Onko Itä-Helsinki niin paha kuin väitetään?

Mimmi vaan

Itä-Helsingissä on halvempaa kuin muualla. Harkitsen muuttoa metroradan varressa olevaan lähiöön, mutta huolestuttaa sen huono maine. Alue kasvanut nopeasti, hirvittävästi nuorisoa, suurperheitä, sosiaalisia ongelmia, parkkipaikkapulaa, kakkaa meressä, pahoinpitelyitä, raiskauksia ja sellaista. Näin ainakin olen saanut kuulla.

Onkohan huhuissa perää? Onko Itä huonompi kuin vaikkapa kantakaupunki, jossa selvästi korkeammat neliöhinnat? Onko väkivaltaa tai jengejä joita tarvitsee pelätä? Kenelläkään kokemusta asiasta?

Olen ensiasuntoani ostava sairaanhoitajaopiskelija, jota jotkut ovat kauniiksikin sanoneet, joten tämä on minulle tärkeää.

30

6266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asumisen laatua!

      Hoopo rane-hilda on taas avannut uuden ketjun tällä kertaa mimminä vaan, avohoitopotilas hän on eikä mikään sairaanhoitoalan opiskelija. Tuollaiseksi kahjoksi tulee Kalliossa, kun ei uskalla ulos mennä, eihän se ole ihmekään, kun Kalliossa tapahtuu kaikkea kamalaa. Niin on rane mennyt myös sukupuolestaan sekaisin, että ei tiedä, onko nainen vai mies. Välillä esiintyy naisena, välillä miehenä. Samoja asioita toistelee joka kirjoituksessa, että ei voi olla tunnistamatta kirjoittajaa.

      Iskelmän mukaan elämä on Kalliossa lyhyt, ei sinne kannata muuttaa. Ainakin tulee hilda-ranen tavoin pöhköksi, jos ei menetä henkeään.

      Itä-Helsinki on kiva paikka. Olen asunut monessa paikassa siellä ja olen viihtynyt. Palvelut ovat monipuoliset ja julkinen liikenne pelaa hyvin. Kaiken kruunaa meri ja kauniit luontomaisemat. Kalliossa olen asunut myös, enkä yhtään tykännyt paikasta.

    • Mimmi vaan

      Soitin juuri kaverilleni ja hän kertoi että idässä asiat ovat ketuillaan, väki muuttaa pois ja hinnat romahtavat. Itäkeskuksessa palvelut kuolevat kun väki vain maleksii eikä osta mitään ja sama kuulemma Vuosaaressa. Lisäksi alueella asuu kummallisia hyypiöitä, ettei vain olisi sama kuin tässä hilda-ranesta itsensä kanssa keskusteleva.

      Ei taida tällaiselle tytölle sopia tuo seutu, otan enemmän lainaa ja muutan kantakaupunkiin josta varmasti löytyy kiva miesystäväkin eikä mikään Idän pervo.

      • Lycka till!

        Et sitten pipipää-rane "mimminä vaan" älynnyt kysyä aiemmin kaveriltasi Idän asioista, kun olit niistä kiinnostunut.

        Varmaan hilda-rane mimminä löytyy sinulle kaltaisesi juoppo- tai narkkarimiesystävä Kalliosta. Niitähän on alue täynnä. Onhan sinulla jo heistä aiemminkin kokemusta.

        Terveisiä vain sinne kaatopaikalle Kallioon ja onnea miesystävän hankinnassa rane-hilda!


      • yrittäjä ...

        Kauppa käy Itäkeskuksessa sen verran vilkkaasti muihin kauppakeskuksiin nähden, että edelleenkin kauppakeskuksen vuokrat yrittäjille ovat Helsingin suurimmat, siis kovemmat kuin esim. Kampissa (ja myös liikevaihto).

        Asuntojen hinnat laskevat/eivät nouse tällä hetkellä lähinnä kalliimmilla ja uusilla asuntoalueilla. Hinnat sensijaan nousevat 50-luvun taloyhtiöissä, joissa ei ole ollut homeongelmia, ja LVIS remontit alkaa olla tehty tai juuri työn alla. Sijoitusmielessä siis osto kannattaa tehdä juuri näillä, vielä hetken aikaa edullisimmilla alueilla. Pks kasvaa kokoajan, ja pian 10-15km keskustasta on lähellä. Itäsuunnan julkinen liikenne toimii hyvin verrattuna pohjoissuuntaan, saatika Espoon puolelle.


    • ..Saara..

      Asun Herttoniemenrannassa lähellä metroa, ja minusta alue on hyvin mukava. Viikonloppuiltaisin kyllä muiden alueidenkin tapaan roikkuu alaikäisiä nuoriä ryypiskelemässä ja joitain ulkomaalaisia, mutta eivät ole tähän asti aiheuttaneet mitään pientä mölyämisen suurempia haittoja. Täälläpäin asuu paljon lapsiperheitä, alueella on valvontakameroita mitkä saattavat rauhoittaa ihmisten kotielämää. Olen asunut täällä vain puolitoista vuotta, mutta en haluaisi täältä lähteäkkään. Kaikki nuo ongelma-ihmiset kuten huumeenkäyttäjät ja alkoholistit asuvat tuolla toisella puolella Herttoniemeä, siellä meno on kuulema rajumpaa.

      Itä-Helsingillä ja hyvät ja pahat alueensa, itse välttelen mielummin Itäkeskusta ja Kontulaa. Mutta näin yleisesti suosittelen kyllä :) Suosittelen että käyt tutkimassa mieleistä naapurustoa ja asuinaluetta, jotta saisit tehtyä sen oikean päätöksen.

    • metro rules

      Vanhat "pahat lähiöt" ovat asukaskunnaltaan tänäpäivänä lähinnä täynnä eläkemummoja, papathan ovat kuolleet jo paljon nuorempina, ja hirvitys lapset kadonneet, kuolleet tai muuttaneet uusiin lähiöihin kaupungin kela-hyyryläisiksi.

      Ihan uteliaisuuttasi voit netistäkin googlailla Helsingin tai Pks seudun rikostilastoja, lueskella iltapäivälehtien tapahtumia (missä siis).

      Olen asunut koko aikuisikäni alueella Laajasalo-Herttoniemi-Roihuvuori. Nyt kun isompi asunto on haaveissa, olen vakavasti katsellut mm. Kontulaa, koska hinnat ovat selvästi jo edellä maituilla alueilla nousseet kovastikin, verrattuna vaikkapa Kontulan LVIS remontteja odotteleviin taloyhtiöihin. Vanhasta maineestaan kärsinyt Mellunmäki on jo selvästi hintatasoltaan lähtenyt nousuun jne.

      Mitään valittamista ei ole ollut asumissani paikoissa, ja uskonkin, että vaikkapa Kontula on nykyisin melko rauhallista aluetta, ongelmat alkavat keskittyä Helsingin keskustaan sekä uusiin asuntoalueisiin.

      • Kuunu Rois

        Vältä Vuosaarta, paha paha paikka.


      • Nirepsid
        Kuunu Rois kirjoitti:

        Vältä Vuosaarta, paha paha paikka.

        Juuri näin, Vuosaarta vältettävä, eritysesti uusia alueita jossa jengit maleksivat, tällainen on mm. Aurinkolahti.


      • V.U. Osaari
        Nirepsid kirjoitti:

        Juuri näin, Vuosaarta vältettävä, eritysesti uusia alueita jossa jengit maleksivat, tällainen on mm. Aurinkolahti.

        Hyvin huomaamattomasti maleksivat, kun ei ole tullut vuosien mittaan havaittua.


    • Out control

      Hilda Rane vastannut taas aloituuksensa ja kaksi edellsitäkin Hildan nimimerkkejä, tunnistaa hajusta ja nimistä mm P. Knääp. P rummunpärinä, anusaukko, puppeli, hilda, kallion asukas, sairaanhoitaja Kainuusta, rahamies, elli, Kuukanolli ym, sairait nimiä ja vastauksia. Hilda-Rane tykkää esiintyä naisten hepenissä ja naisten nimillä, vaikka jonkinlainen "boy" on .

    • Itä-Helsinki

      Heippa
      Asuin Itä-Hkin lähiössä 4 vuotta. Muutin sinne "pakon edessä" perhetilanteen muuton vuoksi. Hieman pelotti se maine mutta nyt kun olen hetken asunut pois sieltä huomaan kaipaavani sinne.

      Asunto oli hiljainen, ei mitään ongelmia. Naapurit kilttejä.

      Keittiöpsykologina voisi arvioida, että asosiaaliset henkilöt liikkuvat ostareilla ja muilla yleisillä paikoilla. Heillä on tarve säilyttää kotinsa ja asuntonsa joten eivät riskeeraa sitä rellestämällä kotona. Ostarilla käydessä sai taas olla aina kaikessa rauhassa kun ei kuulunut "mihinkään porukkaan" ja kävi tekemässä vain ruokaostokset sieltä.

      • PValkovuoto

        No missäs päin sitä semmoinen hiljainen asunto oli? Sulla taisi olla hiljaisia mummuja naapureina mikä on erittäin harvinaista idässä.

        Itse asuin Aurinkolahdessa, kauhea meteli melkein uudessa talossa, huh huh, onneksi pääsin pois sieltä häiriköiden ja jengien keskeltä ja nyt kunnon talossa kantakaupungissa.


    • Asioita seuraava

      Hilda Rane se jaksaa, nimimerkeistäkin huomaa kuinka kipeä on Valkovuoto, P. knääppä, P, rummunpärinä, Anusaukko, Hilda, Hulda, sairaanhoitaja kainuusta, lukemattomia omituisia nimimerkkejä ja aina aiheena patotuma kääpän aivoissa aurinkolahti.
      Missään Aurinkolahdessa, etkä uudessa asunnossa et ole koskaan asunut ketjun aloittaja mimmi eli valkovuoto ym..
      Hae apua, taitaa kallion vanhsassa kanankakkaseinäisessä asunnossa asuvaa Rane hildaa ahdistaa, kun kirjoittelee tänne mileikuvitustarinoitaan ja kyykkii kalliossa kaduilla ja tirkistelee yleisten saunojen ja käymälöiden takana.
      Onko kusenhaju polttanut Hildan aivot?

    • Stadin Kingi

      Hilda-Rane on kaivaunut esiin kolme omaa avaamansa sairasta ketjua, kyllä keulii mopo pahasti kallion Rane-hildalla, miehellä joka esiintyy naisena eri palstoilla ja muistaa tempaista rukkaseen, alakerran läävääs kalliosa, kuin akvaariossa. kellokosken potilas on kaivanut esille taas 3 aloittamaansa ketjua, huh huh..

    • Stadin tyttö

      Olette kaikki tässä keskustelussa aivan idiootteja! Minä asun kontulan ala-asteen ja hyllin vieressä, mutta tässä kohtaa asuinalue on TODELLA rauhallinen. Ei melua, ei jengejä, ei varkautta, ei huumediilereitä. Onhan niitä hörhöjä koko Helsingin keskustakin täynnä, ette vaan ole avannut silmiä. Itäkeskus on myös mielestäni erittäin miellyttävä kauppakeskus, käyn siellä usein ostoksilla. Itä-Helsingissä on myös se hyvä puoli, että täältä pääsee helposti joka paikkaan. Kaukobussit kulkevat Itäkeskuksen kautta (: itse olen näin 15 vuoden täällä asumisen jälkeen todella tyytyväinen asuinpaikkaani ja nauran kaikille "kontula on paha paikka" jutuille. Työskentelen itse kontulassa, siellä on oikein mukavia ihmisiä ja ihan normaalia elämää. Sanonpahan vaan...

      • Keskustan asukki

        Ai pääsee helposti joka paikkaan? Itä-Helsingistä pääsee helposti Itä-Helsingin toiseen lähiöön tai Porvooseen. Muualle ei sitten pääsekään. Ellei nyt laske metroa, jossa kirvesmurhaajat ja väkivaltaiset nuorisojengit riehuvat. Minulle metro ei ole vaihtoehto.

        Lisäksi idän palvelut todella huonot ja ne asukkaat.. no tietysti jos itsekin kuuluu näihin jengeihin, niin mikäs siinä.


      • tietämätön...
        Keskustan asukki kirjoitti:

        Ai pääsee helposti joka paikkaan? Itä-Helsingistä pääsee helposti Itä-Helsingin toiseen lähiöön tai Porvooseen. Muualle ei sitten pääsekään. Ellei nyt laske metroa, jossa kirvesmurhaajat ja väkivaltaiset nuorisojengit riehuvat. Minulle metro ei ole vaihtoehto.

        Lisäksi idän palvelut todella huonot ja ne asukkaat.. no tietysti jos itsekin kuuluu näihin jengeihin, niin mikäs siinä.

        kyllä täältä pääsee kaikkialle helsinkiä,tiedoksi vain :) itse olen asunut koko elämäni itä helsingissä ja ei täällä ole niin paha kun kaikki tietämättömät keskustan kusipäät väittävät ja mitään jengejä ei ole mutta väkivaltaa esiintyy kylläkin enemmän kuin muualla helsingissä.


    • Rauno-Marjatta

      Itse olen niin per-keleen kaunis mies, että en halua tänne kilpailijaa mistään Hilda-Ranesta.

    • kaikkein paskin paik

      En usko että Itä-Helsinki on niin paha paikka kuin Hollola.

    • ei se ole

      Vaan paljon pahempi.. Ja pahenee kokoajan!

    • Ei ole....

      ...vaan pahempi.

      Jos sinne muutat, hanki ensin itsepuolustuskurssi tai opettele judoa/karateja/jiu jitsua jne ja opettele nyrkkitappelemaan. Hanki povitaskuun kättä pidempää. Älä käytä alueen pankkiautomaatteja, menetät vaan rahasi. Jos mahdollista, hommaa auto tai aja taksilla ainakin ilta-aikaan. Metro on hengissäselviämistesti ja helvetti, siellä törmäät cuselle haisevaan sprurguun, nistihörhöön, tatska-skiniin ja hiphop-huppariteinijengeihin jotka haluaa hakata ja ottaa rahat.

      Toki jos ei välitä elämänsä pituudesta niin voi sinne ilman noita edellä annettuja neuvojakin muuttaa...

    • DAdadaalek

      Ela muuta itään se on elämäsi karsein päätös !

    • Gyl maar on

      Kontula on Helsingin Lähi-Itä.

    • Tita.

      Kontula ja Kallio lienevät pahimmat paikat stadissa, kummassakin frendit on hakattu ja ryöstetty.

    • Mcramvooo

      Itä-Helsinki? No vittu linnumaitoo!

    • Itähelsinkiläinen

      Musta tuntuu että te kermaperse keskustasaiset ettei osaa arvostaa jengikulttuuria.Pahimmista paikosta pystyisin pimeällä pois esim:Kontula, mutta Itäkeskus ja sen lähistöllä ovat turvallisempaa nykyään,kiitos kuuluu suuresti jengeille.Peruskouluissa vallitseva fiilis ja ilmapiiri on jengimäinen eikä sellainen pane-mua-perseeseen svedu keskustalainen.Siihen pitää tottua.
      Itse olen käynyt Itiksen peruskoulun,jossa vanhemmilla on jengejä hieman.Olen hakannut kerran henkilön joka haukkui vanhempiani, hän oli nuorempi ja hänellä ei ole enää toista ylähammasta. Oma vikansa.Mutta se oli vuonna 1995.

    • minnoonmopo

      Taittaa aivot osala kirjuttajista jiänneen narikkaan. Käykkeehä hakemassa poikkeen. Suap tiälä ranehhii keskustela vai ihtteeskös kehut. Joutavanpäivästä sitä ihtteesä.

    • ääressähaka

      Merihaka on hyvä paikka asua. On hiljaista, näkee merelle. Palvelut lähellä ääressä.

    • Jeesjeesjesse

      Moi, ollan sitten serkkuja minä asun meri-rastilassa ja on kiva paikka monikulttuurin kehto ja moni haluaa asua monikulttuuri suomessa kuten Päivi, Juha, Alex ja pikku petteri.
      Kyllä meillä on hauskaa täällä ja merikin lähellä ja paahtovalmis mokkakulttuuri se on ihanaa ja ei ole mitään hiljaiseloa tämä, merihaan narkit ovat pientä tähän, tykkään kybällä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe