Sponsoreita taiteilijoille?

Näin mie ajattelin.

Urheilijoillakin on. Miksei taiteilijoilla? Vai onko jollakulla?
Taiteen tekemiseen saa uppoamaan kamalasti rahaa, näkyvyyden saamiseksi menee kamalasti rahaa. Tekisihän tätä, mutta aloittava taiteilija ei tuosta vaan saa taiteellaan kamalasti rahaa... Eikä ne kokeneet konkaritkaan aina saa...

Mistähän lähtisi etsimään sponsoreita... Ehkä vähän "puolhymmyillen" asiaa mietiskelen, mutta oishan tuo nyt oikeus ja kohtuus. Kun kerran urheilijoillakin on.

20

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Optimus

""Mistähän lähtisi etsimään sponsoreita""

Jos osaat maalata ja sinulla on hyviä ideoita, niin sponsorit joutuu etsimään yksityiseltä puolelta.

Mutta jos et osaa maalata ja sinulla ei ole ideoita, silloin taiteen viralliselta puolelta voi etsiä sponsoreita. Siellähän lahjakkuudella ei ole merkitystä, pääasia on oikeiden kengänpohjien ja takamusten nuoleskelu.

• Jos osaa....

.....aikuisten oikeasti maalata niin sponsoreita ei tarvii etsiä vaan nuo hommat kyllä hoituu ihan itsestään.
        Aloituskysymys on absurdi jo sinällään. ;)
        Esimerkiksi hyväksi todetulla hitsarillakin työpaikkoja riittää eikä hänkään koskaan jää työttömäksi. Lisäksi upea työtodistus ei ole pätevä jos sen laatii itse. ;) Sen sijaan työnantajan (verrannollisesti galleristin yms.) työtodistukset ja suositukset on ainoa pätevä paperi joka kelpaa "sponsoreillekin". Hyväksi koettu taiteilija ei muita sponsoreita tarvitse kuin galleristit, johan sen jo sanoo järkikin.

• Ketjun aloittaja
        Jos osaa.... kirjoitti:

.....aikuisten oikeasti maalata niin sponsoreita ei tarvii etsiä vaan nuo hommat kyllä hoituu ihan itsestään.
        Aloituskysymys on absurdi jo sinällään. ;)
        Esimerkiksi hyväksi todetulla hitsarillakin työpaikkoja riittää eikä hänkään koskaan jää työttömäksi. Lisäksi upea työtodistus ei ole pätevä jos sen laatii itse. ;) Sen sijaan työnantajan (verrannollisesti galleristin yms.) työtodistukset ja suositukset on ainoa pätevä paperi joka kelpaa "sponsoreillekin". Hyväksi koettu taiteilija ei muita sponsoreita tarvitse kuin galleristit, johan sen jo sanoo järkikin.

No höpö höpö. Ei ole mikään absurdi kysymys ;D
        Absurdia on, kuinka paljon taiteilijan täytyy maksaa esim. hyville galleristeille saadakseen teoksiaan myyntiin. Myyntiprovikat tietysti on ok, mutta siihen LISÄKSI vielä järjettömän korkeita galleriavuokria. Kai tässä kohtaa pitäisi nyökytellä päätään, että näinhän asioiden kuuluukin olla?

Ja mitä upeaan työtodistukseen tulee: meinaatko, että esim. CV:ssä olisi jotenkin huono juttu, jos taiteilija räväyttäisi sinne, että on ollut vaikkapa jonkun merkittävän yrityksen sponssaamana jossain näytillä? Jos joku olisi valmis satsaamaan taiteeni esiin tuomiseen rahaa, ottaisin sen suurena kunniana.

Aikuisten oikeasti: hyviä taiteilijoita tulee vaikeitakin reittejä alalle ja tie on kivinen, moni kaatuu ja jää makaamaan. Mikä harmi. Miksi ei joku nostaisi ja pitäisi kiinni sen verran, että jalat taas kantaa?

• Ketjun aloittaja

En tiedä kumpaan kuulun. Jollekin olen järjettömän hyvä, jollekin mitättömyys.
        Mutta sen verran markkinahenkeä löytyy, että miksipä en nuoleskelisi jos siitä hyötyä olisi ;D

Taide on myyntikamaa siinä missä leipä. Ei meidän taiteilijoiden kannattaisi kuvitella olevamme jotain suurempaa, ihmeellisempää. Meillä on lahja, mutta leivällä mekin elämme.

• Oikeassa olet :)
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

En tiedä kumpaan kuulun. Jollekin olen järjettömän hyvä, jollekin mitättömyys.
        Mutta sen verran markkinahenkeä löytyy, että miksipä en nuoleskelisi jos siitä hyötyä olisi ;D

Taide on myyntikamaa siinä missä leipä. Ei meidän taiteilijoiden kannattaisi kuvitella olevamme jotain suurempaa, ihmeellisempää. Meillä on lahja, mutta leivällä mekin elämme.

Joskus tuollainen "nuoleminen" on pelkästään hyvästä jos se pysyy ns. normaalirajoissa. Sen kuitenkin tiedän että jos taiteilija on nyrkit pystyssä vähän joka suuntaan niin hän taantuu itsekin lapsen tasolle ja hänestä tulee jossain vaiheessa pahainen riidankylväjä lehtien yleisönosastoihin yms.
        Taiteilijan pitää yrittää itsekin tehdä jotain menestyksensä eteen. Ei riitä pelkästään se että hän vääntää tauluja periaatteella "taide puhukoon puolestaan". Joskus se vaatii myös taloudellisia satsauksia ja tavattomasti viitseliäisyyttä sillä mielikuvituksella ei ole rajoja tässäkään tapauksessa. ;)

• Artcom

Mainostaminen on tuossakin ratkaisu! Tee omista teoksistasi kuvakirja ja lahjoita esimerkiksi kirjastoihin, eli paikkoihin, jossa ihmiset saa niitä katsella, niin menestys on taattu, jos laatua riittää! Pysyvä näyttely netissäkin voi olla riittävä ratkaisu!

• Demla

Kyllä minä tällä hetkellä laittaisin teokseni nettiin ja sitä kautta yrittäisin maailmalle, koska tällaisessa maassa virallinen taide-eliitti koostuu vain poliittisista etupiireistä ja sidosryhmistä, systeemi on vanhan neuvostoiliiton aikainen!

Omia teoksianikin on myyty jo jokaiselle mantereelle, paitsi etelämantereelle, oheistuotteiden muodossa ja teoksiani on katseltu 82:ssa maassa, samoin faneja on useista maista monilla eri palstoilla!

Mitä järkeä on maalata kuukausi tolkulla teoksia ja maksaa galleristille ensin näyttelystä ja sitten vielä myyntiprovisiot, ja galleristit mielellään myös kehystyttävät teokset ja ottavat siitäkin oman siivunsa. Kun yleisesti tietää keskimäärin taiteilijoiden myynnit gallerioista, niin usein taiteilija jää tappiolle kun teokset jäävät myymättä! Tosin hyvillä gallerioilla on valmiit taiteesta kiinnostuneet asiakaskunnat, joka tietenkin edesauttaa myyntiä.

Taiteen virallisen kentän toimijoiden mukaanhan taidetta ei saisi tehdä rahasta, eikä taidetta saisi myydä, eikä varsinkaan taiteilija itse koska silloin leimataan markkinamieheksi. Virallisen kentän mukaan oikea tapa on myydä virallisia teitä pitkin julkisiin laitoksiin ja virastoihin taiteen virkamiehen kautta joka ostaa ne julkisella rahalla, museoiden kellareihin homehtumaan ja virastojen seinille pölyttymään!

Taidekentän virallinen puoli on aina sulkenut yhteisöstään kaupallisiksi luokittelemansa taiteilijat ja estänyt näiltä virallisen tuen ja arvostuksen näiltä taiteilijoilta, vaikka jotkut heistä ovat pärjänneet hyvinkin työllään. Ja samaan aikaan kun virallinen taide-eliitti on ollut taiteen kaupallisuutta vastaan he ovat huutaneet kurkku suorana julkisien tukien lisäämistä taiteeseen jatkuvasti.

Ihmetyttää se paradoksi että taidetta pitäisi ostaa kansalaisilta väkisin otetuilla rahoilla taiteen virkamiehen kautta jatkuvasti entistä enemmän ja samaan aikaan kaupalliset taiteilijat joutuvat olemaan täysin ilman esimerkiksi taiteen vientitukia. Millähän ilveellä virallinen taide-eliitti lunastaa paikkansa huutaa julkista rahaa, kun se itse estää julkisen rahan hankkimisen tukemalla ei kaupallista taidetta ulkomaille vientiin asti? Ja miksi taiteen ostajana on ainoa oikea taiteen virkamies, eivätkö ihmiset muka itse osaisi päättää minkälaista taidetta haluavat tukea?

Mielestäni nyt olisi aika purkaa ikivanha neuvostoliiton aikainen järjestelmä ja alkaa toimimaan taidealallakin länsimaisten arvojen ja sääntöjen mukaisesti ja taiteen tuet pitäisi tässä tilanteessa alkaa suunnata aivan päinvastaiseen taiteeseen kuin nykyään. Kun taiteen virallinen kenttä lunastaa paikkansa jakamalla tuet sellaiseen taiteeseen, jolla olisi kaupallisiakin mahdollisuuksia pärjätä vaikkapa ulkomailla ja sitä kautta maamme saisi vientituloja, niin silloin virallinen kenttä on oikeutettu saamaan julkisia tukia työlleen, koska tavoitteena on edesauttaa suomalaisen taiteen ulkomaan kaupallista valloitusta!

Tosin tämä vaatisi koko taide-eliitin vaihtamista toisenlaisen näkemyksen omaaviin taiteilijoihin, jotka osaavat ja kykenevät toimimaan ajan hengen ja vaatimusten mukaisesti. Ja tämä muutos on tarpeellinen ja tulee pakolla eteen lähitulevaisuudessa, koska nykyinen taide-eliitti elää entistä neuvostoliiton aikaista aikakautta ja koska he ovat saaneet itse valita jatkajansa mielivaltaisesti on uudistusten kosketettava näitäkin!

Tosin omien huomioideni mukaan taide-eliitti sen sijaan että suostuisi tarpeellisiin uudistuksiin ja välttämättömiin muutoksiin, niin olen huomannut systeemin vahvistamisen ja oman taideuskonnon tunnustuksellisuuden lisääntyneen huomattavasti, kuten neuvostoliitossakin yritettiin ennen systeemin lopullista hajoamista! Systeemi on kuitenkin kaikista toimista huolimatta romahtanut, vaikka näköalattomat sokeat yrittävät kaikin keinoin olla näkemättä totuutta!

• "Vientituki" >P ;(

Ensinnäkin, paljon kiitoksia tästä postauksesta!!! Jo pitkään olen tänne odottanut tämän kaltaista nauruhermojen kutitusta. Olen taas niin hyvällä mielellä!

Erityisesti suorastaan räjähdin tällaiseen fraasin valintaasi: "kaupalliset taiteilijat joutuvat olemaan täysin ilman esimerkiksi taiteen VIENTITUKIA."
        Olen aina ollut siinä uskossa että kyseistä VIENTITUKEA suomessa jaetaan vain sosiaalisen infrastruktuurin, maatalouden ja teollisuuden vientiin ulkomaille.
        Tosin, kun lukee tämän viestin kokonaisuudessaan, ymmärtää oikeastaan hyvin että kun tuon käytännön puoli taidemaailman toiminnoista on tuota luokkaa niin tällainen väärinymmärrys myöskin tuota Vientitukea kohtaan on ihan luonnollinen jatkumo.

Ainoa asia mitä tahtoisin sinulle sanoa hyvä nimimerkki "Demla" on että vaivautuisit edes sen verran että ottaisit noista asioista selvää ihan oikeasti! Älä tuo niitä "mielikuvitusrikkaassa" päässäsi kehittelemiä uskomattomia satuja ja uskomuksiasi totena tähän työpöydälle!
        Jokainen valistunut taiteilija- ja jopa harrastelijataiteilija kyllä tietää miten noi jutut aikuisten oikeasti menee.
        No, tämä on kuitenkin mielipidesivusto ja jopa sinullakin on oikeus olla tuota mieltä myös julkisesti, mutta mieti minkälaisen mielikuvan annat itsestäsi!

• Sontakuski

Jaaha, tulit siis tännekin.

Onneksi heti ensimmäinen kommentoija tajjusi trollen, jolle voi nauraa. Ei se kuule onnistu, ei millään, vaikka kuinka yrittäisit. Antaisit jo olla.

• Demla!
        "Vientituki" >P ;( kirjoitti:

Ensinnäkin, paljon kiitoksia tästä postauksesta!!! Jo pitkään olen tänne odottanut tämän kaltaista nauruhermojen kutitusta. Olen taas niin hyvällä mielellä!

Erityisesti suorastaan räjähdin tällaiseen fraasin valintaasi: "kaupalliset taiteilijat joutuvat olemaan täysin ilman esimerkiksi taiteen VIENTITUKIA."
        Olen aina ollut siinä uskossa että kyseistä VIENTITUKEA suomessa jaetaan vain sosiaalisen infrastruktuurin, maatalouden ja teollisuuden vientiin ulkomaille.
        Tosin, kun lukee tämän viestin kokonaisuudessaan, ymmärtää oikeastaan hyvin että kun tuon käytännön puoli taidemaailman toiminnoista on tuota luokkaa niin tällainen väärinymmärrys myöskin tuota Vientitukea kohtaan on ihan luonnollinen jatkumo.

Ainoa asia mitä tahtoisin sinulle sanoa hyvä nimimerkki "Demla" on että vaivautuisit edes sen verran että ottaisit noista asioista selvää ihan oikeasti! Älä tuo niitä "mielikuvitusrikkaassa" päässäsi kehittelemiä uskomattomia satuja ja uskomuksiasi totena tähän työpöydälle!
        Jokainen valistunut taiteilija- ja jopa harrastelijataiteilija kyllä tietää miten noi jutut aikuisten oikeasti menee.
        No, tämä on kuitenkin mielipidesivusto ja jopa sinullakin on oikeus olla tuota mieltä myös julkisesti, mutta mieti minkälaisen mielikuvan annat itsestäsi!

""Olen aina ollut siinä uskossa että kyseistä VIENTITUKEA suomessa jaetaan vain sosiaalisen infrastruktuurin, maatalouden ja teollisuuden vientiin ulkomaille.""

Mitäs jos googlettaisit vaikkapa hakusanoilla "taiteen vientituet" niin ei tarvitsisi kirjoitella puutaheinää muiden tietämyksistä!

• No. voisitko...
        Demla! kirjoitti:

""Olen aina ollut siinä uskossa että kyseistä VIENTITUKEA suomessa jaetaan vain sosiaalisen infrastruktuurin, maatalouden ja teollisuuden vientiin ulkomaille.""

Mitäs jos googlettaisit vaikkapa hakusanoilla "taiteen vientituet" niin ei tarvitsisi kirjoitella puutaheinää muiden tietämyksistä!

...hieman valottaa meille lukijoille mitä kaikkea tuollainen "vientituki" tulisi edellyttää? Minkä kriteerien perusteella esimerkiksi sinulle- tai muille taiteilijoille tulisi myöntää taiteen vientitukea? Näkyvyydenkö- vaiko mittavan CV:n, vai omakehujen perusteella jos edes suuri yleisö ei niitä teoksia kehu puhumattakaan ne vihaamasi "viralliset tahot?
        Mitä esimerkiksi minun tulisi tehdä että saisin tuollaista vientitukea sinun mielestäsi?

• kuvataiteilija
        "Vientituki" >P ;( kirjoitti:

Pääsin juuri 'vientituen' piiriin.
        Hyvään ryhmään joka lähtee ulkomaille, eikä maksa mulle centtiäkään.

• Hieno homma!
        kuvataiteilija kirjoitti:

Pääsin juuri 'vientituen' piiriin.
        Hyvään ryhmään joka lähtee ulkomaille, eikä maksa mulle centtiäkään.

Olisi mukava saada kuulla vähän enemmän ja aikaa myöten tuloksistakin olisi mukava kuulla!

Onnea vaan koko ryhmälle!

• Pikku korjaus!

Kun mainitsin tuossa että videoitani on katsottu 82:ssa maassa, niin tarkemmalla tutkimisella Ahvenanmaa on laitettu maaksi ylläpitäjän toimesta ja yksi on katsottu tuntemattomasta kolkasta. Päättelin tietenkin että koska maapallolla ei ole tuntematonta paikkaa, vaan kaikki paikat tunnetaan, niin tietenkin ufot ovat katsoneet videoitani ja kopioineet ne ja nyt ne kiertävät galaksilta galaksille ja linnunradalta linnunradalle kaikenlaisten ufomiesten ihailtavina! ;-D

• Artcom

"Hyvä taulu löytää ostajan!"

• heheheeitellesvaan

Kaik mikä kelepaa eliitille on taijetta,ettekö ymmärrä? Kaik muu on taas PASTAA,mut sehä ei kerro minusta,vaan heistä :)

• :) Teillä taitaa...

...olla ongelma tuon "eliitin" kanssa XD Ikäänkuin "kaikki mikä kiiltää" on kakkaa teidän silmissä. Seppo Räty on saanut vertaisiansa tukijoita XDXD!!
        Matrikkelikin jo teille on suorastaan painajaisunta mitä pitää joka käänteessä yrittää vähätellä vaikka tiedätte että matrikkelitaiteilijat tekevät oikeasti kauppaa taiteellaan kaiken aikaa. Niin ikään Taiteilijaseurat ovat teille päiväuni joka herättyänne muuttuu painajaiseksi kun ette itse ole päässeet niihin jäseniksi puhumattakaan taiteilijaliitosta.
        On jo ammoisista ajoista ollut sanonta: "siitä puhe mistä puute" pitää todellakin paikkansa ainakin tällä palstalla XDXDXD!!
        Ainoa pelastus teille että ette menetä kasvojanne on että raukkamaisesti teette noita hyökkäyksiänne lukuisten nimimerkkienne takaa- tai puhunkohan ihan suotta nyt teistä monikossa? oikeastaan vaikea se olisi ymmärtää että teitä idiootteja olisi useampia kuin se yksi palstan "oikispelle". Ehkäpä sinä oikeasti oletkin juuri tuo kahjo! XD

• Kaikkea...
        :) Teillä taitaa... kirjoitti:

...olla ongelma tuon "eliitin" kanssa XD Ikäänkuin "kaikki mikä kiiltää" on kakkaa teidän silmissä. Seppo Räty on saanut vertaisiansa tukijoita XDXD!!
        Matrikkelikin jo teille on suorastaan painajaisunta mitä pitää joka käänteessä yrittää vähätellä vaikka tiedätte että matrikkelitaiteilijat tekevät oikeasti kauppaa taiteellaan kaiken aikaa. Niin ikään Taiteilijaseurat ovat teille päiväuni joka herättyänne muuttuu painajaiseksi kun ette itse ole päässeet niihin jäseniksi puhumattakaan taiteilijaliitosta.
        On jo ammoisista ajoista ollut sanonta: "siitä puhe mistä puute" pitää todellakin paikkansa ainakin tällä palstalla XDXDXD!!
        Ainoa pelastus teille että ette menetä kasvojanne on että raukkamaisesti teette noita hyökkäyksiänne lukuisten nimimerkkienne takaa- tai puhunkohan ihan suotta nyt teistä monikossa? oikeastaan vaikea se olisi ymmärtää että teitä idiootteja olisi useampia kuin se yksi palstan "oikispelle". Ehkäpä sinä oikeasti oletkin juuri tuo kahjo! XD

...se kateus ja katkeruus teettää!

• miullekkin

Se olisi kyllä hyvä olla olemassa se mesenaatti!!

• Arttari

Voisi paljon katsella, mikä on hyvää taidetta eli mikö voisi kelvata! Ei tarvitse matkia, vaan yleisiä piirteitä!
      Yleensä vaatimuksena on puhtaat värit, kauniit viivat ja onnistunut sommittelu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe