Sosiaalipsykologia 2012

ytmsdl

Sosiaalipsykologiaa voi opiskella Helsingissä,Kuopiossa ja Tampereella. Kahdessa jälkimmäisessä haetaan sisään laajempiin kandiohjelmiin,joiden sisällä sosiaalipsykologia valitaan pääaineeksi. Tuossa tietoa:

Helsinki: pääsykoekirja vanha tuttu:
http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/opiskelu/opiskelijaksi/hakuopas/kirjallisuus.html

Helkama K, Myllyniemi R, Liebkind K: Johdatus sosiaalipsykologiaan. (1999) 3. painos tai uudempi.(ISBN 951-37-2407-7)

eller på svenska

Helkama K, Myllyniemi R, Liebkind K: Socialpsykologi - en introduktion. (2000). ISBN 91-47-04465-9

Kuopio: pääsykoekirja 'Arjen sosiaalipsykologia', aineistokoe, ks.

http://www.uef.fi/yhteiskuntatieteet/paavalinnat#Yhteiskuntatieteet__Kuopio

Tampere: luetaan artikkeleita etukäteen ja aineistokoe,ks s. 94:

http://www.uta.fi/opiskelijaksi/tiedostot/TaY_valintaopas_2012.pdf

19

2554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxccoo9
    • Johannes R.

Hanki opiskelupaikka valtsikasta tai yhteiskuntatieteellisistä tiedekunnista hakemalla sosiologiaan!

Edullista pääsykoevalmennusta sosiologian pääsykokeisiin saa osoitteesta: www.sosiologianpaasykokeet.com

• Titii

Ketään Helsinkiin hakijoita tällä palstalla? Itse maksoin juuri valmennuskurssin ja lopettelen kolmatta avoimen yliopiston sos psy kurssia..Tentti on vielä parin viikon päästä ja sitten alkaa pääsykokeisiin lukeminen täyspäiväisesti. :)

• Larppaaja92.

Entäs ketään Tampereelle hakijaa?

• Summertime92

Tai Kuopioon hakevia : )?

• Tipitii91--

Haen Kuopioon! Silleen luottavainen olo että tuossa otetaan kuitenkin 40 sisään. Pitää kuitenkin alotella lukemaan nyt kunnolla kirjaa.

• Jeps...

Olen Kuopiosta ja haen vain Kuopioon, se oli hakukriteerini koska en mielisairauden takia voi lähteä muualle. Yksi aloista joille hain on juuri yhteiskuntatieteet. Kirja on luettu jo kerran ja mielenkiintoiselta vaikutti.

Haluaisin vain vähän tietoa, millaisia edelliset pääsykokeet ovat olleet koska en tuolta uef-sivulta löytänyt kuin Joensuun vanhoja ykt-kokeita.

• avoimessa lukenut

Vielä Helsingin koe käymättä ja se on itselleni tärkein. Viime kerralla jäi aivan turhasta 0,75 pistettä vajaasta aineistovastauksesta kiinni, vaikka pisteitä olisi kirjallisuuspuolella riittänyt.

Olen tenttinyt sos.psykologian perusopintoja avoimessa tuon jälkeen ja olo on varsin luottavainen todella ahtaasta valintakoeväylästä huolimatta.

Vaan entäs muut kokeeseen tulijat? (:

• Älice

menossa olen 6.6.12 ekä kertalinen. katsotaan miten mene.jännittään tosi kovasti.
      hesalinen olen.

• avoimessa lukenut

Huomenna! Ja piinava paniikkilukeminen jatkuu niinkin myöhään kuin klo 14. :D Ilmoittautuneita oli viime vuonna lähes puolet enemmän kuin kokeeseen tulijoita. Lohduttaa hieman, vaikka sisäänottomäärä on silti kovin mitätön. Osaan kirjan jo aikalailla ulkoa, kun on ehkä 15 lukukertaa takana tähän kolmanteen hakuvuoteen menessä. Vaan aineistokoehan se jännittääkin. Ja Helsingin koe on nähdäkseni sosiaalipsykan kokeista haastavin, koska on niin soveltamispainotteinen. Mutta aina sinne 18 kuitenkin pääsee. Joten toivotaan parasta itse kullekin: Onnea kokeeseen!

• avoimessa lukenut

Miten meni? Oli omasta mielestäni vaikea essee, tai lähinnä sen kokonaisuuden hahmottaminen mistä sitä lähtee avaamaan, kun ei kirjan sanahakukaan tuota "tieto" sanalla läheskään kaikkea mitä tuo vastaus varmaan edellytytti. Myös aineiston viimeinen kysymys tuotti ongelmia, kun assosiaatioista on vähän suoraa tekstiä kirjassa ellei Berkowitzin assosiaatioverkkomallia lasketa. Puhhuijaa! Mutta ohi on ja nyt saa vähän huilia!

• hämmentynyt pyrkijä

miten ymmärsitte kokeessa olleet kysymyksen, tieto sosiaalipsykologian tutkimuskohteena?

• avoimessa lukenut

Kirjoitin siitä, miten sosiaalipsykologian tutkimuskohteena tieto on aina inhimillisesti välittynyttä ja sosiaalipsykologisesti tietoa voidaan tutkia tietokäsityksen ja kognitiivisen kehityksen viitekehyksestä tai sosiaalisen konstruktionismin mukaan erilaisten tietoversioiden valtataistelua. Ja että sosiaalipsykologinen tutkimustieto voi vaikuttaa tutkimuskohteisiinsa. Ja skeemoista ja attribuutioista, siitä miten ihmisen tiedonkäsittely palvelee yksilön psyykkistä hyvinvointia ennemmin kuin totuutta. Tällaista tuli mieleen kokeessa vaikka ensin näytti tosi niukalta se materiaali mitä tuosta sai irti nyhdettyä mind mapiksi. Ainiin ja sosiaalisen vertailun merkitys, kun suurin osa tietämästämme on sosiaalisesti rakentunutta. Mutta kun en tiedä, että näitäkö siinä kysymyksessä haettiin..? Hämmentynyt hakija siis täälläkin, tosin vielä melko toiveikas kun niin moni lähti kesken pois. Ja tiedonkäsittelystä ryhmissä en muuten muistanut mainita mitään..

• avoimessa lukenut

Olenkohan kuitenkin väärällä palstalla vai eikö kukaan Helsingin kokeessa ollut halua vaihtaa koekokemuksiaan?

Itselleni jäi kokeesta kova tarve sosiaaliseen vertailuun.

• Helkaman

Sosiaalipsykologiaan tosissaan pyrkivät ovat vakavahenkistä porukkaa eivätkä notku keskustelupalstoilla.

• avoimessa lukenut

Vakavissani pyrin minäkin, siksi juuri niin voimakas tarve suhteuttaa vastauksiani muiden vastauksiin ja keskustelupalsta vaikuttaa tarjonneen siihen mahdollisuuden muiden valintakokeiden suhteen. (: Mutta syystä tai toisesta keskustelua ei Helsingin kokeesta käydä ainakaan julkisilla foorumeilla, joten luovutan ja siirryn odottamaan tulosten julkistamista.

• ................

Mä olin Helsingin valintakokeessa ja lähdin "kesken pois" kun olin etuajassa valmis. Mitään tarvetta ei ole vertailla yhtään kenenkään kanssa, mitä se hyödyttää? Arvosteluperusteita kun ei kavereiden vastauksista saa kuitenkaan. Rentoutukaa hyvät ihmiset! Ohi on! Tulokset tulee ajallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1943
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      201
      675
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      192
      556
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe