Koppiin opetus??

koppiko huono hanke

Mulla on 10kk pentu, joka ei ole ikinä aimmein ollut kopissa, ja nyt sain kopin tälle (alkanut viihtymään enemmän ulkona kuin sisällä, paksuturkkinen kun on).

Ongelmani on, miten saan sen opetettua sinne?? Vaikka vettä sataa, niin se vain uikuttaa ja odottaa että hakisin sen sisälle, ja alkaa sitten vain nurmikolle makaamaan. Pakkasella sama homma, ei mene koppiin vaikka näkee että se tärisee.

Asiat miten olen itse koittanut opettaa: olen nakellut herkkupaloja koppiin ja kun se on mennyt sisälle, olen kehunut ja antanut herkkuja kun se on siellä sisällä. Vähitellen olen mennyt pois ja sitten palannut taasen palkitsemaan kun se on pysynyt kopissa. Lopuksi olen päässyt aina sisälle asti, ja olen palannut palkitsemaan. Sitten kun viimeisen kerran lähden sisälle, niin kun koira huomaa etten palaakkaan takaisin, se tulee ulos kopista. Sitten alkaa taas uikutus jos sataa vettä, että pitäisi päästää sisälle.

Tiedän, että kuulostan julmalta, kun en ota koiraa sisälle vesisateella ja pikkupakkasella, mutta aina jos olen niin tehnyt (ennen kun ei ollut koppia), ei mene kuin 5min kun koira alkaa läähättään ja olemaan levoton ja haluaa takaisin ulos koska sillä on niin kuuma olla sisällä.

Joten tahtoisin hyviä vinkkejä, miten tämä onnistuu?? Vai oppiiko se sitten itse kun sille tulee "pakko" päästä lämpimään ja että tämä uikutus ja ulina olisi vain näytöstä päästä sisälle?? (näin isäni on sanonut, et kyl se sitten menee sinne kun ilmat kylmenee)

P.S. ja ei, tämä ei ole ympäri vuorokautinen ulkokoira, yöt on sisällä, ja kun tulen kotiin, otan sen sisälle ja lähdemme lenkkeilemään jonka jälkeen se saa taas jälleen olla sisällä.

10

4101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ME

Kyllä tuo ennemmin kuulostaa siltä, että koira vain haluaisi sisälle, kivempihan siellä on olla missä muutkin on kuin yksinään ulkona. Kunhan koira ei koppia pelkää (mitä et ainakaan mainitse), niin kyllä se sinne menee kun tarvis on. Eikä se tärinäkään välttämättä ole vilua, vaan koira voi jännittää/olla innostunut tms. Tee kopista mukava paikka sille, laita sinne makuualustan lisäksi esim joku vanha paita jossa on hajuasi, se tuo koiralle vähän lohtua yksin ollessa.

Jotkin koirat myös yksinkertaisesti viihtyvät paremmin ulkona kuin kopissa. Meillä oli aikanaan koira joka meni koppiin vasta kun pakkasta oli -20c tai vettä tuli taivaan täydeltä, muuten se ei siellä suostunut nukkumaan.

• canis.familiaris

En ymmärrä mikä tuossa on ongelma, koska koiralla sitä ei ole.

"Pakkasella sama homma, ei mene koppiin vaikka näkee että se tärisee."..ei tarkoita välttämättä että koira palelee, jos palelee, niin kiinnittäisin ennemin ruokaan huomion ja siinä riittävään rasvan/öljyn saantiin se tässä on oleellisinta. Päähuomio on nyt väärässä asiassa.

"ei mene kuin 5min kun koira alkaa läähättään ja olemaan levoton ja haluaa takaisin ulos koska sillä on niin kuuma olla sisällä"..ei koira sisälle halua, vaan seuraa. Koira on sosiaalinen eläin.

Jos olet tehnyt sen kopista eristetyn ja käyttänyt siinä villaa, niin se on ilmeinen syy, jos koira ei siinä viihdy. Eristämätön tiivis koppi on a&o ja/tai korkeintaan tuulensuojalevyt rakenteessa VOI olla toimiva.

• ...

Totta, koppi voi olla koiralle myös liian lämmin. Meillä oli edellisellä koiralla aluksi tavallinen, eristämätön koppi, joka pääasiassa vain suojasi tuulelta ja sateilta. Koira viihtyi kopissa ja ulkona lähes kaikki yönsä. Kun koira vanheni aateltiin, että tehdään olot kopissa vähän mukavammiksi ja eristettiin se styrox-levyillä. Siihen lopetti koira kopissa nukkumisen, tais tulla liian lämmin. Kun eristeet poistettiin (taidettiin kopin alle sellainen tosin jättää), ni taas kelpasi..

• canis.familiaris
        ... kirjoitti:

Totta, koppi voi olla koiralle myös liian lämmin. Meillä oli edellisellä koiralla aluksi tavallinen, eristämätön koppi, joka pääasiassa vain suojasi tuulelta ja sateilta. Koira viihtyi kopissa ja ulkona lähes kaikki yönsä. Kun koira vanheni aateltiin, että tehdään olot kopissa vähän mukavammiksi ja eristettiin se styrox-levyillä. Siihen lopetti koira kopissa nukkumisen, tais tulla liian lämmin. Kun eristeet poistettiin (taidettiin kopin alle sellainen tosin jättää), ni taas kelpasi..

En tiedä mikä siinä villassa oikein on, kun koirat siitä ei välitä. Pohjaan styros on ok., jos koppi ei ole irti maasta. Meillä on kaikki kopit irtimaasta n.40cm. Koirahan ei tarvitse eristystä, sillä ne asiat on sillä itsellään. Rasvan ja ölyn saanti on tärkeä, että nahkan alainen rasvakerros, nahka ja karva saa sitä riittävästi. Koirankarva tai nahka hylkii vettä juuri rasvaisuuden vuoksi.

Lämmön lähteenä hyvä ruoka on paras ja eristämätön ja vedoton koppi. Koppi missä saumat on asiallisesti tiiviit. Koira tuottaa lämpöä ~40-60w ja lisänä kopissa voi olla vaikka 60w lamppu, jos koppi on kaksi osainen. Lamppu pitää kopin ilman kuivana (lämpölähde) sitä voi käyttää välillä, jos ilma on kosteaa pitkälllä ajalla tai kuivattamaan sisäilmaa pakkasella.

• Koirat sisälle
        canis.familiaris kirjoitti:

En tiedä mikä siinä villassa oikein on, kun koirat siitä ei välitä. Pohjaan styros on ok., jos koppi ei ole irti maasta. Meillä on kaikki kopit irtimaasta n.40cm. Koirahan ei tarvitse eristystä, sillä ne asiat on sillä itsellään. Rasvan ja ölyn saanti on tärkeä, että nahkan alainen rasvakerros, nahka ja karva saa sitä riittävästi. Koirankarva tai nahka hylkii vettä juuri rasvaisuuden vuoksi.

Lämmön lähteenä hyvä ruoka on paras ja eristämätön ja vedoton koppi. Koppi missä saumat on asiallisesti tiiviit. Koira tuottaa lämpöä ~40-60w ja lisänä kopissa voi olla vaikka 60w lamppu, jos koppi on kaksi osainen. Lamppu pitää kopin ilman kuivana (lämpölähde) sitä voi käyttää välillä, jos ilma on kosteaa pitkälllä ajalla tai kuivattamaan sisäilmaa pakkasella.

Kaikista koirista ei tule koppikoiraa mitenkään ovat ennemin vaikka räntäsateessa kuin menevät koppiin.Koppiin menemättömiä koiria on paljon eikä niitä sinne saa mitenkään.

• canis.familiaris
        Koirat sisälle kirjoitti:

Kaikista koirista ei tule koppikoiraa mitenkään ovat ennemin vaikka räntäsateessa kuin menevät koppiin.Koppiin menemättömiä koiria on paljon eikä niitä sinne saa mitenkään.

Näin on. tälläisille koirille on tärkeää hyvä ruoka ja lämpimänä, niin ei mene kehon energiaa taas sen lämmittämiseen. Tälläiselle koiralle, joka ei mene koppiin, voi laittaa yhteen aituksen nurkkaan kulmalevyt tuuliselle puolelle, jotka estää tuulta huonolla ilmalla ja lisäksi samaan kulmaan maasta 20-30cm nostettu makuulevy ja ehkä samaan häkinkulman ylälaitaan kolmiolevy. Koira hyötyy tästä myös kesäisin, kun saa varjoisan paikan ja viihttyy aina hieman maarajaa ylempänä.

• Hihitin

Minulla on kokemusta nöffin ja sakemannin sekotuksesta. Turkki oli päältä kuin sakemannin ja pohjavilla nöffin. Meillä oli sellainen lämmittämätön koppi ja ajattelin kovilla pakkasilla että laitan sinne lämmikkeeksi oikein paljon kuivia olkia ja heiniä ( maalaistalossa kun oltiin )
      Hämmästykseni oli melkoinen kun hetken kuluttua katsoin ulos, kaikk pahmusteet oli tyylikkäästi kaivettu hangelle, tehty oikein hyvä paksu ja pyöreä alusta ja koira makasi sen päällä itseensä kovin tyytyväisenä =)

• canis.familiaris

Heh..ei se niin ihmeellistä ole. Meillä myös maalla koirat ei siedä mitään ylimääräistä kopeissa. Syynä voi olla pöly tai kosteuden kerääminen. Se ei ole koiralle ikinä hyväksi.

Sen olen huomannut jo monesti näissä tarha ja koppiasioissa, että ihmisen ja koiran mieltymykset ei usein kohtaa. Päin vastoin menee.

• Hihitin27

Se on varmasti totta, ja niinkauan kun koira ei koppiinsa mene, se ei myöskään sitä tarvitse.

Koiralla jolla on paksu turkki, se varmasti kuivassa pakkasessa pärjää hyvin, esim eskimoiden koirat vain antaa lumen sataa päälle ja sen lumen alla nukkuvat rauhassa. Kosteus ja sade on erijuttu, mutta senkin koira itse parhaiten tietää.. meidän ihmisten on vaan luotettava siihen ja katsoa miten meitä viisaammat eläimet asiansa hoitavat =)

• koppiko turha hanke

Kiitoksia vastauksista :) Ja juu huomasin kerran kurkattuani koppiin, että oli tämä rehveli sinne "pesän" tehnyt, että oleilee siellä kun en ole kotona. Ja vissiin sitten kun kuulee et kotiin tulen niin tulee pois kopista ulos nukkumaan/torkkumaan/tms ja seurailee liikettä ympäristössä :) Vissiin sit ihan turhaan olin huolissani :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. "Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"

Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk
      Maailman menoa
      203
      6822
    2. SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"

Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit
      Maailman menoa
      196
      3511
    3. Mistä ihmeestä sitä viirasi?

Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti
      Jyväskylä
      26
      3279
    4. "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."

Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –
      Maailman menoa
      186
      2255
    5. Partamies hoi!

En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re
      Ikävä
      40
      1777
    6. SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle

Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?
      Maailman menoa
      112
      1762
    7. Outoa toimintaa Tuhannen taalan yrittäjällä

Ihmiset ympäri Suomen on kyselleet, että miksi tämä yrittäjä hoitaa ilkivalta-asiaa netissä kun se kuuluisi poliisille.
      Haapavesi
      116
      1472
    8. Martina Aitolehti pistää luun kurkkuun Erikoisjoukot-kouluttajalle - Ei usko tätä!

Martina Aitolehti on persoona, joka herättää monessa tunteita. Hänen yksityiselämänsä on noussut kohuotsikoihin mm. eläm
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1076
    9. Etkö vieläkään ole löytänyt ketään??

😅😅😅😅😅😅😅
      Ikävä
      124
      1068
    10. Riiko Sakkinen läväyttää totuuden - Tästä syystä keskeytti Farmi-kuvaukset

Riikon toiminta hämmensi... Kuvataiteilija teki yllättävän päätöksen ja halusi lopettaa Farmi Suomi -leikin kesken. Rii
      Tv-sarjat
      18
      934
    Aihe