Ghostery - Estä surffailutietojesi kalastelu Facebookilta ym.

ei tiedonkeruuta

Nettiselaimiin lisäosilla voit estää tiedon kulkemisen verkkosivustoilta Facebookille.
Facebook saa tiedon käyttäjän vierailemista verkkosivustoista silloinkin, kun käyttäjä ei ole kirjautuneena sisään verkkoyhteisön sivustolle.

Facebookin vakoilua vastaan on nettiselainten käyttäjille kuitenkin jo tarjolla ilmaisia sovelluksia, jotka estävät käyttäjän tietojen kulkemisen muilta verkkosivustoilta Facebookin palvelimille.

Ghostery -niminen lisäosa on saatavissa Internet Explorer -, Firefox-, Safari-, Opera- sekä Google Chrome -selaimille. Sovellus ilmoittaa käyttäjälle, kun jokin verkkosivusto aikoo välittää tietoa käyttäjästä jollekin toiselle palvelulle. Ghostery siis varoittaa myös muista käyttäjää seuraavista sivustoista kuin Facebookista esim. statistiikkapalveluista jotka keräävät tietoa missä sivustossa kävit, mitä tiettyä sivua luit, mitä mahdollisesti kirjoitit keskustelualueille ym.

Näihin sivustoihin kulkeutuva liikenne voidaan blokata, niin etteivät liikennettä seuraavat sivustot saa mitään tietoja ja vain selailtava sivusto tietää sinun olevan sillä. Tämä estää tehokkaasti kolmansien osapuolten esim. Facebookin ja statistiikkapalvelujen tietojen kalastelun evästeiden avulla. Kukaanhan ei tiedä kuka pitää kansainvälisten statistiikkapalvelujen nauruja kädessään ja valvoo millä sivuilla surffaat mihinkin aikaan ja mitä kirjoittelet keskustelufoorumeille.

Yleisimmille selaimille asentuva Ghostery on erinomainen ja toimiva surffailutietojen kalastelun estosovellus!

18

2203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AnnaPerkele

      Operisteille: Vasemmasta yläkulmasta "Tiedostot" ja sieltä "Uusi yksityinen ikkuna". Näin fäbäri ei pysty keräämää tietoa.

      Mitää tietoa ei siis jää Operaan, eikä koneelle muistiin!

      Mutta tietääkös joku, että saako yksityisen ikkunan automaattisesti käyttöön selaimen aukastaessa? Joskus tahtoo unohtua aukasta tuo ja turhaa aikaaha se vie

      • aikaonaikaa

        2 hiiren napsauksen verran aikaa. Turhaa toki, muttei kovin paljoa.


    • erkkoo

      Ota Ghostery käyttöön niin ei tarvitse kuluttaa aikaa.
      Tältäkin sivustolta blokattu 7 kalastajaa :)

    • jukilopti

      toimiiko tuo nyt siis ihan itsestään, ettei tarvitse muuttaa itse siitä mitään asetuksia? mulla siis google chromessa tuo.

      • jerryjoo

        Valitse sinne selaimen oikeaan yläosaan tulevasta sinisen kummituksen kuvasta hiiren oikealla "Asetukset". Selaimeen aukeavasta Ghosteryn ikkunasta ruksi valintaan "Enable bug blocking", ja "Blocking all bugs" kohtaan raksit kaikkiin. Automaattipäivitykset jos haluaa Ghosteryn itse ottavan nettiyhteyksiä, muuten manuaalinen päivitys. "Save" tallenna valinnat.


        Tämän jälkeen sinisen kummituksen kuvaa kun painaa hiiren oikealla niin löydettyjen tietojen kalastussivujen alle tulee kohta "Edit Blocking Options", jota painaen voit raksittaa halutut vaihtoehdot jotka Ghostery blokkaa siitä lähtien automaattisesti.


      • överi softa
        jerryjoo kirjoitti:

        Valitse sinne selaimen oikeaan yläosaan tulevasta sinisen kummituksen kuvasta hiiren oikealla "Asetukset". Selaimeen aukeavasta Ghosteryn ikkunasta ruksi valintaan "Enable bug blocking", ja "Blocking all bugs" kohtaan raksit kaikkiin. Automaattipäivitykset jos haluaa Ghosteryn itse ottavan nettiyhteyksiä, muuten manuaalinen päivitys. "Save" tallenna valinnat.


        Tämän jälkeen sinisen kummituksen kuvaa kun painaa hiiren oikealla niin löydettyjen tietojen kalastussivujen alle tulee kohta "Edit Blocking Options", jota painaen voit raksittaa halutut vaihtoehdot jotka Ghostery blokkaa siitä lähtien automaattisesti.

        Asensin ghosterin mutta ei näy mitään haamuja missään kulmassa??
        Milläs tuon näkee toimiiko se ollwnkaan? Kaikki ruksattu mutta "save " neliö harmaana joten ei voi tallentaa.

        Taitaa olla täysi p..ka eli susi koko hoito


    • grdfh

      Muista Operassa muuttaa vielä seuraava asetus:

      Asetukset -> Lisäasetukset -> Evästeet: "Hyväksy evästeet vain vierailemiltani sivustoilta"

      Tämä estää sen ettei kolmansien osapuolten evästeitä ladata.

      Muissa selaimissa vastaavat valinnat.

    • j3

      alkaapa netti tuntua vaaralliselta

    • joopasOnkummaalistaa

      Miten joku voi kerätä tietoa jota ei ole? Jos selain ei ole edes kiintolevyllä niin miten se kerää mitään tietoa mihinkään?

      Eli käy facebookissa ubuntu cd:llä ja surffaa muutoin firefoxilla ja chromella. Kukaan täysjärkinen netinkäyttäjän ei edellelenkään käytä explorer selainta?

      Lisäksi jos aina kun selain suljetaan tyhjennetään välimuisti selainteidot evästeet niin miten tuo facebook kalastelu onnistuu?

    • 512

      Rauhoittuuko tuon Ghosteryn muistinkäyttö jossain vaiheessa, oppiiko uudet sivut?

      Koneessa vähän muistia ja tuo ottaa 30% lisää

      Plääh!

    • rerereeyyyyg

      firefox plugin Cookies manager on kans hyvä

      • bhngkijl

        Operaanko?


      • O'Pera

    • plugin

      Ghostery ei lähde lataamaan ie9:ssä,toimiiko kellä?

      • plugin

        ..kiitos,nyt toimii.


    • paskamikäpaska

      Joo, ei näy mitään haamunkuvaa missään palkissa... Käytän IE9......

    • suosittelen sitä

      Tällä estät Facebookin, Googlen ja isoveli-statistiikkapalveluiden vakoilun nettisivuilla!

      Ghostery -laajennus kaikkiin selaimiin. http://www.ghostery.com/download

      Koskahan saa myös Android-puhelimiin jotka vuotavat kaikki osoite, selialu ym. tiedot Facebookiin ja Google :aan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe