Kuinka paljon sauva vaikuttaa hiihtoon? Nyt en siis puhu pituudesta, vaan lähinnä keveydestä ja jäykkyydestä.
Itsellä tällä hetkellä One Wayn 980 diamondit ja olen tässä miettinyt, että voisiko kevyt ja jäykkä kilpasauva tuoda uutta puhtia hiihtoon. muu kalusto tälä hetkellä hyvin kunnossa...
sauvan merkitys?
2
1207
Vastaukset
- -
Onhan se mukavampi hiihtää, kun sauvat ovat kevyemmät. Sauvan kokonaispaino ei ole koko totuus, vaan se, kuinka suuri tai pieni osa painosta sijaitsee lähellä sauvan piikkiosaa. Jos sauvan pää on kevyt, on sauvan helppo heilahtaa.
Ehkä tärkeämpi on kuitenkin sauvan jäykkyys.
Sauvan merkitys hiihtoon on kuitenkin selvästi pienempi kuin suksen. - Hiihtovertti
On sillä sauvalla merkitystä, itekin hommasin kisasauvat, suosittelen.
Toisaalta ite olen pohtinut sellaista asiaa kuin sauvakulma eli sauvan kulmaa / asentoa lumeen(maahan) nähden.
Missä asennossa sauva on kun se iskeytyy maahan?
Mikä asia siihen vaikuttaa?
- hiihtonopeus, keli
- maastonjyrkkyys; tasainen, loiva nousu, jyrkkä nousu
- mäen koko
- kunto
- minkälaista työntöä tekee pitkää vai nopeaa ja lyhyttä
toisaalta kun muutaman vuodenikäisenä olen aloittanut hiihdon opettelun niin se tulee automaationa se sauvan oikea-asento / kulma mutta mukava sitä pohtia vaikka hiihdellessä, tasatyöntöä tehden ja korostaa sen sauvakulman vaikutusta vauhtiin.
Mitä mieltä muut? Itse en ole tavannut artikkelia missä siitä oltais puhuttu, toisaalta ne jotka opettelevat hiihtoa ja ovat jo hiukan kehittyneet sekä haluavat kehittyä niin siitä pitäisi yleisesti puhua.
Omat huomioni on että se kulma muuttuu kun mennään tasaiselta,->erittäin loivaan ->hieman jyrkempään->vaativampaan nousuun aina se muuttuu mutta siihen vaikuttaa monet asiat ja se tapahtuu automaattisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892128Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361776- 1801326
- 241794
- 67732
- 59718
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340514