Opettajaksi kiertotietä?

obettaja

Onko mahdollista saada ammattipätevyyttä kuvataiteen opettajaan lukemalla kasvatustieteen osuuden vaikka avoimessa yliopistossa ja suorittamalla taiteen tutkinnon jossain taidekoulussa? Eli siis onko taiteen tutkinto pakko suorittaa myös yliopistossa vai kelpaako joku taidekoulu?

-Kiitos vastauksista!

7

165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsdsds

Ei taida olla tuollaista kiertotietä. Ja avoimessa ei voi edes opiskella opettajan pedagogisia opintoja, vain pelkkää kasvatustiedettä, joka ei pätevöitä opettajaksi.

• adasdasdasda

No mikäs pätevöittää jos ei kasvatustiede?

• an englishman

Opettajaksi pätevöityy vain pedagogisilla opinnoilla (ei sama asia kuin kasvatustiede), joiden laajuus on 60 opintopistettä. Jos on opiskellut kasvatustieteen perusopinnot (tai miksei jopa aineopinnot), ne korvaavat osittain pedagogisia opintoja, mutta siis vain osin. Pedagogisiin opintoihin kuuluu opetusharjoittelua ynnä muuta - näitä ei kasvatustieteen opintoihin kuulu.

Kerran vielä siis: pelkkä kasvatustiede ei tuo opettajan pätevyyttä millään alalla.

Opettajaksi voi pätevöityä yliopistoissa kasvatus- tai käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa (tai mikä nyt onkaan kussakin yliopistossa) tai ammatillisissa opettajakorkeakouluissa, joita on muutaman ammattikorkeakoulun yhteydessä.

Aloittajan pitäisi vielä hieman selventää, onko kyse siis kuvataiteen opettajuudesta vai kuvaamataidon opettajan työstä. Kuvataiteen opettaja ei ole mikään varsinainen ammattinimike eikä tutkinto. Kuvaamataidon opettaja taas on ja opettaa eri kouluasteilla.

Kuvaamataidon opettajaksi voi päätyä näin:

A) Aallon taideteollisessa ja Lapin yo:ssa voi opiskella kuvaamataidon opettajaksi suoraan.

B) Voi suorittaa esim. jossain amk:ssa kuvataiteen opinnot tai vaikkapa opiskella kuvataideakatemiassa taiteilijaksi ja sen jälkeen (tai aikana) suorittaa pedagogiset opinnot (en tosin ole varma, mille kouluasteelle tällöin on pätevä - riippunee siitä, onko pohjalla amk-tutkinto vai maisterin tutkinto). Lisäksi Lahden muotoiluinstituutti tarjoaa jonkinlaiset taiteen perusopettajan pedagogiset opinnot, mutta käsittääkseni niillä saa pätevyyden vain alakoulun opettajaksi.

Sanoisin, että nämä asiat kannattaa varmistaa joltain viralliselta taholta - luultavasti esim. Työvoimatoimistossa on henkilö, joka osaa auttaa. Varmin paikka hankkia pätevyys ovat käsittääkseni nuo yliopistot. Tuosta amk pedagogiset -systeemistä en ole lainkaan varma, kun on kuvaamataidosta kyse.

Sijaiseksi kyllä pääsee ihan pelkällä amk-taustallakin ja ilman minkäänlaisia pedagogisia, mutta vakituisen viran saaminen on sitten asia erikseen - se periaatteessa vaatii sen, että kaikki palikat ovat juuri oikeanlaiset.

Itse olen FM ja suorittanut pedagogiset opinnot ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

• obettaja

Juurikin tuota hain, että taiteen tutkinnon siis voi suorittaa myös taidekoulussa. Selkoa tuli myös kasvatustieteen ja pedagogisten opintojen välille. Kyselen joltain viralliselta taholta enempi.

• an englishman

Lisäys vielä.

Jos jälkikäteen - siis tutkinnon suorittamisen jälkeen - hakee suorittamaan pedagogisia opintoja, niin kasvatustieteen (perus)opinnoista saa muistaakseni hakuvaiheessa lisäpisteitä. Lisäksi ne sitten korvaavat osan pedagogisista, omalla kohdallani korvasivat 15 opintopistettä.

• Lilacizzz

Itse olen toiminut soitonopena jo 15 vuotta ilman pätevyyttä. Minäkin valmistun FM:ksi. Soitto-opintoja ja teoreettisia opintoja minulla on varmasti riittävästi, mutta vain kasvatustieteen perusopinnot ja sivuaineena hieman musiikkipedagogiikkaa.

Olen hyvä ope ja saan hyvää palautetta, mutta itseäni harmittaa kun ei ole virallista pätevyyttä.Olisikohan minulla tuollaiseen mahdollisuutta.

Aikoinaan jännitin niin pääsykokeita että ne meni täysin mönkään.

Tulin aikoinaan sijaiseksi ja sille tielle jäin, oppilasmäärät vaan kasvoivat.

• an englishman

Lilac.

Saat pätevyyden ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Haku on ihan pian:
        https://www.opekorkeahaku.fi/opehaku/

Luultavasti saat korvattua aiemmilla opinnoilla jonkin verran. Lähiopetuspäiviä (seminaareja) on melko harvoin, ehkä yksi viikonloppu kuukaudessa. Jos hyvin käy, kotipaikkakunnallesi muodostuu opintoryhmä, jonka kanssa sitten teette yhdessä tehtäviä. Opetusharjoittelun luultavasti joudut tekemään, vaikka oletkin jo toiminut opettajana. Riippunee vähän opiskelupaikasta, miten se toteutetaan,. Omalla kohdalla homma meni niin, että yksi ohjaaja kävi yhden tunnin seuraamassa. Toisaalta se voi toimia niinkin, että vertaishenkilö (siis toinen opiskelija tai joku oppilaitoksesi toinen opettaja) käy seuraamassa useamman tunnin ja ohjaaja tulee sitten seuraamaan muutaman tunnin. Joudut luultavasti myös itse seuraamaan toisen tunteja. Opinnot saa suoritettua vuodessa tai parissa. Itseltäni tosin hurahti vähän kauemmin, kun motivaatio katosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      92
      2205
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      154
      1820
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1343
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      233
      826
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      749
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      741
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      597
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      591
    Aihe