Hometta vuokra-asunnossa?

neiti nuhainen

Muutin uuteen ja unelmien vuokra-asuntoon toukokuussa. Talo on kerrostalo ja vanha, varmaan rakennettu 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä. Olen huomannut, että olen jatkuvasti kipeä. Ja vaikken olisi kipeänä, on nenäni jatkuvasti tukossa ja vuotaa, kurkku kipeä, päänsärkyä, nipistelyä ja kutinaa, painetta poskionteloissa, todella "sekainen" olo, jne. Heti, kun poistun asunnostani, poistuvat oireetkin.

Mitä minun tulisi tässä tilanteessa tehdä? Voinko vaan soittaa vuokranantajalle ja vaatia mittauksia ja muita tutkimuksia? Onko vuokranantajan vastuulla huolehtia siitä, että asunto on asumiskelpoinen ja homeeton vai voiko hän vaan tylysti jättää asian huomiotta? Olen määräaikaisessa vuokrasuhteessa, mutta eikö tälläisissä tilanteissa voi sanoa sopimuksen irti, mikäli oireet eivät helpota?

3

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimi nopeasti

Haastatteleppa vuokranantajaasi asiasta, ja seuraa hänen käytöstään, ja myös se mitä vastaa, niin kertoo sinulle paljon.
      Tässä on kaksi vaihtoehtoa
      1. sinulla on vuokranantaja joka haluaa pitää asunnosta huolta
      2. sinulla on vuokranantaja joka haluaa saada maksimaalisen tuoton asunnostaan vuokraamalla sitä muille ihmisille

jos on tyyppi 1. huomaat että hän tulee tutkimaan ja funtsailemaan kanssasi asunnon tiloja.
      jos on tyyppi 2. Hän vastaa jo puhelimessa että ei ole mitään ongelmia, edellisetkään eivät valittaneet. tai tulee paikalle perustelemaan sinulle miksi asunto on niin hyvässä kunnossa että ei voi olla ongelmia. voi jopa uhkailla irtisanomisella yms. jos kokee asiakkaan hankalaksi. Jos asunnossa on hienot pinnat ja ehjät joka paikassa, homevauriot ovat piilossa ja vaikeat löytää, jos ei ole asialle halua. Voi olla myös niinkin että omistaja tietää ongelmat jo mutta luottaa siihen että ovat hyvin piilossa. jos heittäydyt hankalaksi, vaihtaa toisen asukkaan tilallesi.

siis ensin jututa vuokraisäntäsi, jos on ok tyyppi, homma alkaa toimimaan, mutta jos tuo kakkostyyppi, niin joudut vääntämään ja tappelemaan, ja vaikeaa on ilman omia satsauksia alkaa etsimään vikaa. Siinä tapauksessa parasta kadota, ja etsiä terveellinen asunto.
      Tietenkin siinä tapauksessa, jos asunnossa on selkeitä näkyviä homevaurioita, kaakelit tippuu seinistä tai mustaa kasvustoa jossain, niin homma selvä, ilmoitat vuokraisännälle, jos hän ei tee mitään, otat yhteyttä terveystarkastajaan, ja kerrot hänelle että on oireita, ja näkyvä home, hänen on siten pakko tulla tarkastus tekemään. Jos ilmenee että talo on vakavasti sairas, sitten heti etsimään uutta asuntoa, jota kannattaa varoiksi etsiskellä nyt jo, koska oireesi ovat selvät.

• sadewq

herkät voivat saada oireita myös muista asuinnoista. Muuta pois, kun vielä olet terve.

• muuta pois vaan

Kyllä pitäisi olla asumisterveellisessä kunnossa. Tarkista vuokralaisten edunvalvojalta (joku yhdistys on, googlaa), mutta luulen, että voit purkaa sopimuksen ja lähteä heti. Kai jopa voit laskuttaa muuttokostannukset vuokranantajalla!

Olen itse vuokranantaja ja kyllä omaan sen verran korkean moraalin, että tuollaisesta pitäisi oikeasti huolehtia. Tiedän silti, että moni ei välitä, vaan maalaa kylmästi kosteusvauriojäljet piiloon.

Muuta pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      115
      3756
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      149
      3743
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      24
      2544
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      5
      2325
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      30
      2138
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      48
      1322
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1147
    8. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      33
      912
    9. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      137
      905
    10. Poika. Edes suuret lyyrikot eivät auta kostonhimoista.

Kostonhimotutkani tuuttaa, etkä saa minua astumaan estradille. Korkeintaan välillä hiukan kutittelen...
      Ikävä
      110
      803
    Aihe