Roskaruoka vaarantaa lapsen normaalin kasvun ja kehityksen!

Mineaani

Hei!Olen aloittanut keskustelun samasta aiheesta kasvatus-palstalla,mutta päätin kirjoittaa myös tänne asiasta,sillä koen tämän äärimmäisen tärkeäksi seikaksi lapsiamme ajatellen.

Hei!Olen kolmen leikki-ikäisen lapsen kotiäiti.Päivämme kuluvat normaalien arkijuttujen parissa,lapset pitävät mös kovasti ulkona puuhaamisesta,ja käymmekin säännöllisesti läheisessä lp:ssä.

Siellä oleilumme aikana olen kiinnittänyt huomiota erääseen toiseen perheeseen,jonka äiti viettää max.30min aikaa puistossa,jonka jälkeen poistuu pienten lastensa kanssa ostarille,ja palaa jonkin ajan kuluttua samaa reittiä pizza-tai kebablaatikoiden kanssa.Ikinä en ole häntä nähnyt kauppakassin,tai muidenkaan ruokaostosten kanssa.Mielestäni tämä on äärimmäisen tuhoavaa,ja lyhytnäköistä toimintaa lasten kannalta,sekä varmasti väärin muita vanhempia kohtaan.Lapsilisä tulisi muuttaa harkinnanvaraiseksi etuudeksi,sillä selvästikään kaikki eivät ymmärrä sen merkitystä(mikä on hyvin surullista lasten kannalta).

Lapset tarvitsevat runsaasti vitamiineja,ja muita ravintoaineita jo ihan normaalin kasvun tukemiseen.En millään jaksa uskoa,että näistä pizzaravintoloista löytyy ruokaa,joka täyttää nämä kriteetit.

En tiedä,pitäisikö ottaa yhteyttä viranomaisiin?Vai voinko muulla tavoin estää lasten äitiä(ja mahd. isää) tuhoamasta lastensa elämää ja tulevaisuutta?Tutkimuksia nimenomaan ravinnon tärkeydestä kasvuiässä löytyy lukuisia.Mitä voin tehdä?

36

968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+5

Anna niiden olla jokainen kasvattaa lapsensa miten kasvattaa kyllä sitten isona huomaa jos joku on vialla..

• Halloota?

Miksi et puhu kyseisen pizza- ja kebablaatikoiden kantajan kanssa? Sen sijaan pitää nostaa kamala älämölöö nettipalstalla, kun et uskalla itse sanoa naamasta naamaan mitään.

• Heihaloo!!!

Voi herran jumala. Oletko itse täydellinen äiti? Mikset puhu suoraan äidille tai oletko varma, että äiti syöttää lapsille ostamaansa ruokaa. Minä nimittäin itse kyllä syön pitsaa, MUTTA lapseni ei, vaikka sitä hänelle voisin antaakin, ei vain tykkää siitä. Meillä lapsi syö hedelmiä, ne on suurta herkkua, itse en tykkää hedelmistä, koska ne närästävät. 'Ja kyllä meillä silti myös joskus käydään hampurilaisella, en koe silti olevani mitenkään huono äiti! Onko äiti huono, jos syöttää lapsilleen roskaruokaa? No, tuskin. Etköhän nyt vähän liioittele. Soitappa viranomaisille asiasta, saat varmasti makoisat naurut päälle. Älä puutu asiaan, mistä et tiedä yhtään mitään. Sinä et todellakaan voi olla varma, kuka ne ruuat syö. Ja miksi kyttäät ihmistä, jota et tunne?! Mistä tiedät, jos isä tekee ruokaostokset eikä äiti? Siis keitä muita vanhempia kohtaan tämä on väärin? Oletko oikeasti tosissasi tämän keskustelun tänne aloittanut vai onko tämä jotain pilaa. Minua ihan naurattaa!!

• larrissa

huonoja ovat ainakin ne äidit, jotka syöttävät lapselle ainoastaan valmisruokia eli purkista soseita lapsen ollessa vauva. Tietenkin joskus voi joutua antamaan purkkiruokaa esim. reissussa, mutta jos syöttää niitä koko lapsuuden on mielestäni TOSI HUONO ÄITI!

• ajsäkdsaj

Minä olen käyttänyt aika paljon purkkiruokia lapsellani siihen aikaan kun piti olla mössöjä. En ole mikään ruokaihminen ja yksinhuoltajana oli ihan riittävästi tekemistä lasten kaitsemisessa ja yösyötöissä ja valvomisessa aina yksin jne. Joskus en ollut nukkunut tuntiakaan yhteen menoon koko yönä. Sitten kun lapsi alkoi mutustella palasia niin siirtyi kokonaan kotiruokaan. Oli myös vaikea sovittaa isomman lapsen ateriat vauvan mössöihin. Olisi pitänyt tehdä kaksi erilaista ateriaa. Enkä pidä itseäni kuitenkaan huonona äitinä.

• gordonramsay
        ajsäkdsaj kirjoitti:

Minä olen käyttänyt aika paljon purkkiruokia lapsellani siihen aikaan kun piti olla mössöjä. En ole mikään ruokaihminen ja yksinhuoltajana oli ihan riittävästi tekemistä lasten kaitsemisessa ja yösyötöissä ja valvomisessa aina yksin jne. Joskus en ollut nukkunut tuntiakaan yhteen menoon koko yönä. Sitten kun lapsi alkoi mutustella palasia niin siirtyi kokonaan kotiruokaan. Oli myös vaikea sovittaa isomman lapsen ateriat vauvan mössöihin. Olisi pitänyt tehdä kaksi erilaista ateriaa. Enkä pidä itseäni kuitenkaan huonona äitinä.

"riittävästi tekemistä lapsen kaitsemisessa,yösyötöissä ja valvomisessa aina yksin..."??
        jotenka sulla ei ollut aikaa antaa terveelllistä kotiruokaa lapselle?miten mulla on 6 lasta,ja jok ikinen on saanu kotiruokaa vauvasta asti.yksin olen valvonu ja hoitanu omani. toi on laiskuutta vaan. sen voi ihan suoraan myöntää ilman mitn tekosyitä. tehdaspurkkiruoka on kaukana ruuasta. älkää tehkö lapsia jos ette ole valmiita edes ruokaa tekemään niille ressuille! hampparit ja kepapit on jees joskus,ei jatkuvana ravintona!! niillä rakennamme tulevaisuuden lapsista oikeinkin kokkeja ;? hahah

• TikTakTikTak
        gordonramsay kirjoitti:

"riittävästi tekemistä lapsen kaitsemisessa,yösyötöissä ja valvomisessa aina yksin..."??
        jotenka sulla ei ollut aikaa antaa terveelllistä kotiruokaa lapselle?miten mulla on 6 lasta,ja jok ikinen on saanu kotiruokaa vauvasta asti.yksin olen valvonu ja hoitanu omani. toi on laiskuutta vaan. sen voi ihan suoraan myöntää ilman mitn tekosyitä. tehdaspurkkiruoka on kaukana ruuasta. älkää tehkö lapsia jos ette ole valmiita edes ruokaa tekemään niille ressuille! hampparit ja kepapit on jees joskus,ei jatkuvana ravintona!! niillä rakennamme tulevaisuuden lapsista oikeinkin kokkeja ;? hahah

Kyllä tuokin alkaa olla jonkin sortin hölmöyttä, jos yksin pitää väen vängällä tehdä ja hoitaa 6 lasta. Oletko kuullut ehkäisystä?

• no tik tak vaan
        TikTakTikTak kirjoitti:

Kyllä tuokin alkaa olla jonkin sortin hölmöyttä, jos yksin pitää väen vängällä tehdä ja hoitaa 6 lasta. Oletko kuullut ehkäisystä?

Hmm.. Mistä tiedät, että edellinen on yh? Hän sanoi hoitavansa heräilyt yms yksin. Ei meilläkään mies herää öisin vaan yksin minä herään ja laitan ruuat, koska mies on töissä. Ja olen ns. "yksin hoitanut", sillä lapsi ei ole hoidossa :P Tottakai mies auttaa iltaisin ja vkl.

• tiuhtiviuhtinipsumyy

Mikä on "koko lapsuus"? Meillä nimittäin syötiin aikalailla pelkkää purkkiruokaa 1 vuotiaaksi asti eikä syy ollut todellakaan siinä etteikö olis ollu tarjolla muuta, mutta syy oli ETTEI suostunut syömään muuta. Sitten kun ruokaan sai alkaa lisäämään hieman suolaa & muita mausteita niin alkoi ihan erillälailla maistua omatekosetkin. Hyvin on kyllä niillä kasvanut, fiksu ku mikä ja taitava ja ruumiillisesti ihan normaalisti kehittynyt. Eli mihin se vaikuttaa?!?! Ja mistä alkuperäinen tiedät että niissä laatikoissa on kebappia eikä vaikkapa salaattia? Suosittelen ensikerralla menemään itse pitseeriaan katsomaan kun äiti tilaa ruuat ja samaten juttelemaan hänen kanssaan "nuin ohi mennen" että onko teilläki puiston jälkeen tapana käydä pitsalla...:DD Saisit vähän selvyyttä asiaan. Elä mustamaalaa toista ku et tiiä/ennen kuin tiiät miten asiat oikeasti ovat.

• heil hittlerr!

kauheeta...??? siis alle 1v lapsi päätti teillä mitä syödään??? jipii. minä yhdyn aloittajaan, pitsaa vaan lisää ja hamppareita,kysykää viel jos pitsan tekijä sais otettua reunat pois ettei pikku paviaanien terveys kärsi ku jotuuvat ite repimään talttahampaillaan reunat pois.saattaa tulla viljatuotteiden yliannostus. tää touhu on suurimmaksi osaksi kun amerikasta.. lapset annetaan jumalauta jo kohdussa päättää omat ruuat.hiphei vaan. kotiruoka ja RUOKATAVAT on kaiken a ja o!

• suomalainen.........
    • Mineaanille

Millälailla väärin muita vanhempia kohtaan? Oletko varmasti äiti vai itse vielä lapsi? Pitsat ja kebabit eivät ole lasten ruokaa, mutta ehkä hän ostaa ne itselleen ja käy eri aikaan ruokakaupassa kuin sinä.

"Mielestäni tämä on äärimmäisen tuhoavaa,ja lyhytnäköistä toimintaa lasten kannalta,sekä varmasti väärin muita vanhempia kohtaan."

• hitlerr viel

lapset seuraavat usein kavereiden ruoka tottumuksia.jos et tienyt sitä... ja jos naapurin paksu-marjo syö vaan pitsaa ja hamppareita,saattaa pikku pirjoa ketuttaa ja syyttää siitä äitiään että tarjolla on purjokeittoa.
        minustakin se on väärin. mutta tähän tämä maailma menee.. alamäkeen ja kovaa. sitte kiukutaan täällä sormet majoneesissa kun joku erehtyy sohaisemaan muurahaispesää..kjäh kjäh..

• -------
        hitlerr viel kirjoitti:

lapset seuraavat usein kavereiden ruoka tottumuksia.jos et tienyt sitä... ja jos naapurin paksu-marjo syö vaan pitsaa ja hamppareita,saattaa pikku pirjoa ketuttaa ja syyttää siitä äitiään että tarjolla on purjokeittoa.
        minustakin se on väärin. mutta tähän tämä maailma menee.. alamäkeen ja kovaa. sitte kiukutaan täällä sormet majoneesissa kun joku erehtyy sohaisemaan muurahaispesää..kjäh kjäh..

Kyllä on pikku-pirjon äidissäkin aika pahasti jotain vialla, jos ei osaa omalle lapselleen sanoa, ettei sen paksu-marjon ruokavalio ole terveellinen ja sen takia me emme syö samalla tavalla. Ja jos pikku-pirjon äiti olisi vielä ottanut oikein tiukan linjan, niin pikku-pirjohan ei edes tietäisi, mitä sieltä pitseriasta saa ja että pitsoista tai hampurilaisista voi tykätäkin, kun ei niitä olisi koskaan syönyt. Ei todellakaan ole toisten vanhempien tehtävä miettiä, mitä naapurin lapset saavat syödä. Ajattele, jos vaikka pikku-pirjo on allerginen appelsiinille, niin koko kylä ei enää saa syödä niitä, ettei pikku-pirjoa vain ketuta.

• Kotiruoka kunniaan

Kuin minun suustani. Kun tähän vielä lisää sen, että kantasuomalainen roskaruokaketju pyrkii mainonnassaan antamaan valheellisen kuvan siitä, ettei esim. kerroshampurilainen ole millään tavoin normaalista ruoasta poikkeavaa vaan sopii lapsille kuin nakki silmään, niin mikä on tulevaisuus. Se on liikalihavien, pitkään sairastavien ja tahdottomien nuorten maailma.

Nostat tuon vitamiiniasian aivan oikein esiin. Jonkin harjavaltalaisen huoltoaseman yhteydessä sijaitsevien hikipajojen annoksista ei taida tässä mielessä olla muuta kuin haittaa!

Kiitos oivasta mielipiteestäsi.

• viiden äippä

Kerronpa minäkin oman mielipiteeni tästä.
      Mielestäni ei ole hyvä, jos lapset syövät joka päivä pizzaa, hampurilaisia yms mutta ei mielestäni ole väärin käydä vaikkapa mäkkärissä jos ollaan sen harvan kerran käymässä vaikkapa ostoksilla. Esim me asutaan pikkupaikkakunnalla eikä täällä tosiaankaan ole mäkkäriä, ja lähimmälle paikkakunnalle josta kyseinen ravintola löytyy, sijaitsee n. 1h ajomatkan päässä. Me käydään tuolla paikkakunnalla ostoksilla ehkä suunnilleen kerran 2-3 kuukaudessa ja silloin voidaan kyllä käydä mäkkärissä.
      Valmisruokia ei meillä syödä muutoinkuin silloin kun on todella, todella kiire jolloin joutuu niihin turvautumaan kun ei yksinkertaisesti ehdi laittaan ruokaa, mutta melko harvoin olen niihin joutunut turvautumaan.
      Nuista vauvaruokapurkeista olen kyllä eri mieltä, että ne olisivat paha juttu.
      Kyllä meillä syötiin melkein 1-vuotiaiksi asti pelkästään kaupan purkkiruokia. En oikein ymmärrä mitä pahaa siinä on..? Eihän niissä ole lisäaineita tai muitakaan myrkkyjä? Ja niitäkin saa luomuna..

• skdöjfsal

No loppujen lopuksi et voi tietää, mitä heillä on jääkaapissa. Vaikka naisen aviomies tai miesystävä tai sukulainen käy kaupassa hakemassa muita tarvikkeita. Jos syövät pizzaa tai kebabia päivällä ei kyllä ole viranomaisasia. Jos lapset paisuvat lihaviksi tai eivät kasva normaalisti vääränlaisesta ruokavaliosta johtuen niin siihen kiinnitetään huomiota neuvolassa ja koulussa terveystarkastuksissa ja silloin perhe ohjataan ravitsemusterapeutille jos tarvetta.
      Jos noin kovasti kiinnostaa tuo perhe, niin mene keskustelemaan äidin kanssa.

• porkkanaa ja keppiä

Aloittaja on ihan oikeassa. Koska aikuiset ihmiset on jo niin pöljiä, että ne ei osaa edes syödä oikein, ja sen lisäksi vaarantavat lastensa terveyden syöttämällä niille roskaruokaa, ehdotan, että lapsilisät muutetaan ruokakasseiksi. Kassit sisältäisivät terveellistä ruokaa, hedemiä, juureksia ym..

"Pienten lasten äidit ovat lihavampia, syövät enemmän roskaruokaa ja juovat kalorijuomia kuin naiset, joilla ei ole lapsia. Sekä pikkulasten äidit että isät liikkuvat vähemmän kuin lapsettomat pariskunnat, kertoo yhdysvaltalaistutkimus."

http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2011/04/11/tutkittu-juttu--pikkulapset-ajavat-roskaruuan-pariin/20115123/139?offset=20#comments

• rachelray

erittäin hyvä idis!! tai ruokakupongeiksi,saa valita listalta kuukaudeksi _juurekset,viljatuotteet,maitotuotteet,hedelmät,liha kana munat. ja jokaista saa vain rajoitetusti. :D ja siihenkin sitten sellanen että kerran vuodessa neuvolassa punnitaan myös äiti. jos äiti painaa liikaa, kupongista otetaan osa pois. jotta äiti ei tuhlaisi ruokia itseensä,saisi ns,rankkarin.
        kyllä mun kaveri on lastenruokatehtaalla töissä,se sano ettei saa puhua,mutta ei ikinä antais lapselle sitä kamaa mitä purkkeihin tungetaan. enkä minä anna. rakastan lastani. olen valmis vaikka "tuhlaamaan" netti ajastani sen verran keittiössä että lapsi saa kotoisat ruuat ja osaa nyt jo sitä arvostaa.meiän äiti osaa tehä maailman parhaat ruuat ;)

• ei mäkkäreille

Muuten, purkkiruoka ei ole verrattavissa roskaruokaan. Vitaminoituja, myös "luomua" on tarjolla ja menevät tullilaboratoriossa tarkan syynin läpi, ennenkuin pääsevät kaupanhyllylle. Ihan hyvä lisä tiettynä ajanjaksona.

Vitamiinit ovat elintärkeitä iästä riippumatta ja kotiruoka vaan on maukkainta! Purkkiruoka ei kelpaisi :)

Aurinkoisia päiviä kaikille äideille :-)

• Mineaani

Aurinkoista päivää kaikille!Päätin vielä tähän vanhaan aloitukseeni lisätä äskettäin tapahtuneen tilanteen.Tosiaan olin huolissani(ja olen) tästä "pikaruokaäidistä".Otin asian puheeksi äskettäin ollessamme samaan aikaan lp:ssä.Yritin kauniisti sanoa asiasta,mutta hän hyökkäsikin agressiivisesti sanallisesti,ja haukkui mm. omat kasvatusmenetelmäni täysin lyttyyn.Ja pakko todeta että ei taida hänellä olla kaikki muukaan kohdallaan.Säälin lapsia,ja toivon että epäterveellisistä ruokailutottumuksista ja tasapainottomasta äidistään huolimatta heistä kasvaisi reippaita koululaisia ja teini-ikäisiä,ja myöhemmin normaaleita aikuisia.

Toivon myös että tämä keskustelu herättelisi kaikkia vanhempia pohtimaan lastensa ruokailua.Lapsen etuahan me kaikki haluamme.

• EK

Käy tarkastuttaan pääs, eihän kukaan voi noin hullu olla et kyttää outojen ihmisten ruokailuja ja vielä menee päin naamaa sanoon asiasta. Voin kuvitella että sielä toisesa perheesä imitoijaan ja nauretaan sulle niin että kebabit lentää suusta vielä vuosienki päästä :D tämö juttu on kyllä klassikko. Kerro toki muitaki yhteiskunnan epäkohtia mitä oot lähteny ratkoon. Naurut kelpaa aina

• työssäkotona

Kyllä aloittaja on näitä luomukilloloijia, luomuintoilukin menee liian pitkälle, sillä rahastetaan vaan ihmisiä. loppujenlopuksi vielä huomataan miten ihmisiä naruutetaan kunnolla, onko luomu senkummempaa ruokaa kuin mikä tahansa normiruoka.
      En ole mikään mäkkäri ihminen meillä ei käydä ollenkaan näissä piireissä, ei ikinä olla käyty, mutta tiedän että varmaan kun lapset kasvaa he siellä käyvät, ainakin maistamassa mitä se on, mutta kotoa ei sitä olla opettamassa.

Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, ei luomua, vaan ihan itsekasvatettuja kasviksia kuitenkin, marjoja metsästä ja pensaista poimittuja yms.

Omatkin lapset söivät pienenä purkkiruokia jonkinverran, mutta koskaan ei oltu pelkästään niitten varassa, vaan aina on tehty ihan itse omin käsin ruuat, valmisruokia ei ole meillä syöty.

En tuomitse niitäkään jotka niitä käyttää, jokaisella on VIELÄ täysi valta omassa kodissaan mitä syövät ja syöttävät lapsilleen, on älytöntä ruveta paasaamaan jonkun näkemänsä takia, mitenkä voi tietää kotioloistaa ja ruuistaan.
      Vai onko tämä kys. henkilö kytännyt tätä äitiä ihan viikkokausia ympäri vuorokauden jopa kauppakassit?
      Lapsellista!

Lisäksi lapsilisät on tarkoitettu muuhunkin kuin ruokaan, meillä ainakin ne menee lähinnä vaatetukseen tai muuhun, mutta ei ruokaan, ruokaraha tulee meidän vanhempien kukkarosta.

Enkä pidä sitäkään pahana jos joskus, muutaman kerran vuodessa käy syömässä vaikka roskaruokaa, tuskin se niin kamala asia on, en ainakaan minä katso pahasti.

Amerikan malli on kyllä jo liikaa sinänsä!

• 3+3+3

Meillä pari vuotias tykkää syödä puolet kaalisalaatista,joka tulee pitsan mukana,sekä katkaravut ja kebab-lihaa pitsasta.Runsaasti syödään talvella pakastevihanneksia höyrytettynä,parsakaalia,pikkuporkkanoita,kukkakaalia.Kesällä taas tuoreet marjat.Eiköhän ne kompensoi satunnaiset pitsat,annan jopa syödä tikkarin,jonka setä antaa pienille pitsan ostajille.Normaalipainoisia ollaan koko perhe,vaikka syödään jopa eineksiä.Eikös koulussakin ole nykyään pitsa-päiviä ja ei ne kaikkea alusta asti kuori ja pilko suurkeittiöissä.

• zazzoo

Vauvan purkkiruoat on aivan samaa tököttiä mitä kotonkin tekisi. Niitä mitä itse kätän ei ole mitään lisäaineitakaan, hyvää suomalaista ruokaa. Onpas tyhmiä vanhempia jotka luulevat että vauvan kotitekoinen ruoka on jollain tavalla parempaa ja ollaan niin hyviä äitejä että! Minun vauvani syö ainoastaan purkkiruokaa koska on huono syömään ja ateriointiin menee muutenkin niin paljon aikaa ja energiaa etten alla sössimään mitään omia keitoksia. Ei ole huolinutkaan kun on tarjottu. Olkaa nyt normaaleja hyvät naiset ja ottakaa selvää ennenkuin alatte aukoa täällä.

Ja ymmärrän jos yksinhuoltaja joka hoitaa KAIKEN itse syöttää purkkiruokaa. Täällä nyt taas joku huonoitsetuntoinen äiti yrittää kiillottaa sitä kuviteltua sädekehäänsä. Kasvakaa nyt aikuiseksi. Purkkiruoka ei ole roskaruokaa. Millon tää mun huvittunut naurukohtaus oikeen loppuu :D

• kantsii miettiä

Purkkiruoka on siinä mielessä kotitekoista ruokaa parempaa, että siinä ei ole ilmaa joukossa, koska purkit ovat tyhjiöpakattuja. Monen vauvelin vatsavaivat johtuvat ikävä kyllä kotiruuasta, johon valmistusvaiheessa sekottuu ilmaa.

Tehosekoittimella ruokaa hienonnettaessa saa lapselle mukavasti vatsakipuja, mutta harva äiti kai niin hölmö on, että tuolla tavoin tahallaan sotkee ilmaa lapsen ruuan joukkoon?

Myös kotiruuasta vitamiinit häviävät helposti, jos kypsennysaika on piirunkin verran liian pitkä.

• Mineaani

Sitä vielä tarkentaisin,että en omalla kirjoituksellani tarkoittanut että satunnainen pizzan tai muiden herkkujen syönti olisi pahasta,vaan nimenomaan tätä tilannetta joka ollut että jatkuvasti pizzaa/kebabia.Mutta kiitos kuitenkin kaikille vastanneille ja pidetään yhtä !

• iiut

Meillä vältetään valkoista jauhoa ja sokeria, se ei kait tarvi selitystä miksi. Jos joskus pizzaa tekee mieli niin sitä sa myös ruispohjalla ja jos makeutusta tarvitaan on se hunaja tai ruokosokeri. Maukasta kevättä kaikille ja sallittakoon pienet herkkuhetket silloin tällöin!

• Nyt jo mummi

Meillä tyttö söi yli kaksivuotiaaksi purkista pilttiä, vaikka joka ikinen päivä oli kotiruokaa tarjolla. Muu perhe söi hyvällä halulla tavallista ruokaa, mutta tälle pienelle se ei mennyt, ei mennyt koskaan mitkään puurotkaan, vaan yökötteli. Sitten meni tarhaan, jossa kerroin tästä ruokailusta. Sain tosi hyviä neuvoja näiltä lastenhoidon ammattilaisilta ja kuulin, että tyttömme on alkanut syömään tarhakavereiden kanssa tosi hyvin tavallista ruokaa. Siitä se sitten lähti ja hyvin on mennytkin. Eikä se lapsi siitä pilalle ole mennyt.

Se roskaruoka vielä, eiköhän se ole määritelty roskaruuaksi siksi, että siitä syntyy niin paljon ROSKAA niiden käärepapereiden ja muun takia. Hampurilainenhan on leipää, lihaa/kalaa/kanaa, salaattia ja vähän kastiketta. Mikä kohta siinä oli epätervettä ? Eihän niitä nyt tietenkään joka päivä syödä, mutta ihan hyvällä omallatunnolla silloin tällöin.

Jatkoja teille kaikillen (hyviä) :)

• kantsii miettiä

Noh, mielestäni epäterveellistä hampurilaisessa on:

- vaalea leipä
        - "liha, kala, kana", joka pääasiassa on teurasjätteen veroista eläinperäistä tuotetta, ei siis mitään kunnon lihaa
        - salaatti, joka on kasvatettu vedessä, että se olisi mahdollisimman mautonta, eikä näin ollen sisällä vitamiineja
        - kastike, joka on oikea lisäaine- ja kaloripommi

Hampurilainen ei homehdu puolessakaan vuodessa, joten kyyyyyllä se hiukan epäterveellistä on.

• Nyt jo mummi
        kantsii miettiä kirjoitti:

- vaalea leipä
        - "liha, kala, kana", joka pääasiassa on teurasjätteen veroista eläinperäistä tuotetta, ei siis mitään kunnon lihaa
        - salaatti, joka on kasvatettu vedessä, että se olisi mahdollisimman mautonta, eikä näin ollen sisällä vitamiineja

Hampurilainen ei homehdu puolessakaan vuodessa, joten kyyyyyllä se hiukan epäterveellistä on.

No voi hihihhii ! Sellasiahan kodeissa syödään ja lapsille syötetään, vaikka ei käytäiskään siellä McDonaldsilla, ilmeisesti työpaikkasi, koska osasit kertoa noin hyvin kaiken. Mutta pirun hyvältä se maistuu silloin tällöin, varsinkin pekonihampurilainen, joka on Hesessä paljon parempi kuin mäcissä. Ja päälle mansikkapirtelö, päivä on pelastettu.

• 7+19
        kantsii miettiä kirjoitti:

- vaalea leipä

Ravitsemuksellisesti halvempi liha on jopa parempaa,kuin joku sisäfile.Rasvan määrä on ainoa asia,johon lihassa kannattaa kiinnittää huomiota.

• beababbaybyyy

Hassua, että tämä keskustelu edelleen täällä listoilla, olen tätä lukenut jo aikaa sitte..kyllä huvittaa.....:D viestin aloittaja on ilmeisesti sarjassa "täydellinen vanhempi".

• --------------------

Sanoisinko,että jopa sairastaa tautia nimeltä supermutsismi..

• hienoa!
        -------------------- kirjoitti:

Sanoisinko,että jopa sairastaa tautia nimeltä supermutsismi..

Supermutsismi!!!

LOL

Täydellinen termi kuvaamaan tätä äitien yhteisöä vaivaavaa vitsausta :D

• pipipäät hoitoon...

Minäpä epäilen tämän olevan provo..huomasin kirjoituksen jo aikoinaan, mutten jaksanut edes kommentoida. Kun omassa pääs ei ole kaikki kohdallaan, syytetään muita. Anneli Auer on oikein hyvä esimerkki. Teki sivustot äiti- ja lapsiin liittyvän ja puhui niin opettavasti ja mitä hän onkaan..kirjoitusten perusteella lapsiensa parittaja, joka huolehti kaiken huonosti..tappoi miehensä, joka varmasti näki mikä tämä on naisiaan..
      Eli mikä on tämän kirjoituksen opetus...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      121
      3927
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2425
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      73
      2396
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2292
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      43
      2059
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1630
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      77
      1547
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      10
      1255
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1097
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1091
    Aihe