Huonot kokemukset yleisiä?

utelias pettynyt

Ovatko huonot kokemukset ortodoksi kirkon menoista miten yleisiä? Rupesin pohtimaan asiaa oltuani läsnä eräässä tilaisuudessa missä pappi törkeällä käytöksellään pilasi perhejuhlan. Joskus olen jotain huhuja aikaisemminkin kuullut kyseisestä papista mutta vasta nyt kun itse näin tapahtumat läheltä, pystyin uskomaan kuulemani huhut todeksi.

En nyt lähde sen tarkemmin yksilöimään tapahtunutta mutta sanottakoon että ainakin varmuudella yksi tilaisuudessa mielensä pahoitanut ehti jo eroamaan kirkosta.

9

273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dibs

Eivät ole, etkä toivottavasti nyt puhu ortodoksipapista. Luterilaisessa kirkossa on nykyään kaikennäköisiä pappeja ja papittaria.

• jussi hämäläinen

Luterilaisessa kirkossa ei ole pappeja ollut sen jäljeen kun reformin huumassa eronneet katolilaiset papit potkaisivat tyhjää.

• utelias pettynyt

Kyllä puhun nimen omaan ortodoksipapista.

• Kukas?

Kaikki "ortodoksipapit" eivät ole ortodoksipappeja. Mutta ei muutamakaan mätä omena kesää tee.

• Dibs

Mitähän se perhejuhlan pilaaminen mahtoi olla? En nyt suoralta kädeltä usko pahaa kenestäkään ortodoksisesta papista. Toisuskoiset voivat käsittää väärin asioita. Ortodoksisen kirkon toimitukset ovat ikivanhoja, eikä niitä ole tapana mitenkään ajanmukaistaa tai muuttaa (usein toisuskoisten) omaisten mielen mukaisiksi.

• .....

No hohhoh. Missähän pumpulissa ne elävätkään, jotka eivät "usko huonoa kenestäkään ortodoksipapista"...??

Olisi muutamakin juttu kerrottavana, mutta ei tällaisia viitsi julkisesti laittaa esille.

• vanha kissa
        ..... kirjoitti:

No hohhoh. Missähän pumpulissa ne elävätkään, jotka eivät "usko huonoa kenestäkään ortodoksipapista"...??

Olisi muutamakin juttu kerrottavana, mutta ei tällaisia viitsi julkisesti laittaa esille.

Minä en usko mitään pahaa omasta rippi isästäni enkä muistakaan papeista vaikka kuullut olen minäkin jotain vihjailua jostain eläkepapista ja tapahtumista muinoin.Kukaan ei ole täydellinen pappikaan kait.Toivoisin tietysti voimia papistolle ja että papeiksi valikoituisi sopivia ihmisiä ja että he jaksaisivat pappina toimia kuten on vaadittukin.Silti pappikin on ihminen.Minulle on papisto ollut aina todella mukavia ja kärsivällisiä.Rukoilen aina heidän puolestaan sekä heidän perheittensä.Toivon voimia rakkautta ja onnea heidän elämäänsä ja kevennystä huolista.

Papisto tekee muutenkin vaativaa työtä ei viitsisi heistä puhua pahaa tai edes ajatella.Jokaisella papilla on myös yksityiselämä.

Kirkkokansa on taas asia erikseen.Mutta sinnekkin mahtuu kaikenlaista viheltäjää.Harvoin ihmiset ovat yksimielisiä tai samaa mieltä tärkeissä henkilökohtaisissa asioissa vaikka se suotavaakin olisi.

• serafiiim

itse sain huomata ''ihastumisvaiheen'' jälkeen että omat kuprunsa on ortodoksisessa kirkossakin.

Koko suomen ortodoksinen kirkko tuntuu olevan varsinainen hyväveli-verkosto, sisäpiireineen ja kahtiajakoineen.

On nämä Tittelihaukat ja tohtori-maisterit, ''menestyjät'' lukeneet, ja sitten ne ''muut''.

Esim. omassa seurakunnassani on pitkäaikainen kirkkoherra sisäpiirinsä kanssa aiheuttanut koppavalla ja eriarvoistavalla käytöksellään kymmenien ellei satojen henkilöiden etääntymisen tai jopa kirkosta eroamisen! Valtava vahinko, joka vielä triplaantuu kun mietitään lapsiamme.

Tämän jutunhan ( kristinusko, ortodoksisuus ) pitäisi kulkea perintönä.

En olisi ikinä ( lapsenomaisesti ) uskonut että tämmöistä vielä tapaa, mutta näin vaan on.

• ???????

Suomen ortodoksinen kirkko on pieni ja sen tekemiset korostuvat näkyvämmin kuin luterilaisilla. Lisäksi kirkkoamme pidetään hieman eksoottisena joissakin piireissä. Tämä johtuu tietämättömyydestä ja mystiikan tavoittelusta.

Hyvävelijärjestö kirkkomme sisällä on olemassa. Se ei poikkea yhteiskunnastamme tässä mitenkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      91
      2184
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      147
      1811
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      741
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      597
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      571
    Aihe