Kielten opiskelutavoista!

jagskalärmig

Moro. Aloin vajaan vuoden jälkeen uudelleen käymään lukiota, josta noin 50% jäljellä. Vaihdoin normilukiosta aikuislukioon.

Nyt on jostain syystä tullut suuuri motivaatio (etenkin kieliä kohtaan), mutta olen opiskelutyylini kohdalla vähän pallo hukassa. En ole oikeastaan koskaan kunnolla systemaattisesti päntännyt.

Ruotsia ja englantia pitäs nyt päntätä kunnolla kaaliin. Olen ruotsissa varmaankin a2 tai B1-tasolla,englannissa luulen että B2-tasolla. Ruotsissa pitäs B2 ja engkussa C1 päästä, noin havainnollisesti.
Millä tavalla kieliä on hyödyllisintä oppia?
Kysymykseni on varmastikkin subjektiivinen, niin että kertokaahan vaikka omia kokemuksia =).

2

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-opiskelija

Jos olet joskus lukenut esim. psykologiaa tiedät että on erilaisia oppijoita... ja se pätee ylipäänsä opiskeluun...

Jotkut kulkee kirja kourassa edestaikaisin (asunnossaan) papattaen samalla kirjan sisältöä, jotkut kirjoittaa asioita (esim. vieraskielisiä sanoja, mutta pätee muuhunkin opiskeluun) kirjasta vihkoon, jotkut lukee "topsakkaasti" pöydän ääressä (ja saattavat syödä jotain samalla - tai olla syömättä), jotkut ns. makoilevat sängyn / sohvan pohjalla samalla kun lukevat...

Eli oppismistyylit ovat monenlaiset ja niitä voi soveltaa itselleen sopivaksi - voi tehdä myös ns. yhdistelmäasioita (eli vaikkapa sekä lukee papattaa että kirjoittaa tms.)...

• 11+5

Ainakin kannattaa kuunnella ja lukea, Eli katso tv:sta ruotsin kanavan ohjelmia ja vaikka englanninkielisiä uutisia. Lue lehtiä, esim. apteekin lehdessä on samoja juttuja ruotsiksi ja englanniksi. Jos sinulla on kaveri, joka osaa tarkistella kirjoitelmaharjoituksia, vielä parempi. Toki kielioppi pitää osata, mutta se pitää osata soveltaa myös käytäntöön. Säännöllisellä toistolla eli hitaasti hyvä tulee, oma kielitaitoni ruotsissa parani huimasti, kun kävin intensiivikurssin ja kertasin paljon, nyt jopa ymmärrän ruotsinkielisiä radio-ohjelmia. Aikaa meni pari-kolme kuukautta, pieni hetki päivittäin. Luin aluksi lastenkirjoja, turha aloittaa ihan vaikeammasta päästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe