Minua ei ole koskaan kiinnostanut kielten opiskelu, mutta nyt olen innostunut asiasta, ja haluan oppia ruotsia ja englantia kunnolla. En kuitenkaan tiedä mitään hyviä keinoja, paitsi pänttäys, mutta se ei innosta. Olisiko jotain hyviä neuvoja?
Olen 1. vuoden lukiolaispoika.
Kiitos vinkeistä !!!
Kielten opiskelu?
3
91
Vastaukset
- 11+22
Lue kirjoja, helppoja aluksi, ruotsista riittää lastenkirjataso. Kuuntele, FST5 ja englantilaisia uutisia, lue sellaisia lehtiä, joissa on asiakirjoituksia molemmilla kielillä, esim. apteekin lehti tulee kotiin, siinä on samat asiat suomeksi ja ruotsiksi. Ruotsiin hyvä kirja on Fullträff, siinä selitetään kielen ominaispiirteitä mielenkiintoisesti. Saa verkkokaupoista parhaiten.
Kannattaa keskittyä itselle vaikeana pitämäänsä tekstiin ja asiaan, siten kehittyy. Ja kannattaa lukea ilman sanakirjaa, jos mahdollista, niin oppii käsittämään tekstien pääkohdat ja on nopeampaakin. Jos ei millään ymmärrä, voi katsoa ongelmasanat sanakirjasta.
Televisiosta tekstitys pois. - 27
Katso FST5:ltä vain Ruotsissa tuotettuja ohjelmia(kuten SVT), muuten saat päähäsi väärän puhetavan.
Englantia voi oppia vaikka lukemalla uutissivustoja, aina kun tulee outo sana, sen voi tarkistaa googlen sanakirjasta josta sen saa vielä audiona ulos. Muutaman vuoden päästä huomaat lukevasi kotimaisten lehtien ulkomaansivuja vain hupimielessä, koska seuraat maailmantapahtumia aivan toisella tarkkuustasolla, suoraan englanniksi.- pratatalasnacka
Tiedoksesi vaan: Suomenruotsalainen ääntämystapa ei ole väärä.
Suomenruotsilla (finlandssvenska) ja ruotsinruotsilla (rikssvenska) on myös joitakin sanastollisia eroavaisuuksia. Kumpikaan ei ole sen enempää oikea kuin vääräkään, ihan molemmat ovat oikeita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481230
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55561
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462