Kuka käyttää alihankintaa kodin remonteissa.

Mistä tietoa?

Olen nyt ihmetellyt remonttiyritysten kirjavaa käytäntöä PK-seudulla. Haluaisin yrityksen ja etenkin hyvän tekijän remonttiimme. Ketkä näistä nyt teettää työn alihankintana ja ketkä tekee omalla henkilökunnalla?
Blosius Oy
Laattapiste Kylpyhuoneremontit
Saneria Oy
Pastelli Oy
Kolmoset
Bauhauss
K-Rauta
Laatukotiremontit Oy
Sininen Ovi
Deko
yms....

Pliis vastatkaa, kun kukaan ei tunnu kertovan totuutta kotisivuilla tai puhelimessa...

41

8702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre431

      Luullakseni ainakin isot rautakaupat myyvät remontit pienille rakennusfirmoille. Bauhauss, K-Rauta ja KodinTerra.

    • seikku43
    • Tmi-rakentaja
      • Linkeistä löytyy

        Tossa linkit - mun mielestä osalla tieto kotisivuilla.
        www.blosius.fi
        www.laattapiste.fi
        www.saneria.fi
        www.pastelli.fi
        www.kolmoset.com
        www.bauhaus.fi
        www.k-rauta.fi
        www.laatukotiremontit.fi
        www.sininenovi.com
        www.dekosaneeraus.fi
        www.laattabest.fi


      • Linkeistä löytyy
        Linkeistä löytyy kirjoitti:

        Tossa linkit - mun mielestä osalla tieto kotisivuilla.
        www.blosius.fi
        www.laattapiste.fi
        www.saneria.fi
        www.pastelli.fi
        www.kolmoset.com
        www.bauhaus.fi
        www.k-rauta.fi
        www.laatukotiremontit.fi
        www.sininenovi.com
        www.dekosaneeraus.fi
        www.laattabest.fi

        Sanerian tiedoissa ei työntekijöitä. Mainostaa kotisivuilla, että etsii Franchising yrittäjiä. Taitaa olla franchisingin lisäksi myös alihankintayritys.

        http://www.finder.fi/Remonttipalveluja/Saneria Oy/TURKU/taloustiedot/1566992


      • suomi aliurakoitsija

        Niin. Myyty Puustelli-Groupille kaksi vuotta sitten. Yrityksiä myydään joka on normaalia


    • Raimo57

      Keitiö firmat uupua listalta:
      Ystäväni ollut asentamassa
      Puustelli
      Keittiömaailma
      Isku-keittiö
      Topi-keittiö
      Kaikki teettää yritysasennuksena

    • proalihankkija

      Alihankintaa noista käyttää ainakin:

      Blosius
      Laattapiste
      Saneria
      Kolmoset
      Bauhaus
      K-Rauta
      Laatukotiremontit
      Dekosaneeraus
      Laattabest

      jLisäksi sähkö- ja putkityöt teettää alihankintana aikalailla jokainen remontti/rakennusyritys.

      En kyllä ymmärrä mikä tämän ketjun ajatus nyt on kun alihankinta on kuitenkin ihan normaali tapa tehdä töitä. Ja ainakin itse olen monesti huomannut että alihankinnalla saadaan parempaa laatua aikaiseksi kuin omilla miehillä. Kun alihankkijaa käyttäessä on kuitenkin suurempi motivaatio valvoa työn oikeellisuutta ja hyvää laatua, kun maksaa kuitenkin jonkin könttäsumman alihankkijalle esim. keittiön asennuksesta. Niin ei ole mitään järkeä maksaa huonommasta työstä mistä saa vain haukut asiakkaalta sitten.

      • Remonttiyritys kylpy

        Kyllähän lähes jokainen yritys toimii siten että on joko alihankkijat täysin tai ainakin osittain. Esim. putki-sähkötöissä ei lähes millään remppafirmalla ole omat palkatut tekijät. Niitä töitä ei esim. kylpyhuone-saunaremontteihin keskittyvillä yrityksillä tai vaikka keittiöasennuksiin liittyvillä yrityksillä ole niin paljon jotta voisi pitää omaa palkattua henkilöstöä näihin. Täytyy vain olla luotettavat alihankkijat joiden kanssa työt sujuu. Eli henkilöstön pitää tuntea toisensa jolloin kitkattomasti remontit etenee. Samoin kylpyhuoneremonttia tekevillä monilla on sekä omia että alihankkijoita. Niitäkin remontteja on eri vuodenaikaan liittyen eri tavoin. Jos olisi kaikki omia joutuisi välillä irtisanomaan tai lomauttamaan. Se aiheuttaisi hämminkiä sekin. Hyvin normaalia siis


    • proalihankkija

      En tosiaan itse ymmärrä miksi osa asiakkaita on kovin uteliaita sen suhteen, että onko työntekijät omia vai vieraita tai onko ne kotimaisia tai ulkomaisia. Kuitenkin kun miettii normaalia rakennustoimintaa niin jos vaikka työntekijöitä olisi 5kpl, joista olisi vaikka 1 maalari, 2 kirvesmiestä, 1 laattamies ja 1 apumies niin jotta näitä työntekijöitä ylipäätänsä voisi käyttää järkevästi niin tarvitaan helposti toinen mokoma alihankkijoita täydentämään, kun ei kuitenkaan voi olla juuri koko ajan saman verran maalaustyötä, timpurin työtä ja laattahommaa.

      Näin ollen välillä on omat ja alihankkijat töissä, välillä taas on omat vieraalla tekemässä alihankintaa ja omia keikkoja tekemässä vaikka 5 alihankinta laattamiestä ja miten milloinkin. Kuitenkin kun pelkillä omilla tekeminen vaatisi sen että on tasaisesti koko ajan vuoden ympäri sille x määrälle juuri heille sopivia töitä.

    • Kalle Kaakeli

      No tämäkin ihmekeskustelu sai varmaan päätöksen. Tärkeintä on että kun teetät remontin tehdään se kuitilla-virallisesti ja oikein kaikki jotta elämä voi olla iloista uusissa pesutiloissa pelkäämättä että talo homehtuu käsiin. Se on hienoa jos saat ns avaimet käteen palvelua. Saman katon alta kaikki kalusteineen päivineen

    • Mistä tietoa?

      Kyllä mun mielestä on tosi tärkeää, että tekijä on saman firman työntekijä kun kenen kanssa sovin remontin. En halua, että minun remonttiani myydään eteenpäin jollekin puolalaiselle alihankinta-firmalle.

      Kuka vastaa laadusta - tekevät sen varmasti kiireessä ja urakalla. Olen nähnyt monia kertoja, että vuokratyöntekijät ja muut osa-aikaiset työntekijät ovat ainakin meidän alalla heikointa mahdollista ainesta.

      Kiva ostaa X-firmalta remontti ja pihaan ajaa joku Tmi Matin-Remppa auto. Miksi en olisi ostanut sitä remppaa suoraan Matilta? KYLLÄ MUN MIELESTÄ SILLÄ ON VÄLIÄ KUKA REMPAN TEKEE JA OIKEESTAAN VAAN SILLÄ!!!!

      Kiitos "proalihankkijalle" tiedoista - VÄLTÄN NOITA FIRMOJA...

      • espoon olarista

        Kyllä meillä ainakin oli LaattaBestistä ihan oma työntekijä.Oli vaatetus ja pakettiauto firman teipeissä ja meidän aikatauluumme sattui osumaan omaa henkilökuntaa.Kertoivat kyllä että heillä on sekä että.
        Tärkeintä oli että meni sovitun mukaan ja aikataulussa :)


      • MyösEspoosta
        espoon olarista kirjoitti:

        Kyllä meillä ainakin oli LaattaBestistä ihan oma työntekijä.Oli vaatetus ja pakettiauto firman teipeissä ja meidän aikatauluumme sattui osumaan omaa henkilökuntaa.Kertoivat kyllä että heillä on sekä että.
        Tärkeintä oli että meni sovitun mukaan ja aikataulussa :)

        Meillä kanssa Laattabestiltä oli oma työntekijä. Mutta kyseistä firmaa en voi suositella. Aikataulu ei pitänyt ja kaikista sovituista asioista ei pidetty kiinni. Lasku kuitenkin tuli alkuperäisen aikataulun mukaan vaikka olivatkin myöhässä.


    • Matin Rengastus

      Vältä vapaasti vaan. Jokainen päättää itse mistä matin rempasta tilaa:) onhan noita yrityksiä mistä valita matin rempat tai tanelin kaakelit.
      Etsi yritys ja kerro jossa löytyy kaikki oman talon sisältä. putkareineen-sähkäreineen-kuivaajineen. Ei se matin remppa niitä tee ainakaan luvan kanssa..
      ja jos on päätynyt johonkin yritykseen niin miksi enään itkeä jos lopputulos tyydyttää kaikin tavoin. Ja en puolalaista alihankkijaa ottaisi itsekään. Hauskaa joulua ja hyviä päätöksiä ja onnistuneita remontteja.Kotimainen työ kunniaan

    • Ei alihankintaa

      Alihankkija mokaa aina!!!
      Edes urheilussa vuokrapelaajat eivät onnistu suorituksissaan kun ovat "vuokralla" toisessa joukkueessa. Mun mielestä on täysin käsittämätön kuvio, että joku sopii remontin, suunnittelee sen, laskuttaa sen ja lopulta myy sen kenelle haluaa - ilman että asiakas voi valita sitä. Puhdas välistäveto! Miksei asiakas ostanut suoraan pakettia alihankkijalta?

      http://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_06_05_rakennusala.html

      • proalihankkija

        Missä se raja sitten menee kun "saa käyttää" alihankintaa, kuitenkin jos menet vaikka ruokakauppaankin niin sielläkin voi olla helposti puolet kassatytöistä vuokratyöntekijöitä, mutta et sielläkään edes erota kumpi on oma työntekijä ja kumpi on vuokratyöntekijä.

        Isoista rakennusliikkeistäkin monet tekee pelkkien aliurakoitsijoien voimin kerrostaloja ja suuria toimistokohteitakin. Ja monilla rakennusliikkeillä on omat miehet lähinnä siivoilemassa pihaa kun aliurakoitsijat tekee kaikki oikeat työt. Eikö näissäkään sitten saisi käyttää aliurakointia?

        Remontoinnissakin kai sitten on jokin raja missä sinun mielestäsi "saa käyttää" tai "ei saa käyttää" aliurakointia. Jos vaikka on kylpyhuoneremontti niin siinähän nyt on normaali kokoonpano 1 remonttimies tekee rakennustyöt putkimies käy 1-2 kertaa ja sähkömies 1-3 kertaa. Tässähän on kolme variaatiota missä yhdessä kaikki on aliurakoitsijoita, tai sitten remonttimies on oma ja putkimies ja sähkömies aliurakoitsijoita tai kolmanneksi kaikki on omia miehiä. Jos samanlainen kylpyhuone syntyy kaikilla vaihtoehdoilla niin onko sillä nyt juuri väliä onko ne nyt omia vai aliurakoitsijoiden miehiä siellä töissä?

        Sitten jos remontti onkin jokin 100 000 euron omakotitalon remontti niin jos paikalla olisikin 2 omaa remonttimiestä, 2 aliurakoitsijan remonttimiestä ja aliurakoitsijoilta putki- ja sähkömies niin onko tämä ok? Vai pitäisikö edelleen olla kaikki omia remonttimiehä nyt vähintään ettei kuluttajaa "huijata" ja vedetä välistä?


      • Ei ahlihankintaa

        Ei sua kannata tilata sitten jos mokaat pääurakoitsijan:)


      • Ihmettelen.

        Just. Kysy vielä miksei asiakas itse ryhtynyt rekrytoimaan työntekijöitä, haastatellut joitakin kymmeniä työnhakijoita, palkannut sitten remonttiasentajan, putkiasentajan, sähköasentajan, suunnittelijan ja työnjohtajan ja maksanut heille oikein suoraan palkkaa, sotukulut, työkalukorvaukset jne, ja hankkinut itse rautakaupasta kaikki tarvikkeet ja kalusteet jne. Mihin näitä yrityksiä, nehän vain vetää välistä.


      • Haavisto ois suopea

        sinäkin urpo varmasti asut ns alihankkijan tekemässä rakennuksessa. Yit,skanska jne..., ja vielä itäihmeelle myyty työ. Mikset vaatinut että vuokrakämppäsi olisi rakentanut vaikka itse yit omistaja, hä tahvonaaman


    • Asterix is a son

      Joulurauhaa Sydämeen myös Sinulle:)

    • Nyt rempataan

      Yleensä ei ole aliurakoitsijaa kun tilaa Tanelin kaakeli -.mieheltä rempan
      joka erkat vääntää ja tekee itse kaakeloinnit jne. Mutta tää Tanekaan ei tee itse putki-sähköhommia. Käyttää aliurakoitsijaa.. Eli älä tilaa remonttia mistään. Tee itse aivan kaikki hommasi:) Putki-sähkötöineen.
      Niitä tehdään vain luvan kanssa. Mutta saat toki itse tiedät. Kun tilaat itseltäsi niin tiedät tekijänkin heti. Harvoin ne tekijät on siellä seisomassa jonossa ota mut ota mut.

      Kotimainen työ on se tärkein. Veroeurot kotimaahan. Se onko osassa työtä suomalainen aliurakoitsija niin mitä sitten jos saa mitä tilaa. Vanha laulu joka paikkansa pitää.

      Kaikille myös hyvää Joulun aikaa ja remontoikaa niin asunnon arvo pysyy kunnossa ja elämisen laatu paranee

    • Löytyykö muita?

      Löytyy muuten ainakin kaksi täysin omilla miehillä toimivaa firmaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Omat asentajat, työnjohto, putkimiehet ja sähkömiehet. Taitaa olla vielä toistensa kilpailijoita.

      www.remonttipartio.fi
      www.pastelli.fi

    • Niinkö se on

      Hyvä jos löytyy suomesta kaksikin yritystä. Pastellihan ainakin hakee koko ajan aliurakoitsijoita

    • proalihankkija

      Tarkista aina, että yrityksellä on omat työntekijät. Mieletön riski kun asunto on kenen tahansa käytössä. Kyllä nää isot omilla työntekijöillä tekevät yritykset ovat ainoita oikeita. Tarkistelin vähän tietoja ja kyllä tuo pastelli ja remonttipartio on omilla työntekijöillä liikenteessä. kts. www.inoa.fi ja sieltä yrityksen tiedoista henkilökuntamäärä. Pitäisi olla n.100.000€/työntekijä, niin silloin kaikki tehdään omalla henkilökunnalla.

    • proalihankkija

      Jahas, joku halusi sitten lainata nimimerkkkiä :) Eli siis alkuperäinen proalihankkija tässä.

      Tosiaan liikevaihdosta ny näkee jossain määrin että onko mitenkä paljon omia työntekijöitä ja mitenkä paljon vieraita.

      Kuitenkin jos nyt miettii realistisesti niin jos Suomessa on kaks yritystä jotka tekee omin voimin koko remontin, ja näistäkin Remonttipartio nyt on keskittynyt lähinnä linjasaneerauksiin. Niin en nyt sanoisi että normaalillakin toimintamallilla missä käytetään sekä aliurakoitsijoita että omia ei voisi tehdä hyvää jälkeä.

      Lisäksi jos nyt katsoo Pastellin tilinpäätöstietoja niin omavaraisuusaste nyt on huomattavan alhainen ollut useana vuotena. Joten melkeen voisi sanoa että on SUUREMPI riski ottaa remontti esim. Pastellilta kuin joltain normaalilla terveellä rakennusalan kulurakenteella toimivalta yritykseltä joka käyttää järkevästi alihankintaa vähentämään omia kiinteitä kulujaan ja riskejä. Jos nyt yhtään pelkää esim. konkurssia remonttiyritystään valitessa.

      Lisäksi Pastelli nyt taitaa olla kallein kaikista remonttiyrityksistä kun sen kulurakennekkin on selkeästi kallein, kerta asiakkaiden on maksettava myös remonttimiesten "tyhjäkäynti" niinä päivinä kun Pastelli ei keksi miehille tuottavaa työtä, sillä väliin kun aliurakoitsijoita järkevästi käyttävillä remonttiyrityksillä on omat miehet täystyöllistettyjä ja vain aliurakoitsijoiden miehet muualla töissä.

      Tietysti loppujen lopuksihan se nyt on asiakkaan valinta, että mikä yritys nyt sattuu miellyttämään ja keneltä tulee itselle järkevä tarjous ja sopivat aikataulut työnteolle.

    • proalihankkija

      Joo. Tärkeintä on hyvä tai odotettua parempi lopputulos. Tämä keskustelu varmaan päättyy tähän ja hyvää yötä kaikille tai ainakin kevättä. Heteroa äänestämään.

      • SakkeJames

        sina olet hinttin


    • losari

      Niin. Blosius liikeen omistaa PuustelliGroup siksi tiedot kait uudet

    • ölö

      lklklk

    • ISOKIHO

      Palkatun työvoiman pitäminen tässä Jygän ja Jutan valtakunnassa on hullua, paras motivaatio on pistää duunarit itsenäisiksi yrittäjiksi jolloin saikuttelu jää vähemmälle(rahaa tulloo vaan kun ollaan hommissa..) laatu paranee, jatkossa vaihtuu tekijät jos ei laatu pidä..ja yrittäjälle kuka vastaa, ei sos maksuja, ei työeläkemaksuja, ei vakuutuksia, ei lomarahoja ei sairasajan palkkaa, suomessa on työvoiman pitäminen sivukuluineen liian kallistaja sivukulut menevät kreikkaan tai työeläkeyhtiöiden sijoituksiin esim espanjaan......itse pyöritän suunnittelutomisota ja meillä 20 henkilä hommissa kaikki on itsenäisiä yrittäjiä ja työn laatu on parantunut, enää ei liksa tule automaattisesti kuten näissä toimihenkilöiden duuneissa yleensä käy!!!! sivukulut pois niin työvoimaa voi palkata muttaei tällä tavalla kun nyky meninki on!!!!

    • Sippura

      Saneria ja Pastelli ovat itseasiassa yhteistyö yrityksiä. Toinen toimii pääkaupunkiseudulla ja toinen Turussa. Molempien ylemmät toimihenkilöt osallistyvat aktiivisesti sosiaaliseen mediaan ja nostattavat tosiaan keskusteluissa.

      Pastelli markkinoi tekevänsä työt omilla työntekijöillä. Tosiasiassa osa työntekijöistä ovat firmaan tullessaan laittaneet toiminimen pystyyn ja laskuttavat Pastellia työstään. Pastelli käyttää siis alihankkijoita.

      Korkeat palkat voivat johtua myös hyvistä johdon palkkioista, osinkoa kun Pastellista ei ulos saa.

      • Sivusta seurannut

        Pöljä Sippura. Perehdy paremmin ennen ku vastaat noin tyhmiä.


    • Sippura

      Sivusta seurannut.

      Ainakin Pastellin työnjohtaja ajelee Sanerian autolla...

      Tänään viimeksi tuli viimeksi vastaan "Nami" taitaa olla johtajan nimi

      • Muuttumisleikki

        Höpö höpö.

        Sanerialta Pastellilla työskentelevä työnjohtaja on "Yami" ei kenenkään nimi voi olla "Nami"


    • hjorddix

      Saneria käyttää vietnamilaisia asentajia. Siis Vietnamista. Aasiasta.

    • remontoija1

      www.kolmoset.com tekee omilla työntekijöillä.

      • remppaa harkitseva

        Onko kokemusta Kolmosista? Ollaan itse harkitsemassa pienen pintarempan teettämistä heidän kautta. Hinta-laatusuhde yms. kiinnostaa.. Niiden nettisivut on aika vähäinformativiiset eikä tunnu löytyvän kovin paljoa keskustelujakaan heidän tekemistä rempoista.


    • Anjuska

      Tehtiin suunnitelma 11 m2 keittiöön. Ei uusia kodinkoneita,vain pari työvalaisinta ja uudet kaapit. hinta 15500 euroa. Itse olisin hommannut kodinkoneet. Tosi kallista lystiä.

      • Kari Aaltonen

        WWW.MESTARINIKKARIT.FI suomen suurin ja vakavaraisin sisäpintaremontti yritys. Kaikki tekijät olivat oman firman SUOMALAISIA ammattimiehiä, eivät tinkineet kuivumisajoista, eivät tinkineet työvaiheista eivät tinkineet laadusta! Satavarma täydellisesti avaimet käteen-saneeraaja. Suosittelen!


    • Turku on perseestä

      Sanerialla on kaksi omaa työntekijää jotka hoitavat kymmenen työmaata samanaikasesti.
      Lopputulos on varmaan tosi hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe