addictio, jättäminen jonkun valtaan

ollako vai ei?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Riippuvuus
osaatko, huomaatko ymmärtäisikö, jos itselläsi olisi joku käytös toimi riippuvuus?
Siis ei välttämättä kautta elämän sama toimi.
Itselläni mielestäni on, toimi on elämäni aikana vaihdellut. Lukeminen, netti, neulominen, ompelu. siivoaminen, liikunta.

Alkoholi tai tupakka ei ole ollut koskaan, alkoholia en käytä, olen sille allerginen, tupakkaa olen joskus polttanut, se ei vain sopinut minulle fyysisesti tulin aina hyvin huonovointiseksi…

"Riippuvuus eli addiktio (lat. addictio, jättäminen jonkun valtaan) on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila. Riippuvuuden vaikutus elämään vaihtelee hyödyllisestä ja elämää ylläpitävästä terveestä riippuvuudesta haitalliseen riippuvuussairauteen. Riippuvuudet voidaan jakaa kehollisiin tai henkisiin (fyysisiin tai psyykkisiin) riippuvuuksiin. Riippuvuus liittyy usein mielihyvähakuisuuteen.
Yleisiä haitallisia riippuvuuksia ovat esimerkiksi
– päihderiippuvuudet,
- lääkeriippuvuudet,
- nettiriippuvuus ja
- peliriippuvuus."

Hyvin nuorena olin, järjestelijä, lukeminen, sitten siistiminen/siivous, sitten tuli ompelu, viimeiset kymmenen vuotta on ollut netti ja neulominen…

Omista addiktio ei ole ollut fyysistä haitta.
Nämä viimeiset käyvät omalle terveydelle, eli istua koneelle tai neulomassa…
Samoin ettei osaa lähteä ja näin myöhästyy ajalla olevista tekemisistä.

Asia on kuitenkin tavallaan vaikea, riippuvuudesta ei voi oikein puhua. Itse käyttäisin määritettä rajaa: tekeminen joka ohittaa muut, tai estää osallistumasta vieden kiinnostuksen..

Mitä mietteitä olisi riippuvuudesta?

9

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kokeillut useampaakin.

Peliriippuvuus. Tullessani ensimmäisen kerran sveduista Suomeen menin oitis Lahden asemalla pelaamaan pajatsoa.
      Taisi olla 20:n pennin peli.
      Kammottava kausi ilman pajatsoa oli vähäksi aikaa takana.

Tupakkariippuvuudesta irtaantuminen oli tuskallista aikaa.
      Fyysiset oireet, vapna, päänsärky.
      Psyykistä perää lienevät olleet kahden sortin, öisin herättäneet painajaiset.
      Kesti muutaman kuukauden.

Alkoholiriippuvuutta olin kehittämässä hyvää vauhtia kotiuduttuani työelämästä.
      Onneksi ehti vasta tapa-asteelle huomatessani sen huonoksi vaihtoehdoksi.

Nyt vaimo väittää minua kuntosaliriippuvaksi. Väittää nähneensä sellaisen listalla.
      Ei toki paheksu mutta hymyilee vinosti.
      Nyt, mätipuoli raadeltuna, fyysisten rajoitusten puitteissa tapahtuva liikunta on mielestäni entistäkin tärkeämpää.

Olenkohan ristikkoriippuva koska pidän wc-pytyn edessä ristikkolehteä?
      3 - 4 kynää on sopiva vaikeus.
      Joskus 4-kynää vaatisi turhan pitkää istuntoa ja alle 3-kynää houkuttelevat kirjoittamaan ylipitkällä istunnolla A4:n täyteen.
      Kahden sivun ristikoita inhoan niiden käsiteltävyyden vuoksi.

Joten, olen kaukana vapaasta, itsenäisestä ihmisestä.

Miksi ei saisi olla ihmistä miellyttäviä ja itselleen sekä muille harmittomia riippuvuuksia?

• Satu*

Lassen kuten Maduixankin tekstejä luen mielelläni.

(Vastaan lyhyesti, koska olen menossa syömään kohta.)

Nyt, kun asun yksin, pidän nettikirjoittelusta, vähennän sitä välillä, ettei se muodostuisi riippuvuudeksi.

Olisikohan eräänlaista terveellisyyden ihailua kaikessa elämisessäni, ei ehkä riippuvuutta kuitenkaan. Tai hiukan ehkä.

• ollako vai ei?

Saa ja saa?

Mielestäni on kyse riippuvuudesta silloin, kun sen tekeminen harrastaminen rajaa muuta elämää tai jopa estää muuta toimintaa.

Tapojen käyttämistä keppihevosena, en ihan pidä riippuvuutena.

Esim. työpaikkojen tupakanpolttajat viettävät 1/4 osan päivästä tupakalla ja muut tekevät sitten työt...
      Ja kyllä samassa ryhmässä on heitä, jotka viettävät vielä saman ajan viihde netissä, joko keskusteluissa tai muualla, siitä tutkimus Lahden keskussairaalan henkilökunnasta muutaman vuoden takaa.

Itse aloin ymmärtämään joidenkin tekemieni asioiden olleen riippuvaisuutta, kun tekeminen/kohde muuttui edellinen riippuvaisuuden ilmentymä lopetti kiinnostamasta ja muu sijaistoiminta änkesi tilalle.

Esimerkkinä edesmennyt tarkka ja perusteellinen siivoaminen, nyt neulon ja lykkään siivoaminen aina vain huomiseen..
      Tai kun aamulla avaan koneen istun siinä iltaan..

Jos en ota sukka- tai käsineneuleen se on valmis enne kun saan sen pois käsistäni. Netissä luen useampaan kertaan niin keskustelufoorumia kuin päivänlehdet.. mieluumin kun tee muuta...

• Riippuvuudesta en osaa sanoa, mutta monet ovat herkkiä tarttumaan huonoon Suomenkieleen.
      H.

• 15+18

näin on.
      joskus huvittavaa, kun kielipoliisia oikaisee toinen vielä osaavampi..

• Taidan olla laiskottelu-riippuvainen. Tai ainakin melkein ;-D

Mielestäni ihan hyvä vaan näin eläkejakson alkukuukausina, pitäähän ainaisesta ahertamisesta päästä kunnolla eroon.

Muita addiktioitani en tunne tai ainakaan tunnusta ;-/

• Sanotaan että paheiden summa on aina vakio, oletan tämän pätevän myös addiktioiden summaan.

Tunnustan jonkinasteista nettiriippuvuutta. En kuitenkaan saa minkäänlaisia fyysisiä vieroitusoireita jos joudun olemaan pari päivää ilman tietokonetta.

• ehkä jonkin verran**

Tunnustan olevani neule-ompelu-sauvakävely-kuntosali-sanaristikkoriippuvainen. Saadessani jonkin ristipistotyön alulle saatan ommella sitä aamuyöhön asti. Sukka, tai jokin muu mikä nyt sattuu olemaan työn alla pitää tietenkin tehdä valmiiksi mahdollisimman pian, eikä keskeneräisiä tekeleitä minulla olekaan.

Vessassa käydessäni on melkein aina mukanani sanaristikkolehti ja täytän ristikkoa vatsan kovuuden mukaan niin kauan että toimitus on tehty loppuun.

Nettiriippuvuuskin oli jo hyvällä alulla, nyt saattaa mennä päiviäkin etten avaa nettiä muuten kuin s-postin/läksyjen/muun tarpeen mukaan. Sitten kun avaan, katselen muutakin ja heitän jonkin viestin väliin, jos jokin aihe kiinnostaa.

• demeter

Minä tarkkailisin riippuvuutta mieluummin positiivisesta näkökulmasta ja käyttäisin sanaa "omistautuminen", koska riippuvainen ihminen on mukana tekemisessään täysillä ja sehän on jo ihan tervettä, tavoiteltavaa jopa. Tämä ei tietenkään koske
      päihteiden käyttöä tai muuta terveydelle tai elämänhallinnalle haitallista riippuvuutta.

Omista riippuvuuksistani haitallisin saattaa olla tämä netti. Se pitää paikallaan, rasittaa silmiä jonkinverran, mutta kun näen siinä myös paljon hyviä puolia, en vielä laske sitä haitalliseksi riippuvuudeksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      95
      2318
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      179
      1913
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1456
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      246
      900
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      79
      882
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      796
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      702
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe