Luin jostain, että pohditaan jotain anteeksipyyntöä. No mitä kirkko on sitten jo silläkin suunnalla ehtinyt säätämään, että anteex tarvii pyytää. Jutussa ei kerrottu.
Mitä kirkko on saamelaisille tehnyt ?
36
361
Vastaukset
- en tiedä .
Olisko ne tuominnu joskus jotain noitarumpuja tms,
Sitä on oikeastaan vaikea erottaa siitä, mitä valtio on tehnyt saamelaisille. Ihan normaalia kolonisaatiota: valtio vei maat ja kielen, kirkko perinteisen uskonnon ja maailmankuvan?
Raaka yksinkertaistus, mutta tuonne päin. Prosessi ei ole vielä loppunut, ainakaan maanomistuksiin liittyvissä kysymyksissä.
Samahan on tietenkin tapahtunut aiemmin suomalaisten keskuudessa, mutta se on sen verran vanhempaa aikaa, että sen kaiut ovat vaienneet. Saamelaisten kristillistäminen ja suomalaistaminen on tuoreempaa perua, tapahtunut historiallisena aikana ja siksi eri tavalla "ajankohtaista".
Dokumentteja ei ihan helposti Googlaamalla löytynyt
Suomalaisetkin palvoivat puita vielä 1700-1800-luvuilla ja kirkoherroilla oli suuri työ saada pyhät puut kaadetuksi. Saamelaisten kristillistäminen alkoi toden teolla vasta 1700-luvulla ja jatkui pitkälle 1800-luvulle ja jopa 1900-luvulle.
Mutta en tiedä, kumpaa on enemmän syyttäminen, valtiota vai kirkkoa. Ja mistä lähtien noiden toimet ovat varsinaisesti erotettavissa toisistaan.http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/pitaisiko_saamelaisilta_pyytaa_anteeksi_52079.html#media=52084
http://yle.fi/alueet/lappi/2010/12/tutkimus_vesivoiman_rakentaminen_vahingoitti_saamelaisia_2199462.html
Näissä on nyt kyse lähinnä valtion lähihistoriassa tekemistä vääryyksistä. Mutta kokonaisuutena kyse on ollut pitkästä maantieteellisen ja kulttuurisen kolonisaation historasta.
En tosiaan löydä kirkkoon liittyviä linkkejä. Noissa edellisissä tosin mainitaan että kirkko tunnustaa osallistuneensa tuohon toimintaan.- ninamichael2
kaarne kirjoitti:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/pitaisiko_saamelaisilta_pyytaa_anteeksi_52079.html#media=52084
http://yle.fi/alueet/lappi/2010/12/tutkimus_vesivoiman_rakentaminen_vahingoitti_saamelaisia_2199462.html
Näissä on nyt kyse lähinnä valtion lähihistoriassa tekemistä vääryyksistä. Mutta kokonaisuutena kyse on ollut pitkästä maantieteellisen ja kulttuurisen kolonisaation historasta.
En tosiaan löydä kirkkoon liittyviä linkkejä. Noissa edellisissä tosin mainitaan että kirkko tunnustaa osallistuneensa tuohon toimintaan.Hei,
olin mukana seminaarissa Saamelaiset kirkossa 4-5.2.2012 Inarissa ja siellä pyydettiin anteeksi saamelaisilta erilaista virheistä mutta kun kysyin miten kirkko suhtautuu shamanismiin vastattiin lyhyesti että sillä ei enää ole mitään merkitystä Lapissa. Tiesin että tämä ei pidä paikkaansa mutta sia jäi kesken ja päätin tutkia asiaa tarkemmin ja sitten vastata kirkon edustajille paremmilla tiedoilla. Sen olen tehnyt mutta ei seura minkäänlaista reaktiota, eli ei ole tullut vastausta. Näin ollen minusta kirkon pitäisi vielä pyytää anteeksi siitä että shamaaneja tuomittiin kuolemaksi koska oltiin sitä mieltä että he ovat yhteistyössä Paholaisen kanssa, että joikua kiellettiin pirun äänenä ja shamaanirumpuja tuhottiin taikka vietiin eri museoihin Euroopassa. ninamichael2 kirjoitti:
Hei,
olin mukana seminaarissa Saamelaiset kirkossa 4-5.2.2012 Inarissa ja siellä pyydettiin anteeksi saamelaisilta erilaista virheistä mutta kun kysyin miten kirkko suhtautuu shamanismiin vastattiin lyhyesti että sillä ei enää ole mitään merkitystä Lapissa. Tiesin että tämä ei pidä paikkaansa mutta sia jäi kesken ja päätin tutkia asiaa tarkemmin ja sitten vastata kirkon edustajille paremmilla tiedoilla. Sen olen tehnyt mutta ei seura minkäänlaista reaktiota, eli ei ole tullut vastausta. Näin ollen minusta kirkon pitäisi vielä pyytää anteeksi siitä että shamaaneja tuomittiin kuolemaksi koska oltiin sitä mieltä että he ovat yhteistyössä Paholaisen kanssa, että joikua kiellettiin pirun äänenä ja shamaanirumpuja tuhottiin taikka vietiin eri museoihin Euroopassa." kun kysyin miten kirkko suhtautuu shamanismiin vastattiin lyhyesti että sillä ei enää ole mitään merkitystä Lapissa."
Valtakulttuurilla on tapana suhtautua kiinnostuneesti ja pinnallisen kunnioittavasti sellaisiin vähemmistökulttuureihin, joista on jo tehty selvää. Saamelaisten kulttuuria voi kunnioittaa, kun se on ensin otettu haltuun, marginalisoitu, suomalaistettu ja kristillistetty. MInusta tuo kommentti kuvastaa mm. tätä asiaa.
Minua kiinnostaisi tietää, mikä on shamanismin merkitys tämän päivän Lapissa. Et tässä vastauksessasi selvitä sitä.
- krunts
100 vuotta sitten kirkonmiehet eivät panneet vastaan, kun saksalaiset tiedemiehet kaivoivat haudoista saamelaisten kalloja rotuoppejaan setviäkseen. Nyt niitä kalloja on saatu museoista takaisin ja saatettu takaisin siunattuun maahan.
- ei ihan jummarra
Eli kirkkoko meinaa nyt pyytää anteeksi sitä, että jotkut shamanistiset taikamenot on lopetettu. No voi taivahan talikynttilät.
- lahkosta vapaa
Kaikki suomalaiset on aikoinaan pakkoliitetty luterilaiseen lahkoon.
Vasta vuodesta 1923 on ollut uskonnovapaus.
Minusta kirkon olisi syytä pyytää anteeksi kaikilta suomalaisilta.
Minäpä koitan kysellä asiasta vähän lisätietoja, kiinnostaa itseäkin.
Aija-pappi- Musta hirvi
Agressiivinen lähetystyö yhdistettynä useamman valtion verotukseen (Norja, Venäjä ja Ruotsi) ajoi saamelaiset yhä kauemmaksi pohjoista. Lisäksi jatkuvat maakiistat, uudisasutus sekä lähetystyö yhdistettynä saamelaisen kulttuurin systemaattiseen tuhoamiseen..?
Kirkon ei tarvitse erikseen pyytää mitään anteeksi. Meidän kaikkien pitäisi.
Alkuperäiskansojen tuhoaminen jatkuu yhä.. - kiitos jo etukäteen
Elokuva Kautokeinon kapina (vaikka tapahtuikin Norjan puolella) kertoo yhden näkökulman aiheeseen ja dokumentti Suomi tuli saamenmaahan toisen. Mielestäni nämä molemmat pitäisi näyttää koko kansalle TV:ssä sovintoprosessin aikana. Jos niitä ei saada YLE:lle, kirkko voisi ostaa lähetysaikaa TV7:llä.
- lukekaa ja oppikaa
Mielenkiintoisia ovat myös Siiri Magga-Miettusen kirjat Kutturan kylästä. Suosittelen.
- marssijärjestys
Kansankirkon yksi tehtävä on toimia kansan omanatuntona. Sinänsä ihan hyvä idea, että kirkko pyytää kansan suulla anteeksi. Se vain, ettei anteeksi pidä mennä missään nimessä pyytämään ennen kuin kansa tietää, mitä pyydetään anteeksi.
Kirkon ja valtiovallan pitää ensin valistaa kansaa niin, että tavantallaajakin tietää, mitä pakkosuomalaistaminen ja oman kielen ja kulttuurin kieltäminen ovat merkinneet saamelaisille. Millaiset psyykkiset jäljet pakkosuomalaistaminen on saamelaisiin ihmisiin jättänyt.
On suuri tyhmyys jättää näinkin merkittävä asia sisäpiirisovintokokouksen asialistalle. Ennen kuin anteeksi pyydetään on ilman muuta tavoiteltava sitä, että ainakin 80 - 90 % kansasta tietää, mitä saamelaisille on tehty. Vasta sitten anteeksipyynnön aika. Nyt perään kirkolta tiedotusvastuuta. - julmuus on meissä
Äitini ystävä lähetettiin sotien jälkeen 7-vuotiaana kouluun. Kotiin hän pääsi käymään vain jouluna ja kesälomalla. Koti saamelaiskylässä vaihtui koulun ankeaan asuntolaan, jossa oma kielikin oli kielletty. Kun lapsi valtavien elämänmullistusten keskellä koti-ikävissään ja kielitaidottomana halusi puhua siskonsa kanssa illalla saamea, häntä rangaistiin lyömällä. Mm. sitä suomalaiset tekivät saamelaisille.
Kunpa ihmiskunnan historiassa ei olisi tarinoita vähemmistöjen törkeästä syrjinnästä ja kulttuurin tuhoamisesta, mutta valitettavasti on. Lasten kohtalot varsinkin ovat käsittämättömiä, juuri tuon tyylisiä olen itsekin paljon kuullut mistä "julmuus on meissä" kerrot.
Helmikuun alussa järjestetään seminaari Saamelaiset kirkossa http://evl.fi/EVLTapahtumat.nsf/Documents/A9DA27DBFAC54EAEC22578570039A7CE?Opendocument&lang=FI
Seminaariin on pyydetty alustajia, jotka käsittelevät saamelaisia,
saamelaiskulttuuria monista eri näkökulmista, esimerkiksi
inarinsaamenkielen, pohjoissaamenkielen, musiikin ja historian näkökulmasta.
Kun seminaaria muutama vuosi sitten alettiin suunnitella, alkoi prosessi,
joka jatkuu seminaarin merkeissä ja seminaaripuheiden pohjalta syntyy
piispojen loppuyhteenveto. Seminaarin jälkeen on tiedotustilaisuus, jossa
sitten kuulemme tulevaisuuteen luotsaavia visioita.
Luterilaisen perinteen mukaan jokaisella pitäisi olla
oikeus kuulla Jumalan sanaa ja ylistää Jumalaa omalla äidinkielellään. Se ei
ole valitettavasti toteutunut, eikä toteudu täysin vieläkään. Saamelaisilla ei ole
esimerkiksi saamenkielentaitoisia nuorisotyöntekijöitä, eikä
diakoniatyöntekijöitä. Usko on sydämen asia ja sen tulisi kuulua omalla
sydämen kielellään eli jokaisen omalla äidinkielellään. Lisäksi
saamelaisilla on oma musiikkiperinne, joka ei ole saanut toteutua kirkoissa.
Saamelaisilla on rikas käsityöperinne, joka ei ole näkynyt koskaan kuitenkaan edes pohjoisen kirkkojen sisustuksessa. Versiot jotka ovat näkyvissä, ovat
valtakulttuurin jäsenten valitsemia.
En tiedä, ollaanko valmistelemassa erityisesti jotain anteeksipyyntö-aktia, mutta tämä seminaari nostaa esille mm. juuri sen, ettei kirkko ole antanut tilaa saamelaisten omasta kulttuurista nousevalle tavalle elää omaa uskoa todeksi. Koko ajan työskennellään sen hyväksi että tilanne muuttuisi ja saamelaiset saisivat kirkollisia palveluja omalla äidinkielellään.
Aija-pappi- mitä pyydetään
Miksi tuossa täytyy lähteä anteeksi pyytelemään. Eikö nyt voi vaan sitten alkaa palkailla saamenkielistä työntekijää ja niin päin pois.
Jotenkin tuo anteeksipyyntö tuntuu hiukan teennäiseltä. Ei kai se ole vain mediatemppu. - Musta hirvi
Sinänsä anteeksipyyntö Suomen alkuperäisasukkailta on kunnioitettavaa ja varmasti paikallaan. Onko saamelaisilta itseltään kysytty, minkälaista vastavuoroisuutta ja tekoja kirkolta on toivottu esimerkiksi kielen ja kulttuuriperinnön säilyttämiseksi?
Suomihan teki samaa, mitä amerikan intiaaneille tehtiin 1800 luvun lopussa ja 1900 luvun alussa, eli alkuperäisasukkaat pyrittiin integroimaan väkisin valtakulttuurin osaksi. Onko kirkko tietoinen, että Suomen hallitus ei ole allekirjoittanut ILO:n alkuperäis- ja heimokansojen oikeuksia koskevaa yleissopimusta lähinnä ilmeisesti siksi, että Suomessa ollaan erimielisiä, ketkä itse asiassa ovat saamelaisia..
Jos esimerkiksi yksi näkemys amerikan intiaanien kohtalosta kiinnostaa, suosittelen Dee Brownin kirjaa Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen. - julmuus on meissä
Kai sinä olet tietoinen saamelaisten pakkosuomalaistamisesta ja 1900-luvun rotuopista.
Suomalainenkin tiedeyhteisö piti saamelaisia alempana rotuna ja mm. sillä perusteella saamelaislapsilta kiellettiin äidinkielensä puhuminen koulussa ja lisäksi vapaa-ajallaan koulujen asuntoloissa (äitini ystävä ei ole yksittäistapaus, vaan SÄÄNTÖ). Kaiken lisäksi harvaanasutuilla alueilla lähes kaikki lapset erotettiin perheistään jo alakouluikäisinä. Kotiin ei päästy aina edes viikonloppuisin. Kirkko oli mukana tässä pakkosuomalaistamisessa.
On äärimmäisen häpeällistä, etta suomalaiset ovat niin tietämättömiä siitä tragediasta, jonka valtaväestö alkuperäisväestölle aiheutti. - armon kirkko?
mitä pyydetään kirjoitti:
Miksi tuossa täytyy lähteä anteeksi pyytelemään. Eikö nyt voi vaan sitten alkaa palkailla saamenkielistä työntekijää ja niin päin pois.
Jotenkin tuo anteeksipyyntö tuntuu hiukan teennäiseltä. Ei kai se ole vain mediatemppu.Eteenpäin ei voida mennä, ellei menneitä tunnusteta. Et sinä voi pahoinpidellä ihmistä, sitten yhtäkkiä päättää, ettet enää pahoinpitelekään ja elää sen jälkeen eteenpäin kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut. Kaltoinkohdeltujen ihmisten kokemusten ohittaminen ja näkymättömäksi tekeminen on näiden ihmisten elämän ja ihmisyyden mitätöimistä. Anteeksipyynnöstä kieltäytyminen on henkistä väkivaltaa.
Minä kun en kirkkoon kuulu eikä mulla siten ole tarvetta tarkastella asioita kristinuskon näkökulmasta, niin sanomasi tökkii. Koen sen helposti vain toisen tai kolmannen vaiheen kolonisaationa.
Mun mielestä tätä syrjintää ja kulttuurin tuhoamista täytyy katsella (tämän ketjun palstayhteydessä) kahdessa vaiheessa:
Ensin uudemman ajan syrjintänä. Tarkoitan esim. aikaa, jolloin Suomen valtio on ollut olemassa ja kirkko ja valtio ovat kulttuurisessa yhteisymärryksessä polkeneet saamelaisten oikeuksia.
Tänä aikana saamelaisten enemmistö on kai ollut jo integroitu jollain tavalla Suomeen ja myös luterilaiseen kirkkoon. Tällöin syrjintää on kohdistettu ainakin nimellisesti "omaan porukkaan".
Seminaaria käsittelevien tekstien valossa näyttää siltä, että seminaari pyrkii käsittelemään lähinnä tätä vaihetta.
Mutta sitä on edeltänyt vanhempi syrjinnän ja kulttuurin tuhoamisen vaihe, eli saamelaisten pakkokristillistäminen, joka tuhosi alunperin saamelaisten maailmanjärjestyksen.
On yksi asia, että vaihdetaan uskon kohdetta: onko pääjumala Jahve vai Tiermes. Mutta syvempi asia on se, että jokainen uskonto sisältää paitsi teologian, myös kosmologian ja mytologian, samoin yhteiskunnan sosiaaliset normit.
Kun vaihdat pakolla yhteisön uskonnon, vaihdat myös koko maailmanselityksen ja yhteisön sosiaalisen rakenteen. Koko todellisuuden perusparametrit.
Lähetyskäsky sisältää aika paljon muutakin kuin "luterilaisen perinteen mukaisen oikeuden kuulla Jumalan sanaa ja ylistää Jumalaa omalla äidinkielellään."
Tai siis: lähetyskäskyn reaaliset toteutukset. Kirkkohan on yhdistänyt voimansa maallisen vallan kanssa ja vienyt sanomaansa aina yhteistyössä maallisen vallan kanssa. Ja tuonkaltainen sanankäyttö on oikeuttanut sen.
Ja juuri tuollaiseen kieleen sitoutuu se kolmannen vaiheen kolonialismi: kun kansa on JO käännytetty ja sen alkuperäisen yhteisön perusteet murettu, niin sen jälkeen kulttuuriksi kelpaavat laulut ja käsityöt. Kirkko kutsuu saamelaisia koristelemaan sulauttamisensa kulttuurinsa ulkoisilla tunnuksilla.
Ymmärrän, että tämä näkökulma ei voi olla kirkon näkökulma. Mutta kun mietin asiaa kirkon ulkopuolelta, niin tältä se minusta näyttää.
Tässä on nyt saamelaiset esimerkkinä, mutta enpä tiedä, missä yhteiskunnassa tuo ei olisi tapahtunut suunnilleen samalla tavalla.mitä pyydetään kirjoitti:
Miksi tuossa täytyy lähteä anteeksi pyytelemään. Eikö nyt voi vaan sitten alkaa palkailla saamenkielistä työntekijää ja niin päin pois.
Jotenkin tuo anteeksipyyntö tuntuu hiukan teennäiseltä. Ei kai se ole vain mediatemppu.Siis mitään anteeksipyyntöä ei olla nyt suoraan kehittämässä, vaan nimen omaan tätä asiaa pohditaan yhdessä ja mietitään toimenpiteitä, jotta asiat sujuvat jatkossa.
Tällä hetkellä on yksi saamenkielinen pappi, joka työvoimana on aivan liian vähän. Myös käännöstyötä saameksi on tehty. Eli hyvällä alulla ollaan, toivottavasti asia etenee sujuvasti.
Aija-pappi- ???
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Siis mitään anteeksipyyntöä ei olla nyt suoraan kehittämässä, vaan nimen omaan tätä asiaa pohditaan yhdessä ja mietitään toimenpiteitä, jotta asiat sujuvat jatkossa.
Tällä hetkellä on yksi saamenkielinen pappi, joka työvoimana on aivan liian vähän. Myös käännöstyötä saameksi on tehty. Eli hyvällä alulla ollaan, toivottavasti asia etenee sujuvasti.
Aija-pappi"Tällä hetkellä on yksi saamenkielinen pappi, joka työvoimana on aivan liian vähän. Myös käännöstyötä saameksi on tehty. Eli hyvällä alulla ollaan, toivottavasti asia etenee sujuvasti."
Mutta kuinka kirkko suhtautuu saamelaiskulttuurin elvyttämiseen johohon kuuluu myös shamanismin perinnön elvyttäminen? - --
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Siis mitään anteeksipyyntöä ei olla nyt suoraan kehittämässä, vaan nimen omaan tätä asiaa pohditaan yhdessä ja mietitään toimenpiteitä, jotta asiat sujuvat jatkossa.
Tällä hetkellä on yksi saamenkielinen pappi, joka työvoimana on aivan liian vähän. Myös käännöstyötä saameksi on tehty. Eli hyvällä alulla ollaan, toivottavasti asia etenee sujuvasti.
Aija-pappiEdellä oli hyvä kysymys, nm:ltä ???
Eli onko kirkko moraalisesti ym. huolestunut siitä, (a) ettei sen omissa kristillisessä toiminnoissa ole riittävästi mukana saamelaista syntyperää olevia henkilöitä, vai siitä (b) mikä sen oma rooli on ollut mm. saamelaista omaa ei-kristillistä kulttuuria ja uskontoa väheksyttäessä ja hävitettäessä?
- Lue tää
Aija-papille hyvä kirjoitus :)
http://www.mehta.fi/fi/artik-hyvonen2.html - kysymyksiä kirkolle
Jostain syystä saamelaisuutta pidetään yhä pohjoisimman Suomen asiana, vaikka yli 60 % Suomen saamelaisista asuu tänä päivänä Lapin ulkopuolella. Helsinki on yksi Suomen saamelaisimpia kuntia.
Kuinka Helsingin seurakunnissa otetaan huomioon saamen kieli ja kulttuuri? Kuinka usein Helsingissä järjestetään saamenkielisiä messuja ja/tai koko kansalle tarkoitettuja messuja, joissa saamen kieli ja kulttuuri ovat jollakin tavoin esillä? Onko Helsingin seurakunnilla saamea taitavia lasten ja nuorten ohjaajia? Uutinen Saamelaiset kirkossa -seminaarista:
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/7369-piispa-salmi-pyysi-saamelaisilta-anteeksi-
Aija-pappi- monessa muussakin
Eli silloinkin ev.lut kirkko meni mukaan sille kuulumattomiin. Se taitaa olla ev.lut kirkon oikein perisynti.
Kiitos linkistä.
Mitäs tuumaat? Oliko tää luuepisodi nyt se, mistä asiat on kiikastaneet anteeksipyynnön arvoisesti?- marssijärjestys
Toistan:
Kansankirkon yksi tehtävä on toimia kansan omanatuntona. Sinänsä hyvä, että kirkko pyysi kansan suulla anteeksi. Se vain, että nyt kansa ei kuitenkaan yleisesti tiedä, mitä se on anteeksipyytänyt, eikä se ole oikein.
Toivon, että kirkko nyt anteeksipyydettyään tekee työtä tiedotuksen eteen. Saamelaisten kokemukset ansaitsevat tulla tunnetuiksi Suomessa. Kirkko ei ole pelkästään piispat. Kirkko olemme me.
Joku mainitsi ketjussa elokuvan Kautokeinon kapina ja dokumentin Suomi tuli Saamenmaahan. Olen nähnyt ne molemmat ainakin kerran YLE:llä. Voisiko kirkko keskustella siitä, että ne näytettäisiin nyt uusintana ja saataisiin myös nähtäviksi Yle areenaan. Toinen vaihtoehto olisi todellakin se, että kirkko ostaisi ohjelma-aikaa TV7:ltä. Olisi mukava nähdä myös muutama keskusteluohjelma saamelaisten kokemuksista (Punainen lanka, Inhimillinen tekijä, Voimala hoi tai kirkko & TV7 hoi).
Mielestäni saamelaisten kokemuksia ei olla pyydetty todella anteeksi, elleivät anteeksipyyntöön johtaneet tapahtumat tule osaksi koko kansakunnan tietoisuutta.
- tuhat ja yksi
Vahvempi ja väkivaltaisempi kulttuuri voittaa heikomman, te Saamelaiset olette Itämerensuomalaisten sukukansaa, olette viimeinen heimo joka on alistettu tämän kristillisen kulttuurin alle,siksi tässä viestiketjussakin on omakohtaisiakin kokemuksia, jouduttuaan vahvemman kulttuurin painostuksen kohteeksi.
Ruotsin,Norjan,Suomen ja Venäjänrajat jotka eroittavat Saamelaisten alueet,ovat syntyneet Suomalaistenkin tahdon vastaisesti emme ole pystyneet hallitsemaan asuttamiamme alueita historian kulussa ja meidän tahdostamme riippumatta nuo rajat ovat vedetty ,suurempien vääryyksien pelon sekoittamin ajatuksin.
Näissä keskusteluissa on läsnä Saksan .Tanskan ja Ruotsin vaikutus kansamme uskontoon( ei puhuta Ordotoksisesta Venäjästä joka oli enemmän jo Saamelaisten uskonto ennen luterilaisuutta)
Ei tule loukkaantua , Samanismi on Saamelaisten oma uskonto kristinuskon mukaan se on alaarvoisempi ja on saatanan palvontaa, samoin kuin olivat muut suomalaiset eri heimojen uskonnot ja tavat ennen kristinuskoa ja noitten harjoittajia pidettiin jopa noitina,muutamia rangaistiinkin jopa kuolemalla myös Suomessa, mielestäni siinä oli vain eri uskonnon harjoittamisesta ja valtauskomus tuhosi tällätavoin kilpailevaa oppia valtapyrkimystensä vahvistamiseksi.
Kaiken tämän olette myös te Saamelaiset saaneet kokea.
mm, yksi Vesalainen hiihteli tappamaan neljä munkkia ja lienee saanut
patsaankin myöhempinä aikoina urotöistään?
Nuijamiehet nousuvat sortajiaan vastaan1596-97 kokivat petoksen ja tappion johtajat teilattiin.
Ja teidät ahdistettiin yhä ylemmäs tuonkin seurauksena.
SAMANISMI on tullut takaisin kristinuskon mukaana Ameriikasta, se esiintyy mm, Helluntaityyppisissä liikkeissä, kansankirkkomme on edelleenkin pitänyt tuon Samanismin esiintymismuodon kurissa, koska se on taistellut sitä vastaan koko Protestanttisen uskon olemassaolon ajan ja tuo uskon käsityksien eroavaisuus jatkuu yhä.
Ahvenanmaalla on oma autonomiansa, mutta Saamelaisilla ei ole te olette yhtä hyvin verotuksen ja riiston kohteena kuin kaikki muutkin Suomen heimot, lisäksi tuohon rasitukseen on tullut lisää nyt EU.
Ja kun ei ole purettu mitään loisjärjestöä
siitä Suomi velkaantuu!
Joten samassa venheessä ollaan anteeksipyyntö ei auta,täytyy koettaa anteeksiantoa, sillä he eivät tiedä mitä tekevät!
Vaikka tietävätkin sen miksi noin pitää tehdä! - Miekallakäännytys
Kirkko vei aikanaan miekkojen kanssa tässä maassa asuvilta oikeuden uskoa mihin haluaa. Sitä putosi ihmiseltä pää, jollei alkanut kristityksi.
- dokkari
Dokkari aiheesta YLEn Elävässä Arkistossa:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/suomalainen_ristiretki_saamenmaahan_76858.html#media=77283 - tuhat ja yksi
Hyvin on tuo kultturintuho onnistunut, mutta niinhän tämä menee kun kristinusko on saanut saastutettua ja voitettua viimeisetkin saarekkeet,silloin se itse lähtee kuolemaan ja sen opin tehtävä on suoritettu loppuun.
On vain hetki odotettava mitä tilalle.
Itselläni on vähän samanlainen tunne ettei muuta tarkoitusta ollut kansakoululaitoksella kun se oli valjastettu kasvattamaan kansalaisia tähän kristilliseen yhteiskuntaan maksumiehiksi ja siinä se onnistuikin kohdallani ihan hyvin.Vasta vartuttuani huomasinkin että tämähän on osiltaan aivan mätä.
Mutta en pyrkinytkään kristilliseen opistoo kasvatettavaksi vielä enemmän josta sanomansaattajalle olisi ehkä jo ruvettu maksamaan sieltä kassasta päin.
Kristinuskon taistelun voitto todistettiin Helsinkiin saapuneella lähetystöllä, näin me olemme voittaneet samanismin ja tässä esimerkkinä 30 Saamelaiskulttuurin edustajaa voitostamme !
(NoH menihän tuohon satoja vuosia mutta kuitenkin) " Päätöspuheessaan Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi pyysi anteeksi sitä, että kirkkona olemme tehneet joitain asioita väärin.
”Ajattelen varsinkin 1930-lukua yhteiskunnassa, jolloin alistimme saamelaisia ja veimme eteenpäin etnisiä tutkimuksia. Ne olivat alentavia ihmisarvon kannalta”, piispa Salmi totesi. Hän viittasi muun muassa rotuopillisiin tutkimuksiin, joissa Inarin hautausmaalta vietiin pääkalloja anatomian laitokselle Helsinkiin.
”Ei ole väärin sanoa, että tunnen häpeää niistä vaiheista. Tämän viran haltijana tahdon sanoutua niistä irti ja pyytää näitä rikkomuksia anteeksi. Samaan virtaan voin liittää saamen kielen, jota on aalloittain muutettu viranhaltijoiden mukaan välillä tukien saamea ja välillä suomea”, sanoi Salmi."
https://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/9908E1AFF8FC8796C225799A00610CA3?OpenDocument&lang=FI
Tuo oli sitä aikaa, kun natsi-kirkko hallitsi Suomea...Punaisiltakin mietittiin anteeksipyytämistä, mutta kirkossa tultiin tulkoseen, että mitäs turhia...Eihän arkkipiispa käskenyt kuin tappamaan heitä ja lahtari-papit vainos ihmisiä vankileireillä..
- tuhat ja yksi
Kaikkia Saamelaisten vaikeuksia parantamaan on kirkko kasvattanut omat parantajansa ja he jopa monta kertaa ovat itse Saamelaisia ,mutta kuitenkin suurin osa Saamelaisista on diasporassa lähtenyt tavoittelemaan voittajansa luoman kulttuurin mahdollisesti taloudellisesti parempia etuuksia muualta Suomesta ja juuri tuo Suomenkielen taito on mahdollistanut sen.
Ja uskontokin on sama niin emme tunnista kanssa veljiämme ja sisariamme keskuudestamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi882381Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap202285Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191868Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663761512- 1051487
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1601256Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571052- 70981
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903