Jostain kumman syystä ruotsinkielisistä koluista kaavaillaan kaksikielisiä. Se on ongelmallista. Parempi olisi jos huomattavasti kattavammasta suomekilielisestä kouluverkostosta muutaman valikoimaa laajennettaisiin kaksikieliseksi.
Ruotsinkielisiä kouluja on hyvin vähän, ja ruotsinkielisyyden ylläpitäminen ihan oikeasti tarvitaan yksikielisiä koluja. Minä ja sisareni lapsineen on tästä hyvä esimerkki.
Minun skidini kasvatetaan kaksikielisiksi. Heille kielikylpukoulu ei antaisi mitään lisähyötyä, mutta ruotsinkieli jäisi armottomasti puutteeliseksi (saattaa jäädä yksikielisessäkin kolussa). Sisarusteni lapsista osa ovat yksikielisiä. Heille kielikylpykoulu olisi oiva tapa vahvistaa suomekieltä ilman pelkoa että ruotsinkieli jäisi vajaaksi.
Ja tietysti kaikille suomenkielisille lapsille kielikylpy olisi oivallinen tapa oppia kieliä. Heilläkään ei ole puolikielisyyden varaa.
Koska ruotsinkielisiä koluja muutenkin on vähän ja välimatkat pitkät on luonnollista että kielikylpykolujen ylläpitdon pääpaino on suomenkielisen koluverkoston harteilla.
(Stadissa on sellainenkin konkreettinen ongelma että ruotsinkieliset koulurakennukset ovat vanhoja vaikeasti laajennettavissa tai muunneltavissa.)
Kaksikieliset koulut - mistä resurssit?
4
<50
Vastaukset
- Miten niin?
Ainakin Hesari on ajanut nimenomaan suomenkielisten koulujen kaksikielistämistä. Ja sitähän se enimmäkseen tarkoittaa, vaikka harvat surukoulut lasketaan mukaan.
Huvittaa teidän svekojen touhut. Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. Helsingfors Dagbladetin tarkoitus varmasti on ajaa ruotsin asemaa, mutta jotuukin törmäyskurssille RKP:n kanssa.- rautaako?
"Huvittaa teidän svekojen touhut. Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. "
Aloituksen kirjioitin siksi että tällä palstalla on hämmästelty ja paneteltu virkamiehiä jotka toteavat ettei ruotsinkielisen koluverkoston resurssit riitä kattamaan tätä tarvetta.
Kummallinen tuo teidän ajatus siitä että ruotsinkieliset olisi jotenkin yksituumaisempia ja yksisilmäisempiä kuin muut. Onhan Soini törmäyskurssilla melkein kaikkien muiden kanssa eikä kukaan ihmettele miksi suomenkielisten oikea käsi ei tiedä mitä vasen käsi tekee.
"Ainakin Hesari on ajanut nimenomaan suomenkielisten koulujen kaksikielistämistä. "
Kyllä minä varsin hyvin tiedän mitä asialliset ihmiset tältä osin kaavailevat, mutta täällä palstalla todellisuus on toisenlainen.
"Helsingfors Dagbladetin tarkoitus varmasti on ajaa ruotsin asemaa, mutta jotuukin törmäyskurssille RKP:n kanssa. "
Ei taida moista lehteä olla olemassakaan, mutta kaipa tuo oli olevinaan vitsi. Höblä on "törmäyskyurssilla" RKP:n kanssa harva se päivä. Ja kielikylpyjenkin tiimoilat on esitetty hyvin erialisia mielipiteitä. Tällä kertaa ruotsinkielsen kolutoimen virkamies esitti sinänsä uskottavan mielipiteen ettei ruostinkielisen verkoston rahkeet riitä tuohon projektiin.
En tiedä ketään joka projektia vastustaisi. Paitsi nettifennot joiden mielestä tuo kaiketi luokitellaan pakkoruotsittamiseksi, mitä ikinä tuo sitten tarkoitaakaan.
"Jostain kumman syystä ruotsinkielisistä koluista kaavaillaan kaksikielisiä."
Tuo taitaa olla väärinkäsitys, en ainakaan minä ole mistään sellaista lukenut. Kakskielinen koulu on kaksikielinen koulu, ei siis suomen- eikä ruotsinkielinen.
Ei kukaan ole kakskielistämässä mitään kouluja väkisin, vain fennoit vaativat päästä samaan kouluun ruotsinkielisten kanssa ja vaativat niihin kouluihin myös rutosinkielisiä oppilaita. Meikäläiset taasen eivät ole sen tyyppisitä kouluista kovin kiinnostuneita, emme koe sellaisille tarvetta ainakaan pääkaupunkiseudulla itse asiassa ne olisivat todennäköisesti meille vahingoksi. Niin uskon myös minä.
Kakskielisyys koskee opetusta ei oppilaita!- Kellä rahaa on...
Jos joku kaipaa kaksikielisiä kouluja niin perustakoon sellaisen.
Ruotsalaiset voivat hyvin olla omissa kouluissaan edellyttäen että
oppilaita on riittävästi, muuten heidät integroidaan suomenkielisiin kouluihin, mutta opetus tarjotaan mahdollisuuksien mukaan ruotsiksi. Eli ei perusteta opettajan virkaa 2 ruotsinkielisen takia, se kun on poissa heti tärkeämmästä
kuten erityisopetus.
Suomessa opetetaan suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan kunkin äidinkielellä.
Jokaisen Suomen kansalaisen on osattava suomea eli vieraskielisille on taatta
riittävä määrä suomen kielen opetusta. Ruotsi vieraana kielenä tulee jatkossakin
olemaan suosittu n. 30% valitsee vapaavalintaiseksi vieraaksi kieleksi ruotsin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462