Mikä on unelma-ammattini?

hukassakauan

Olen hukassa. Opiskelen alaa, joka tuntuu välillä kiinnostavalta, mutta silti joka päivä en voi olla miettimättä, että olenko väärällä alalla. Tämä saattaa tuntua tyhmältä sanoa jonkun mielestä, mutta olen välillä aivan turta työpäivän jälkeen. Kuuluuko työ(harjoittelu)päivän jälkeen tuntua tältä? Pahin ongelmani on se, että ikää minulla on jo 26 vuotta ja tuntuu että olen käyttänyt liian osan elämästäni muiden miellyttämiseen. Enkä myöskään tiedä, mitä minun kannattaisi opiskella jos vaihtaisin alaa. Olen totaalisesti aivan hukassa.

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa ja miten ratkaisitte asian?

Osaako kukaan keksiä minulle paremmin soveltuvampaa alaa kuin nykyseni. En kuitenkaan enää jaksa kuunnella muiden ihmisten murheita/ongelmia ja hoivata niitä, ne kuormittavat minua liikaa. Silti tästä huolimatta haluaisin työskennellä ihmisten kanssa. Tykkään ratkoa ongelmia ja haluaisin että työssä on luovuutta. Rahan olen nyt laittanut toisarvoiseksi asiaksi, että sillä ei ole väliä. Tykkään luonnontieteistä, lapsista, kielistä... En kuitenkaan missään nimessä halua lukea lakia, kauppatieteitä enkä valtiotieteitä. Olen luonteeltani ujo, mutta ahkera ja tunnollinen ihminen. Tykkään puhua ja puuhastella paljon.

Mikä on alani?

2

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+1

Älä turhaan etsi mitään unelma-ammattia. Kun tekee työtä, se muuttuu palkkatyöksi, vaikka olisi haaveissa ollut miten unelmaa tahansa. Esim. heteromies gynekologina on ihan yhtä töissä kuin putkiasentajanakin. Ja lisäksi joudut hankkimaan elämäsi aikana vähintään kolme ammattia, sillä maailma muuttuu koko ajan. No tietysti, jos olet sairaanhoitaja, voit olla siinä koko ikäsi, mutta työnkuva muuttuu ihan toiseksi kun aloittaessasi.
      Olet vasta 26, se ei ole ikä eikä mikään. 40 vuotta työikää jäljellä, vähintään.
      Työpäivän jälkeen ollaan enimmäkseen ihan poikki ja pihalla ja kaikki kypsyttää, oli työ mikä hyvänsä. Jos työ ei rassaa, niin sen lieveilmiöt sitten senkin edestä.

• opiskele kieliä!

Mikset ryhdy opettajaksi? siis esim. alakoulun tai lukion opettajaksi??? Siinä työssä saa ratkoa ongelmia, olla ihmisten (erityisesti lasten/nuorten) kanssa tekemisisissä, täytyy olla luova, että saat oppilaat viihtymään tunneilla. Liiallinen ujouskin varmasti kokemuksen myötä häviää! Jos pidät kielistä haet yliopistoon lukemaan esim. suosikkikieltäsi. Sitä kauttta voit ryhtyä esim tulkiksi, jonkun ison yrityksen tiedottajaksi.. lähes mitä tahansa! Kielitaidolla pääsee pitkälle. Jos otat jotain pedagogisia oppeja lisäksi niin voit tulla kielten opettajaksi ammatiltasi. Siinä se! Mene lukemaan kieliä. Et ole liian vanha vaihtamaan alaa. Omasta työstä kuuluu nauttia!! Nyt reippaasti toimintaa ja päätöksiä niin voit jo ensi keväänä hakea itsellesi parempaan paikkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe