Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Turkin kielioppi

Tintti..

Moikka.

Onko netissä mitään sivustoa, jossa opetettaisiin turkin kielen kieliopin alkeet. Eli kuinka sanat taipuvat ja mikä on sanajärjestys... Oppikirjoja ei juuri ole ja se yksi johon olen törmännyt, niin oli kyllä aika huono. Joten jos joku osaisi neuvoa niin olisin todella kiitollinen!!!

12

1669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bu kedidir

      Juu, se suomalainen kirja (Brehmenin tekemä) on todella huono. Osta Turkista oppikirjat; mulla on englanti-turkki self study course -paketti, jolla opettelen. Netistä en ole löytäny ku "turistitason" turkin opetussivuja, jossa vaan perussanonnat, numerot jne.

      Sanojen taivutus ja sanajärjestys onkin varsin mielenkiintoista ja turkin opiskelu varsin kiehtovaa, kun kiemurat alkavat avautua =)

    • hankala alku

      Eikös niillä pyöri joku Suomi Turkki seura. Sieltähän saattaisi löytyä asiaan aakkoset ja vähän muutakin.
      Joissakin kirjastoissa on jotain kasetteja missä on ääntämisharjoituksia.

    • Bu kedidir

      Kaveri taisi sanoa, että tuo Suomi-Turkki -seura kauppaa juuri tuota Heinrich Bremenin Türkce ögreniä. Siihen on saatavana CD-levyt, joilla tekstit ja luetunymmärtämisen harjoituksia mutta on ihan kökkö kirja!!!

      Jos englantia ymmärtää niin suosittelen tätä sarjaa, mitä mulla on. Alanyasta tänä syksynä ostettu: Turkish self study course (Fono). Settiin kuuluu 3 paksua kirjaa 6 CD-levyä ja hinta oli suunnilleen sama, mikä tolla Bremenin kirjalla 2 kahdella CD:llä. Tää englantilainen kertoo liiankin tarkasti taivutukset ja muut =) Ensin opettaa juurta jaksaen ja sit sanoo, että niin mutta puhekielessä voitkin sanoa näin =) Tässä on hyvä rakenne ja tarpeeksi harjoitusta, joilla takoa kaaliinsa turkin kielen kiemuroita. Kyllä sen verran monimutkaisesta kielestä on kyse, että ainakin itse tuon kirjan tarvitsen; pelkkä nettiharjoittelu ei mulle edes riittäs.... =)

      Tsemppiä opiskeluun, toivottavasti löydät apua!

    • Derya.

      Sellainen suomenkielinen kirja on olemassa kuin Maria Riihelän Turkkia matkailijoille. Sitä käytetään oppikirjana Helsingissä työväenopistossa. Siihen kuuluu myös CD. Tunnen kaikki Bremerit yms. enkunkieliset. Ei se Bremer nyt niin huono ole, vaikka onkin vähän alkeellisen näköinen ulkoasultaan. Mutta tuo Riihelän kirja suosittelisin ekana.

      Itse olen opiskellut turkkia pitempään. Kielioppisivuja on joitakin, mutta ne ovat pääosin maksullisia. Siis enkuksi tietty. Ilmaiset (enkuksi nekin) ottavat kieliopin englannin kielen kannalta. Omin päin pääsee tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun tulee tankkapoo, ei voi kysyä keltään.

      Siksi käyn kursseja, koska haluan opettajan, jolta voi kysellä. Ja meillä on tosi hauskaa siellä, kun kaikilla sama mielenkiinnon kohde :)

      • Bu kedidir

        Kurssille menisin tietty itsekin mutta näillä leveyspiireillä ei valitettavasti järjestetä turkin kielessä kursseja =/ eli omin päin opiskelu on ainoa vaihtoehto nyt. Olen aivan samaa mieltä Deryan kanssa, että opettajan johdolla on kaikista parasta opiskella.

        Meillä kirjakauppa ei löytänyt kuin tuon Bremenin tekemän opuksen, tuosta Riihelästä eivät puhuneet mitään. Bremenissä ei haittaa sen alkeellinen kansi vaan se sisältö: opettaa ihan oudossa järjestyksessä ja sirpaloi asiat niin, että minun oppimistyyliin ei ota yhtään =)


      • Derya.
        Bu kedidir kirjoitti:

        Kurssille menisin tietty itsekin mutta näillä leveyspiireillä ei valitettavasti järjestetä turkin kielessä kursseja =/ eli omin päin opiskelu on ainoa vaihtoehto nyt. Olen aivan samaa mieltä Deryan kanssa, että opettajan johdolla on kaikista parasta opiskella.

        Meillä kirjakauppa ei löytänyt kuin tuon Bremenin tekemän opuksen, tuosta Riihelästä eivät puhuneet mitään. Bremenissä ei haittaa sen alkeellinen kansi vaan se sisältö: opettaa ihan oudossa järjestyksessä ja sirpaloi asiat niin, että minun oppimistyyliin ei ota yhtään =)

        Sori, helsinkiläisenä on hyvät mahdollisuudet kaikkeen, turkin kielen kursseja on useita. Ei ollut paikkakunnasta puhetta, joten vain omasta puolestani puhuin.

        Ton Riihelän (on myös oma opettajani!) kirjaa voi pyytää kirjakauppaa tilaamaan tai tilata bookplussasta. Tai hommata se tilaamalla kirjastosta, katsoa ensin onko mieleinen ja hostaa sitten vasta. Mulle se on liian helppo tässä vaiheessa, mutta aloittelijalle sopiva. Tehtävien oikeat vastaukset on lopussa.

        Alkuun meillä oli (toisessa kurssipaikassa) turkinkieliset oppikirjat, joissa ei ollut suomen eikä minkään muunkaan kielen sanaa.. Türkce ögreniyouruz ja silleen. Sanasto oli saatavailla erillisenä joko enkuksi tai saksaksi. Kirjat oli tosi kalliita. Mutta kävi se niinkin, opettaja johdolla tietty.

        Mulla on hankittuna Bremerin Opi turkkia osa 2:kin. mutten ole kerennyt sitä aloittaa vielä. Omin avuin opiskellessa kirjan osuus on vieläkin tärkeämpi, joten kantsii nähdä vaihvaa löytääkseen sellaisen, jota jaksaa opiskella.

        Kolay gelsin sitten vain sinulle!


    • Löytyyhän näitä.
    • verbit
    • lämmössä ravaava

      Joku kaipaa.

    • TeroSuom12
    • Avsallar

      Olen aloittanut Turkin kielen opiskelun viime syksynä kansalaisopistossa. Kirjoiksi tilattiin tuo Marja Riihelä ja lisäksi tilasin siihen kuuluvan CD:n. Kirjaa on käytetty tunneilla hyvin vähän. Suomalainen opettajamme käyttää joistain turkinkielisistä oppikirjoista kopioita. Tuo Riihelän kirja on aloittelijalle hyvä. Siinä on kielioppia sopivasti, tapakulttuuria ja tärkeitä asioita matkailijalle. Ja se että tehtävien, myös kuunte-, löytyy kirjasta oikeat vastaukset. Ja motivaatio täytyy olla kohdallaan! Opit vaikka itseksesi jos jaksat opiskella!

      • wiljam1

        Avsallarista juuri asunnon ostaneena, hankin nuo molemmat Riehelän ja Bremenin kirjat sekä niiden CD:t yrittänyt itsekseni lukea. En löytänyt toistaiseksi ainakaan pääkaupunkiseudulta tai Avsalarista Alanyasta minkäälaista kurssia. Kesäyliopisto Hki kertoo sivuillaan alkaa syksyllä, mutta olen todennäköisesti juuri Avsallar- aurinkossa silloin. wiljam


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 60
      1396
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe