Palkkatuki

Palkkatuella töihin?

Onko palstalaisilla kokemusta tuosta palkkatuetusta työstä? Miten homma toimii käytännössä ja joutuuko työnhakija/-tekijä kusetettavaan asemaan systeemin seurauksena? Tekisi mieli käydä kyselemässä te-toimistosta sellaista seteliä niin voisin hakemuksissa mainita työnantajan mahdollisuudesta saada tukea, mutta epäilyttää että se johtaisi palkkojen polkemiseen. Siis jos normaalisti työnantaja olisi valmis maksamaan vaikka 2000 euroa kuukaudessa ko. hommasta niin heti kun saisi vainun palkkatuesta niin palkka olisikin 1600 euroa tai jotain. Eikös se systeemi toimi niin, että yritys saa X-summan palkkatukea ja saa maksaa siihen Y-summan päälle? En ole perehtynyt asiaan toistaiseksi kovin tarkasti, mutta kiinnostaisi nimen omaan kuulla mielipiteitä ja kokemuksia systeemistä.

75

15859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huijatuksi

      Hei sain noin 800e/kk palkkatukea toimistotöistä.

      En olisi koskaan lähtenyt hommaan jos olisin tiennyt mitä se oikeasti on ja miten huono palkka siitä tulee.

      • Anonyymi

        Älkää mekko palkatukintöihi n
        Sekin varsin siirtoa valtiolta finaalien yrittäjälle
        Ikään kuin ilmaista sosiaalitahaa ökyrikaille ilmaiseksi

        Vääristää kilpailua ja työmarkkinat

        Työttömyys juuri johtuu yritystuisata ja palkkatyötä


      • Anonyymi

        Eihän sitä palkkatukea sulle makseta vaan työnantajalle. Työnantaja maksaa sulle palkan, josta hän saa tietyn prosentin palkkatukea. Sen palkan taas sinä ja työntaja keskustelette keskenänne.


    • Hyviä kokemuksia

      Itsellä ihan hyviä kokemuksia.

      Kolmisen vuotta sitten olin oikeutettu palkkatukeen, ja pääsin erääseen IT-alan firmaan ammattiani vastaavaan työhön. Sain, tai siis työnantaja sai, palkkatukea muistaakseni puoli vuotta.

      Töihin mennessäni neuvottelin itse palkkani, silloin 2500€/kk. Itse en mitenkään sotkeutunut tuohon palkkatuen hakemiseen/maksamiseen, vaan työnantaja/työkkäri sumpli ne asiat keskenään. Ainoa, mistä oikeastaan näin, että palkkatuki hoidettiin, oli kotiin tullut lappu, että palkkatuki oli myönnetty työnantajalle. Mainitsin kyllä silloin haastattelussa tuosta mahdollisuudesta.

      En tiedä, olisinko saanut paikkaa ilman palkkatukea, ja oliko tuo ratkaisevaa työnantajan kannalta minun palkkaamiseen. Ehkä oli, koska ikää kuitenkin vajaa 50, ja silloin takana parin vuoden työttömyys.

      Edelleen olen samassa paikassa töissä, palkkakin tietysti noussut jonkin verran, n.3000€/kk nykyään.

      • Anonyymi

        Itse ajattelin samaa, että voisin palkkatuen kautta työllistyä. No, sain palkkatukityön, kaupungilta ohjaajana. Työ on mielekästä, kaikin puolin viihdyn työssä! Ajattelin että jess, vihdoinkin, mukava mielekäs työ, ja tätä kautta pääsen sisälle työhön, ja voisin saada työpaikan. Teen työni mahdollisimman hyvin, olen saanut kiitosta kollegoilta, samoin asiakkailta. Ilmapiiri on hyvä, asiakastyytyväisyysmittarit näyttää hyvältä, jne.. No, ajattelin että tästä ura urkenee. Palkkatuki myönnettiin 6kk. Olen ollut töissä 2kk, ja nyt jo puhutaan että kun sopimukseni loppuu palkataan uusi palkkatuettu. Masentaa. Kysyin onko työni laatu tms syynä, vastaus on että ei voida palkata ketään, vaan otetaan aina uusi palkkatuettu hlö. Ja näin yksikössä on tehty, meitä on nyt 3 palkkatuettua täällä töissä, kun sopimus yhdeltä loppuu, tilalle otetaan uusi palkkatuettu, ja Huom. vain 6kk:ksi.
        Avaudun tässä asiasta kysyäkseni näinkö tämä todella menee? Palkkatuki ei olekaan väylä työllistymiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajattelin samaa, että voisin palkkatuen kautta työllistyä. No, sain palkkatukityön, kaupungilta ohjaajana. Työ on mielekästä, kaikin puolin viihdyn työssä! Ajattelin että jess, vihdoinkin, mukava mielekäs työ, ja tätä kautta pääsen sisälle työhön, ja voisin saada työpaikan. Teen työni mahdollisimman hyvin, olen saanut kiitosta kollegoilta, samoin asiakkailta. Ilmapiiri on hyvä, asiakastyytyväisyysmittarit näyttää hyvältä, jne.. No, ajattelin että tästä ura urkenee. Palkkatuki myönnettiin 6kk. Olen ollut töissä 2kk, ja nyt jo puhutaan että kun sopimukseni loppuu palkataan uusi palkkatuettu. Masentaa. Kysyin onko työni laatu tms syynä, vastaus on että ei voida palkata ketään, vaan otetaan aina uusi palkkatuettu hlö. Ja näin yksikössä on tehty, meitä on nyt 3 palkkatuettua täällä töissä, kun sopimus yhdeltä loppuu, tilalle otetaan uusi palkkatuettu, ja Huom. vain 6kk:ksi.
        Avaudun tässä asiasta kysyäkseni näinkö tämä todella menee? Palkkatuki ei olekaan väylä työllistymiseen.

        Hei 12.3.2021 kirjoittanut. Kaupunki työllistää pitkäaikaistyöttömiä palkkatuella minimiajan, jotta työllistetty saa ansiosidonnaisen ja kaupunki välttää ”sakon” pitkäaikaistyöttömästä. Molemmat osapuolet hyötyvät. Ei ole tarkoitus eikä ketään saa näissä työpaikoissa työllistää yhtään pidemmäksi aikaa kuin tuo minimiaika. Tällä järjestelyllä palkkatukityöntekijöitä ketjutetaan aivan laillisesti. Työpanoksessasi ei siis ole mitään vikaa. Sinun pitää työllisyysjaksosi aikana hakea ahkerasti töitä, niin voit ehkä työllistyä muualle joko kesken palkkatukikauden tai sen jälkeen. Toivotan onnea!


      • Anonyymi

        Noinhan se on suunniteltu toimivan .
        Todellisuus ja käytäntöön toista


        Ite olut talkkarina omakotiyhdstyksissä usein
        Paikkaa saa 145o e
        Valtio maksaa sen kaiken yhdistykselle ja olen ilmainen heille
        Saavat vielä laskuta töistäni 15 e tunti joten hinaajat kuukaudessa vielä 15oo e.
        Työ on kovaa haravointi ja rännien puhdistusta vaikka se onkiellety mennä katolle
        Kuitenkin vaaditaan että pitää tehdä kaiki mitä määrätään.
        Myös lumitöiden tekomkoko paikkakunnalla on pakolista samana päivänä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se on suunniteltu toimivan .
        Todellisuus ja käytäntöön toista


        Ite olut talkkarina omakotiyhdstyksissä usein
        Paikkaa saa 145o e
        Valtio maksaa sen kaiken yhdistykselle ja olen ilmainen heille
        Saavat vielä laskuta töistäni 15 e tunti joten hinaajat kuukaudessa vielä 15oo e.
        Työ on kovaa haravointi ja rännien puhdistusta vaikka se onkiellety mennä katolle
        Kuitenkin vaaditaan että pitää tehdä kaiki mitä määrätään.
        Myös lumitöiden tekomkoko paikkakunnalla on pakolista samana päivänä

        Hyväksikäyttöähän tuo on. Käärme luo nahkansa muuttuakseen vain isommaksi käärmeeksi. Suomen hyvinvointi perustuukin näköjään heikompien hyväksikäyttöön. Anteeksi antamatonta riistoa laillisin keinoin. Tänne ei kannata lapsia tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei 12.3.2021 kirjoittanut. Kaupunki työllistää pitkäaikaistyöttömiä palkkatuella minimiajan, jotta työllistetty saa ansiosidonnaisen ja kaupunki välttää ”sakon” pitkäaikaistyöttömästä. Molemmat osapuolet hyötyvät. Ei ole tarkoitus eikä ketään saa näissä työpaikoissa työllistää yhtään pidemmäksi aikaa kuin tuo minimiaika. Tällä järjestelyllä palkkatukityöntekijöitä ketjutetaan aivan laillisesti. Työpanoksessasi ei siis ole mitään vikaa. Sinun pitää työllisyysjaksosi aikana hakea ahkerasti töitä, niin voit ehkä työllistyä muualle joko kesken palkkatukikauden tai sen jälkeen. Toivotan onnea!

        Vaikka olisi tehnyt kokoaikaisesti ja täysillä viikkotunneilla töitä 6 kk palkkatuella työllistettynä vaadittavan 26 viikkoa, niin ansiosidonnaista päivärahaa ei saa. Mutta jos teet saman 26 viikkoa töitä ilman palkkatukea, niin olet oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan.

        Palkkatuella ollut työntekijä ei saa 26 viikon työsuhteen päätyttyä ansiosidonnaista päivärahaa, koska hänestä on maksettu palkkatukea. Työviikkoja pitää olla 35, jotta ansiosidonnaisen kriteerit täyttyvät.

        Laissa on ISO porsaanreikä, koska samaa työtä ja samalla työajalla olevat työntekijät ovat täysin eri asemassa, jos työviikkoja on takana 26 viikkoa, ja toinen on heistä palkkatuella palkattu. Palkkatuettu tarvitsee täysiä työviikkoja 35 saadakseen samat oikeudet.


    • tietämätön?...

      Sain myös tuollaisen työtarjouksen palkkatuetusta työstä. En ole moisesta koskaan kuullutkaan, mutta jos tosiaan siitä saisi 800 euroa palkkaa kuussa eikä työstä saisi kieltäytyä, vai? Mulla on kuitenkin tässä asuntolaina (menee 600 e kuussa) ja jos saisin tuon verran palkkaa, niin en eläisi sillä pidemmän päälle. Saanko sitten työkkäristä tietää tuon palkkatuen määrän? valtion toimistotyön hommista tässä kyse...

    • ap

      Itse en ole saanut mitään tarjousta, vaan mietiskelen tässä mahdollisuutta alkaa itse aktiivisesti markkinoida itseäni tällaisena palkkatukitapauksena työnantajille. Olen pitkäaikaistyötön ja haastatteluihin pääseminenkin alkaa olla aina vain vaikeampaa. Jos sillä tavalla saisi edes jonkun paikan.

    • tietämätön....?

      Okei, kiitos tiedosta! Itse olen ollut "vasta" 2 viikkoa työtön ja ihmettelinkin et jo oli nopeaa toimintaa kun tälläistä jo tarjotaan. Soitan huomenna sinne, niin selviää sitten paremmin.

    • näin käi

      Ihan huomion arvoinen asia on se, että jos olet aloittanut omaehtoisen kouluttautumisen niin et ole palkkatukikelpoinen. Ts. käytännössä: jos joku työnantaja olisi palkkaamassa sinut, mutta joutuisit sen takia jättämään opiskelun, jonka tarkoituksena on edistää palkkatyön saantia, sinun raha-osuutesi on laskettu opiskeluun eikä tukityöllistämiseen. Eli, vaikka periaatteessa sinun työllistymisesi olisi kiinni vain siitä, tukeeko työvoima työnantajaasi, rahaa ei heru, koska se on tullut jo käytetyksi. Eli, näin pysyt työttömänä vaikka työtä olisi tarjolla.

    • Hyvin toimii!

      Jos olet ollut niin kauan työttömänä, että olet oikeutettu korkeimpaan korotettuun palkkatukeen,niin olet 1000 euron arvoinen työnantajalle,
      Ilmaista rahaa työnantajalle joka kuukausi vuoden ajan, sitten vielä toinen vuosi tulee n.530 euroa kk palkkarahaa.
      Raha pitää hakea joka kuukausi, joten se vaatii hieman byrokratiaa, mutta ei ole vaikeaa.

      Tuttava piti ensin 500 päivää ansiosidonnaisella "lomaa" . Sitten kun päivät täyttyi ja tippui kelan kuppaisille rahoille lähti työnhakuun. Meni kaupungin ykköspaikkaan hakemaan alan hommia, sai paikan ja työnantaja haki vielä tukirahat 2 vuotta palkanmaksuun. Palkka on erittäin hyvä ja hyvin suhteessa kaverin osaamiseen ja taitoihin, ei tosiaankaan mitään 800 euroa kuuakudessa! Nyt on ollut paikassa jo töissä vuosia, ja vaikka tukirahoja ei enää työkkäri maksakaan, niin töissä jatkuu ja palkka juoksee.

      Kannattaa hakea paikkaa yksityiseltä sektorilta, niin saa palkkaakin, eikä vaan murusia.

      • Anonyymi

        Joo työnantajat ei sitten palkaa koskaan enää ketään oikealla paikalla ja taas jää verotulot valtiolta saamatta


    • auttakaa !!!

      Voisikohan joku auttaa.. oon nyt ollut työelämävalmennuksessa (harjoittelu, palkatonta siis).. ja sanottiin että mut muuten palkattaisiin (palkkatuella/työllistämistuella) mutta että siinä on jotenkin mukamas vaatimuksena että sen pitäisi hyödyttää mun tulevaisuuden työllistymistä ?

      En oikein ymmärrä mitä sillä tarkoitetaan, ihan kuin työkokemus ei minua auttaisi tulevaisuuden kannalta.

      Kyse on kunnan palveluksessa tehtävästä työstä, toimistohommia.

      Eli voin siis olla 6 kuukautta yhtä soittoa harjoittelussa (tai työelämävalmennuksessa mikä nyt onkaan), mutta minua ei palkata jos sen ei nähdä auttavan tulevaisuudessani.

      Onko kellään kokemusta tilanteesta ja että miten ratkesi ?

      Olen siis näillä näkymin työtön sitten parin kuukauden päästä jos ei siihen keksitä jotain.

    • 25

      """Voisikohan joku auttaa.. oon nyt ollut työelämävalmennuksessa (harjoittelu, palkatonta siis).. ja sanottiin että mut muuten palkattaisiin (palkkatuella/työllistämistuella) mutta että siinä on jotenkin mukamas vaatimuksena että sen pitäisi hyödyttää mun tulevaisuuden työllistymistä ?""

      No kysy siltä joka tommoista paskaa puhuu.
      Ei työnantaja yleensä puhu siitä mitä hyötyä työntekijälle työnteosta on (palkka tietysti)

      Asiahan on niin, että työnantaja ostaa työpanoksesi, eikä mitään muuta.

      • auttakaa !!!

        No sitä mä en just ymmärrä. Olen ollut aiemminkin vuoden palkkatuki-töissä, ja ei sielläkään mitään vaatimuksia ollut mun tulevaisuuden suhteen, vaan se että hoidin hommani sen työsuhteen aikana. Se ei ollut kylläkään kaupungin/kunnan paikka.

        En kans ymmärrä että mitä ihmettä tolla tarkotetaan ? En voi käsittää että miten muka vaikkapa vuoden työkokemus alan töistä EI edesauttaisi tulevaisuuden työllistymisessäni... mutta tällaista on nyt puhuttu.

        Kyseessä kunta työnantajana, niin silloin he saisivat joka tapauksessa minusta sen alemman palkkatuen, joten sekään ei voi vaikuttaa että olen käyttänyt sen korotetun osan edellisessä työpaikassa (siksi olin vain vuoden, ku korotettua ei saanut enempää - hyväksikäyttöä sanon minä).


      • auttakaa !!!
        auttakaa !!! kirjoitti:

        No sitä mä en just ymmärrä. Olen ollut aiemminkin vuoden palkkatuki-töissä, ja ei sielläkään mitään vaatimuksia ollut mun tulevaisuuden suhteen, vaan se että hoidin hommani sen työsuhteen aikana. Se ei ollut kylläkään kaupungin/kunnan paikka.

        En kans ymmärrä että mitä ihmettä tolla tarkotetaan ? En voi käsittää että miten muka vaikkapa vuoden työkokemus alan töistä EI edesauttaisi tulevaisuuden työllistymisessäni... mutta tällaista on nyt puhuttu.

        Kyseessä kunta työnantajana, niin silloin he saisivat joka tapauksessa minusta sen alemman palkkatuen, joten sekään ei voi vaikuttaa että olen käyttänyt sen korotetun osan edellisessä työpaikassa (siksi olin vain vuoden, ku korotettua ei saanut enempää - hyväksikäyttöä sanon minä).

        Niin ja vielä se että ei mullakaan mihinkään vakituiseen siellä ole mahdollisuutta. En tajua miksei voi palkata mua määräaikaseksi palkkatuella.

        Johan niillä menee koko hankalaksi jos mun tilalle otetaan vaikka sitten uus harjoittelija mun jälkeen, koulutukseen menee jo aikaa. Mä kun olen juurikin sisäistänyt aikalailla talon tavat jne.


      • Sossupummi
        auttakaa !!! kirjoitti:

        Niin ja vielä se että ei mullakaan mihinkään vakituiseen siellä ole mahdollisuutta. En tajua miksei voi palkata mua määräaikaseksi palkkatuella.

        Johan niillä menee koko hankalaksi jos mun tilalle otetaan vaikka sitten uus harjoittelija mun jälkeen, koulutukseen menee jo aikaa. Mä kun olen juurikin sisäistänyt aikalailla talon tavat jne.

        Uskosin näin että koska se korkein korotettu palkkatuki on käytetty niin tulee liikaa kuluja ja ei halua sen takia palkata (joutuvat tekemään alan tes sopimuksen). Toinen on juuri se että ilmaista orjatyövoimaa on tarjolla. Älä nyt käsitä väärin mutta tuo toimistohomma ei oo mitään ruudinkeksijä hommaa ja siihen on helppo perehdyttää uusi 9 eurolla päivä työskentelevä orja 6kk.


      • näin on näreet notta
        Sossupummi kirjoitti:

        Uskosin näin että koska se korkein korotettu palkkatuki on käytetty niin tulee liikaa kuluja ja ei halua sen takia palkata (joutuvat tekemään alan tes sopimuksen). Toinen on juuri se että ilmaista orjatyövoimaa on tarjolla. Älä nyt käsitä väärin mutta tuo toimistohomma ei oo mitään ruudinkeksijä hommaa ja siihen on helppo perehdyttää uusi 9 eurolla päivä työskentelevä orja 6kk.

        Kunnat / Kaupungit saavat muutenkin vain sitä alempaa palkkatukea, eivät korotettua. Eivät edes siinä tapauksessa että työntekijä olisi oikeutettu korotettuun.


      • Anonyymi
        auttakaa !!! kirjoitti:

        No sitä mä en just ymmärrä. Olen ollut aiemminkin vuoden palkkatuki-töissä, ja ei sielläkään mitään vaatimuksia ollut mun tulevaisuuden suhteen, vaan se että hoidin hommani sen työsuhteen aikana. Se ei ollut kylläkään kaupungin/kunnan paikka.

        En kans ymmärrä että mitä ihmettä tolla tarkotetaan ? En voi käsittää että miten muka vaikkapa vuoden työkokemus alan töistä EI edesauttaisi tulevaisuuden työllistymisessäni... mutta tällaista on nyt puhuttu.

        Kyseessä kunta työnantajana, niin silloin he saisivat joka tapauksessa minusta sen alemman palkkatuen, joten sekään ei voi vaikuttaa että olen käyttänyt sen korotetun osan edellisessä työpaikassa (siksi olin vain vuoden, ku korotettua ei saanut enempää - hyväksikäyttöä sanon minä).

        Josko halutaankin hommiin vain joko ilmaistöinä tekevää, tai sellaista josta saa korotettua palkkatukea? Haepa yksityiselle sektorille sillä pienemmällä palkkatuella. Voi helposti käydä tärppi, ja jopa löytyä noin toimien pysyvämpikin työpaikka.
        Kyllä työnantajia kiinnostaa aina ottaa se vähänkin edullisempi ihminen, palkkakustannuksiltaan, mikäli osaaminen ja motivaatio on ok.
        Ja josko tarkoitettiin nimenomaan sitä, että sinua ei voida/haluta kuitenkaan palkata vakkariksi, niin ohjataan sinut hakemaan muualta töitä.


    • Sossupummi

      "Vaatimuksia"...joopa joo. Puhuu kyllä p*askaa. Meinaan itsellä ainakin kävi niin että pääsin palkkatuelle sellaiseen paikkaan missä ei ollut mahdollista saada palkkatuen jälkeen edes määräaikaista työsuhdetta. Tosin kyseessä oli järjestö ja sain vain sen mitä niille maksettiin sitä palkkatukea. Olikohan se jotain 650€ silloin. Vaikka palkka oli huono niin työtunteja ei silti ollut paljoa. En kyllä jaksa uskoa että olisi systeemit pahemmin muuttuneet.

    • kokemusta on

      Työnantajat vedättävät kyllä ihan järjestelmällisesti tukityössä olevia.

      Yleisin lienee vuosilomalain rikkomus jossa pakotetaan pitämään vuosiloma työsuhteen aikana, vaikka talvella. Yhdessä paikassa maksettiin niin pientä palkkaa ettei sitä löytynyt edes palkkataulukosta. Ylitöitä ei korvata työehtosopimuksen mukaan, vuorolisien kanssa on ollut myös ongelmia sekä vuosilomapalkka oli laskettu väärin.

      Kun käry on käynyt, niin työnantaja kiistää kokonaan rikkoneensa sääntöjä vaikka asiasta on pitävät todisteet. Seuraavaksi väittää ettei tiennyt ym. uskomattomia selityksiä.

      Yleensä olen ottanut asiat esille vasta ihan työsuhteen lopussa kun on yritetty pakottaa pitämään vuosilomaa esim. marraskuussa. Tuo kannattaa tehdä niin että ottaa ensin yhteyttä liittoon ja/tai työsuojelupiiriin. Työsuojelupiiri tosin on aika haluton puuttumaan asioihin.

      Homma on kyllä työnantajan puolelta riskipeliä sillä yhtenä työllistämistuen myöntämisen ehtona on että työlainsäädäntöä ja työehtosopimusta noudatetaan, ellei niin työkkäri voi ja pitää lain mukaan periä tuet takaisin. Taitaa työkkäri olla juonessa mukana. Todetaan vain ettei rikkeitä ole tapahtunut vaikka olisi minkälaiset todisteet olemassa. Näinhän tämä viranomaiskorruptio Suomessa toimii.

      Yllä oleva teksti perustuu omiin kokemuksiin 2 eri tukityössä vuosina 2006-2008. Työnatajina yhdistys ja kunta.

      • Anonyymi

        Tuki sitä ja tätä- työsuhteiden tarkoitus ei ole vain kiertää työehtosopimuksia. Pseudotyösuhteet ovat myös sairaan sosiaalisen elämän oireilua; itsetunto- ongelmainen yhteiskunta tarvitsee sosiaalisessa elämässään aina sen jonkun omega- ihmislajin jonka kustannuksella muut kokevat voivansa päteä.

        Työpaikoilla "se palkkatukilainen" on yleensä jopa siivoojien alapuolella sosiaalisessa hierarkiassa. Hän on se jolla on "heikko itsetunto" - jopa heikompi kuin siivoojilla mikä on sekin jo paljon koska siivoojathan ovat perinteisesti olleet aina se virallinen itsetunto- ongelmainen ammattiryhmä. Palkkatukilainen on se jonka voi laittaa vaikkapa siivoamaan sen jonkun varaston jota muut eivät viitsi siivota. Tai olemaan se työpaikan ainoa työntekijä jonka tehtäväksi lankeaa roskisten tyhjennys työpäivän päätteeksi jotta edes siivoojien ei tarvitse sitä hommaa tehdä. Ei siksi että roskisten tyhjentämisessä olisi jotakin vikaa työoperaationa sinänsä, vaan siksi koska sillä tavoin "sille palkkatukilaiselle" osoitetaan hänen paikkansa laumassa työpaikan hovinarrina ja omegana jotta muut voivat tuntea itsensä vähän paremmaksi.

        Muuten on hyvin vaikea ymmärtää mikä muu idea palkkatuella on. Miksi "sen palkkatukilaisen" kanssa ei vain tehdä normaalia työsopimusta? Vaikka sitten määräaikainen? Siis jos sinne työpaikalle oikeasti tarvitaan käsipari tekemään töitä vain väliaikaisesti.

        Ainiin mutta kun "sen palkkatukilaisen" kohdallahan palkkatukityösuhde onkin hyväntekeväisyyttä häntä itseään kohtaan. Normaalin työllisen kohdalla palkka tehdystä työstä on normaali korvaus vaivannäöstä jonka työntekijä tekee työpäivänsä aikana. Palkkatukilaisen kohdalla työsuhde on häneen itseensä kohdistettua palvelua: hänen armollisesti annetaan olla palkkatuella töissä tietyt kuukausimäärät ja - mikä jalointa - saada siitä ihan oikeaa palkkaa. Ei jumalauta, siis ihan oikeaa palkkaa tehdystä työstä! Kyllä pistää nöyräksi.

        Tämän vuoksi myöskin kuvitellaan ettei "sen palkkatukilaisen" kohdalla tarvitse sääntöjä noudattaa. Eihän hän ymmärrä omia oikeuksiaan, eikä näin ollen hänen valituksiaan tarvitse ottaa vakavasti. Työpaikallakin hän on se jota muiden täytyy aina vähän holhota ja paimentaa kuin lasta. Koska "se palkkatukilainen" on aina vähän yksinkertainen yläpäästä, vajaa. Hänen tekemänsä työkin on aina vähän huonompi kuin muiden.

        Koko normaalin työelämän kylkeen pesiytynyt ylläpitokorvausorjuus- ja tuki sitä ja tätä- järjestelmä on suomalaisen yhteiskunnan itsetunto- ongelmien oireilua, sosiaalipornoa, ei mitään muuta.

        Normaalin työelämän rinnalle muotoutunut pseudotyöjärjestelmä toimii kuin munchausen syndrom by proxy- vanhempi. Se opettaa terveille ja normaaleille lapsilleen jo pienestä pitäen näiden olevan jotenkin vajaita, sairaita normaaliin elämään kykenemättömiä. Se saa lapset itsekin uskomaan että he ovat osaamattomia ja epäkuntoisia, eivätkä pysty itsenäiseen elämään. Se muodostaa tällä tavoin keinotekoisen riippuvuussuhteen jossa lapsi on koko elämänsä riippuvainen "vanhemmasta" ja estää tämän mahdollisuudet itsenäiseen elämään. Kun se täyttää lapselle tämän hengissä selviytymisen edellyttämät tarpeet se kääntää tilanteen niin päin, että tämä on hyväntekeväisyyttä lasta kohtaan ja lapsen kuuluu olla tästä laupeuden työstä kiitollinen. Tällä tavoin munchauden synrdom by proxy vanhempi täyttää omia tarpeitaan ja varmistaa sen että se lapsi on käytettävissä milloin mihinkin rooliin vanhemman omia emotionaalisia tai muita tarpeita täyttämään.

        Suomen pseudotyöelämässä, eli siinä millä tavoin työttömiin suhtaudutaan ja miten heitä kohdellaan on aivan samanlainen dynamiikka. Työtön on se "sairastutettu" lapsi, ja valtio tai sitten esim. työnantaja/sosiaalipummifirma on se munchausen- vanhempi.


    • Palkkatuki 8 kk ???

      Haluaisin nähdä mustaa valkoisella.Mistä löytyy "pykälä" mikä kertoo että 500pv :n työttömyyden jälkeen olen oikeutettu 8 kk pituiseen palkkatukeen?
      Kuulin tästä kaupungin (työnantajan) infotilaisuudessa ja siellä nimenomaan kerrottiin että homma on vaihtunut nyt maaliskuussa 2012 ja että tuolloin on oikeus työntekijällä 8 kk kestävään palkkatuettuun työjaksoon.Aiemmin tämä on ollut 6 kk.
      Eli kun minut on nyt palkattu 6 kk ajaksi palkkatukityöhön niin olenkin oikeutettu peräämään työnantajalta 8 kk jaksoa. Kaupungin koneistossa on niin monta
      ratasta että tuo muuttunut tieto ei joka osastolle ole kulkeutunut.
      Eli voin siis mennä lähimmälle esimiehelleni sanomaan että minulle kuuluu tämä tukityö 8 kk ajalle aiemman 6 kk:n sijaan kun työni on alkanut toukokuussa 2012?Ja toivoa että hän lähettää työvoimatoimistolle tästä tietoa?Vai kuinka menetellä, onko kokemusta?
      Tämä hämmentää kun tuntuu että mistä tahansa kysyy niin mitään yhtenäistä selkeää vastausta ei tule!
      Kaupunki tosiaan itse palkkatukityön infotilaisuudessa kertoi tämän uudistuneen "faktan". Luonnollisesti haluaisin pysytellä työssä tuon 8 kk ajan kun ehdot täyttyvät pitkän työttömyyden osalta.

      • ..työtön..

        Mä kävin juuri pari päivää sitten työkkärissä täällä Helsingissä. Työttömyyspäiviä takana 500. Virkailija, joka kuulemma itse myös hoitaa noita palkkatukijuttuja virastossaan, kertoi että olen oikeutettu täyteen palkkatukeen vuoden ajan ja toinen vuosi sitten hieman pienemmällä tuella. Palkkatuki on mulla n. 60e/pv.


      • ..työtön..
        ..työtön.. kirjoitti:

        Mä kävin juuri pari päivää sitten työkkärissä täällä Helsingissä. Työttömyyspäiviä takana 500. Virkailija, joka kuulemma itse myös hoitaa noita palkkatukijuttuja virastossaan, kertoi että olen oikeutettu täyteen palkkatukeen vuoden ajan ja toinen vuosi sitten hieman pienemmällä tuella. Palkkatuki on mulla n. 60e/pv.

        Tarkistin juuri saamistani papereista miten toi menee. Eli vuoden ajan saan palkkatukea 59,58e/pv ja tokana vuonna 31,16e/pv.


      • ..työtön..
        ..työtön.. kirjoitti:

        Tarkistin juuri saamistani papereista miten toi menee. Eli vuoden ajan saan palkkatukea 59,58e/pv ja tokana vuonna 31,16e/pv.

        Näissä papereissa, joita sain mukaani ja jotka on päivätty 1/2012 lukee mm. seuraavaa:

        "Palkkatukea myönnetään pääsääntöisesti 6 kuukaudeksi. Vaikeasti työllistyvän, pitkäaikaistyöttömän tai vajaakuntoisen palkkaukseen tukea voidaan myöntää enintään 24 kuukaudeksi."

        Eli kun toi 500 päivää työttömyyttä on täynnä (pitkäaikaistyötön), niin tukea voi saada ton kahden vuoden ajaksi.


      • ..työtön..
        ..työtön.. kirjoitti:

        Näissä papereissa, joita sain mukaani ja jotka on päivätty 1/2012 lukee mm. seuraavaa:

        "Palkkatukea myönnetään pääsääntöisesti 6 kuukaudeksi. Vaikeasti työllistyvän, pitkäaikaistyöttömän tai vajaakuntoisen palkkaukseen tukea voidaan myöntää enintään 24 kuukaudeksi."

        Eli kun toi 500 päivää työttömyyttä on täynnä (pitkäaikaistyötön), niin tukea voi saada ton kahden vuoden ajaksi.

        Työsuhteesta lukee seuraavaa:

        "Työnantaja (yritys/yrittäjä) ja tuella palkattava tekevät keskenään kirjallisen toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen. Kun työnantaja palkkaa tuella vajaakuntoisen, pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän, voidaan tukea myöntää myös määräaikaiseen työsuhteeseen. Työsuhteessa noudatetaan alan työehtosopimusta palkkauksen ja muiden työsuhteen ehtojen osalta."


      • Anonyymi
        ..työtön.. kirjoitti:

        Tarkistin juuri saamistani papereista miten toi menee. Eli vuoden ajan saan palkkatukea 59,58e/pv ja tokana vuonna 31,16e/pv.

        Palkkatuki on sosiaalietuutta yeittäjälle palkansaajan veroista


    • Anonyymi

      Kusetusta koko homma. Itse tein 2kk pestin. Suostuin korkeimpaan palkkatukeen, koska pomo puhui niin taitavasti. Hommat loppui yllättäen, kela varasti palkastani 60% veroineen ja pomo sai 2800e lahjus rahaa "ns palkkatuki" joka tuli veronmaksajilta. Tuo summa pitäisi tulla minulle paikkaamaan varkauden aiheuttamaa taloudellista vahinkoa.

    • Anonyymi

      Palkaktuessa palkan saa tekijä .Osa palkata tulee sos tukena,eli palkkatumkena, normi liksasta jolloin työnantaja saa edullisemmin tekijän ja tekijäö palkan ja työtä.Eikö tuo ole ihan ok?

      Nuo kuntouttavat on saaneet kritiikkiä ja syytä,ei työttömyys ole kuntoutuksen syy sinänsä ja kuntoutus on on opikeus kuntoutukseen ,ei velvoite

      https://areena.yle.fi/1-50355042

      joitain asiaan liittyviä päätöksiä:

      https://www.oikeusasiamies.fi/fi/ratkaisut/-/eoar/274/2018

      https://www.oikeusasiamies.fi/fi/ratkaisut/-/eoar/5424/2017

      muuta:

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189

    • Anonyymi

      Ainoastaan hyviä kokemuksia palkkatuesta.

      Muutama vuosi sitten työllistyin yritykseen palkkatuella (firma sai vuoden ajan palkkatukea minusta), ja samassa työpaikassa olen edelleen. Palkka sovittiin työnantajan kanssa (pitää olla vähintään TES:n mukainen, että firma voi saada palkaktukea), ja yritys ja työkkäri hoitivat keskenään palkkatuen hakemisen. Se, että olin ekan vuoden palkkatuettu työntekijä ei näkynyt minulle millään tavalla, vaan tein samaa työtä ja sain samaa palkkaa kuin muutkin ko. yrityksessä vastaavasta tehtävästä.

    • Anonyymi

      "Palkaktuessa palkan saa tekijä .Osa palkata tulee sos tukena,eli palkkatumkena, normi liksasta jolloin työnantaja saa edullisemmin tekijän ja tekijäö palkan ja työtä.Eikö tuo ole ihan ok?"

      Summan voi jakaa työntekijöiden kesken firman sisällä tulospalkkioiden päälle lisänä.
      Eniten niille, joilla on jo huono palkka entuudestaan.

    • Anonyymi

      Eikös tuo palkkatuki tulisi jakaa työntekijän kanssa? Työntekijä antaa suostumuksen palkkatuen käytölle, niin kyllä siitä puolet vähintäänkin työntekijälle kuuluu. Olisi minusta ainakin reilua. Onko se verotonta tuloa työntarjoajalle?

      • Anonyymi

        No kaikkihan se tulee työntekijälle siinä vaiheessa kun palkka kilahtaa tilille vaikka sitä ei erikseen siinä palkkaerittelyssä näy. Se raha on vaan kierrätetty työnantajan tilin kautta. Jos työnantaja ei palkkaisi ilman palkkatukea niin työntekijäkin olisi yhä kortistossa.

        Eikö jotkut oikeasti ymmärrä miten palkkatuki toimii? Minä sain tesin mukaista palkkaa (lomat ja kaikki kertyi jne) ja työnantaja palkkatukea. En edes tiedä montako euroa. Oma palkka juoksi ja olin tyytyväinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kaikkihan se tulee työntekijälle siinä vaiheessa kun palkka kilahtaa tilille vaikka sitä ei erikseen siinä palkkaerittelyssä näy. Se raha on vaan kierrätetty työnantajan tilin kautta. Jos työnantaja ei palkkaisi ilman palkkatukea niin työntekijäkin olisi yhä kortistossa.

        Eikö jotkut oikeasti ymmärrä miten palkkatuki toimii? Minä sain tesin mukaista palkkaa (lomat ja kaikki kertyi jne) ja työnantaja palkkatukea. En edes tiedä montako euroa. Oma palkka juoksi ja olin tyytyväinen.

        "Jos työnantaja ei palkkaisi ilman palkkatukea niin työntekijäkin olisi yhä kortistossa."

        Miksi työnantaja ei palkkaisi ilman palkkatukea?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos työnantaja ei palkkaisi ilman palkkatukea niin työntekijäkin olisi yhä kortistossa."

        Miksi työnantaja ei palkkaisi ilman palkkatukea?

        Loispummiyrittäjät elää noilla palkkatuilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loispummiyrittäjät elää noilla palkkatuilla

        Ihanko totta?


    • Anonyymi

      Jos palkkatuki työnantajalle on vaikka se korkein 1400e/kk
      Niin sitten sovitaan palkaksi esim. vaikka 15e/h ja sen päälle
      4e/h palkkatukea. Sitten kun palkkatuki loppuu niin palkka palautuu 15e/h.
      Se on jo reilua minusta. Tasapuolisesti kaikille, ettei mene vaan yksipuolisesti
      työnantajalle ely keskuksen lahjuksia veronmaksajien kustannuksella.

      • Anonyymi

        Työnantaja sanoisi silloin että palkkaanpa sitten ilman palkkatukea. Tulee halvemmaksikin.


    • Anonyymi

      No kalliimmaksihan se silloin tulee, mutta käy se niinkin, tai takaisin kortistoon, ihan miten vaan.

    • Anonyymi

      Palkkatuessa palkan saa tekijä. Osa palkasta varastetaan veronmaksajilta rikkaille pomoille, eli ns. "palkkatukena/lahjus/korruptioraha", jolloin työnantaja saa edullisemmin tekijän ja tekijä saa palkan ja työtä. Eikö tuo ole ihan ok tulonsiirtoa?
      Vähän sama homma kun pomo ottaisi työntekijän ilmaiseksi (työharjoittelu) ja palkan maksaa veronmaksajat, eli orjan palkan.

      • Anonyymi

        Mikä ihme siinä on,kun Suomessa pyritään parantamaan kansan oloja ja toimeentuloa jollain lailla on se aina ihmeen vaikeata. Jos puhutaan yritystuista saa ne huomattavasti vähemmän kritiikkiä kuin se että perheiden / yksittäisten ihmisten toimeentulo pyritään järjestämään kauttaaltaan elin oloja tyydyttäväksi . ikäänkuin päälle iskisi kateuspykälä siitä jos joku sattuisi saamaan jonkin sorttimentin etua ilmaiseksi jota ei itse saa. Ikävä kyllä yhteiskunta ei pyöri yksilöiden takaliston ympärillä vaan yhteisön yhteiseksi hyväksi pitäen huolen yhteisöllisyydestä ja siitä että yhteikunta pyörii yksilöt yhteisössä mukana pitäen ,ehkäisten köyhyyttä ja kurjuutta. Tuon ehkäiseminen tunntuu joillein tahoille olevan vaikeata ,silloin kun kurjuus on astunut jalallaan Suomen kamaralle,mutta uta armias jos jse ottaa toisel puolel maapoalloo jalansijaa ,niin jo lähdetään peitset ojossa sitä torjumaan ja seteli reppu selässä auttelemaan. Omituista touhua. Luulisi että kotimaan elinolojen ja toimeentulon järjestäminen ihmisarvoa kunnioittavalle tasolle olisi kunnia asia. Ehkä se sitä olisi jos ei tarvitsisi rahoittaa mitään ,mutta ikävä kyllä ,kaikki toimet joita valtion kautta jonkin sektorin tukemiseksi tehdään tarvitsevat rahoitusta / tulonsiitoja. nuo tulonsiirrot eivät ole yksinomaan menoja vaan investointeja yteiseksi hyväksi jolla talous pidetään pyötimässä/ostovoimaisena ja vltetä'än niitä sosiaalisia syntyviä kuluja joita ilman näitä syntyisi pitkäkestoiseksi. Joskus on siis katsottava laajemmin asioita kuin omasta vinkkelistä,mitä ilman minä jäin ja mitä nuo muut saivat mitä minä en saanut. Luottakkaamme siis poliittisiin päättäjiimme että heillä on tuo kyky nähdä asiat laajemmassa mittakaavassa, kuin meillä taviksilla jotka katsomme asioita omista lähtökohditamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihme siinä on,kun Suomessa pyritään parantamaan kansan oloja ja toimeentuloa jollain lailla on se aina ihmeen vaikeata. Jos puhutaan yritystuista saa ne huomattavasti vähemmän kritiikkiä kuin se että perheiden / yksittäisten ihmisten toimeentulo pyritään järjestämään kauttaaltaan elin oloja tyydyttäväksi . ikäänkuin päälle iskisi kateuspykälä siitä jos joku sattuisi saamaan jonkin sorttimentin etua ilmaiseksi jota ei itse saa. Ikävä kyllä yhteiskunta ei pyöri yksilöiden takaliston ympärillä vaan yhteisön yhteiseksi hyväksi pitäen huolen yhteisöllisyydestä ja siitä että yhteikunta pyörii yksilöt yhteisössä mukana pitäen ,ehkäisten köyhyyttä ja kurjuutta. Tuon ehkäiseminen tunntuu joillein tahoille olevan vaikeata ,silloin kun kurjuus on astunut jalallaan Suomen kamaralle,mutta uta armias jos jse ottaa toisel puolel maapoalloo jalansijaa ,niin jo lähdetään peitset ojossa sitä torjumaan ja seteli reppu selässä auttelemaan. Omituista touhua. Luulisi että kotimaan elinolojen ja toimeentulon järjestäminen ihmisarvoa kunnioittavalle tasolle olisi kunnia asia. Ehkä se sitä olisi jos ei tarvitsisi rahoittaa mitään ,mutta ikävä kyllä ,kaikki toimet joita valtion kautta jonkin sektorin tukemiseksi tehdään tarvitsevat rahoitusta / tulonsiitoja. nuo tulonsiirrot eivät ole yksinomaan menoja vaan investointeja yteiseksi hyväksi jolla talous pidetään pyötimässä/ostovoimaisena ja vltetä'än niitä sosiaalisia syntyviä kuluja joita ilman näitä syntyisi pitkäkestoiseksi. Joskus on siis katsottava laajemmin asioita kuin omasta vinkkelistä,mitä ilman minä jäin ja mitä nuo muut saivat mitä minä en saanut. Luottakkaamme siis poliittisiin päättäjiimme että heillä on tuo kyky nähdä asiat laajemmassa mittakaavassa, kuin meillä taviksilla jotka katsomme asioita omista lähtökohditamme.

        Ei se puolivuotta paranna työttömän oloja hirveästi... Sen jälkeen taas kortistoon. Ei tuolla puolella vuodella voi maksaa velkoja eikä suunnitella elämää.


    • Anonyymi

      Palkkatuella alkuun. Sitten nolla sopparilla vuoden ja nyt vakkarina täysillä tunneilla. Kärsivällisyys palkitaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen pari kertaa ollut ja itselleni se on ollut hyvä vaihtoehto. Eli voin suositella.

    • Anonyymi

      Jos haluaa rapistuttaa yhteiskuntaa niin, ja on itsekäs niin siitä vaan. Minusta ei ainakaan enää firmat saa palkkakorruptiorahaa, tai sitten haluan vähintäänkin puolet siitä potista ja annan hyväntekeväisyyteen.

    • Anonyymi

      Palkkatukityöpaikka on määräaikainen. Kunnilla se ainakaan ei kovinkaan usein johda pitempään kuin mitä palkkatukea maksetaan, määräaikainen. Yritys voi olla eri juttu.

      Palkkatukimaksetaan työnantajalle, sillä siis tuetaan työnantajan palkkakustannuksia, työttömään kun saattaa sisältyä pieni riski työnantajan kannalta.

      Työllistetyn suhteen... palkkatukijakson aikana hänen eläke-etuutensa tai mitkään muutakaan etuudet eivät kerry siten kuin normaalissa palkkatyösuhteessa.
      Jos jäät työttömäksi, niin esim. ansiosidonnaiseen on kertynyt vain puolet työsuhteen kestosta työssäoloehtoa kartuttamaan. Kuitenkin olet työttömyyskassaan jäsenmaksut maksanut täydestä palkasta palkkatukisuhteen aikanakin.

      Lisäksi palkkatuessa työnantaja ja te-toimisto ovat kumppaneita, myös silloin kun olet itse sen palkkatukipaikan hankkinut. Näin ollen, työnantaja raportoi sinuste te-toimistolle. Työnantaja voi todistetusti esim. suullisesti haukkua sinut te-toimistoon - tai sitten te-toimisto mieluusti ymmärtää työnantajan sanomiset haukkumisina - mutta sinulle itsellesi kirjoittaa vallan hyvän työtodistuksen arvioineen päivineen.

      En suosittele palkkatukea. Jos yrittäjä tarvitsee työntekijän, hän kyllä palkkaa sellaisen omalla rahallaan. En suosittele nimenomaan tuon työnantajan ja te-toimiston keskinäisen suhteen vuoksi. Siitä voi koitua mitä eriskummallisimpia merkintöjä sinun te-toimistossa oleviin tietoihisi.

      • Anonyymi

        Sinulla on vanhentunutta tietoa.

        Palkkatuettu työ kerryttää työssäoloehtoa 75%, ei 50% niin kuin väität. Eli 8 kk palkkatukitöissä riittää ansiosidonnaiseen. Eläkekin kertyy nykyisin ihan normaalisti, samoin vuosiloma ym. työsuhde-edut. Eläkekertymää voi pienentää se että palkkatukityö on usein osa-aikaista, ja palkka ja luonnollisesti eläkekertymä jää pienemmäksi kuin kokoaikatyötä.


      • Anonyymi

        Työtön ei nähtävästi pääse valvonnan alaisuudesta edes työssä ollessaan. Jos et saa sovittua normaalia työsuhdetta vaan päädyt palkkatukityösuhteeseen olet edelleen tarkkailun alaisena. Kuin rikollinen joka taatusti kohta taas tekee jotakin pahaa. Häntä täytyy vahtia ja arvioida, tarkkailla ja valvoa, tehdä persoonallisuusanalyysia, kytätä ja vainota jopa silloin kun hän ei ole virallisesti enää työtön. Koska se työtön työllinen, siis se palkkatukilainen, on kuitenkin aivan paska ihminen, huono ja tyhmä. Laiska. Huono työntekijä. Se ei ole osaaja.

        "työttömään kun saattaa sisältyä pieni riski työnantajan kannalta."

        Miten niin vain työttömään? Työn ostajalle on aina riski tehdä työsopimus kenen tahansa työntekijän kanssa. Aivan samoin työntekijälle on aina riski luoda työsopimus työn ostajan kanssa. Koskaan et etukäteen tiedä millainen tahvo siellä toisella puolella on. Että kuinka hyvin se yhteistyö sitten tosiasiassa tulee sujumaan.

        Mutta jos normaaleja työehtosopimuksia noudatetaan useimpiin niistä voi sopia koeajan jonka aikana sopimus pitäisi voida purkaa ilman kohtuuttomia ongelmia kummallekaan osapuolelle. Koeaika voi olla useita kuukausia pitkä. Sinä aikana varmasti pystyy arvioimaan miten yhteistyö sujuu. Mikä se erityinen riski siis on juuri työnantajalle jos koeajasta sovitaan etukäteen? Se että työnantajapuoli ruikuttaa jatkuvasti siitä miten kauhea riski työntekijän palkkaaminen on kuvastaa lähinnä suomalaisten työnantajien omaa asennevammaa työntekijöitä kohtaan.


    • Anonyymi

      Kysynpä tässä vanhemmassa ketjussa, uutta tekemättä.
      Palkkatuella kunnan töihin - kokemuksia tuosta prosessista?

      TE-toimisto ehdottaa/suosittelee kysymään palkkatukityötä kunnan eri alojen pajoilla ja muissa mahd. kunnan hommissa. Seuraako jo tuosta kysymisestä jotain, eli kannattaako siis edes kysyä? Jos sieltä tarjotaankin heti "avointa" paikkaa jossain pajalla, mikä ei kiinnosta ollenkaan, niin voiko siitä siinä vaiheessa kieltäytyä. Vai tuleeko heti karenssi kun "ei ota tarjottua työtä vastaan"?

      Kunnalla voi olla mielenkiintoisia ATK-tukihenkilön (oman alan) hommia, mutta siinä on tosiaan se suuri riski, että ehdotetaankin jotain pajaa tai kierrätyskeskusta.

      Asiallisia vastauksia, jos mahdollista.

      • Anonyymi

        Vieläkö asia on ajankohtainen?

        Kysy kunnalta nimenomaan oman alasi töitä, ja mainitse siinä yhteydessä palkkatukimahdollisuus.


    • Anonyymi

      Osa palkasta tulee valtion tukena.Tekijälle kai sama kuka maksaa ,ainakin minulle .Palkan suurus on sama kuin muillekin jotka työhön otettaisin. Tosin tuolla ei tänäpäivänä ole suurta merkitystä työllitettäessä ,vaikeasti työllityvien ikäryhmien suhteen. Työvoimaa on paljon tarjolla ja pakat vähemmän osamista hommiin on alhaiset .Osaajia kun tarviotaan siitä ollaan sitten valmiita maksamaan, joten tuettujen töiden merkitys on nähdäkseni jo vähäistä työmarkkinoiden kannata.

      Yt:den myötä on pitkään työskemnnelleet osaajat syrjäytetty ja tilalle hankittu tuoreempaa koulututa omaavia ja näin pääty luonnollisesti kustannuksissa alaspäin .Kuka sitten haluaisi maksaa noita kokemusvuosita ja ottaa osan tukena tuosta palkasta, kun halvemalla saa hommaan osaavan tekijän,joka on varustettu tuoreemmalla tiedolla ja pienemillä palkkaluokituksilla.

      Ottaisin itse heti tuollaisen palkkatuki työn jos sellainen olisi tarjolla. Nyky palkaktasoilla ,vanhoille ansioille ei pääse enää millään.

      • Anonyymi

        Ei niitä palkkatukipaikkoja helposti saa. Tässä viimesimmässä oli 11 hakijaa ja 5 haastateltiin. Työssäoloehto ansiosidonnaiseen 35 viikkoa. Noin 8,5 kk. Www.ytj. Minusta olen päässyt helpommin tavallisiin työhaastatteluihin. Näillä työnantajilla on varaa valita. Osa ei edes ilmoita, että haku tehty. Harmittaa, kun laskin tämän varaan. Luulin, että on sama kuin työllistämistyö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä palkkatukipaikkoja helposti saa. Tässä viimesimmässä oli 11 hakijaa ja 5 haastateltiin. Työssäoloehto ansiosidonnaiseen 35 viikkoa. Noin 8,5 kk. Www.ytj. Minusta olen päässyt helpommin tavallisiin työhaastatteluihin. Näillä työnantajilla on varaa valita. Osa ei edes ilmoita, että haku tehty. Harmittaa, kun laskin tämän varaan. Luulin, että on sama kuin työllistämistyö.

        Samanlaisia kokemuksia minullakin.

        Työkkäri lähetti työtarjouksen palkkatukityöhön, ja minä hölmö kuvitttelin, että paikka oli nimen omaan minulle osoitettu. Haastattelussa selvisi, että haastattelevat ennen valintapäätöstä useampia hakijoita (joita oli ilmeisesti ollut n. 20). Ja kyse sis oli ihan tavallisesta toimistohommasta yrityksessä. Tulin lopulta valituksi, mutta prosessi tuntui tiukemmalta seulalta kuin moni avoimien markkinoiden työ, johon olen päässyt.


    • Anonyymi

      Minä sain vuodenvaihteessa "työtarjouksen" valtion virastoon työpaikkaan, jota tietenkin hain. Ihmettelin kun työstä oli niin niukasti tietoa eikä sitä paikkaa löytynyt netistä mistään. Osoittautui minulle palkkatukityöksi vasta siinä vaiheessa kun kutsuttiin haastatteluun. Työllistymissuunnitelmassani ei oltu sovittu tai puhuttu sanallakaan palkkatuesta ennen tätä.

      Sain paikan (yhden neljästä, joita oli tarjolla) ja sitten olikin suunnitelmaan ilmestynyt "puolletaan palkkatukea" kyseiseen paikkaan. Ennen työn alkamista olin ehtinyt olla työttömänä yhtäjaksoisesti 8 kk.

      Koen tämmöisen toiminnan aika epäreiluna. Tuntuu että minut on huijattu tähän palkkatukityöhön. En ole nähnytkään mitään sopimusta, saati että olisin allekirjoittanut mitään paperia. Onko se ihan normaalia plakkatukityössä?

      Työ on vaativaa ja kiireistä, eikä sovi tällaiselle introvertille suorittajatyypille (aivan liikaa asiakaspalvelua eikä virheitä saisi tehdä). Olin edellisen, 7 kk työpätkän lopulla uupumuksen partaalla ja pelkään päätyväni tässä työssä samaan. En pidä työstäni, jo perjantaina ahdistaa seuraava maanantai. Lasken kuukausia ja viikkoja siihen että tää loppuu. Olen suunnitellut lomapäivien sijoittelua niin, että jaksaisin loppuun asti.

      Harmittaa kun minulle olis tarjottu kahdesta paremmasta paikasta (toinen oman alan työ, toinen alalta jonne aion vielä kouluttautua) töitä, mutta kumpikin lyhyempiä pätkiä, joten en voinut ottaa vastaan kumpaakaan karenssin vuoksi.

      Olen hakenut toistaiseksi voimassa olevaa työtä omalta alalta. Tuntuu vaan niin pahalta jättää nykyiset työkaverit pulaan, jos saankin sen toisen työn. Siellä on nyt pitkiä sairauspoissaoloja, ja ilman niitäkin on jo kädet täynnä työtä ja lisää tulee. Mullakin ylitöitä kertynyt kuukaudessa yli viikon verran...

      • Anonyymi

        "En ole nähnytkään mitään sopimusta, saati että olisin allekirjoittanut mitään paperia. Onko se ihan normaalia plakkatukityössä?"
        Ei ole normaalia, palkkatukityö on normaali työsuhde ja ainakin ennen työkkärikin vaati kirjallisen työsopimuksen, ihme jos on myöntänyt palkkatuen ilman työsopimusta. Tuota työsopimusta voit kysysä esimieheltäsi.
        Tarkkana kannattaa noissakin olla kun nykyisin ei julkisellakaan sektorilla noudataeta työehtosopimusta vaikka se on palkkatuen saamisen ehto. Myös vuosilomien kanssa voi tulla ongelmia kun kuvittelevat voivansa määrätä vuosiloman pidettäväksi työsuhteen aikana. Nuo asiat kannattaa tarkistaa aina. Jos ongelmia ilmenee niin ensin yhteys liittoon mikäli sellaiseen kuulut, alasta ei niin väliä, tai sitten työsuojeluuun sillä jossain noiden asioiden kyselykin voi johtaa yllätyspotkuihin jollain tekosyyllä. Villiksi on touhu mennyt.


      • Anonyymi

        Minutkin huijattiin palkkatukityöhön. Mitään ei kerrottu palkasta tai tehtävänimikkeesta etukäteen. En tiennyt, että palkkatuki kunnalle tarkoittaa, että palkka sivukuluineen ei saa olla yli 2400.- En missään nimessä olisi sellaiseen suostunut. Palkkatuki siis luo lisää matalapalkkatöitä ja edistää sitä. Nyt joudun tekee 8 kk ylikoulutettuna asiantuntijana 2100 euron palkalla tehtäviä, joista kunnan pitäisi maksaa tessin mukaan vähintään 2700 euroa kk. Kunta tietenkin hyötyy valtavasti ja työkkäri on omasta mielestä suuri hyväntekijä. Minä en nyt voi enää mitään, koska muuten olisin työstäkieltäytyjä ja karenssia tulisi 3 kk.

        Vielä on mielenkiintoista se, että jos sinut irtisanotaan moitittavan toimintasi takia, niin tulee 2 kk karenssia. Joten laskennallisesti kannattaisi tehdä näin: Pidä luvatonta lomaa kuukauden, ota siitä palkka ja sit kun sut on irtisanottu, se saatu palkka ehkä kattaa sen 2 kk karenssin. Kuitenkin olisi lyhyempi kuin 3 kk karenssi. Joka tapauksessa - en aio enää koskaan ottaa vastaan palkkatukityötä. Se hyödyttää korkeintaan matalapalkka-aloja.


    • Anonyymi

      Nämä keskustelut jo itsessään paljastavat mikä työ- ja työttömyyselämässä on pielessä.

      Työn tekemisestä on tullut monimutkaista ja sekavaa, voi jessus sentään. Jo tämä kielen käyttö paljastaa miten patologinen asenneilmasto meillä vallitsee työelämästä puhuttaessa. Meillä tuntuu olevan normaali olotila että sekä työnantajat että -tekijät ovat jatkuvasti TUEN tarpeessa. Aivan kuin sekä työnantajat että tekijät olisivat koko ajan jotenkin vajaita, epäkuntoisia, normaaliin elämään (vaikka sitten normaaliin elinkeinoelämään) kykenemättömiä koska tarvitsevat jatkuvasti sitä ja tätä tukea.

      Työn teko on maailman yksinkertaisin asia. Normaalitilassa työ on jotakin mikä täytyy tehdä jotta yhteiskunta toimii ja ihmiset pystyvät elämään elämäänsä. Tätä varten on työpanoksen ostajia, ja työpanoksensa ja asiantuntijuutensa myyjiä. Työelämän pitäisi olla vain näiden kahden välistä vaihtokauppaa. Jotta osto- myyntisuhde työn ostajan ja työn myyjän välillä olisi mahdollisimman kusetus- ja riistovapaata ovat sitä varten työehtosopimukset olemassa. Työehtosopimuksissa on kullekin alalle määritelty minkä sääntöjen puitteissa työtä ostetaan ja myydään. Työelämän pitäisi suurinpiirtein muodostua vain tästä vaihtokaupasta. Kaikki muu sälä mitä tähän kylkeen on muodostunut on turhaa ja vahingollista terveelle elinkeinoelämälle.

      Kun maailman yksinkertaisimmasta asiasta tekemällä tehdään monimutkaista rakettitiedettä ja äärimmäisen byrokraattista paskaa kertoo se aina siitä, että siellä tiimellyksessä tapahtuu kaikenlaista välistävetoa, varastamista ja kusetusta ja paljon. Meillä on jo useampi sukupolvi joista monet eivät enää edes tiedä millaista normaalin työelämän kuuluisi olla. Työllistämisyhdistyksissä, säätiöissä ja muissa sosiaalipornofirmoissa työskentelee lukemattomia työttömiä jotka luulevat että sosiaalipummifirma on normaali työpaikka. Palkkatuesta usein puhutaan kuvitellen että se on tukea sille "palkkatukilaiselle" itselleen. Monet eivät edes tiedä että se on työnantaja joka saa tukea eikä suinkaan se työntekijä jonka kustannuksella työnantaja on oikeutettu saamaan palkkatukea.

      Joskus täytyisi muistaa palata takaisin perusasioihin. Back to basics. Miksi työtä tehdään ja mitä työn teon normaalitilassa kuuluisi olla.

      Palkkatuellekaan ei ole mitään tarvetta. Jos työntekijä tai ostaja ei edes halua vakituista työsuhdetta ovat määräaikaiset työsopimukset vaihtoehto. Työn ostajan eli sen joka työpanoksen ostaa, kuuluu olla se joka myös palkan maksaa.

    • Anonyymi

      Palkkatukea käytetään TE-toimistoissa yleisesti väärin ja virkailijat valehtelevat asiakkaille myöntämisen edellytyksistä. Pelkkä työttömyyden kesto ei ole edellytys palkkatuen myöntämiselle.

      Laissa on säädetty täsmälliset edellytykset sille, milloin palkkatukea voidaan myöntää:

      1. työttömyys johtuu ammatillisen osaamisen puutteista
      2. palkattava on täyttänyt 60 vuotta ja ollut yhtäjaksoisesti työttömänä vähintään 12 kuukautta
      3. palkattavan vamma tai sairaus alentaa hänen tuottavuuttaan työtehtävässä.

      Palkkatukea myönnetään kuitenkin lepsusti ja lainvastaisesti kenelle huvittaa, ja virkailijat tunnustavat tämän. Raha menee epäterveen yritystoiminnan tukemiseen.

      Virkailija selitti:

      ”Sun työttömyyden kesto on tosiaan tota... Kyll me ollaan näit palkkatukipäätöksiä tehty ihmiselle, vaik sull ei oo mitään varmasti puutetta ookkaan, mutta työttömyyden kesto on niin pitkä vaan. – – hyvään tarkotukseen on mennyt ne päätökset.”

      Vaikka virkailijoiden valehtelusta kanneltiin eduskunnan oikeusasiamiehelle ja TE-toimiston johtaja joutui myöntämään, että asiakkaalle annettiin ”huonosti ilmaistua” tietoa (dnro EOAK/1755/2017), valehtelu on jatkunut.

      Valtiontalouden tarkastusvirasto tutki palkkatukia vuonna 2016 ja havaitsi, että useissa tapauksissa työllistymissuunnitelmien merkinnät olivat puutteellisia ja joissakin tapauksissa oli kyseenalaista, oliko palkatus tuottavuus oikeasti alentunut. Mitään seuraamuksia ei kenellekään silti aiheutunut, eikä väärin perustein myönnettyjä tukia peritty työnantajilta takaisin, koska ne ovat menneet ”hyvään tarkotukseen”. (Sen sijaan työttömiltä kyllä maksatukset keskeytetään varmuuden vuoksi heti aina ja kaikki peritään hanakasti takaisin.)

      • Anonyymi

        Hyvään tarkoitukseenpa hyvinkin.
        Työnantajilta ei noita palkkatukia aleta perimään kovin helposti takaisin, perusteena takaisinperinnälle lain mukaan on työsuhteen ehtojen rikkominen. Omalle kohdalle on sattunut alipalkkausta ja vuosilomalain rikkomuksia mutta TE-toimisto ei vastoin lain velvoitetta perinyt tukia takaisin vaikka nuo rikkomukset oli täysin selviä, tahallisia ja niitä oli kaikkin muidenkin pallkatukitöissä olevien kohdalla. En saanut TE-toimistolta edes perusteluja sille miksi tukia ei peritä takaisin. Sitten tuli sopivasti järjestämäni työsuojelutarkstus työpaikalle, pomot lähti mutta ilmeisesti palkkatuki ja entinen meno jatkuu.


    • Anonyymi

      Jos on velkaa ulosotossa, jää käteen vähemmän, kuin työmarkkinatuki, eli ei todellakaan kannata. Haistakoon vittu kaikki minun puolestani, en ole mikään vitun orja.

      • Anonyymi

        Jep mutta luuseri olet.


    • Anonyymi

      Nukun mielummin 12 asti joka päivä, loisin työttömyykorvausta ja katselen Netflixiä, kuin raadan haistapaska palkalla 8 tuntia päivässä ja maksan perintäfirmoille keksittyjä perintäkuluja. Kyllä ne velat jossain vaiheessa vanhenevat. Sitä odotellessa vedän lonkkaa 24h.

    • Anonyymi

      Hehhee kun minutkin huijattiin palkkatukiviidakkoon.. welcome to the jugle, we have funny games.. nyt jännitän mokasinko haastattelun riittävästi vai pääsenkö 3 kuukaudeksi avustamaan pikkukoululaisia? t. evp. AMK nyk. burnout mental case!

    • Anonyymi

      Jos pääsen palkkatukitöllistetyksi vaikka keittäjäksi ja selkä ei kestä niin pääsenkö polkua: työterveyshuolto>saikku>pitkä saikku ja sairauspäiväraha>kuntoutus>eläkepaperit vai polkua: potkut koeajalla>karenssia90 päivää>kuntouttavaan opettelemaan selkävaivaiselle sopivia hommia esim. askartelu . Edelleen arvon että jos pää hajoo ja jättää menemättä töihin/menee kännissä niin potkut , karenssi ja kuntouttava. sellaista mahdollisuutta en edes harkitase että: työ maistuu ja sujuu>etenen vakituiseksi> kunta maksaa opinnot suurtalousemännäksi>eläkevirka.

      • Anonyymi

        Älä vaivaudu hakemaan mitään työtä, ei oo sun juttu..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vaivaudu hakemaan mitään työtä, ei oo sun juttu..

        Juu, työnteko ei sovellu useimpien palstalaisten vartalolle ja psyykelle...


    • Anonyymi

      Firma sai minusta yhden kuukauden ajan 1300 e/kk palkkatukea, 14e/h sain. Ehdotin että saan pimeästi puolet siitä kätöseen, naureskeli vaan komiasti, vaikka hommasin hänelle tukun rahaa tuosta vaan. Ensi kerralla pyydän sen summan ennaknoon käteen, muuten ei synny sopparia.

      • Anonyymi

        Olin eräässä yrityksessä ensin työkokeilussa työttömyyskorvauksella +9e ruokaraha ei vaikuttanut vuokratukeen eikä toimeentulotukeen...pomo ehdotti palkkatukea 1700e-kk miinus verot tietty. nooh..ekan tilin jälkeen jälkeen putos vuokratuki,toimeentulotuki,ulosotto ilmoitti ottavansa 200e..lopuksi minulle jäi 180e vähemmän käteen,päivät piteni.pomo sanoi että mielenterveys paranee..voi vittu. hain starttirahaa perustin oy tilit saksaan eivät anna ulosotto korpille mitään,pitäisi käydä paikanpäällä tekemässä kirjallinen anomus,lisäksi tietysti mukana on toinen osakas tietenkin. hyvin menee


    • Anonyymi

      Olin aikoinaan 8kk palkkatuella todella kivassa työpaikassa kunnalla, jonka jälkeen pompottivat minua eri mittaisissa määräaikaisissa pätkissä lähes 3 vuotta. Yhteensä varmaan 8 eri pätkää tuona aikana heillä. En saanut missään vaiheessa vakituista tai edes pidempää määräaikaista työsuhdetta täysillä tunneilla. Eli ei ollut mitään mahdollisuuksia oikeasti työllistyä heille normaalisti palkkatukijakson jälkeen. Minulle sanottiin syyksi joka kerta samaa, että paikkoja ei vapaudu tai ettei budjetissa ole tilaa palkata työntekijää.

      Tästä jatkuvasta epäsäännöllisestä pätkätyöstä aiheutui taloudellisia vaikeuksia enemmän kuin hyötyjä. Kannattaa siis olla tietoinen ettei välttämättä saa jatkoa ja palkka loppuu aikanaan. Ei saa tottua siihen . Silloin jos hakee toimeentulotuella , niin vika palkka huomioidaan tuloksi useammalle kuukaudelle, jolloin tukia ei saa hetkeen. Eli joudut varautumaan siihen, että olet taloudellisesti vielä enemmän peeaa kuin ennen sitä töihinmenoa. Ja pahin jos vielä olet velkajärjestelyssä ja maksat siitä pätkätyöstä niitä lyhennyksiä joita kela ei huomioi menoksi. Eli ne velkajärjestelyyn tarkoitetut rahat, joita joudut säästämään joudut luultavasti käyttämään elämiseen, jos työt ei jatkukaan ja olet toimeentulotuesta riippuvainen. Tosi hankalia juttuja… En tiedä mikä on paras tapa toimia. Jos on enemmän taloudellisesti riippumaton niin kyllä tuo on ihan hyvä juttu mielestäni. Jos taas on tosi kovassa ahdingossa ja kaikki vaikuttaa kaikkeen niin onhan se tietysti helpompaa kun on säännölliset tuet tai tulot. Olisi mahtavaa jos saisi vakituisia työpaikkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe