Eli en tiennyt oikein mihin kirjoittaa,mutta pakko saada vain avautua tää asia painaa mua niin hirveesti. Meillä miehen kanssa on todella erilaiset rahalliset tilanteen ollut koko parisuhteen ajan,mutta nyt viiden vuoden seurustelun jälkeen riidat asian liittyen alkaneet :( Mies on syntymästä asti saanut lapsilisät,lisäksi suuria summia rahaa lahjaksi (joka jatkuu vielä miehen ollessa 25v). Mies on aina saanut kaiken mitän on halunnut(vanhemmat maksaneet autokoulut,autot,kaiken mitä mies on aina halunnut. Miehen vanhemat ovat siis aika rikkaita. Mies on tehnyt töitä heti peruskoulun loputtua eli noin 10v. Minä taas en ole ikinä saanut lapsilisiä taikka suuria summia rahaa lahjaksi. Olen aina joutunut valitsemaan monen asian väliltä enkä siltikaan ole saanut mitä olisin halunnut. Vanhemmat ovat aika köyhiä. Töitä olen tehnyt hiukan yli vuoden. Aikaisemmin kuin asuttiin eri paikkakunnilla välimatka oli noin 100km MINÄ ajelin yleensä kaksi jos ei kolmekin kertaa viikossa tuota matkaa edes takaisin aika isoruokaisella autolla. Mies ei kertaakaan,koska meillä ei ollut paikka missä olisi voinut olla yötä. Itse olen joutunut maksamaan autokoulun,vaatteet,bensat,vakuutukset ym. Jo silloin kun olis täyttänyt 18v,mutta en ollut käynyt autoakoulua sain kyselyjä miehen sekä hänen vanhempien toimesta koska menet autokouluun. Kun se oliskin ollut niin helppoa vain mennä :( Tuossa ajassa paloi pelkästään ensaan muilla hirveä summa rahaa,jota mies ei tajua. Puolen vuoden työttämyyden aikana (joka aiheui siitä että muutin vieraalle paikkakunnalle miehen luokse. Tuona aikana maksoin omat laskuni ja sekä kaikki meidän ruokakulut ym tarvikkeet, millään ei 400e kuukaudessa riittäny edes laskuihin ja ruokaa joten joudun turvautumaan säästössä olleisiin rahoihin jos halusin edes joskus käydä kotona taikka nähdä kavereita. Nyt olen ollu töissä nelisen kuukautta josta kaksi täyttä muuten osa aikaa esim 2vk kuukaudessa matka on 55km suunta joten polttoaine kustannukset ovay huimia maksan edelleen myös suurimman osan ruuasta sekä netin ja omat laksuni. Nyt mun pitäisi ostaa auto jota mies on katsellut mulle netistä 1500e -3000e arvoisia aina mies höpöttää mennään hakemaan sitten sanon ei se ole niin yksin kertaista vain hakea niin mies sanoo kyllä töissä käyvällä pitää olla rahaa. Itken aina usein tän asian takia ja murehdin elämää sekä raha asioita :( Olen miettinyt eroa monen monta kertaa ja kohta ihan oikeasti varmaan lähden. En jaksa tätä syyllisyyttä/häpeän tunnetta siitä kuinka tuo kertoo vanhemmilleen "ei sillä oo rahaa". Asun siis miehen talossa joka on hänen oma. Puoliksi menee sähkö vesi ym. Auttakaa mitä tehdä :(? Minä siis 21 mies pian 26.
Erilaiset tadoulliset tilanteen ja vaikutus parisuhteeseen?
8
680
Vastaukset
- ......!
Sinä ostat sitä mihin sulla on varaa. Voisit vaikka näyttää tämän tekstin hänelle, jos et osaa kertoa asioista. Te muodostatte nyt yhteisen talouden, jossa asiat päätetään yhdessä. Mies ei voi vain alkaa suunnittelemaan sulle auton ostoa, jos sulla ei ole siihen varaa. Sun pitää lisätä kommunikointia suhteeseen, jotta saat kerrottua esim. näistä talousasioista, mihin sinulla riittää rahat (oletan että teet kuukausittain budjetin). Sun pitää kertoa miehelle minkä verran saat rahaa, ja mitä omia menoja sulla on sähkön ja veden lisäksi, ei se muuten tajua. Nyt turha arkailu pois, ja oma-aloitteisuutta peliin. Et voi myöntyä joka asiaan pelkästään sen takia että elät parisuhteessa hänen kanssaan. Äläkä tunne häpeää siitä että sulla ei ole rahaa. Rahaa tehdään tekemällä töitä, ei sun miehesikään vanhemmat varmana mistään tyhjästä rikastuneet. Ihmettelen miksi miehesi vanhemmat syytävät rahaa pojalleen, jos tämä on käynyt 10 vuotta jo töissä.
- Kokemus-K
Kirjoita ylös kaikki säännölliset menosi ja tulosi ja näytä laskelma miehelle. Luulisi tyhmemmänkin tajuavan silloin mihin rahasi menevät ja että ne eivät riitä kaikkeen. Ja kerro että hän voi mielestäsi vapaasti ostella autoja jos on niihin varaa mutta jos haluaa sinun ostavan, saa myös näyttää mistä ne rahat tulevat...
Ei hänkään oikeasti ole rikas vaan hänen vanhempansa. Se on tullut hänelle ihan ansaitsematta ja sattumalta kuten sinulle oma vähävaraisempi taustansa. Hänen varakkuutensa ei siis ole mitään josta olisi syytä olla ylpeä tai sinun köyhyytesi mikään häpeä. Ahkeruus ja omalla työllä eläminen on jotain josta voi olla ylpeä, ei vanhempien varoilla eläminen. Ole ylpeä itsestäsi ja näytä se! - mk
Sanoppamiehellesi että osta sinä se auto kun minullae iole rahaa Tai miehesi lainaa rhan sinulle ja laita mies maksamaan ruokakulut koska syökin enemmän.
- JuusoVaari
Se maksakoon, kenellä on rahaa. Parisuhteessa noiden asioiden pitäisi olla itsestään selvyyksiä, kuin myös se, että kummallakin on samanlainen elintaso.
Huomaatko, kuinka sinua käytettään hyväski? surusuru!
Jos ihmiset rakastavat toisiaan, silloin rahasta ja sen käytöstä ei tule ongelmaa.
Ja jos ihmiset rakastavat toisiaa, he eivät elä missään avoliitossa, vaan avioliitossa ja kaikki rahat ovat yhreistä omaisuutta.
Minun vanhempani elivät onnellisessa avioliitossa koko elämänsä. Isä oli töissä rautateillä ja äiti oli kotirouva ilman mitään tuloja. Kotona ei koskaa riidelty rahasta, eikä raha ollut koskaan ongelma. Nyt he ovat molemmat kuolleet, mutta he ovat jättäneet meille lapsille terveen elämän mallin.
Hakeudu terveeseen ihmissuhteeseen, missä kummatkin osapuolet pystyvät avoimesti keskustelemaan kaikista asioista ja tuntevat vastuunsa niin taloudellisista kuin muistakin asioista.- --------
Tajuaako miehesi edes tilannetta? Miehille pitää vääntää kaikki ratakiskosta, että menee perille. Hän voi ajatella, että rahasi riittää, kun et ole mitään puhunut.
Meillä on tilanne päinvastoin. Minä elän säästeliäästi ja olen töissä. Mieheni on työttömänä, mutta hän saa työttömyyskorvausta lähes yhtä paljon kuin minä palkkaa käteen. Minulla ei lopu rahat käytännössä koskaan, sillä osaan ennakoida ja en tuhlaa, vaikka tilillä on rahaa. Mies taas tuhlaa kaikki rahat samantien. Minä pidän muutaman tonnin säästössä äkillisiä menoja varten.
Minä olen niin turhautunut tilanteeseen, että en jaksa siitä edes puhua. Raha tuntuu olevan hänelle todella arka aihe. Hän ei halua puhua siitä mitenkään. Huomaan tietysti hänen käytöksestä, että rahat on loppu, kun hän kiukuttelee minulle kaikesta mahdollisesta.
Olen päättänyt, että en auta häntä taloudellisesti, ennen kuin hän itse pyytää. Olen maksanut tähän mennessä (mies oli silloin vielä töissä) todella paljon meidän yhteisiä menoja yksin, mies ei koskaan ole tarjoutunut maksamaan mitään.
Tiedän itse kokemuksesta, että vaikka pääseekin töihin, menee oikeasti todella pitkään, että alkaa tuntua siltä, että rahat riittää.
Minä olen ollut jo 15 vuotta töissä, mutta muistan kuin eilisen päivän sen, kun aloitin työt opiskelujen jälkeen. Vuokra piti maksaa ja kaikki muut asumismenot päälle. Tilipäivänä tuntui, että kaikki meni samantien laskuihin. Oikeasti kesti useamman vuoden, ennen kuin sain talouteni todella kuntoon ja rahaa rupesi jäämään säästöön.
Puhu miehellesi ja kerro kuinka paljon tilistä jää käteen ja paljon rahaa jää kaiken pakollisen menon jälkeen. Ehkä se avaa hänen silmät ja hän saattaa tajuta, että ei sun rahat riitä samalla tavalla kuin hänen. - 99999
Parisuhteessa jossa jaetaan sama talous myös kulut jaetaan tulojen mukaan.
Kun itse opiskelin ja mieheni kävi töissä. Hän maksoi kaiken ja minä käytin 400€/kk omiin menoihin, hän ei KOSKAAN sanonut sanallakaan että kuinka ärsyttää se kun elin käytännössä hänen rahoillaan.
Nyt kun sain opiskelujeni jälkeen töitä ja palkkani on parempi kuin miehelläni myös ne käytetään "yhteisesti". Ja kuluista minä maksan yli puolet niin että käyttörahaksi jää molemmilla samanverran.
Näin helppoa. - raha ei ratkaise
Ei köyhyyttä pidä hävetä. Sano miehellesi suoraa että sinulla ei ole varaa. Jos hän ei ymmärrä, niin väännä asia hänelle rautalangasta ja esitä vaikka laskelmat rahan menostasi. Ei se nyt noin hemmetin vaikeat ole.
Terveisin vähän yli keskituloinen mies
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?372983Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n342218Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari452141Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa791999Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh541716Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr561454Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä151410Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http451279Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1051164Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian158876