Te, joilla on todettu PCO, eli liikaa munarakkoluita munasarjoissa, niin millaista hoitoa olette saaneet?
Olen lukenut netistä Metformiinista. Se on diabeteslääke, mutta sen pitäisi ilmeisesti auttaa myös muihin PCO:n oireisiin, kuin korkeaan verensokeriin. Silti edes naistentautien erikoislääkäri ei suostunut kirjoittamaan minulle reseptiä Metformiiniin, koska minulla ei ole (vielä) diabetesta. Liiat munarakkulat näkyvät ultrassa ja kaikki PCO:n näkyvät oireet löytyvät. Oireinani ovat akne, liikakarvoitus, ylipaino, keskivartalolihavuus ym.
Miten onnistuisin saamaan reseptin Metformiiniin, jos verensokerini pysyy jatkossakin viitearvoissa? Lääkärit eivät tunnu tietävän, että Metformiinia voi käyttää PCO:n hoidossakin. Onko joku PCO-potilas saanut Metformiinia, vaikka hänellä ei olekaan ongelmia verensokerin kanssa? Jos olet käyttänyt Metformiinia, niin millaista hyötyä Metformiinista on ollut? Auttaako se laihduttamisessa?
Onko PCO:n hoitoon olemassa muita lääkkeitä, tai hoitoja kuin e-pillerit?
Millaisissa verikokeissa olette käyneet PCO:n liittyen? Onko lääkäri tehnyt teille lähetteen kortisolin laboratoriotutkimuksiin? Pyysin itse sitäkin, mutta sitäkään en ole saanut, vaikka siihenkin sopivia oireita on... :=(
Usein kuulee puhuttavan, että lääkärit antavat liian helposti lääkkeitä. Minä en ainakaan ole saanut lääkkeitä, vaikka olen niitä varta vasten pyytänytkin. Myös verikokeisiin pääseminen tuntuu olevan vaikeaa.
PCO
3
254
Vastaukset
- 123234
Kyllä lääkärit tietävät metformiinin käytöstä pco:n hoidossa. Se, että sinun lääkärisi ei sitä kirjoittanut, ei merkitse etteikö hän tiedä siitä. On yksilöllistä milloin se aloitetaan. Pco:n verikokeet tehdään vain tarvittaessa . Androgeenit ja verensokeri tutkitaan. Minulta otettiin muista syistä johtuen prolaktiini ja tsh ei siis pcon vuoksi.... (pcon toteamisessa on fyysinen tutkimus se määräävä tekijä)
Metformiinin kanssa on sitten tehty enemmän verikokeita.
Lääkäreidenkin pitää olla kustannustehokkaita, joten eivät he voi potilaiden pyynnöstä laittaa kaikenmaailman verikokeita. Potilaat usein vieläpä diagnosoivast itsensä ja usein väärin ja miettivtä lääkityksenkin vielä etukäteen. Pettyvät sitten, kun lääkäri ei määrännytkään sitä mitä käypähoidossa suositeltiin.
minulla tuon lääkityksen päätti sisätautilääkäri. Verensokeriarvot olivat lievästi koholla, mutta ei kuitenkaan mennyt seiskan yli. Lääkitys aloitettiin kohdallani, koska perheessäni kaikilla (paitsi minulla ja sisaruksellani) on diabetes. Tällä aikaisella lääkityksen aloittamisella pelataan kohdallani aikaa ja koitetaan viivästää diabeteksen puhkeamista. Sisätautilääkärille en mennyt edes tuon vuoksi, vaan maksavaivojen että tuo metformiini tuli vähän yllätyksenä, tosin gynekologini oli miettinyt sitä jo vuotta ennen, että kannattaisikohan se aloittaa ja kehotti hakemaan omalta lääkriltä lähetteen sokerirasitukseen (jota en hakenut, kun en halunnut mihinkään lääkityksiin).
Hoito säännöölisti minulla kuukautiskierron. Pco:n suhteen olin rajatapaus: ultrassa ei ole todettu tarpeeksi rakkuloita, vaikka niitä on enemmän kuin keskimäärin.
Mietin vaan, että jos sinulla on suuri riski sairastua diabetekseen ja jos on verensokeriarvot tarpeeksi lähellä seiskaa, niin kannattaisiko käydä sisätautilääkärillä?- 123234
ainiin; siis se hoito vielä. Kun minua tutkittiin pcon diagnosoimiseksi, gyne sanoi heti ensi alkuun, että siihen on periaatteessa hoitona vain e-pillerit. jos on lapsia suunnitteilla lähivuosina, niin sitten hoidetaan vähän toisella tavalla. Tärkeintä on ne elintavat: säännöllinen ja hyvä ruokailu sekä liikunta. Sokerin välttäminen. Hyvien hiilihydraattien nauttiminen ja huonojen välttäminen.
Vaikkei tullutkaan diagnoosia, kun olin se rajatapaus, niin mulle määrättiin ne e-pillerit ja sitten vuosittainen gynen tutkimus ja sokerien seuranta.
suomessa on pco-yhdistys, saisit varmasti sieltä parempaa tietoa. Omani perustuu lähinnä vain omiin kokemuksiin ja siihen mitä lääkri on kertonut, en ole viitsinyt mennä yhtään syvemmälle mikä on juuri minulle tarpeen.
Tällä hetkellä munasarjat näyttää "tosi hyviltä" ja toimii paremmin kuin fyysinen ikäni voisi viitata. joten mun kohdalla varmaa tää pco-juttu alkaa olla ohi mennyttä aikaa.
- hoito?
Millaisia androneegitutkimuksia laboratoriokokeilla mitataan? Mitataanko PCO-potilailta yleensä muuta kuin vain testosteronin määrää? Missä tapauksessa mitataan estrogeenin määrä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178153Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996389Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743683- 722569
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402470- 452313
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222186- 1032026
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962024- 481595