Paras saamasi joululahja

kuunteleva_kirkko

Moni tuskailee joulun lähestyessä etsiessään hyviä joululahjoja läheisilleen.

Auttaisikohan lahjastressiä sen pohtiminen, mikä on ollut paras joululahja, jonka itse on saanut.

Omalla kohdalla ei tule mieleen yhtään lahjaa ylitse muiden, mutta tulee useampi joka on sillä hetkellä tuntunut todella suurelta. Esimerkiksi lapsena saadut uudet sukset tai luistimet olivat SE juttu. Hyvä kirja on toiminut useampana jouluna. Lasten ollessa pieniä ystävän lupaus lastenhoidosta tuntui taivaalliselta.

Mitkä joululahjat ovat toimineet sinulle parhaiten?

mono kuoppala
nuorisotyönohjaaja

26

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotenkin näin

Kun on saanut antaa kersoille lahjoja..Se on mulle paras lahja Jouluna.

• ohjattaviaautoja

Joo itsekin ostanut radio-ohjattavia pojille joskus, City-Sokoksessa myyjä vielä testasi että toimivat yhtäaikaa ne, kun eri kiteet.

2. Sitten eräs pääesikunnan vääpeli testasi myös, vastaavanlaista kiteenvaihtoa DTM-mersu -radio-ohjattavilla :)

Itse kun ei isä ikinä ostanut radio-ohjattavia autoja, niin ostin sitten itse pikkuveljille monia..

• ohjattaviaautoja
        ohjattaviaautoja kirjoitti:

Joo itsekin ostanut radio-ohjattavia pojille joskus, City-Sokoksessa myyjä vielä testasi että toimivat yhtäaikaa ne, kun eri kiteet.

2. Sitten eräs pääesikunnan vääpeli testasi myös, vastaavanlaista kiteenvaihtoa DTM-mersu -radio-ohjattavilla :)

Itse kun ei isä ikinä ostanut radio-ohjattavia autoja, niin ostin sitten itse pikkuveljille monia..

Tuollaisista autoista... niin jätin ne myyjälle testattavaksi jotkut 2kpl autoja, se myyjä sanoi niistä että: ei ole kyllä ikinä ollut tuollaista tehtävää ennen että pitää ajella radio-ohjattavilla autoilla testiksi.

• lahjaton joulu

Eikö raamatusta löydy vastausta lahjaongelmiisi?

• evlut

Sana-lehden sain lahjaksi vuodeksi.

• Atte Kaihomieli

Akustinen nailonkielinen kitara. Ei sen takia, että se oli rahallisestikin arvokas, vaan siksi että se on tässä 15 vuoden aikana ollut tärkeä välikappale, jonka avulla olen saanut purettua lukemattomia suruja ja iloja.

• Hannu (--)

Paras joululahjani kautta aikojen oli se kun täytin 18v ja sain erota kirkosta.

• erosin kirkosta

Joo sama homma. Säästyi kirkollisverot järkevämpään tarkoitukseen.

En halunnut tukea yliluonnollisia ilmiöitä totena pitävää organisaatiota, joka tuputtaa samaa myös lapsille.

• Lapsena Joulu oli ihmeellistä. Silloin melkein kaikki lahjat tuntuivat hienoilta. Kunnes sitten paljastui, ettei sitä joulupukkia olekaan.

Muista erään joulun kun isä sairastui kovaan kuumeeseen. Isäni oli talonmies, ja silloin tehtiin lumityöt käsipelillä. Lunta tuli hirvittävät määrät. Tein lumitöitä n. 3 tuntia ja selvisin urakasta. Isän katseessa välittynyt kiitos oli kyllä paras lahja.

Sen jälkeen vain lasten ja lastenlasten ilo on ollut se paras lahja!
      Eniten nautin hiljaisuudesta ja rauhasta. Jo lapsena lähdin usein ulos vain nauttimaan rauhoittuneesta kaupungista ja juttelemaan Taivaan Isälle luonnon keskeen. Niin teen yhä edelleen.

• Muistan aina nämä

Setan viiri ja napatassi video.

• Yritin miettiä pääni puhki jotain lapsuuden joululahjaa, joka olisi ollut ihan yliverto, mutta en saanut yhtäkään yksittäistä pakettia mieleeni. Sen sijaan näin silmissäni joka ikisen aattoillan ja sen lahjojen jako tilanteen, perheen koolla, sen ihanan kodin lämmön ja joulun salaperäisen tunnelman. Paras joululahja minulle on siis kyllä ollut koko elämäni se, että minulla on niin hyvä ja rakas perhe ja koti, jossa joulua viettää.

Sanna Husso, pappi

• roskakuskitonhuonoja

Kaikki tavara ja turhuus ovat aina olleet hienoimpia asioita minun joulussani. Vaikea eritellä mitään erityistä, tai no kaikki muoviset luonnolle vahingolliset, tai muuten vain maatumattomat romut ovat aina olleet lähellä märkivää haavaa, jota sydämmekseni kutsun.

Mikään ei ole hienompaa, kuin heittää jo seuraavana päivänä roskiin kallis turhuus, jonka vanhempani ovat verta hikoillen tienanneet.

Joulu on ihanaa aikaa.

• Tykkää lukea

Kristillisen kirjakaupan lahjakortti oli iloinen yllätys.

• Miten on?

Saavatko vain kiltit lahjoja?

• Pakananoiden juhla

Nuo lahjathan on pakanallista jouluperinnettä. Roomalaiset antoi Saturnalia- juhlissa juuri näihin aikoihin lahjoja perheenjäsenilleen tuhansia vuosia ennen kristinuskon keksimistä.

Kaiken lisäksi sana "joulu" perustuu germaanien pakanoiden "yulen" viettoon.

Syntistä koko lahjojen jakelu.

• Stressi pois

Itselläni ei onneksi ole lahjastressiä kun emme vietä ylimateriaalista joulua. Olemme aikuisia ihmisiä ja vapautimme toisemme aikaa sitten kyseisestä lahjastressistä. (Muistelen vieläkin kauhulla aikoja, jolloin menin ostamaan lahjoja hikisenä talvitakki päällä jouluruuhkaan.) Lapsena oli kiva saada lahjoja, mutta elin lapsuuttani silloin, kun ei vielä ylimaterialismi ollut päässyt valtaan.

Nyt on paras joululahja hyvä ruoka (ruokaviiniäkin saa), suklaakonvehdit näin niin kuin materiaaliselta kannalta, muuten tietysti itse joulu.

Hiukan toki hävettää tuo ruokamässäilykin, ottaen huomioon ketä juhlitaan. Kohtuus kaikessa.

• paras jouluni

Paras joululahjani on, että olen saanut tulla uskoon jouluun liittyvän kristillisen sanoman myötä. lapsuuden kodissani 1960-luvulla olltiin välinpitämättömiä uskonasioihin, mutta jouluna radiosta tuli paljon evankeliumia. Oikein reilusti sain uudistua uskossani kuunnellessani ja katsoessani joulusaarnaa jouluna 1980.

• jouluonmukavaa

Olen aikuinen mutta paras lahja oli silti 2 kiloa "plutonium-palloja", eli Fazerin vihreitä marmeladi-kuulia, niitä tuli paljon, kun toivoin niitä.

2 kiloa tosiaan tuli niitä sitten kaikilta joku paketti niitä... vihreitä kuulia.

Joulussa on parasta se että voi tehdä ihmisiä iloiseksi, ei välttämättä tarvitse antaa mitään lahjaakaan, kun voi tehdä ihmisiä iloiseksi muutenkin kuin lahjoittamalla rahaa.

• crews

Me ollaan kavereiden kanssa jo vuosia sitten sovittu, että lahjoja ei tarvitse antaa. Me nimettiin se "ei mitään tuoksukynttilöitä-säädökseksi :D Viime aikoina yksi on kuitenkin innostunut käsitöihin ja kaikki itse tehty otetaan ilolla vastaan.

Hyvä mieli tulee siitä, että saa jotain mitä on toivonut. Se kertoo siitä, että antaja arvostaa minua ja kuuntelee toiveitani.

Kohtuuden rajoissa tietenkin, ferrari olis kyl tosi kiva, mutta itse tehty kortti tuo yhtä hyvin mielen.

• Jos tätä voi laskea joululahjaksi, itse ainakin lasken, niin tänään sain "joululahjaksi" hyvän mielen kun kävin luovuttamassa verta, joka jouluinen perinne. Pieni vaiva, iso apu, hyvä mieli =)

• peppe

Christopher Hitchensin kirja Jumala ei ole suuri - kuinka uskonto myrkyttää kaiken.

• Lähimmäisenhakkaus

Paras joululahjani oli, kun hartaat uudestisyntyneet vanhempani, paikkakunnan herätyskokouksien järjestäjät ja raamattupiirien vetäjät, joilla oli vekkuli tapa sitoa minut tuoliin kiinni hakattavaksi suunnilleen joka toinen päivä (koska lapsesta joka on uppiniskainen pitää hakata paholainen ulos) kertoivat minulle, että näin joulun kunniaksi saisin itse valita kumpaan puoleen naamaani nyt hakattaisiin.

Valitsin oikean puolen jossa ei ollut juurikaan hampaita jäljellä ja luullakseni kiitos tämän minulla on vielä pari ihan oikeaa alkuperäistä hammasta jäljellä vasemmalla puolella. Oikealla puolella on tosin todella pahannanäköinen arpi, mutta hei, ei siis kristinuskoa ilman kärsimystä ja arpia, eikö niin?

Omille lapsilleni olin kuitenkin ajatellut jotain ihan toisenlaista. Vastoin kristinuskon kärsimyskaunistaa -aatteita olinkin ajatellu ostaa heille jotkin mukavat lelut ja sitten pitää heitä sylissäni ja lukea heille kivoja satuja kynttilänvalossa, napostellen suklaata isosta rasiasta. Minusta kun ei ole yhtään kivaa hakata lapsia, tai ylipäänsä ketään ihmisiä, vaikka uudestisyntyneet kristityt niin pitävätkin sitä uskonsa keskeisimpänä ydinasiana.

• Rövästi Kaheli-Pöppi

Peltikalsarit ne on niin kuin suojaks jos joudun menemään Nokia-missioon.

• Kristinuskon kirja.

Minun paras joululahjani on muutama päivä sitten saamani varmuus kristinuskon perimmäisestä totuudesta. Se on elämäni rikkaus, joka on luettavissa Googlesta minun reformaatio sivuiltani kirjoituksessa 29.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      236
      8014
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5670
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4862
    4. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      156
      4182
    5. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      89
      3754
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2081
    7. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2065
    8. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1879
    9. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      46
      1779
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      39
      1727
    Aihe