onko pakko juoda.

jaksaminen loppuu

anteeksi jo näin etukäteen kun kijoitan tämän tänne..pakko vaan päästä purkamaan tunteita.
Olen lapsena saanut kokea isän juopottelua ja se ei kauheen mukavaa katseltavaa ollut. joka viikonloppu kännissä ja kauhea väittäminen ja tappelu äidin kanssa mistä tyhmästä asiasta milloinkin kun isä oli aina kaikessa omasta mielessä oikeassa ja äidin ei tarvinnut sanoa mitään kun se pärähti riehumaan.
Itse otan sillontällöin siideriä mutta muutaman kerran vuodessa joten alkoholista kieltäytyjä en ole.
nyt sitten minun mieheni juo joka ilta "iltakaljaa" 4-8 tölkkiä...olen sanonyt hänelle että en voi sietää tuota tapaa ja osittain se tulee tuosta isän juopottelusta ja sen hänelle olen kertonut..tulee vaan onko pakko aina narista...
Mä en todella voi sietää tuota tapaa a pelkäänkin että milloin tuosta tulee ongelma..ehkä jo tullutkin koska mieheni sanoi aloittavvansa terveellisen elämän salilla treenatessa ja ruokaan vähän katsomalla mitä suunhunsa laittaa (maha on alkanut kasvamaan joten se häiritsee häntä) sanoi että ei syö rasvasita ruokaa ja juo kaljaa kanhteen viikkoon...mikä on mun mielestä ihan naurettava asia edes sanoa noin jos ei ole ongelmaa....no kaksi päivää meni ja taas sihahti tölkki auki, toinen jo menossa...hermo kireellä ollu sen kaksi päivää..onko nää oikeesti alkoholismin oireita...sit ihmetellään miks mä oon pahalla päällä ja en tuu viereen...no kun en vaan tykkää tuosta kaljottelusta joka ilta! ja ei haittaa vaikkamenee aamuun töihin, silti voo ottaa kaljaa....
Tää on ehkä ihan turha kirjotus tänne ja tuun saamaan paljon paheksuntaa mutta pakko oli kirjottaa..
Kertokaa mitä tälläsessä tilanteessa voi tehä kun mies ei ota vastaan mitään mitä mä sanon asiasta...pitääkö mun vaan pitää turpani kiinni ja olla meittimättä tätä lapsuuden känni helvettiä. Se vaan vaikuttaa mun mieleen ja varsinkaan asiaa ei auta kun miehen puolenkin suvussa on juoppoja ja niitä on paljon. läheisimmät on veli ja mummo ja äitisäkkin on alkanu ottaa viinaa vaikka ei ennen ole juonu tippaakaan.

7

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prael

Näin erikaltaiseen päihteilyyn huumeidenkäyttöön saakka hyvinkin liberaalisti suhtautuvana tunnustan tosiasiat, jotka näkökulmastani ovat yksinkertaiset:

Et voi vaikuttaa alkoholin ongelmakäyttäjän (jolta miehesi kuulostaa päivittäisryyppääjänä) juomiseen oikeastaan mitenkään. Alkoholismi, etanolin fyysisen koukuttavuutensa ja vahingollisuutensa lisäksi, on sen yhteiskunnassa vallitsevan, yleishyväksyttävän sosiaalisen päihteen aseman takia erityisen vaikea addiktio. Miehesi tulee itse ymmärtää hänellä olevan ongelman ja tahtoa toipua siitä. Tämähän monelle "aloittelevalle" alkoholistille on haastavaa sikäli kun juoppo/nisti onnistuu harvinaisen tehokkaasti kieltämään päihdeongelmansa kunnes krapulamaanantaita alkaakin vaikka seurata darratiistait ja rokulitorstait, ts. kunnes elämä onkin vaikeasti hunningolla pienen hunsvotteilun sijaan.

Valitettavasti ainoa keino suojella omaa hyvinvointiasi on tehdä miehellesi selväksi että näet tilanteen olevan sietämätön, ja äänestäväsi jaloillasi jos hommassa ei tapahdu muutosta. Tämä voi tarkoittaa joko juomisen reipasta vähentämistä (harva tässä onnistuu pitkällä aikavälillä) tai lopettamista. Ja tarvittaessa pidät sanoistasi kiinni, vuoden suhteesta on helvetisti helpompaa erota kuin viiden vuoden kohdalla puolivuotiaan vekaran kanssa. Tsemppiä!

• ====

"jaksaminen loppuu"

Tuo edellä kertoo sen, että olet väärässä suhteessa.
      Ymmärrän täysin sen, että lapsuutesi viinahelvetin takia olet varpaillasi, ja kärsit toisen juomisesta, koska tuntuu kuin paluu viinahalvettiin olisi taas alkamassa.
      Tiedosta aina se, että sinun ei tarvitse kärsiä ja uhrautua kenenkään toisen vuoksi!

• www.al-anon.fi/

Parhaat ratkaisut löydät kuuntelemalla samassa tilanteessa olleita AL Anonin palavereissa. Etsi sopiva ja MENE ITSE sinne. Eiks vaikuta tyhmältä, kun mieshän teillä juo eikä sulla ole a-ongelmaa? Mutta ei oo tyhmää, usko vaan.

www.al-anon.fi/

• onko pakko juoda

Puolivuotta suhteessa helpompi kun 5 vuotta ja lapsi...no meillä on 12 vuotta yhdessä ja kaksi lasta.
      Tää "ongelma" on alkanu ehkä noin vuosi sitten ja tuntuu olevan kiva harrastus miehellä...mä oon oikeesti niin tympääntyny tuohon kaljan litkimiseen ja sit kaiken huippu on kun on siitä sanonu niin ollaan näsäviisäita ja ostetaan siideriä ja sanotaan että nytei oo kaljaa niin ei tarvii mainita asiasta..
      Tätä mä vähän pelkäsinkin että alkava alkoholismi tästä on kehittymässä..on kuulema ymmärtäny että isäni juominen on mulle vaikee asia mutta ei tee kuitenkaan asialle mitään omalla kohdallaan..täytyy alkaa puhumaan sille että joko minä ja lapset tai se kalja ja siideri. Ei sitä varman kukaan ulkopuolisen sitten tajua kuten mieheni miten voi tuo lasuuden asia vaikuttaa nykyelämässäkin jaksamiseen.

• ex-masentunut

Olen itsekin alkoholistin lapsi, joten siitä vinkkelistä osaan asennoitua hieman sekä sinun, että lastesi asemaan. Tosin omakohtaista kokemusta alkoholistipuolisosta ei ole - olen itse mies ja naisia alkoholiongelmaisina on aika vähän.

Suosittelisin, että aloitat sillä, etsit jostain ihan (luottamuksellista) ammattikeskusteluapua, jotta saat vähintään objektiivisen kuvan tilanteestasi. Se on tärkeää, jotta voit unohtaa hetkeksi oman sinisilmäisyytesi ja halusi pelastaa suhteenne, koska se vääristää näkemääsi ja kokemaasi.

Seuraavaksi otat asian puheeksi miehesi kanssa ja teet selväksi, että tämä tie (alkoholistin puoliso) ei ole sinua varten. Kuten joku aiemmin sanoi, et voi muuttaa alkoholistia, mutta voit päättää omasta elämästäsi.

Hyvällä tuurilla miehesi ymmärtää asian ja löytää halun muuttua. Jos ei, niin valitettavasti ero lienee ainoa fiksu tie ulos tuosta kurjimuksesta. Mutta jos juomista on kestänyt vasta vuoden, on hyvät mahdollisuudet saada se vielä aisoihin.

Lasten kannalta asiaa ei kannata juurikaan pohtia. Perheen hajoaminen on tietenin raskasta, mutta niin on alkoholisti-isäkin, sanon tämän kokemuksesta. Jos saisin nyt jälkiviisaasti valita, niin olisin toivonut vanhempieni eroavan, mutta niin ei käynyt. Isän alkoholismi kun hallitsi elämää, se aiheutti paljon traumoja, joita vielä vuosikymmenien jälkeen yhä hoitelen. Lapsille on tärkeämpää rakastavat vanhemmat (vaikka vain yksi) ja turvallinen koti, kuin koti, jota hallitsee alkoholi-niminen jumala. Se ei säästä ketään, kun sillä päälle iskee. Ja on vain ajan kysymys, koska se iskee.

Teet viisaasti, kun pohdit asiaa jo nyt, etkä anna sen lannistaa itseäsi. Kovasti tsemppiä vaikeisiin päätöksiin! :)

• ex-masentunut

Lisäys: Kannattaa myös yrittää selvittää miksi miehesi on alkanut juomaan. Onko syy töissä, parisuhteessanne, hänen omissa ongelmissaan vai missä? Miksi elämä ei maistu kuten ennen? Tuo tieto on arvokasta hänelle, jos haluaa eroon alkoholista.

• prael

Oletin ensimmäisessä viestissäni yhden asian liikaa: että suhde ei olisi kestänyt kauaa. Tämä luonnollisesti monimutkaistaa tilannetta ja komppaisin myöskin ajatusta että keskustelisit tuntemuksistasi joko samanhenkisten ihmisten kanssa vertaistukimielessä, taikka ammattilaisen kanssa. Molemmat voivat auttaa selvittämään tilannettasi ja päätäsi. Eräänä linkkinä jota saatat pitää kiinnostavana voisin heittää Päihdelinkin keskustelupalstan, jonka yksi monista alaosioista on tarkoitettu juurikin alkoholin ongelmakäyttäjien lähipiirille. Yksinhän et huoliesi kanssa meinaan todellakaan ole. http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewforum.php?f=2&sid=75e20a686051e55528c1a979964aced9

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      116
      3913
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2425
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      72
      2393
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2292
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      41
      2050
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1620
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      77
      1537
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      10
      1245
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1087
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1081
    Aihe