IT-ala - Pidätkö huijaamisesta?

Faust 1911

Tervetuloa It-alalle!*

(* Ei valitettavasti koske kehittäjiä, taikka muitakaan todellisen työn tekijöitä siellä mutakuopissa.)

Meidän asiakkaamme eivät ymmärrä mitä haluavat, eivätkä pidä siitä mitä saavat. He tyytyvät saamaansa vain koska "rahaa on palanut jo niin paljon". He luulevat ostavansa avaimet-käteen -ratkaisuja, mutta maksavatkin jatkuvasta päivitysten rumbasta.

Tämä on usean it-alan firman "lifeline", eli apinaa puijataan ja apinaa koijataan.

Markkinoiden ollessa Suomessa pienet voit olla varma ettei kilpailijoita ilmesty aivan heti ja heidätkin voit savustaa ulos kilpailusta lupaamalla asiakkaalle päivityksiä halvemmalla kuin uuden järjestelmän tuottaminen maksaisi. Vika vaan on siinä, ettei päivityksiäkään tehdä niin kuin pitäisi.

Miten tämä on mahdollista?

Asiakkaat sitoutuvat heikosti järjestelmien kehitykseen, koska eivät ymmärrä että juuri sillä on suurin merkitys onnistumisen kannalta... ja tätähän ei sutki it-firma koskaan tule kertomaan heille. Tämän takia heidän sanansa jää kuulumatta projektin aikana ja tuotettu järjestelmä onkin aivan jotain muuta kuin heidän mielissään toivomaansa. Kaikki mitä it-firma tekee on vain tuon "lifelinen" pitkittämistä. Mitään ei kannata tehdä täysin valmiiksi, vaan aina tulee saada myytyä lisää päivityksiä.

Yleensä asiakas jopa edesauttaa itse tätä!

Mitä typerämpi päivitys järjestelmän eheyden kannalta on kyseessä, sitä innokkaammin se halutaan toteuttaa, sillä se tulee pitkässä juoksussa maksamaan ihan helvetisti. Kehittäjät ja muut eivät toki ole innoissaan, mutta heitä voi potkia tai uhkailla tarpeen tullen. Mitä nuorempi tekijä, sitä parempi, koska hän ei välttämättä tiedä kuinka surkeaa jälkeä hänen työnsä tuottaa ja hän on halpaa työvoimaa. Ulkomaalainen työläinen on vielä parempi!

It-alan johtajaa ei vaivaa asiakkaan valitus ja tuskastuminen. Kaiken p*skan voi aina heittää alemmille ja nukkua yönsä mukavasti. Jos itsellä on kehityskokemusta takana, niin vielä parempi, sillä voidaan aina väittää että itse tehtäisiin asiat paljon paremmin kuin nykypolvi tekee. Tämä siitäkin huolimatta että järjestelmien kompleksisuus räjähti käsiin jo omana aikana ja nouseminen johtoasemaan tuntui yllättävän järkevältä mielen järkkymisen estämiseksi. Onhan paljon helpompaa syyttää alaisia omista virheistään.

Menestyksen elinkaari on siis kutakuinkin tässä:
1. Perusta it-firma, vaikka joku "web-kehitykseen erikoistunut alan johtavia yhtiöitä" jne...
2. Hanki sopiva asiakas joltakin niche-alueelta, jolla ei ole vielä järjestelmää
3. Rahasta päivityksillä
4. Nouse itse kokonaan pois mudasta ja palkkaa nuoriso/inkkari tekemään duuni halvalla
5. Delegoi mahdollisimman moni tehtävä muille ja valitse johtajiksi vain ne moraalittomimmat tyypit, jotka ymmärtävät "lifelinen" päälle
6. Nauti elämästä

Tätä on it-ala pähkinänkuoressa. Tokihan moni tulee nyt väittämään "ettei se asia ihan nyt noin ole!", mutta tarkastelkaapas omaa lifeline-prosessianne... yllättäviä asioita ilmenee. Pomosi ei välttämättä halua sinun tietävän kaikkea tätä. Miksi Steve Balmer on yhä Microsoftilla töissä? Hän on koijaaja!

Ihmettelitkö miksi it-alan työ on mennyt niin v*ttumaiseksi. Tässä syy.

33

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On Crossroad

      Tää on niin totta niin totta. Mutta onko moraalittomalle toiminnalle vaihtoehtoa? Tarkoitan sitä että pärjääkö alalla tänäpäivänä olemalla rehellinen ja reilu asiakkaita kohtaan? Tai tekemällä sopimuksia joissa näkyy palvelun lopullinen TCO, hylätäänkö nämä tarjouksen liian kalliina?

      Mä valmis lähtemään heti mukaan jos tälle on menestymisen edellytyksiä, enkä tavoittele kuuta taivaalta vaan mahdollisuutta elää ja tehdä kutsumustyötäni.

      • asddsdaasasdasdasdsd

        Jos noin haluat toimia sinun pitää olla sellaisessa asemassa, että pystyt valitsemaan asiakkaasi. Käytännössä pitää olla pieni firma ja kaikki työntekijät osakkaita ja kohtuu varakkaita. Sitten voi sanoa sekopäiselle asiakkaalle "heippa" ja etsiä sellaista asiakasta, jolle voi olla reilu ilman, että tulee koko ajan aiheetta pataan.

        Viimeiset pari vuotta on tehty softaa asiakkaalle, joka ei erota hyvää työtä huonosta. Tästä syystä he sättivät meitä koko ajan ja valittavat kaikesta mahdollisesta. Reilua purraan heti nilkkaan. Vähitellen pomot ovat oppineet olemaan kusettajia ja minä olen paennut asiakasrajapinnasta pois.

        Sanoisin, että tuo aloittajan kuvaus kusettajista on totuudenmukainen.Kusettajat ovat vallanneet sekä asiakas että toimittajaorganisaatiot ja nyt kenenkään terveen on todella kamalaa olla kummallakaan puolella.


    • vaki vaki

      Isot asiakkaat ovat ajaneet kymmenessä vuodessa alan tilanteen tällaiseksi. Hinta ja luvattu aikataulu ratkaisevat kaupat, ei käytettävyys eikä laatu. Päätöksiä tekevät tätä nykyä talousihmiset ja jopa lakimiehet. Järjestelmän ylläpidettävyys tai yhteentoimivuus ovat niin vaikeita käsiteitä, että niitä ei voi myydä nykyisille asiakkaille.

    • Paskan möivät

      Kyllä VR:llä ja Kelalla olisi luultavasti tullut miljoonia halvemaksi, jos olisi ollut omat kuukausipalkkaiset ohjelmoijat. VR sivut olivat muuten ennen paskat, niitä on kehitetty entisestä paskemmaksi. Mm. hintatietoja pitää kaivamalla kaivaa.

      • Hyvä Tyyppi

        Muutama todella osaava koodari tekee tehokkaasti sen mitä kokonainen armeija basaarikoodareita ei koskaan saa valmiiksi.


      • FK2000

        Kelalla itse asiassa on oma it ja siellä töitä tehneenä tiedän, että jälki on laadukasta ja kustannustehokasta. Jos viittaat ereseptiin, niin se on parin toimittajan yhteisponnistus, mutta siinäkin ongelmat ovat käsittäkseni enemmän olleet kutsuvassa päässä eli apteekkien järjestelmissä.


      • 6
        Hyvä Tyyppi kirjoitti:

        Muutama todella osaava koodari tekee tehokkaasti sen mitä kokonainen armeija basaarikoodareita ei koskaan saa valmiiksi.

        Höpö höpö ja huomenna lisää. En tunne yhtään "todella" osaavaa koodaria. Kyllä osaaminen tulee vuosien kokemuksesta. Osaamistaan ei tarvitse hypettää sitä kutsutaan ammattitaidoksi joka kuuluu asiaan. Se on myös sitä että tulee toimeen porukan kanssa ja pystyy ohjaamaan asiakasta jos sillä on ongelmia asioiden hahmottamisen kanssa.

        Toki näitä Pelle Pelottomia on nähty joiden mukaan usein laaditaan ohjelmistonarkkitehtuuri. Yleensä vielä tulevaisuus painotteisesti välineiden suhteen. Uusinta ohjelmointivikerettä otetaan surutta käyttöön. Onhan siitä arkkitehdin sana että se toimii.

        Sitten kun pilottien suorituskyky on huonompi kuin ennen, sitä ei noteerata. Kuitataan että optimoidaan sitten myöhemmin. Vaihdetaan optimoidut tietokanta rajapinnat oliopohjaisiin välikerroksiin "tyhmän" tietokannan päälle. Olioilla kuitenkin toteutetaan niitä perinteisiä select * from jostain kyselyjä.

        Niin ja kun kaksi vuotta on järjestelmää rakennetu niin ohjelmistoarkkitehti on jo uusissa haasteissa, eikä vastaamassa siitä mitä tuli suunnniteltua. Vika on niissä rivikoodareissa joiden oli pakko tehdä niin kuin on käsketty.


      • 36
        6 kirjoitti:

        Höpö höpö ja huomenna lisää. En tunne yhtään "todella" osaavaa koodaria. Kyllä osaaminen tulee vuosien kokemuksesta. Osaamistaan ei tarvitse hypettää sitä kutsutaan ammattitaidoksi joka kuuluu asiaan. Se on myös sitä että tulee toimeen porukan kanssa ja pystyy ohjaamaan asiakasta jos sillä on ongelmia asioiden hahmottamisen kanssa.

        Toki näitä Pelle Pelottomia on nähty joiden mukaan usein laaditaan ohjelmistonarkkitehtuuri. Yleensä vielä tulevaisuus painotteisesti välineiden suhteen. Uusinta ohjelmointivikerettä otetaan surutta käyttöön. Onhan siitä arkkitehdin sana että se toimii.

        Sitten kun pilottien suorituskyky on huonompi kuin ennen, sitä ei noteerata. Kuitataan että optimoidaan sitten myöhemmin. Vaihdetaan optimoidut tietokanta rajapinnat oliopohjaisiin välikerroksiin "tyhmän" tietokannan päälle. Olioilla kuitenkin toteutetaan niitä perinteisiä select * from jostain kyselyjä.

        Niin ja kun kaksi vuotta on järjestelmää rakennetu niin ohjelmistoarkkitehti on jo uusissa haasteissa, eikä vastaamassa siitä mitä tuli suunnniteltua. Vika on niissä rivikoodareissa joiden oli pakko tehdä niin kuin on käsketty.

        Taas tätä...hohhoijaa. Puusilmäkoodarista ei tule osaajaa vain siksi että hän jaksaa kirjoittaa vuodesta toiseen samoja surkeita toteutuksia ilman että haluaa kehittyä työssään. Kyllä ihan suomestakin löytyy basaariteknologian toimittamiseen kykeneviä koodareita ja arkkitehtejä, ei niitä intiasta saakka tarvitse lähteä hakemaan. Nimenomaan arkkitehtejä jotka eivät ole koskaan tehneet ohjelmointityötä vaan näpertelevät asoita omassa powerpoint todellisuudessaan.


      • dookari
        36 kirjoitti:

        Taas tätä...hohhoijaa. Puusilmäkoodarista ei tule osaajaa vain siksi että hän jaksaa kirjoittaa vuodesta toiseen samoja surkeita toteutuksia ilman että haluaa kehittyä työssään. Kyllä ihan suomestakin löytyy basaariteknologian toimittamiseen kykeneviä koodareita ja arkkitehtejä, ei niitä intiasta saakka tarvitse lähteä hakemaan. Nimenomaan arkkitehtejä jotka eivät ole koskaan tehneet ohjelmointityötä vaan näpertelevät asoita omassa powerpoint todellisuudessaan.

        It-alalla ei vieläkään ole päästy eroon järkyttävästä ylimielisyydestä. Jos kuka tahansa muu alkaisi valittaa, että asiakas ei osaa ja me ollaan niin erinomaisia niin apuvaa...vaikka alalla on valmistunut porukkaa, niin vieläkin aika harva tajuaa, että ohjelmat tehdään asiakkaan käyttöön, eikä asiakasta kiinnosta mitä ohjelmoija osaa. Asiakasta kiinnostaa, että ohjelma toimii. Mietitekö te kaupasta maksalaatikkoa ostaessanne, että millainen osaaja sen on tehnyt? Tosin kyllä se maksalaatikon tekijä nauraa it-hepulle, joka pistää sen rasioineen päivineen mikroon ja sitten ihmettelee, miksi kipinöi. Te teette tuotteita asiakkaille, ja mitä helpompi käyttää, sitä parempi koodari. Mitä enemmän pitää haukkua asiaksta, sitä huonompi. Hyvä osaa tehdä helppokäyttöisen ohjelman lukutaidottomalle imbesillillekin.


      • Hoonari
        dookari kirjoitti:

        It-alalla ei vieläkään ole päästy eroon järkyttävästä ylimielisyydestä. Jos kuka tahansa muu alkaisi valittaa, että asiakas ei osaa ja me ollaan niin erinomaisia niin apuvaa...vaikka alalla on valmistunut porukkaa, niin vieläkin aika harva tajuaa, että ohjelmat tehdään asiakkaan käyttöön, eikä asiakasta kiinnosta mitä ohjelmoija osaa. Asiakasta kiinnostaa, että ohjelma toimii. Mietitekö te kaupasta maksalaatikkoa ostaessanne, että millainen osaaja sen on tehnyt? Tosin kyllä se maksalaatikon tekijä nauraa it-hepulle, joka pistää sen rasioineen päivineen mikroon ja sitten ihmettelee, miksi kipinöi. Te teette tuotteita asiakkaille, ja mitä helpompi käyttää, sitä parempi koodari. Mitä enemmän pitää haukkua asiaksta, sitä huonompi. Hyvä osaa tehdä helppokäyttöisen ohjelman lukutaidottomalle imbesillillekin.

        On totta että asiakasta ei ehkä kiinosta kuinka skeidasti sinänsä hyvin toimiva järjestelmä voi olla toteutettu. Mutta kyllä alkaisi kiinnostamaan jos tietäsi kuinka paljon laadulla on merkitystä järjestelmän ylläpidon ja jatkokehityksen kustannusten kannalta. Silloinhan asiakkaan kynintä vasta alkaa.


      • E.Dellinen
        Hoonari kirjoitti:

        On totta että asiakasta ei ehkä kiinosta kuinka skeidasti sinänsä hyvin toimiva järjestelmä voi olla toteutettu. Mutta kyllä alkaisi kiinnostamaan jos tietäsi kuinka paljon laadulla on merkitystä järjestelmän ylläpidon ja jatkokehityksen kustannusten kannalta. Silloinhan asiakkaan kynintä vasta alkaa.

        Jatkokehitys pitäisi älytä lopettaa ajoissa. Nyt officea tekee sukupolvi, joka oli leikkikehässä ensimmäisten ilmesteyssä ja seiskaan asti kehitys kehittyi, mutta kymppi on floppi. Sen kanssa on hitaampaa tehdä töitä. Tämä esimerkki siksi,että jokainen tajuaa mistä on kyse. Eikä välttämättä tarvitse hirveästi jatkokehittää, jos tietyt vaihtuvat osat jätetään sellaiseksi, että asiakas osaa ne itsekin muuttaa. Itse olin 90-luvulla firmassa, joka sittemmin kaatui. Ohjelmisto oli floppi - pienelle firmalle liian iso pala - mikä sinne tuli, mutta kaikenlisäksi ohjelmiston kehittänyt firma kaatui muiden mukana. Rahan kiilto silmissähän sitä yksinkertaisetkin asiat tehdään ohjelmallisesti muutettavaksi.

        "Mutta kyllä alkaisi kiinnostamaan jos tietäsi kuinka paljon laadulla on merkitystä järjestelmän ylläpidon ja jatkokehityksen kustannusten kannalta"

        eli tuota juuri tarkoitin. Toimiva ohjelma on siis skeidasti toteutettu, huonon kun ostaa, niin saa jatkokehityksen?


      • Elango Nitrawan
        E.Dellinen kirjoitti:

        Jatkokehitys pitäisi älytä lopettaa ajoissa. Nyt officea tekee sukupolvi, joka oli leikkikehässä ensimmäisten ilmesteyssä ja seiskaan asti kehitys kehittyi, mutta kymppi on floppi. Sen kanssa on hitaampaa tehdä töitä. Tämä esimerkki siksi,että jokainen tajuaa mistä on kyse. Eikä välttämättä tarvitse hirveästi jatkokehittää, jos tietyt vaihtuvat osat jätetään sellaiseksi, että asiakas osaa ne itsekin muuttaa. Itse olin 90-luvulla firmassa, joka sittemmin kaatui. Ohjelmisto oli floppi - pienelle firmalle liian iso pala - mikä sinne tuli, mutta kaikenlisäksi ohjelmiston kehittänyt firma kaatui muiden mukana. Rahan kiilto silmissähän sitä yksinkertaisetkin asiat tehdään ohjelmallisesti muutettavaksi.

        "Mutta kyllä alkaisi kiinnostamaan jos tietäsi kuinka paljon laadulla on merkitystä järjestelmän ylläpidon ja jatkokehityksen kustannusten kannalta"

        eli tuota juuri tarkoitin. Toimiva ohjelma on siis skeidasti toteutettu, huonon kun ostaa, niin saa jatkokehityksen?

        Kun asiakas haluaa järjestelmään muutoksia/uusia ominaisuuksia niin kyllähän asiakkaalle toimetettu halpa paska alkaa haisemaan. Mutta silloin on jo myöhaistä itkeä. Tämä sama kuvio on nähty ja tullaan näkemään vielä niin monta kertaa.


      • 11
        dookari kirjoitti:

        It-alalla ei vieläkään ole päästy eroon järkyttävästä ylimielisyydestä. Jos kuka tahansa muu alkaisi valittaa, että asiakas ei osaa ja me ollaan niin erinomaisia niin apuvaa...vaikka alalla on valmistunut porukkaa, niin vieläkin aika harva tajuaa, että ohjelmat tehdään asiakkaan käyttöön, eikä asiakasta kiinnosta mitä ohjelmoija osaa. Asiakasta kiinnostaa, että ohjelma toimii. Mietitekö te kaupasta maksalaatikkoa ostaessanne, että millainen osaaja sen on tehnyt? Tosin kyllä se maksalaatikon tekijä nauraa it-hepulle, joka pistää sen rasioineen päivineen mikroon ja sitten ihmettelee, miksi kipinöi. Te teette tuotteita asiakkaille, ja mitä helpompi käyttää, sitä parempi koodari. Mitä enemmän pitää haukkua asiaksta, sitä huonompi. Hyvä osaa tehdä helppokäyttöisen ohjelman lukutaidottomalle imbesillillekin.

        Kyllä ala alkaa pikkuhiljaa olla normaalia teollisuutta. Tosin Tiedon kaltainen ohjelmistokehitys on tiensä päässä. Moinen kermankuorinta ei enää jatkossa ole mahdollista. Paluuta kuitenkaan autotallikoodaukseen ei ole. Nokialta lähtee kävelemään pikkupomo porras joka söi vain kuormasta. Sama tulee tapahtumaan muissakin firmoissa.

        Ensimmäiset koodarit on jo siirtyneet eläkkeelle ja uudet kaverit astuvat linjaan. Jos työ ei kelpaa kun pitää tulla kahdeksaksi töihin ja lähteä neljältä pois niin voihan sitä siirtyä etsimään kiksejä muualta.

        Siirtytään aikaan jossa vuosittain markkinoinilla on tarjolla on täysin uusi Audi/Wolkkari/Toyota jne. jos näin vertauksena sallitaan. Todellisuudessa lisätään käytäjien toivomia ominaisuuksia vanhoihin tuotteisiin.


      • vaihtuva nimimerkki
        11 kirjoitti:

        Kyllä ala alkaa pikkuhiljaa olla normaalia teollisuutta. Tosin Tiedon kaltainen ohjelmistokehitys on tiensä päässä. Moinen kermankuorinta ei enää jatkossa ole mahdollista. Paluuta kuitenkaan autotallikoodaukseen ei ole. Nokialta lähtee kävelemään pikkupomo porras joka söi vain kuormasta. Sama tulee tapahtumaan muissakin firmoissa.

        Ensimmäiset koodarit on jo siirtyneet eläkkeelle ja uudet kaverit astuvat linjaan. Jos työ ei kelpaa kun pitää tulla kahdeksaksi töihin ja lähteä neljältä pois niin voihan sitä siirtyä etsimään kiksejä muualta.

        Siirtytään aikaan jossa vuosittain markkinoinilla on tarjolla on täysin uusi Audi/Wolkkari/Toyota jne. jos näin vertauksena sallitaan. Todellisuudessa lisätään käytäjien toivomia ominaisuuksia vanhoihin tuotteisiin.

        Ja aivan hyvin sillä vanhalla pelaisi niin autolla kuin ohjelmalla, mutta se on sitä pakkomyyntiä ja statusta...itse olen suunnittelija ja sain juuri käyttöön uuden autocadin, välillä olen ollut ihan muissa hommissa mutta versiosta 2000 eteenpäin olen tutustunut uusin, 2003 taisi jäädä väliin. Ysiin asti parantui, mutta 12 on huonontunut. Sama on Excelin kanssa, siinä on tulostusominaisuudet heikentyneet. Seiska oli huipulla ja sitten lähti käyrä alaspäin.

        VR:n ohjelmisto ei koskaan ole ollut kovin hyvä, mutta nykyisessä on lipun ostaminen ja aikataulujen katsominen entistä työläämpää, vaikka ne osiot on vain päivitetty. Juuri tuollainen kuin junalipun osto pitäisi olla idioottivarma ja tollollekin helppoa, mutta eipä ole. Itse en ole koodari, mutta puoliso on tehnyt töitä alalla 20 vuotta ja olen kuullut muilta, että on huippuosaaja. Hänkin haukkui ko. sivut pataluhaksi, kun esim. yhden päivän aikataulua ei saa samalle sivulle - idiootin keksintö eikä olisi vaikea toteuttaa. Tuo on juuri sitä ohjelmoijan kikkailua, jossa asiakaslähtöisyys on unohtunut.


      • vaihtuva nimimerkki
        vaihtuva nimimerkki kirjoitti:

        Ja aivan hyvin sillä vanhalla pelaisi niin autolla kuin ohjelmalla, mutta se on sitä pakkomyyntiä ja statusta...itse olen suunnittelija ja sain juuri käyttöön uuden autocadin, välillä olen ollut ihan muissa hommissa mutta versiosta 2000 eteenpäin olen tutustunut uusin, 2003 taisi jäädä väliin. Ysiin asti parantui, mutta 12 on huonontunut. Sama on Excelin kanssa, siinä on tulostusominaisuudet heikentyneet. Seiska oli huipulla ja sitten lähti käyrä alaspäin.

        VR:n ohjelmisto ei koskaan ole ollut kovin hyvä, mutta nykyisessä on lipun ostaminen ja aikataulujen katsominen entistä työläämpää, vaikka ne osiot on vain päivitetty. Juuri tuollainen kuin junalipun osto pitäisi olla idioottivarma ja tollollekin helppoa, mutta eipä ole. Itse en ole koodari, mutta puoliso on tehnyt töitä alalla 20 vuotta ja olen kuullut muilta, että on huippuosaaja. Hänkin haukkui ko. sivut pataluhaksi, kun esim. yhden päivän aikataulua ei saa samalle sivulle - idiootin keksintö eikä olisi vaikea toteuttaa. Tuo on juuri sitä ohjelmoijan kikkailua, jossa asiakaslähtöisyys on unohtunut.

        Niin ja windowsin "kehittäminen" olisi pitänyt lopettaa xp:hen.


      • 28
        11 kirjoitti:

        Kyllä ala alkaa pikkuhiljaa olla normaalia teollisuutta. Tosin Tiedon kaltainen ohjelmistokehitys on tiensä päässä. Moinen kermankuorinta ei enää jatkossa ole mahdollista. Paluuta kuitenkaan autotallikoodaukseen ei ole. Nokialta lähtee kävelemään pikkupomo porras joka söi vain kuormasta. Sama tulee tapahtumaan muissakin firmoissa.

        Ensimmäiset koodarit on jo siirtyneet eläkkeelle ja uudet kaverit astuvat linjaan. Jos työ ei kelpaa kun pitää tulla kahdeksaksi töihin ja lähteä neljältä pois niin voihan sitä siirtyä etsimään kiksejä muualta.

        Siirtytään aikaan jossa vuosittain markkinoinilla on tarjolla on täysin uusi Audi/Wolkkari/Toyota jne. jos näin vertauksena sallitaan. Todellisuudessa lisätään käytäjien toivomia ominaisuuksia vanhoihin tuotteisiin.

        95% fyffestä kermankuorintafirmalle, basaarin väelle 5% ja asiakkaalle häikäilemätön vedätys. Kaikki tyytyväisiä?


      • 25
        vaihtuva nimimerkki kirjoitti:

        Niin ja windowsin "kehittäminen" olisi pitänyt lopettaa xp:hen.

        Pointti onkin että kaikkii mikä ennen toimi toimii edelleenkin samalla tavalla jos haluat. Jos menet autokauppaan ja koeajat uuden auton niin toimiko se niinkuin entinekin vain hieman paremminn.

        Hyvä esimerkki käyttäjien haluttomudesta uutuuksiin (ei ole kysymys Helsingin Office casesta) nyt on kyse OpenSouce puolelta. Ubuntun suosio on romahtanut kun uusimpien diotrojen uusi oletuskäyttöliittymä onkin uusittu. Se on karkeasti yleistäen tulevan Windows 8 Metro käyttöliittymän kaltainen.

        Voin Windows 8 previewiä jonkin verran pyörittäneenä sanoa että tuleva Windows 8 on todellakin täysin uusi ei pelkästään mainosmiesten hypeä.


      • vaihtuva nimimerkki
        25 kirjoitti:

        Pointti onkin että kaikkii mikä ennen toimi toimii edelleenkin samalla tavalla jos haluat. Jos menet autokauppaan ja koeajat uuden auton niin toimiko se niinkuin entinekin vain hieman paremminn.

        Hyvä esimerkki käyttäjien haluttomudesta uutuuksiin (ei ole kysymys Helsingin Office casesta) nyt on kyse OpenSouce puolelta. Ubuntun suosio on romahtanut kun uusimpien diotrojen uusi oletuskäyttöliittymä onkin uusittu. Se on karkeasti yleistäen tulevan Windows 8 Metro käyttöliittymän kaltainen.

        Voin Windows 8 previewiä jonkin verran pyörittäneenä sanoa että tuleva Windows 8 on todellakin täysin uusi ei pelkästään mainosmiesten hypeä.

        Mulla on kasin betaversio yhdellä koneella jo ollut pari kuukautta kätyössä, enkä hirveästi tykkää. Siinä sitä kuuluisaa piilotettua sammuta nappia piti etsiä enemmän kuin missään entisessä! Käyttöliittymä luottokortin kokoisine palikoineen näyttää helppokäyttöiseltä, eli sellaiselta lastentarhaan tehdyltä - sekä on samalla tehdy laajakuvanäyttöjä varten. Siinä on ideaa, mutta tarkoituksella tehty sellaiseksi, että on kehitettävä vielä seuraavakin versio.


      • vaki vaki
        Elango Nitrawan kirjoitti:

        Kun asiakas haluaa järjestelmään muutoksia/uusia ominaisuuksia niin kyllähän asiakkaalle toimetettu halpa paska alkaa haisemaan. Mutta silloin on jo myöhaistä itkeä. Tämä sama kuvio on nähty ja tullaan näkemään vielä niin monta kertaa.

        Joo olen kanssa nähnyt kun asiakkaan tuotepäälliköt riitelevät keskenään ja vaativat it-toimittajalta jotakin tiettyä fiitsöriä seuraavaan päivitykseen.

        Kun asiakas tarpeeksi painostaa, jostain löytyy se (nuori ja innokas) koodaaja, joka yökaudet vääntää purkkakoodia ja lisäilee ad hoc tauluja järjestelmään jne. Niin ja kuvaan kuuluu myös uhkailu, että käytämme sitten alihankkijaa b jos näitä toiveita ei saada toteutettua. Hitaampaa aikatalua kyllä ehdotettiin tässä tapauksessa useammankin henkilön toimesta... toi sählääminen on vaan sitä mitä tänä päivänä halutaan.


    • asddsdaasasdasdasdsd

      Tuossa yläpuolella olevassa vänkäyksessä verrataan puhutaan softan teosta niin kuin kaikki softa olisi pahvilaatikoissa kaupan hyllyllä. Osa toki on mutta suurin osa ei ole. Esim. VR:n verkkokauppa ei ollut muropaketissa kaupan hyllyllä. Minusta aloittajan kirjoitus koskee nimenomaan järjestelmiä, jotka tehdään tai sovitetaan yhden tietyn asiakkaan tarpeisiin.

      Ja kun puhutaan ohjelmistoista, jotka tehdään yhden asiakkaan tarpeisiin, vaikka jonkun viraston toiminnan ohjaamiseen, niin kyllä se vaan niin on, että sen asiakkaan pitäisi tietää, mitä on ostamassa. Vertaus maksalaatikon ostamiseen ei toimi - sen sijaan vertaisin tätä omakotitalopaketin ostamiseen. Talopaketeilla on täällä oma foorumi ja siellä on jatkuvaa vääntöä, jonka perimmäinen syy on se, että omakotitalon rakennuttaja on ensimmäistä taloaan rakentamassa. Tulee ihmeellisiä väärinkäsityksiä ja ongelmia.

      Sama pätee siihen, kun ostetaan tietojärjestelmiä. Kyllä ostajan pitäisi tietää, mitä on ostamassa, mikä on mahdollista jne. Muuten tulee vain loputtomia riitoja ja vänkäystä, kun tapellaan sopimuksessa olevien epämääräisten lauseiden merkitytsistä.

      Viime vuosina ostajat ovat sikäli korjanneet tilannetta, että ennen vanhaan toimittajat saivat kusetettua kaikkea mahdollista läpi, mutta nykyään ostajalla on tiukat vääntäjät ja lakimiehet asemissa ja sopimuksesta ollaan valmiita riitelemään kaikilla mahdollisilla asteilla. Tilanne on kuitenkin sikäli huono, että ostajilla ei edelleenkään ole kompetenssia arvioida, onko sopimus oikeasti järjetön vai kusettaako toimittaja. Näin ollen kaikki tilanteet kärjistyvät riitelyksi ja järjestelmien teko jää täysin toissijaiseksi. Kaikki terveet ihmiset haluavat riitelystä eroon, mikä synnyttää paljon uusia osto- ja myyntijohtajien paikkoja, joissa saa hyvää palkkaa kyvystä huutaa ja riidellä päivästä toiseen.

      Ehkä pidemmän päälle tilanne korjautuu, kun yhä suurempi osa järjestelmistä muuttuu muropakettityyppisiksi. Muropaketin sisällä oleva järjestelmä on helpompaa arvioida kuin epämääräinen määrittelydokumenttien kasa.

      • vaihtuva nimimerkki

        Kyllä siinä se VR:kin mainitaan. Itse olin kerran tilaajan päässä auttamassa, kun jotain alasta olin opiskellut itsekin. Eli ihan räätälöityä ohjelmaa, tilaajalla kun oli se ongelma, että hän ei oikein tajunnut mitä sopimukseen kuului. Tilaajan tietämättämyyttä käytettiin hyväksi ja jätettiin tarkoituksella oleellisia osia pois, että voitaisiin sitten laskuttaa lisätyöstä lisähintaa. Nythän on niin, kun tilataan sähköt tai LVI, eihän tilaaja niistäkään tajua sen enempää kuin että sähkö tulee valoista ja pistorasioista tai LVI tulee hanasta, ilmastointiaukosta ja pattereista. Mutta sitli suunnittelija suunnittelee nämä asiakkaan tarpeisiin heti valmiiksi ja korkeintaan pieniä remontteja tarvitsee tehdä.

        Suunnitteljalle maksetaan siitä, että hän suunnittelee toimivat järjestelmät. Joskus toki joudutaan tekemään muutoksia. Mutta eivät nämä suunnittiljat hauku tai naura asiakasta siitä, jos nämä eivät tiedä vaikkapa mitä tarkoittaa kiertovesi tai siitä, että nämä eivät tiedä mitä tarkoittaa kolmivaihekytkintä. It-alalla sen sijaan nauretaan asiakkaalle, jos tämä ei tiedä alan termejä, tätä tarkoitin ylimielisyydellä. Asiakkaan pitäisikin oppia, että kaikki mitä halutaan tehdään kirjallisesti ja mukana pitäisi olla joku it-alan heppu, koska it-alalla ei kyetä samanlaiseen asiakaslähtöiseen toimintatapaan kuin muilla tekniikan aloilla. Mutta en tiedä sitten, voi olla että aloilla, joissa tehdään enemmän sulautettuja ratkaisuja, ei olla ehkä niin ylimielisiä kuin kaupallisella puolella.


      • vaihtuva nimimerkki
        vaihtuva nimimerkki kirjoitti:

        Kyllä siinä se VR:kin mainitaan. Itse olin kerran tilaajan päässä auttamassa, kun jotain alasta olin opiskellut itsekin. Eli ihan räätälöityä ohjelmaa, tilaajalla kun oli se ongelma, että hän ei oikein tajunnut mitä sopimukseen kuului. Tilaajan tietämättämyyttä käytettiin hyväksi ja jätettiin tarkoituksella oleellisia osia pois, että voitaisiin sitten laskuttaa lisätyöstä lisähintaa. Nythän on niin, kun tilataan sähköt tai LVI, eihän tilaaja niistäkään tajua sen enempää kuin että sähkö tulee valoista ja pistorasioista tai LVI tulee hanasta, ilmastointiaukosta ja pattereista. Mutta sitli suunnittelija suunnittelee nämä asiakkaan tarpeisiin heti valmiiksi ja korkeintaan pieniä remontteja tarvitsee tehdä.

        Suunnitteljalle maksetaan siitä, että hän suunnittelee toimivat järjestelmät. Joskus toki joudutaan tekemään muutoksia. Mutta eivät nämä suunnittiljat hauku tai naura asiakasta siitä, jos nämä eivät tiedä vaikkapa mitä tarkoittaa kiertovesi tai siitä, että nämä eivät tiedä mitä tarkoittaa kolmivaihekytkintä. It-alalla sen sijaan nauretaan asiakkaalle, jos tämä ei tiedä alan termejä, tätä tarkoitin ylimielisyydellä. Asiakkaan pitäisikin oppia, että kaikki mitä halutaan tehdään kirjallisesti ja mukana pitäisi olla joku it-alan heppu, koska it-alalla ei kyetä samanlaiseen asiakaslähtöiseen toimintatapaan kuin muilla tekniikan aloilla. Mutta en tiedä sitten, voi olla että aloilla, joissa tehdään enemmän sulautettuja ratkaisuja, ei olla ehkä niin ylimielisiä kuin kaupallisella puolella.

        Siis kytkentä...mutta kytkimestäkin sen verran, että ei kukaan osta autoa, johon ei ole laitettu kytkintä (ellei ole automaattivaihteinen), kun asiakas ei ole älynnyt sitä pyytää.


      • 12
        vaihtuva nimimerkki kirjoitti:

        Kyllä siinä se VR:kin mainitaan. Itse olin kerran tilaajan päässä auttamassa, kun jotain alasta olin opiskellut itsekin. Eli ihan räätälöityä ohjelmaa, tilaajalla kun oli se ongelma, että hän ei oikein tajunnut mitä sopimukseen kuului. Tilaajan tietämättämyyttä käytettiin hyväksi ja jätettiin tarkoituksella oleellisia osia pois, että voitaisiin sitten laskuttaa lisätyöstä lisähintaa. Nythän on niin, kun tilataan sähköt tai LVI, eihän tilaaja niistäkään tajua sen enempää kuin että sähkö tulee valoista ja pistorasioista tai LVI tulee hanasta, ilmastointiaukosta ja pattereista. Mutta sitli suunnittelija suunnittelee nämä asiakkaan tarpeisiin heti valmiiksi ja korkeintaan pieniä remontteja tarvitsee tehdä.

        Suunnitteljalle maksetaan siitä, että hän suunnittelee toimivat järjestelmät. Joskus toki joudutaan tekemään muutoksia. Mutta eivät nämä suunnittiljat hauku tai naura asiakasta siitä, jos nämä eivät tiedä vaikkapa mitä tarkoittaa kiertovesi tai siitä, että nämä eivät tiedä mitä tarkoittaa kolmivaihekytkintä. It-alalla sen sijaan nauretaan asiakkaalle, jos tämä ei tiedä alan termejä, tätä tarkoitin ylimielisyydellä. Asiakkaan pitäisikin oppia, että kaikki mitä halutaan tehdään kirjallisesti ja mukana pitäisi olla joku it-alan heppu, koska it-alalla ei kyetä samanlaiseen asiakaslähtöiseen toimintatapaan kuin muilla tekniikan aloilla. Mutta en tiedä sitten, voi olla että aloilla, joissa tehdään enemmän sulautettuja ratkaisuja, ei olla ehkä niin ylimielisiä kuin kaupallisella puolella.

        Talonrakennus on aika hyvä vertaus it-järjestelmän hankinnalle. Samoja lapsusvirheitä tehdään uudestaan ja uudestaan vuosikymmenestä toiseen ihan kuin tarkoituksella ei otettaisi opiksi aiemmin tehdyistä virheistä. Tilaisinko rakennusprojektin ennen kuin tiedän mitä haluan? Valitsisinko toimittajaksi jonkun joka kertoo toimitusajankohdan ja epäilyttävän alhaisen hinnan ennen kuin on on päästy yhteisymmärrykseen tavoitteesta? Tilaisinko ilman toimittajasta riippumattoman asiantuntijan apua joka pystyy kertomaan mitä minun tarvitsisi tietää ja valvoo että työ sujuu sovitusti?
        En toki. Mutta näin tietojärjestelmiä tilataan vielä tänäkin päivänä.


      • asddsdaasasdasdasdsd
        vaihtuva nimimerkki kirjoitti:

        Kyllä siinä se VR:kin mainitaan. Itse olin kerran tilaajan päässä auttamassa, kun jotain alasta olin opiskellut itsekin. Eli ihan räätälöityä ohjelmaa, tilaajalla kun oli se ongelma, että hän ei oikein tajunnut mitä sopimukseen kuului. Tilaajan tietämättämyyttä käytettiin hyväksi ja jätettiin tarkoituksella oleellisia osia pois, että voitaisiin sitten laskuttaa lisätyöstä lisähintaa. Nythän on niin, kun tilataan sähköt tai LVI, eihän tilaaja niistäkään tajua sen enempää kuin että sähkö tulee valoista ja pistorasioista tai LVI tulee hanasta, ilmastointiaukosta ja pattereista. Mutta sitli suunnittelija suunnittelee nämä asiakkaan tarpeisiin heti valmiiksi ja korkeintaan pieniä remontteja tarvitsee tehdä.

        Suunnitteljalle maksetaan siitä, että hän suunnittelee toimivat järjestelmät. Joskus toki joudutaan tekemään muutoksia. Mutta eivät nämä suunnittiljat hauku tai naura asiakasta siitä, jos nämä eivät tiedä vaikkapa mitä tarkoittaa kiertovesi tai siitä, että nämä eivät tiedä mitä tarkoittaa kolmivaihekytkintä. It-alalla sen sijaan nauretaan asiakkaalle, jos tämä ei tiedä alan termejä, tätä tarkoitin ylimielisyydellä. Asiakkaan pitäisikin oppia, että kaikki mitä halutaan tehdään kirjallisesti ja mukana pitäisi olla joku it-alan heppu, koska it-alalla ei kyetä samanlaiseen asiakaslähtöiseen toimintatapaan kuin muilla tekniikan aloilla. Mutta en tiedä sitten, voi olla että aloilla, joissa tehdään enemmän sulautettuja ratkaisuja, ei olla ehkä niin ylimielisiä kuin kaupallisella puolella.

        Hyvä juttu, jos olet saanut estettyä asiakkaiden lypsämistä. Ei kyllä ole IT alan ihmisten etu, että parhaat voitot saa kusettamalla.

        Olisin kuitenkin aika vahvasti sitä mieltä, että kaikki ihmiset joskus haukkuvat asiakkaitaan tai nauravat näille. Ei tietenkään päin naamaa eikä välttämättä pahantahtoisesti, mutta aina joskus kuitenkin. Ja nimenomaan talon rakennusaikana kuulin itsekin useamman kerran suunnittelijoilta tai rakentajilta juttuja jostain toisista työmaista. Kyllä tuo on ihan universaali tapa purkaa työstressiä, mutta on toki myös totta, että maltilla sitä pitäisi käyttää.

        Talon KVV suunnitelmista minua laskutettiin 1 työpäivän verran ja sain pariin kertaan korjauttaa ne suunnittelijalla ennen kuin meni oikein. Ei siis mene aina putkeen muillakaan aloilla. Toki suunnittelija korjasi suunnitelmansa, mutta kyllä minäkin korjaan ohjelmistoni takuuna.

        Ongelmana IT hankkeissa on se, että ne ovat suurimpia suunnitteluhankkeita, joita ihmiset tekevät. Se ns. toteutus tai koodaus on edelleen suunnittelua. Vasta asennuksissa, testauksessa ja muissa oheistoiminnoissa on oikeasti suorittavia työvaiheita ja nekin pyritään automatisoimaan. Jos minun LVI suunnittelijani teki päivässä pari virhettä (= päätöstä, jotka eivät vastanneet sitä, mitä halusin) niin montako virhettä mahtuu 1000000€ softaprojektiin? Suunnilleen 3000.

        En sano, että asiakkaiden pitäisi vain niellä huono laatu ja kustannusten paisuminen, mutta kyllä tässä jonkinlaista odotuksien reivaamista pitäisi harrastaa, kun verrataan maksalaatikon ostamiseen.

        Et kirjoituksessasi tuo esille, ovatko esimerkkisi kiinteähintaisia hankkeita. Itse olen ollut moisia tekemässä ja kyllähän niitä nimenomaan leimaa se, että tehdään mitä paperissa lukee ja ei tehdä sitä, mitä asiakas haluaa. Ja näin sen on pakko ollakin, koska hintakilpailu on kovaa. Tietenkin sopimusta voidaan myös muuttaa ja tehdä sitä, mitä tarvitaankin.

        Itse olen vähitellen tullut siihen tulokseen, että kaikki inhimillinen toiminta sisältää paljon virheitä ja puutteita. En ole nähnyt mitään toimialaa tai työtä, jossa ei olisi reilua annosta sekoilua, mutta myös onnistumisia. Minusta IT-ala tai ohjelmistokehitys ovat ihan vertailukelpoisia mihin tahansa toiseen alaan.


      • vaihtuva nimimerkki
        asddsdaasasdasdasdsd kirjoitti:

        Hyvä juttu, jos olet saanut estettyä asiakkaiden lypsämistä. Ei kyllä ole IT alan ihmisten etu, että parhaat voitot saa kusettamalla.

        Olisin kuitenkin aika vahvasti sitä mieltä, että kaikki ihmiset joskus haukkuvat asiakkaitaan tai nauravat näille. Ei tietenkään päin naamaa eikä välttämättä pahantahtoisesti, mutta aina joskus kuitenkin. Ja nimenomaan talon rakennusaikana kuulin itsekin useamman kerran suunnittelijoilta tai rakentajilta juttuja jostain toisista työmaista. Kyllä tuo on ihan universaali tapa purkaa työstressiä, mutta on toki myös totta, että maltilla sitä pitäisi käyttää.

        Talon KVV suunnitelmista minua laskutettiin 1 työpäivän verran ja sain pariin kertaan korjauttaa ne suunnittelijalla ennen kuin meni oikein. Ei siis mene aina putkeen muillakaan aloilla. Toki suunnittelija korjasi suunnitelmansa, mutta kyllä minäkin korjaan ohjelmistoni takuuna.

        Ongelmana IT hankkeissa on se, että ne ovat suurimpia suunnitteluhankkeita, joita ihmiset tekevät. Se ns. toteutus tai koodaus on edelleen suunnittelua. Vasta asennuksissa, testauksessa ja muissa oheistoiminnoissa on oikeasti suorittavia työvaiheita ja nekin pyritään automatisoimaan. Jos minun LVI suunnittelijani teki päivässä pari virhettä (= päätöstä, jotka eivät vastanneet sitä, mitä halusin) niin montako virhettä mahtuu 1000000€ softaprojektiin? Suunnilleen 3000.

        En sano, että asiakkaiden pitäisi vain niellä huono laatu ja kustannusten paisuminen, mutta kyllä tässä jonkinlaista odotuksien reivaamista pitäisi harrastaa, kun verrataan maksalaatikon ostamiseen.

        Et kirjoituksessasi tuo esille, ovatko esimerkkisi kiinteähintaisia hankkeita. Itse olen ollut moisia tekemässä ja kyllähän niitä nimenomaan leimaa se, että tehdään mitä paperissa lukee ja ei tehdä sitä, mitä asiakas haluaa. Ja näin sen on pakko ollakin, koska hintakilpailu on kovaa. Tietenkin sopimusta voidaan myös muuttaa ja tehdä sitä, mitä tarvitaankin.

        Itse olen vähitellen tullut siihen tulokseen, että kaikki inhimillinen toiminta sisältää paljon virheitä ja puutteita. En ole nähnyt mitään toimialaa tai työtä, jossa ei olisi reilua annosta sekoilua, mutta myös onnistumisia. Minusta IT-ala tai ohjelmistokehitys ovat ihan vertailukelpoisia mihin tahansa toiseen alaan.

        ..ja maksalaatikostakin on joskus voinut unohtua suola tai tulla sitä liikaa. Isoissa systeemeissä olisi paras, kun kehitys ja ylläpito olisi kokonaan talon sisällä ja vain pieniä palikoita ostettaisiin ulkoa, elementtejä, jotka omat toimijat kasaavat yhteen. Tiedän erään valtion yriyksen tekevän näin, sillä mulla on tuttu siellä talon sisällä ja lähiomainen sitten tekee niitä palikoita. Silloin järjestelmästä tulee, lulisin, parhaiten toimiva. Tällöin myös hinta pysyy kurissa, kun on omaakin osaamista, joka on kiinteällä kuukausihinnalla.

        Palikoita voitaisiin ostaa sitten, kun omat resurssit eivät riitä. Olen varma, että tämä on kustannustehokkain vaihtoehto, mutta korkeastikoulutettu ei osaa näin yksinkertaista matikkaa laskea. Itse en ole siis it-alan ihminen suoraan, vaan kun jodkus alalla oli työvoimapula, muutaman kuukauden kurssikin oli kova sana.


      • asddsdaasasdasdasdsd
        vaihtuva nimimerkki kirjoitti:

        ..ja maksalaatikostakin on joskus voinut unohtua suola tai tulla sitä liikaa. Isoissa systeemeissä olisi paras, kun kehitys ja ylläpito olisi kokonaan talon sisällä ja vain pieniä palikoita ostettaisiin ulkoa, elementtejä, jotka omat toimijat kasaavat yhteen. Tiedän erään valtion yriyksen tekevän näin, sillä mulla on tuttu siellä talon sisällä ja lähiomainen sitten tekee niitä palikoita. Silloin järjestelmästä tulee, lulisin, parhaiten toimiva. Tällöin myös hinta pysyy kurissa, kun on omaakin osaamista, joka on kiinteällä kuukausihinnalla.

        Palikoita voitaisiin ostaa sitten, kun omat resurssit eivät riitä. Olen varma, että tämä on kustannustehokkain vaihtoehto, mutta korkeastikoulutettu ei osaa näin yksinkertaista matikkaa laskea. Itse en ole siis it-alan ihminen suoraan, vaan kun jodkus alalla oli työvoimapula, muutaman kuukauden kurssikin oli kova sana.

        Tuo nimenomaan on se osaamisen taso, joka tarvitaan fiksusti ostamiseen: Pitää osata tehdä se koko työ itse, jos saa käyttää haluamansa ajan. Ulkoa ostaminen vain nopeuttaa työn valmistumista. Tällöin on riittävä osaaminen varmistua siitä, ettei tule ostaneeksi sutta.

        Olen kyllä ihan samaa mieltä tuosta kuvaamastasi toimintatavasta. Jostain syystä vain tavaksi on tullut ulkoistaa kaikki osaaminen ja tukeutua tiukkaan neuvottelukulttuuriin ja lakimiehiin. Sitten ihmetellään, kun aikataulut ei pidä. Olen jo kohdannut sellaisenkin asiakkaan, joka ihmetteli, kun he saavat niin huonosti tarjouksia - koko organisaatio on kuin luotu toimittajan kanssa riitelemiseen. Tästä päästäänkin tämän aiheen aloitukseen.


    • Xöörps

      Kyllä talonrakennuksessakin tehdään virheitä, aika paljonkin. Eikä toimittaja meinaa suostua korjaamaan niitä..itse asun uudehkossa asunnossa ja tässä on kuulemma rakennuttaja mennyt konkurssiin, enkä ihmettele, on niin outoja ratkaisuja tehty. Mm. oven jo aukaisee täysin auki, naapuri ei pääse kunnolla omastaan ulos, voisi verrata huonosti toimivaan ohjelmaan.

      • KylläRaksallakinOsat

        Konkurssipesä vastaa silti edelleen virheistä. Vanhempani saivat pankilta korvauksia väärin rakennetuista kosteustiloista. Pankki oli ollut konkurssipesän velkoja ja saanut sitä kautta pesän rahat. Ne korvaukset piti hakea lakimiehen avulla oikeudesta ja pankki tietenkin kiisti ihan kaiken ennen kuin vähisi jutun hovissakin.


    • Maidenifani

      Kovaa tekstiä!

    • Like a Boss

      Tästä nyt on unohdettu täysin yliopisto-opiskelijoiden ja muiden vastaavien puhdas hyväksikäyttö "harjoitus"mielessä. Eli pistetään tonnikalaa ja makaronia päivittäin ravinnokseen nauttiva kynäkaula tekemään "harjoitustyötä" joka nyt vahingossa sattuu olemaan kaupallinen sovellus ja saadaan hommasta vielä tukea valtiolta kun tuleva "ammattikoodari" saa siitä eväitä työelämään.
      Jossain vaiheessa kun tämä bittinikkari alkaa haistamaan ummehtuneen virtsan tuoksahdusta työtuntien määrässä, voidaan allekirjoittaa hänelle puolihuolimaton työsopimus orjapalkalla ja taas vedetään pässiä teuraalle.
      Jos vielä tarjotaan loputtomat määrät ES energiajuomaa ja kuivia nuudeleita syötäväksi koodauksen ohella, saadaan ohjelmistot tehtyä supernopeasti ja laadukkaasti.
      Tietysti parasta tässä kaikessa on se, että kyseinen koodari tekee kaiken kotonaan, eli maksuja yleisen firman infrastruktuurin käytöstä ei tule. Riittää vain kun antaa deadlineja ja heittää välillä ilmoille jotain semihauskaa läppää siitä, kuinka uusia harjoittelijoita pitäisi valita.

      • Täti

        Valitettavasti tämä ilmiö on "maan tapa" ammattiin tai alaan katsomatta. Työkkäri suorastaan pakoittaa työkokeiluun ruhtinaalista 9€ korvausta vastaan joka ei edes kata matka- ja ruokakuluja, muutoin napsahtaa karenssi. Tämä vain siksi että saadaan tilastoja kaunistettua ja poliitikot voivat olla ylpeitä "saavutuksistaan".


    • Faust 1911
    • Never acce

      Paras esimerkki on tuo Accenturen tapaus? On kyllä niin kylmän kuuloista kyytiä foorumilla ettei huvittaisi löytää itseään sieltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe