AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  /  /  /  / Autolla Latviassa tiedoksi, ja Via Balticalla yleensä

Autolla Latviassa tiedoksi, ja Via Balticalla yleensä

47 Vastausta 3 603 Lukukertaa
Ajamisesta.. Ehkä tästä on jollekin hyötyä, itse en vastaavaa löytänyt mitä ennen matkaa muistan etsineeni.

Eestin puolellahan ajetaan tosi rauhallisesti, tuntuu että jos 80 rajoitus niin se on se yläraja eikä kuten Suomessa mittarivirhe+vähän vielä yli. Venäläiset (auto)rekat tai mitä ne on eivät päästä ohi koska menevät kimpassa, vaikka näitä olisi 4 peräkkäin siinä tuskailet miten niistä ohi kun pitäisi vetää kaikista kerralla. Ohitukset hurjia kaikissa maissa. Eestissä ja Latviassa tietöitä kymmenien kilometrien pätkillä, kannattaa ottaa vaan rauhallisesti. Ainakin Riikan hollilla oli.

Latviassa maantien sivussa on ne pengerviivat katkoviivalla. Tämä tarkoittaa sitä, että sinne kuuluu väistää, koska ohi mennään juurikin niin että se, jonka ohi mennään, väistää omaan sivuunsa ja se, jonka kaistalla siis ohittaja sitten puolittain siinä ohitushetkellä on, väistää omaan sivuunsa. Ilmeisesti tässä on joku systeemi, että milloin saa ohittaa toiseen suuntaan ja milloin toiseen, mutta itse emme nuolista saaneet selvää. Aika pian siihen tottuu että "joku tulee vastaan mun kaistalla". Ja siis sitten tietysti väistetään.

Taajamat merkitään niin, että tien sivussa on kyltti, jossa lukee jotain = paikannimi. Kun taajama loppuu, on sama paikannimi ja viiva sen yli. Itse olisin ajellut varmaan parit taajamat sitä kahdeksaakymppiä jos navi ei olisi tajunnut näitä vaihdoksia.

Liettuassa liikennettä on vähän motarilla ja suuntavilkun sijaan käytetään hätävilkkua ohituksissa. Vilnassa liikenne aika haipakkaa, mutta toisaalta tuntuu että kun ihmiset ei niin kiinni siinä mitä PITÄÄ ja SAA tehdä, myös joustavuutta löytyy eri lailla. Itse sain Hgissä tööttäyksiä kun vain vaihdoin kaistaa kun olin ensin väärällä, eikä kukaan muutenkaan aluksi meinannut päästää. Vilnassa on normaalia sellainen, mistä Suomessa saisi monet töötit, huudot, keskarit ja varmaan syytteen perään.

Silti, parikymppinen tyttö yhä hengissä :)
Kuulepas kakara

Älä viitsi kirjoitella minkään maan taikka yksittäisen reitin liikennekulttuurista jos et kerran siitä mitään ymmärrä

Tämänkaltainen pelon, ennakkoluulojen ja tietämättömyyden kyllästämä kirjoitus on vaan omiaan ylläpitämään muiden kokemattomien autoilijoiden ennakkoluuloja, sekä luomaan uusia uskomuksia esim. hätävilkkujenkäytöstä moottoritiellä.

Itse olen sahannut Via Balticaa edestakaisin parikymmentä kertaa ja reitti on jo vuosikausia ollut jokseenkin leppoisa ja rauhallinen.

Jokainen joka on autoillut Ranskassa, Italiassa, Portugalissa, romaniassa, Turkissa ym. ymmärtää että jos on pikkupimua ulkomailla ajelu vähän jännittänyt se ei vielä tee baltian liikennekulttuurista kovin erikoista.

Pitäisi myös ymmärtää että me suomalaiset olemme usein itse aikamoisia tunareita liikenteessä.
Menehän trolli mettään siitä!
viron liikenne kulttuuri 10vuodes muuttunu paljon voisin sanoa et se on paljon parempi mitä suomes on ja jalankulkijoi kunnioitetaan liikentees paitsi yleensä suomalaiset vodka matkailijat ajaa samal taval ko suomes elikkä auto ensin jalankulkijat sitte ko mahtuu
Sine kirjotta oikke hyve suomikiäli, elikkä ko sitte taval jalakukula kittos
Vihamielinen itseään täynnä oleva jurbo. Arvaa kuka?
Pointtini oli kyllä päinvastainen kuin miten sen ymmärsit, nimenomaan yritin korostaa sitä että hyvin sujui, vaikka yllätyksiä tuli vastaan, joista tässä yritin kertoa eteenpäin. Samoin mikäli huomasit niin lähes kehuin tuossa ajotapaa esim. Vilnassa verrattuna Suomeen.

Tykkäsin reissusta kovasti eikä todellakaan ollut tarkoitus dissata Baltiassa ajoa, mutta ehkä sellaisen kuvan sai, kun keskityin noihin ylläreihin. Ettei "sinullekin, joka olet ajellut" nyt tulisi paha mieli, voin kertoa, että nautin suuresti esim. haikaroista joita näkyi siellä täällä matkan varrella, siitä, että kun suurin osa reitistä ei ollut motaria, tietysti matkanteko oli hitaampaa mutta toisaalta pystyi aina pysähtymään tienvarteen kun halusi tai seuraavalle bussipysäkille, oli mys hauska kun Via Baltica tosiaan meni ajoittain ihan taajamien keskeltä, joten niitä siis näki siinä samalla.

Sitä en kyllä ymmärrä, miksi juttuni oli ennakkoluulojen ja tietämättömyyden kyllästämä, kun olivat ihan omia kokemuksia. Enkä ymmärrä, miten tuo hätävilkkujuttu olisi uusien uskomusten luomista, kun siellä kerran niin tehtiin. Syytä en tiedä, mutta Liettuan puolella ihmiset nyt vaan käyttivät hätävilkkuja eivätkä suuntavilkkua, ja itse vaan ajattelin, että okei täällä tehdään näin.

Miten joku voi olla noin täynnä itseään? Arvasin ettei täältä ainakaan kiitosta saa, mutta ajattelin kirjoittaa, kun itse juurikin esim. täältä hain etukäteen tietoa. Ikäni mainitsin juuri sen takia, että ihmiset tajuaisivat, että ajokokemusta ei ylipäätään ole kuin parilta vuodelta, vaikka hyvä kuski olenkin. Tietenkään ilmeisesti aikuinen mies ei pysty olemaan siihen tarttumatta v******umielessä. No, onhan se hyvä, että elämässä jotain osaa, ja sinä ilmeisesti osaat ajaa autoa ja pääset pätemään sillä täällä! Olisipa mulla sun elämä, oon niin kateellinen. (tai sitten en)
rohkea neitokainen kun uskalsi lähteä baltian teitä kokeilemaan...

kyllä siellä pärjää kun noudattaa riittävää varovaisuutta, liikennesääntöjä (joustavasti) ja väistää kuoppia (etenkin latviassa)

maisematkin paranevat etelää kohti ajettaessa.....ja on upeaa kun iltahämärässä haikarat ja metsäkauriiit bongailevat teiden varsilla

itse aloitin baltian cruisailun jo vuosia sitten ja kokemukset ovat 90 %.sti hyviä
autoa ei ole varastettu , eikä tavaroita ole pöllitty , ruoka, majoitus ja polttoaine ovat halpoja

uudet kesiksetkin tulivat auton alle viime kesänä latviassa hintaan 280 euroa
Pakko tarttua tuohon hätävilkkujuttuun.. Latviassa ja Liettuassa kiitetään käyttämällä hätävilkkuja. Jos esim. annat tietä ohittavalle autolle hän laittaa hätävilkut päälle kiittääkseen sinua.
Minä aloittelin ajelun Baltiassa jo 90-luvun alussa, parhaimmillaan kerran kuussa Riikaan ym, kaupparatsastaja nääs olin. Paljon on meno rauhoittunut. Keväällä kävin viimeksi Kaunasissa ja ainoa asia, joka maalaispoikaa ihmetyttää, on nuo uudet Latvian kaistamaalaukset. On noin 1,5 kaistaa suuntaansa, miten pitäisi ajaa ja miten väistää? Mikä on pientareen tarkoitus: pyöräilijöille, traktoreille, pysäköimiseen, ohitsepäästämiseen vai mitä? Ei tullut mistään kysyttyä.
Pientareen tarkoitus on yksinkertaisesti helpottaa ohittamista ja siten liikenteen sujuvuutta. Ohitettava väistää pientareelle ja tekee näin tilaa ohittajalle, samaten vastaantulija voi väistää pientareelle ja näin tehdä ohittamisesta sujuva ja turvallinen kaikille osapuolille.
Puola on ko. kaistamaalauksia täynnä, hyvä kun tapa on levinnyt pohjoisempaankin.
suomessahan tästä saisi sakot.....
Liikenne toimii hienosti kunhan jättää sen suomalaisen liikennementaliteetin matkan ajaksi kotiin. Kolme autoa rinnan sujuu hienosti ilman p-keleitä. Ei siellä Viron puolellakaan rajoituksia tarvi nuolla, kunhan järki on mukana. Latviassa on toimiva tapa varoitella tutkasta valoja vilauttaen. Varsinkin Riian alueelle on lisätty paljon kameratutkia. Sijainnit on kyllä ilmoitettu Latvian poliisin sivuilla. Ennen Riikaa Baltezersin taajaman kohdalla on lähestulkoon aina poliisit zekkailemassa nopeuksia.
Talviautoilua Liettuassa (BALTIAN KIRJEENVAIHTAJA)
Jos olet matkaamassa näinä lumisina kuukausina Via Balticaa pitkin keski-Eurooppaan tai ylipäänsä ajamassa Liettuaan, kannattaa varoa. Nimittäin:

1) Puolassa nastarenkaat ovat kiellettyjä ja Liettuassa niistä pitää varoittaa erillisellä tarralla (jota EI ole saatavissa Suomen Biltemasta). Täten, matkaan kannattaa lähteä kitkat alla. Kitkat ovat ihan yhtä hyvät renkaat rauhallisen kuskin käsissä kuin nastatkin. Niillä ei tietenkään saa sitä jokakelin pelivaraa samalla mitalla, mutta kun sen pitää mielessä, niillä pystyy ajamaan ihan hyvin kelissä kuin kelissä. Suomessakin ne ovat ihan kätevät, eikä tuntunut yhtään sutivan tai luistavan enemmän kuin muilla autoilijoilla.

2) Tiet ovat kunnossa hyvällä säällä. Kuitenkin, jos tuulee ja tuiskua, kuten viime viikonloppuna, niin kannattaa ajaa varovasti. Liettuassa Via Baltica menee laajojen peltoaukeiden lävitse ja reitillä on enimmäkseen rekkoja. Huonolla säällä ohittaminen on vaikeata sekä hyvin vaarallista. Pienemmät tiet aurataan, kun siihen löytyy aikaa: täten kannattaa olla varovainen niillä - eräällä pääteistä (kansallisen tason, ei Eurooppatiellä) auto otti pohjasta kiinni kiitos syvien urien ja vaihtelevan sään - ja heti perään tiellä oli saharamaisia dyynejä.

3) Via Baltica kulkee kylien lävitse. Ja niissä rajoituksena on 50 kmh. Kylät merkitään valkoisella, matalalla kyltillä, eikä siinä ole keltaista kaupunginkuvaa. Samanlainen kyltti, jossa on punainen viiva päällä tarkoittaa, että kylä/kaupunki loppui. Jos kyltti on sininen, se ei vaikuta ajonopeuteen.

4) nopeusrajoitukset eivät koske koko tietä, eikä kaikki teitä. Jos tien alussa on kyltti 60 kmh, se tarkoittaa, että nopeus on tuo seuraavaan risteykseen saakka. Toisaalta, jos autosi on uusi tai edes nopea, sillä saa näemmä ajaa niin lujaa kuin lystää. 180 kmh on ihan jees nopeus moottoritiellä, ja kyllähän sitä voi kahdeksaakymmentä koulujenkin ohitse suhauttaa.

5) Kameroita ja poliiseja. Kameroista tosin varoitetaan erillisellä liikennemerkillä, joka muistuttaa ainakin itseäni enemmän autoradiosta. Poliisien kanssa tarkkana: jostakin ihmeen syystä ainakin kaupungeissa nykyinen politiikka on se, että jos sinut pysäytetään, saat sakot - olit tehnyt virheen tai et. Esimerkkinä jos ajoit punaisia päin, mutta ehdit siitä yli oransseilla, niin silloin voit saada sakot tien ylittämisestä väärässä paikassa. Tai vastaava toinen tapaus, jossa todettiin, että kuljettajalla on sitten varmaan ajovalo rikki. Näistä pääsee väittelemällä eroon. Kuitenkin: pidä puhelin lähellä, sillä siinä on nauhuri - ja nauhoita koko keskustelu. Liettuan poliisi on kuin Suomen pankkivirkailija - mitään ei kannata uskoa ja kaikki pitää ottaa nauhalle/paperille.
Mistä mennään sitten yli puolaan? Onko niin että kun suomesta lähdetään ajamaan tätä Via Baltic reittiäö niin se tulisi mielummin ajaa päiväaikaan ja niin ettei välillä olisi yöpymistä? Olen kuullut että autoja ja varsinkin moottoripyöriä katoaa paljon juuri tällä välietapilla yövyttäessä? Miten tiheään on huoltoasemia ja mikä on oikeastaan tämän reitin pituus kun lähdetään tallinnan satamasta ja ajetaan puolan rajan ylitse? Mitkä ovat prätkällä liikkuvan suurimmat ongelmat tällä kyseisellä reitillä?
Kyllä nyt puhuu ihmiset jotka pelkäävät enemmän kuin reissaavat.
Olemme reissanneet useita kertoja euroopassa kaikki nämäkin hurjaksi luokitellut maat. Meillä on iso kallis matkailuauto. Ei ole sattunut yhtään mitään niillä lukuisilla reissuilla. Henkeä eikä varkautta tarvitse pelätä ollenkaan Baltican reitillä. Turhaa puhetta. Samat jutu kulkeneet jo vuosia netissä.
Huoltoasemia on ihan rittävästi. Puolassa alaspäin mentäessä hyvät tiet mutta poikittaisliikenne on sitten hurjempaa. Siis kurjat tiet. Samanlaisia ihmisiä asuu joka puolella maailmaa. Suomessa varastetaan yhtäpaljon ja tuhotaan kuin muuallakkin. Ennakkoluulot voi jättää kotiin.
Liikenneruuhkat ovat teiden kunnostusten vuoksi ainakin Puolassa ja Slovakiassa ongelma. Suosittelen matkailua. Jos pelkää kannattaa mennä porukalla. Leiriytyminen on talvella hankalampaa kun aika paljon paikkoja on kiinni. Toukuussas avautuvat ainakin suuri osa.
Hotellien pihat tarjoavat myös hyviä paikkoja yöpyä tai varastoida kulkuneuvo lampun alle. Yövyimme Puolassa Hotellin edessä. Suihku ja wc kuuluivat hintaan sekä huokea aamupala. 4e ilman aamupalaa. Asuntoautolla. Respassa koko ajan ihminen ja vartija kulkee yöllä.
Kannattaisi lopettaa tuo Via baltigan peloittelu. Hienoa maisemaa ja ystävällisiä ihmisä. Halpaa ruokaa ja turvallista.
Vihdoinkin asiaa, kiitos.

25 vuotta ollaan kierretty pitkin ja poikin eurooppaa, pääsääntöisesti Oderin itäpuolella ja lähes joka vuosi Puolassa. Ensin prätkällä sitten kaikenlaisilla nelipyöräisillä.
Koskaan ei ole suurempia ongelmia ollut lukuunottamatta moottoripyörän tankkilaukkua joka varastettiin teltasta Unkarissa 1990.
Tämä niin paljon turhia pelkoja herättänyt Via Baltica ja baltian liikennekulttuuri on eräs leppoisimmista siirtymätaipaleista mitä tiedän, suoraa tietä, vähän liikennettä ja riittävästi palveluita.
Ei se maaima niin vaarallinen paikka ole kunhan vaan muistaa että aina kun ollaan oman tutun reviirin ulkopuolella niin terve järki ja normaali varovaisuus riittävät.

Hyvää ja turvallista matkaa!
HUOLTOASEMIA RIITTÄÄ JA AUTOTKIN PYSYVÄT TALLESSA KUN NE PYSÄKÖI HOTELLIN SISÄPIHALLE

MOTARIT KANNATTAA VIEDÄ SISÄTILOIHIN JA LUKITTAVIIN PAIKKOIHIN
riskit kasvavat etelään päin ajettaessa....kohti puolaa jossa ehkä suurimmat riskit
varkauksille
Statoilin bensiksiä on tosi paljon. Voi öypyä vasta Vilnassa, se on turvallisin. tallinnasta vilnaan on noin 600 km, se mentiin viime viikonvaiheessa.
matkailu avartaa jatka sitä ja ennen kaikkee viros siäl saa aina apuu ja uusii ystävii jos jotkut haukkuu virolaisii pitää kattoo peilii mis vika on ite käynny siäl auton kans aina ko kerkii
Via Baltiassa pahinta olivat lähinnä tietyöt, kun kesällä ajelimme mopoilla. Lähinnä siitä aiheutui melkoisia hidastuksia. Muuten ajokulttuuri on kohtuullinen. Puola on kyllä sitten luku sinäänsä. Liikennemerkkejä, kuten taajamamerkkejä on tosiaan eri maissa hieman erilaisia. Muutamia muitakin erikoisuuksia on kuten risteysalueiden rajoitukset. Pitää vain yrittää jotenkin seurata luovasti paikallista käyttäytymistä.
Via Baltia pelotti niin paljon että vetäsin viimeksi Gulbenen ja Daugavpilsin kautta alas, eipä tullut juuri turisteja vastaan, tietöitä oli ihan tolkuttomasti, tosin jos ne on saatu valmiiksi tiet pitäisi olla aika hyviä, Itä-Latviassa palveluja on aika vähän, Itä-Liettua oi sit ihan mukavaa seutua.

Puolan on kyllä ihan oma lukunsa, sinne kannattaa aina mennä.
ei kannata...via baltica huono vain riikan lähellä
Kiitos - mielenkiintoista luettavaa, kun itsekin olen muutaman viikon päästä lähdössä viikoksi ajamaan Baltian maihin! Aina on hyvä tietää eri maiden erityispiirteistä, joten älä välitä noist trollikommenteista!
Miksiköhän useimmilla vakuutusyhtiöillä on rajoituksia korvausehtoihin koskien juuri
noita Via Baltican maita...

Tuosta voi kukin vetää omat johtopäätöksensä.
tilastoa..... suomessa varastetaan viikossa yhtä paljon autoja kuin virossa kuukaudessa !!!
AUTOLIITOLLA ON TÄHÄN HYVÄ OPAS

JA TÄSTÄ LISÄTIETOA

WWW.TRAVELLER.LV
Puolassa ei saa olla nastarenkaita !!!
Koska suurin osa autoilijoista ei osaa vaatia parempia vakuutusehtoja.

T:300€ omavastuulla.

Vertailun vuoksi, kysykääs mitkä ovat vakuutusehdot vaikka Albaniaan.
mmv vakyhtuiö aktia veritas on antanut varkausvakuutuksia ilman 25 % omavastuuta....
Moittimistakin on.
Kerran jossakin Tarton tuolla puolen pakoputki alkoi röpöttää, kyläseppä sitä ruosteista näppärästi ja nopeasti korjaili. MUTTA mitään takuuta työlle en saanut. No, kesti se matkan Riikaan ja sitten kotiin ja muitakin reissuja.
Ohi ovat ne ajat, jolloin kuoppaisilla teillä tärinät rikkoivat paikkoja kuten kerran turbo-Saabin polttoainepumpun releen. No, Riiassa oli VW-Audin pojilla Hellan kataloogi, jonka perusteella osasivat juottamalla korjata releen, varaosaa kun ei ollut, ja taisi tulla parempi kuin uusi.
Kuoppaisia tieosuuksiakin on, mutta ei enää kovin paljoa.
Hieman sivusta, mutta:
Sattuuhan tuota kotimaassakin, sillä kerran Oulussa Ruskon lähellä olevassa korjaamossa korjattiin autoni pakoputki. Työn jälkeen kassalla kerrottiin ja kuitissakin luki, että korjauksella ei ole minkäänlaista takuuta.

Ei tuo siis mikään Baltian kyläseppien erikoisuus ole.
Jos on kiire Puolassa, hyväksi havaittu kikka. Kun sut ohittaa joku kovalla vauhdilla, lähet peesaamaan sen perässä. Unohda nopeusmittari. Sitten vaan ajat tyypin mukaan. Aina se osaa hidastaa silloin kun pitää (poliisien nopeusratsia). Monesti tällaisia useamman auton letkoja kulkee. Puolan taajamat on tosin kylvetty täyteen näitä kameratolppia, jotka pikkasen rikkoo kuviota.
Sama letka-ajo toiminee myös Latviassa ja Liettuassa, jos vaan löydät sopivan kirittäjän.
liettuassa kameratolpat ovat suojatien liikennevalon näköisiä...siis pieniä.....
Olen ajanut 15 vuoden aikana 6 x Viabaltikan läpi Asuntoautolla ja Puolasta aina Kroatiaan asti ja kertaakaan en ole joutunut ryöstön tai sen yrityksen kohteeksi. Olen nukkunut hotelien pihassa ja Tir parkessa ja hyvin on mennyt. ja tuossa edelisen kirjoitajan puheessa on juoni joka toimii.
Kerran yrittivät pysäyttää illalla tien varessa Lietuvassa mutta en tehnyt muuta kuin lisäsin kaasua.
Mutta ne Tyttölapset ja Naiset siellä puolan tien varsilla oi joi!
Riga on kesällä kaunis kaupunki, muuta viinaan meneville ryöstö altis kaupunki.
Paikalliset ajavat kovasti eli eivät noudata määräyksiä ja vilkuttivat valoja meneinä vuosina poliisista mutta nykyään sekin on vähentynyt.
Sosittelen selvä päisille lämpimästi ajoa Viabaltikaa pitkin, ei se vie kuin muutaman tunnin niin totuu toisenlaiseen liikenteeseen, ja kun sieltä sitten 6 viikon jälkeen pala suomeen nin Helsikin tuntuu tuppukylältä ja meinaa aja suomessa kolarin kun ovat täällä niin itsepäisiä pässejä.
Nyt tulee muuten pysäköinti virhe maksut postissa koti osoiteeseen.Maksoin juuri 10.6.2011 saadun sakon toissa päivänä.
Olisi paljonkin kerottavaa mutta tähän palstaa ei varmaan sovi se kaikki.
Viime talvena tuli ajeltua talvehtimis matkalla Espanjasta - Kreikkaan - Makedoniasta takaisin Albanian kautta Kroatiaan. Ja voin kertoa, että liikennekoulua tuli käytyä läpi ja monta kertaa tuli kohdattua pimeitä hevokärryjä ja traktoreita äkkiseltään edessä. Tässä kaikessa auttoi tarkkaavaisuus ja rento asenne sekä toisten huomioon ottaminen ja maiden ajotapojen ymmärtäminen. Asuntoautolla on tullut tukittua liikenne muutaman kerran kun tie onkin kaventunut kahden talon väliin ja ainoa keino on ollut pakittaa yli 8 metrinen auto takaisin leveämmälle väylälle. Hätärit päälle ja rauhallisesti pakittaen on aina tilanne hoitunut hyvin. Ulkomailla on liikenteessä se hyvä puoli ettei ihmiset hermostu niin kuin Suomessa. Kaikki ymmärtää mikä on ongelma ja puikkelehtii ohitse monesti jopa morjenstaen, ihanaa rentoutta! Emme voi olettaa kaikkien maiden teiden kunnon vastaavan Suomen tasoa tai liikennesääntöjen olevan samanlaisia. Matkailu avartaa ja näin tekee myös liikennekulttuuri :) Via Baltica on erinomainen reitti mielestäni Eurooppaan niin kauan kuin pysyy pääteillä. Mitä enemmän lähtee seikkailemaan sivuteille sitä huonommaksi tienpinta muuttuu. Teiden kunto vaihtelee joka maassa, silmät auki ja rentoutta ajoon, kyllä se siitä sujuu. Hyvää kevättä kaikille ja rentoa asennetta tien päälle ;)
Liettuassa on parhaat tiet, hyvät myöskin Latviassa. Virossa huonoimmat.
EDELLISEEN...Liettuassa ovat parhaimmat tiet...mutta kyllä Viron tiestö on vielä parempi kuin Latvian jos ottaa huomioon muutkin kuin päätiet
Suomalainen juntti rekkamies luulee olevansa suuri sankari kun ajelee Suomen rajojen ulkopuolella. Vaikka ei siinä sinänsä ole mitään kummallista.
On se niin väärin että siihen kykenee myös 20-vuotias nainen. Pulma onkin siinä että siinä ei ole mitään suurenmoista, todennäköisesti naiset pärjäävät paremmin euroopan teillä koska ovat kielitaitoisia. Eihän siihen tarvita kuin ajokortti...Buahahahhahaa!!
Niinpä....ja "hieman" sitä ajosilmää....sillä mä en ainakaan antais matkailuautoani ihan kenen tahansa ajettavax...oli sitten mies tai nainen...on meinaan sitten hieman kalliimpi kuin tavan henkilöauto!!
Ajettavax? Olet siis 53-vuotias kirjoitustaidoton teini, joka omistaa matkailuauton ja jonka elämäntehtävänä on raiskata kaunista suomen kieltä?
Anteexx vaa mut 53-vuotias ei ole teini, vai mitä?
KESKITTYKÄÄ PÄÄASIAAN,,,LOPETTAKAA VINKUMINEN

ONKO TÄMÄ LAPSELLINEN SUOMALAINEN TAPA ? TOISTEN KIUSAAMINEN
Päinvastoin eli virossa oli liikenne epävarmempaa kuin muissa maissa. latviassa ja Liettussa meni ihan ok, nehän ovat viroa fiksumpia maita kokonaisuudessaan. Virolaiset ajaa kuin hullut myös täällä Suomessa eli helsingissä. Eivät noudata liikennessääntöjä ihan kuin ei olisi ajokorttia lainkaan. Ajavat keskustassa päin punaisia. Kun joku karkeasti törppöilee, se onkin virolainen. Joku neljän hengen virolaispoppoo oli viime viikolla kuollut Rovaniemellä. Liikenteessä siis ja oma vikansa.
Tätä viestiketjua on ihan mukava lujea ,kun olen ensikertaa menossa baltiaan omalla autolla heinäkuussa. Loppua kohti viestit muuttuivat vähän asiattomiksikin ,mutta anyway luin mielenkiinnolla. Liikennekulttuurista vain sen verran ,että kokemukseni mukaan ainakin Kaunasissa huomioidaan jalankulkijat. Autoilija painoi meille torvea ,kun emme heti menneet tien yli. Tööttäys tarkoitti ,että alkakaahan jo mennä!
Otimme tämän kohteliaisuutena vaimoni kanssa ja siitä eteenpäin uskalsimme mennä tien yli empimättä. Autoilijat siellä tosiaan pysähtyvät suojatien taakse ,vaikka et olisi vielä tielle astumassakaan. Jäävät sitten hetkeksi odottamaan ja jos et huomaa mennä ,niin sitten painetaan vielä torvea. Tuntui aika hienolta ,kun ei ole moiseen Suomessa tottunut.
Tuon jalankulkijoiden tavallista kohteliaamman huomioimisen autoilijoiden taholta Kaunasissa allekirjoitan täysin. Täytyy myöntää, että tähän oli itselläkin aika paljon totuttelemista..
Männä viikolla ajelin Latviassa ja Virossa ja ihanpa hyvin selvisin.

Kolkan ja Liepenen väillä tuli ihan 6 autoa vastaan. Kovin oli rauhallista meininkiä.
 /   /  /  /  /  / Autolla Latviassa tiedoksi, ja Via Balticalla yleensä

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta