Riittäneekö 580e opiskeluun tutulla jos omat kustannukset maksan

hennnni

Elikkä olisin muuttamassa tutulleni, mutta joutuisin oman sähkönkulutuksen, vedenkulutuksen, ja ruuat, vaatteet, lääkkeet, ja kosmetiikan maksamaan. Olen selvittänyt, etten opiskelutukea tule saamaan.
Toki joiltain sukulaisilta jotain rahallista tukea tulen saamaan, mutta lähinnä kosmetiikkaan ja vaatteisiin, eli eivät ne summat niin suuria ole. Tuttuni asuu omakotitalossa.

Olen laskenyt tässä hieman kuluista:
50 e/kk bussikortti
40e/kk sähkölasku
40e/kk vesilasku
50e/kk kosmetiikka ( meikit, sun muut. ei sisällä rasvoja)
200e/kk ruoka ( koska äitini sanoi että tohon summaan pitää varautua)
n. 20-50e/kk lääkkeet (sisältävät ihorasvat) ( vuodenajasta riippuen )
n.40-50 e/kk ( tuskin ostelen niin usein, mutta hyvä varautua )

Mitä mieltä olette? äitini kivenkovan väittää, etten pärjäisi vaikka minusta pärjään ja opinto- ohjaajakin sanoo että tuolla summalla pärjää, muttei sillä ylinmääräiseen tuhlata.

Kaikenlaiset kommentit ja mielipiteet ovat tervetulleita. :)

10

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+2

Veteen menee n. 15 e, sähköön riittää 30 e, kosmetiikkakulut vaikuttavat suurilta, vai värjäätkö myös hiuksesi tuolla rahalla? Ruokaan riittää vähemmänkin, vaikka syökin hyvin, koska kouluruoka kuittaa suurimman osan päivän ruuasta ja on sitäpaitsi halpaa. Vaatteet saa kirpparilta.
      Yleensä elämä opiskelijana on edullista, koska muillakaan ei ole mitään, niin ei osaa paljoa kaivata. Kyllä tuo riittää, varsinkin kun on pakko.

• opiskelija12345

Kommenttia:
      -minulta menee 300 euroa kuussa ruokaan. Tähän ei sisälly koulussa syöty ruoka. En tosin halua syödä kaikkein halvinta ja tuohon sisältyy myös kahvi ym. koulupäivänä. Sanoisin, että tee jokin karkea päiväkohtainen arvio.
      200 euroa kuussa on 6,70 euroa päivässä. Syötkö tällä summalla ravitsevat ateriat päivittäin sekä ostat vessapaperit ja pyykinpesuaineet? Jotkut pärjäävät kyllä tuolla summalla, mutta se vaatii ainakin etukäteissuunnittelua.

-olisi kiinnostava tietää, mihin tuo 50,00 menee kuukausittain kosmetiikkaan. Jos mukana on kampaaja tai hiustenvärjäys, siihenkään ei mene joka kuukausi tuota summaa (joka toinen ehkä?). Jos tosiaan ostat kuukausittain luomivärejä, huulipunia ym. niin miettisin kyllä tuon asian uusiksi. Jos kuukaudessa kuluttaa tuollaisen summan meikkeihin, kannattaisiko ennemmin ostaa harvemmin ja laadukasta (keskittää ostokset aleen) kuin ostaa kuukausittain kaapit täyteen huonolaatuista?

• hennnni

Olen todella allerginen ja ruokavalioni siksi hieman vaativa. Joudun lähes kaiken tekemään itse koska mikään ei melkein sovi minulle. Ehkä kosmetiikkaan laskin riikaa rahaa. En värjää hiuksian ja kampaajallakin kerran 3 k. Laskin tuohon ihan perusmeikit kuten ripsarin, meikkivoiteen, puuterin, huulirasvan. sekä esim kuukautiset, meikinpoistoaineet sun muut jotka kosmetiikkaan liittyy. mutta jokatapauksessa musta tuntuu että 580e riittää opiskelialle milla kulunsa ja oman elatuksensa hoitaa.

• opiskelija12345

Itselläni on käyttövaraa 450 euroa kuussa (ruoka, netti, puhelin, matkakulut ym.). Tosin sinulla oli mukana vesi-, sähkö-, ja lääkekulut, joita taas itselläni ei ole. Riittää ihan hyvin, tosin ongelmallista jos yhtäkkiä tulee isoja laskuja, esim. 70-100 euroa. Mulla esim. kerran vuodessa maksettava kotivakuutus on tämän suuruinen ja tuntuu vaikealta edes säästää sitä tuosta kuukausittaisesta summasta ettei tulis koko summaa maksettavaksi kerralla.

Jos joudut hankkimaan normaalia kalliimpaa ruokaa, tuo 200 e ei kuulosta realistiselta. 200e on ihan mahdollinen, jos ostat kaikki halvimmat ja punaisella lapulla merkatut tuotteet, teet itse moneksi päiväksi, hyväksyt ruokavalioon yksinkertaista ja ravintoarvoltaan huonoa moskaa kuten einespizzoja tai pakasteranskalaisia.

Omasta mielestä budjettia ei voi suunnitella sitenkään, että ei koskaan käy missään ulkona tai leffassa tai harrasta mitään. Mutta kannattaa tosiaan istua alas ja listata kaikki kulut ja miettiä sitten, voiko jostain tinkiä.

• 646454365
        opiskelija12345 kirjoitti:

Itselläni on käyttövaraa 450 euroa kuussa (ruoka, netti, puhelin, matkakulut ym.). Tosin sinulla oli mukana vesi-, sähkö-, ja lääkekulut, joita taas itselläni ei ole. Riittää ihan hyvin, tosin ongelmallista jos yhtäkkiä tulee isoja laskuja, esim. 70-100 euroa. Mulla esim. kerran vuodessa maksettava kotivakuutus on tämän suuruinen ja tuntuu vaikealta edes säästää sitä tuosta kuukausittaisesta summasta ettei tulis koko summaa maksettavaksi kerralla.

Jos joudut hankkimaan normaalia kalliimpaa ruokaa, tuo 200 e ei kuulosta realistiselta. 200e on ihan mahdollinen, jos ostat kaikki halvimmat ja punaisella lapulla merkatut tuotteet, teet itse moneksi päiväksi, hyväksyt ruokavalioon yksinkertaista ja ravintoarvoltaan huonoa moskaa kuten einespizzoja tai pakasteranskalaisia.

Omasta mielestä budjettia ei voi suunnitella sitenkään, että ei koskaan käy missään ulkona tai leffassa tai harrasta mitään. Mutta kannattaa tosiaan istua alas ja listata kaikki kulut ja miettiä sitten, voiko jostain tinkiä.

Einespizzat ja vastaavathan ovat järjettömän kalliita. Roiskeläpän hinnalla ostaa melkein kaksi kiloa makaronia. Itse syön terveellisesti ja ruokaan menee vajaa 120 euroa kuukaudessa.

• Namehere

se 580 on naurettavan suuri summa opiskelijalle kuukaudeksi. yh- äitinä sain 111e käteen laskujen jälkeen kuukaudessa, sossu ei opiskelijaa tukenut eli pakko sitä lainaa olisi ollut ottaa, silloinkin käteen jäänyt 411,noin. Ja tuo 111 oli kaikkien tulojen summa eli elatustuen, opintotuen sekä lapsilisän.

• hennnni

Niin no tässä kyselenkin mielipiteitä, että pärjäänkö ja hyvältä kuullostaa jos sitä mieltä olette, et tuolla summalla pärjää :)

• M.92

Hyvin pärjäät 580 eurolla kuukaudessa. Tuohan on enemmän kuin mitä köyhälle tulee sosiaalituilla.

Onnea opiskeluun ja toivottavasti kaikki menee hyvin. Totuttele ennalta vähän köyhempään elämään ja yritä saada kerättyä säästöön rahaa, vaikka kitumalla. Säästöt on hyviä siinä vaiheessa kun käy jotain odottamatonta, eikä heti haluaisi mennä pyytämään äidiltä rahaa. :)

• Halpaa on asumises

No heleposti! Joillakin menee koko opintotuki vuokraan ja joutuu lainalla makselemaan vielä vedet, sähköt, puhelimet, netit ja sit pitäs vielä syödäkin. kk saa kuitenkin kaikenkaikkiaan 800e josta jää siis joku vajaa 200e.

Hirveesti pitää olla pakkelia! No siinähän sitä oppii rahanarvon kun pitää miettiä syökö sitä puuteria vai ruokaa. Serkku on jättänyt meikkaamisen kokonaan arjesta juuri opiskelujen takia.

Ruuassa voi säästä hyvin syö vaan koulun sapuskoita! Meillä ainakin pystyy ostamaan saman päivästä, eilistä ja toissapäivästä. En tiedä onko muualla samaa käytäntöä? Lounas on sen 2,50 iltapäivällä paketin saa 2,20-2,00e eiliset tais olla 1,70-1,50e ja toissapäiväset 0,70-0,50. Varsinkin kun joka päivä on tarjolla normi, kasvis ja keitto niin ei tarvii samoja syödä jos ei halua.

• ihmettelevä-

Miten ihmeessä saatte kulumaan yksin asuvana 200e ruokaan? Meillä kaksi ihmistä syö alle 150e/kk ja ostamme aika paljon herkkuja ym turhaa, joten yksin asuvalle riittää varmasti alle 150e, tosin erityisruokavalio voi olla eri asia mutta ihan normi-ihmiselle riittää pienempikin summa. Itse laskeskelin tulevia kulujani ja koska saan tukia 500e/kk ja vuokra sähkö vesi tulee olemaan n.400e, jää kaikkeen muuhun 100e. Puhelin, netti ja vakuutus n.50, lääkkeet 10e, joten ruokaan , meikkeihin ja vaatteisiin jää 40e/kk, mikä riittää ihan hyvin kun en osta niitä meikkejä, vaatteita enkä mitään ylimääräistä. Toki tiukkaa voi olla, mutta ei mitenkään mahdotonta.
      Mutta joo, kyllä tuol summal pärjää ihan loistavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2128
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1776
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      794
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      40
      514
    Aihe