongelmaa kontaktin kanssa. Tulee kuin luotijuna kutsusta missä tilanteessa vain.
Tuokin koira on hyvä esimerkki koirasta, jonka ilmeisesti ainoa luontainen aktivointi oli ollut ympäristön haistelu...Jos koiralle ei tarjoa mielekästä tekemistä, se keksii sitä kyllä. Tälle foxille se tekeminen muodostui ympäristön hajulähteistä..
- isoisoäiti
Saavutuksesi koiran kanssa alkuun verraten on erinomainen !
Mutta kerroppa millä yrittää saada koira hiljaa olemaan tilanteessa,jossa lasken ne sisälle tarhasta ?Muut tulee ihmisiksi,mutta tää yks herhiläinen räksyttää koko ajan,eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa ettei se halua olla siellä koska sama touhotus se on sinne mennessäkin.
Tosi kovaa komentaessa vähän hiljenee,oppimisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä,heti kun minä hiljenen se aloittaa taas saman loukutuksen.
Olen joskus jättänyt sen sinne hetkeksi aikaa yksin niin tuntuu että se on häpeissään, kuinka mä nyt olenkin tänne jäänyt,silloin se ei hauku,mutta seuraava kerta on taas samaa meuhkaamista.Käy välillä niin päähän että tekis mieli vähän ravistella niskavilloista.Muuten se ei ole mikään räksyttäjä,tuo tilanne vaan tekee siitä sellaisenOisko kyseessä ihan puhdas tilanteen aikaansaama kiihtymys...
Kun on yksin,niin joko porukan ja tilanteen saamaa kiihtymystä ei ole ja/tai koira on sen verran epävarma,ettei kiihtymystä tule,kun muut on poissa.
Kiihtymiseen voi olla osasyynä myös se,jota c.f mainitsi,että kaikki ei pidä tarhassa olemisesta.Myöskin se,että jos koiralla ei ole riittävästi oikeanlaisia virikkeitä,niin se voi pukata monenmoista sijaistoimintaa milloin mihinkin.
Itse olen omat opettanut niin,että heti alusta on oikea malli esitetty.Palkattu hiljaisuudesta ja kielletty jos väärä toiminta pukkaa.Ja meillä kiellot menee perille,kun on opetettu...,kunnolla nekin siis opetettu.
Tärkeintä on ennakoiminen,että päävastuu olisi nimenomaan oikealla toiminnalla.Eli yritetään päästä palkkaamaan,ennen kuin joutuu rankaisemaan.
Noin itse olen opettanut siihen,että ei mm.aidalla räksytettäisi ohikulkevia.
Kaikkeen käy eli opetettava oikea malli kunnolla.Pelkissä kielloissa koira voi vaan ymmärtää myös asian niin,että ihan normia,että tekee jotain-kielto -tottelee.Se ei kuitenkaan välttämättä osaa yhdistää sitä niin,että koko ketjua ei kuulu edes aloittaa.- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Oisko kyseessä ihan puhdas tilanteen aikaansaama kiihtymys...
Kun on yksin,niin joko porukan ja tilanteen saamaa kiihtymystä ei ole ja/tai koira on sen verran epävarma,ettei kiihtymystä tule,kun muut on poissa.
Kiihtymiseen voi olla osasyynä myös se,jota c.f mainitsi,että kaikki ei pidä tarhassa olemisesta.Myöskin se,että jos koiralla ei ole riittävästi oikeanlaisia virikkeitä,niin se voi pukata monenmoista sijaistoimintaa milloin mihinkin.
Itse olen omat opettanut niin,että heti alusta on oikea malli esitetty.Palkattu hiljaisuudesta ja kielletty jos väärä toiminta pukkaa.Ja meillä kiellot menee perille,kun on opetettu...,kunnolla nekin siis opetettu.
Tärkeintä on ennakoiminen,että päävastuu olisi nimenomaan oikealla toiminnalla.Eli yritetään päästä palkkaamaan,ennen kuin joutuu rankaisemaan.
Noin itse olen opettanut siihen,että ei mm.aidalla räksytettäisi ohikulkevia.
Kaikkeen käy eli opetettava oikea malli kunnolla.Pelkissä kielloissa koira voi vaan ymmärtää myös asian niin,että ihan normia,että tekee jotain-kielto -tottelee.Se ei kuitenkaan välttämättä osaa yhdistää sitä niin,että koko ketjua ei kuulu edes aloittaa."tilanteessa,jossa lasken ne sisälle tarhasta ?Muut tulee ihmisiksi,mutta tää yks herhiläinen räksyttää koko ajan,eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa ettei se halua olla siellä koska sama touhotus se on sinne mennessäkin."
Minä tästä ymmärsi, että tapa on vain tarhaan mentäessä ja poistuessa. Eli omana mielipiteenä tuohon ei auta kuin, rytmin muutos, eli viedä se erikseen hallitusti. Otetaan se kulku uudestaan ja puhtaasti mennen ja tullen.
Nyt kun puhutaan tässä isoisoäidin tapauksessa koirista, niin onkohan tuon tavan synty ollut siinä, että tämä on ollut nuorin koira ja on saattanut jäädä jalkoihin jossain ulosvientitilanteessa tai se ulosvientitilanne kiihdyttää koiran, kuten molossikin jo sanoi. Saa sellaisen vaikutuksen, että tuo matka ja siihen liittyvä tunnelma/säpinä saa aikaan tuon tunnevirtauksen.
Pentu koira (aikanaan) on saattanut tuoda äänellä itseään esille kohinan keskellä (jalkoihin jäännin pelossa tmv) Niin tai näin asia on opetettava koiralle uudestaan.
"Käy välillä niin päähän että tekis mieli vähän ravistella niskavilloista"....heheh se on inhimillinen ajatus
- canis.familiaris
voe ei. Oletko kokeillut käänteisesti.? Muut sisällä ja yksi ulkona ja toisinpäin.
Ja jos ja kun tasaantuu niin sitten taas yhdessä
Haukuuko koira sinun huomiotasi vai ympäristölle? osallistuuko se mihinkään tarhassa muiden kanssa?.....kaikki ei ole tarhakoiria.. - canis.familiaris
Se vielä kävi mielessä, että jos koira vouhottaa ilosta, niin jokin hillitsevä asia tai rutiinin muutos voisi olla paikallaan. Tuosta saa sen kuvan että koirat menee vapaana tarhaan ja pois. Kokeile, että viet tämän louskun erikseen, joko ennen tai jälkeen ja rauhoita se tällööin matkalla tarhaan. Edetään vain rauhallisessa mielentilassa....maltilla.
- isoisoäiti
Juupa juu..aamulla kokeilin louskun erikseen viemistä!
Sepä olikin hankalampi juttu,eihän sitä saanut erikseen muista kuin tuuppaamalla vessaan,se oli kai niin ihmeissään ettei
ymmärtänyt sanoa mitään,otin sen sieltä kainaloon ja vein tarhaan erikseen,nuoli ressukka poskea koko ajan ihan kuin sanoakseen ettei käy pissalla vessassa.
Ehdin jo olla tyytyväinen hiljaisuuteen,kunnes päästin se tarhaan,tuli aivan mieletön hepuli,se juoksi koko tarhan ympäri ja louskutti kokoajan,sitten vasta alkoi katsella tarpeitten tekopaikkaa.
Eilen illalla olikin sisälle tuotavia yksitellen,kun ei kuran seasta näkynyt kuin silmät,kylppärin kautta.Oli taas löytynyt hyvä myyrän jälki,mikä pitää kaivaa niin syväksi,ettei sieltä näy kuin hännänpää.
Mietin sitäkin vaihtoehtoa että se olisi pienenä jäänyt jalkoihin,mutta ei tunnu todennäköiseltä,pennun kannan aina kainalossa ulos ,syytä siihen en kyllä ole miettinyt miksi niin teen.Ehkä se on vain totuttu tapa,kun niitä saa viedä paljon useimmin muutenkin.
Yritellään ajan kanssa
- isoisoäiti
Ei ymmärtääkseni se riekkuna johdu siitä,etteikö se haluaisi sinne tarhaan,koska pitää saman metelin kun sinne lähteekin.
Ei se siellä olo ole lähestulkoonkaan meillä ainoa ulkoilumuoto,eikä vähennetty yhteisistä touhuista,on vaan niin kätevää päästää ne aamupissalle yht aikaa,saa siinä juoda itsekkin sumpit rauhassa.päivään mahtuu paljon muutakin,mutta viiden kanssa on tehtävä niitä omia järjestelyitä,koska kaikki ei voida mennä jokapaikkaan yhdessä.Illalla taas viimeinen ulkokiekka tehdään tarhaan ja ainakin kuulee että riekkuja on paikalla.
Joskus on pakko itsekkin ihmetellä kuinka olenkin melkein koko ikäni koirien kassa elänyt ja vaihtelevalla menestyksellä toimeen tullut,kun nyt meinaa hermot mennä yhden haukkumiseen.
Ei nuo naapuria hauku ellei sinne tule kahta ihmistä enempää,ne siellä asuu mutta jos vieraita on paikalla silloin on mentävä lähemmäksi kertomaan mitä hiljaa tarkoittaa - isoisiäiti
Kyllähän se minusta riippuu tuo tyhjän haukkuminen,koska silloin kun ukkokulta ne aamulla lehteä hakemaan lähtiessä laskee ulos on ihan hiljaista,en edes välttämättä herää siihen.
Tää meidän Pilvi kun on pennusta lähtien ollut sellainen haikailija,pienenäkin istua könötti ilman korvia ulkona,vaikka pentuesisarrukset tuli porukassa lujaa sisälle,täytyi olla alle 8/vko,tuli sitten itse kun sattui huvittamaan ellet käynyt hakemassa.
Tässä yhtenä päivänä ukko huutaa katsoessaan ikkunasta että yks koira istuu puussa hetken jo ehdin ajatella että noinko sekin sekos vanhoilla päivillään,mutta mitä vielä tää louskutin siellä puussa tosiaan istui,siellä on sellainen vanha vaahtera joka on haarautunut jossain elämänvaiheessa,aika korkealta kylläkin ,mutta sitten se näyttikin monta kertaa kuinka ottamalla vauhtia ja hyppäämällä sinne mennään.Nythän se tekee sitäkin aina kun mieleen juolahtaa ja minä pelkään koska se sieltä tipahtaa ja loukkaa jalkansa.
Kai se on poikkeava nuori,vasta 2v- canis.familiaris
Ihan uteliaisuudesta montako ja mitä?
- isoisoäiti
Ihan uteliaisuudesta montako ja mitä?
Kääpiöitä 5kappaletta,ei tiibettiläisiä,kaikki tyttöjä
isoisoäiti kirjoitti:
Kääpiöitä 5kappaletta,ei tiibettiläisiä,kaikki tyttöjä
No sen mitä tipsuista tunnen(siis jos niitä tarkoitat),niin hyvin voi kuvitella,että tuo on sijaistoimintaa,ja josta sitten on nauha jäänyt päälle.
Jos sitten vielä,kun koira on taas vetänyt kierroksia,sille huudettu,niin se on vaan saattanut lisätä vettä myllyyn (stressiä),vaikka hetken olisi toiminut.
Myös jos koira on joskus yksinään häkkiin pistetty,tai roudattu,niin on voinut ottaa sen rangaistuksenakin.Varsinkin jos on jotain "outoa" huomannut ihmisen käytöksessä.Siitä taas stressiä lisää,joka pistää sijaistominnalle entistä enemmän.Ja sitä kierrettä lisää.- isoisoäiti
molossi kirjoitti:
No sen mitä tipsuista tunnen(siis jos niitä tarkoitat),niin hyvin voi kuvitella,että tuo on sijaistoimintaa,ja josta sitten on nauha jäänyt päälle.
Jos sitten vielä,kun koira on taas vetänyt kierroksia,sille huudettu,niin se on vaan saattanut lisätä vettä myllyyn (stressiä),vaikka hetken olisi toiminut.
Myös jos koira on joskus yksinään häkkiin pistetty,tai roudattu,niin on voinut ottaa sen rangaistuksenakin.Varsinkin jos on jotain "outoa" huomannut ihmisen käytöksessä.Siitä taas stressiä lisää,joka pistää sijaistominnalle entistä enemmän.Ja sitä kierrettä lisää.Ihan juuri tuota varten laitoin lisäyksenä,ei tiibettiläisiä.
Ne on luonteeltaan ihan eri sarjassa kuin nää mun käppänät
- canis.familiaris
DDR se vain ihmettelee, kun sattuu ja tapahtuu...no mutku ja voivoi..
"MTV3 – Pekko Ylönen
Omistajiltaan karkailevat koirat ovat viime aikoina aiheuttaneet paljon ongelmia. Viimeisin tapaus on Oulun lähellä sijaitsevasta Haukiputaan kunnasta, jossa vapaana kuljeskelevat koirat ovat terrorisoineet naapurustoa.
Heikosti rakennetusta aitauksesta karanneet koirat ovat raadelleet naapuruston lemmikkieläimiä. Uhreiksi on joutunut muun muassa kanoja, kukkoja ja kissoja. Jo viime vuonna samaiset koirat raatelivat lähiseudun lampaita.
– Sunnuntain jälkeen koirista ei ole tullut uusia ilmoituksia, onkohan omistaja nyt ottanut onkeensa. Kyllä hän on asiaan aika välinpitämättömästi suhtautunut, rikosylikonstaapeli Markku Apell Haukiputaan poliisista sanoo.
Poliisi asiassa voimaton
Haukiputaan ongelmakoirista on tehty vajaa kymmenen rikosilmoitusta, mutta poliisi on ollut asiassa melko aseeton. Eläintenpitokieltoa omistajalle ei voida antaa, koska se vaatii oikeuden päätöksen ja painavamman syyn kuin koirien karkaamiset. Apellin mukaan poliisilaki antaa mahdollisuuden lopettaa koira vain sellaisissa tapauksessa, että se puree ihmisiä.
Rikoslaista taas löytyy pykälä vaarallisen eläimen vartioimatta jättämisestä. Sen nojalla päätöksen koiran lopettamisesta voi tehdä kuitenkin vain oikeus, ei yksittäinen poliisi.
– Ja tässäkin tapauksessa koirat ovat normaaleja ja hyvässä kunnossa. Ei koiria pidä rangaista siitä, että niiden isäntä hölmöilee, Apell toteaa.
Koirien ongelmaisäntä on nyt luvannut antaa osan koirista pois. Isokokoiset eläimet ovat rodultaan muun muassa huskya, laikaa ja bullmastiffia. Yhteensä koiria on tällä hetkellä kahdeksan.
Koira lopetetaan yleensä omistajan tahdosta
Kunnaneläinlääkäri ja Suomen Eläinlääkäriliiton eläinsuojeluvaliokunnan puheenjohtaja Päivi Lahti toteaa, että Haukiputaan tyyppiset tapaukset ovat erittäin kinkkisiä. Niiden ratkaisemiseen ole yksiselitteistä vastausta. Hyväkuntoisia koiria ei voida ottaa pois omistajaltaan myöskään eläinsuojelulain nojalla.
– Toisaalta ympäristön eläimet ovat eläinsuojelulain piirissä, ja niitä pitäisi pystyä suojaamaan. On kuitenkin ongelmallista, kenen vastuulla niiden suojaaminen on. Koiria ei saisi päästää karkuun, ne pitäisi pystyä pitämään hallinnassa.
Silloin kun koira puree omaa tai vierasta lasta, koira lopetetaan Lahden mukaan yleensä omistajan omasta tahdosta. Eläinlääkärillä tällaista päätösvaltaa ei ole kuin silloin, kun koira on niin sairas, että se puree sairautensa takia."
Hyvät DDR:rrän päättäjät.
Päivittäkää nyt ne asiat mitkä pitääkin...harvoin asiat ihmettelemällä ratkeaa. Ei paljon auta tälläinen koiraihmisten asemaa tulevaisuudessa. On ihan oikeiden koiraharrastajien etu, että näihin pelisääntöihin tulee selkeyttä ja riittävää vastuuta...- isoisoäiti
Ethän vain kysynyt luullen että ainakin se muija niitä pitää,koska sen koirat puissakin kiipeilee ?
Leikki sikseen kyllä tosin olisi korjattavaa asioissa,joihin maalaisjärjelläkin tolkkua saisi,ei siinä lakia tartte säädellä uusiks kun mailan ottaa ja toimeen tarttuu
- canis.familiaris
"Ethän vain kysynyt luullen että ainakin se muija niitä pitää,koska sen koirat puissakin kiipeilee ?"..jos ne roikkuu puussa yhdellä tassulla niin epäilen että sinua on huiputettu koirakaupoissa.. Silloin parhaiten voisi auttaa Ilkka Koivisto..=D
_______
Taas näitä uutisia vuoropäivin. Tämä on yksi hinta siitä, että tuohon holtittomaan koirasekoiluun ei saada otetta tässä koirien luvatussa maassa.
ILTALEHTI:
"Saman perheen kahdelle koiralle heitettiin myrkkylihapullia viikon välein, kertoo Valkeakosken Sanomat.
Myrkkylihapullat heitettiin omakotitalon aidattuun pihaan Eerolassa Mottitiellä. Lääkärin arvion mukaan myrkyttäjä käytti todennäköisesti verenpainelääkettä.
Suomenpystykorvat selvisivät tapauksista hengissä. Toista pidettiin tiputuksessa kaksi päivää, toista yksi yö.
Perhe on tehnyt asiasta rikosilmoituksen.
Myrkytyspaikan lähettyvillä on päiväkoti, jonka lähistöltä on myös löytynyt lääkepulla. "- isoisoäiti
Olen kai jotenkin kieroon kasvanut,kun heti tuli mieleen että kai nyt sitten oli edes omia lääkkeitä,koska seuraavalla kerralla se ei saakkan apteekista itselleen lisää,jos on liikaa käyttänyt.Nousis verenpaine niin korkeaksi,että tarttis lääkäriä,muistuisi ainakin mieleen syy .
Hulluja ei kynnetä eikä kylvetä....
Huvittaa tuo koira, kun yrittää olla kissan kaveri, mutta kissa säilyttisi mielellään koiraan etäisemmät välit... sellaiset, että samalla sängyllä voi kyllä nukkua, mutta mieluiten eri päissä tai minä siinä keskellä. :) Eilenkin meni makuulleen kissan eteen ja yritti pestä kissaa, mutta kissa näytti käpälää. Sitten yritti toista lähestymistapaa eli toi kissalle puruluunsa, mutta eihän tuo sen päälle ymmärtänyt. Hauskoja otuksia. :)
Huomenna tuleepi mulle koira hoitoon. Sellainen 6kk höselö. Luulen, että tekee oikein hyvää orastavalle pentukuumeelleni herätä ensi viikolla normaalia aiemmin (tuskaa aamu-unisella) ja käyttää kaksi koiraa kumpainenkin erikseen ulkona (hoitokoiran "hihnakäytös" on sitä luokkaa, etten haaveilekaan vieväni niitä yhdessä ulos) ennen töihin lähtöä. :)- canis.familiaris
heheh...mielenkiinnolla odotan mm.kun viet hoidokin ulos, niin missä kunnossa koti ja naapurisopu....Jos höselö on spk niin seuraa ekat tunnit vaikka koira olisikin tuttu. Kissa ym. (kuten kuvasit) on koiralle isoja juttuja mm.suojelutarve ym.
Meillä ainakin omat koirat suojeli kissoja hoitokoirilta turhankin innokkaasti. (tutuiltakin) canis.familiaris kirjoitti:
heheh...mielenkiinnolla odotan mm.kun viet hoidokin ulos, niin missä kunnossa koti ja naapurisopu....Jos höselö on spk niin seuraa ekat tunnit vaikka koira olisikin tuttu. Kissa ym. (kuten kuvasit) on koiralle isoja juttuja mm.suojelutarve ym.
Meillä ainakin omat koirat suojeli kissoja hoitokoirilta turhankin innokkaasti. (tutuiltakin)Mä meinasin eristää alkuun kissan omaan tilaansa ongelmien välttämiseksi. :) Ja naapureille ajattelin sanoa, että ilmoittavat heti (minulle, ei isännöitsijälle :P), jos elomme on häiriöksi, niin tiedän tehdä asialle heti jotain.
Höselö on seropi, jossa on ainakin ajokoiraa, muista roduista ei tietoa. Mikä pikkaisen mietityttää, niin se, että omalla on juoksut tulollaan... hoitokoira on kyllä narttu ja nuori, mutta kuitenkin juoksut aina pikkaisen kiristää typsykän pinnaa...- canis.familiaris
Höh, tuli tuplana...
Höh..omia viestejä voi poistaa, jos et ole huomannut aijemmin "poistaviesti" kohtaa...
En tiedä koirastasi, että miten on tottunut kotona olemaan, mutta kuulostaa, että heti tulee muutosta sen arkeen ja tähän se voi reagoida jos reagoi..toivottavasti koirassa ei ole paljon muita riistaviettisiä rotuja..Ei taida aika tulla pitkäksi.
"omalla on juoksut tulollaan"
"Eilenkin meni makuulleen kissan eteen ja yritti pestä kissaa"
"Sitten yritti toista lähestymistapaa eli toi kissalle puruluunsa,"...Liittyiskö juoksut ja hoivavietti yhteen? heh mikä voisi olla koiran reagoinnissa silloin vastakohta?...pidä uutta piipertäjää silmällä koska tilanteet tulee aika nopeasti jos on tullakseen. En tietenkään pelotella aijo, vaan on hyvä olla varautunut niin ei mene toimettomaksi, jos räsähtää.
Suuri mahdollisuus on että koirasi vain innostuu uudesta kamusta. Näin voi olla jos ne alkavat juoksut ei asiaa sotke. Jos suhde on kunnossa koirasi ei tarvitse ajatella, että uusi tulisi väliin ja veisi sen jo saamia etuisuuksia tai tarvitse jakaa niitä...Mielenkiinnolla jäädään kuulolle...=O
Lycka till canis.familiaris kirjoitti:
Höh..omia viestejä voi poistaa, jos et ole huomannut aijemmin "poistaviesti" kohtaa...
En tiedä koirastasi, että miten on tottunut kotona olemaan, mutta kuulostaa, että heti tulee muutosta sen arkeen ja tähän se voi reagoida jos reagoi..toivottavasti koirassa ei ole paljon muita riistaviettisiä rotuja..Ei taida aika tulla pitkäksi.
"omalla on juoksut tulollaan"
"Eilenkin meni makuulleen kissan eteen ja yritti pestä kissaa"
"Sitten yritti toista lähestymistapaa eli toi kissalle puruluunsa,"...Liittyiskö juoksut ja hoivavietti yhteen? heh mikä voisi olla koiran reagoinnissa silloin vastakohta?...pidä uutta piipertäjää silmällä koska tilanteet tulee aika nopeasti jos on tullakseen. En tietenkään pelotella aijo, vaan on hyvä olla varautunut niin ei mene toimettomaksi, jos räsähtää.
Suuri mahdollisuus on että koirasi vain innostuu uudesta kamusta. Näin voi olla jos ne alkavat juoksut ei asiaa sotke. Jos suhde on kunnossa koirasi ei tarvitse ajatella, että uusi tulisi väliin ja veisi sen jo saamia etuisuuksia tai tarvitse jakaa niitä...Mielenkiinnolla jäädään kuulolle...=O
Lycka tillNo niin, Pahimmat skenaariot eivät sitten toteutuneet, vaan päivä on mennyt paljon kivuttomammin kuin odotin.
Koirat näyttävät viihtyvän toistensa seurassa. Eli se mitä olen joutunut hillitsemään on liian rajut sisätilaleikit. Leukapainia olen antanut harrastaa, mutta sitten kun leikki on mennyt toisen takaa-ajoon asunnossa, olen tehnyt siitä lopun. Tuo hoitokoira onneksi näyttäisi rauhottuvan aika hyvin järsimään luuta. Oma sitten seisoo vieressä ja katsoo toisen luunjärsintää (omalle luissa on hauskinta niiden vaihtelu muiden kanssa).
Pikkasen tuo vieras on yrittänyt omia (?) minua. Kun olen maannut sängyllä oma koira kainalossa, vieras on tullut ja tunkenut siihen väliin. Muutenkin näyttää olevan aika kiinnostunut minusta, seurailee joka paikkaan jne.
Ja kokeilinpas myös ulkoiluttaa kahta koiraa kerrallaan ihan vain testatakseni, miten sujuu. Olin luullut, että se, että toinen menee hihnassa miten sattuu, saisi omankin tekemään niin... vaan kävipä päinvastoin, oma näytti oikein skarppaavan ja käyttäytyi poikkeuksellisen hyvin....
- canis.familiaris
Hyvä homma. Olet saanut tehtyä/ rakennettua tasapainoisen ja luottamuksellisen suhteen koiraasi. Näissä tilanteissa nämä punnitaan.
"Pikkasen tuo vieras on yrittänyt omia (?) minua"....Koira on siitä hyvä heppu, että se alkaa lähes poikkeuksetta heti sopeutumaan uuteen tilanteeseen/olosuhteisiin. Tuo ele on sen tapa hakea vahvistusta (hyväksyntää/ paikkaansa) ololleen...
Minä käytän sellaista hihnaa missä on välilenkit ja lukot molemmissa päissä. Jos kuljetan kahta tai neljää, niin haarautan sen (Y) ja näin pienet vedot tasaantuu helposti, ja opettaa koiria keskittymään kävelyyn paremmin.
Nuo "hoitokeikat" on itse asiassa aika kasvattavia ja tervetulleita lisä juttuja, jos niin haluaa nähdä. Siinä voittaa itse, koirat ja se kissa eli kaikki saavuttaa hyvää ja tarvittavaa kokemusta. Kannattavia, joskin työläitä keikkoja.Työlästä tosiaan. Ei ole aika käynyt pitkäksi tällä viikollla. :)
Eilen pikkaisen rähistiin... olin suihkussa ja kuulin, että nyt tapahtuu jotain. Menin paikalle ja rähinä loppui siihen. Samoin eilen oma koira pikkaisen näytti vieraalle hampaita, kun oli kantanut minulle puruluunsa ja vieras meinasi tulla hakemaan sen...
Kissa on onnellinen, kun sen kyttääjällä on nyt muuta vahdattavaa ja saa rauhassa nukkua torkkunsa, :)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa7017693Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?455461HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3042960Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki432615- 1722445
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t81949- 241924
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k121772Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1411732Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4111648