SFPoch våra åldringar.

dotterdotter

När skall SFP ta i beaktade att vi har en massa åldringar som blir skamlöst behandlade på åldringshem och sjukhus.Inte nog med att de blir fullproppade med många gånger onödiga mediciner,ofta får svenskspråkiga inte vård på sitt modersmål.Det är svårt att vara gammal och sjuk,kanske dement rentav och så blir du avsnäst och bråkad med för att du inte behärskar finska.Det här är sådana saker som man inte får tala om,men det är vardagsmat på många platser.

9

50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelle Svanslös

SFP tappade sin roll som välfärdsparti då partiet blev konservativt högerparti. SFP tycker idag att det är viktigare ansluta sig till Nato och kriga än att ha hand om åldringarna, de arbetslösa osv.

• Vårdare

Vad som kommer att hända innom nära framtid Helsingfors är ett katastrof för svenska service. Det finns åtskilliga vårdare som åker med egna bilar ifrån Borgå och Kyrkslätt till Helsingfors. När vägtullar när tas ibruk blir det olönsamt och jobba I Helsingfors. Har SFP någon opinion om detta.

• Iida07
        Vårdare kirjoitti:

Vad som kommer att hända innom nära framtid Helsingfors är ett katastrof för svenska service. Det finns åtskilliga vårdare som åker med egna bilar ifrån Borgå och Kyrkslätt till Helsingfors. När vägtullar när tas ibruk blir det olönsamt och jobba I Helsingfors. Har SFP någon opinion om detta.

Den som har pengar klarar sig bättre,man kan ju allid få service inom den privata sektorn.Alla svenskatalande är inte förmögna,hur mycket fennot nu än försöker säga att alla bor i slott och herrgårdar.Som anhörig är man så hjälplös,när det inte mera går att sköta en åldrig mamma eller pappa hemma mera.Man får vara glad om man får dem någonstans överhuvudtaget.Man skulle verkligen önska att en människas sista dagar vore drägliga.Vårt parti SFPkunde nog litet mera bry sig om dem som har byggt upp det här samhället.

• prövat på

Just det,om en svenskspråkig blir arbetslös finns det nästan inga kurser eller omskolningsprogram på svenska.

• gammal gumma
        prövat på kirjoitti:

Just det,om en svenskspråkig blir arbetslös finns det nästan inga kurser eller omskolningsprogram på svenska.

Säkert har finskspråkiga åldringar det lika uselt ifråga om vården,med de får den ändå på sitt modersmål.Min personliga åsikt är nog den,att INGET parti bryr sig om den här generationen som faktiskt har fått jobba för att samhället ändå är så pass bra som det är idag.Själv minns jag bra hur det var ännu på sextiotalet,enda lediga dagen var söndagen.

• ingolf
        gammal gumma kirjoitti:

Säkert har finskspråkiga åldringar det lika uselt ifråga om vården,med de får den ändå på sitt modersmål.Min personliga åsikt är nog den,att INGET parti bryr sig om den här generationen som faktiskt har fått jobba för att samhället ändå är så pass bra som det är idag.Själv minns jag bra hur det var ännu på sextiotalet,enda lediga dagen var söndagen.

Det har visst publicerats någon rapport (läste i förbifarten )om hur dåligt våra seniorer blir behandlade.Nerdrogade och sängarna blöta av urin och avföring.Hur är det möjligt ?Personligen hoppas jag att få dö med stövlarna på hux flux.

• anhörig
        ingolf kirjoitti:

Det har visst publicerats någon rapport (läste i förbifarten )om hur dåligt våra seniorer blir behandlade.Nerdrogade och sängarna blöta av urin och avföring.Hur är det möjligt ?Personligen hoppas jag att få dö med stövlarna på hux flux.

Våra politiker kunde jobba en månad på något vårdhem ,så skulle de bättre förstå att det inte enbart är personalens fel att alla mår dåligt.För mycket jobb och för liten personal.

• dotter
        anhörig kirjoitti:

Våra politiker kunde jobba en månad på något vårdhem ,så skulle de bättre förstå att det inte enbart är personalens fel att alla mår dåligt.För mycket jobb och för liten personal.

Som anhörig skall man nog inte heller ha åsikter om vården eller kritIsera.Man bli betraktad som besvärlig och ens släkting blir kanske ännu sämre behandlad som straff.

• patient på fyran
        dotter kirjoitti:

Som anhörig skall man nog inte heller ha åsikter om vården eller kritIsera.Man bli betraktad som besvärlig och ens släkting blir kanske ännu sämre behandlad som straff.

På en vanlig sjukhusavdelning som jag var intagen på några dagar,GLÖMDE ofta skötarna min rumskamrat,en åttioåring på toalett ämbaret oförlåtligt länge.Tanten VAR besvärlig det skall erkännas,men i alla fall.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2088
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1756
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      237
      766
    5. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      699
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      556
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      492
    Aihe