Moi kaikki!
Olen yli 40-v. mies ja olen ollut samalla alalla töissä yli 20 vuotta.
Minusta riippumattomista syistä työt todennäköisesti loppuu ensi vuoden puolella, joten haluaisin opiskella uutta ammattia.
Jos lähden opiskelemaan minun pitäisi tietenkin jättää nykyisen työpaikan tai saada sitten virkavapaata, mitä työnantajat eivät aina välttämättä myönnä :-(
Voin anoa Kelalta opintotukea, mutta minua kiinnostaisi tietää, kuinka suuri kyseinen opintotuki oikein on?
Vaikuttaako omat vuositulot tuen suuruuteen, vai onko opintotuki kaikille hakijoille yhtä suuri?
Sit voi kuulemma hakea valtiontakausta opintolainaan...
Voiko saada sekä opintotuen, että opintolainan vai kuinka yleensä toimitaan.
Opiskeluaikana en saisi ollenkaan rahaa mistään ja siksi pitäisi löytää parhaan mahdollisen vaihtoehdon toimeen tulemiseen opiskeluaikana.
Kiitoksia kaikista neuvoista minkä pystytte asiasta antamaan.
Tarkoitus on käydä lähipäivinä Kelassa, mutta olisi kiva tietää vähän enemmään siitä, mitä Kelassa minun pitäisi oikein hakea :-)
Kiitoksia vielä kerran!
Kuinka suuri on Kelan opintotuki?
4
186
Vastaukset
- 22+11
Aikuiskoulutustuki on mahdollinen, samoin jos sinut irtisanotaan voit saada jopa työttömyyspäivärahaa koulusi ajaksi. Eli ei tarvitse kituuttaa samoilla opintotuilla kuin nuorison täytyy. Kysele aktiivisesti näistä.
Voit tietenkin ottaa myös opintolainaa, mutta jos saat joko aikuiskoulutustukea tai päivärahaa, ne riittävät elämiseen. - 22+222
http://www.koulutusrahasto.fi/?1;2;900;900.html
tässä linkki Kiitoksia tiedoista!
Linkin tekstissä sanotaan, että tuen määrä vastaa ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan määrää (ilman korotusosia).
Tuo tarkoittaa varmaan Kelan työttömyyspäivärähää eikä oman liiton...
Toisin sanoen, se on jotain 400 euron paikkeilla, joka on hyvä, muttei oo kovin paljon.
Meillä on asuntolaina, muutama pieni laina tavalliset kuukausimenot, kuten sähkölasku, vakuutuslasku ja vaikka mitä.
Pelkästään asumiseen 4h keittiö kerrostalon asunnosta maksetaan n 1000e. (yhtiövastike 360e lainanlyhennys vähän alle 600e).
Sit pitäisi ostaa ruoat, bensat jne.
Kyllä se opintolaina on varmaan pakko ottaa, muuten ei oikein pärjää.
Asuntolainanlyhennyksestä voi siksi aikaa maksaa pelkät korot. Se olisi suureksi avuksi.
Kiitos vielä kerran antamastasi tärkeistä tiedoista!!- 9+4
Saat kyllä ihan ansiosidonnaista, jos kuulut liittoon ja olet irtisanottu. Tämä siis koskee omaehtoista opiskelua työkkärin suostumuksella.
Aikuiskoulutustuki on siinä tonnin paikkeilla, koska siihen vaikuttaa työssäoloaikasi. Kysele ihmeessä lisää paikan päältä, eivät ole oikein hanakoita muuten kertomaan. Sitäpaitsi jos ajattelit opiskelua ihan koulussa, on sinulla aikaa hoitaa asiat kuntoon, sillä nythän on haku tammikuussa alkavaan koulutukseen ja vasta keväällä haku syksyn koulutukseen. Koulutukseen voi siis hakea ennen tukien hakemista, niitä voi sitten ihmetellä myöhemmin, ja vaikka jättää koulupaikka vastaanottamatta, jos ei tunnu siltä. Kannattaa kyllä kouluttautua, jo ihan päänkin (sen sisäisen) kannalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462