Osaako kukaan sanoa, miksi jotkut YLE:n ulkomaiset aikuisten sarjat tulee dubattuina, niin että allkuperäisen äänen päälle puhuh miesääni suomeksi. Onko se näkövammaisia varten vai keille? Näin oli ainakin kesällä esitetyn "Rikospaikka Stuttgart" sarjan joka jakson kohdalla. Dubbaus oli aina päällä jos boksin kieliasetuksessa oli laitettu äänen kieleksi Ruotsi, mutta joskus myös jos se oli Suomi. Sillooin sen sai pois vain jos vaihtoi äänen kieleksi jokin muu kuin Suomi tai Ruotsi.
Minua kiinnostaa tietää että oli ko sarja dubattu suomalaisia varten jo Saksassa vai dubbako YLE tosiaan ohjelmia näkövammaisia varten?
Miksi jotkut YLE:n sarjat tulee dubattuna?
5
1416
Vastaukset
- Toppy
Kyllä tuo kuulostaa juurikin näkövammaisille tarkoitetulta äänitekstitykseltä. Mutta sen pitäisi toimia vain, kun ensisijaiseksi äänikieleksi on asetettu hollanti. Täältä lisätietoa: http://yle.fi/tekniikka/?ID=268&group=268
- äänitekstitys
Se on ns. äänitekstitys. Ei Ylellä mitään dubata, ainakaan aikuisten ohjelmia. Eli katoppa ettei ole vahingossa mennyt äänivalinnoissa sulla boksissa päälle valinta "Hollanti". Hollanti-kohtaa käytetään Suomessa äänitekstityksessä koska hollantia puhuvia lienee täällä maassamme niin vähän ettei sille ole mitään käyttöä sen alkuperäisessä mielessä.
- phumba
Kiitos vastauksesta! Meillä se dubbaus tulee valitettavasti vaikka äänen ensisijainen kieli on ruotsi, eikä hollanti. Me olemme ruotsinkielinen perhe je mielellään kuuntelemme esim urheiluselostukset ruotsiksi. (Siksipä se "taivas varjelee" meni meiltä vähän ohi)
- äänitekstitys.
Lienee jokin tekninen vika joko boksissa tai sitten lähetyksessä. Yhtenäkin päivänä tuli Keskiyön kulkija-sarjan jakso siten että siinä oli myös tuo äänitekstitys päällä, kyseessä oli siinä tapauksessa ihan moka joko Ylellä tai Digitalla ja siihen ei katsoja itse voinut vaikuttaa mitenkään digiboksia säätämällä.
- svedupetskut
muuttakaa ruotsiin niin ei tarvitse kokea moista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa883304Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3312919Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911576Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2421344Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621282Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281051- 741010
- 791007
- 117970
- 72934