Moi!
Mahtaako vain sähköpostilla sovittu työsopimus olla pitävä?
Pätevä työsopimus
9
1514
Vastaukset
- hgfghfghfgh
Periaatteessa sopimus on sopimus, vaikka se tehtäisiin vain sullisesti. Eli on pätevä. Kokonaan eri asia sitten on, että jos sopimuksesta tulee riitaa, niin miten näytetään toteen se, mitä on sovittu. Sähköpostin kanssa tämä onnistuneen melko luotettavasti, mutta suullisen sopimuksen tapauksessa menee jo hankalaksi.
- kakskuus
Ok, kiitos. Tuota just halusin tietä, että tarviiko minun alkaa neuvottelemaan vielä erillistä työsopimusta. Kyse on lyhyestä työkokonaisuudesta, jonka teen etänä, ja voin ilmeisesti luottaa siihen, että tämä "sähköpostisopimus" pitää jos asiasta tulee riitaa.
- drezzz
Älä missään nimessä luota pelkkään sähköpostiin. Vaadi, että sopimus lähetetään sinulle allekirjoitettuna skannattuna, jonka sitten itse allekirjoitat ja lähetät uuden skannauksen takaisin.
Kokemusta on, että rahat jäävät saamatta pelkän sähköpostiin perustuvan sopimuksen varassa. Jos työnantaja ei tätä ymmärrä, on se selvä viittaus siihen, että maksuaikeita ei ole olemassa. Riitatilanteessa olet aina vahvemmassa asemassa kun sinulla on printattu allekirjoitettu sopimus olemassa.- kakskuus
Mitenkä nuo eroaa toisistaan? Mulla on firman omistajan lähettämä hyväksyntä mun palkkapyynnöille ja muille ehdoille. Jos asiasta tulee riitaa (mitä epäilen) niin mikä osa sähköpostisopimuksessa on se, joka ei ehkä pidä?
Teen töitä kotona ja "laskutan" tunteja oman ilmoituksen mukaan, joten työnantajan täytyy luottaa minuun. Enkö samalla periaatteella voisi luottaa työnantajaan? Tai jos heillä ei ole maksuhaluukkutta, niin vaikuttaako kirjallinen sopimus asiaan sen enempää?
- nyt palkkatyössä
Kyllä mä olen ollut itse asiassa täsmälleen samassa tilanteessa. Se, jonka kanssa tehtiin kirjallinen sopimus, alkoi sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen urputtaa hinnasta...en jaksanut riidellä, kun oli muutenkin stressiä ja annoin ukon purkaa sopimuksen. Sen sijaan sähköpostilla tehty sopimus, kaikki toimi. Melkein voin arvata, jos teet töitä eräälle Turkulaiselle firmalle spesiaalialalla, kyllä siellä muutama vuosi sitten kaikki tuli laillisesti ja ajallaan, vaikka vain sähköpostilla sovittiin. Kuten joku sanoi, suullinen sopimus on pitävä ja sähköpostilla on jo mustaa valkoisella.
- nyt palkkatyössä
Lisäys, voit varmaan pyytää kirjallsenkin työsopimuksen, jos firma on ok, niin tuntuu turvallisemmalta. Niin se toinenkin firma oli länsi-rannikolta..mulla oli urakkapalkat, eli sain maksun tuloksen mukaan. Se sopi mulle, kun olen aika nopea, joten voitin vähän. "Jos heillä ei ole maksuhalukkuutta, niin vaikuttaako..." täsmälleen noin, joka ei maksa ei maksa, vaikka olisi mikä sopimus. tuossa on se ongelma, että tunnit voi vähentyä helpommin, eli kannattaa sopia joku tuntimäärä, mulla kävi vähän niin, että työt vähentyi. Mutta olis ne varmaan palkkatyössäkin vähentyneet samalla tavalla, kun töitä ei vaan ollut firmallakaan. Nyt ko. firma on laajentanut taas, mutta itse ehdin häippästä muualle.
- kakskuus
Lähinnä kyse on siitä, että mä olen sopinut itselleni ihan ok tuntipalkan ja tuota työtä tuntuu riittävän. Projektilla, johon osallistun on kiire ja tuntien riittävyys ei ole ongelma.
Mutta kun kyse on (aluksi) lyhyestä projektista, ja hommat tuntuvat luonnistuvan, niin en haluaisi alkaa nipottamaan työsopimuksen ehdoista, jotka pitää kuitenkin käydä läpi, jos kirjallista sopimusta viilataan, vaan mulle riittää tuo palkka. On sitten aika sama jos jään jotain lomakorvauseuroa, satunnaista päivärahaa tms. "saavutettua etua" vaille, kun homma voi poikia paljonkin uusia töitä.
Pohdin lähinnä sähkpostityösopimuksen sitovuutta ja on ilmeisesti ihan sama kuin "virallisenkin". Ja tietysti hieman petaan selustaa sille mahdollisuudelle, ettei työnantaja olekaan niin luotettava kun kuvittelen.
Mikä muuten tällainen on muotoaan, kun sopii tekevänsä vain tunteja pyynnön mukaan. Ei se ole oikein määräaikainen, eikä vakituinen sopimus? Joku Freelancer-sopimus?- kakskuus
Lisäys. Tuntien minimimäärä ei ole mulle ongelma. Olen alani ammattilainen, enkä kannata sossuilua. Työnantaja tilaa työtäni, minkä tarvitsee ja minä myyn sinne mistä parhaan hinnan saan. Jos työnantajalla ei ole hommaa tarjolla, en halua kiristää heitä sopimuksella, vaan odotan parempia aikoja. Näin saan töitä vastaisuudessakin, kun en tule taakaksi.
Vapaudella on hintansa. - samaa venettä olin
kakskuus kirjoitti:
Lisäys. Tuntien minimimäärä ei ole mulle ongelma. Olen alani ammattilainen, enkä kannata sossuilua. Työnantaja tilaa työtäni, minkä tarvitsee ja minä myyn sinne mistä parhaan hinnan saan. Jos työnantajalla ei ole hommaa tarjolla, en halua kiristää heitä sopimuksella, vaan odotan parempia aikoja. Näin saan töitä vastaisuudessakin, kun en tule taakaksi.
Vapaudella on hintansa.Suosittelisin freelancer-verokorttia, jos et ole sitovassa työsuhteessa. Siihen on rajat, mutta kertomasi mukaan tulomääräsi riittää. Alle 15 % jos jää veroprosentti ei ilmeisesti, näin sanoi verovirkalija mulle, voi saada freelancer-verokorttia. Mutta sun pitää itse pitää kirjaa menoista ja tuloista ja suorittaa mahdolliset maksut, ellei työnantaja sitä tee. Mulla ainakin vain otti ennakonpidätyksen, muut piti huolehtia itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892138Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361786- 1771329
- 231803
- 67742
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako210616- 49577
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </342532