Olin määrä- ja osa-aikaisessa työssä työkkärin käskyttämänä. Tuntipalkka oli ~8€/h.
Työnantaja sai minusta korkeinta korotettua työllistämistukea.
Kun työsopimus oli tehty, työnantaja mainitsi ohimennen, että meitä tullaan valokuvaamaan töiden yhteydessä. Kuvittelin, että työpaikalla käy yhden kerran joku valokuvaaja ja ne, jotka eivät kuvaan halua, voivat jättäytyä siitä pois. Vielä mitä!
Samaiseen työpaikkaan oli palkattu ammattivalokuvaaja (käsittääkseni niinikään pitkäaikaistyötön hänkin), joka kuvasi koko työsuhteen ajan meistä tuhansia valokuvaajia. Siinä eivät auttaneet mitkään kiellot eikä käskyt, kun kuvia räpsittiin jatkuvalla syötöllä.
Jopa työnantaja myönsi joidenkin työllistettyjen olevan alkoholisteja. Eikö olekin mielenkiintoista, että kuviasi tullaan työnantajan taholta levittämään pitkin poikin nettiä. Siinäpä sitten identifioidut paitsi pitkäaikaistyöttömäksi, mahdollisesti myös alkoholistiksi työskennellessäsi ryhmässä, jossa on niin pahasti alkoholisoituneita henkilöitä, että heidän ei edes pitäisi työkkärin kirjoilla olla.
Mielenkiintoista, että tuo valokuvaaminen salattiin etukäteen niin täydellisesti. Itse en vapaaehtoisesti naamani kuvia laita nettiin enkä ole esim. facebookin jäsen, mutta näin siis pitkäaikaistyöttömät raittiitkin pakotetaan osaksi alkoholisoituneitten ryhmää ja siitähän on kuvia todisteena.
Työnantajan edustaja väitti, että olemme työsopimuksessamme sitoutuneet siihen, että meitä saa vapaasti valokuvata ja tämä lukee työsopimuksen liitteessä - itse en tällaista kohtaa ole löytänyt. Toisaalta hän myös väitti, että tarkoitus ei ole edes ollut valokuvata meitä työntekijöitä, vaan sitä työkohdetta.Liekö sitten valokuvaajan ohjeistus puutteellista, kun todisteita on tälläkin hetkellä nettisivuilla ja näinhän itsekin, mitä ja ketä pääasiassa kuvattiin.
Lisäksi työnantajan edustaja esitti, että he eivät olisi saaneet työllistämisrahaa meistä, jos valokuvia ei olisi otettu. Työkkäri vaikenee asiasta täydellisesti.
Olisinpa etukäteen tiennyt joutuvani mannekiiniksi, niin olisin ottanut mieluummin karenssin!
Pitkäaikaistyöttömien valokuvaaminen
Mitä sanoo liitto?
0
61
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821995Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57614
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako204575- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482