Pikainen lakikysymys.
Minulla on pieni toiminimi, ja maksoin etumaksua toiselle firmalle (pieni OY) jonka piti tehdä minulle nettisivut. Nettisivujen piti olla valmis talvella 2009-2010, mutta ne eivät ole vieläkään valmiit.
Onko minulla laillinen oikeus vaatia rahojani takaisin, vaikka sopimuksessa ei erikseen mainita etumaksun palauttamisesta? Tämä nettisivujen tekijä väittää, että ei ole, mutta minusta se on kohtuutonta...?
Etumaksu takaisin?
14
509
Vastaukset
- h.uijari
Nimi julkisesti esille kaikille yrittäjäfoorumeille. Laita lasku firmalle ja jos ei maksa niin perintään vaan ihan sikana. Tollaiset huijarit joutavat syvälle sinne.
- ap
Piti vielä lisätä, että kyseinen tekijä on siis kyllä tehnyt näitä nettisivuja jonkin verran, mutta jätti ne kesken. Hänen mielestään etumaksu oli maksu tuosta jo tehdystä työstä, vaikka sivuista ei ole keskeneräisinä minulle mitään hyötyä. Ei kai tuollaiseen voi vedota laillisesti?
- Kirjalista sopimista
>Hänen mielestään etumaksu oli maksu tuosta jo tehdystä työstä,
No se on ihan mitä olette suullisesti aikoinaan sopineet, koska mitään kirjallista paperia todennäköisesti ei ole vaivauduttu tekemään.
Sana sanaa vastaan. Siinä väität nyt pari vuotta jälkeenpäin että yhtä asiaa on sovittu ja toinen väittää että toista. Että etumaksun on sovittu pysyvän toimittajalla, tehdystä työstä tai esiselvityksestä tms. palkkiona.
Eihän tuosta käräjillä millään ota selvää kumpi puhuu totta.
Jos on useista tuhansista tai peräti kympeistä kyse, niin silloin joku kohtuullistaminen voisi tulla kyseeseen. Mutta muutamien satasten tekemissopimuksiin tuskin tulee oikeuden kauttakaan muutoksia, rahan pysyvät siellä missä ne tällä hetkellä ovat.
Kannattaisi jonkinlaiselle paperinpalalla, tai vaikke e-mailille sopia kirjallisessa muodossa että mitä tarkalleen tehdään ja miten maksuja maksellaan.- ap
Kirjallinen sopimus on kyllä! Siinä lukee selvästi, millainen sivusto on kyseessä ja että sen pitää olla valmis kohtuullisessa ajassa. Sopimuksen lisäksi on tallella koko sähköpostinvaihto, jossa tarkkaan eritellään kaikki mitä valmiiseen sivustoon piti kuulua.
Sopimuksessa vaan ei erikseen mainita, että jos sivusto ei valmistu, etumaksu maksetaan minulle takaisin. Ei tullut aikanaan mieleenikään tällainen ajatus, sillä minusta on kohtuuton jo ajatuksena, että etumaksun saa pidättää työstä joka ei koskaan valmistu. Siksi kysynkin, että tarvitseeko tuo olla sopimuksessa erikseen mainittu vai onko minulla silti oikeus vaatia etumaksu takaisin. En oikein uskaltaisi ruveta käräjöimään jos on mahdollisuus hävitä.
Kyse on muutamasta tuhannesta eurosta. - ap
ap kirjoitti:
Kirjallinen sopimus on kyllä! Siinä lukee selvästi, millainen sivusto on kyseessä ja että sen pitää olla valmis kohtuullisessa ajassa. Sopimuksen lisäksi on tallella koko sähköpostinvaihto, jossa tarkkaan eritellään kaikki mitä valmiiseen sivustoon piti kuulua.
Sopimuksessa vaan ei erikseen mainita, että jos sivusto ei valmistu, etumaksu maksetaan minulle takaisin. Ei tullut aikanaan mieleenikään tällainen ajatus, sillä minusta on kohtuuton jo ajatuksena, että etumaksun saa pidättää työstä joka ei koskaan valmistu. Siksi kysynkin, että tarvitseeko tuo olla sopimuksessa erikseen mainittu vai onko minulla silti oikeus vaatia etumaksu takaisin. En oikein uskaltaisi ruveta käräjöimään jos on mahdollisuus hävitä.
Kyse on muutamasta tuhannesta eurosta.Selvennöksenä: sopimuksessa on eritelty maksuaikataulu, että tällainen osuus maksetaan etumaksuna, ja loput sitten kun valmis sivusto on hyväksytty. Mutta tosiaan etumaksun palautumisesta minulle ei mainita erikseen.
- Monta vaihtoehtoa
Tilaussopimuksen teon yhteydessä maksettava etukäteismaksu/osamaksu/ennakkomaksu on yleensä osa kaupan kohteena olevan palvelun/tuotteen normaalia kauppasummaa.
Ellei ole erikseen sovittu että etukäteismksu onkin jotakin muuta. Vaikka korvausta kyyseistä kauppaa edeltävältä ajalta tehdystä etukäteis- ja selvitystyöstä tms., ja se ei siksi ole osa kyseistä kauppaa.
Kuitenkin kun sopimus on olemassa, niin sopimuksen mukaiset suoritukset pitää suorittaa ja sen mukaiset kauppasummat maksaa. Ellei näin tapahdu ollaan riitatilanteessa, ja aletaan hakea kaupan purkua.
Lakia luetaan ja tulkitaan Kauppalaki nimisestä tekstistä.
http://www.helsinki.chamber.fi/?1262_m=1284&s=156
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355
Periaatteessa jos kauppa on purkautunut, ja kumpikaan osapuoli ei sitä kiistä, niin kauppasumman palautuksesta ja myynti"tuotteen" palautuksesta sanotaan lakitekstimäisen ylimalkaiset sanomiset yllä olevissa teksteissä.
Mutta jos toinen osapuoli kiistääkin, ja väittää sopimuksen edelleen olevan voimassa, ja vaatii loppukauppasumman suoritusta jne., niin silloin asia jo mutkistuu.
Aika vaikea neuvoa tai sanoa millä keinolla saat rahasi tuolta takaisin. Ja millä (laki)kustannuksilla ym. riitelyillä se on ylipäätään tehtävissä. Parilla tonnilla ei kovin suuria lakimiehen tuntimääriä (veloitus 120..250€/h) saa ostettua. - Ei koskaan ei
Ei pitäisi koskaan maksella etumaksuja vaan vasta kun saa tuotteen/työn valmiina.
- Paljon tulkintaa
> Lakia luetaan ja tulkitaan Kauppalaki nimisestä tekstistä.
Tuo on totta, että tuolla olevia periaatteita sovelletaan, vaikka Kauppalaki sinällään sulkee palvelujen kaupan ulkopuolelleen.
http://tinyurl.com/cczupb4
"Suomessa ei ole kauppalakia vastaavaa lakia, joka koskee palvelujen, esimerkiksi asennus- tai huoltotöiden, myyntiä.
Jos tilaaja ja toimittaja eivät ole sopineet jostakin palveluun liittyvästä asiasta, joudutaan ongelmatilanteissa turvautumaan ns. yleisiin sopimusoikeudellisiin periaatteisiin."
Nimenomaan palvelujen kaupan lakisäännöksiä ei ole olemassa, vaan keskinäistä sopimusta tulkitaan useiden eri lakien mukaan. Kauppalaki on yksi keskeinen, muita ovat kiinteistökaupan, kuluttajansuojelun jne. lainsäädännöt.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sopimusoikeus
. - 22
Pekka TAkki Atk-sopimukset - käytännön käsikirja
Tyhjästä ei tarvitse maksaa. Etumaksu on palautettava, jos rahalle ei ole antaa mitään konkreettista vastiketta, eikä sivuja voi osaksikaan käyttää. En jaksa kaivaa perusteluja.- bigmac
Samaa mieltä: Et voi maksaa jostain, mitä ei toimiteta.
Käy hetki keskustelua meilitse siitä, koska sivut valmistuvat ja ovat käytettävissä.
Sitten teet johtopäätökset ja toimintasuunnitelman..
Itse koettaisin teettää eteenpäin kyseistä projektia niin, että toimittaja olisi saamapuolella rahojen suhteen. Siten saisi taas jonkinlaisen otteen toimittajasta..
Ei mikään ihme, että it-ala kärsii huonosta maineesta ja osaamattomuudesta.
- Jotain on tehtynä
> Etumaksu on palautettava, jos rahalle ei ole antaa mitään konkreettista
> vastiketta, eikä sivuja voi osaksikaan käyttää.
Tällaisesta tilanteestahan ei ollut kyse ettei mitään ole tehty.
Alkuperäinen kysyjähän nimenomaisesti täsmensi : "siis kyllä tehnyt näitä nettisivuja jonkin verran, mutta jätti ne kesken. "
Juuri tällaiseksi ne huonojen IT-projektien tilanteet jäävät. Toimintoja on osin tehtynä, voi olla kuukausia ja vuosiakin tehtyä työtä takana. Mutta kun vaan takkuaa, katkeilee eikä ole luotettava, tiettyjä ominaisuuksia puuttuu, on liian monen kynnyksen takana tekeminen jne.
Tällaisia rääppeellään olevia projekteja ovat Valtionhallinnot ja Kunnallisen alan hallintopaikat, sairaanhoitopalvelut, koululaitokset jne. pullollaan.
Mittakaava näissä on 100-kertainen tämän ketjun alkuperäisen kysyjän tilanteeseen verrattuna, mutta itse probleema on ihan sama. Maksettuja eturahoja tai mitään myöhempiaäkään rahoja tuskin koskaan saadaan projekteista takaisin. - Niimpä niin
Melkeimpä huvittavaa lukea tätä kun hain googlella "yritystoiminta lopetettu etumaksun palautus" hakusanoilla jotain edes etäisesti oman tilanteen kaltaista esimerkkiä. Siinähän se oli heti toisena täsmälleen samanlainen tilanne:
Sopimukset nettisivuista toimintoineen tehtiin, nämä yritys hoiti hienosti ja nopeasti.
Itse sivustokin lähti hahmottumaan vauhdilla, mutta sitten muuttui tökkiväksi ja väkinäiseksi hommaksi. Muutoksia ilmaantui lähinnä öisin, sillon kyllä kehitystä tapahtui. Koodaajalle tuli muutama umpiperä ja jouduttiin hakemaan vaihtoehtoisia tapoja, tunnit ylittyivät ja lopulta jäi homma kesken. Toki suunnitelmatkin matkalla muuttuivat kun aikaa oli kulunut vaikka kuinka. Lehmän hermoilla sain kuin sainkin homman julkaisu kuntoon, sopimuksen max. 10 vkoa oli muuttunut reiluksi vuodeksi. Maksu jaettu 3 osaan aloitus, sivusto julkaistu ja lopuksi hyväksytty. No nyt on 2/3 maksettu, sivustolla on puutteita ja vikoja joita ei heti huomannut (ja osaksi maksoin toisen erän siksi ettei tarvisi rahapulan takia jättää tekemättä = virhe?) En vain missään nimessä halunnut homman jäävän kokonaan kesken, kun omia tunteja oli ainakin samanverran kuin ostettuja.
Tämä oli siis tilanne loppuvuodesta 2011, sen jälkeen ei ole saanut tekijää kiinni spostilla tai puhelimella. Tänään sain laskun lähettäneen firman omistajan puhelimella kiinni, lupasi että koodaaja soittelee illalla ja hoitaisi homman loppuun. Laskun lähettänyt yritys on lopetettu ja kaverit samoissa hommissa toisen kaverin yrityksessä. Ei kuulemma tuonut leipää pöytään oma firma, OMPA KUMMA?!? Koodaaja tuntuu edustavan foorumilla kyllä aktiivisesti (tuolta foorumilta yhteistyö aikoinaan alkoikin). Tämän kerran vielä lähden positiivisella asenteella liikkeelle, mutta jos ei nyt tule valmiiksi niin tarina lähtee oikeilla nimillä varoittavaksi esimerkiksi foorumeille.
Onko muuten laillista yrityksenä tuoda toisen yrityksen sopimusrikko julkisesti esille? Tämähän on ainut mitä minä voin tässä enää tehdä, kun ei ole edes yritystä jolta rahoja lähtisi takaisin penäämään.. - Vaikeet sivunteot
>>Onko muuten laillista yrityksenä tuoda toisen yrityksen sopimusrikko julkisesti esille? Tämähän on ainut mitä minä voin tässä enää tehdä, kun ei ole edes yritystä jolta rahoja lähtisi takaisin penäämään.. >>
Jos sinulla on oikeuden päätös että sopimusrikko on tapahtunut, niin sen tietenkin voi julkisena tietona julkaista.
Mutta jos ilman tuota lähdet esittämään oman näkemyksesi asiasta, ja siinä nimeltä mainiten vedät toista yritystä huonoon valoon, niin sellaisesta vastapuoli voi liiketoiminnan haitantekona vetää sinut oikeuteen ja vaatia menetetystä liiketoiminnasta korvauksia.
Mikäli joku lehti kiinnostuisi tekemään tapauksestasi artikkelin, niin he haastattelisivat molempia osapuolia ja toisivat jutussaan molempien näkökannat esille. Lukija saisi sitten vetää omat johtopäätöksensä.
Meillä on noin kymmenen vuoden aikana yritetty uudistuttaa kotisivujamme kahteen kertaan. Rahaa on maksettu kummallakin tekijälle sen mitä pyysivät. Tässäkin sivustojen alku etenee nopeasti, ja saadaan vanhasta kopioimalle helposti sivuston runko aikaiseksi.
Sitten alkaa takuta. Sivuntekijät pyysivät meiltä jatkuvasti "uudistettuja kuvia" ja "korjattuja tekstejä" jne., vaikka nimenoman alussa sovittiin että he etsiskelevät netistä uudet tarvittavat kuvamateriaalit ja käyttävät pääosin aikaisempia omia tekstejämme jne. Tai tulevat meille kuvaamaan tarvittavia tuotteita ym.
Homma alkoi mennä työlääksi, kun pitikin itse tehdä yli puolet hommista, ja sitten koettaa selittää noille päivä päivältä edeten, että näistä teette tällä ja tällä tavalla eteenpäin.
Kummankin kanssa homma oli lopetettava kesken, kun yhteistyö muuttui koko ajan takkusiemmaksi. Ja jätkät muuttuivat entistä haluttomammaksi tekemään loppuun. Omat alkuperäiset sivustot jäivät käyttöön. - Niimpä niin
Joo kaikki haluu vaan asentaa sen avoimen koodin CMS palikan serverille, valmis sivupohja netistä, pari kuvaa ja tekstit vanhoilta sivuilta. Siitä muutaman tonnin lasku etukäteen maksettavaksi.
Vaan heti tulee ongelmia kun pitäisi itse saada jotain aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2352028- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1141041J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847- 123840
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa98794- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23701