Mikähän mahtaa olla vikana pyörässä kun on vähänkään pakkasta niin hammasratas kasetti pyörii tyhjää mutta kun sitä lämmittää toimii taas normaalisti.Ja kesällä toimii normaalisti
pyörä rikki
12
5809
Vastaukset
- Börje 321
Napaan kertynyt vettä ja pakkasella jäätyy.. Navan sisällä hammasrattaat eivät enää napsahtele kohdilleen. Ei muuta kuin napa auki, putsaus ja uudet öljyt. Jos napa ihan ruosteessa niin kannattaa harkita sisuskalujen vaihtoa.
- HiPo
Börjen diagnoosi ja korjausohje pitävät paikkansa. Tosin ei siellä mitään hammasrattaita ole mikäli kyseessä on ulkovaihteinen vaihdepyörä kasettipakkalla. Vapaarattaan sisältä löytyy vain pari kynttä ja jousirengas.
Kovemmalla pakkasella voi esiintyä samoja oireita ilman vettä. Silloin ongelmana on jähmettyvä rasva.
Ongelmana saatta olla vain se, että shimanon vapaaratas ei ole tehty helposti huollettavaksi. Perustyökaluilla homma ei onnistu, mutta näppärä ihminen tekee helposti tarvittavan "erikoistyökalun". Periaatteessa rakenne on simppeli, joten jos vain harrastusta riittää, sen kyllä pystyy purkamaan ja kasaamaa.... myös ne pienet laakerikuulat ;) - HiPo
HiPo kirjoitti:
Börjen diagnoosi ja korjausohje pitävät paikkansa. Tosin ei siellä mitään hammasrattaita ole mikäli kyseessä on ulkovaihteinen vaihdepyörä kasettipakkalla. Vapaarattaan sisältä löytyy vain pari kynttä ja jousirengas.
Kovemmalla pakkasella voi esiintyä samoja oireita ilman vettä. Silloin ongelmana on jähmettyvä rasva.
Ongelmana saatta olla vain se, että shimanon vapaaratas ei ole tehty helposti huollettavaksi. Perustyökaluilla homma ei onnistu, mutta näppärä ihminen tekee helposti tarvittavan "erikoistyökalun". Periaatteessa rakenne on simppeli, joten jos vain harrastusta riittää, sen kyllä pystyy purkamaan ja kasaamaa.... myös ne pienet laakerikuulat ;)"Vapaarattaan sisältä löytyy vain pari kynttä ja jousirengas."
Tähän piti vielä lisätä pari säätöprikkaa ja sopiva kasa pieniä laakerikuulia. - camuli
Tai hankkia samantien uusi, perussetit eivät ole pahan hintaisia.
- talvipolkija
HiPo kirjoitti:
"Vapaarattaan sisältä löytyy vain pari kynttä ja jousirengas."
Tähän piti vielä lisätä pari säätöprikkaa ja sopiva kasa pieniä laakerikuulia.itse olen omasta ja vaimon pyörästä huoltanut vapaarattaan. Työkalut biltemasta. Ei paha homma sinänsä kun avatessa varautuu siihen, että ne yli 50 kuulaa ei putoa lattialle tai maahan. Jännä ilmiö sinänsä oli että vapaaratas alkoi temppuilla pyörissä suunnilleen samoilla ajokilometreillä. Kondensoitunut kosteus oli härskiinnyttänyt rasvat ja pakkanen jumitti kynnet.
- Börje 321
HiPo kirjoitti:
Ongelmana saatta olla vain se, että shimanon vapaaratas ei ole tehty helposti huollettavaksi. Perustyökaluilla homma ei onnistu, mutta näppärä ihminen tekee helposti tarvittavan "erikoistyökalun". Periaatteessa rakenne on simppeli, joten jos vain harrastusta riittää, sen kyllä pystyy purkamaan ja kasaamaa.... myös ne pienet laakerikuulat ;)Oikeassa olet ulkovaihteisen osalta.. Perusoletus minulla oli tuo napavaihde, jonka kanssa tuo on paljon yleisempää. Ratasvaihteellisten vapaarattaan jäätymisestä olen ainoastaan lukenu kun napavaihteellisisten jäätymistä olen päässyt todistamaan... Tuollahan toi kasetti kuitenkin näyttää lukevan. Noh, sama homma kuitenkin tiedossa!
- Anonyymi
HiPo kirjoitti:
"Vapaarattaan sisältä löytyy vain pari kynttä ja jousirengas."
Tähän piti vielä lisätä pari säätöprikkaa ja sopiva kasa pieniä laakerikuulia.Kuusi kynttä löytyy omista vapaarattaista.
- Anonyymi
talvipolkija kirjoitti:
itse olen omasta ja vaimon pyörästä huoltanut vapaarattaan. Työkalut biltemasta. Ei paha homma sinänsä kun avatessa varautuu siihen, että ne yli 50 kuulaa ei putoa lattialle tai maahan. Jännä ilmiö sinänsä oli että vapaaratas alkoi temppuilla pyörissä suunnilleen samoilla ajokilometreillä. Kondensoitunut kosteus oli härskiinnyttänyt rasvat ja pakkanen jumitti kynnet.
Muistaakseni omassa vapaarattaassa pitäisi olla 72 laakerikuulaa.
- aktiiviliikkuja
Muutaman kerran olen joutunut vapaarattaan aukaisemaan ja puhdistamaan, kun pakkasella ei ole vetoa päälle meinannut saada millään. Viime viikolla vaihdoin jälkikasvun fillariin uudet ketjut ja samalla purin takarattaan akselin irti kiekosta. Putsasin laakerit ja pesät ja valutin vapaarattaan sisälle aseöljyä. En viitsinyt avata vapaaratasta, sen verran terveeltä se kuulosti pyörittäessä, etten katsonut tarpeelliseksi.
Nyt sitten katsotaan, kuinka aseöljy toimii, pakkaskestävyydeksi luvataan -52 astetta... - Anonyymi
sah hei ongelma poistuu jos upotat ratas noin litran diesel polttoainen sisään pariksi tunniksi polttoöljy sulattaa koventunut pöly rasva jne kun kielekkeet liikkuu vapaasti ratas toimii normaalisti
- Anonyymi
Ja sama suomeksi?
- Anonyymi
Muistan kun kakarana oli pyörä jossa sama vika. Vika korjattiin sillain että virtsattiin takapakkaan. Auttoi sen verran että pääsi taas pari kilsaa kotiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh761954Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1481240
- 215694
- 59688
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 55581
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako193557- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472