Huonoa kohtelua neuvolassa ja synnärillä

loukattu äiti

Tämä asia vaivaa minua päivä päivältä enemmän. Potilasasiamies on tavoitettavissa vain parina päivänä viikossa, olen muutaman kerran hänelle soittanut mutta ei ole ollut paikalla. Ensi viikolla yritän uudelleen.
Yritän kirjoittaa mahd.lyhyesti ja kuitenkin tarkasti, jos aivan kaiken selostaisin pilkun tarkasti niin tuskin kukaan jaksaisi tätä lukea.

Olen 23v ja minulla on 8kk lapsi. Ensimmäisillä äitiysneuvolakäynneillä kysyttiin päihteiden käytöstä ja minä typerys menin kertomaan totuuden. Olen kokeillut pilvenpolttoa 15vuotiaana kerran kavereiden kanssa. Sitä ennen ja sitä jälkeen en ole huumeita nähnytkään. Tästä nousi kamala haloo, varsinkin neuvolan työntekijän puolelta. Sairaalassa otettiin joka käynnillä huumetesti, ja se oli (tietenkin) negatiivinen.

Neuvolan täti laittoi minulle lähetteen hal-polille (huume alkoholi ja lääkeriippuvaisten äitien poli) jossa minua tentattiin oikein kunnolla. Kyseltiin mitä huumeita käytän, käytänkö suonensisäisiä ja miksi en voi tunnustaa huumeidenkäyttöäni. Lopuksi sanoi että kun tulen synnyttämään niin olisi lapsen parhaaksi että kerron lääkärille mitä huumeita olen käyttänyt.
Ja minähän en edelleenkään käytä mitään huumeita enkä alkoholia.

Laskettu aika meni yli ja synnytys käynnistettiin. Sanoivat että saan kivunlievitystä kun siltä tuntuu. Vauva ei kestänyt supistuksia ja hänen sydänäänensä romahtivat kolme kertaa. Kivut olivat helvetilliset, lääkettä en saanutkaan kun synnytys voisi keskeytyä. Alatiesynnytystä yritettiin 17h ja päädyttiin hätäsektioon, puudutus epäonnistui ja lisää kipua aiheutti se kun vatsani revittiin auki. Nukuttivat sitten lopuksi. Tästäkin olen vähän katkera, en nähnyt lapseni syntymää enkä hänen ensimmäisiä hetkiä.

Minulla oli kipupumppu, josta huolimatta minulla oli kamalat kivut. En pystynyt liikkumaan moneen päivään, en edes asentoa sängyssä vaihtamaan. Huomasimme että pumppu vuotaa, lääkkeet menivät lakanoille. Sanoin tästä hoitajille, vastasivat vain että ei se vuoto haittaa.

60

5147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loukattu äiti

Viestini oli, kuten arvelinkin, liian pitkä, eli tässä loput:

Vauvan ollessa neljä päivää vanha, imetin häntä sängyllä kun eräs hoitajista tuli huoneeseen. Sanoi että lapseni viedään lastenosastolle. Miehen kanssa hätäännyttiin tietenkin, kyseltiin että mikä hätänä, vauva ei vaikuttanut kipeältä. Ei kuulemma tiennyt syytä, sanoi että voimme illalla mennä katsomaan vauvaa. Isovanhempani olivat juuri tulossa sairaalaan katsomaan vauvaa ensimmäistä kertaa, tuli todella paha mieli heidän puolestaan, mummini varsinkin on todella (liian) ylihuolehtivainen, ja hänhän meni ihan paniikkiin kun kerroin vauvan menneen lastenosastolle ja syytä en tiedä.
      Illalla menimme mieheni kanssa lastenosastolle ja sain vihdoin puhua lääkärin kanssa. Vauvalle oli tehty huumetesti ja siinä näkyi barbituraatit, tämän takia lapsi vietiin jos on vieroitusoireita. J*malauta, minä en edes tiennyt mikä barbituraatti on!! Selvisi sitten että minulle oli leikkaussalissa sitä annettu, tämän takia näkyi vauvalla.

Hoitajat olivat koko sairaalassa olo ajan minulle todella tylyjä. Esim.viimeisenä yönä otin vauvan rinnalle illalla klo 22.00. Nukahti viereeni, ja aina kun nostin hänet omaan sänkyyn niin tuli itku. En nukkunut yhtenäkään yönä kuin pari hassua tuntia, huone oli todella kylmä (minulla oli vaatteet päällä, kylpytakki päällä, ja kolme peittoa, silti oli kylmä) eli olin todella todella väsynyt. Kolmen maissa yöllä pyysin että hoitajat antaisivat korviketta että saisin edes vähän nukkua. Eivät suostuneet. Vauva oli rinnalla ilta kymmenestä aamu seitsemään ja minä valvoin koko tämän ajan.
      Moittivat minua huonoksi äidiksi kun en syö kalaa, ja olivat muutenkin todella kylmiä minua kohtaan.

Minua tuli osastolle tapamaan myös psykiatri, joka ensimmäiseksi voivotteli kun en näyttänyt onnelliselta, "vai johtuuko se siitä että olet kipeä". Tosi törkeästi sanottu, olin todella onnellinen vauvasta ja ärsyyntynyt koko sairaalaan, ja tottakai olin kipeä kun oli iso leikkaus tehty ja jouduin olemaan ilman kipulääkettä. Huumeiden takia psykiatri tuli, jonkin aikaa lässytti ja jätti minut rauhaan.
      Tämän jälkeen tuli perhetyöntekijä, ehdotti että tulisi meille kotiin muutaman kerran viikossa auttelemaan. Voisi esim. käydä kanssani kaupassa, tai jäädä vauvani kanssa meille kotiin jos minun pitää jossakin käydä. Hitto vie, kyllä minä itsekin osaan kaupassa käydä! Ja jos jossakin tarvitsee käydä niin mies jää vauvan kanssa kotiin. Rouva kertoi että hänellä on asiakkaina yh-äitejä, teiniäitejä, ja MYÖS TOINENKIN PÄIHDEÄITI. Ehdotti myös jos suostuisin jonkinlaiseen päihdeohjelmaan, hän tulisi silloin tällöin meille kotiin (ilmoittamatta) tekemään minulle huumetestin. Tuossahan ei ole mitään järkeä, mitäs jos meillä sattuisi olemaan vieraita, mitähän heille sanoisimme kun vieras nainen tulee ovelle ja sitten kanssani vessaan? Sovimme tämän naisen kanssa että keskustelen kotona mieheni kanssa ja ilmoitamme sitten hänelle tahdommeko apua vai emme. Ja emme tietenkään tuollaista apua kaipaa, tästä ilmoitimme ja meistä tehtiin lastensuojeluun ilmoitus.

Lastensuojelu kävi meillä, totesivat että kaikki on hyvin. Sovimme vielä että pidämme yhteisen palaverin, minä mieheni vauva, lastensuojelun työntekijät, perhetyöntekijä ja tämä neuvolan akka. Neuvolan akka ei koskaan tullut paikalle. Palaveri meni ok, lastensuojelun kanssa ei tarvitse olla tekemisissä.

Jokin aika sitten lastensuojelusta tuli raportti, siinä luki miksi ja kuka on tehnyt ilmoituksen, oli yhteenveto palaverista yms. Ja tässä raportissa luki mm. että minulla on ollut lääkkeiden väärinkäyttöä, mielenterveysongelmia, mieheni on ollut huumevieroituksessa ja että koska olen jättänyt raskaana ollessani monta neuvolakäyntiä väliin, niin kehotettiin nyt lapsen kanssa käydä kaikilla sovituilla ajoilla. Minä en ole koskaan käyttänyt lääkkeitä väärin, minulla ei ole mielenterveysongelmia, mieheni ei todellakaan ole missään vieroituksessa ollut enkä yhtäkään neuvolakäyntiä ole jättänyt väliin.
      Minulla lukee nyt potilastiedoissani että olen päihdeäiti, ja minulle ei tulevaisuudessa voida määrätä esim.vahvoja kipulääkkeitä. Näin eräs lääkäri minulle sanoi kesällä.

Onko tämä oikein? Olenko vain "yliherkkä", vai onko neuvolan yms työntekijät tehneet väärin? Tämä oli ensimmäinen ja tod.näk viimeinen lapseni, niin en tiedä millaista tuon toiminnan pitäisi olla. Tämä on vaikuttanut jo parisuhteeseenkin, en uskalla harrastaa seksiä sillä pelkään niin kovaa raskaaksi tulemista. En halua kokea tuota kaikkea uudestaan. Raskaus oli vaikea (pahoinvointia alusta loppuun, laihduin viimeisillä viikoilla muutaman kilon), synnytys oli vaikea ja toipuminen oli vaikea. Kaksi viikkoa synnytyksestä minulle tuli kohtutulehdus. Jouduin sairaalaan ja siellä ihmeteltiin kovasti kun en ollut saanut kotiin särkylääkkeitä vaikka olin monta päivää leikkauksen jäljiltä tosi kipeä.

Millaista kohtelua muut ovat saaneet?

• asdfadf

Voi luoja, tuo ei todellakaan ole normaalia, tee ihmeessä siitä valitus! Itsekin sain synnytyssairaalassa huonoa kohtelua, mutta rajansa kaikella! Neuvolaan ei ehkä kaikkea kannata aina kertoa! Esim. itsellä takana melko villi nuoruus, joten en todellakaan kertonut kaikkea neuvolassa, mutta en tietenkään enää silloin juonut, polttanut vaan olin raitis ja savuton siitä lähtien kun plussasin ja se riittää, viis siitä mitä joskus nuoruudessa on tehnyt! En kyllä ymmärrä kun sairaalassakin äitejä syyllistetään vaikka tietävät, että juuri synnyttäneet naiset ovat herkkiä ja pahoittavat mielensä helposti.

• Oikeasti.-,

lähetä potilasasiamiehelle sähköpostina tuo kertomuksesi. TUrhaan sinä puhelimella häntä yrität tavoittaa. Sähköpostin hän lukee päivittäin.

• dtfhjuÄÖ*

Oma kertomukseni ei ole ollenkaan samallalailla "kauhea" kuin sinun, mutta vastaisuuden varalle (vaikka olet asian jo varmaan itsekin huomannut) kerron, että neuvolassa ei juurikaan kannata mitään asioitaan puhua. Muistan, kun itseltäni kysyttiin alkoholinkäytöstä ja totuudenmukaisesti vastasin, että pari kertaa vuodessa (siis ennen raskautta) otan 4 - 7 siideriä ja muuten en juo tippaakaan. Sitten se täti alkoi jankuttaa, että sun on nyt pakko arvioida viikkoannos. Sanoin siihen, että en juo viikottain, juon sen n.10 siideriä/vuosi ja parina kertana. Tää ei millään meinannut kelvata tädille, vaan hänen piti saada papereihin viikkoannos - ja kun siihen ehdotin, että laita 0, kun niinhän se käytännössä on, niin se ei kelvannut, kun en ole absolutisti... Kyllä meinas hermo mennä! En tiedä, mitä se nainen viimein sinne papereihin kirjoitti, mutta en ole asiasta jälkeenpäin kuullut.

Ja alkuperäiselle - tee ilmoitus. Tuo sisältää niin pahoja hoitovirheitä ja systemaattista toisen mustamaalaamista, että voit vaatia korvauksia henkisestä kivusta. Todella epäammattimaisia ihmisiä on ollut ympärilläsi!

• viuhti81

Järkkyy touhuu oot kyllä joutunnu kestämään! Ite menin kans kertomaan et joskus kokeillu ja joka myös merkitiin nla-korttiin. N. puolessa välissä sairaalassa piipahtaessa alko sitte lekuri selittämään että, jos suostuisin YHTEEN pissa näytteeseen ja kertomukseen joka liitettäisiin papereihini ettei tarviis jokaiselle sitä kertoa erikseen, vaan voisivat sen sitte lukea sieltä tiedoistani. Jouduin muutamaan otteeseen käymään sairaalassa liian lapsveden takia joka oli muutenki herkkä asia mulle niin joka kerta sieltä joku harakka lensi kuppi kainalossa ja patisti näytteeseen. Lääkäri mua yritti sitte rauhotella että se on mun ja vauvan parhaaksi ja todisteeksi jos jossain vaiheessa jotain tulee. Sanoinki sille sitte että nyt riitti..olen tehny kaiken todistellakseni raittiutta ja meni jo ahdistelun puolelle. Viimenen kusipurkki jonka niille annoin ni sanovat että lapsestaki otetaan sitte eka pissa talteen..saihan ne sen, poika tirautti hoitsun päälle sen x) Ihmettelin pari kertaa että miks poika vietiin jokusen kerran mun viereltä keskellä yötä eikä sanottu mitään muuta ku että punnitaan ja mitataan..no vi**u eikö sitä voi tehdä päiväs aikaan?? Olipa siitä sitte verinäytteitäki otettu ku kantapäissä oli jälkiä.

Mut pakko sanoa..sun kohtelu vei jo voiton. Älä missään nimessä jätä tota kesken! Tutki kaikki ja vaadi oikeutta!

• Outoa...

Olipa kurjaa lukea, että jotakin voidaan näin kohdella! Tuli paha mieli. Ymmärsinkö siis oikein, että olet jo ottanut yhteyttä potilasasiamieheen. Tuollaisesta kohtelusta täytyy ehdottomasti tehdä valitus. Tuohan on aivan ihmisarvon alentamista! Sinuna vaihtaisin kyllä neuvolan tätiä, siitähän tuo koko sekaannus on lähtenyt kun ei ole ymmärtänyt, että jos olet joskus nuorena teininä huumetta kokeillut ei tarkoita sitä, että olisit nyt jotenkin riippuvainen, etenkin jos sinä itse olet asian vielä neuvolassa näin sanonut. Luulisi ammatti-ihmisen näkevän äidistä päälle päin käyttääkö huumeita vai ei. Hyvähän asia on varmistaa huumetestillä, mutta tarvitseeko ihmistä tuomita narkkariksi ja huonoksi äidiksi sillä perusteella, että on joskus teininä vähän kokeillut pilven polttoa.

• Niisku-10

Huh, mitä tekstiä! En voi edes uskoa, että meillä Suomessa tapahtuisi jotain tuollaista. Ilman muuta lähdet viemään asiaan eteenpäin. Tuollaista kohtelua ei kenenkään tarvitse kokea.

Yritä nyt keskittyä perheenne hyvinvointiin. Pääasia, että jaksaisitte mennä eteepäin. Nauttikaa perheenä toistenne seurasta ja läheisyydestä. Älä missään tapauksessa ala liian paljon murehtimaan tätä asiaa. Sinua on kohdeltu kaltoin, mutta yritä vauvan takia tsempata. Asioilla on tapana järjestyä!

• 17+15

Saadaksesi nuo virheelliset tiedot pois omista ja lapsesi terveystiedoista sinun pitää ensinnäkin pyytää oman terveyskeskuksen arkistosta listaukset teidän molempien "Alkuperäisistä ja peittelemättömistä terveystiedoista kaikilta välilehdiltä ( neuvola, lääkäri, terveydenhoitaja jne. )." Kun olet nämä saanut, teet selvityspyynnöt joka ikisestä virheellisestä lauseesta erikseen kyseisen henkilön esimiehelle. Sinulla on myös oikeus vaatia oma näkemyksesi kirjatuksi jos et saa oikaisua tästä selvityspyynnöstä huolimatta. JA muista käydä näyttämässä lastensuojelusta saamasi lausunto ja vaadit että siitä laitetaan kommentti sivulle jolla lukee että on tehty lastensuojeluilmoitus. Muuten saatatte saada lisää paskaa niskaan joka ikinen kerta kun joudutte käymään lääkärissä.

• 14+15

Aloittajalle:

Itse ottaisin yhteyttä Studio 55:n tai iltalehteen ja nostaisin jutun otsikkoihin muutetulla nimellä.

Toiseksi olisin yhteydessä poliisiin, mielestäni ainakin se neuvolatäti joka kaiken laittoi liikkeelle on syyllistynyt kunnianloukkaukseen/herjaukseen.

Kolmanneksi jatkaisin yhä potilasasiamiehen kautta asian ajamista mutta pienellä julkisuudella saattaisi asia ruveta sujumaan kumman nopeasti.

• 10+2

Terveydenhuoltohenkilöstö ei syyllisty kunnianloukkaukseen tehdessään työtään vaikka se työ olisi tehty päin peetä.

• justjoo.

Eli terveydenhuoltohenkilöstö saa sanoa ja tehdä ihan mitä vaan huvittaa ilman että kyseessä kunnianloukkaus? Vaikka haukkua ja haistatella potilaan, uhkailla? Enpä usko.
        Mun mielestä tässä ei ole kyse enää mistään normaalista työnteosta.

• 10+2
        justjoo. kirjoitti:

Eli terveydenhuoltohenkilöstö saa sanoa ja tehdä ihan mitä vaan huvittaa ilman että kyseessä kunnianloukkaus? Vaikka haukkua ja haistatella potilaan, uhkailla? Enpä usko.
        Mun mielestä tässä ei ole kyse enää mistään normaalista työnteosta.

Eihän tässä ole haukuttu ja haistateltu? On vain vedetty väärät johtopäätökset ja toimittu sen mukaan, valitettavasti se ei ole edes epätavallista ... se ei ole rikos, koska laki velvoittaa heitä toimimaan tietyllä tavalla, on henkilön omasta tunneälystä kiinni miten hän toimii (siis terveydenhuoltohenkilöstön puolella). Joissakin paikoissa on lisäksi "varmuuden vuoksi" ohjeistettu olemaan tiukkoja ettei tekisi virkavirhettä. Sitten luotetaan siihen että sosiaalipuolella selvitellään nämä jutut ja ne ovat pois heidän omalta vastuultaan. Reilua? No ei, mutta näin se systeemi vain rullaa.

Poliisi ei siis ole oikea osoite, Valvira, Lääninhallitus, Sairaanhoitopiiri, nämä ovat ne paikat joihin voi valittaa, tehdä muistutuksia, sekä pyytää selvityspyyntöjä. Potilasasiamiehet ovat valitettavasti yleensä jossakin kytköksissä terveydenhuollon puolelle. Sieltä voi saada harhaan johtavaa tietoa ja usein he suosittelevat sopimaan asian ilman valituksia tai muistutuksia vain ottamalla yhteyttä kyseisen terveydenhuoltohenkilön esimieheen. Tässä tapauksessa ei missään nimessä pidä tyytyä siihen vaikka se onkin raskas prosessi.

• Sineane
        10+2 kirjoitti:

Eihän tässä ole haukuttu ja haistateltu? On vain vedetty väärät johtopäätökset ja toimittu sen mukaan, valitettavasti se ei ole edes epätavallista ... se ei ole rikos, koska laki velvoittaa heitä toimimaan tietyllä tavalla, on henkilön omasta tunneälystä kiinni miten hän toimii (siis terveydenhuoltohenkilöstön puolella). Joissakin paikoissa on lisäksi "varmuuden vuoksi" ohjeistettu olemaan tiukkoja ettei tekisi virkavirhettä. Sitten luotetaan siihen että sosiaalipuolella selvitellään nämä jutut ja ne ovat pois heidän omalta vastuultaan. Reilua? No ei, mutta näin se systeemi vain rullaa.

Poliisi ei siis ole oikea osoite, Valvira, Lääninhallitus, Sairaanhoitopiiri, nämä ovat ne paikat joihin voi valittaa, tehdä muistutuksia, sekä pyytää selvityspyyntöjä. Potilasasiamiehet ovat valitettavasti yleensä jossakin kytköksissä terveydenhuollon puolelle. Sieltä voi saada harhaan johtavaa tietoa ja usein he suosittelevat sopimaan asian ilman valituksia tai muistutuksia vain ottamalla yhteyttä kyseisen terveydenhuoltohenkilön esimieheen. Tässä tapauksessa ei missään nimessä pidä tyytyä siihen vaikka se onkin raskas prosessi.

kyllä se mielestäni menee kunnianloukkauksen puolelle, kun neuvolantäti kerran on valehdellut ls-viranomaisille esim. miehen olleen vieroituksessa, kun tämä ei kerran totta ole. Eikä k.o. henkilöllä taida myöskään olla perusteita väittää k.o. äidillä olevan myöskään mielenterveysongelmia. Itse olisin jo asian vienyt eteenpäin, aina poliisille asti.

• Ihmiskauppaa

Minulle on käynyt lähes vastaavalla tavalla kun typeränä kerroin rehellisesti neuvolassa alkoholinkäytöstäni ENNEN RASKAUTTA. Jouduin heti huumeseuloihin , jotka olivat puhtaat. SILTI neuvolakorttiini merkittiin , että päihdeäiti. Tämä merkintä vaikuttaa muuten esim. lapsen vakuutuksen saamiseen ja vakuutustietoihin yleisestikin. En saanut korjata päihdeäiti- merkintää mutta pakotin tädin kuitenkin kirjoittamaan korttiin, ettei päihteidenkäyttöä raskausaikana. Tyhmän rehellisyyteni seurauksena minut painostettiin johonkin älyttömään ja täysin hyödyttömään päihderyhmään ja kytättiin koko raskausajan.

Vasta myöhemmin tajusin mistä oli kyse. 3. sektori, esim. ensi- ja turvakoti tekee raivokasta asiakashankintaa yhteistyössä neuvoloiden kanssa ja pääsee RAHASTAMAAN kuntaa ja RAY:tä jokaisesta saalistamastaan asiakkaasta, oli tämä todellisuudessa päihteidenkäyttäjä tai ei( tätä ei kontrolloida millään tavalla, koska kysehän on " auttamisesta") . Tueksi tai kuntoutukseksi naamioidusta tyhjänpäiväisestä jutustelusta järjestö kuittaa useita kymmeniä tuhansia euroja kuussa per ryhmä. Leimattu asiakas jää vaille minkäänlaista oikeusturvaa ja on lapsineen sitten helppoa saalista yksityiselle lastensuojelubisnekselle, joka tahkoaa perhekuntoutukseksi tai lastensuojeluksi naamioidusta vankeudesta/ pakkosäilytyksestä jo lähemmäs 20 000 euroa kuussa/ per äiti ja lapsi ja keksii tietysti tekosyitä pidentää ylikallista julkisrahoitteista vankeusaikaa.

Älkää ikinä kertoko menneisyyden biletyksistänne tai joudutte ihmiskauppiaiden saaliiksi.
      Ammattitaitoinen ja eettinen asiakaspalvelu on menneisyyttä. Valvomattomat yritykset ja kansalaisjärjestöiksi naamioituneet liikelaitokset metsästävät heikkoja saaliita esim. raskaana olevia, vanhuksia, lapsia ja vammaisia lumehoitoihinsa lastensuojelun tai kuntoutuksen nimissä ja pitävät vankinaan niin kauan kunnes kuntoutettava älyää palkata itselleen juristin tai kertoo kohtelustaan medialle.

ihmiskauppa pitäisi kieltää myös kotimaassa!

• teki pahamieli lukea

Neuvolatädit ovat kieroimmat ikinä!! Dont tell them no Shit!! kaikki kääntyy vielä omaksi painajaiseksi.. mun kaverille kävi kans tollee, kun myönsi tädin luona olevansa joskus masentunut " vuonna nakki ja kivi" joohan ne innostui puhumaan ja tarkailemaan sen mielenerveyttä! se ei saanut purskahtaa itkuun huonoihin uutisiin, kun ne jo ehdotti kriisiryhmään, kyseilivat masennuslääkeistä!

• uushuutolaisuus

Emeritus ylilääkäri Antti Holopainen kirjoitti HS:n mielipiteissä:

"Hallituksen tulisi julistaa kotimainen ihmiskauppa laittomaksi aivan samoilla kriteereillä kuin laittomaksi on jo julistettu rajojen yli tapahtuva ihmiskauppa. Ostamisen ja myynnin tilalle on palautettava se julkisen vallan vastuu, jota kunnat ja valtio ovat kantaneet heikoimmistaan yhdessä kansalaisyhteiskunnan ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa.
      "Sairaasta vanhuksesta, mielenterveys- tai päihdeongelmaisesta ei saisi tehdä kauppatavaraa, jota myydään virtuaalitoreilla eli kilpailutushuutokaupoissa, niin kuin 100 v sitten myytiin 'kunnan elättejä' huutolaistoreilla."

Tuohon olisi pitänyt lisätä, että tervettä ei tulisi leimata sairaaksi bisneksen edistämiseksi, että suomalaisen ihmiskaupan asiakashankintaa ei tulisi ulottaa neuvoloihin tai terveyskeskuksiin ja että väärin perustein leimatuille tai jo kaupan uhreiksi joutuneille tulisi antaa mahdollisuus tarkistaa ja oikaista asiakasrekisteritietonsa ja valittaa kohtelustaan.

Tämä mahdollisuutta ei nykyisin ole. Potilas- ja sosiaaliasiamiehet pitävät pääsääntöisesti työnantajiensa eli yrittäjien ja virkakoneiston puolta.

• oikaise!

Käy ihmeessä potilasasiamiehen juttusilla ja pyydä asiakaspaperisi luettavaksi. Lue ne läpi, merkitse virheet ja vaadi oikaisua. Terveydenhuollon puolella on parempi lainsäädäntö joten sinulla on paremmat mahdollisuudet korjata virheelliset merkinnät kuin sosiaalihuollon puolella, jossa vastaavaa oikeutta ei ole ja jonka työntekijöillä ei ole minkäänlaisia vastuu- tai korvausvelvoitteita tehdyistä virheistä tai laittomuuksista .

Tarkista myös , ovatko puhtaat testitulokset edes merkitty . Tyypillinen temppu on jättää merkitsemättä, että kyse on vain EPÄILYSTÄ ja pakotetusta testauksesta, jonka tulokset ovat puhtaat ja laittaa sen sijaan , että "asiakkaalla säännöllinen hoitokontakti hal- poliklinikalle". Tämä kiero merkintä kätkee ovelasti puhtaat tulokset, antaa virheellisen kuvan, että päihdeongelma on olemassa ja todettu , että asiakas tarvitsee siihen hoitoa ja että asiakkuus ja testaus on vapaaehtoista.

Tällaisella harhaanjohtavalla kirjauksella on yleensä taloudelliset syyt.
      Tavallisesti määrärahojen, päihdeprojektirahoituksen, pilottikokeilun tai lisävirkojen tai- päihdeyksiköiden saaminen kuntaan vaatii näyttöä palvelutarpeesta eli tiettyä määrä päihdeongelmaisia . Terveyden- ja sosiaalihuollon ja varsinkin 3. sektorin työntekijät tilastoivat yläkanttiin ja liioittelevat tällaista näyttöä mielellään ajatellessaan sen palvelevan kuntaa, oman yksikön määrärahoja ja mahdollisesti omaa työllistymistä/ viran ylläpitoa. Erityisesti lastensuojelu on rahahanat avaava taikasana, välttämätön ja riittävä peruste rahoitukselle.
      Virkamiehillä on myös tarve ylittää aina edellisvuoden budjetti joten saavutetuista "asiakkaista" on pidettävä kiinni ja myös uusia hankittava. Sillä ei ole väliä ovatko asiakkaat ( tai asiakkuus) todellisia tai onko heillä aitoa tarvetta hoitoon/ palveluun vai ei. Riittää kun asiakkaita ja hoidontarvetta löytyy toimintakertomuksista ja rahoitusanomuksista.

Päihteidenkäyttö on tietysti vakava ongelma, jota voi kuitenkin hoitaa anonyymisti ja ilmaiseksi koko maan kattavassa aa- ja na- hoitoverkostossa tai edullisesti novat- ryhmissä. Suurin osa nuoruudessaan bilettäneistä lopettaa päihteidenkäytön aivan itsenäisesti ilman mitään apua aikuistuessaan ja perheellistyessään. Päihdetutkimuksissa tätä ylivoimaisesti suurinta ja suosituinta lopetussyytä - ja menetelmää kutsutaan väsymysfaktoriksi eli suurin osa ihmisistä lopettaa päihteilyn kyllästymisen takia. Yksinkertaisesti siksi, että se on tylsää ja väsyttävää ja haittaa työ- ja perhe-elämää. Ne, jotka eivät lopeta eivät saa välttämättä asianmukaista hoitoa, vaan joutuvat myydyiksi ala-arvoisiin, tehottomiin ja ylikalliisiin päihdehoitoihin.

Lastensuojeluun yhteydessä olevan järjestön tai yrityksen asiakkaaksi joutuminen tai "päihdepalvelun" käyttäminen vaarantaa raskaasti sekä perheen että lapsen oikeusturvan ja koko tulevaisuuden, sillä lastensuojelussa rekisterimerkintöjä ei voi oikaista ja ne seuraavat perhettä seuraavat 75 vuotta.
      Huolten vanhenemisaikaa ei tunneta ja vanhat paperit kaivetaan hanakasti esiin aina tilaisuuden tullen- välittämättä siitä ovatko merkinnät paikkansapitäviä tai ajankohtaisia. Hoidot ovat myös kalliita ja niiden laillisuutta , tieteellisyyttä tai tuloksellisuutta ei valvota mitenkään. Esim. ensi- ja turvakodin avohoidon hinta on ainakin 1000 euroa ja laitoshoidon 3450 euroa viikko. Eli avohoito ( ryhmässä istuminen) 4000e/ kk ja laitoshoito ( joka on pahimmillaan vain asiakkaan pakkosäilytystä ja tarkkailua, jota suorittaa vaihtuva ja epäpätevä henkilökunta ) 13 800 e kk/ asiakas.

On hyvä tarkkailla omaa päihteidenkäyttöä ja mieluiten lopettaa se kokonaan mutta siitä puhuminen ei totisesti kannata- ainakaan oman kaveriporukan tai riippumattomien aa- tai na- ryhmien ulkopuolella.

• Mikä paikkakunta?

"Onko tämä oikein? Olenko vain "yliherkkä", vai onko neuvolan yms työntekijät tehneet väärin?"

Kohtelusi on epäoikeudenmukaista, epäeettistä ja myös laitonta.

Tapauksesi on sen verran törkeä, että siitä kannattaa tehdä valitus palvelualuejohtajalle ja aluevalvontavirastoon.
      Vaikka valituksesi ei johtaisi syytteisiin hankit ainakin suojaa perheellesi ja seuraaville äideille ja lapsille.

Vaikka kaikkia merkintöjä ei voi korjata , sinulla on oikeus vaatia oma versiosi liitettäväksi papereihin ja säilytettäväksi alkuperäisten merkintöjen kanssa.

Haluaisin totisesti tietää, millä paikkakunnalla tämä tapahtui?
      Kerro, että muutkin tietävät varoa!

• no huh huh!

ei voi olla totta!! kuinka noin voidaan kohdella suomessa äitiä, joka kertoo n. 10 vuotta sitten kokeilleensa pilveä?!?!?!

olen ihan puulla päähän lyöty jos tämä kaikki on sinulle tapahtunut! ota yhteyttä kaikkiin mahdollisiin tahoihin ja valita asiasta, kunnes saat mielestäsi edes jonkin näköistä oikeutta!

on varmasti todella raskasta hoitaa lasta ja parisuhdetta tuollaien sotkiun keskellä, itse tuskin jaksaisin!

Kiinnostaisi myös tietää paikkakunta. Itse en aikoinaan tullut kertoneeksi pilven kokeilusta nuoruudessa, en kyllä edes ajatellut asiaa , mielestäni ei kuulunut siihen tilanteeseen nuoruus sekoilut., onneksi jos tuollaista voi tapahtua! Mulla oli tosin niin ihana nlaterkkari ettei varmasti noin olis tapahtunut.

Paljon voimia sinulle ja miehellesi, olette saaneet kyllä ihan uskomattoman paskaa kohtelua! Kirjoittelehan joskus miten asiat etenee!

• takkana

Jos aiot tehdä kokemastasi valituksen, niin selvitätkö tässä, niin et törmää tähän myöhemmin, mutta miten sinun vatsasi revittiin auki, ja miksi. Lapsihan on kohdussa, eikö vaan. Sektiosta tiedän sen verran, että siinä kudokset viilletään auki veitsellä tietyn kaavan mukaan, eikä siinä kudoksia revitä.

• Mayzee

itsekin varmasti nauttisit, mikäli vatsasi viillettäisiin auki ilman nukutusta ja puudutusta? Sitä ainakin alkuperäisen kirjoittajan tässä ymmärsin tarkoittavan?

• muuan äiti

Hätäsektiossa vetäistään vatsa auki skalpellilla (se kohtu on siellä vatsan peitteiden alla) navasta häpyluuhun ja lapsi otetaan ulos mahdollisimman nopeasti. Omalle tyttärelleni jäi skalpellista mojova arpi otsaan. Ja ihan taatusti tuntuu repimiseltä, jos se tehdään vajavaisella puudutuksella.

• toinen hätäsektiossa
        muuan äiti kirjoitti:

Hätäsektiossa vetäistään vatsa auki skalpellilla (se kohtu on siellä vatsan peitteiden alla) navasta häpyluuhun ja lapsi otetaan ulos mahdollisimman nopeasti. Omalle tyttärelleni jäi skalpellista mojova arpi otsaan. Ja ihan taatusti tuntuu repimiseltä, jos se tehdään vajavaisella puudutuksella.

Ensimmäisessä synnytyksessäni hätäsektiossa en tuntenut mitään, koska minut nukutettiin. Olin vielä nippanappa hereillä, kun näin kirurgin veitsen kanssa jalkopäässäni. Toisella kerralla ei ollut ihan niin kiire, mutta puudutus jäi silti niin vajavaiseksi, että lapsen kiskominen ulos kohdusta todellakin sattui ja tuntui repimiseltä.

• heipsandaa

Kun asioi terveys- ja sosiaalipalveluissa niin täytyy heti oikaista asiat kun huomaa että ne rupeavat mennä vikaan. Tunteita ei kannata pidätellä. Itseään pitää osata puolustaa. Monet alan työntekijät nauttivat kun saavat kokea olevansa parempia kuin omat potilaansa/ asiakkaansa eli päteä. Jos huomaa tälläistä käytöstä niin matto kannattaa vetää heidän jalkojensa alta mieluiten heti ja palauttaa törpöt maan pinnalle.

• missä????????

Missä kaupungissa tuollaista paskaa tapahtuu?

• Terveyssisar

Kerran nisti, aina nisti. Vauvasta huolehtivat, ehkä et ole käytökselläsi vakuuttanut henkilökuntaa?!

• Nisti ?! jos kerran kokeilee on nisti vai ? iha sama asia kukerran kokeilee alkoholia nii on juoppo vai?

Ton teksin lukeminen sai minut kyyneliin. En enää ymmärrä ihmisiä!

VOIMIA! :)

• hgfdfg

Mä kerroin neuvolassa ensimmäisen keskenmenon jälkeen totuudenmukaisesti pilvenpoltostani, joka oli päivittäistä, mutta päättyi n. 15 vuotta sitten. Eivät kommentoineet asiaa mitenkään ja se jäi siihen.

Aikas kummallista on, jos ap:n teksti on totta. Miksi kirjattiin, että miehesi on ollut katkaisussa? Sehän on jo helppo todentaa valheeksi, koska kaikista lääkärihoidoista jää viralliset paperit. Enkä ymmärrä, miksi vauvalle on tehty huumetesti, jos sinut testattiin joka neuvolakäynnillä. Ja miksi sos.viranomaiset kirjoittivat, että olet jättänyt nlakäyntejä väliin? Tuohan on myös helppo todistaa valheeksi nlakortin avulla...

Lisäksi ap:n kirjoituksessa oli kummallista tuo "Jouduin sairaalaan ja siellä ihmeteltiin kovasti kun en ollut saanut kotiin särkylääkkeitä vaikka olin monta päivää leikkauksen jäljiltä tosi kipeä. " Et siis saanut Burana ja Panadol-reseptejä? Särkylääkkeitä ei saa mukaansa, mutta reseptin noille kahdelle valmisteella saa, jopa narkkinäiti, koska eivät ole vahvoja kipulääkkeitä. Toiseksi, jos tosissaan epäiltäisiin, että käytät huumeita, olisi sinulle annettu sairaalassa lääke, joka estää maidonnousun, huumausaineiden vaikutuksen alaisena ei saa missään olosuhteissa imettää.

• es_H

olen aika varma, että tuo alku on kirjoitettu vain saamaan tänne vilkkaampaa keskustelua aikaan. Ei näet ole palannut kertoilemaan tarinaansa, vaan muut päivittelevät suut vaahdossa. Jotenkin vaikea uskoa, että moista pääsee tapahtumaan, ellei nyt hieman sairaassa mielikuvituksessa.

• larrissa

Itse en oikein usko aloittajan tekstiä oikeaksi, koska olen kuullut niin paljon oikeita tarinoita joissa ei tarpeeksi puututa edes huolestuttavaan ja oikeaan äidin päihdeongelmaan...saati sitten tuollaiseen tilanteeseen

• tyttö 13.9.

Hui! Ei toi oo normaalia kohtelua! Mulla vaikka poltin ja lopetin raskauden aikana niin koskaan ei neuvolassa moitittu sanottiin vaan että mitä vähemmän polttaa tupakkaa niin sitä parempi aina vauvalle.. Mutta kättärillä taas oon noista potilas jutuista saanu lukea kaikkea meijänki pikkunen joutu pienen koonsa ja sokereiden alhasuuden takia ylös tarkkailuun ja letkuruokintaan kun ei osannu imeä rinnasta eikä tuttipullosta.. Esim. yks kohta mitä häiritsi oli etten muka ollu ekana yönä noussu 3h välein syöttämään pientä vaikka nousin ja ekalla kerralla hoitajalle sanoinki ettei multa tuu maitoa vielä et tyttö ei saa syödäkseen yms. ni alko heti syyllistää siitä etten muka oo heräilly ja etten osaa syöttää yms. ja sitte toinen kerta oli ku olin kattomassa neitiä yläkerrassa ja se hoitaja oli ettiny meitä ni sanoin sille et olin ylhäällä ja et mies on käymässä ulkona ni se oli laittanu papereihin et oli monta kertaa käyny ettimäs meitä ja et ollaan miehen kanssa oltu ulkona.. Ja muutenki ne sano mulle perjantaina kun saatiin neiti takasin meijän viereen et jos ei imetys onnistu ni ei päästä vielä lauantainakaan kotiin ni päätin sitten huijata ja sanoo et se onnistuu hyvin yms. ettei oo tarvinnbu korviketta ni päästi vihdoinki kotiin..

• Kiitos jakamisesta

Neuvolassa ja synnäreillä on monenlaisia ihmisiä, lämpimiä, asiakaspalveluhaluisia ja ammattitaitoisia ja valitettavasti myös ammattitaidottomia kyykyttäjiä.
      Valitettavasti Suomessa hallintoalamaisen tilanne on heikko ja oikeusturva Moldovan tasoa.
      Älä turhaan syyllisty tai haudo häpeää, joka kuuluu kyykyttäjille vaan pistä heille asiakaspalautetta.

Äläkä välitä täällä sinua epäilevien kommenteista. Osa ihmisistä haluaa uskoa sokeasti ja tosiasioiden vastaisesti systeemin toimivuuteen eivätkä kykene ottamaan vastaan uskonsa vaarantavaa tietoa. He eivät vihaa julmuutta vaan siitä kertovaa ja ampuvat mielummin huonojen uutisten tuojaa kuin väärintekijää.

Kiitos kun kerroit tapauksestasi. Vain avoimuus auttaa muuttamaan maailmaa paremmaksi paikaksi elää.

• öjsdj

Uskomatonta,jos teksti on totta.. Suoraan sanottuna toivottavasti EI ole totta! Voimia! Äläkä jätä asiaa tähän.Tuollaisille ihmisille löytyy paikka...

• loukattu äiti

No johan on tekstiä. Joka sana on totta enkä ole liioitellut missään kohtaan, päinvastoin.
      En ole joka päivä koneella, niin en valitettavasti voi olla jatkuvasti tänne kirjoittelemassa.
      Kyllä, mieheni tiedoista käy kyllä ilmi että ei ole missään katkaisussa tms ollut (raportissa luki subutex-korvaushoito), ja minulla on raskausajan neuvolakortti josta ilmenee selvästi minulle varatut neuvola-ajat, ja päivät jolloin olen siellä käynyt. Ts. siellä lukee että olen jokaisella käynnillä ollut.

En saanut särkylääkkeisiin reseptiä kun lähdin sairaalasta, eikä minua edes tutkittu ennen kotiinlähtöä. Sektion jälkeen minulle sanottiin että leikkaava lääkäri, tai mahdollisesti joku muu, tulee kertomaan minulle sektiosta ennen kotiinlähtöä. Kukaan ei tullut. Haava tarkistettiin ja toivotettiin hyvää kotimatkaa.

Pohjanmaalla tapahtunut.

• loukattu äiti

Unohtui edellisestä viestistä, eli kysehän nyt ei ole ollenkaan siitä että saanko todistettua osan noista syytöksistä vääriksi. Saamme kyllä korjattua nuo väitteet että mies olisi ollut vieroituksessa, ja se että olisin jättänyt neuvolakäyntejä väliin.

Kyse oli lähinnä kokonaisuudesta, neuvolan synnärin yms kohtelusta, ei parista valheellisesta syytöksestä.

• wregtwergf
        loukattu äiti kirjoitti:

Unohtui edellisestä viestistä, eli kysehän nyt ei ole ollenkaan siitä että saanko todistettua osan noista syytöksistä vääriksi. Saamme kyllä korjattua nuo väitteet että mies olisi ollut vieroituksessa, ja se että olisin jättänyt neuvolakäyntejä väliin.

Kyse oli lähinnä kokonaisuudesta, neuvolan synnärin yms kohtelusta, ei parista valheellisesta syytöksestä.

En usko hetkeäkään, että kirjoituksesi olisi totta. Niin räikeä ja ylilyövä se on. Psykiatrit ja kaikki.. Kovasti on kunta/kaupunki sinuun laittanut rahaa ja työtunteja parin jointin polttamisen takia. Valehtelet täällä tai siellä, mutta tuo kirjoituksesi ei ole totta. Taidat olla ihminen, joka nauttii huomiosta ja saa sitä liioittelemalla asioita (neuvolaan ja nyt tänne). Millään kunnalla ei ole resursseja tuollaiseen pyöritykseen turhan takia. Oikeatkaan päihdeäidit eivät saa kunnolla apua ja huostaanotot tapahtuvat aivan liian myöhään jos ollenkaan. Raha ratkaisee, nääs.

• ei näin!!!!!

Voi herranjumala sentään. Minultakin kysyttiin neuvolassa olenko käyttänyt huumeita, en kertonut teiniaikaisista huumekokeiluistani mitään, koska tiesin jo että nuorena äitinä olisin joutunut valtavan syynin alle. Ei sellaista painetta jaksa kukaan.

Mutta oma tilanteesi menee kyllä hilseen yli pahemman kerran. Eihän neuvolatyöntekijöillä ole oikeutta muutella asiakkaan sanomaa tuolla tavoin! Tee ihmeessä valitus tuosta käytöksestä. Tuollaisen hoitajan tulisi saada potkut, mikään varoitus ei tuossa vaiheessa riitä. Kummallista touhua toden totta.

• Myötätuntoni

Minulle on käynyt myös niin, että ison kaupungin keskussairaalan lääkäri oli krjoittanut omiaan, tosi loukkaavasti ja valheita, minusta uloskirjoittaessaan minut sairaalasta.
      Ei mitään tuohon verrattavaa, mutta suutuin niin että vaadin heti oikaisua asiaan ja sain. Virheellinen teksti poistettiin.

• hirveetä

Toivottavasti tosiaan saat asiat oikaistua ja en missään tapauksessa jättäisi asiaa tuohon vaan veisin asian aika julkisesti eteenpäin jotta asia seliväisi perinpohjin.

Mutta niinkuin itsekin mainitset, se koko kokonaisuus. se mitä olet joutunut kestää koko raskauden ja sen jälkeisen ajan on ihan järkyttävää. Ymmärrän hyvin jos ajattelet ettet enää halua lapsia koska pelkäät toista samanlaista kyttäämistä.

Kaikki mitä kerrot on niin järkyttävää ja pöyristyttävää ja älä missään tapauksessa ajattele että olisit jotenkin "herkkis" ja älä missään tapauksessa kuvittele että tuo on normaalia! Kuulostaa siltä että jossain vaiheessa ois jopa paperit sekottunu jonkun toisen kanssa! Selvitä asia perin pohjin, älä jätä sitä tuohon oman mielen rauhan takia sekä ettei tuota tapahdu enää uudestaan!

• ls- kerroin syy

"Millään kunnalla ei ole resursseja tuollaiseen pyöritykseen turhan takia."

Kirjoittaja on todella tietämätön. Kunta saa valtiolta korvausta jokaisesta tehdystä huostaanotosta lastensuojelukertoimen muodossa eli huostan kulut 1.6- kertaisina takaisin eikä saatuja rahoja tarvitse edes ohjata lastensuojeluun (tukitoimien järjestämiseen) vaan niillä kunta voi tehdä mitä haluaa.

Kunta nimenomaan saa taloudellisia resursseja valtiolta turhastakin pyörityksestä. Jotkut köyhät kunnat ovat havainneet rahastusmahdollisuuden ja kertovat avoimesti laittavansa talouttaan kuntoon lastensuojelulla. Lähes puolet sosiaalityöntekijöistä ilmoittaa, ettei tukitoimiin ole aikaa vaan ainoastaan huostaanottoselvityksiin.

Huostista kuntia palkitsevasta lastensuojelukertoimesta voi kiittää keskustapuoluetta ja sdp:tä, jotka ajoivat läpi mielipuoliset laskuperusteet kellokkaanaan Aila Paloniemi.

Raha todella ratkaisee, erityisesti kun rahaa saa valtion kassasta ilman valvontaa ja vastuuta.

• ihan oikein

Hyvä, että nämä huumeäidit pannaan kuriin. Pitikö poltella sitä hamppua, häh?

• Samat säännöt sitten

Taidat itse olla päihdeäiti ja oletkin jos olet joskus käyttänyt alkoholia, tuota päihteistä vauvoille vaarallisinta.

Pitäisiko mielestäsi jokaiselta kerran alkoholia kokeilleelta viedä vakuutuskelpoisuus , oikeus särkylääkkeisiin ja pakottaa lastensuojelun asiakkaaksi?
      Alkoholihan on se joka aiheuttaa todistetusti sikiövaurioita. Kannabiksen haitallisuudesta ei ole mitään näyttöä ja vaikka olisikin, yksi vuosien takainen kertakokeilu ei varmasti ole haitallista kenellekään.

• rappioäippä....

Jaa-a, on kirjoitus tosi tai ei niin kyllä neuvolan seula voi tuntua syyllistävältä. Kerroin totuudenmukaisesti juovani siideriä tyypillisesti puoli pulloa saunan yhteydessä (miehen kanssa jaettuna siis ihan tavan pikkupullo), kuitenkin max. 2 annosta viikossa (yleensä eri päivinä). Ja etten nyt raskaana ole tietenkään mitään juonut. Tiukkaan sävyyn käytiin läpi miten mitään ei saa juoda, tätähän en olisi arvannut itse terveydenhuoltoalan ammattilaisena. Miehen juomisesta kyseltiin ja kerroin määrien olevan samoja kuin itsellä. Tuntui oikeasti hassulta vastailla olenko ollut huolissani mieheni juomisesta, meneekö juominen joskus liian pitkälle, pelkäänkö jne. Tuli kyllä tunne että onneksi ei tullut sanottua että kerran vuodessa tulee sukujuhlissa otettua kännit, sen verran tiukka keskustelu että tiedä mistä päihdeohjelmasta olisi itsensä löytänyt.... Ja kun en edelleenkään osaa tuntea syyllisyyttä alkoholinkäytöstäni, ammattikäytön alkometrillä kun todistetusti puhallan tuon litkimisen jälkeen nollat! raskaana toki limulinjalla on pysytty...

• loukattu äiti

Siis ihanko oikeasti jotkut teistä ovat sitä mieltä että jos olen KERRAN "poltellut sitä hamppua" n.kymmenen vuotta sitten olen päihdeäiti? Toisinsanoen siis kaikki naiset jotka ovat joskus käyttäneet (/kokeilleet) esim. alkoholia, ovat päihdeäitejä? Tai kuten minä, nuoruudessa kokeillut huumeita?

Miehen kanssa juteltiin taas tästä koko hommasta, mietimme neuvolan naikkosen motiiveja yms. Täysin väärässä ammatissa on mielestäni, olisi kyllä mielenkiintoista tietää miksi otti minut niin hampaisiinsa.

Olin unohtanut että tämä rouva myös säikäytti minut oikein kunnolla viimeisellä kolmanneksella kun käytiin neuvolassa. Minulta oli raskauden alussa otettu kaikenmaailman kokeita (varmaan kaikilta otetaan) sairauksien varalta (klamydia,hepatiitti yms) ja yhdellä neuvolakäynnillä kätilö kysyi olenko saanut b-hepatiitti rokotuksen. Vastasin että tietääkseni en ole, pitää varmistaa äidiltäni.
      "Sinulla on b-hepatiitin vasta-aineita(?) kehossasi, se tarkoittaa sitä että joko sinut on rokotettu tai sinulla on kys.hepatiitti" sanoi hän. Minä säikähdin ihan kunnolla, mietin päässäni että mistä ihmeestä olisin sen muka voinut saada, kun raskauden alussa sitä ei ollut. Pelotti lapsen puolesta, ja miehen tottakai, että jos minulla on tietämättäni tuollainen on, niin olenko mieheen sen tartuttanut.
      Neuvolan rouva varmasti huomasi huoleni mutta ei reagoinut siihen mitenkään. Totesti kylmästi että pyytää lääkäriä katsomaan tulokset sitten joskus kun hänet näkee. Viikon verran sain jännittää että olenko jostain tartunnan saanut. Ja luojan kiitos minulla ei hepatiittia ollut, neuvolan täti ilmeisesti "vahingossa" oli tulkinnut tuloksia väärin.

Huomenna olisi potilasasiamies muutaman tunnin paikalla sairaalassa, yritän saada hänet kiinni. Vähän kyllä mietityttää, kun on aikalailla luottamus koko sairaalaan mennyt, että onko hän täysin puolueeton.
      Tunteeko joku lakia sen verran, että osaisi suht. varmaksi sanoa että onko lakia rikottu? Jos oikeusaputoimistoon menisin, naurettaisiinko minut sieltä pihalle?

• Oletko ottanut

Yhteyttä ylihoitajaan ja ylilääkäriin? Mielestäni pitäisi ensin kertoa heille, minkälainen työntekijä heidän neuvolassaan oikein häärää. Ylihoitaja on "neuvolatädin" esimies. Terveysaseman toimistosta saat hänen puhelinnumeronsa.

• loukattu äiti

En ole ottanut yhteyttä. Pitäisiköhän ensin kuitenkin ottaa yhteyttä johonkin ns.puolueettomaan tahoon? Potilasasiamies nyt ainakin, mutta tiedä sitten millainen hän on, puolueeton vai ei. Neuvolatädin esimies kun tod.näk puolustelee työntekijäänsä.

Jälkitarkastus minulla oli tuossa kyseisessä neuvolassa, ja tämän naikkosen oli tarkoitus ottaa minulta verenpaine yms. Soitin neuvolaan ja pyysin jos pääsisin jollekin toiselle, kun en tämän naisen kanssa tahtoisi olla missään tekemisissä enää koskaan. Ei onnistunut vaihto, kohtutulehduksen takia minut piti tutkia joku ns.erikoislääkäri joka on todella harvoin paikalla, ja silloin kun on paikalla, niin on tämä veemäinen neuvolatätikin.
      Nainen jonka kanssa puhuin puhelimessa sitten kysyi että miksi haluan vaihtaa, en viitsinyt alkaa sen kummempia selittämään, sanoin että emme tule toimeen keskenämme, ja olen saanut tietää että on valehdellut vähän sinne sun tänne että olisin jättänyt useita neuvolakäyntejä väliin. Tämä täti sitten tarkisti koneelta ja sanoi että minulla kyllä näkyy tiedoissa hirvittävä määrä neuvolakäyntejä joihin en ole saapunut. Oikeasti niitä ei ole kyllä yhtäkään.
      Eli tämäkin täti leimasi minut heti valehtelijaksi.

• djegfgw

Itse työskentelen hoitajana sairaalassa joten kertomuksesi kuulostaa oudolle...Kun sinua tultiin sairaalaan katsomaan mm perhetyöntekijä ym mikset kertonut että koko asia oli väärinkäsitystä???? vauva viedään teholle jos hänellä on oireita, ja kun kysyit hoitajalta mikä vauvalla on että miksi viedään niin ei hoitaja tiennyt. Siksi koska vauva oireili ns epätavallisesti, jolloin vauvan oireiden syyt selvitettään teholla ja siksi hoitaja ei tiennyt oireiden syystä mitään vielä siinä vaiheessa....

• loukattu äiti

djegfgw: en voinut sanoa hänelle että "kaikki on väärinkäsitystä", enhän minä tiennyt että mistä kaikesta tämä rouva oli tietoinen. Esim.kuinka suuri osa näistä kaikista valheista on häneen korviinsa mennyt. Sen kyllä sanoin että en huumeita käytä. Ei ilmeisesti uskonut kun keskustelun lopuksi sanoi että hänellä on asiakkaana myös toinen päihdeäiti.

Vauva vietiin teholle koska hänelle tehdyssä huumetestissä oli näkynyt barbituraatit joista minä en ollut ennen kuullutkaan, ennenkuin lastenosaston lääkäri tästä minulle sanoi. Papereissa jotka kotiin sain lukee suurinpiirtein näin; vauvalle laitettiin virtsapussi huumetestiä varten, ja niissä näkyi barbituraatit jotka selittyvät anestesialla.
      Muuta syytä lastenosastolle viemiseen en keksi, eikä muita syitä kukaan koskaan sanonut. Keskustelin myös lapseni oman hoitajan kanssa joka sanoi ettei hänessä ole mitään vikaa.

• Efficalla ikuisesti

Väärät merkinnät pitää saada pois neuvolan koneelta, sillä tietojärjestelmä saattaa olla yhteinen muun terveydenhuollon ja sosiaalitoimen kanssa ja korjaamatta ne muodostuvat perheellesi ikuiseksi ongelmaksi.
      Yritä jaksaa selittää tilanne rauhallisesti ja vaadi tarvittavat korjaukset.
      Ota avuksesi tietosuojavaltuutettu tai juristi, jos muu ei auta.

• heynin

Miten voi olla noin kamalaa kohtelua?
      Minä olen vielä raskaana ja alle 20v ja kun kerroin rehellisesti ekassa neuvolassa että kerran olen pilveä polttanut (joskus 16v), niin ei siitä sen suurempaa haloota noussut. Eikä alkoholinkäytöstäkään, vaikka niitä pisteitä siitä testistä muutama tulikin.
      Mä olen aina uskonut ja luottanut että kun on rehellinen, niin kaikki asiat järjestyy, mutta ei näköjään. Onneksi minulla on nuori ja ymmärtäväinen neuvolatäti, jollekin vanhalle harpulle en varmaankaan olisi pilvenpoltosta kertonut, vaikka tosiasiahan on ettei pilvenpoltto ole juurikaan sen vaarallisempaa kuin tupakointi (jota en harrasta), eikä tupakointiakaan kielletä raskausaikana, vaan kehotetaan vähentämään.

• loukattu äiti

Jostain syystä neuvolantäti tarkoituksella yritti aiheuttaa minulle vaikeuksia. Pari ensimmäistä neuvolakäyntiä oli eri neuvolassa kuin missä tämä nainen on (muutimme raskauden alussa eli neuvola vaihtui) ja kun kerroin pilvenpoltosta niin se ei ollut tälle ensimmäiselle neuvolatädille mikään ongelma.
        Heti ensimmäisellä käynnillä uudessa neuvolassa tämä rouva otti minut hampaisiinsa. Sanoi että huumetaustan takia minulta pitää ottaa HUUMEPISSA, että mitä huumeita löytyy, ja huumetesti on pakollinen. No eihän se oikeasti pakollinen ollut, kunhan valehteli tästäkin.
        En vain ymmärrä miksi sairaalassa ja neuvolassa pitivät minua päihdeäitinä, kun kaikki huumetestit olivat negatiivisia, vauvalla ei vieroitusoireita ollut, niin mistä ovat saaneet päähänsä että olisin narkkari. Hal-polin nainenkin koko ajan jankkasi että miksi en tunnusta, se olisi lapsen parhaaksi.

• Saman Kokenut

loukattu äiti: itselläni on menossa aivan sama helvetti!
      Saisinko s.postiosoitteesi niin laittaisin sinulle yksityisviestiä.

• ----------

Tietämättä tilanteestasi yhtään mitään, itse menisin alkuperäisen asemassa jo ensimmäisen huume-epäilyn jälkeen jatkossa vain yksityiselle lääkärille, en neuvolaan ollenkaan. Eihän mikään laki pakota neuvolakäyntejä ja se yksityinen osaa kyllä aivan yhtä varmasti kiinnittää huomiota HÄLYTTÄVIIN asioihin, mutta ei viitsi kiusata asiakkaitaan aiheettomilla jutuilla.

Olisi mielenkiintoista tietää miten aloittajan tilanteessa kävi: todettiinko terkkarin ja sairaalan toiminta vääräksi. Itse äitiysneuvolan terkkarina ihmettelen tuota kovasti. Ainoa järkevä selitys voisi olla, että nyt on mennyt kyllä kaksi (samannimistä?) asiakasta sekaisin keskenään. Toki sen ei pitäisi nykymaailmassa olla mahdollista, mutta ei tuohon muutakaan järjellistä selitystä keksi. Ei kukaan terkkari päästään keksi esim.sitä, että mies on ollut vieroituksessa. Kai nyt alkuperäinen on kysynyt suoraan terkkarilta, miksi hänen papereissaan lukee, että mies on ollut vieroituksessa, jollei se pidä paikkaansa! Jotenkin tässä ei kaikki kuulosta ihan järkeenkäyvältä...

Ja joku tuolla aiemmin kirjoitteli, että soskujen täytyy tehdä huostaanottoja, jotta kunnat saa rahaa. Hahaa! Voi jestas... Huostaanotot, yms tukitoimenpiteet ovat niin kaallita kunnille, että ne lopetettaisiin heti jos vain kuntien säästöjä ajateltaisiin. Huostaanottoon päädytään vain todella toivottomissa tilanteissa, joissa ei pystytä enää millään muilla toimenpiteillä turvaamaan lasten tervettä kasvua omassa perheessä. Toki nämä perheet eivät tietystikään itse ole aina samaa mieltä siitä, että lasten olisi parempi kasvaa (ainakin väliaikaisesti) jossain muualla.

• sade

ns. turhia huostaanottoja todellakin tapahtuu! Siihen ei tarvita muuta kuin esim. äidin rankka tausta (ja todellakin painottaen TAUSTA eli menneisyys).
        Perheväkivalta (ei lapseen kohdistuva) on myöskin yksi. Poliisit kun aina tekeevät ilmoituksen sossuun ja sossu taas oman päätöksensä: lapsen ei ole turvallista asua kotona --> kiireellinen huostaanotto. Ensin äiti hakataan ja sitten häneltä viedään pieni imeväisikäinen lapsi pois. Missä tämän äidin oikeudet? Miksi hänelle ei tarjottu ensiksi avohuollon tukitoimia? Kyllä, tausta taisi vaikuttaa mikä on todella väärin.

• jfsukc
        sade kirjoitti:

ns. turhia huostaanottoja todellakin tapahtuu! Siihen ei tarvita muuta kuin esim. äidin rankka tausta (ja todellakin painottaen TAUSTA eli menneisyys).
        Perheväkivalta (ei lapseen kohdistuva) on myöskin yksi. Poliisit kun aina tekeevät ilmoituksen sossuun ja sossu taas oman päätöksensä: lapsen ei ole turvallista asua kotona --> kiireellinen huostaanotto. Ensin äiti hakataan ja sitten häneltä viedään pieni imeväisikäinen lapsi pois. Missä tämän äidin oikeudet? Miksi hänelle ei tarjottu ensiksi avohuollon tukitoimia? Kyllä, tausta taisi vaikuttaa mikä on todella väärin.

Yhdellä tutulla samankaltainen tilanne takana myös pohjanmaalla sattunut. Joutui syyniin kerrottuaan rehellisesti vuosien takaisesta kokeilusta. Itse en muista, että olisi koskaan edes kysytty muuta kuin rasti ruutuun kysymyksillä alkoholin käytöstä ja huumeista ei mitään. Neuvolahoitajaa ja neuvolaa saa vaihtaa ilman selityksiä, jos tuntuu ettei synkkaa.

• 3+20

HYI ETTÄ!!! sain esikoisen raskaudessa samanlaisen lähetteen ja vain myös siksi että olin teininä kokeillut kerran pari pilveä.. jeesus.. mua kohdeltiin myös ku kakkosluokan kansalaista.. pompotettiin paikasta toiseen, otettiin huumetestejä musta ja vauvasta.

mulle toitotettiin koko ajan kuinka huono äiti tulen olemaan, jonka vuoksi esikoisen vauva aika valui hukkaan.. suoritin äitiyttä hampaat irvessä ku pelkäsin niin paljon huostaanottoa..:(

ainoa ero tarinaasi on se että mulle ku neuvola teki hal lähetteen ja kertosin sille naiselle mitä TYKSISSÄ jouduin kokemaan ja millästä kohtelua sain, oli neuvolan täti kovi pahoillaan että oli lähetteen minusta laittanut sinne, sillä hänkin tiesi ettei päihde ongelmaa ollut olemassakaan. pyysi multa oikeen suoraan anteeks vaikka oli ainut ku oli kultanen koko raskaus ajan mulle..

kamalaa touhua..

vieläkin ku menin tossa kuukaus takaperin synnyttämään ni multa kysyttiin et oletko tässä raskaudessa käyttänyt päihteitä?? ja melkeen karjusin et en saatana enkä käyttäny edellisenkään raskauden aikana!!!!!!!!

• hjsdgugh

Uskomattoman törkeää touhua neuvolan ja synnärin osalta, ehdottomasti valitusta kehiin vaan!

Jäi häiritsemään toi, että "ei voida tulevaisuudessa määrätä vahvoja kipulääkkeitä"..entäs sitten jos joutuu esim. onnettomuuteen ja sen seurauksena leikkaukseen, niin jollain panadolillako pitäisi pärjätä?

Mulla käytössä krooniseen sairauteen panacod ja/tai tramal, en pärjäisi millään ilman niitä ja nyt kun luin ap:n tekstin niin tuli mieleen, että mahtaako olla ihan laillista olla kovempia kipulääkkeitä määräämättä..?

• ...........

Olen itse sairaanhoitaja. Mielipiteeni tähän on se, että neuvolassa on tarkoituskin olla erittäin tarkkana ja kukaan ei siellä suoraan sano, että "hei olen annikki ja olen päihteiden sekakäyttäjä" vaan terveydenhuoltohenkilöstö kohtaa työssään jatkuvaa peittelyä. Esim. synnytysosastolla on jälkeenpäin löydetty 12 siideripulloa yhteishuoneen kaapista, joku äiti/isä nämä juonut. Näitä EI tunnista päällepäin näitä vanhempia, kuin harvoin. Terveydenhoitaja toimii aina LAPSEN parhaaksi enkä näe hänellä mitään intressiä toimia totuuden vastaisesti.
      Terveydenhoitaja tai kukaan hoitoalan ammattilainen ei voi keksiä potilaskertomukseen päästä sepitettyjä juttuja, vaan aina viitataan aiempaan tekstiin tai potilaan kertomaan. En oikein näe syytä, miksi terveydenhoitaja suurentelisi tai keksisi kertomiasi asioita päästään. Ei hän saa siitä minkäänlaista hyötyä ja terveydenhoitaja tapaa ihan oikeitakin päihdeäitejä aivan riittämiin, joten tahallisesta suurentelusta tuskin on kyse. Pikemminkin ehkä aidosta huolesta.

Täällä monet selittävät, kuinka ovat yhden lauseen sanoneet ja tästä alkanut ajojahti terveydenhuollon piirissä. Näin se ei ole. Aikuisen ihmisen pitää pystyä selvittämään näitä asioita ja kertoa avoimesti, että asiat ovat tapahtuneet vuosia sitten, jne. Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää eikä tuollaisista vuosia vanhoista asioista olla edes kiinnostuneita neuvolassa, elleivät suoraan vaikuta lasten hyvinvointiin. Minusta kuulostaa, että terveydenhoitaja on ollut aidosti huolestunut perheestäsi ja teillä on mennyt sukset ristiin ja tästä syystä ei ole saatu asioita selvitettyä. Tietenkin terveydenhuollossa on myös jonkinasteisia sekopäitäkin töissä ja asia voi olla, kuten kerroit, mutta edelleen peräänkuuluttaisin minkälaista hyötyä terveydenhoitaja muka tapahtuneesta saisi. Kyllä hän on ilmeisesti ollut vilpittömässä luulossa, että tässä on jotain ongelmaa.

En missään nimessä syyllistä sinua ja en usko, että on ongelmaa, jos niin tänne kirjoitat. Hanki potilaskertomuksesi terveyskeskuksesta ja tee valitus suoraan ylilääkärille ja potilasasiamiehelle. JOS potilasasiakirjoihin on merkattu jotain, joka ei ole totta, tee tästä selvityspyyntö.

• Väärästi positiivine

Itse olen kanssa joutunut HAL-poli pyäritykseen ja asioiden eteen, joiden en uskonut olevan edes mahdollista. Tämä siksi, että kerroin rehellisesti ennen raskauttani olleesta villistä elämästä eron jälkeen, kun lapset eivät olleet luonani (ainoastaan alkoholi). Jouduin HAL polille. Polilla minulta otettiin pissatestit ja luulin heidän testaavan alkoholia (tiedä sitten mistä moista kuvittelin). Jokainen testini oli aina negatiivinen. Mtyös ennen synnytystä. Huumäeita en ole koskaan edes kokeillut, enkä tule kokeilemaankaan (ellen sairastu parantumattomaan syöpään).

Shokki tuli, kun ensimmäisellä neuvolakäynnillä (ei kotikäynti) neuvolan täti kertoi, että minusta on tehty lastensuojeluilmoitus, sillä mekonomium näytteestä oli löytynyt metamfetamiinia sekä metadonia. En edes tiennyt, että lapseltani oli otettu kakkanäyte, sen tiesin, että pissanäytettä yritettiin ottaa. Itseasiassa minulle selvisi, että lapsi oli kakanut vasta kotiinlähtötarkastuksessa, kun mainitsin lääkärille, ettei vauva ollut vielä kakannut. Jolloin hoitaja äkkiä korjasi, että on kyllä. Yksikään hoitaja, joka huoneessani kävi ei tätä kertonut vaan sanoivat, etten pääse kotiin ennenkuin eka kakka on tullut.

No ei siinä mitään, järkytyin tottakai ja kielsin. Neuvolan täti kehoitti minua menemään A-klinikalle antamaan vapaaehtoisen näytteen ja sen teinkin, useasti. Samoin soitin sairaalaan ja VAADIN testausta hiuksistani, mutta sairaalan sosiaalityöntekijä sanoi, että se on mahdotonta eikä suostunut. Kontrolli käynneillä (lapsen aksvu) vaadin testiä hiuksista ja lopulta, kun lapsi oli 5kk he suostuivat testaamaan hiuksistani hummausaineet. Ainoa vain, että test näytti 8kk taaksepäin, eli ei enää koko raskausaikaa, joten olisin hyvin voinut käyttää raskauden alussa.

Kukaan ei tiedä miten on mahdollista, että testitulos oli mikä oli. Näytteiden sekaisin meno on kielletty (ja toivon, että näin ei ole käynyt), osa lääkärestä myöntää, että saamani puudutteet saattavat näkyä testissä huumausaineena, osa kieltää. Mekonium kakkaa ei kuulema muodostu enää synnytyksen aikana (jota en käsitä, että miten niin ei).

Tiedän, että neuvolantädilläni on asiakkaana henkilö, jolla on vastaavanlainen tilanne kuin minulla. Neuvolantätini mainitsi, että hänellä on vastaavan lainen tapaus, kuin minä. Ja voin sanoa, että säälin neuvolantätäni tämän takia, koska tiedän, että huume/päihdeäidit kieltävät ongelman viimeiseen asti (jopa positivisen seulan saatuaan) ja totesin, että tiedän vain oman tilanteeni enkä osaa ottaa kantaa muiden tilanteisiin, kuten en osaakkaan.

Itse olisin voinut valittaa monesta asiasta ja yksi epikriisi piti vaatiakkin oikaistavaksi, mutta en yksinkertaisesti jaksanut.

Sinällään en valita saamastani kohtelusta, se on ollut asianmukaista, ainoastaan hiusnäytteenotossa viivyteltiin liikaa, joten en saanut puhdistettua mainettani raskauden osalta ja minulle ei kerrottu sairaalassa, että vauva oli kakannut, joten oln huolissani ja ihmeissäni asiasta sekä jännitin, että pääsemmekö kotiin. yhdessä seulassa, jonka sossu vaat enkä jännitykseltä saanut pissattua, niin minun ei annettu koittaa myöhemmin saman päivän aikana (jolloin varuiksi pyysin, että kirjaavat, jotta tulin kyllä antamaan näytettä, mutta se ei onnistunut em. syistä).

Muutoin ymmärrän täysin kasvukontrollit, huumepissatestit ja kaiken rumban. En vaan sitä, että ei ollut "pistokokeita" ja varmempaa testausmallia, kuin vaan sovitut käynnit.

Omaltaosaltani lastensuojeluasiakkuus on peruttu, mutta taidan silti papereissa olla huumeäiti, joka käytti metamfetaminia ja metadonia raskausaikana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      195
      2757
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      304
      2693
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      47
      2361
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1424
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1132
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1106
    7. 57
      822
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      12
      803
    9. 55
      712
    10. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      19
      709
    Aihe