Nyt alkoi lämmittäminen ....puilla. Perskeles edes sen lämpöhäviön verran säiliön kuorenkautta pitää korvata aurinkosähköllä. Kuulemma jotain 70w / h haihtuu pelkästään 300l varaajan kautta keskimäärin tunnissa ! sehän on järkyttävä määrä vuorokaudessa. Piti ihan tarkistaa niin on se samperin säiliö hyvinkin lämmin kansi osaltaan varsinkin.
Pystymalli 300l teräspeltipintainen ns normi varaaja uretaanieristyksellä.
Nuo varaajat saisi olla kyllä korkeampia ja eriste paksuudeltaan 10cm.
Mistä 48v lämminvesivaraarajan vastuksia?
8
2026
Vastaukset
- semmottiii
maksavat mansikoita kun sattuvat pitkälle olemaan tilaustavaraa.
- lämpiää
ja mulle 24v lämmitin vastus
- MitäHäminävaan
Eikö tuohon käy 12v 4kpl sarjaan?
Hä, eikö? Miksei käy? - lämpö lämpönä
Turhaan haaveilet aurinkosähköstä. Aurinkopaneeli muuttaa auringon säteilystä vain alle 20% sähköksi (hyötysuhde siis alle 20%), ja siitäkin osa häviää kaapeloinnissa panelista käyttöön.
Tutustu mieluummin aurinkokeräimiin joissa säteily lämmittää nestettä ja neste siirtää lämmön varaajaan. Aurinkokeräimien hyötysuhde voi olla suuruusluokaltaan 80 - 90%.- KT47
Alan rakentaman vuoden päästä.
Heitäppä lonkallta mikä on järkevä määrä aurinkeräimiä kun on 200m2 ja neljä henkilöä. Keräimien suunta lounaaseen.
Kiitti jo etukäteen - Lääkettä ja rauhoitt
KT47 kirjoitti:
Alan rakentaman vuoden päästä.
Heitäppä lonkallta mikä on järkevä määrä aurinkeräimiä kun on 200m2 ja neljä henkilöä. Keräimien suunta lounaaseen.
Kiitti jo etukäteenHaluatko tuottaa 100% vai 50% energiasta (lämmitys/lämminvesi)? 50% ja 100% välinen ero on nelinkertainen jollei paneleita varjosta missään vaiheessa. Silti pelkät panelit eivät välttämättä riitä vaan tarvitaan muutakin energiaa lämmitykseen. Sitten tulee kesäisin ongelmaksi kun ylimääräinen energia tulee hukata ettei varaaja kiehu. Entäs sitten sähkökatkot? Kannattaa ensin tutustua ennen kuin oikein tippa vehkeen päässä haaveilee "ilmaisesta energiasta".
Y-energiaa kannattaa googletella ja samoin myös kysellä ilmaisenergia.infon foorumilta niiltä joilla keräimiä on.
- ööööööööööööööö
Jaa... eikö voi käyttää normaaleja vastuksia invertterin kautta?? Tähh...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 78992
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm75763J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81725- 119724
- 54709
- 108656
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante111573- 46552
- 41498
- 18498