Nainen vaiti seurakunnassa ?

Hei vastasin toisaalla täällä kysymykseen 1 Kor 14:26-40.

Haluan laittaa saman tännekin;

Ottakamme esiin 1 Kor 14 luku ja katsotaan mitä se haluaa sanoa;

Kysymys jakeesta 26 eteenpäin on järjestyksestä seurakunnan kokouksissa.
Siis järjestyksestä. Järjestyksestä on kysymys srk kokouksissa ja -elämässä.
Aina pitään ensin katsoa asiayhteys mistä on kysymys ennenkuin tulkitaan yhtään mitään.

Jae 26 pojustaa että ekklesia (seurakunta) kokoontuu ja kaikilla on jotakin annettavaa.
Jakeeseen 33 saakka on kyse profetoimisesta. Alkuseurakunnan aikana oli tarvetta sellaiselle lahjalle, koska vanha liitto oli juuri loppunut, Jeesus tullut ja mennyt ja uuden liiton kirjoituksia piti pitää yllä ja kasata.
Jakeissa opetetaan että jos jollakin on kielillä puhumisen lahja, pitää olla tulkintaa myös, tai muuten suu kiinni.
Samoin profetian lahjat omaavat, järjestys se olla pitää, pari saa kerrallaan kokouksessa puhua ja muut sitten kertovat mitä mieltä ovat, eli arvostelkoot kuin on sanamuoto. Apt 21:9.

Jakeessa 34 Paavali ottaa kantaa naisten käytökseen.
Suu kiinni jos ei ole puheenvuoroa. Vrt tässäkin tuo edellinen jae Apt 21:9.
Pitää olla puheenvuoro, kyse on järjestyksestä kokouksissa, eikä siitä ettei nainen saa suutaan avata.
Tässä yhteydessä Paavali kehotti naisia sitten kyselemään miehiltään kotona.
Miksi?
Naiset olivat juuri päässeet savimajoista, keittiopiian ja pyykkärin hommista hiukan ulos oikein seurakuntaankin.
Ennen miehet jättivät ämmät kotiin ja lähtivät vain itse seurakunnan kokoukseen.
Tässä ei ole kyse, etteikö naisella saisi olla mielipidettä vaan seurakunnan kokouksien järjestyksestä, siis kokouksien järjestyksestä.
Siitä mitään tule jos kaikki kaakattavat ja akat joukolla suu auki jatkuvasti kokouksissa. Pitää siis puhua vaan jos on puheenvuoro ja lupa puhua puheenvuorolla. Kokonaan on kyse missä järjestyksessä kokouksissa mennään, puheenvuoroista. Kaksi-kolme saa profetoida kun on PUHEENVUORO, Vrt. Apt 21:9, olivat naisiakin kyllä.

Joskus ihmettelin itse muualla eivätkö vanhemmat rakasta lapsiaan kun jättävät ne kotiin ?!

Jakeet 37 eteenpäin sanotaankin sitten että ja jotta jos joku luulee saaneensa profetian lahjan, pitää menetellä em. tavalla, että 2-3 puhuu kokouksessa ja muut arvostelevat, eli ottavat kantaa. Hyväksyvät tai ei mitä hyväksyvät omasta mielestään ja mitä eivät hyväksy. Niin on ohje nykyisinkin. 1 Tess 5:20-23 siis.

Viimeiset jakeet menevät taas sitten ytimeen mistä on kysymys:
"Veljet, tavoitelkaa profetoimisen lahjaa ja älkää estäkö kielillä puhumista.
- Kaiken on vain tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä."

Heps.

- "Kaiken on vaan tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä."
Siis alltså.

Nyt sitten vuosikymmeniä on kaakatettu että naisilla suu kiinni kokouksissa, kun Paavali opetti kokouksien järjestystä !

Kokouksien JÄRJESTYKSEN opetuksesta on kyse, ei siitä saako naiset puhua vai ei.

Naisia kokouksissa saattoi puhua kaakattaa kolmekin kerralla ja kaikilla profetian lahja, mutta ARVOKKAASTI JA HYVÄSSÄ JÄRJESTYKSESSÄ.

Tässä tämän opetus 1 Kor 14:26-40.
Ei tuon kummemmasta ole kyse.

Miehet sitten jotkut opettavat ettei nainen saa suutaan avata ja ei saa toimia evankeliumin työssä ?!

Jumala jakaa itse lahjansa halukkaille ja kyvykkäille !
Molempia ominaisuuksia pitää olla.

Naisilla on ollut nöyryyttä, asiantuntemusta kirjoituksiin, iloisuutta, vastuuntuntoa, ahkeruuta ja tunnollisuutta ja rakkautta evankeliumin tehtäviin.
Usein ko. naiset pyhittyvät kokonaan asialle, sillä perhe ja pienet lapset sitovat naista monin tavoin aivan pakosta, emotionaalisestikin miestä enemmän perheeseensä vaikka kuin yrittäisi järjestelyjä tehdä miehestä keittiöpiikaa ja pyykkäriä ja siivouskonetta.

En puhu tässä asiassa koskaan missään naisasiamielessä.
Perustaisin miesten vapautusliikkeen ensisijaisesti huoraavien, kaljaa latkievien, rääväsuisten, uusavuttomien, yms naisten vuoksi lähinnä, heh.

Kyse on evankeliumin työstä, ei muusta.
Pitää kuitenkin muistaa että ei joka mökin pojasta ja likasta tule kaikkeen kykenevää koskaan.

Tarvitaan ensin koulutus joka ohjautuu ihmisen intressien kautta, ja evankeliumin työssä on myös maallikkoja.
Maallikoksi päästäkseen on ensin kyettävä näkemään itsensä ensin jossakin tehtävässä.
Jumala antaa kykyä lisää, armolahjansa, jolle pitää ensin oma tahto, ja tietysti että Jumala antaa onnistumista johonkin, Jumala itse arvioi henkilön olemassa olevan tietotaidon.
Mitään sellaista voimaa ei tule koskaan taivaasta joka panisi ihmisen liikkeelle automaattisesti tekemään tai puhumaan jotakin.

yst. jari

19

87

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petetyt naiset

jarlau Kyllä se niinvain on, että ei tarvitse koulua käydä ymmärtääkseen, että ei nainen voi pastorina/pappina olla.
      Nainen pastorina alttarin takana on kyllä niin mieletön näkymä, että voi voi. Ei edes Luojan luoman naisen ääni sovi saarnaamiseen tunteilemisineen.

• Hei

Kaikki uusi on aina alkuun asia jota vierastetaan.
        Minäkin kävin monet mietinnöt naisasioissa ensin, ja olen ne muuten tänne juuri tänään laittanut. Viimeistelin pari kirjoitustani loppuun jotka olivat vuodelta 1995.

Sanoisin että pitää ensin itse toimia ev.asialla ennenkuin asian voi ymmärtää.
        Vasta sitten ymmärtää asian tärkeyden.

Sanon tässä asian joka on edellytys kaikille ja varsinkin naisille tullakseen hyväksytyiksi;

- Nöyryys, rakkaus, vastuu, asiantunemus, ahkeruus, tunnollisuus, kristillinen ilo !
        Nuo kun omaa huippuunsa asti ja saakka hakkaa kaikki miehet mennen tullen.

Olen itse nähnyt nuo kaikki omaisuudet yhdessä evankeliumin tekijässä joka oli nainen.
        Ei ollut pastori koulutukseltaan, vaan maallikkona kasvanut ja saanut sitten vastuuta.

t. jari

• "Nainen pastorina alttarin takana on kyllä niin mieletön näkymä, että voi voi. Ei edes Luojan luoman naisen ääni sovi saarnaamiseen tunteilemisineen."

- Tässä pitää huomoida että ei saa mieltää jokaista naista ko. tehtäviin.

Ei siis joka mökin likkaa ja akkaa.

Nöyryys, rakkaus, vastuu, asiantunemus, ahkeruus, tunnollisuus, kristillinen ilo ! armolahjat !

yst. jari

• naiset alamaisia
        jarlau kirjoitti:

"Nainen pastorina alttarin takana on kyllä niin mieletön näkymä, että voi voi. Ei edes Luojan luoman naisen ääni sovi saarnaamiseen tunteilemisineen."

- Tässä pitää huomoida että ei saa mieltää jokaista naista ko. tehtäviin.

Ei siis joka mökin likkaa ja akkaa.

Nöyryys, rakkaus, vastuu, asiantunemus, ahkeruus, tunnollisuus, kristillinen ilo ! armolahjat !

yst. jari

jarlau . Löytyy vielä miehiäkin joita ei naiset päihitä mennen tullen. On se niinkin kun nainen näkee oikein miehisen miehen, NIIN eivät kyllä tule saarnailemaan.
        Kyllä kanat kukon tuntevat !

• naiset alamaisia kirjoitti:

jarlau . Löytyy vielä miehiäkin joita ei naiset päihitä mennen tullen. On se niinkin kun nainen näkee oikein miehisen miehen, NIIN eivät kyllä tule saarnailemaan.
        Kyllä kanat kukon tuntevat !

Ei siis joka mökin likkaa ja akkaa joka hommaan.
        Nainen voi ajaa avaruuslaivaa ja olla rasvamontussakin.
        Ihmisiä voidaan kouluttaa erilaisiin tehtäviin.

Evankeliumin työssä armolahjat lisäksi, siis kyse on Jumalan itsensä antamasta henkensä voimasta.
        Niihinkin valikoidutaan kykyjen, tietojen ja motivaation mukaan.
        Yleensä koulutuksiin hakeudutaan niin ikään motivaation vaikuttimin.

yst. jari

• ????... ????
        jarlau kirjoitti:

Evankeliumin työssä armolahjat lisäksi, siis kyse on Jumalan itsensä antamasta henkensä voimasta.

yst. jari

jarlau Eikös kaikki olekaan pappeja ?

• Raamatun sanalle

Sikäli petetyt naiset, että heidän olisi tullut tuntea vastuunsa Raamatun sanaan nähden, eikä lähteä pappeilemaan vaikka esim. joku mieshenkilö olisi niin ehdottanut.
        Käärme puhui myös kauniisti naiselle paratiisissa ja niin nainen lankesi ja samoin kävi miehellekin.

• jarlau kirjoitti:

yst. jari

Jarin loistava lohkaisu:

### Nöyryys, rakkaus, vastuu, asiantunemus, ahkeruus, tunnollisuus, kristillinen ilo ! armolahjat !
        yst. jari ###

Asai on niinkuin jari toteaa. Hedelmistään puu tunnetaan, eikä siitä, onko miehen rinnat vai naisen.

• petturit

petetyt naiset. . .Aamen aamen näin se on Eeva ensin

• JARLAU HARVINAISEN HYVÄ NAISTUNTIJA SEKÄ NAISASIAN AJAJA !

Tämän ketjun aloitusviestistä puheenollen: siinä on jumalallista syvää viisautta, kuten:

### Heps.
      - "Kaiken on vaan tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä."
      Siis alltså.

Nyt sitten vuosikymmeniä on kaakatettu että naisilla suu kiinni kokouksissa, kun Paavali opetti kokouksien järjestystä !
      Kokouksien JÄRJESTYKSEN opetuksesta on kyse, ei siitä saako naiset puhua vai ei.

Naisia kokouksissa saattoi puhua kaakattaa kolmekin kerralla ja kaikilla profetian lahja, mutta ARVOKKAASTI JA HYVÄSSÄ JÄRJESTYKSESSÄ.
      Tässä tämän opetus 1 Kor 14:26-40.
      Ei tuon kummemmasta ole kyse. ### (Jarlau)

Hyvin todettu uskovaisen naisen tasa-arvoisuus Kristuksessa!

Ap. t. 21:9 Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja.

Filippus tuskin käski tyttäriään vaikenemaan ja selvää on, että Filippuksen vetämissä evankelioimis- ja jumalanpalveluskokoontumisissa nuo siskot saivat puhua Herran sanoja ihan saarnaspöntöstä käsinkin.

Jos profeetta ei kelpaa myös papiksi, niin kuka sitten kelpaa pappisvirkaan?
      Ja kun nainen saa opettaa pienille miehille pyhäkoulussa, miksei hän saisi opettaa heitä enää sitten, kun ovat varttuneet ja seurakuntasalissa kuuntelevat?

• saarnaajat..

Niin se on Antti silloin kun nainen saarnaa kirkossa on miesten vaijettava, niin ettei totuus paljastuisi !

• ymmärtämättömät nais

Vastine Antille . Raamattu tuntee naisprofeettoja ja Filippuksen tyttärillä oli profetoimisen lahja, mutta eivät he pappeja olleet.

Pappeus on miehen virka. Kirkoissa pitäisi olla sivupöytä niinkuin Luterilaisissakin kirkoissa, jossa naiset saisivat pitää todistuspuheen vuoronsa.

Alttarin taakse ei naislla ole asiaa, sillä alttarille ei saa vierasta verta viedä. Paljon on naisia, jotka eivät tätä ymmärrä.

• Sinä nimetön ja kutsumaton - vaikene seurakunnassa!
      Kuka tahansa nainen omaa isommat keskustelulahjat kuin sinä.
      Jokainen nainen olkoon Jeesuksen oma ja seurakuntaa jopa kutsutaan
      morsiusseurakunnaksi. Maria opetti Jeesusta, että menepä ja auta, kun viini on loppu ja häpeä uhkaa. Jeesus totteli naisen viisaita sanoja, sillä juuri häpeänhän Jeesus tuli poistamaan ja Maria tiesi sellaisen pointin hyvin - koska oli nainen.

Jes. 43:1
      Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.

Kuka tahansa nainen on enemmän kuin sinä NIMETÖN MIES ! ! !

Lohdutuksen ja rohkaisun sana kaikille naispastoreille, Herralta :

Luuk. 10:42b Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."

antti

• Mutta AnttiVKantola Jeesus sanoo sinulle: "Minä sanon sinulle: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat".

Maria asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa. Hän oli valinnut hyvän osan, ei opettajana, vaan kuuntelijana. Kuinka Maria olisi voinut Mestaria opettaa? Parempi olisi Antikin asettua Mestarin jalkojen juureen.

Jeesus sanoi hänelle: "Maria!" Tämä kääntyi ja sanoi hänelle hebreankielellä: "Rabbuuni!" se on: opettaja. Joh. 20:16

Ei morsiamella ole naispastoreita. Morsian iloitsee suuresti Yljän äänestä.

• Osa 2; Vastausta nimimerkille "Jaspis".............................

Byrokraattisessa järjestelmässä on jokaisella viralla tarkat tehtävät ja valtuudet määrätty. Niihin sijoitetaan aina päteyyden perusteella. Seurakuntademokratia voi valtuuttaa kaikkeen seurakuntalaisia jos ei pappia ole. Toimiikin kaikissa papin hommissa, häät, hautajaiset, kastajaiset, ehtoolliset on annettu papeille niiden hoito, mutta jos pappi puuttuu seurakunnassa annetaan sitten maallikkovaltuuksia niihinkin.

Naispappeuden asiaa ymmärtääkseen ihmisen on ensin itse toimittava Jumalan asiassa aktiivisena evankeliumin työssä Herran asialla lähimmäitsen hyväksi eikä käydä muutaman kerran elämässään kirkossa katsomassa onko papilla housut vai hame päällä.
        Tuo on edellytys ja avain asian ymmärtämiseen.
        Silloin ihminen tajuaa että ei voi seistä Jumalan antamien armolahjojen tiellä.
        Kenenkään hommista ei tule mitään ev työssä pidemmän päälle ilman armolahjoja. Sellainen on yhtä mahdotonta kuin tahallisen synnin harjoittajan olla srk elämässä pidemmän päälle.

Itse kannoin maallikkovastuuni 100% ja kun pienikin erehdys sattui ilmoitin asiasta seuraavana päivänä ja jätin tehtäväni. Asissa vaikutti monen asian summa miksi niin kävi. Harha-askelia opetaan. Istuin isäni nuoruuden ystävän kanssa samalle terassille. "No mikä jottei jos minä nyt sittenkin yhden kaljan ottaisin" kun aikansa asiassa kyseltiin.. MUuta ei tapahtunut.
        Olisin voinut sivuuttaa asian unohtamalla sen heti ja jatkaa entiseen malliin, ja niin olisi ollut oikein ja hyvin mutta olin uuvuksissa ja oli joitakin ihmissuhdeasioita hiertämässä.

Minulla on ainakin kirjoituksieni viimeistely, lauleskelen ja soitan hengellisiä lauluja joka päivä. Olen opiskelemassa ja oppiaineikseni olen valinnut julkisen johtamisen, filosofian ja teologian yleisopinnot.
        Noista kolmesta tieteenalasta otan perusopinnot ja yhdestä niistä lisäksi aineopinnot. Teen rauhassa, ja lisäksi on kahden kielen opinniot, eli aikaa noissa menee 10-12-15 vuotta kaikenkaikkiaan jos sujuu ja pysyn terveenä eikä esteitä ole ja tule.

Toivon että olen voinut valottaa naiskysymystä, ja antaa avaimia ymmärtämiseen.

Olen kahteen kirjoitukseeni lalttanut oleelliset asiat;
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/12.4
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.3

yst. Jumalan siunausta
        jari

• Hei

On olemassa monia teologioita joissa pitää olla aikaa.
      Minullakin tämä asia oli hyvin hankala joskus.

Avain asian ymmärtämisessä että naisia voi toimia evankeliumin työssä on tässä se että ensin pitää ymmärtää pappisjärjestelmän jääneen vanhan liiton aikaan.
      Kaikki seremonialait jotka olivat myös sen ajan yhteiskunnallisia lakeja kumoutuivat ristillä kun oikea uhri annettiin. Siihen saakka oli uhrattu vain pässejä ja puluja.
      Leeviläisen Aaronin jälkeläisen tuli olla mies, virheetön. Vammainenkaan ei saanut olla.

Naisia on toiminut kuitenkin profeettoina, kansanjohtajina sekä tuomareina Jumalan järjestyksessä. (Tuom 4:4-22, 2 Kun 22:14-20, Apt 21:9) Pian naisia toimi seurakunnan palveluksessa. (Room 16 luku, Gal 3:28)

Sitten pitää katsoa moisia työssään. Onko Jumala antanut heille lahjansa ?
      Jumala itse päättää toimiiko nainen vai ei pastorina ?
      Naispastorien virat loppuvat jos Jumala ei hyväksy.

MInullekin naispastorit olivat outoja lintuja, ja näkisin vieläkin ko. ammattikunnan miehinä mieluimmin.
      On kuitenkin niin että ihminen vierastaa kaikkea uutta.
      Tuttuun ja tyrvalliseen on hankalaa ujuttaa uusia asoita.

MInä en ole pappi ja pappiskunnan ehtona on teologian kandi tai maisteritutkinto ja työsopimus lisäksi.
      En tiedä onko työtön teologian maisteri tai kandi pappi ?
      Ainakin sitten ovat kun työsopimus on allekirjoitettu ja asiassa taitaa määrätä pappisvihkimys sen verran kuitenkin että työtönkin teol. kandi on pappi.
      Papit ja pastorit ovat kuitenkin pelkkiä ammattinimikkeitä. Tuomareitakin vihitään tuomareiksi ja monia muitakin vastaavin menoin.

Uudessa liitossa jokainen uskovainen on "pappi" mutta heitä ei koskaan missään yhteydessä nimitetä papeiksi. 1 PIet 2:9.

Esimiestaitoja papeille ei kaiketi ole opetettu minkäänlaisia.
      Sitten joskus koulutetut ihmiset ovat niiden kanssa hankaluuksissa kun pastorin sana jyrää isonkin maallikkoporukan seurakuntademokratiassa.
      Maallisissa järjestlemissä/hallituksissa erilaisissa on järjestelmä toinen.
      Niissä jokainen hallituksen jäsen antaa tasavertaisesti asiantuntemustaan ja ainoa "valta" koskee äänestyslapun "jaa" tai "ei" ääntä.
      Siinä kaikki valta, mutta pastorin sana on laki seurakunnissa järjestyksen mukaan vaikka 50 maallikkoa väittäisi toista.
      Tässä asiassa pitää käyttää mietintämyssyä vielä kerran srk ohjeistuksissa.
      Ihmiset voivat olla ihmeissään aina joskus moisen edessä jos ovat "johtajina" ja käyttävät ko. valtaa, mutta alkeellisimpiakaan taitoja ei moisiin hommiin ole.
      Pyhä Henki on aina johtaja jokaisella hierarkiassa, ja byrokrtaattinen järjestelmä on pakko olla kirkon kaltaisissa laitoksissa, niissä ei muu toimi.
      Muita sellaisia ovat valtionhallinto ja armeija, yms. organisaatiot.
      Jokainen voi omassa työssään käyttää luovuutta ja johtamistaitoja niin paljon kuin voi, mutta seurakuntakäsikirjan mukainen ohjeistus on pakko olla. Ev. hommissa pitää olla selkeä järjestys että se toimisi. Muuten syntyisi lahkolaisuutta ja liikaa luovuutta ev. asioissa joissa joskus itse kukin vajailla tiedoillaan halua päättää ja määrätä kaiken mm. oppikysymykset.
      1 Kor 14:33.

- Olen kirjoittanut kahdessa osassa koska tuli liian pitkä, osa 2 heti.............

• Jari!
        Ps. 97:9  Herra, sinä olet Korkein, maailman valtias, kaikkia jumalia korkeampi.

Jumalan suuruus on kaikkea byrokratiaa suurempi. Jumalan järjestys on toisenlainen, kun Jari antaa ymmärtää. Jumala on järjestyksen Jumala.
        Tärkeämpää on totella Jumalaa ja sitä seurakuntajärjestystä joka löytyy raamatusta:
        Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, 1. Tim. 3:2 .

Armolahjat ovat Jumalan ja häneltä ne saadaan, mutta opettajan ja seurakunnan kaitsijan tehtävät on Jumala valinnut miehelle, joka on siihen armolahjat saanut.

Tarkoitatko, että kun omin voimin ensin teet pappispalvelusta seurakunnassa ymmärrät, että nainen on sovelias ottamaan pastorin toimet vastaan? Vai tarkoitatko sitä, että kun miehiä ei enää ole, miehissä ei ole enää nuhteettomia ja maltillisia tai taitavia opettamaan, niin voimme ottaa naiset opettamaan ja pastorimaan?

Jumalan huoneenhallinta mielestäsi kuuluu naiselle ilman raamatun perusteluja oman mielesi perustelujen mukaan ja sitten sanot, että naiset ovat huoraavia, rääväsuisia, sotkusia... ja toteat, että kaikki ovat pappeja ja toisesta suupielestä tulee, että ei kaikista ole pastorin tehtävään, vaan on toimittava byrokratian mukaan ja taas jatkat ”kenenkään hommista ei tule mitään ev työssä pidemmän päälle ilman armolahjoja. Sellainen on yhtä mahdotonta kuin tahallisen synnin harjoittajan olla srk elämässä pidemmän päälle”.

Jari haluaa saattaa naiset häpeään, häpeälliseen voittoon. Jari ei myöskään näe sitä, että evankeliumia voi viedä muutenkin, kun vaan seurakunnan kaisijan tehtävästä käsin. Seurakunnan kaitsijan tehtävä on niin arvokas, että ei siihen pitäisi valita ketään vastoin raamatun opetuksia. Maallistuneessa seurakunnassa pätee byrokratian lait. Siellä ei tarvitse nöyrtyä Jumalan kasvojen eteen. Herra opeta meitä toimimaan oikein Sanasi mukaan!
        Kuten tiedämme, te miehet teette naisista huoria. Rohkaissette toimiaan naisia vastoin raamatun opetuksia, mutta miksi? Paholaisen asianjana? Sitten huudatte huoria naiset ovat ja rääväsuisia!

Jari sanoo, että kaikki naiset ovat seurakunnassa pappeja ja miehet myös? Entäpä muut armolahjat? Annetaanko vaan papeille armolahjoja? Jari et ole vielä tarpeeksi syventynyt Jumalan aivoituksiin, etkä Jumalan tuntemiseen.

Langenneita kaikki olemme, pois poikenneet. Yksi on hyvä ja hän on Jeesus Kristus. Kirkastakaamme häntä ja nostakaamme kasteemme häneen, jonka avulla voimme kilvoitella hyvä uskonkilvoitus. Pakolla hän ei ketään pelasta, vaan rakkaudellaan ja hyvyydellään. Luopumus on suuri ennen Jeesuksen paluuta raamatun mukaan. Suuri eksytys. Uskovat luopuvat uskosta ja ottavat tilalle byrokratian ohjeet ym. tämä on surun aika uskoville, paha aika, ennen Jeesuksen tulemista.

Siunaavin terv. jaspis-sisaresi

• vääryys vallan saapi

jarlau.. niin se vain on, että kun on väärille poluille hurahdettu niinkuin tässä pappeus asiassa, joka ei naisille kuulu, niin vaikea on siltä tieltä peruuntua.

Sama koskee niitä, jotka sunnuntain pitävät pyhänäpäivänä, ei sieltä niin vain haluta sunnuntaista luopua vaikka kuinka ymmärtäisivät, että oikea pyhäpäivä on sapatti.

Nöyrtyminen on monelle vaikeaa tunnustaa erehtyneensä.

• Naisia on evankeliumin viroissa pätevinä jos he omaavat seuraavat ominaisuudet;

- Rakkaus, nöyryys, ilo, vastuu, , asiantuntemus, ahkeruus ja tunnollisuus.

Ylpeä johtaja ei saa olla. Silloin on koko homma pilalla.

Kuitenkin ihmissuhdeasiat voivat liittyä, ei ne seurakunnat niin aina ole jokaiselle mitään sellaisia paikkoja jossa aina ilo vallitsee.

En aikuisena miehenä valita, mutta on niin että monet jäävät ypöyksin seurakunnissaan, kirkkojen käytävillä ei ihmisten kanssa keskustelut suju, ja niin monet voivat jäädä vaille ja paitsi seurakunnan tarkoitusta uskovaisten yhteisönä. On monia ihmisiä jotka ovat jostakin syystä halveksittujakin, eivät saa koskaan hyväksyntää, -ovat hiukan originelleja muiden mielestä kuin edellinen sukupolvi. Ihmiset ovat ihmisiä joka paikassa.
      Sitten pettymysten tullen ovet kääntyvät väärään suuntaan, kun srk ei anna ihmiselle mitä itse kukin tahtoo. Ei kukaan voi olla vastaamassa kenenkään ja kaikkien odotuksiin aina.

Ei pääse kotiutumaan ja kokemaan koskaan hengellistä kotia hengellisenä kotia jos kun ei mitään ystävyyssuhteita muodostu seurakuntalaisiin jollakin sitten.

Sapatti on vierasta kieltä ja asettaisin sen kiellettyjen saojen listalle samoin kuin sanan "adventismi"

Sapatti sanan tilalla käyttäisin "lepopäivä sanaa, ja ruotsin kielessä "vilodag" ja "adventismi" assosioi ihmisten mieleen lähinnä sairauden.
      En ymmärrä miksi moisia sanahirviöitä voidaan käyttää kirjat ja kannet lukeneet ihmisetkin.
      Adventismi sanalle on hiukan hankalaa löytää vastinetta, "adventus" lat. merkitsee Jeesuksen tuloa ja -odotusta.
      "Adventtilainen" sanaa olen käyttänyt joskus tai jättänyt kokonaan pois sanan ja korvannut sen muulla tavalla ilmaista asiaa. MInä en ole käyttänyt "sapatti" enkä "adventismi" sanaa voi sanoa koskaan, koska olen aina ajatellut näin.
      Tässä yhteydessä ei ole kyse viikonpäivistä.

Olen asiayhteydessä sanonut nk. Ellen G White on sanonut, omin silmin luin kirjoistaan että "Vuosisatoja on ollut vilpittömiä sunnuntain viettäjiä eivätkä he ole syyllistyneet minkäännäköiseen pedon merkkin."
      Myös ettei aikaansa odottavilla profetioilla saa syyttää eikä tuomita.

Olen kaikki suomennetut EGW kirjat lukenut, joidenkin saaminen oli työlästä kun on esim. viimeinen painos otettu joskus 50 luvulla, mutta kaiken sain kasaan joka kirjan mitä suomessa on suomennettu ja painettu.

Kyllä minä olen kaiken mahdollisen lukenut, ja monien opit niin, mormonikirkon, luterilaisuuden ja jehovantodistajienkin opit olen kaikki elämäni varrella tutkinut. Kaikkein parhaiten adventtiopin.

Minä en ole niin tyhmä suinkaan kuin mitä moni ajattelee sen perusteella mitä olen sanonut aina että lepopäivän vietto viikonpäivän suhteen on omantunnon kysymys. Niin opettaa myös Adeventtikirkko.

Naispappeudessa on siis kyse koulutuksesta ja evankeliumin työstä, edes pappisviroista koska viimeinen pappisvirka pappisjärjestelmäsäs päättyi 2000 vuotta sitten.
      Sen koommin ei ole pappeja nähty. Leeviläisten sukukirjat katosivat 70 jkr roomalaisten toimesta, eikä sen koommin ole pappien perään päästy.

yst. jari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      92
      1066
    2. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      732
    3. Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat

https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe
      Savonlinna
      35
      614
    4. Ei näytä hyvältä

Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj
      Ähtäri
      39
      546
    5. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      49
      490
    6. Jos vielä toivot...mies...

Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi
      Ikävä
      46
      475
    7. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      31
      469
    8. Ilahtuisin jos laittaisit viestin

Mutta et niin tee 😔 sillä sun mielestä on mun vuoro.
      Ikävä
      34
      447
    9. Olet hurmaava

Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su
      Ikävä
      14
      441
    10. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      38
      434
    Aihe