Kyselen tässä sen takia, koska nykyinen opiskeluala ei vain inspiroi. Tiedän, että mua kiinnostaisi kovasti lähetä opiskelemaan johonkin käytännönläheiseen työhön. Vaihtoehtoja mulla on mielessä monia, mutta kun mulla on kova suvun painoistus jatkaa nykyisellä linjalla? En vaan tiedä, kestääkö mun pääkoppa tätä ja jaksanko oikeasti fyysisesti/psyykkisesti paperitöitä loppuelämäni ajan.
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ja miksi keskeytitte?
onko kukaan keskeyttänyt korkeakouluopintoja?
3
245
Vastaukset
- onhanoita
"onko kukaan keskeyttänyt korkeakouluopintoja?" Widipedian mukaan joka toinen ei valmistu koskaan...
- Wanhempi opiskelija
Kaikkia sitä kuulee, kysyttävän!! Voi luoja sentään. Aloittajalle sanoisin pari asiaa.
Ensinnäkin ole iloinen sukusi tsemppauksesta, tai siitä mitä kutsuit painostukseksi Nykyisin, kun melkeinpä liian moni on jo ns. "korkeakoulun" kasvatti, niin jotenkin on syntynyt sellainen kuva, kuin osa porukkkaa ajattelisi, että "korkeakoulusta" valmistuminen on arvo sinänsä ,kuten ehkä viime vuosisadan alussa.. Mutta toisin kuin ennen osa porukkaa tuntuu ajattelevan, että ilman sitä ei yksinkertaisesti pärjää tai voi elää tässä maailmassa; ts. ikäänkuin "korkeakoulu" tutkinto tekisi meistä yksin valmiita ja / tai täysivaltaisia kansalaisia tähän maailmaan.
Mutta maailma tai elämä ei onneksi ole niin yksinkertainen ja elää voi aivan hyvin ilmankin. Ja nykyinen koulutus vohotus on vain saanut aikaan koulutuksen kokemaan suuren inflaation...
En silti kehoita jättämään opintoja kesken. Se, että edellisen kirjoittajan kertoo, että Widipedian mukaan joka toinen ei valmistu koskaan... - ei mielestäni yksin todista yhtikäs mitään. Esimerkiksi koska korkeakoulu paikkoja on luultavasti suurempi määrää kuin ikäluokassa ihmisiä, niin moni aloittaa paikassa 1 ja tästä "väärästä" paikasta vaihdetaan myöhemmin toiseen, samalla toivoen että 2. vaihtoehto on parempi kuin se missä ensin aloitettiin; jolloin ykköspaikasta ei välttämättä enää haluta valmistua yksikäs miksikään... Toki on varmasti, myös niitä, jotka kokevat opinnot muuten vai niin epämieluisina, että jättävät opinnot kokonaan kesken; miksi saattaa opinnot loppuun ja valmistua, kun samoja töitä voi saada kokonaan ilman koulunkäyntiä?
Kaikesta edellä mainitussta huolimatta kehoitan sinua jatkamaan opinnot valmiiksi jo siksi, että ainakin itselläni on parempi mieli, kun saa jotain valmiiksi ja teitpä mitä hyvänsä tulevaisuudessa, niin tuskin opintojen loppuun vielisestä haittaakan on. Ja, jos kerran olet opiskelemaan päässyt, niin samalla on arvioitu, että olet kykenevä saattamaan opintosi loppuun. on sitä paitsi usein parempi, että päätä "hieman kiristää" jo opiskelu vaiheessa, kuin vasta sitten ensimmäistä kertaa tulevaisuudessa. Ja vaikka valmistuisit "paperin pyörittäjäksi" niin ttulevaisuudessa voit siirtyä muihn, käytännön-läheisempiin tehtäviin, vielä monta kertaa. Sen sijaan ilman " korkeakoulutusta" on yhä vaikeampi saada korkeampi pesti. - Ellet, sitten omaa oikean puolueen jäsenkirjaa...
PS: maassamme on niin monta koulua, jotka kutsuvat itseään (ns) korkeakouluksi, siksi kuriittanikin kirjoitin (termin:) korkeakoulun lainausmerkkeihin, samalla ikäänkuin korostaen asiaa. Mutta, mitä oikeastaan tarkoittaa, että joku koulu on korkeampi kuin joku toinen?
- santtu--
Mä olen kyllä vähän eri linjoilla kuin edellinen vastaaja. On ajan, rahan ja voimien tuhlausta opiskella pitkä korkeakoulututkinto vain sen takia, että "jotain täytyy saattaa loppuun". Ja usein on niin, että jos valmistut korkeakoulusta, ei niitä käytännönläheisempiä työtehtäviä saa, koska 1. olet ylikoulutettu ja 2. sinulla ei ole tarvittavaa käytännön osaamista tehtäviin. Joutuist siis kouluttautumaan ensin uudelleen, jotta voisit hakea niitä haluamiasi käytännön töitä.
Kannattaa miettiä ihan todella mitä haluat, kysellä esim. koulusi opintoneuvojilta ja te-keskuksen koulutusneuvojilta apua pohdintoihisi. Koettaa saada selkeää kuvaa mihin koulutuksesi johtaa, mihin sinä haluat suuntautua. Ja jos tuntuu että ala ei todellakaan ole se mitä haluat, kannattaa hakeutua toiseen koulutukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh791954Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1481260
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako195563- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472