Tätä aihetta on käsitelty varmasti aikaisemminkin, mutta otetaanpa uudestaan puheeksi. Olen ajatellut hommata purteeni plotterin. Tähän asti olen seilannut paperikartoilla ja niin aion tehdä jatkosakin. Joissakin tilanteissa näpsäkkä käsiplotteri oli kuitenkin mukava olla olemassa.
Tällä hetkellä vahvimpana ehdokkaana on Garmin 78. Onko raadila kokemuksia em. mallista? 78:n mukanaa tulee jonkinlainen peruskartasto, mutta sillä ei ilmeisesti tee veneilykäytössä paljoakaan. Malliin sopiva karttasofta näyttäisi olevan BlueChart 2-sarja. Minkälaisia kokemuksia em. kartastosta?
Laite ja sopiva softa maksaisi yhdessä vitiisensataa.Olisiko kuitenkin järkevämpää miettiä jotakin muuta vaihtoehtoa? Garminin etu olisi tukeva mekaaninen rakenne ja roiskeiden kestävyys. Jollakin iPhone tai iPad-systeemillä voisi päästä samoilla hinnoilla tai jopa halvemmallakin. Mutta käyttö ei olisi ehkä yhtä näppärää ja laitteistot herkempiä vaurioitumaan.
Kiinteä plotteri olisi tietysti yksi vaihtoehto, mutta sellaista en nyt halua asentaa. Paneelissa on jo entuudestaan Garmimin vanha 128.
Käsiplotteri
7
660
Vastaukset
- äöläöläöl
Kyllä tämä on merkilinen forumi. Itse tein mielestäni aivan asiallisen kysymyksen. Vastauksena tulee kaiken maailman asiatonta linkkiä. No, kukin saa kicksinsä mistä saa. Ehkäpä vastaajilla on nyt tyytyväinen ja hyvä olo. Toivottavasti ei vain osuta samoihin satamiin ensi kesänä!
- GPSMAP 62st
Olen käyttänyt Garmin GPSMAP 62st mallia jonkin aikaa ulkoiluun ja muutaman kerran vesillä. Se on samalla näytöllä ja samalla ohjelmistolla varustettu laite kuin GPSMAP 78, mutta eri kuorilla eikä kellu.
Kosketusnäytölliseen puhelimeen verrattuna käsi-gps on tukevampi. Se kestää paremmin säätä ja kolhuja. Jopa yksi väärään kohtaan osunut vesipisara saattaa olla puhelimelle kohtalokas, kun taas Garmin 78 kelluu iloisesti veden pinnalla. Nykyään on tosin saatavana myös IP67-suojattu Android-puhelin (Galaxy Xcover GT-S5690) ja keväällä 2012 tulee 10.1-tuumainen Android-tabletti Panasonic Toughpad A1.
Kosketusnäyttöä ei voi käyttää lainkaan hanskat kädessä, ellei satu omistamaan erityisiä kosketusnäyttöhanskoja. Kosketusnäyttö ei myöskään toimi jos sen pinnalla on reilusti vettä. Toisaalta käsi-gps:n pienille napeille on hankala osua paksut hanskat kädessä. Puhelin on monikäyttöisempi kommunikaatio- ja viihdelaite, kun taas käsi-gps soveltuu vain navigointiin, mutta toisaalta pesee GPS-antennin ja -vastaanottimen herkkyydessä puhelimet mennen tullen.
Garminin mukana tuleva pohjakartta on tosiaan niin karkea, että se kelpaa lähinnä atlantin ylitykseen. Näyttö on aktiiviseen veneilykäyttöön pieni. Vaatii paljon tihrustamista, zoomailua ja vieritystä, jotta tilanteesta saa jonkinlaisen yleiskuvan. Jos ei ole kiire, niin se on kuitenkin tehtävissä, samoin kuin reittien laatiminen. Ruudulle saa näkyviin kaikenlaista tietoa suunnasta, koordinaateista, kompassisuunnasta, nopeudesta, ilmanpaineesta yms., mutta karttanäkymässä ne ovat vain tiellä. Valikoita voi muokata monella tavalla ja tietokentät laittaa omalle ruudulleen tilaa viemästä.
Garmin syö monenlaisia karttoja ja muistikortilla voi olla samaan aikaan veneilykarttoja, reitittäviä tiekarttoja, vapaa-ajan karttoja, yleiskarttoja ja jopa itse tehtyjä, joiden välillä voi vaihtaa helposti valikon kautta. Esim. pohjoismaat kattava EU800X BlueChart g2 menee yhdessä palassa muistikortille ja toimii melko sujuvasti. Yksityiskohtien määrää ei kannata pitää maksimissa tai zoomailu ja vieritys muuttuu hitaaksi. Hakutoiminto löytää kaiken tiedon, mitä kartassa on mukana, mutta suurien tietomäärien selaaminen hidastaa ja voi jopa jumittaa laitteen sammutuskuntoon.
Garminin USB-liittimestä saa sopivan kaapelin avulla ulos NMEA 0183 -dataa ja käsittääkseni se pystyy itse vastaanottamaan ainakin syvyystiedon ja veden lämpötilan NMEA-liitännän kautta. Paristoja laite syö iloisesti ja kannattakin käyttää ladattavia pienoisakkuja kulujen säästämiseksi. Esim. Sanyo Eneloop on hyvä valinta erittäin hitaan itsepurkautuvuutensa takia. Varaparistoja pitää aina olla mukana, sillä kun ensimmäinen palkki tippuu akkumittarista on käyttöaikaa alle tunti jäljellä. USB-liitännän kautta voi myös syöttää virran, jolloin paristot toimivat varavoimana mikäli verkkovirta katkeaa. - zamp
Samaa mieltä GPSMAP 62st:n kanssa. Olen itse käyttänyt garminin GPSMAP 76C purjehtiessa paperikarttojen kaverina, ja hyvin toimii. Navigoin lähinnä paperikartan perusteella, ja välillä katson käsigepsistä missä mennään. Ainakin tuon 76C:n näyttö on niin pieni ettei pelkästään sen varassa pärjäisi. Parhaita puolia on tukeva rakenne, helppo käyttää yhdellä kädellä hanskatkin kädessä, eikä tarvitse pelätä kastumista tai kolhuja. Pattereita tai akkuja menee tosiaan aika nopeasti, itsellä on aina yksi pari akkuja latautumassa ja toinen käytössä.
Olen testannut myös nokian kosketusnäyttöpuhelimelta navionicsin karttoja. Kartat ja paikannus toimii ihan ok, pari kertaa on softa tosin jumittunut, ja paikan löytäminen ilman GMS-verkkoa voi kestää pitkään. Koko itämeren kartat saa kympillä, enkä ole huomannut eroa garminin karttoihin. Puhelinta olen pitänyt märällä kelillä minigrip pussissa, jolloin käyttö on aika kankeaa. Puhelimen kanssa tarvitsee kahta kättä, garminia pystyy käyttämään yhdellä. Aina kun karttagepsiä on oikeasti tarvinnut on puhelin jäänyt sivuun ja olen ollut tyytyväinen että garmini on ollut matkassa. - Jarmå
Tutustu myös ipadiin ja navionicsin navigointiohjelmaan. Kartat maksoi 40€ ja ne yltää välimerelle asti! Laitteeseen on myös saatavilla vesitiivis kova kotelo ja tup- syt laturi. Näyttö on tarpeeksi iso ja kirkas että sitä voi käyttää veneessäkin.
Onhan niitä parempiakin laitteita navigointiin, mutta ei näillä ominaisuuksilla eikä tähän hintaan. - äöläöläöl
Kiitokset hyvistä näkökulmista ja käyttäjäkokemuksista. Esille tuli monia hyviä yksityiskohtia, joista osa myös itselleni uusia. Oma käyttöni tulisi myös olemaan paperikarttapohjaista ja plotteri olisi vain yksi referenssi lisää. Siksi olen ajatellut juuri tuollaista kannettavaa mallia.
Itse olen käyttänyt viimeiset 12 vuotta kartan ohella myös Garmin 48:a, joka on ilman karttanäyttöä oleva perusmalli. Kapula on osoittautunut luotettavaksi ja siitä on ollut paljon hyötyä myös ilmailukäytössä. Tällöin erittäin hyvä ominaisuus on ollut mahdollisuus irrottaa antennimötikkä ja siirtää se häiriöttömään paikkaan.
Ehkäpä siis jatkan Garminin parissa. Nuo iPadit ja muut Android-laitteet toki myös kiinnostavat rajoituksistaan huolimatta. Voi kuitenkin olla, että tositoimissa merikäyttöön suunniteltu kosteuden- ja iskunkestävä vehje on parempi. Sillä voi olla käyttöä myös maanpäällisessä navigoinnissa.
Nyt vaan etsimään edullista kauppaa!- Seppomartti
Käsigepsiin ostin karttasirun ehkä 350€. Ei ole mielestäni laisinkaan käyttökelpoinen navigaatiovälineenä van sijoituspaikka on nykyään "grab pack". Ipadiin karttalataus maksoi kymmenesosan. Se on syrjäyttänyt plotterinkin näppäryydessään. Tänä vuonna iPadipurjehdusta 6500 mailia ja vaikea keksiä haittoja paitsi vedenpitämättömyys. Lisäksi satanmassa voi katsella netit, hoidella sähköpostis tai soitella. Ei oikein onnistu muilla. Unohtakaa käsigepsit.
- äöläöläö
Kiitokset Seppomartti kokemuksistasi. Kieltämättä tuo tablettivaihtoehto myös kiinnostaa. Olisi mielenkiintosta tietää, mitä Android-pohjaisia tabletteja väki on käyttänyt navigointitarkoutuksiin.
iPad on luonnollisesti tunnetuin, mutta löytyyhän niitä muitakin ja huomattavasti edullisempia. Onko kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462