Torstai 23.2.2012
Nimipäivät: Aslak ja Bjarne
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
Suomi24:n käyttöehdot uudistuvat. Uudet ehdot tulevat voimaan 12.3.2012. Uusiin käyttöehtoihin pääset tutustumaan tästä.
 /   /  /  / Onko äidilläni jokin mielenterveysongelma?
33 Vastausta 460 Lukukertaa

Onko äidilläni jokin mielenterveysongelma?

Äitini on keski-ikäinen ja hän jäi kotiäidiksi noin kymmenen vuotta sitten. Nyt hän opiskelee uuteen ammattiin. Hän luki nuorena itselleen yliopistotason koulutuksen, mutta ei halua enää tehdä sen alan töitä. Nyt hän opiskeleekin ammatin alalle, jota on harrastanut vuosia. Ymmärrän, että opiskelu on rankkaa ja stressaavaa (olen itsekin yliopisto-opiskelija), mutta se ei mielestäni voi selittää kaikkia äitini oireita.
Äitini on koko ikäni vaatinut minulta täydellistä koulutodistusta ja suuttunut jos olenkin saanut alle yhdeksikön kokeista. Hän ei ole kannustanut minua ikinä missään, mutta kehuu kuitenkin itseään. Hän syyttää kaikesta muita, eikä ota vastuuta omista teoistaan. Hän ei tee mitään kotitöitä, mutta väittää raatavansa kotiorjan tavoin. Äiti suuttuukin hyvin helposti ja kiroilee tällöin paljon, mutta leppyy yhtä nopeasti. Hän ei kuuntele muita, mutta puhuu koko ajan omista opiskeluistaan yms ihmeellisistä puheenaiheista. Kun hänelle sanoo jotain, asia ei vain mene perille, esim. jos kertoo lähtevänsä jonnekin, hän vastaa kysymyksellä "ai menetkö jonnekin?" . Ja tämä toistuu siis monta kertaa, eikä hän tunnu tajuavan alkuperäistä asiaa ollenkaan. Hän usein myös lähettelee täysin turhia tekstiviestejä, esimerkiksi kertoo vaikkapa uhkaavasta lumimyräkästä keski-ikäiselle veljelleen, joka aikuisena ihmisenä luultavasti katsoo itsekin säätiedotuksia. Tämä on siis täysin spontaania, eli ei ole yhteydessä tähän veljeen (tai muuhun henkilöön) muuten kovinkaan usein. Äiti myös tekee koulustaan saamiaan kotiläksyjä monta päivää perfektionistisesti putkeen, eikä tee näinä päivinä mitään muuta. Hän on myös addiktoitunut roskaruokaan yms. ja syö/juo koko ajan suklaata, sipsejä, limsaa. Tiedän, ettei isäni jaksa äitiä luultavasti enää kovin kauaa. Isäni ja minä olemme sitä mieltä, että äidin pitäisi puhua ammattilaiselle, mutta kumpikaan meistä ei uskalla ehdottaa tätä hänelle. Mitä voin tehdä asialle ja tunnistaako kukaan tästä kuvauksesta mitään erillistä mielenterveyshäiriötä? Olen itse etsinyt netin läpi useilla eri kielillä, mutta mikään ei tunnu täysin vastaavan näitä oireita.
Vaikea sanoa, mutta apua varmaan tarvitsisi.

Ärtymys viittaa jonkinlaiseen masennukseen, mutta voi olla paljon muutakin.

Onko mitään mahdollisuutta saada häntä vaikka terveyskeskukseen.

Jos isän kanssa juttelisitte yhdessä hänen kanssaan rauhallisesti ja toteasitte asiat.

Jos isäsi menisi mukaan niin menisikö helpommin.

Hän on jäänyt aika myöhäisessä vaiheessa kotiäidiksi, koska et ollut enää ihan pieni. Olikohan siinä jo jotain "hämärää"? Eli onko hänellä ollut näitä oireita jo kauan?
Jäi siis kotiäidiksi, kun kyllästyi työhönsä ja sai lisää lapsia. Ei siinä mitään sen hämärämpää pitäisi olla. Ehkä arvioin tuon kymmenen vuotta hieman alakanttiin, mutta oikea luku on kuitenkin alle 15 vuotta.

Itse olen nämä oireet huomannut vasta pari, kolme vuotta sitten. En osaa tuon tarkemmin sanoa, sillä tämä käytös on kehittynyt hitaasti ja olen itsekin vasta aikuistumassa. Isä on ilmoittanut suoraan, ettei uskalla ottaa asiaa puheeksi äitini kanssa. Äiti tulee nimittäin silmille heti, jos hänelle sanoo poikittaisen sanan. Lisäisin oireisiin vielä lapsellisen itsepäisyyden. Kaiken pitää mennä juuri kuten äitini haluaa ja saattaa saada raivarin vaikkapa vääränvärisen viivoittimen takia. Ja koska oikeanvärisen on tietysti joku muu hävittänyt, niin hänen työnsä viivästyy turhaan jonkun muun takia. Hän ei myöskään ota mitään ohjeita vastaan esim tietotekniikkaa koskien, vaan kaiken pitää tapahtua juri niinkuin hän itse haluaa, vaikka se olisikin huomattavasti hitaampaa ja vaikeampaa.
Itse en usko masennuksen olevan syynä tähän, sillä äiti on usein jopa hieman ylivilkkaalla (melkein lapsellisella) päällä. En kuitenkaan huomaa mitään erityisiä vaiheita, joten kyseessä tuskin on maanis-depressiivisyys. Oireita on kuitenkin vaikea selittää kattavasti, joten olisi hienoa jos joku tuostakin kuvauksesta tunnistaisi edes jotakin hyödyllistä. Kiitos kuitenkin vastauksestasi!
Entä oisikö hänellä jokin muistisairaus, kun ei muista
niin suututaan ja hypitään silmille. ?
Kannattaa tutkituttaa kuitenkin, skitrofreniakin se voisi olla.

Monelle käy niin että harrastuksesta tulee työ ja jos hän tosiaan on lähtenyt opiskelemaan pätevyyttä tälle alale, pitäisi seurata pystyykö hän keskittymään.?

Muistisairaudesta ehkä ensimmäisenä, sehän myöhemmin muuttuu Ahlzheimeriksi. Johon ei hoitoa ole. Silloin se onkin pelkkää rähinää..
"Hän ei myöskään ota mitään ohjeita vastaan esim tietotekniikkaa koskien, vaan kaiken pitää tapahtua juri niinkuin hän itse haluaa, vaikka se olisikin huomattavasti hitaampaa ja vaikeampaa."

Kirjoittaja käy äitinsä kanssa taistelua siitä kumpi on tässä se pätevä ja mallikelpoinen. Sivulliset viisaathan aina löytävät optimin ratkaisun ongelmaan kuin ongelmaan. Pätemisellä perustellaan holhoamista, mikä on kiinteä osa psykokulttuuria jonka piirissä molemmat ovat. Helpompaa ja yksinkertaisempaa on kun jokainen hoitaa itse omat hommansa, kuta useampi kokki sitä kehnompi soppa.

"Lisäisin oireisiin vielä lapsellisen itsepäisyyden."

Siis jos kirjoittajan äiti on tekemässä jotain niin totta kai hänellä on oltava näkemys siitä miten asia tehdään. Muutoin hän olisi hoomoilanen, eihän sellainen mihinkään pysty.

Toisekseen kirjoittajan äidille voi olla vaikeaa tajuta että lapsi on lähtenyt pesästä.
"Ärtymys viittaa jonkinlaiseen masennukseen, mutta voi olla paljon muutakin."

Luitkohan aloittajan viestiä kunnolla läpi? Hän kirjoitti:
"Äiti myös tekee koulustaan saamiaan kotiläksyjä monta päivää perfektionistisesti putkeen, eikä tee näinä päivinä mitään muuta"

Eipä silleen, onpahan koulusurmatkin määritelty masennukseksi, eikä kyse ole keittiöpsykologiasta vaan maan johtavista lausuntoautomaateista ja maan poliittisesta eliitistä.
Äitisi ei taida ottaa itse vastuuta omasta elämästään. Jos hän ei ota niin sitten ei kukaan. Se ei ole teidän tehtävä. Jos hän oikeasti välittäisi teistä hän ei haluaisi teille pahaa oloa ja huolehtivan hänestä.
Vaikka oletkin hänen lapsi, niin ei sinun tarvitse hänestä stressata ja kantaa huolta kun vaikuttaa että tahallaan oikeen heittäytyy. Ei pahalla mutta vaikuttaa aika itsekeskeiseltä, manipuloivalta ja kylmähköltä ihmiseltä. Itse en katselisi tuommoista epäkunnioittavaa käytöstä edes äidiltäni, vaan lähtisin niin kauas kun pippuri kasvaa.
Hän on kai vain tottunut siihen että "minä olen prinsessa, palvokaa minua" Teidän pitäisi vain tehdä selväksi että teitä pitää kunnioittaa eikä hän saisi suuttua perättömistä asioista. Ilkeää suorastaan. Antaako hän toimillaan jotenkin semmoisen kuvan että hänen "paha olonsa" johtuisi jotenkin teistä ja teille tulee huolestunut ja huono omatunto siis turhaan, hän voi tehdä sitä tahallaan. Masennus lääkkeet voivat myös tehdä ihmisestä empatiakyvyttömän ja muutenkin oudosti käyttäytyvän joten voi johtua niistä . Mutta ei nuo mainitsemasi tapaukset minusta niin sairailta vaikuttaneet, enemmänkin törkeiltä. Äidilläsi olisi mielestäni hieman peiliin katsomista ja muutettavaa käyttäytymisessään, jos edes tajuaa toimivansa väärin, eihän kovin itsekeskeiset ihmiset aina tajua. Ei hän niin täydellinen ole kuin luulee, en yhtään ihmettele ettei isäsi jaksa enään alistamista. Lopettaisin sinuna diagnosien pohtimisen.

Ei pahalla, mutta mua vaan vituttaa tommoset ihmiset.

Hmmm kuulostaa myös aika omituselta suhteelta jos kumppani ei uskalla puhua toiselle suoraan vaan joutuu olemaan varuillaan, minun mielestäni heidän kannattaisi koittaa ennemminkin pariterapiaa mutta jaa a... Muutenkin suhteen tärkeimpiä asioista luulisi olevan avoimuuden. Heidän pitää puhua asioista, muutenkin. Ja sanokaa muutenkin suoraan mitä ajattelette, jos hikeentyy niin se ei oo teiän vika tai ongelma vaan hänen. Ei äitisikään varmaan ole tyytyväinen onnettomassa liitossa ja voihan semmoinen outo käytös johtua siitäkin.

Jos äitisi on kovin iäkäs nuo unohtelut voisi selittää sillä että olisi joku demetia alkamassa. Tai sitten tietyt lääkkeet voi aiheuttaa myös unohtelua. :/
Äitini ei käytä mitään lääkkeit, varsinkaan masennuslääkkeitä. Ja kyl hän meitä kaikkia rakastaa, vaikkei sitä sanokaan suoraan. Hän ei oikeasti vain tajua käytöstään. Ehkä selitin huonosti, mutta ei hän ole tahallaan ilkeä. Jotenkin hänellä ei vain niin sanotusti ole kaikki valot päällä vintillä. Hän ei vain ymmärrä asioita, joita hänelle sanotaan ja muutenkin elää ehkä vähän omassa maailmassaan (ei siis kuitenkaan mitenkään autistisen eristyneisesti). Eikä hän vaadi mitään "palvomista"..Eikä hän ole kylmä ihminen, ei vain tajua käyttäytyvänsä huonosti. Ei hän halua meille pahaa oloa, ei tietenkään, mutta ei myöskään ymmärrä aiheuttavansa sitä.

Kyllä minä ja isä uskallamme puhua äidin kanssa ja välillä kärkkäästikin. Minut kuitenkin on kasvatettu kohteliaaksi ja vanhempia kunnioittavaksi, enkä halua loukata heitä. Isä on oppinut vuosien varrella antamaan periksi tietyissä asioissa, jolloin hänen ei tarvitse kuunnella huutoa. Eli kaikki ovat (melkein) tyytyväisiä. En muutenkaan halua suututtaa vanhempiani, sillä asun vielä kotona täysi-ikäisyydestäni huolimatta. Meillä kun on aika nollatoleranssi typeryyksien suhteen..Kiitos vastauksestasi, vaikka minusta ei ole kovinkaan mukava kuulla, kuinka joku netissä haukkuu äitini "kylmäksi, perheestään välittämättömäksi prinsessaksi" :)
Nyt kun luin tota mun viestiä niin nolottaa.. oli aika törkeetä. ei ois pitäny kirjottaa mtn tommosta huhhuh.. :S. ihme että sä noin rauhallisesti ees vastasit :(..
Anteeksi..
Tota tekstiä kirjottaessa oli kai vähän yks toinen tyyppi mielessä ja sitä vähän ajattelin tota kirjottaessani.. jja muutenki vähän ärsytti muut asiat. äh

Mut niin tottakai se välittää teistä. Ikävä kuulla jos tosiaan siis onkin jotain vakavampaa :(
Entä jos sanoisitte suoraan että ootte huolissaan hänestä ja kertositte noi jutut miks... Jos niihin löytyisikin joku muu syy.. .Mun mielestä kannattais vähän nostaa kissa pöydälle jos ei viellä oo tjs..
Tosta yhestä jutusta tuli mieleen et jos keskittyy siihen opiskeluun niin syvästi niin ei välttämättä kiinnitä niin huomioo jos joku puhuu jotain samalla ja ei siks tajuu?.. Mut ehkä sä meinaat jotain vakavampaa sillä ettei tajua. Mut en oikeen tiiä.. Ja se että suuttuu yli helposta voiskohan johtuu siitä jos stressaa esim just siitä koulusta vähän liikaakin.. ja jos on huono mieliala niin pienetki jutut voi tuntuu isommilta... tai sitten jos sitä vaivaa jotkut käsittelemättömät asiat siihen suhteeseenki liittyen tjs... ehh onpa analyysit mulla =P

Mut niin....en kyl osaa mitään kovin järkevää sanoo.. Ei oikeen ajatustoimi mulla nyt nii siks vähän epäselvästi kirjotettu tää viesti :P:).. kun valvoin viime yön

Toivottavasti menis ohi ne oudot jutut jos ne niitä on ja teki saisitte jonkun mielenrauhan. Onhan toi stressaavaa
Äidilläsi voi olla stressiä. Ei tuo nyt kovin "sairaalle" kuulosta. Olet siinä iässä että huomaat etteivät vanhempasi olekaan täydellisiä, vaan ihan tavallisia ihmisiä niin kuin kaikki muutkin.

Kun on kiinnostunut jostain asiasta, ei aina huomaa mitä ympärillä tapahtuu.

Kaikilla meillä on omat ongelmamme emmekä ole täydellisiä. Meillä kaikilla on siis virheitä ja vikoja.

Mikä siis on ongelma? Isäsi ja sinä ette saa tarpeeksi huomiota häneltä? Oletteko mustasukkaisia hänen uusista kiinnostuksen kohteistaan? Onko äitisi sairaalloisen ylipainoinen?

Opiskelutöissä on paljon tekemistä. Et ehkä tuolla iällä vielä ymmärrä sitä. Riippuu tietysti mitä opiskelee...
Kiitos vastauksestasi. Luulen kuitenkin tietäväni jotakin opiskelusta, lääkiksessä kun olen. Sen on myös äitini nuorena käynyt, joten opiskelun ei luulisi hänelle olevan ylitsepääsemätöntä.
Eiköhän tämä "19v." vain harjoittele. Satuilulta musta kyä vaikuttaa. "Tuossa iässä" osataan olla kiitollisia jos joku viestiin vastaa.
Oliko tämä vitsi? ;-)

Mielenterveyshäiriön oireita mielestäsi:

- keski-ikäisyys
- kotiäitiys
- uuden ammatin opiskelu
- äitisi ei ole kannustanut sinua tarpeeksi
- hän on vaatinut sinulta hyviä arvosanoja
- äitisi kehuu itseään
- syyttää muita (kukapa ei? Niinhän sinäkin teet ;-))
- ei ota vastuuta (kuitenkin huolehtinut koulunkäynnistäsi ja omista opinnoistaan?)
- ei tee kotitöitä, kuka ne nyt tekee? Miksi niitä pitäisi tehdä?
- suuttuu helposti ja kiroilee
- innostunut opiskeluistaan
- ei aina kuuntele
- pitää yhteyttä veljeensä
- hoitaa opiskelunsa tunnollisesti
- syö roskaruokaa ja makeisia

No johan on äidilläsi hurjasti vakavia oireita ;-)))

Ongelma taitaa olla sinulla itselläsi. Äidillänne on nyt oma elämä, ettekä te enää ole siinä keskipisteessä. Voi ottaa koville...
On todella ikävää, ettei kysymykseeni suhtauduta vakavasi. En satuile, kaikki, mitä kirjoitin, on totta. Eikä tämä johdu siitä, että yhyy äidilläni on omakin elämä. Totta kai on. Tämä johtuu siitä, että hän toistaa kaiken hänelle sanotun, eikä mikään mene perille asti,. Hän ei puhu MISTÄÄN muusta, kuin opiskelustaan. Ei ole kyse siitä, että hän olisi vain keskittynyt opintoihinsa. Normaalia elämäämme tuo haittaa kuulkaa aika paljonkin. Hän tuhlaa kaikki rahansa turhaan krääsään, hamstraa, isä siis elättää perheemme. Hän ei tee mitään kotitöitä, päinvastoin, jättää kaikki omat jälkensäkin siivoamatta, minkä vuoksi kotimme on aivan sekaisin. Minulla ja isällä ei ole aikaa siivota koko aikaa äidin jälkiä, koska itse opiskelen ja isä käy töissä elättääkseen perheen. Äiti käyttäytyy siis usein pikkulapsen tavoin, eikä itse tajua sitä. Tietenkään keski-ikäisyys ei ole mielenterveysongelma, toin sen ilmi viestissäni, koska ajattelin että se rajaa pois esimerkiksi dementian mahdollisuuden. Mutta kiitos heille, jotka ovat asiaan viitsineet vastata ilman turhaa syyttelyä.

Ps. 19v voi hyvinkin olla kiitollinen saamistaan vastauksista, jos on oikeasti huolestunut äitinsä tilasta. Miksi ihmeessä tulisin tänne kyselemään keskellä yötä tällaisia, keksisin päästäni pitkän tarinan ja esittäisin 19-vuotiasta? Ehkäpä puhunkin totta..kävisikös tuollainen vaihtoehto? Noh, eipä olisi netistä pitänyt neuvoa tulla kyselemään, kun heti lentää kuraa niskaan.
Hän toistaa kaiken mitä sanotte? Moni toimii noin, kun ajattelee samalla muita asioita.

Ei puhu mistään muusta kuin opiskelustaan? Mistä hän oli ennen kiinnostunut, mistä hän silloin puhui?

Mihin hän ennen laittoi rahansa? Opiskelijalla ei ole rahaa. Eikä kotiäidillä.

Millä tavalla hän käyttäytyy kuin pikkulapsi? Missään et ole sitä vielä selventänyt.

En usko, että tuo on dementiaa. Minulla on henk.koht. kokemusta läheisen ihmisen dementiasta. Dementiaa sairastava ei kykene opiskelemaan uutta.

Eli miten äitisi käytös on muuttunut, millainen hän oli aikaisemmin?

Kotitöiden laiminlyöminen ei ole mielisairautta. Äitinne opiskelee, ja siihen menee nyt hänen aikansa. Ennen hän hoiti kotia ollessaan kotiäiti. Nyt hänellä ei ole siihen aikaa samoin kuin sinulla ja isälläsikään.

Anteeksi kovasti, mutta en ymmärrä millään mitä tarkoitat. Jos haluat, lukisin mieluusti vähän tarkempaa selitystä.

Stressi ja kiire ei ole mielisairautta.
Ehkä ilmaisin epäselvästi, ettei äitini tehnyt kotitöitä ennen opiskelujaankaan. Opiskelijalla ei ole rahaa? Äitini ei olekaan ollut opiskelija koko viisikymmenvuotista elämäänsä, joten on siinä jonkin verran varallisuuttakin tullut kerättyä. Varsinkin erittäin korkean koulutuksen jälkeen.
En halua pelotella, mutta läheiseni käytös muuttui n. puoli vuotta ennen psykoosia siten, ettei puhunut mistään muusta kuin omista työasioistaan. Raivostuttavalta ja itsekkäältä se tuntui kun ei tajunnut että alkava sairaus puhuu. Monesti tuollainen perfektionismi ja hallitsemattomat tunteenpurkaukset liittyvät myös epävakaaseen persoonallisuushäiriöön, mutta muuten on mahdotonta sanoa, kun ei tapausta tunne.

Yksi ohje ylitse muiden, älä väsytä itseäsi huolehtimalla äitisi tai isäsi jaksamisesta. Jokainen on vastuussa vain itsestään, mutta varsinkin kypsät ja vastuuntuntoiset nuoret eivät näe rajaa, ennen kuin ajavat itsensä väsyksiin.
Osittain ainakin kuulostaa vaativalta (ts. pakko-oreseiselta) persoonallisuushäiriöltä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaativa_persoonallisuus
Vaativa persoonallisuus (pakko-oireinen persoonallisuushäiriö, koodi F60.5 ICD-10-luokituksessa) on persoonallisuushäiriö, johon kuuluu täydellisyyden tavoittelua ja pakko-oireisuutta. Ominaista on epäily, liikatunnollisuus ja pikkutarkkuus, huolellisuus, itsepäisyys, varovaisuus, jäykkyys ja avoimuuden puute; usein myös saituus. Pakko-oireisuus on kuitenkin lievempää kuin varsinaisessa pakko-oireisessa häiriössä.

Järjestyksen ja täydellisyyden tavoittelun takia henkilö vaikuttaa jäykältä, sulkeutuneelta ja tehottomalta. Henkilö on ylitunnollinen ja joustamaton moraalisissa asioissa. Yksityiskohdat, säännöt ja aikataulut ovat hänelle tärkeitä .
Ettei vaan olisi romahtamassa, jos on alkanut mennä huonompaan suuntaan, kun kontrolli on löystynyt? Stressaa liikaa?
Mulla oli tuo vaihe kanssa. Tosin ei rahan kanssa, kun millään ei ollut väliä ja piti yrittää. Masennusta , ahdistusta, eristäytymistä ja roskaruokaa.
Aloittajan omia oireita...
Minusta myös kyse voisi olla joko persoonallisuushäiriöstä tai dementiasta.

Se vaan on vähän erikoista jos tämä on nyt parin vuoden aikana alkanut niin se ei kyllä ole oikein tyypillistä persoonallisuushäiriölle. Kyllähän ne vanhemmiten voivat alkaa kärjistyä, mutta eivät yleensä ehkä ihan noin nopeasti.

Teoriassa voisi olla kyse myös psykoosin ensioireista, mutta en näillä tiedoilla kyllä sitä veikkaisi vielä.
Niin ja tosiaan jos kyseessä on yli 50v ihminen niin lähtökohtaisesti kyse on fyysisestä sairaudesta kunnes toisin todistetaan. Tai siis olen jossain kuullut tämmöisen ajatuksen-
Luin vähän noita vastauksia niin ei voi muuta sanoo kun aika idioottimaisia ja ilkeitä vähättely kommentteja oot saanu ( näit kahta vikaa lukuunottamatta kai). Joillain on vaan niin kova tarve "päteä" tai muuta vastaavaa. Mutta eihän kusipäille mitään voi : \

Se mitä itelläni ehkä tulee nyt mieleen niin dementia :<... jos se ei mikään ohi menevä mielenhäiriö tai muuten vaan erilaista luonteesta johtuvaa poikkeavaa käytöstä ole.. Vaikee tosin sanoo kun en tiiä muuten kun tekstien perusteella että mitä kerrot hänestä. Mut tosiaan kyllähän noi asiat vähän erikoisilta ja huolestuttavilta vaikuttaa..

Voi esim 50 vuotiaskin sairastua dementiaan, joskus nuorempikin. Mutta en tosiaan tiedä minkä ikäinen äitisi on.. Mutta nuo unohtelut ja se ettei millään tajua mitä hänelle sanotaan kuulostaa vähän dementialta :S ja se että sanoo että on siivonnut, jos hän luulee että on siivonnut mutta ei sitten olekkaan..

Mutta toivottavasti ei olisi..
Tuleeko niistä sun äidin opinnoista mitään valmista, millaisia on arvosanat jne...
Ihan toi sun äitis normaali-ihmiseltä kuulostaa. Kotiäitinä vietetyt vuodet saa vain nyt käyttäytymään niin, että itsetunnon nostatukseksi opiskelu on prioriteetti nro 1 ja kun sen on saanut kunnialla suoritettua, vähenee varmasti äitisi stressi ja jaksaa taas kotitöitäkin paremmin tehdä. Tämän hetken tukemiseksi muun perheen tulisi näitä kotitöitä tällä hetkellä hoitaa. Äitikin jaksaa sitten taas teitä muita kuunnella, kun tietää, että te arvostatte häntä.

Sinäkin vaikutat ihan normaalilta 19-vuotiaalta. Tässä kuviossa mua kiinnostaa toi teidän iskä... Ja hänen oletettu huoli äidistänne? Monesti miehille tekee vaikeaa, kun kotiäitinä ollut nainen alkaa rakentamaan tulevaisuutta esim. opiskellen. Mies voi alitajuisesti pelätä, että nainen itsenäistyy niin, että jättää hänet... Ja tässä sitten iskän huoli onkin oikeasti tulevaisuuden pelkoa itsensä pärjäämisestä. Ja hän ennakoivasti selittelee mahdollista tulevaa äitinne viaksi ja näin yrittää pitää taas oman sisäisen maailmansa kunnossa ja saada sinut "puolelleen".

Eli älä valitse puolia. Korkeintaan kuuntele kumpaakin vanhempaa, mutta älä anna kummankaan ymmärtää toisen olevan oikeassa kaikesta ja toisen väärässä. Älä ala perheen aikuiseksi, sitä et ole. Parempi olisi rajata itsensä noista keskusteluista ulos kokonaan. Kunnioita kumpaakin ja hyväksy se, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Vanhempasi joko selvittävät tämän hetkisen kriisinsä tai sitten eivät.

Elä sinä oma elämäsi.
Kiitos vastauksesta. Voin kuitenkin vakuuttaa, ettei isääni häiritse mitenkään äitini "itsenäistyminen" opiskelemalla. Kummatkin vanhempani ovat erittäin korkeasti koulutettuja. Isäni ei siis mennyt naimisiin kotiäidin kanssa.
Narsistinen terroristi kusipää. Tollasien kanssa olen ollut tekemisissä ja itsessänikin on noita piirteitä... Tiedostan ne kuitenkin ja yritän olla kiva ihminen.
Ei kuulosta mun korvaan normaalilta käyttäytymiseltä. Tulee mieleen jokin persoonallisuushäiriö.... esim. epävakaa persoonallisuus. Jaksuja!
nyt ois tärkeintä että aloittaja ei väsyttäis itseään noin nuorena ihmisenä äitinsä huolilla.ymmärrän ja on itsellä omakohtaista kokemusta kun huoli vanhemmista painaa,mutta joskus on hyvä myös ajatella itseään.tälle äidille voisi vaikka kirjoittaa kirjeen jossa ilmaisee huolensa tai soittaa vaikka terveyskeskukseen ja kertoa huolestaan.kannattaa kysyä ammatti-ihmiseltä,jos tuntuu että nyt ei ole kaikki kunnossa äidilläsi.jaksamisia sinulle ja koko perheellesi.
Kiitos, mutta en ole ihmisenä sellainen, että kirjoittaisin äidilleni kirjeen. En pysty tätä muutenkaan ottamaan esille keskusteluissa hänen kanssaan. Haluan välttää turhat riidat, sillä en todellakaan jaksa tuhlata aikaani itsepäisen, "aina oikeassa olevan" ihmisen kanssa tapellen. Kyllä minä itsestäni pidän huolen ensisijaisesti, eikä huoli äidistäni minua väsytä. Elän kuitenkin omaa elämääni..

Kiitos kuitenkin vastauksestasi.
Aspergerin syndrooma tuli mieleen mutta jos käyttäytyminen on pahentunut parin vuoden aikana niin en tiedä..
Hei. Älä nyt pelästy, mutta jos muutosta käyttäytymisessä on mielestäsi tapahtunut hitaasti, mutta varmasti, niin kyse voi olla myös tosiaan jostain sairaudesta, kuten otsa-ohimolohkorappeutumasta. Olen nähnyt joitakin ikäviä tapauksia, joissa on ollut kyse jostain muistisairaudesta, ja kuinka ihminen on vähitellen muuttunut käyttäytymiseltään hyvinkin paljon.... Tsemppiä sinulle ja perheellesi.
Täytyy kyllä sanoa, että olen melko samaa mieltä yhden vastaajan kanssa tuosta vaativasta persoonallisuushäiriöstä. Kuulostaa meinaan todella tutulle käytökselle. Itselläni on tuo persoonallisuushäiriö ja äidilläni. Hänet pitäisi saada johonkin puheille, että lääkäri voisi mahdollisesti auttaa. Terapiassa yleensä asiat alkavat selkiintymään, kun henkilö oppii siihen, ettei vaadi itseltään ja muilta niin paljon. Yleensä tuo addiktoituminen roskaruokaan kompensoi sitä vaativuutta. Itsekin harrastan samaa. Syöminen auttaa ahdistukseen ja masennukseen, joka usein tulee kun ihminen on perfektionisti. Usein myös pidetään juuru huolta koulutuksesta ym. ja tehdään kaikki tarkkaan, mutta muut elämän osa-alueet jäävät hoitamatta.
 /   /  /  / Onko äidilläni jokin mielenterveysongelma?

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua