Miksi jotkut YLE:n sarjat tulee dubattuna?

phumba

Osaako kukaan sanoa, miksi jotkut YLE:n ulkomaiset aikuisten sarjat tulee dubattuina, niin että allkuperäisen äänen päälle puhuh miesääni suomeksi. Onko se näkövammaisia varten vai keille? Näin oli ainakin kesällä esitetyn "Rikospaikka Stuttgart" sarjan joka jakson kohdalla. Dubbaus oli aina päällä jos boksin kieliasetuksessa oli laitettu äänen kieleksi Ruotsi, mutta joskus myös jos se oli Suomi. Sillooin sen sai pois vain jos vaihtoi äänen kieleksi jokin muu kuin Suomi tai Ruotsi.

Minua kiinnostaa tietää että oli ko sarja dubattu suomalaisia varten jo Saksassa vai dubbako YLE tosiaan ohjelmia näkövammaisia varten?

5

1849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toppy

Kyllä tuo kuulostaa juurikin näkövammaisille tarkoitetulta äänitekstitykseltä. Mutta sen pitäisi toimia vain, kun ensisijaiseksi äänikieleksi on asetettu hollanti. Täältä lisätietoa: http://yle.fi/tekniikka/?ID=268&group=268

• äänitekstitys

Se on ns. äänitekstitys. Ei Ylellä mitään dubata, ainakaan aikuisten ohjelmia. Eli katoppa ettei ole vahingossa mennyt äänivalinnoissa sulla boksissa päälle valinta "Hollanti". Hollanti-kohtaa käytetään Suomessa äänitekstityksessä koska hollantia puhuvia lienee täällä maassamme niin vähän ettei sille ole mitään käyttöä sen alkuperäisessä mielessä.

• phumba

Kiitos vastauksesta! Meillä se dubbaus tulee valitettavasti vaikka äänen ensisijainen kieli on ruotsi, eikä hollanti. Me olemme ruotsinkielinen perhe je mielellään kuuntelemme esim urheiluselostukset ruotsiksi. (Siksipä se "taivas varjelee" meni meiltä vähän ohi)

• äänitekstitys.

Lienee jokin tekninen vika joko boksissa tai sitten lähetyksessä. Yhtenäkin päivänä tuli Keskiyön kulkija-sarjan jakso siten että siinä oli myös tuo äänitekstitys päällä, kyseessä oli siinä tapauksessa ihan moka joko Ylellä tai Digitalla ja siihen ei katsoja itse voinut vaikuttaa mitenkään digiboksia säätämällä.

• svedupetskut

muuttakaa ruotsiin niin ei tarvitse kokea moista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa

Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va
      Maailman menoa
      286
      4453
    2. Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla

nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty
      Maailman menoa
      106
      4020
    3. Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta

ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,
      Maailman menoa
      194
      2405
    4. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      75
      1744
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      35
      1697
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      17
      1219
    7. Tiesitkö? Kohutun L/over sarjan Juha eli Jani Volanen on tämän julkkisnaisen ex-mies!

Jani Volanen näyttelee L/over - ikuisesti minun psykologisessa trillerissä Juhaa. Mutta tiesitkö, että hän on tämän julk
      Tv-sarjat
      7
      1149
    8. Ajattelen sinua

Ajattelen sinua joka päivä, joka hetki… Kaikkea, mitä minun olisi pitänyt sanoa sinulle, enkä osannut sanoa, kaikkea nii
      Ikävä
      43
      1112
    9. Millainen mulle

Sitten sopisi?
      Ikävä
      94
      919
    10. entäs jos yhtenä päivänä kävisi niin

että miehet vaan yhtäkkiä kollektiivisesti kyllästyisivät ja lopettaisivat naisten palvelemisen ja naiset saisivat pärjä
      Sinkut
      138
      915
    Aihe