puutteellinen ilmanvaihto kerrostalossa

hajussaelävä

Hei,

muutin pari kuukautta sitten (eli kesällä, jolloin kaikki ikkunat ja parvekkeen ovi olivat auki yötä päivää) kerrostaloon, jossa on nyt ilmennyt aikamoinen ongelma. Asuntoni ilmanvaihto ei toimi lähes ollenkaan, sanoi iv-mittauksen tehnyt ammattilainen. Hän luonnehti asuntoa hengettömäksi.

Sitähän tämä todella on. Tätä tunkkaisuuden määrää on vaikea yrittää sanoin kuvailla; ehkäpä jos kuvittelette menevänne johonkin röökikoppiin (ilman savua) niin silta minusta aina tuntuu, kun tulen kotiin. Olen alkanut jo oireilla, joka aamu minulla on nenä tukossa ja pää kipeä päivittäin. Lisäksi tämä on muutenkin hirvittävän kiusallista, koska olen opettaja ja minusta tuntuu siltä, että kun kävelen luokassa niin kaikki vaatteenkikin haisevat tälle kamalalle tunkkaisuudelle.

Nyt koko rappuun on tulossa iv-mittaus. Minun asunnossani se oli 5l, joka ei kuulemma riitä todellakaan. Mietinkin tässä nyt sitä, että voinko näillä perusteilla saada vuokranalannusta siihen saakka, kunnes tämä vika jotenkin korjataan? Huoltomies varoitteli jo, että pahimmassa tapauksessa asunnostani ei ole vedetty poistoilmahormia lainkaan, jolloin tulee aikamoinen remontti. Ei oikeasti ole kiva tulla kotiin, joka haisee kuin pahin kaljakuppila. Auttakaa! Talo on vain 10 vuotta vanha.

9

1196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esiapuna

Laita liesituuletin päälle, se poistaa yllättävän tehokkaasti ilmaa

• hajussaelävä

Hyvä idea muuten mutta tätä liesituuletinta ei voi itse laittaa päälle, vaan kyseessä on ns. kokoaikainen imu (joka tässä tapauksessa on nolla).

• auttaako??

Onko vika pelkästään sinun asunnossasi ? Ettei vaan ois huipparissa jotain vikaa ? Onko huoltomies tarkastanut että siellä on esim. hihna OK ?
        Huippuimuri tulee toimia kokoajan väh. puoliteholla ja ruuanlaitonaikaan täysillä :)

• hajussaelävä

Olen sen verran jutellut naapureiden kanssa, että he eivät ole tällaista ongelmaa havainneet. Eli näyttää siltä, että olen ainoa tästä kärsivä. Asia on vasta tutkintavaiheessa, eli iv-mittaukset tehdään tällä viikolla jokaiseen asuntoon. Lähinnä vaan olen kiinnostunut siitä puolesta, että niin kauan kuin tällainen ongelma on olemassa (ja sehän on siis todistettavasti näin) niin täytyykö minun maksaa täyttä vuokraa? Kuukauden kestänyt päänsärky, alleginen nuha ja mahdottomuus käyttää hellanlevyjä mielestäni olisivat riittävän hyviä perusteita mutta löytyykö tällaisesta jotain lakipykälää? Isännöitsijältä odottelen puhelua paraikaa asiaan liittyen.

• kerromitenkävi

Kerro sitten mitä selvisi, saattaa auttaa samassa tilanteessa olevaa myöhemmin... :)

• hajussaelävä

Kerron kyllä. Isännöitsijä ei yllättäen soittanutkaan tänään takaisin joten odotellaan huomiseen.

• kokenutoooo

Saat varmaan odotellakin turhaan jos VVO:sta on kysymys.

• Hajuttomuudessaelävä

Kirjoitit: "Lähinnä vaan olen kiinnostunut siitä puolesta, että niin kauan kuin tällainen ongelma on olemassa (ja sehän on siis todistettavasti näin) niin täytyykö minun maksaa täyttä vuokraa?"

Eli siis tämä on sulle pelkästään rahakysymys.
        Jos saat alennusta vuokrasta niin toivottavasti eivät saa sitä ongelmaa selvitettyä vielä pitkään aikaan niin säästät isot rahat.

• raitisilmaventtiilit

Mitähän jos itse tekisit jotain. Esim. puhdistaisit raitisilmaventtiilit, toisilla ne on ikkunan yläkarmeissa, toisilla venttiilit ovat seinällä kussakin huoneessa. Jos raitisilmaventtiilit ovat tukossa, niin takuulla huippuimuri imee hajuja esim. viemäristä ja oviluukusta jolloin saat juuri ne naapurin hajut itsellesi.
      Ja sitten tietysti puhdistat ne imurit jotka yleisemmin ovat vaatehuoneissa, pesuhuoneissa ja keittiössä, seinällä.
      Voin taata että ilmanvaihto paranee ja hajujen tulo loppuu kun raitisilmaventtiilit ym. on puhdistettu.
      Ja muistathan puhdistaa pesuhuoneen lattiakaivon sekä pesualtaan hajulukot, hajulukot myös keittiön pesualtaiden alta.
      Sitten helpottaa, kokemusta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe