Julkaise itse oma kirjasi - näin!

Varavaraanі

Päätin laittaa tämän aloituksen ihan sen takia, että Suomi24:llä näyttää olevan jonkun verran sellaisiakin ihmisiä, joilla on vakavaa sanottavaa. Ihmisiä, joilla on kielioppi hallussa ja joilla on tarve julkaista ajatuksiaan - politiikasta, uskonnosta, sosiologiasta tms.

Oletko sinä koskaan ajatellut, että voisit kirjoittaa ja julkaista oman kirjasi? Yhteiskunnallisen analyysin ajan hengestä? Salapoliisikertomuksen? Runokirjan? Keittokirjan? Poliittisen pamfletin? Tietopuolisen kirjan?

Pöytälaatikkokirjoittajana sinun on ihan turha lähteä tarjoamaan käsikirjoitustasi tunnetuille kustannusosakeyhtiöille. Ne eivät julkaise sinun tekstiäsi, ellet ole julkisuuden henkilö, tai ellei kirjoittamasi teksti ole poikkeuksellisen hyvin kirjoitettu ja suurta yleisöä kiinnostava. Raha ratkaisee - se ratkaisee, miten paljon sinun kirjallesi odotetaan myyntiä.

On kuitenkin olemassa saksalainen yritys nimeltään Books On Demand (BoD), ja se toimii netissä myös suomenkielisenä. Se julkaisee kirjoja mittatilaustyönä. BoD:n kautta kuka tahansa voi teettää omista teksteistään kirjan. Tätä varten firmalla on erilaisia konsepteja tarjolla, ilmaisesta aina pöyristyttävän kalliiseen.

Jos haluat vain teettää kirjasi pienenä painoksena sellaisena kuin sen olet kirjoittanut, se onnistuu ilmaiseksi:
http://www.bod.fi/bod-fun_fi.html

Jos taas haluat ammattimaista apua kirjan ulkoasun muokkaamiseksi ja kielioppivirheiden ja kielellisten muotoseikkojen korjaamiseksi, sekä oman ISBN:än, viivakoodin ja markkinoinnin kirjakauppoihin ja kirjastoihin, se maksaa pirusti, yli 3000 euroa. Näiden kahden ääripään välillä on valittavana useita erilaisia hintatasoja.

http://www.bod.fi/etusivu.html?gclid=CInb0_DRyqsCFQIYzQodVyDW4w

12

579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 99+1
    • scarabaeus

      Kun oman
      runokirjani päätin v. 2009 lopulla kustantaa niin otin kolmesta kirjapainosta selville painatuskustannukset. Olin aivan tietämätön kustantamisesta ja totean näin jälkeenpäin, että helppoa on nykyaikana kirjansa saada kustannettua. Hinnoissa on suuria eroja, oli jopa näissä ummikkona valitsemissani kolmessa. Onnekseni päädyin siihen mihin päädyin ja sain täsmälleen sitä mitä olin tilannutkin.
      juokse pupu juokse.............................. >

    • Slow night

      Mikä sai sut valitsemaan tietyn firman? Hinta? Laatu?

      • scarabaeus

        No kerron:
        Nettailemalla surffailin useita kirjapainoja ensi alkuun ja siitä sitten päädyin onnekkaasti
        Opus Liberum asiakkaaksi. Heillä nettisivusto niin selkeä, että heti sain selvitettyä kirjani pääpiirteet, ja sitten vain kyselin heiltä lisää sähköpostitse. Tiesin mitä halusin, joten osasin myös kysyä, vaikka en koskaan aiemmin ollut painoasioita kokenut. Olen sillätavalla visuaalinen tyyppi että näin kirjani valmiina.
        Kirjapainosta vastaukset tulivat nopeasti ja puhelimitsekin heti alkuun keskustelin ja sain selkeät ohjeet miten toimia.
        juokse pupu juokse
        valmistui tosi nopealla aikataululla, sillä aineistoni oli kelpoa painettavaksi. Siitä tietysti sain kiittää itseäni, sillä tein millintarkan käsityön itse taitto-ohjelmalla (jonka kävin ostamassa Lasipalatsin kaupasta; se heidän omakirja cd).
        Lähetin aineiston sähköisenä.
        Kyseisen kirjapainon valintaan vaikutti suurelta osin se, että sain itse määrätä kirjaan tulevista kansista, niissä muissa oli eri systeemi. Niihin kahteen muuhun kirjapainoon verrattuna ratkaisevaa oli myös se lupaamansa nopea toimitusaika ja sopuhinta.
        Runokirjani on saanut lukijoiltaan niin kansista kuin sisällöstäkin hyvää suitsutusta. Seuraavaksi olen ajatellut painattaa sarjakuvaromaanini, tosin vierähtänee vielä tovi...


    • Coben

      Kuulostaa toimivalta, scarabaeus. Sisälsikö omakirja-CD taitto-ohjelman vai oliko se sinulla jo ennestään? Minkä merkkinen taitto-ohjelma? Puolipro vai pro?

    • scarabaeus

      Helsingin Lasipalatsissa sijaitseva Kirjakauppa Kirja, joka myy
      Omakirja CD.
      Nettaile niin kaikki Omakirja CD:n ominaisuudet aukenee kyllä.
      Enkä nyt tätä erikoisesti mainosta, mutta itse onnistuin ensilaakista, vaikka en mikään kovin teknisesti taitava ole tietsikan suhteen.

      Kirjoittaa osaan !

      ........ moi, ja hyvää päivänjatkoa......... >

    • Larrry

      Tuo Lasipalatsin Kirja kerrallaan -kirjapainon OmakirjaCD on siitä mainio, että sen pohjat, jotka ovat word-pohjia siis, toimivat hyvin vaikkapa Googledoc:ssa. Eli et tarvitse edes MsWordia, vaikka ohje niin kehoittaakin... :)

    • mitenvoiollatotta

      "Pöytälaatikkokirjoittajana sinun on ihan turha lähteä tarjoamaan käsikirjoitustasi tunnetuille kustannusosakeyhtiöille. Ne eivät julkaise sinun tekstiäsi, ellet ole julkisuuden henkilö, tai ellei kirjoittamasi teksti ole poikkeuksellisen hyvin kirjoitettu ja suurta yleisöä kiinnostava. Raha ratkaisee - se ratkaisee, miten paljon sinun kirjallesi odotetaan myyntiä."
      Eih, olen tyrmistynyt. Eivätkö kustantamot olekaan hyväntekijöitä, jotka julkaisevat opuksia ihan vain siksi, että haluavat olla kivoja? Eikö julkaiseminen olekaan ilmaista, vaativatko painokoneet sähköä, rahaa, mustetta ja paperia, ja se maksaa.
      En ehkä selviä tästä aloittajan antamasta tiedosta koskaan. Pakko kirjoittaa ahdistustani kuvaava romaani.

    • railukka

      Nykyisin on myös tarjolla edullinen paikka www.bookhouse.fi. Eikä tartte ostaa ainuttakaan kirjaa, valitsee vain haluamansa paketin ja kirja leviää kirjakauppoihin siinä kuin noilla muillakin. Ja mitä enemmän teet itte, sitä halvemmaksi tulee.

    • Emme suosittele

      Bod helppo ja huokea. Mutta...

      Meitä on useampi BoD illa julkaissutta raapustelijaa.
      Ongelmana yrityksellä on sekavuus informaatiossa, epäasiallinen asiakaspalvelu ongelmien yhteydessä, sekava viestintä, katteettomat lupaukset ja pahinta, sopimuksen mukaisia kirjailijapalkkioita ei suoriteta sopimuksen mukaan.

      BoD myös poistaa BoD-kirjailijaa koskevia tietoja ja linkkejä verkosta kirjailijaa etukäteen infoamatta.
      Yritys toimii Saksasta käsin, vaikka ilmoittavat Suomen osoitteeksi Mannerheimintien osoitteen. Tämä aiheuttaa ongelmia esim. kirjatoimituksissa yms.

      "Asiakaspalvelujoina" nuoria kokemattomia, töykeitä naisia, jotka esiintyvät vain etunimillään.

      Emme suosittele. Kannattaa maksaa hieman enemmän ja valita luotettava ja kunnollinen, kotimainen vaihtoehto ja palvelu.

      • 22+20

        Missä noita bod-kirjoja myydään? Bodin sivut mainostavat vain itse palvelua.


      • PäivikkiL

        Itselläni on BoDn asiakaspalvelusta ihan toisenlaista kokemusta kuin "raapustelijoilla". Olen julkaissut kaksi kirjaa ja varsinkin ensimmäisen kanssa tarvitsin aika paljon apua ennen kuin tajusin miten se heidän käyttöliittymä toimii. Asiakaspalvelu oli tosi ystävällistä ja minua neuvottiin kärsivällisesti vaikka kyselin aika plajon... Kirjoihin olen tosi tyytyväinen, painolaatu on hyvää ja palkkiotkin on maksettu tilille säännöllisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3690
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2992
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2910
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2768
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2704
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2465
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      254
      2203
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      209
      1918
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1917
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1867
    Aihe