Mielenkiintoinen juttu...

tähdeksi

14

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Humpuuki juttu

Humpuuki lehdeltä.

• ihan humpuukia

varsinki jos ei edes ymmärrä mistä on kyse

• No mistä
        ihan humpuukia kirjoitti:

varsinki jos ei edes ymmärrä mistä on kyse

on kyse? :)

• painisetä

Kirjoittaja puhuu ehdottomasti asiaa ! Vanhemmat aloittavat lastensa harjoittamisen jo ns.vauvajumpissa ja kaiken maailman äiti-vauva piireissä.Lapset eivät enää osaa leikkiä keskenään vaan kaikessa pitäisi vanhempien olla mukana jollakin tapaa.Varsinaiseen lajiharjoitteluun ollaan tuomassa jo 3-4 vuotiaita,joiden paikka on ihan muualla kuin esim. painisalilla.
      Itse nassikkaryhmää vetäneenä olen huomannut,että lapsi alkaa sisäistämään harjoittelun merkitystä vasta noin 6 vuotiaana ja ennen tätä lapsen pitäisi vain antaa leikkiä ihan rauhassa kavereidensa kanssa.Suurin osa 4 vuotiaana salille tuoduista lopettaakin viimeistään ekojen kisojen jälkeen noin 7 vuotiaana kaiken nähneenä veteraanina...

• noh noh .....

kai se riippuu miten ne vanhemmat ja leikkiryhmien ohjaajat toimivat. jos saleilla ei leikinomaisesti könytä pienten kanssa, ja raahataan niitä kisasta kisaan käy niin kuin kuvailt.mutta jos salista tehdään kiva ja mukava paikka jonne tulla kavereiden kanssa pienenä pitämään hauskaa ja siinä sivussa hikoilemaan, ei siitä varmasti ole haittaa, korkeintaan lapsille syntyy mielikuva että painisalilla on kivaa. se mielikuva sitten vanhempana , esim. 12 v , jos alkaa tosimielellä trenaa , vamasti on hyvä olla selkäytimessä.

• Minä olen Painisedän kanssa samoilla linjoilla. Pikkaisen liian aikaisin ollaan lapsia viemässä jonkin tietyn lajin harjoituksiin. Jo pari-kolme vuotta on eniten ollut kysyntää 3-5 vuotiaiden lasten painikerholle. Minä en ainakaan osaa opettaa yhtään painiliikettä, jonka 3-vuotias poika voisi toisesta 3-vuotiaasta turvallisesti tehdä.
        Täysin eri asia on sitten joku satupaini yms. jossa leikitään ja liikutaan monipuolisesti. mutta tuokin monipuolinen liikunta tulisi kyllä monesti hoidettua perheen ja naapuruston omin voimin.
        Mutta se on myös huomioitava tässä varhaisessa ”rekrytoinnissa”, että niin tekevät kaikki lajit. Meillä seinän takana tulee judoon jo 5-vuotiaita. Samoin taitaa palloilupuolella olla ryhmiä alle kouluikäisille. Ja tanssitouhuissa niin on aivan varmasti.
        Jos nostaisi painisalilla ikärajan kymmeneen vuoteen, niin silloin taitaisi jäädä jakojäännökset kouraan. Toisaalta monta kertaa juuri nuot kaverit jaksavat treenata läpi vaikeiden murrosikävuosien, eivätkä ole ensimmäisenä lopettamassa.

• muut lajit.....
        p.moliis kirjoitti:

Minä olen Painisedän kanssa samoilla linjoilla. Pikkaisen liian aikaisin ollaan lapsia viemässä jonkin tietyn lajin harjoituksiin. Jo pari-kolme vuotta on eniten ollut kysyntää 3-5 vuotiaiden lasten painikerholle. Minä en ainakaan osaa opettaa yhtään painiliikettä, jonka 3-vuotias poika voisi toisesta 3-vuotiaasta turvallisesti tehdä.
        Täysin eri asia on sitten joku satupaini yms. jossa leikitään ja liikutaan monipuolisesti. mutta tuokin monipuolinen liikunta tulisi kyllä monesti hoidettua perheen ja naapuruston omin voimin.
        Mutta se on myös huomioitava tässä varhaisessa ”rekrytoinnissa”, että niin tekevät kaikki lajit. Meillä seinän takana tulee judoon jo 5-vuotiaita. Samoin taitaa palloilupuolella olla ryhmiä alle kouluikäisille. Ja tanssitouhuissa niin on aivan varmasti.
        Jos nostaisi painisalilla ikärajan kymmeneen vuoteen, niin silloin taitaisi jäädä jakojäännökset kouraan. Toisaalta monta kertaa juuri nuot kaverit jaksavat treenata läpi vaikeiden murrosikävuosien, eivätkä ole ensimmäisenä lopettamassa.

joo on fudis , voimistelu, kiekko ,säbä jne. isot lajit joissa on kaikenlaista "eemelit -jumppaa pojille 2007-2005" syntyneille , ville -nikkarin säbäkerhoa jne. jossa pyritään "imemään" PERHEITÄ lajin pariin. sieltä nousee sitten vanhempien ryhmiin porukkaa. koetapa nykyään laittaa uusi ryhmä 12-15 vuotiaille painissa, hiljasta on salilla kun muut lajit jo ottaneet omansa.

kannattasko painissakin ottaa salille vaikka leikkimään niitä PERHEITÄ

• izmikisterilan

Sana paini ja siihen viittava tulisi jättää pois alle kouluikäisten jumpparyhmistä.
      Toimintakin tulisi olla juuri tuota leikkisää jumppaa ja sillee.
      Nassikkapainiksi tulisi kutsua vasta (6)-7v iässä hikeä pintaan halajavia nassikoita.

• etelässä vapaata

alkuperäisessä artikkelissa pisti silmään ,että ruotsalaistutkimuksen mukaan alkuvuodesta syntyneitä pidettiin lahjakkaampina,kuin muita,johtuen muutaman kuukauden suomasta ikäedusta loppuvuodesta syntyneisiin.Painissa kuitenkin puhutaan useiden vuosien ikäedusta,jos lapsi on pienikokoinen ikäisekseen ja usein sanotaan,että onpas lahjakas kaveri.Ihmiset,jotka puhuvat ikäkausi painien olevan painin tuho,ovat usein itse olleet pienikokoisia painijoita,tai heidän jälkikasvunsa kuuluu ko.ryhmään.Painissa kyseistä ajattelumallia viljelevät vaikuttajat vievät Suomen painia alaspäin enemmän,kuin osaavat edes ajatella.Pitää myös muistaa,että toiset kehittyvät biologisesta nopeammin,eikä ennen 14-15 vuotta voi tehdä suuriakaan päätelmiä,kenestä tulee painija,toki ääripäitäkin on olemassa.Vapaapainissa,missä fysiikalla ei ole niinkään suurta merkitystä,voi pärjätä nuorempikin,eli isojen nuorten kannattaa painia myös vapaata,erikoistuminen sitten myöhemmin.

• Pitreetti

Kyllä se nyt ainakin vie painia alaspäin, kun sarjassa on 1 tai 2 kaveria siitä syystä, että jokaiselle pitää saada omien kilojen ja oman ikäinen sarja. Suomen painijapojat ja -tytöt eivät vaan yksinkertaisesti riitä semmoiseen sarjajakoon. Ne, keistä ei ole aloittelijavuosien jälkeen valmiit kilpailemaan, niin ne voi vaihtaa lajia. EI ole kummoinen menetys. Miksi pitäisi kaveria pitää väkisellä mukana vääntämässä nassikkasarjojen voittoja?

Tytöt onneksi ovat oivaltaneet painin idean; eipä näy tyttöjen aloittelijasarjoja, vaan kaikki paiskataan samaan sarjaan, oli sitten ikää 10 tai 14 tai painoa 35 tai 40. Mutta sieltä suunnastahan ne menestyjät ovat tulollaankin: kovimmat jää lajin pariin!

Ikäkausisarjat ovat painin tuho. Niin kauan kuin niitä harrastetaan, niin laji menee alaspain. Ja jos ihan pakko on niitä tehdä, niin jako voisi olla: aloittelijat, 13, 16, avoin.

Ja ne useimmat on pienikokoiset kaverit haluaisivat kovasti kasvaa. Ja myös saada painia. Heillä on esim SM.kisaan paljon enemmän puuroja syötävänä kuin monella muulla.

• tuulen viemää

osaaks joku kertoo,miks painijat on yleensä ikäsekseen pieniä,normi kokosia ei juuri näy,ei ainakaan palkintopalleilla,eli onko paini joku kääpiölaji?Alotettiin paini kaks vuotta sitten,menestyneet poikapainijat on poikkeuksetta kisoissa,missä ollaan käyty,joko helvetin pieniä ikäsekseen,tai melkosia luurenkoja,oikeita painijan irvikuvia.Mihin painiurheilun parista on häipynyt normaalikokoiset ja suuret pojat,uskottavuuskin kovana lajina kärsii,kun katselee jotain 13v.alle 45kg poikia.

• H2OO

Suurin osa pullasorsista ei yksinkertaisesti jaksa painin harjoitteita suorittaa. Ne jotka jaksavat karistavat ylimääräiset kilonsa puolessa vuodessa. Heitä on vain niin vähän kun suurin osa luovuttaa. Painissa ei ole palloilulajien seisoskelupaikkoja maalivahtina ja puollustajana.

• juu normipojat-----

koko väestöm pullukoituu......siksi kaikki normaalipainoset on "luurankoja" pullukoiden vanhempien silmissä

• Puhut totta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      93
      2255
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      156
      1848
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      176
      1393
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      234
      845
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      769
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      766
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      662
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      633
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      591
    Aihe