Niin eli mikäs on suosikki lentokenttäsi maailmalla?
Mielestäni New Yorkin JFK International Airport
+ Ystävällinen palvelu
+ Selkeät opasteet
+ Matkalaukut tulee ajoissa
+ Hyvät yhteydet kaikkialle maailmaan
- Joskus melko ruuhkainen
Kamalin lentokenttä on varmaan Pariisin Charles De Gaulle
+/- Palvelu on ok, ranskalaiset eivät vain usein viitsi puhua englantia.
- Huono kenttä vaiholennoille, matkatavarat häviävät usein
- Iso ja ruuhkainen
- Vartioita ja poliiseja kaikkialla, jokaista liikettä tarkkaillaan
Sitten se vielä mihin en ole törmännyt muuaalla että lentokenttähotelli toimii tuntilaskutusperiaatteella. (voipi tietysti olla muuallakin maailmassa)
Eli jos vaikka jatkolentosi lähtee 6 tunnin päästä, voit ottaa huoneen vaikka neljäksi tunniksi, eli maksat neljästä tunnista. Kiva käydä ottamassa muutaman tunnin torkut mieluummin kuin notkua kahviloissa,ei tavitse maksaa koko vuorokaudesta.
Itse olen lentänyt Changin kautta Indonesiaan lukuisia kertoja.
1 Munich eurooppalaisista lentokentistä
2 Singapore Aasiassa
Jenkkikentät ovat samanlaisia, ehkä pienempi Portland, OR on miellyttävin
+ opasteet selkeitä
+ laadukas verovapaa kauppa (alkoholit kannattaa ostaa sieltä kotimaahan)
+ hieno terminaali
- lähtöportti tulee selville juuri ennen koneeseennousua
Pariisissakin on hyvät ja huonot puolensa (kokemusta vain terminaalista 2D)
+ jonot kulkevat nopeasti
+ selkeä terminaali
- pitkät kävelymatkat
- juna- ja bussivuorot takkuilevat (osasyy oli varmaankin se, että olin Pariisissa juuri yleislakon aikaan)
- porttialueelta ei löytynyt hyviä kauppoja
Singaporen Changilla ovat keskiyön tunnitkin menneet mukavasti mm. jalkakylvyssä ja -hieronnassa.
Paras Hong Kong
*Nopeat vaihdot ja turvatarkastukset. tomii kuin junan klosetti, moderni
Huonoin Mumbay
*Vaikutti enemmänkin markkinapaikalta jossa mikään ei sujunut
Munchenissa ilmaiset kahvit (+erikoiskahvit) ja teet automaateista, joita ympäri asemaa ja lentoasema on uusi.
Kamalin on Pariisi ja ne ikuiset matkatavara ongelmat siellä.
Amsterdam on myös aika hyvä ja tarjoaa hyviä tarjouksia.
Suosikkikenttä on silti monien muidenkin tavoin München. Sen toimivuus korostuu kyllä kummasti jos samalla reissulla menee toiseen suuntaan Münchenin ja toiseen suuntaan Frankfurtin kautta. Inhokki vähänkään merkittävimmistä kentistä myös useiden valinta eli CDG.
Ykköspaikan kyllä vie Tampere ja siellä Ryanairin käyttämä terminaali.
Sitten tietysti noi kaikki entiset Ryssänmaan lentoasemat ovat huippua.
-Lahella
-Toimii kuin rasvattu
-Hyvat ja runsaat palvelut
-Lounget
-Yhteydet junalla, bussilla tai omalla autolla (myos runsaasti parkkitilaa)
Karmein kenttä on vanha Bangkokin kenttä ja lähempänä Atatürk Istanbulissa.
+ Oneworld lounge oli hyvä
+yhteydet kentälle erinomaiset vaikka kenttä on kaukana keskustasta
+moderni ja erittäin tilava
Abudhabin kenttä ei ollut kovin hyvässä kunnossa... ei ollut ilmastointia ja hirveä tungos. taisivat kyllä tehdä sinne silloin jonkin laista remonttia joten siitä varmaan johtui ilmastoinnin puute.
frankfurtissa on tullut vaihto tehtyä monen monta kertaa.
mielestäni erinomainen kenttä, jotkut väittävät että ei olisi muka opasteita porteille, kyllä frankfurtissa on AIVAN yhtä hyvät opasteet kuin kaikkialla muuallakin. ainut - frankfurtissa voi olla joillekin ihmisille pitkät kävely matkat, mutta itse jaloittelen mielelläni lentojen välissä.
seuraavaksi helmikuussa frankfurtin kautta singaporeen. pääsee lufthansan a380 kokeilemaan
Itse olen kyllä eri linjoilla tuon MUCin suhteen. Sama ongelma kuin Frankfurtissa. Jos haluaa ostoksille tai syödä muutakuin sämpylää, täytyy poistua turvatarkastusalueelta. Ja sitten eikun uudestaan jonoon... Sama juttu myös vaikkei vaihtaisikaan, eli turvatarkastukseen varattava aikaa ja ei voi olla loppuun asti syömässä tms.
Isoista hubeista pidän eniten Amsterdamista, siellä onnistuu myös nopea vaihto. Tavarat ovat seuranneet mukana, vielä. Heathrowssa hukkuu "aina" jotain, jos siis vaihtaa konetta.
No, makuasioitahan nämä. Oleellisempaa on itselle on hyvät yhteydet, pitkä vaihtoaika on aina pitkä. Vaikka sen viettäisi kylpylässä.
Laukkujen kanssakin on mukavaa. Mennessä tiedät, että laukku on mukana kun itse kannat sen hihnalle. Tullessa ei tarvitse tähyillä omaa laukkua pitkältä hihnalta kun laukku tömähtää lattialle parin metrin hihnamatkan jälkeen.
-toimii lyhyiiläkin vaihtoajoilla
Aasia; IGI Delhi T3
-hieno ja toimiva uusi terminaali
Pidin Ansterdamista, Heathrow oli tukala mutta kiinnostavan kansainvälinen. Frankfurtissa tunsin laajan paikan kammoa. Brisbanen pikkukenttä on kiva, paitsi se musiikki, tietysti. Manilassa virkailijat veivät passini takahuoneeseen, en tiedä, miksi. Kopioitiinko se ja nyt joku matkustelee minun väärennetyillä papereillani? Bombay oli aika kamala.
En nyt niin kovin monella kentällä ole käynytkään - Singaporessa useimmin. Hongkongin kautta tulee nopeampia lentoja, mutta mieluummin käytän Changia, jos muuten sopii.