junttibussi matkalla turkuun perjantaina

melkein vitutti

ajlein turun suuntaa perjantaina n 17.30 ohitin valkoisen expressbussin jossain muurlan tms kohdalla. ajoin cruiseri päällä navin mukaan 104km/h ohitin bussia tällä vauhdilla, kun olin n puolivälissä bussia, se alkoi vilkuttaa vaihtaakseen kaistaa, en lisännyt nopeutta enkä vähentänyt sitä koska olin jo ohittamassa, kun olin ajanut ohi bussi alkoivi vilkuttamaan valoja ja vaimoni sanoi että oli myöss tyytännyt kun olimme kuskin kohdalla.
olettikohan kuski että minun olisi pitänyt kiihdyttää tai hidastaa tai ajaa ojaan kun olin kohdalla?

30

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perässä ajanut

Noilla valkoisilla expressbussukoitten kuskeilla on muitakin oikeuksia, niitä ei koske pysähtyminen/pysäköintikieltomerkitkään.

• Aika junttia käytöstä joo. Jos pitää 4 km/h nopeuserolla lähteä ohittamaan, niin vähintä mitä voisi tehdä, olisi edes kiihdyttää jos näkee, että toinen haluaa myöskin ohittaa. Mutta junttimainen "minä-minä" -ajattelu valtaa alaa...

Kohteliaisuus on katoava luonnonvara.

• Tarkkuutta

Viestistä ei käy ilmi, halusiko bussi ohittaa vai muuten vaan huvin vuoksi vaihtaa kaistaa.

• Tarkkuutta kirjoitti:

Viestistä ei käy ilmi, halusiko bussi ohittaa vai muuten vaan huvin vuoksi vaihtaa kaistaa.

Onko sillä väliä?

Viestistä ei käy myöskään ilmi todellinen nopeusero. Heitin 4 km/h hatusta, mutta todellisuus voi olla surullisempi. Kenties eroa on vielä vähemmän...

Kiusantekoa tuollainen. Kyllä vakkarillakin voi vähän kaasua painaista, niin tulee kaikille hyvä mieli.

• Väliäpä hyvinkin
        The_Rat kirjoitti:

Onko sillä väliä?

Viestistä ei käy myöskään ilmi todellinen nopeusero. Heitin 4 km/h hatusta, mutta todellisuus voi olla surullisempi. Kenties eroa on vielä vähemmän...

Kiusantekoa tuollainen. Kyllä vakkarillakin voi vähän kaasua painaista, niin tulee kaikille hyvä mieli.

Onhan sillä väliä. Jos bussi halusi vaihtaa huvin vuoksi kaistaa, kun toinen oli vierellä ohittamassa, niin mitä muuta tuo on kuin mainitsemaasi kiusantekoa. Nopeuserolla ei tässä vaiheessa tarinaa ole mitään merkitystä.

• einiinvaikeaa

Tässäkin on kaksi puolta. Aikamoista "minä-minä" -ajattelua on myös se, että kaikkien tulisi kiihdyttämällä tai hidastamalla antaa tilaa, kun itse haluaa vaihtaa kaistaa.

Pienellä liikenteen seuraamisella voi itse kiihdyttää ja vaihtaa kaistaa hyvissä ajoin ennen tällaisen hitaasti lipuvan ohittajan osumista kohdalle. Toisaalta taas ne, jotka vaihtavat viime tingassa kaistaa eteen 120km/h mittarissa, kun itse ajaa 140km/h mittarissa voisivat palaa helvetissä. Pienellä liikenteen seuraamisella olisi tässäkin tapauksessa havaittavissa kuinka nopeasti ohittava ajoneuvo lähestyy. Kesäaikaan käy sääliksi motoristeja, joita nämä tuulipukujuntit eivät edes havaitse, kun eivät ymmärrä seurata takanatulevaa liikennettä.

Mikäli tällaiset moottoritiellä 1km/h nopeuserolla ohittavat ja sen jälkeen metrin päähän etupuskurista kurat tuulilasille näin syksyn aikaan roiskivat harmittavat, niin voin suositella nopeuden nostamista. Kun asettaa vakionopeudensäätimen mittarin mukaan noin 18km/h yli rajoituksen, niin hyvin harva menee ohi ja ne, jotka menevät eivät vaihda kaistaa metrin päähän etupuskurista, vaan jatkavat matkaansa vasenta kaistaa.

Joskus on tullut kokeiltua ajaa moottoritiellä tasan rajoitusten mukaan ja silloin kyllä näkee liikenteen kaikki mahdolliset lieveilmiöt. Helpommalla pääsee, kun etenee hieman nopeampaan tahtiin.

• sama huomattu
        einiinvaikeaa kirjoitti:

Tässäkin on kaksi puolta. Aikamoista "minä-minä" -ajattelua on myös se, että kaikkien tulisi kiihdyttämällä tai hidastamalla antaa tilaa, kun itse haluaa vaihtaa kaistaa.

Pienellä liikenteen seuraamisella voi itse kiihdyttää ja vaihtaa kaistaa hyvissä ajoin ennen tällaisen hitaasti lipuvan ohittajan osumista kohdalle. Toisaalta taas ne, jotka vaihtavat viime tingassa kaistaa eteen 120km/h mittarissa, kun itse ajaa 140km/h mittarissa voisivat palaa helvetissä. Pienellä liikenteen seuraamisella olisi tässäkin tapauksessa havaittavissa kuinka nopeasti ohittava ajoneuvo lähestyy. Kesäaikaan käy sääliksi motoristeja, joita nämä tuulipukujuntit eivät edes havaitse, kun eivät ymmärrä seurata takanatulevaa liikennettä.

Mikäli tällaiset moottoritiellä 1km/h nopeuserolla ohittavat ja sen jälkeen metrin päähän etupuskurista kurat tuulilasille näin syksyn aikaan roiskivat harmittavat, niin voin suositella nopeuden nostamista. Kun asettaa vakionopeudensäätimen mittarin mukaan noin 18km/h yli rajoituksen, niin hyvin harva menee ohi ja ne, jotka menevät eivät vaihda kaistaa metrin päähän etupuskurista, vaan jatkavat matkaansa vasenta kaistaa.

Joskus on tullut kokeiltua ajaa moottoritiellä tasan rajoitusten mukaan ja silloin kyllä näkee liikenteen kaikki mahdolliset lieveilmiöt. Helpommalla pääsee, kun etenee hieman nopeampaan tahtiin.

"Joskus on tullut kokeiltua ajaa moottoritiellä tasan rajoitusten mukaan ja silloin kyllä näkee liikenteen kaikki mahdolliset lieveilmiöt"

Toi on kyllä hiton ärsyttävää. Siinä kun haluaisit ajella leppoisasti 120km/h(joko todellista tai mittarin mukaan), niin koko ajan tulee eteen ohitettavia ja sitten taas olisi itse ohittajien tukkona, joten väkisin joutuu nostamaan nopeutta, mikäli haluaa ne hitaammat ohittaa.
        Itse köröttelenkin mieluummin vanhoja teitä pitkin.

• .
        einiinvaikeaa kirjoitti:

Kuule, musta tuntuu että hälyttävän iso osa autoilijoista ei edes tiedä,mite ne lasiset jutut siinä ovissa ja ikkunan yläreunasssa ovat, ainakaan nitä ei osata käyttää.

• melkein vitutti

en halunnut ajaa ylinoputta kun on jo yhdet sakot päällä, onko olemassa joku minimi nopeus jolla ei saa suorittaa ohitusta. jos ajan 4km nopeammin , sen kyllä pitäisi riittää, bussin olisi ollut helppo hiljentää, mutta kkuljettaja ei ilmeisesti osannut peilistä arvioida että olin jo lähellä etureunaa

• ihmettelen vaan

Et halunnut ajaa ylinopeutta mutta silti ajoit 104 km/h 100km/h alueella? Just...

• Basso_
        ihmettelen vaan kirjoitti:

Et halunnut ajaa ylinopeutta mutta silti ajoit 104 km/h 100km/h alueella? Just...

Tuosta ei tule vielä sakkoja. Se kai oli perimmäinen tarkoitus, eikä niinkään se, ettei ajaisi ylinopeutta.
        Tämän varmaan jo tiesitkin, mutta piti päästä nu**maan pilkkua.

• bussikuskit urpoja

Sun olis pitäny kunnioittavasti antaa tietä. Kyllä pienimunainen "mies" isossa autossa on etuoikeutettu.

• Kaasis

Ehkä ennen tapahtui jotain mikä on huonoa ajotapaasi.

• melkein vitutti

kiitos kommenteista, ajoin koko matkaan normaalisti liikenteen mukaisesti, sen takia tapa otti päähän.

• ddw222

Tollasessa tilanteessa kun itse välkytän tai vilautan valoja niin
        sillä toisella ei ole ajovaloja päällä.

• professori

Bussikuskit ovat ammattimiehiä, joilla on näkemys liikenteen yhteispeliin: eivät pidä härkäpäsesti kiinni oikeuksistaan ajaa ensin, antavat suojatiellä liikkujalle hyvin tietä, eivät aja taajama-alueellakaan ylinopeutta, eivät roiku pienempien henkilöautojen takapuskurissa tietäen mahdollisen perään ajon vakavat seuraukset, antavat joustavasti tilaa kaistan vaihtoon, pysäkiltäkin lähtiessä huomioivat muun liikenteen, jopa töpöt amatöörit ja varsinkin lapset ja vanhukset. Jos et usko, katso itse liikenteessä.Mopopojat on mopopoikia mutta ammattimies on ammattimies

• ammattina kulkuri

No mutta kuinkas sitten mopopojat pääsevät bussin rattiin?????

• melkein vitutti

professori ei ilmeisesti lukenut ensimmäistä viestiäni, tai sitten ei mennyt perille

• 2+2

Olit liikenteessä täysi mulkku, et tehnyt toiselle tilaa. Sitten itket täällä kun sulle on huomautettu valoilla ja äänimerkillä ihan asiasta.

• taksi stadista

todella naurettavaa, jos joku on jo puolivälissä bussia, ei siinä todellakaan enään tarvitse muuta kuin ajaa samaa ohitusvauhtia eteenpäin, yleensähän on normaalia että vilkkua näytetään jo siinä vaiheess kun toinen on vieressä, joloin se on tarkitettu takana tulijoille tiedoksi että aion ohittaa..

• jkyuyq

Vituttaa todenteolla myös moottoritiellä soheltajat. Päivittäin 100 kilsaa motaria ja melkeen joka päivälle mahtuu vähintään yksi apina. Ajetaan 80 km/h vasenta kaistaa, ohittaessa vaihdetaan välittömästi vasemmalta eteen niin, että kivet lentää tuulilasiin yms..

Eniten vituttaa rekat, jotka ohittavat toista rekkaa. Siinä sitten ajetaan vartin verran perässä, kun kaksi isoa ajavat molemmat rajoitinta vasten ylämäkeen.

Ja harmittaahan se, kun joku ohittaa aloittajan tyyliin vakkari päällä pikkuhiljaa mutta samaa teen itsekin. EI VOI VAATIA YLINOPEUDEN AJAMISTA TOISELTA!

• obtoåt

Oikee järjen jätiläinen oot. SINÄ saat hinkata vakkari päällä vaikka tunnin toisesta ohi mutta voihan v... jos joku muu sen tekee.

• Oletko tampereelta?

"ajlein turun suuntaa perjantaina n 17.30 ohitin valkoisen expressbussin jossain muurlan tms kohdalla. ajoin cruiseri päällä navin mukaan 104km/h ohitin bussia tällä vauhdilla, kun olin n puolivälissä bussia, se alkoi vilkuttaa vaihtaakseen kaistaa, en lisännyt nopeutta enkä vähentänyt sitä koska olin jo ohittamassa, kun olin ajanut ohi bussi alkoivi vilkuttamaan valoja ja vaimoni sanoi että oli myöss tyytännyt kun olimme kuskin kohdalla.
      olettikohan kuski että minun olisi pitänyt kiihdyttää tai hidastaa tai ajaa ojaan kun olin kohdalla?"

Tyypillinen minäminäkuski. Muut saa väistää ja odottaa kun minä ohitan. Todennäköisesti bussi joutui joustamattomuutesi takia jarruttamaan ylämäessä kahdeksaan kymppiin, ja siitä kestääkin sitten taas hetki kiihdyttää.

Kuvittelepa tilanne toisinpäin, joku on tulossa hitaasti ohi takaa, mutta sinäkin haluaisit ohittaa. Mitä teet? Veikkaan että vaihdat sen toisen ohi tulijan eteen hyvissä ajoin ja taas itsekeskeisyydelläsi häiritset muiden liikennöintiä.

• hauska mies

Minä taas jarruttelen junttibussien edessä ja hidastan vauhdin esim. neljäänkymppiin. Kun punaniska yrittää ohittaa niin luonnollisesti kiihdytän enkä päästä ohi. Tätä hupia voi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

Kerran yksi hikikuski ilmeisesti soitti kytille, mutta ne vaan naureskelivat ja menivät menojaan. Mitään lakiahan ei rikottu.

• Vtun pelle

Olet sairas kuski, mahdollisesti jostain Mikkelistä?

• Mitenköhän lie....

Jaa lakia ei rikottu, tos kohtaa kannattais ensin tutkituttaa pääs ja sitte hiukan vielä tutkia sitä lakikirjaa ja sitte taas jatkaa niitä kotipoliisin hommia. Voi iso V, ei voi muuta sanoa. Olikkohan ihan oikeesti tosissas?

• Ei kytille..

Kannata soitella, on olemassa ihan muukin taho, joka antaa pikasen oppitunnin autolla ajamisesta, jos vielä pystyy ajamaan sen oppitunnin jälkeen. On nimittäin mainio juttu nykyään, kun tuon rekisterin tiedoilla päästään aika pitkälle kaverin jäljityksessä.

• waginaa tänään

vakkarilla ajelu on itse asiassa aika pelottavaa...oikeasti!

• piipaa....

itse kirjoitin exbress-bussille terveisiä viime talvena, kun olin ajamassa duuniin turussa helsingin motarin alussa. Bussi ajoi vasemmalla keistalla hieman alle kahdeksaakymmentä. Itse olin kääntymässä rampista ylös oikealle enkä lähtenyt bussia ohittamaan oikealta, vaan ajoin vierellä samaa 80 km tunnissa, ja vilkku päällä oikealle jo valmiiksi. Bussia kuljettanut mies ymmärsi myös että hänen pitää päästä oikealle kaistalle ja samalle rampille kanssani. Mitä teki? Laittoi vilkun, käänsi rattia ja olisin avonaisesta ikkunasta voinut koskettaa bussin takarengasta. Väistin oikealle rajusti pientareelle niin että oikealta puolelta lensi roiskeläpät (kova pakkanen ja kova jää/lumivalli tien reunassa).
      Selvittiin pahemmilta vaurioilta ja pääsin ehjänä töihin.
      Kyselin eb-yhtiöltä kuljettajan toiminnan syytä, ja sain ilmoituksen että asiasta on keskusteltu 'vakavassa hengessä'. Niin... jos se riittää tämän päivän hektisyydessä siihen että joku voi menehtyä niin ok... Itse kuitenkin työssäni käyn keräämässä näitä onnettomuuksien uhreja, ja jos voisin, kertoisin kuinka tyhmien syiden takia ihmiset kolareeraa.

• iso jorma

katsokaa leffa nimeltä Duell. Oivallista kinnerikuskin piinaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      52
      3101
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      52
      2305
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      69
      2201
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      97
      2088
    5. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      20
      1821
    6. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      66
      1809
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      79
      1556
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      45
      1335
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      140
      1303
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      1109
    Aihe