Laiskuus & Opiskelu

Lukiolainen

Ookoo, eli olen toista vuotta käyvä lukiolainen. Kursseista on tähän mennessä tullut lähinnä kutosta ja seiskaa, paria kasia ja muutamaa ysiä lukuunottamatta.

Minulla oli ylä-asteella diagnosoitu keskivaikea masennus, mutta se lähtikin sitten lääkkeillä ja terapialla. Masennus ei johtunut mistään kouluun liittyvästä.

En ole enää masentunut, mutta olen silti patalaiska ja huono keskittymään. Läksyt ja lukeminen lykkääntyvät vain ja koulu menee perseelleen, mutta tunnen pystyväni paljon paremmin. Mutta kun yrittää ottaa kotona kirjaa käteen, niin eiköpähän aina TV:stä tulee joku ohjelma jonka voisi katsoa, kaveri soittaa ja pyytää ulos, eksyn koneelle tai salille.

Minulla on sama ongelma mikä on (kai) monella muullakin opiskelijalla, eli asioiden lykkääminen. Minulla kyllä on motivaatiota yms. yms. ja kiinnostusta, mutta laiskuus vaan tulee esteeksi.

Aika sekavaa settiä, toivottavasti kuitenkin ymmärsitte pointtini

Ai, joo: harrastan jo urheilua (lenkkeily, sali) ja noudatan aikalailla muutenkin terveellisiä elämäntapoja.

Eli: Mitä neuvoksi? Vinkkejä?

Miten otan lopullisesti itseäni niskasta ja rupean hommiin?

6

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+9=??????

"Minulla on sama ongelma mikä on (kai) monella muullakin opiskelijalla, eli asioiden lykkääminen."
      Tuo taitaa kyllä kieltämättä olla melko yleinen ongelma.

"Ai, joo: harrastan jo urheilua (lenkkeily, sali) ja noudatan aikalailla muutenkin terveellisiä elämäntapoja."
      Hyvä hyvä

"Eli: Mitä neuvoksi? Vinkkejä?

Miten otan lopullisesti itseäni niskasta ja rupean hommiin?"
      Ei siihen mitään taikatemppua ole. Kukaan ei voi sinulle kertoa esim. jonkin taikajuoman reseptiä, jonka juotuasi muutut laiskasta ahkeraksi. Nähdäkseni ainoa tapa, jolla voit tulla tuottavaksi, on se, että alat vain yksinkertaisesti tekemään. Tosin rutiinit voisivat olla ehkä hyvä juttu. Pyri keskittymään koulujuttuihin tiettynä aikana päivästä. Tuota aikaa ennen tai sen jälkeen et tee koulujuttuja ollenkaan, vaan ainoastaan tuona tiettynä aikana.

• tutun kuuloista

Tuo asioiden lykkääminen kuulostaa siltä, että sinulla on jo kynnys opiskeluun. Kyse on myös kierteestä, joka tulee siitä, että ensin välttelet jotain, sitten saat huonon arvosanan, tekee mieli ehkä vältellä lisää ->kynnys yrittää kasvaa ja kierre on valmis. Näin siis oma kokemukseni. En tiedä, kuinka miellät arvosanojen merkityksen omassa koulunkäyntimotivaatiossasi. Sinulla nyt kuitenkin jotkut aineet menee jo huonosti. Tällä hetkellä sanoisin, että ravista turhat mietteet ja ota opiskelu rutiiniksi, älä esimerkiksi mieti, kuinka hyvin selviydyt tehtävistä arvosanoin vaan ota pääasiaksi, että saat ne tehtyä. Sitten kun sinulla on rutiini tehdä kouluhommia, ala katsella, voisitko parantaa. Mutta älä sitä ennen.

Olen huomannut, että ilman pakkoa on joskus mukava yrittää parhaansa, kun ei ole mitään turhia paineita. Nämä kaikki korvaavat toiminnot (salilla käynti ym.) ovat sinulle sitä. Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, tee hommia vain tietty aika päivästä. Voit myös paloitella tekemisiäsi osiin, jos kaikki ei suju "kuin liukuhihnalta."

• ....

Ihankuin kuin itse olisin kirjoittanut aloittajan viestin. Silti valmistuin lukiosta C papereilla ja heittämällä Amkkiin pääsin.

• yliopistolainen..

Ns. laiskuuteen ei ole mitään maagista ratkaisua. Itsekin helposti lipsun. Pitää vain pakottaa itsensä pois koneelta opiskelemaan. Mulla yksi suht toimiva ratkaisu on ollut laittaa kone & telkkari kiinni. Tai vaikka kännykkäkin, jos kaverit koko ajan soittelevat. Tee joku realistinen suunnitelma/tavoite, esim. kuinka monta tuntia/päivä haluat opiskella ja yrität pitää siitä kiinni. Usein suurin kynnys (ainakin mulla) on aloittamisessa, kirjan avaamisessa tai kirjallisen tehtävän ekoissa lauseissa. Kun pääsee alkuun, loppu sujuu helpommin.

• wrdgadg

Mene kirjastoon vaikka kahdeksi tunniksi päivässä, tulee helpommin luettua kun ei ole muutakaan tekemistä.

• laiska

Ite huomaan vaan aina opiskelua aloittaessa ajautuvani ihan toisille sivuille... Nauramaan höpöjutuille, kuten www.demotivaatio.fi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe