Taas on renkaat testattu.
Nastarenkaista paras oli Continental, Yleisarvosana 8,7 pistettä (4 tähteä)
Kitkarenkaista parhaaksi ylsi Michelin, Yleisarvosana 7,6 pistettä (2 tähteä)
Kovin isoa eroa ei ollut huonoimmalla nastarenkaalla (7,0 pistettä) verrattuna parhaaseen kitkarenkaaseen.
TM:n talvirengastesti
34
609
Vastaukset
- Nokian
Jokos se Nokia on tippunu kelkasta tälläkin saralla?
- -Teijo-
Nokia oli nastarenkaiden kakkonen, Yleisarvosana 8,4 pistettä (4 tähteä)
Kuten myös kitkarenkaden kakkonen, Yleisarvosana 7,5 pistettä (2 tähteä)
Hyvin pärjäsi Nokia mutta aika iso ero on nastarenkaan hyväksi.
- tod ihmeellistä
Ihanko itse olet tehnyt vai löytänyt jutun, on se näin tietokeaikaan ihmeellistä kuinka netistä voi löytää kaikkea juttua ja tuoda se julki toisillekin netinkäyttäjille.
- fasdfsafdd
Jännä sinänsä, että Tuulilasissa kun vertailtiin juuri kitkarenkaita keskenään, niin michelin ei pärjännyt siellä alkuunkaan. Nokian hakka vei ylivoimaisen voiton.
Mutta kuten Tapio Ketonen tuulilasista kerran sanoi, että "kannattaa muistaa se että joku taho maksaa nämä testit" kun kysyttiin eri lehtien testeissä syntyneitä eroja. Toki varmasti testaus menetelmät ja painoarvot eri osa-alueille vaihtelevat. Mutta silti ei pidä huolestua jos oma rengasmerkki ei ole ykkönen vaan muutaman promillen/prosentin päässä kärjestä.- osssss
Ajossa en erota kumho kw22 :ta continentaalista.Contissa vaan ei pysynyt nastat-eipä tule niitä sitten enää ostettua.
- neuvo sulle osss
osssss kirjoitti:
Ajossa en erota kumho kw22 :ta continentaalista.Contissa vaan ei pysynyt nastat-eipä tule niitä sitten enää ostettua.
No ossshan ajaa niin kylmällä autolla ettei voi huomata mitä muuta autossa tapahtuu. Osta jo se C4 ja kunnon Contit tai Nokialaiset.
- täytyykin.
äkkiä käydä ostamassa nuo parhaaksi todetut nastarenkaat, ilman niitä ei voi mitenkään selvitä tuolla liikenteessä. Ainiin samalla täytyy käydä ostamassa hamekangasta ja tehdä hame. Mr. oikeat talvirenkaat voi varmaan opastaa mistä kankaasta saa tehtyä parhaan koltun.
- Mr. oikeat talvirenk
No ainakaan sitä ei kannata tehdä samasta materiaalista kuin kitkarenkaita.
Nimittäin pito on niin hyvä, että hame ei lähde rouvan päältä kuin kulumalla. Siinä jää nastaspedellä römpsä saamati pitkäksi aikaa. - käsittääkseni.
Mr. oikeat talvirenk kirjoitti:
No ainakaan sitä ei kannata tehdä samasta materiaalista kuin kitkarenkaita.
Nimittäin pito on niin hyvä, että hame ei lähde rouvan päältä kuin kulumalla. Siinä jää nastaspedellä römpsä saamati pitkäksi aikaa.nastarenkaat tehdään samasta materiaalista, kuin kitkarenkaat. Et keksinyt sitten yhtään parempaa, mutta jotain piti vastata.
- noniin.
Mr. oikeat talvirenk kirjoitti:
No ainakaan sitä ei kannata tehdä samasta materiaalista kuin kitkarenkaita.
Nimittäin pito on niin hyvä, että hame ei lähde rouvan päältä kuin kulumalla. Siinä jää nastaspedellä römpsä saamati pitkäksi aikaa.nyt kun tuon luki ajatuksella, niin aika hyvä heitto :)
- Kitkasta apua
käsittääkseni. kirjoitti:
nastarenkaat tehdään samasta materiaalista, kuin kitkarenkaat. Et keksinyt sitten yhtään parempaa, mutta jotain piti vastata.
Nastaspedet eivät tiedä sitä, että nastarenkaisiin on sovellettu kitkarenkaista saatuja kokemuksia. Nykyinen nastarengas on nasta- ja kitkarenkaan yhdistelmä. Tämä tiedoksi nastarenkaiden "ylivoimasta" ökiseville nastaspedeille.
- 24
Kitkasta apua kirjoitti:
Nastaspedet eivät tiedä sitä, että nastarenkaisiin on sovellettu kitkarenkaista saatuja kokemuksia. Nykyinen nastarengas on nasta- ja kitkarenkaan yhdistelmä. Tämä tiedoksi nastarenkaiden "ylivoimasta" ökiseville nastaspedeille.
Mitä ihmettä. Keksittiinkö renkaan nastoittaminen muka vasta renkaan keksimisen jälkeen?
- Minäkin vilkaisin
Riippuu tietysti painotuksista mikä rengas voittaa yleiskilpailun, ja esimerkiksi tässä testissä Continental vaikutti paremmalta pääteille ja Etelä-Suomeen, Hakkapeliitta tositalveen. Oli siellä testissä kuitenkin pari ominaisuutta, joissa renkaan tyyppi selvästi ratkaisee painotuksista tai merkistä riippumatta.
Väistökokeessa jäällä kaikki nastarenkaat voittivat kaikki kitkarenkaat. Muutenkin jäällä nastat olivat selvästi paremmat, mutta ei ilman poikkeuksia. Melumittauksissa kaikki kitkarenkaat olivat hiljaisempia kuin yksikään nastarengas.
Lumella, kuivalla asfaltilla ja märällä asfaltilla ei oikein ollut havaittavissa selvää eroa rengastyyppien välillä. Siellä ne olivat paremmuusjärjestyksessä sekaisin. - kuka tarvitsee
Niin muuten en minä ainakaan ole jotunut jäällä ajamaan koskaan pääteillä, vaikka ne tuttuja ovatkin Espoosta Napapiirin toiselle puolelle.
Joskus pikkuteillä jäätäkin on löytynyt, mutta eipä ole niillä pätkillä mitään merkitystä ainakaan minun rengasvalintoihini.- Savolaistollo
Kokemuksesi taitaa sittenkin olla suppeanlainen. Nelostiellähän suolaa riittää Kemiin asti, mutta siitä on vielä napapiirille matkaa. Suolaamatonta päätietä löytyy tuhansia kilometrejä Kemin eteläpuoleltakin. Puhumattakaan niistä pikkuteistä.
Mutta eiväthän suolaamattomat tiet ole ongelma, jos niillä ei tarvitse ajaa. - Kallonkutistaja10
Eli olet ollut vain kyydissä, kun tiet ovat olleet jäässä... ;) Vai pelkästään kesälläkö olet noilla ajanut...
Esimerkiksi aikoinaan Konginkankaalla rekkakuski ja linja-autonkuski joutuivat todistetusti ajamaan jäällä päätieksi luettavalla nelostiellä. - kuka tarvitsee
Savolaistollo kirjoitti:
Kokemuksesi taitaa sittenkin olla suppeanlainen. Nelostiellähän suolaa riittää Kemiin asti, mutta siitä on vielä napapiirille matkaa. Suolaamatonta päätietä löytyy tuhansia kilometrejä Kemin eteläpuoleltakin. Puhumattakaan niistä pikkuteistä.
Mutta eiväthän suolaamattomat tiet ole ongelma, jos niillä ei tarvitse ajaa.On tuota kokemusta kuitenkin Kemin ja Rovaniemen väliltä paljonkin sekä Kemijärven maisemista Pyhätunturille ja Suomulle.
Jos ei suolata, niin se ei tarkoita, että tie olisi jäässä. Karhulla ne tiet siellä ajetaan ja lumipolanteisia ne enimmäkseen ovat, eikä kitkarenkaalla ole ongelmaa näissä olosuhteissa.
Itse todellakin toivoisin, ettei teitä suolattaisi ollenkaan, mutta kun raskas liikenne sitä vaatii, suolaamaton tie on paras keli kitkarenkaillekin. - Savolaistollo
kuka tarvitsee kirjoitti:
On tuota kokemusta kuitenkin Kemin ja Rovaniemen väliltä paljonkin sekä Kemijärven maisemista Pyhätunturille ja Suomulle.
Jos ei suolata, niin se ei tarkoita, että tie olisi jäässä. Karhulla ne tiet siellä ajetaan ja lumipolanteisia ne enimmäkseen ovat, eikä kitkarenkaalla ole ongelmaa näissä olosuhteissa.
Itse todellakin toivoisin, ettei teitä suolattaisi ollenkaan, mutta kun raskas liikenne sitä vaatii, suolaamaton tie on paras keli kitkarenkaillekin.Lumi on siitä mielenkiintoinen aine, että kun tarpeeksi liikennettä kulkee sen yli, se tiivistyy. Lumipolanteeksi sitä voi kutsua heti pyryn jälkeen, sitten väri vähitellen vaihtuu ja pinta kovenee jääksi. Tervetuloa vaan tännepäin kokeilemaan tammikuussa.
- järki jäässä
Kahdella viimeisellä komentaattorilla on järki jäässä.
Jos tien pinta on vain pikkuisen kuurassa, niin silloin kitkarenkaat toimivat ihan OK, jopa paremmin kuin muutaman vuoden ikäiset jyrsimet, missä on nastat kuluneet pyöreäpäisiksi.
Lehtien testeissä on vain upouusia jyrsimiä ja testialustana jäädyttämällä tehty "luistinrata", mihin piikit pystyvät uppoamaan koko ulkonemansa verran. Huurteisella asvaltilla piikkien hyöty jää olemattomaksi. Pitäisihän teidän tämä tietää - sopivissa oloissa jyrsimillä RAAAAPutetetaan risteyksissä huolella & hartaasti. Kitkarengas löytää ihan mukavasti pitoa, kun hiuksenohut huurrekerros myötäilee asvaltin muotoja.
BTW tämä "kitkarenkaan lamellointi & pito on lainattu myös jyrsimiin" ei pidä paikkaansa. Jyrsimissäkin on lamellointia lisätty, mutta niissä on pakko käyttää kovempaa kumia & vähentää lamelleja nastojen ympäriltä, muutoin nastat eivät pysy kiinni. Ja sitten tulee just näitä "auto luistaa nastojen päällä" fiiliksiä.
Kitkarenkaille vaikein tilanne on paksussa jäässä oleva & keväisten sulamisvesien liukastama maaseudun mäkinen ja mutkainen pikkutie. Kuulemma. Itselläni ei koskaan ole ollut tarvetta tällaisella ajella. PK seudulla suurin talven aiheuttama ongelma on maavaran loppuminen. Helsingin asuinalueilla, jotka lumisateilla hylätään täysin oman onnensa nojaan. Viime talvenakin taisi joillekin alueille aurat ennättää tammikuun lopussa, 1½ kk ensimmäisten lumimyräköiden jälkeen.
Tosin valtaväylillä voi joskus tulla eteen sellaista älyttömyyttä, että levitetään suolaliuosta liian kovalla (-10..-15°C) pakkasella, jolloin liuos jäätyy tien pintaan = liustinrata on valmis.- liikenneturva suosit
taas tuo klassinen kurajää sumentaa mielen. Nuo risteysalueethan ovat ne liukkaimmat alueet mitä liikenteestä löytyy. Ne tamppaantuvat tiukaksi jääksi ja kiillottuvat jarrutuksista ja kiihdytyksistä. Nasta puree siinä tilanteessa parhaiten ja tämä on fakta. Kaupungeissa ja taajamissahan näitä peräänajoja tapahtuu aina kun tiet jäätyvät ja lumta tulee reilummin.'
Muitakaa paria viimeitä talvea jotka olisivat kaiken järjen mukaan parhaita kitkoille, kuivaa ja kovaa pakkasta. - mikä sumentaa...
liikenneturva suosit kirjoitti:
taas tuo klassinen kurajää sumentaa mielen. Nuo risteysalueethan ovat ne liukkaimmat alueet mitä liikenteestä löytyy. Ne tamppaantuvat tiukaksi jääksi ja kiillottuvat jarrutuksista ja kiihdytyksistä. Nasta puree siinä tilanteessa parhaiten ja tämä on fakta. Kaupungeissa ja taajamissahan näitä peräänajoja tapahtuu aina kun tiet jäätyvät ja lumta tulee reilummin.'
Muitakaa paria viimeitä talvea jotka olisivat kaiken järjen mukaan parhaita kitkoille, kuivaa ja kovaa pakkasta.Olen ajanut kitkoilla -99 vuodesta alkaen joka talvi, siis jo 12 talvea ilman minkäänlaisia ongelmia. Eivät ne risteysalueet sentään jääksi tamppaannu vaikkakin liukkaiksi kiillottuvat. Niillä nopeuksilla, mitä risteysalueilla ajetaan ei kitkoilla ole minkäänlaisia ongelmia pidossa noissakaan tilanteissa.
Peräänajoja on kesälläkin, eikä ole minkäänlaista näyttöä, että kitkarenkailla esiintyisi yhtään enemmän peräänajoja kuin nastoillakaan. - jyrsin=kiillotuskone
liikenneturva suosit kirjoitti:
taas tuo klassinen kurajää sumentaa mielen. Nuo risteysalueethan ovat ne liukkaimmat alueet mitä liikenteestä löytyy. Ne tamppaantuvat tiukaksi jääksi ja kiillottuvat jarrutuksista ja kiihdytyksistä. Nasta puree siinä tilanteessa parhaiten ja tämä on fakta. Kaupungeissa ja taajamissahan näitä peräänajoja tapahtuu aina kun tiet jäätyvät ja lumta tulee reilummin.'
Muitakaa paria viimeitä talvea jotka olisivat kaiken järjen mukaan parhaita kitkoille, kuivaa ja kovaa pakkasta.> Nuo risteysalueethan ovat ne liukkaimmat alueet mitä liikenteestä löytyy. Ne tamppaantuvat tiukaksi jääksi ja kiillottuvat jarrutuksista ja kiihdytyksistä.
Jyrsijä puhuu paskaa, kuten aina.
Ei risteysalueet mihinkään tamppaannu, kun isommat väylät aurataan aika hyvin. Asuinalueilla taas ongelma on se, että auraus on mitä on
a) kylvetään suolaa 10 cm hankeen ja toivotaan parasta
b) osa väylistä aurataan ja sivutieltä tulija pitää puskea aurausvallin läpi (ja saa taas pohjamuovit kyytiä)
Risteysalueiden ongelma on nimenomaan sään nopeusta vaihteluista johtuva tien pinnan jäätyminen. Mutta kitkarenkailla pärjää ihan mainiosti, kunhan vaan ymmärtää välttää jyrsijöiden liukkaaksi sudittelemia paikkoja eli ei aja samoissa renkaanjäljissä.
Että se siitä "jyrsimien karhentamasta tienpinnasta, jota ilman kitkarenkailla ei pärjää". Paremmin pärjäisi, kun ei olisi nastaluistelijoita risteyksiä kiillottamassa! - kuuran kukkanen
mikä sumentaa... kirjoitti:
Olen ajanut kitkoilla -99 vuodesta alkaen joka talvi, siis jo 12 talvea ilman minkäänlaisia ongelmia. Eivät ne risteysalueet sentään jääksi tamppaannu vaikkakin liukkaiksi kiillottuvat. Niillä nopeuksilla, mitä risteysalueilla ajetaan ei kitkoilla ole minkäänlaisia ongelmia pidossa noissakaan tilanteissa.
Peräänajoja on kesälläkin, eikä ole minkäänlaista näyttöä, että kitkarenkailla esiintyisi yhtään enemmän peräänajoja kuin nastoillakaan.koittasit sitten vihdoin nykyisiä nastarenkaita. kokemus vain toisista renkaista ei oikein kelpaa toisen arvosteluun.
Kyllä kesärenkaillakin pärjää kun tarpeeksi varovasti ajelee, mutta muut liikenteessä olevat ei vaan oikein tykkää tulpista.
Ja käyppäs katsomassa noita taajamien risteyksiä, niin kyllä ne ovat yleensä kiillottuneita ja kovaksi tamppaantuneita ja kitkalle ei ole mitään mistä saisi kiinni. - kitkuttaja
jyrsin=kiillotuskone kirjoitti:
> Nuo risteysalueethan ovat ne liukkaimmat alueet mitä liikenteestä löytyy. Ne tamppaantuvat tiukaksi jääksi ja kiillottuvat jarrutuksista ja kiihdytyksistä.
Jyrsijä puhuu paskaa, kuten aina.
Ei risteysalueet mihinkään tamppaannu, kun isommat väylät aurataan aika hyvin. Asuinalueilla taas ongelma on se, että auraus on mitä on
a) kylvetään suolaa 10 cm hankeen ja toivotaan parasta
b) osa väylistä aurataan ja sivutieltä tulija pitää puskea aurausvallin läpi (ja saa taas pohjamuovit kyytiä)
Risteysalueiden ongelma on nimenomaan sään nopeusta vaihteluista johtuva tien pinnan jäätyminen. Mutta kitkarenkailla pärjää ihan mainiosti, kunhan vaan ymmärtää välttää jyrsijöiden liukkaaksi sudittelemia paikkoja eli ei aja samoissa renkaanjäljissä.
Että se siitä "jyrsimien karhentamasta tienpinnasta, jota ilman kitkarenkailla ei pärjää". Paremmin pärjäisi, kun ei olisi nastaluistelijoita risteyksiä kiillottamassa!no ehkä sullekkin aukenee tuo risteysten tilanne kun ensimmäiset liukkaat tulee. Muistisi taitaa ollla lyhyt tai sitten kirkonkylän teiden pito ja liikenne on toisenlaista kuin sivistyksessä.
- jyrsin=kiillotuskone
kitkuttaja kirjoitti:
no ehkä sullekkin aukenee tuo risteysten tilanne kun ensimmäiset liukkaat tulee. Muistisi taitaa ollla lyhyt tai sitten kirkonkylän teiden pito ja liikenne on toisenlaista kuin sivistyksessä.
> no ehkä sullekkin aukenee tuo risteysten tilanne kun ensimmäiset liukkaat tulee.
Valkeni jo edellisen auton & hyväkuntoisten jyrsimien kanssa. 1,6 l & 145 Nm "tykillä" tuli välillä tahattomasti suditeltua 3. vaihteellakin. PK-seudun valtaväylillä, ei siis missään maaseuden pikkuteillä.
Kun 5 vuotiaat, mutta päällepäin uuden veroiset nastaluistimet oli noin surkea esitys, uskaltauduin kokeilemaan kitkarenkaita. Eikä paluuta nastaluistimiin ole!
TM testit ovat ihan höpö höpöä, kun nastaluistimille vaikeat kelit eivät sisälly testiohjelmaan. Eikä testata sitäkään, onko pito tallella myös 2. talvena.
- viinin litkijä
"Eikä testata sitäkään, onko pito tallella myös 2. talvena."
Näinhän se menee. Kitkarenkaat sen sijaan paranevat vanhetessaan. 10 vuotta vanha kitkarengas pieksee uudet kitkarenkaat 2-0.- köyhä jyrsijä
Sanoo köyhä jyrsijä, joka ajaa vuoden 2003 "testivoittajanastoilla".
Sinulta on mennyt kokonaan ohi pari vuotta sitten hesarissakin olleet artikkelit, joissa kerrottiin talvirenkaiden ominaisuuksien heikkenevän merkittävästi jo 4 vuodessa. Tai VAGniikan maailman viime talvena testaamat käytetty jyrsin vs. kitkarengas.
Jyrsimien ominaisuudet tuntuvat olevan kovin katoavaista lajia eli sitä "ylivertaisuutta" riittää vain 1. talven. Tai vain muutaman viikon, kuten paljon ajavat ovat kertoneet.
Toki ikääntynyt jyrsin on siitä kiva, ettei kovettunut kumi enää paljoa kulu jatkossakaan = ikirenkaat, jotka kestää ja kestää. Näistä on itsellänikin kokemusta. Vain pito puuttuu. Uudet kitkat pyyhkii tuollaisilla pöytää ... eikä ainakaan pari talvea vielä ole kauheasti kitkojen pitoa heikentänyt. Kohta lähtee 4. testitalvi käyntiin .... mutta se on jo varmaa, että seuraavatkin renkaat ovat kitkat. Vaikka seuraavana talvena alkaisi syntyä sellaisia fiiliksiä, ettei pito enää riitä ja pitäisi renkaat vaihtaa tuoreempiin, niin ei nämä ainakaan jyrsimiä nopeammin happane. - ihan faktaa se on
Uuden nastarenkaan pitoon tietyissä oloissa vaikuttaa ratkaisevasti nastan reunojen terävyys. Tämä terävyys häviää tasan tarkkaan 1. talven ajoissa ja nastan pää on kulunut ja pyöristynyt.
Kumin kuluminen ei tapahdu ollenkaan yhtä dramaattisesti, siksi kitkarenkaan pito säilyy paljon paremmin kuin nastarenkaan.
- oikeat talvirenkaat
Sitten kun joskus saat oikean auton allesi niin arvostat renkaitakin eri tavalla, läpsyttimillä ei ole mitään virkaa missään tilanteessa, nastarenkaat toimivat niinkuin niitten tarkoitus onkin.
Äläkä viitsi enää jauhaa skeidaa läpsyttimistä, veneilijät niitä kaipaa.- aika.
moni autoilija on vuosia ajanut kitkarenkailla ja todennut niiden pidon riittäviksi, tietyissä oloissa jopa paremmaksi, kuin nastarenkailla. Jenkit kutsuvat niitä nimellä snowtire ja se kuvaakin hyvin kitkarengasta. Rengastestit suoritetaan niissä oloissa mitkä eivät vastaa todellisia oloja liikenteessä, eli turha vetää niistä turhan vakavia johtopäätöksiä. Mr. oikeat talvirenkaat voi tulla testaamaan omaa autoani, joka on varustettu hyväkuntoisilla kitkarenkailla heti, kun ekat talviliukkaat saapuvat.
- eipä.
aika. kirjoitti:
moni autoilija on vuosia ajanut kitkarenkailla ja todennut niiden pidon riittäviksi, tietyissä oloissa jopa paremmaksi, kuin nastarenkailla. Jenkit kutsuvat niitä nimellä snowtire ja se kuvaakin hyvin kitkarengasta. Rengastestit suoritetaan niissä oloissa mitkä eivät vastaa todellisia oloja liikenteessä, eli turha vetää niistä turhan vakavia johtopäätöksiä. Mr. oikeat talvirenkaat voi tulla testaamaan omaa autoani, joka on varustettu hyväkuntoisilla kitkarenkailla heti, kun ekat talviliukkaat saapuvat.
tule vastausta tuohon selvään ehdotukseen. Tietysti riippuu siitä missä päin Suomea Mr. oikeat talvirenkaat asuu. Olen siis valmis järjestämään koeajon kitkarenkailla varustetulla autolla heti, kun kelit ovat talviset.
- einastojakiitos
No, erot parhaiden ja seuraavien välillä pieniä. Mutta parhaiden ja huonoimpien välillä jo merkittäviä.
"Kovin isoa eroa ei ollut huonoimmalla nastarenkaalla (7,0 pistettä) verrattuna parhaaseen kitkarenkaaseen. "
Mutta entäs kun sen huonoimman nastarenkaan nastoista on paras särmä kulutettu pois, mikä tapahtuu yllätävän nopeasti? Ero kasvaa huomattavaksi hyvän kitkarenkaan hyväksi. Samoin tuo reilun pisteen ero parhaan nastarenkaan ja parhaan kitkarenkaan välillä kapenee nopeasti kun nasta kuluu.- näin on.
näkkileivät. Myös parhaiden nastarenkaiden nastat kuluvat nopeasti, ei kevytmetallinasta kestä. Mitä hyötyä on kuluneesta nastasta? Vaikka harvoin tuolla liikenteessä edes törmää tien pintaan johon nasta todella purisi.
- häähhäääää!!!
ja ei muuta ku NASTA lautaan ja menoks!
.. se on sale, että huonoin (vanha) kitka on huonompi kuin kesärengas talvitiellä.
.. uusi ja hyvä kesärengaskin on parempi jos kuski on taitava ajaja.
.. jää on jäätä ja molemmissa renkaissa on lamellit, mutta kummasti ne renkaat jossa on jyrsimet voittavat kitkat jäällä ja se on fysiikan laki. Jos tuon Herra kitka pystyy voittamaan niin sen jälkeen minäkin jatkan mielelläni kitkojen kulutusta.
.. mutta niin kauan kuin nasta tarjoaa parempaa pitoa jäisellä tiellä käytän nastoja olkoon muut Herrat mitä mieltä tahansa.
.. kokemusta on molemmista, enkä väitä että kitkat olisivat huono valinta.
Nasta kuitenkin toimii ääritilanteissa turvallisemmin.
Sekin on päivän selvä asia että renkaan pito-ominaisuuksiin vaikuttaa renkaan ikä ja km-määrä. Vaikka urasyvyytta olisi yli sakkorajan niin kannattaa harkita talvirenkaiden vaihtamista. Talvirenkaissa vielä se miten ne on uutena sisäänajettu.
Nyt nasta lautaan tosiaan ja rengaskauppaan ... heh!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod336544- 356023
- 293324
- 452770
- 342604
- 152288
- 372158
- 161996
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons401839En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191757