Lisää tietoa 3

Dekkari

No niin, tässäpä jussilukemista

Hubbard L. Ron

Lafayette Ron Hubbardin, scientologialahkon perustajan elämä oli yhtä suurta huijausta. Hän väitti olevansa normanniaatelisen kreivi de Loupen jälkeläinen ja että hänen isänsä oli komentaja USA:n laivastossa. Hän kertoi myös varttuneensa Montanan erämailla, (itse asiassa Iowassa) ja erään intiaaniheimon adoptoineen hänet,vaeltaneensa idässä ja olleensa erään Freudin henkilökohtaisesti opettaman terapeutin oppilaana. Tuo kaikki oli smanlaista valhetta kuin hänen väitteensä,että hänet oli upotettu neljä kertaa ja että hän oli haavoittunut yhtä monta kertaa taistellessaan japanilaisia vastaan Hollannin Itä-Intiassa II maailmansodan aikana. Itse asiassa, vaikka hän palvelikin laivastossa luutnanttina, hän ei koskaan joutunut taisteluun.

Totta on vain se,että hän kirjoitti 1940-luvulla mielikuvituksellisia juttuja Scifi-roskalehtiin. Hän suolsi niitä nopeasti,muttei koskaan tienannut pahemmin niistä. "Minä tiesin aina,että hänellä oli valtava halu päästä käsiksi isoihin rahoihin", päätoimittaja am Merwin muisteli myöhemmin, "hänellä oli tapana sanoa,että paras tapa onnistua siinä, oli perustaa jokin lahko".

Siispä hän teki sen. Astounding Science Fiction-julkaisun huhtikuun 1950 numerossa hän kertoi "dianetiikasta" psykoterapian muodosta, jonka avulla pystytään paljastamaan meissä kaikissa piilevä yli-ihminen. Tuon julkaisun päätoimittaja John F. campbell kirjoitti innostuneena sen olevan "kylmän tarkka menetelmä saada selville kuinka ihmismieli toimii." Hubbardin kirjassa "Dianetics, the Modern Science of mental Health" (Dianetiikka, henkisen terveyden moderni tiede) väitettiin,että hänen menetelmänsä pystyisi vapauttamaan "engrammeja"
(salakielisiä tiedostamattomia muistoja) "reaktiivisesta ajattelusta" ja parantamaan näin kaikki sairaudet. Vaikka tuo kirja oli jaaritteleva ja sekava,sitä myytiin valtavat määrät. Sen mukaan joku pystyi "auditoimaan" (psykoanalysoimaan) ystäväänsä ja paljastamaan hänen syvälle painuneet muistonsa ja sitten ystävä voisi tehdä samoin, oletettavasti.

Pian karismaattinen Hubbard tienasi suuria summia. Hän ei masentunut vararikosta, eikä FBI:n tutkimuksista, vaan perusti skientonlogiakirkon,saaden siten verovapauden ja viranomaiset jättämään hänet rauhaan. Hän väitti saaneensa tieteellisesti todistettuja todisteita ihmissielun olemassaolosta ja kehitti kokonaisen opin maailman rakenteesta ja julisti, että todellinen minuutemme on kuolematon "thetaani". Yli 1000 maailamkaikkeuden luoneista thetaaneista on sijoittunut moniin tuhansiin ihmisruumiisiin,mutta materiaan kietoutuneina ne ovat unohtaneet kaikkitietävän alkuperänsä. Scientologia pyrkii "puhdistamaan" uskolliset opetuslapsensa operoivan thtetaanin (OT) tasolle käyttämällä "E-metriä", eräänlaista teknistä loistoa uhkuvaa gavonometriä (jonka avulla,myöhempien raporttien mukaan , noita opetuslapsia aivopestiin). "Se on suurinta hölynpölyä, mitä on tähän asti kirjoitettu",komentoi eräs Australian hallituksen raportti vuonna 1965 Hubbardin oppia maailman rakenteesta.

Kun Hubbard oli karkoitettu USA;sta vuonna 1959, hän ryhtyi vetämään lahkoaan East Grinsteadissa Sussexissa, Englannissa. Median paljastettua sen epäilyttävät menot, jäsenten sieppaukset ja väitteet,että se muka on "maailman suurin henkistä terveyttä edistävä järjestö" johti siihen, että Austaralia kielsi scientologian vuonna 1965. Myös Englannissa esitettiin vaatimuksia lahkon tutkimisesta. Vuonna 1967 Hubbard lähti merelle oman yksityisen laivastonsa kera. Nuoret, pikkuisiin pöksyihin pukeutuneet tytöt pukivat ja riisuivat hänet,välittivät käskyjä hänen äänensävyllään hänen vainoharhaisuutensa yhä vain kasvaessa. Tarina tästä "merten orgioista", lahkon myöhemmästä siirtokunnasta Floridassa (nimellä Yhdistyneet kirkot), sen soluttautumisesta USA:n hallituksen virastoihin ja Hubbardin omasta katoamisesta on naurettava,muttei lainkaan hauska. Niitä ,jotka rikkoivat lahkon sääntöjä vastaan, nöyryytettiin, niitä, jotka yrittivät lähteä siitä, vainottiin ja niitä, jotka olivat joutuneet "vihollislistalle", kuvailtiin vapaaksi riistaksi, jonka saattoi tuhota keinolla millä hyvänsä.

Hubbard kuoli 24. tammikuuta 1986 ollessaan yhä piilossa. Lahkon uudet johtajat kiistivät jopa tämän. Totuutta on vaikea saada selville scientologian asioista. Totta on ainakin,että Hubbard käytti herkkäuskoisia hyväkseen ansaitakseen omaisuudeen.

(Bare-Faced Messiah, Russel Miller, Sphere,Lontoo 1988)

Ote kirjasta Stuart Gordon: Suuri Huijausten Kirja.

Että tällainen tapaus.

5

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutkija

      Niin, mitäpä voisi odottaa tämän kaltaisen patologisen valehtelijan oppilapsilta, saman tason käyttäytymistä ja toimintamalleja.
      "Valhe on luomisen alin muoto!" Kokemusta on...

      • nyt..

        ...jo niistä kokemuksistasi tarkemmin... Minua ainakin kiinnostaa! (Ja varmaan monia muitakin.) Joko ollaan sitten vihdoin saatu tälle palstalle joku, jolla on oikeasti omakohtaisia negatiivisia kokemuksia tästä scientologiasta? Yleensä kun ne kokemukset tahtovat olla tyyliä; tiedän erään, joka oli kuullut eräästä, joka oli...jne. Tiedäthän mitä tarkoitan. Mutta olen ymmärtänyt, että sinä osaisit kertoa jotain ihan omasta kokemuksestasi? Olenko ymmärtänyt oikein? Juhannusterveisin, ANIA


      • Tutkija
        nyt.. kirjoitti:

        ...jo niistä kokemuksistasi tarkemmin... Minua ainakin kiinnostaa! (Ja varmaan monia muitakin.) Joko ollaan sitten vihdoin saatu tälle palstalle joku, jolla on oikeasti omakohtaisia negatiivisia kokemuksia tästä scientologiasta? Yleensä kun ne kokemukset tahtovat olla tyyliä; tiedän erään, joka oli kuullut eräästä, joka oli...jne. Tiedäthän mitä tarkoitan. Mutta olen ymmärtänyt, että sinä osaisit kertoa jotain ihan omasta kokemuksestasi? Olenko ymmärtänyt oikein? Juhannusterveisin, ANIA

        Malta mielesi, kokemuksia tulee juhannuksen jälkeen...pitää kasata kirjalliseen muotoon. Pysy siis kanavalla!


      • Ossi
        Tutkija kirjoitti:

        Malta mielesi, kokemuksia tulee juhannuksen jälkeen...pitää kasata kirjalliseen muotoon. Pysy siis kanavalla!

        Olin 8 vuotta sitten testissä ja menin Leppävaaraan kuulemaan tuloksia. Tilanne oli tosi ahdistava. En olisi saanut kirjoittaa mitään muistiin jne. Minua käsitellyt nainen suuttui todella ja haki jonkun miehen jatkamaan minun pehmittämistäni.

        Hyvä yritys heiltä. Minussa olisi paljon korjattavaa, mutta pienellä summalla olisin saanut kurssin, jolla olisin päässyt eroon ongelmistani. Siitä olisi ilmeisesti alkanut rahan lypsäminen.

        Tilanne oli niin intensiivinen, että melkein pelotti.


      • Tutkija
        Ossi kirjoitti:

        Olin 8 vuotta sitten testissä ja menin Leppävaaraan kuulemaan tuloksia. Tilanne oli tosi ahdistava. En olisi saanut kirjoittaa mitään muistiin jne. Minua käsitellyt nainen suuttui todella ja haki jonkun miehen jatkamaan minun pehmittämistäni.

        Hyvä yritys heiltä. Minussa olisi paljon korjattavaa, mutta pienellä summalla olisin saanut kurssin, jolla olisin päässyt eroon ongelmistani. Siitä olisi ilmeisesti alkanut rahan lypsäminen.

        Tilanne oli niin intensiivinen, että melkein pelotti.

        Moi Ossi!
        Ja testihän oli Oxford Capacity Analysis jolla ei ole mittään tekemistä Oxfordin yliopiston kanssa. Kumma tutkimus kun todistettavasti useat ihmiset ovat saaneet testeistä samanlaisen tuloksen.
        Hyvä alku jos jo testissä tuntuu ahdistavalle! Tiedät varmaan kuinka lompakollesi olisi käynyt jos...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2243
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe